Sobota 19. června 1926

"Předseda: K formálnímu jednání vyžádal si slovo pan kol. Johanis Uděluji mu je.

Posl. Johanis: Slavně shromáždění! Poněvadž o tomto bodu je třeba provésti ještě další jednání mezi stranami, navrhuji, aby tento sedmý bod denního pořadu byl odročen do schůze večerní."

Nato bylo podáno vysvětlení, kterým se posl. Johanis spokojil a pravil (čte):

"Poněvadž pan kolega prof. Šrámek mne ujistil, že v tě věci školské, která jaksi souvisí s tímto bodem, je sjednána dohoda a že tento zákon nebude vetován, upouštím od svého návrhu." (Výkřiky posl. Čermáka.)

A co na to v doslovu odpovídá dr Stojan? (Posl. Geršl: Františku...) Žádné "Františku", tohle (ukazuje těsnopiseckou zprávu) je corpus delicti, který dokazuje všechno. (Posl. Geršl: Já ti najdu, co jsi řekl o kněžích a co jsi říkal na veřejných schůzích!) Já to řekl i dnes, jen že ty jsi tu nebyl, a to je chyba. Mohl jsi se něčemu naučiti.

Posl. dr Stojan praví (čte):.,Slavné shromáždění! Vděčnost mizí vůbec, ale hlavně v politickém životě. I my jsme toho svědky, ale já hodlám učiniti výjimku a jménem duchovenstva, kterému jste, ovšem skromnou almužnou poskytli, vám děkuji. (Slyšte!) Zajisté duchovenstvo bude vděčno a pamatovati bude v modlitbách svých na časné a věčné blaho národa a krajanů. Zajisté vzrůst republiky Československé též jest odkázán na pomoc Boží. Opětuji díky z té duše, z toho srdce, vroucí díky a Pán Bůh zaplať!" (Slyšte!)

Pánové, já neříkám tohle z nějakých ironických důvodů. To mně ani nenapadne, poněvadž já nejsem založen tak, abych ironisoval, ale poněvadž se dělá, řekněme, dnes nálada a říká se v listech i na schůzích: "Až sem přijde X, zvolený poslanec, který podepsal kongruový návrh, jistě se s ním voličstvo vypořádá," pak mám při nejmenším povinnost poukázati na historii vývoje kongruy v republice Československé a starém Rakousku, aniž by to mělo osten ironie. Konstatuji prostě suchá fakta a prosil bych, aby ti, kteří mají zatěžkané svědomí všemi těmi zločiny proti českému národu, jak je zde kreslili, zatěžkané svědomí zločiny proti duchu Husovu, proti všemu, co se zove slavnou historií českého národa, ve svých vývodech byli aspoň poněkud mírnějšími, poněvadž český národ nezapomíná! (Potlesk.)

Mám za to, že netřeba připomínati, za čí éry citovaný zákon z r. 1920 byl usnesen - a opět pravím, že v tom není osten ironie, ale přece jenom při vší úctě a lásce k socialistickým stranám, kterou mám, a jako člověk, který i po stránce kulturní má oproti mnohému tomu, který křičí, vysvědčení v kapse o pokrokovosti 20 roků staré - myslím, že ani po této stránce nebude mi ve zlé ukládáno, když se zmíním o tom, za čí éry se tento zákon stal skutkem.

Zákon byl usnesen v době, kdy min. předsedou byl zesnulý Vlastimil Tusara když v min. radě měli socialisté 8 ministerských křesel. V té době nebyla strana lidová ve vládě a v koalici vůbec zastoupena. Socialističtí ministři byli: Tusar min. předsedou, Klofáč ministrem nár. obrany, dr Heidler ministrem obchodu, dr Winter ministrem soc. péče, Habrman ministrem školství, Hampl ministrem veř. prací, dr Beneš ministrem zahraničí a dr Franke ministrem železnic. Aby se mi nemohlo říci, že snad vykládám něco, co není pravda, prosím, můžete kdykoli použíti zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 246, a tam najdete na tom zákoně tyto podpisy. (Posl. Jiráček: Tenkrát nebyli takoví pokrokáři jako dnes! Ale oni se zlobí, že nejsou ve vládě!) To je konečně vedlejší věc a myslím, že i o tom udělám zmínku. (Výkřiky posl. Jiráčka.) Ale, Jiráčku, což pak myslíš, že tě budu ustavičně překřičovati? Nestačí, když dělají rámus oni?

Podle uvedeného lze seznati, že kongrua není ničím novým, jak by se veřejnosti rádo namluvilo. Zajímavo je, že zákon z r. 1920 nepokusil se vyřešiti ani tu otázku, aby na kongrue brala účast též církev československá. (Slyšte!) A prosím, když mluvila kol. posl. Zeminová, zmínila se o tom, jak byli lidé žalařováni pro československou církev, a co oni všecko pro to udělali. Řekl jsem to v úvodu své řeči, co udělali: Trpěli, aby příslušníci československé církve mohli býti československými zákony odsuzováni a žalářováni. To udělali, jiného nic, poněvadž, kdyby se byli o tu církev starali, jak by rádi chtěli namluviti veřejnosti, pak již tehdy nemohli zapomenouti, že v Československé republice existuje mimo římsko-katolickou církev také církev československá. Ale možná, že v politice se lehko zapomíná, a tedy je možno, že i zde se zapomnělo. Tedy nepokusili se vyřešiti ani tu otázku, aby na kongrue brala účast též církev československá, aby i po této stránce nastalo zrovnoprávnění. Tento úkol převzali jsme, jsouce věrni svému programu, s největší ochotou my při projednávání nové kongruy a vyhovujíce nesčetným vysloveným přáním povolaných činitelů církve československé, úkol tento jsme také splnili a vtělili v zákon. Kongruu dostávají dosud, jak patrno, v zemích českých pouze kněží římsko-katoličtí, podle tehdejšího zákona, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi také řecko-katoličtí, dále kněží evangelických církví augsburské i reformované a židovští rabíni. Nedostávaly kongruu v zemích českých církve evangelické, ale stát jim vyplácel povinně podle císařského patentu z r. 1861, čís. 41 ř. z., každoroční dotaci na zlepšení hmotného postavení duchovenstva, na církevní administrativu a pense duchovních. Konečně je tu skupina třetí, jako církve státem uznané, které však není stát povinen podporovati, nemaje k tomu zákonných ustanovení, dává jim však roční subvence na zlepšení hmotného postavení duchovenstva a na církevní administrativu. K těmto církvím patří církev československá, starokatolická, pravoslavná, Jednota bratrská a vyznání židovské v zemích českých.

Návrh zákona, který právě projednáváme a který je dílem buď vůle nebo loyálního souhlasu občanských stran, nečiní rozdílu mezi jednotlivými církvemi, nerozděluje je již na církve kongruální, dotační nebo subvenční, nýbrž stávají se všechny církve státem uznané církvemi kongruálními nebo dotačními. Bylo vyhověno zvláště církvi československé, která vyslovila přání, aby nebyla kongruální církví, nýbrž dotační. Tomuto přání bylo usnesením výboru rozpočtového vyhověno, a to proto, aby s dotační kvótou mohla naložiti podle své libosti. Jak víme, v návrhu původním se dělaly všechny církve kongruálními, poněvadž však církev československá vyslovila přání, že si přeje dotaci, nikoli kongruu, tedy tomu bylo vyhověno.

Nebude na závadu zmíniti se také o tom. co dosud kongrua čili kultus ze státních financí vyžadoval a co bude státi příště. R. 1919 bylo ve státním rozpočtu určeno podle sestavení "Národního Osvobození" na kultus celkem 20 milionů, roku 1920 celkem 25 milionů, r. 1921 52 milionů, r. 1922 84 milionů, r. 1923 67 milionů, r. 1924 71 milionů, r. 1925 73 milionů. Na r. 1926 bylo vzato do rozpočtu 60 mil. Kč. Ovšem že rok 1926 není tím vyřízen, jelikož zvýšení kongruy má platnost od 1. ledna t. r., tak jako úprava platů státních zaměstnanců.

Podle zprávy a propočtu odborníků z ministerstva financí a školství bude státi kultus nyní okrouhle 141 mil. Kč ročně. Nejnižší příjem duchovenstva stanoví se roční částkou 9000 Kč, která se po každých 3 rocích započitatelné služební doby vždy zvyšuje o 972 Kč, nejvýše však celkem desetkráte, takže by činil po 30 letech 18.720 Kč ročně. Počítáme-li, že vedení matrik by stálo asi 71 mil. Kč, jak to vypočítávají socialistické strany, kdyby stát vedení matrik převzal do své režie, doplácí stát na církevní účely asi 70 mil. Kč. Na této číslici nemění ničeho okolnost, že stát obdrží zpět ve formě daňových poplatků až 6% pensijního příspěvku, okrouhle 40 milionů korun, poněvadž řádné zdanění příjmů duchovenstva nelze považovati jako důvod, že kongrua tím bude snížena, jelikož je povinností každého občana platiti řádně daně podle skutečného příjmu a zákonných předpisů.

Nedá se popříti, že oněch 70 milionů korun je značné zatížení státu, vydávané na účely, které by měli nésti interesenti sami a nikoli stát. Pro nás jest ovšem útěchou a je to potěšitelným zjevem, že při projednávání kongruy řeší se zároveň daňová otázka duchovenstva. Zákonem tímto se ukládají kněžím přibližně tytéž daňové povinnosti jako ostatním občanům. Podle dosud platného zákona uváděl se výnos z farských pozemků, ale ne skutečný výnos, nýbrž čistý katastrální výnos, vedl-li farář hospodářství sám. Neuváděl ani čistý výnos nájemného, měl-li hospodářství pronajaté, i když nájemné převyšovalo čistý výnos katastrální. Pokud se týče přiznání příjmů ze štolových poplatků, tu starý zákon praví, že se štolové poplatky přiznávají v úhrnné částce, kterou určí zemský úřad ve shodě s biskupem diecesním nebo ministr věcí duchovních, jestliže by se k dorozumění nedospělo. Takový štolový výnos byl zpravidla nepatrný, z něhož pak bylo možno ještě odečítati 60 Kč. Zaplacené daně i za těchto výhod se odpočítaly ve vydání a tím se stalo, že je stát pravidelně ve formě kongruy vracel zpět, takže podle této praktiky byl kněz jediným občanem, který i když překročil daleko daně prosté existenční minimum, neplatil žádných daní. Ovšem že to spočívalo ve výhodném vyplňování fassí. Tím se také stalo, že bylo kongrua vyplácena téměř všem kněžím. Nyní však bude se počítati výnos nemovitostí skutečný, který zjistí politický úřad I. stolice. Dávky placené u příležitosti úředního výkonu duchovních, t. j. poplatky štolové, paušalují se pro každou duchovní správu 50 haléři za každého příslušníka dotčeného náboženského vyznání podle posledního úředního sčítání lidu a do fassovního příjmu jednotlivých duchovních započítají se kvotou na percipienta připadající. Daň důchodová, 6% příspěvek pensijní a poplatkový paušál nemohou se na příště odpočítati, jako tomu bylo dosud.

Toto jest určitý pokrok v daňovém zrovnoprávnění kněží s ostatním poplatnictvem. Nám ovšem tento nárok nestačí. Budeme se domáhati, aby nastala naprostá rovná daňová povinnost i kněží, kterou si představujeme tak, že do fassí uvedou se skutečně všechny příjmy duchovního, ovšem kontrolovatelně. Tedy: Přesně skutečný výnos z půdy, budov, fondů a nadání, odměny za školy, různé naturální dávky, pevné platy, výtěžek ze štoly atd. Jest samozřejmé, že do příjmů musela by se započítati i částka připadající na byt, kterou by musel zaplatiti za podobný byt jiný občan, bydlí-li duchovní na faře. Domáháme-li se takovéto úpravy, nečiníme nic jiného, než že dáváme průchod spravedlnosti v povinnostech státních občanů, ke kterým jsou v prvé řadě vázáni ti, již mají na finanční prosperitě státu v prvé řadě zájem. Po stránce úsporné musí vláda revidovati systemisovaná místa kněží, a to proto, že jest příliš mnoho systemisovaných míst, která nejsou obsazena, a za něž poplatky brali ti, kdo práci za systemisovaného kněze vykonávali.

A nyní několik slov k událostem posledních dnů a ke kritice, jaké se těší v poslední době strana naše, že spolupodepsala návrh projednávaného zákona. Řekl jsem již naše zásadní stanovisko a zmínil jsem se o meritu zákona. Tedy v prvé řadě, proč jsme kongruový zákon podepsali a proč pro něj budeme hlasovati. Nepodepsali jsme návrh proto, že bychom z toho měli jako strana prospěch, nebo že bychom to považovali za zvláště populární věc. Také ne proto, že bychom chtěli měniti své zásadní stanovisko kulturní. Hlasujeme pro kongruu prostě proto, že se stala součástkou celého komplexu aktuelních záležitostí, které jsou parlamentem řešeny, které řešeny býti musí, má-li býti uchována dělnost parlamentu. Jedním článkem existence parlamentu a parlamentních prací za dnešních poměrů jest i kongrua. Mám za to, že na těchto dnešních poměrech - podtrhuji - nesou spolu vážnou odpovědnost i strany socialistické. Tato skutečnost nedá se oddisputovati ani nejhlučnějším počínáním a šťavnatým osočováním. Mám za to, že nikdy už nebude tak lehkovážně vyvolávána vládní krise, jako tomu bylo při poslední parlamentní vládě. A k tomu chci poznamenati: Činím-li odpovědnými socialistické strany v tomto případě, říkám, že kdyby nebyla bývala vyvolána vládní krise koaliční vlády, mohly jak v celní otázce, tak při kongrue pro své lidi, pro stát a občanstvo, ke kterým mluví z těchto oken, mnohem více vykonati než hlučným křikem a rámusem. (Výborné! Potlesk. - Posl. Koudelka: Jsou věcí, při nichž se nekompromisuje, a k tomu patří tato otázka!) Myslíte kongruu? Tedy proč kompromis r. 1920? To není logické.

Mimo to hlasujeme pro kongruu také proto, že chápeme své poslání ve státě, že jsme si vědomi, že v tomto státě, který jsme si sami zbudovali... (Výkřiky posl. Pekárka a Srby.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Ostrý (pokračuje): Pane kolego Srbo, chcete-li mluvíti o zásadách, tak bych vás velmi prosil, buďte opatrný v pochybnostech o vyslovování zásadního stanoviska Ostrého, neboť kdybyste mne přinutili jednou tímto k veřejné zpovědi, věřte, že nebude vám to k duhu. (Hlas: To je gesto, které svědčí o špatném svědomí!)

Tedy, pánové, já vám něco řeknu. (Posl. Karpíšková: Politická prostituce strany, která se prodává!) Já nebudu v tomto okamžiku reagovati na to, co říkáte, poněvadž kdybyste znali pozadí toho, čemu říkáte u mne prodej, takovou nejapnou poznámku byste nečinili.

Já pro zásadu socialismu, poněvadž jsem byl socialistou, nemohl jsem souhlasiti s tím, aby ve světové válce ve chvíli, kdy nastala největší tragika v lidstvu... (Posl. Srba: Vždyť to byl centralista, který šel s Vídeňáky!) Ano, já bych vám také řekl, proč, ale myslím, že takových, kteří šli s Vídeňáky, máte mezi sebou mnoho. (Posl. Srba: Ale nešli všichni s klerikály!) Na tento hloupý výkřik nelze odpověděti, poněvadž mluviti člověku, který má 20 let starou legitimaci v kapse, o pokrokovosti, je při nejmenším nesmysl.

Vedle toho hlasujeme pro kongruu, že chápeme své poslání v tomto státě, že v tomto státě, který jsme si sami zbudovali a jehož držitelem československý národ je, musí někdo býti, kdo i za nejtěžších poměrů dovede jej říditi a řešiti v něm i za cenu osobní popularity i takové záležitosti, od kterých druzí rádi utíkají. Náš postup v této otázce neurčuje to, čemu se říká láska k věci, náš postup nám určuje láska k vlasti, láska ke svobodě národa a k republice. U nás nechybí ani smysl pro lidský cit, který svým postupem projevujeme, když zavčas nedovedla naše republika politicky vyřešiti zákonem otázky kulturní. To je tedy důvodem, proč hlasujeme pro kongruu. Svým postupem dokazujeme také to, co jsme vždycky tvrdili, že tudíž tím okamžikem, kdy dospějeme k takovému parlamentnímu postavení, že bez nás nebude lze utvořiti vládu a parlamentní většinu, jsme ochotni tuto většinu s druhými utvořiti, řešiti v ní v republice všechny státní nezbytnosti a za své jednání nésti také plnou odpovědnost bez bázně a jakýchkoliv vytáček. Je-li s námi něco smluveno, pak je možno za všech okolností s námi počítati a lze také na nás spoléhati. Byl-li někdo, kdo o naší spolehlivosti pochyboval, pak nás neznal a proto se též mýlil. A že nás mnozí vlivní činitelé neznali a pochybovali o naší spolehlivosti, je smutnou skutečností. Nerozuměli nám učenci a filosofové, advokáti a profesoři, nerozuměla nám většina inteligence, když jsme začali budovati stranu. Nechápali, že se zde něco děje, čehož původ spočívá přímo na národohospodářském vývoji. Nechápali vývoj doby, která vytvořila ve společnosti a v národě složku s vlastními hospodářskými zájmy, obklopenou dvěma hospodářskými světy, jež svými ideami či snahou sahají přímo na její existenční základnu.

A teď několik slov k tomu, co asi my máme na mysli po stránce historické. My jsme řekli a říkají to všechny strany: Jsme pro odluku církve od státu atd. (Posl. Chalupník: Tím to teď potvrzujete!) Ano, ale my jsme jenom vaši učedníci, co chcete? (Posl. Chalupník: Ale proč to neděláte podle nás?) Vy jste povolovali kongruu r. 1920, my ji povolujeme dnes, my ji povolujeme proto, že to považujeme v přítomné době za nezbytné. Ale, pánové, zdá se, že tak dva momenty se propásly. (Posl. Geršl: Tak nám povězte, co za to dostanete?) Já jsem řekl, že za to nedostaneme nic. (Posl. Geršl: Tak to je hloupá politika. - Různé výkřiky.) My neděláme politiku prospěchu. Myslím, že po stránce kulturní byly zapomenuty dva okamžiky. Propásl se okamžik v době převratu a propásl se okamžik, kdy jsme šli do voleb v minulém roku. Jestli jste brali vážně otázku odluky církve od státu, tedy jistě zde byla nejpříhodnější doba tehdy, kdy vliv lidové strany po válce v Československé republice nebyl takový jaký je dnes. (Posl. Chalupník: Poněvadž jste jim to umožnili svým štvaním!) Tedy my budeme na konec vinni také tím, že celý den prší. Tehdá byl okamžik pro provedení odluky církve od státu. To se ovšem neudělalo. Pak přišly volby roku 1925, a věřte, kdyby byla bývala dobrá vůle, kdyby bylo bývalo chuti u socialistických stran, aby odluka církve od státu provedena býti mohla, tak mohly koalici rozbíti o 14 dní před volbami dříve a jistě by byla v tomto Národním shromáždění pro zákon o odluce církve od státu nalezena většina. Ale mně zní jedna věta vynikajícím politikem pronesená. Věta zněla asi tak: Prosím vás, my nemůžeme provésti odluku církve od státu, nejde to, nemůžeme zabrati statky těch, kteří podle naší historie atd. jich nabyli při porážce českého národa, nemůžeme to udělati proto, poněvadž by to široké vrstvy národa považovaly za svatokrádež. Nezapomeňte, že se tehdá řeklo tímto politikem, že máme v Československé republice mnoho a mnoho lidí, kteří mají hlavu jen proto, aby si měli kam posaditi klobouk. (Potlesk.)

Tedy, prosím, to byly důvody, proč nebyla provedena odluka církve od státu a, pánové, my za to, co děláme, před svým voličstvem neseme plnou odpovědnost. Opakuji, že tím neslevujeme nic na svém kulturním programu, že jej budeme držeti a že spolu s ostatními, naskytne-li se ještě jednou vhodná příležitost, aby se v Československé republice odluka církve od státu provésti mohla, ji provedeme, poněvadž je to základní princip, princip demokracie, svobody a pokroku.

Ale to se nedá dělati každým dnem. A promiňte, jestliže se dnes mluví o odluce církve od státu, ti, kteří to zde vykládají, vědí velmi dobře, že při tomto parlamentním složení ji provésti nemohou, poněvadž lidovci a ľuďáci jsou v tomto parlamentě příliš silní, aby vám to dovolili. (Výkřiky.) Jestliže jste propásli příhodnou příležitost, nečiňte odpovědnými druhé, neste vždy odpovědnost před českým národem sami! Z tohoto vás obviňujeme, z tohoto vás obžalováváme.

Já jsem tehdy řekl své stanovisko a stanovisko naší strany. Opakuji: poneseme za své jednání plnou odpovědnost. Děláme to proto, že to považujeme v přítomné době za nutné, aby se udržela pracovitost tohoto parlamentu. Dospějeme-li v nejbližší době k jinému politickému seskupení ku prospěchu českého národa, budeme to jenom vítati a vyčkáme příhodné doby, abychom všechny kulturní otázky v republice Československé vyřešiti mohli. (Potlesk poslanců živnostensko-obchodnické strany středostavovské.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Kříž. Uděluji mu slovo.

Posl. Křiž: Slavná sněmovno! Na počátku svých vývodů považuji za povinnost, co nejrozhodnějším způsobem protestovati proti praxi, kterou v posledních dnech lze viděti v soustavných konfiskacích socialistického tisku. (Výkřiky socialistických poslanců: To je skandál! - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

Včera bylo konfiskováno "České Slovo". (Výkřiky živnostenských a socialistických poslanců.) Dnes ráno bylo konfiskováno "Právo Lidu" a právě v této chvíli dochází mne další zpráva, že zkonfiskován byl "Večerník Práva Lidu". (Stálé výkřiky socialistických poslanců.) A když se ptám, proč byly provedeny tyto konfiskace, slyším, že všechny tyto konfiskace byly provedeny pro následující větu: "Za miliardu agrárních cel má býti zaplaceno 200 milionů Kč na zvýšenou kongruu." (Slyšte! Slyšte!) To je věta, která byla konfiskována. (Výkřiky socialistických poslanců: Klerikální ministr! - Hanba!)

Já se táži slavné sněmovny, je-li tato praxe možná? Žijeme ještě v právním státě? Od té doby, co máme novou celně-kongruovou mezinárodní koalici, je cítiti v celé veřejné správě ducha reakce. A nepřeháním, jestliže řeknu, že ministerstvo spravedlnosti jest úplně ve vleku tohoto režimu reakce. (Výkřiky.) Mám dojem, že poslední konfiskace dějí se přímo s jeho vědomím. (Různé výkřiky socialistických poslanců.) Podívejte se, pánové, jak se u nás vytváří tiskové poměry, jak se u nás spravedlivě konfiskuje! Konfiskují se listy, které se otevřeně staví za stát, za to však v jiných listech je dovoleno veřejně urážeti presidenta republiky (Tak jest!) a favorisovati český fašismus, který by líbal pantofel Mussolinimu, ale štve soustavně proti hlavě našeho státu. (Výkřiky.) Toho českoslovenští censoři nevidí. Nevidí toho také pan ministerský předseda. Kde je pan ministr spravedlnosti, aby chránil ústavu a republiku? Pánové, kam to spějeme za těchto poměrů? Mám dojem, že ministerstvo spravedlnosti jest už dokonalou filiálkou černé reakce v našem státě. Poslední události tomu nasvědčují. Varujeme před touto praxí, varujeme, aby svoboda slova byla u nás násilím lámána, zatím co černé podkopy pod republikou stavěné se trpí a na druhé straně dokonce favorisují. Čechy nejsou Itálie!

Pan ministr spravedlnosti musí nám říci, na čí popud dějí se tyto konfiskace, kde obsah zabavených částí je dokladem, že jediným účelem konfiskace jest umlčeti každého, kdo není spokojen s dnešním režimem v tomto státě. Ale nezahrávejte si s ohněm! Trpělivost českého lidu, který v massách ještě nezradil pokroku a demokracie, má také své meze. A tento lid zdravým instinktem své tradice a svého práva dovede vystihnouti, kde je pravda a kde je právo. Dnes už by se neopakoval 15. listopad 1925. Dejte tomuto lidu do ruky hlasovací lístek a uvidíte! Lid Husův, Žižkův a Komenského nedá se koupiti za mísu čočovice, a věřte, že chvěje se úzkostí nad tím, kam až kráčí republika Masarykova, když odpovědné úřady až příliš zřetelně nadržují reakci. Reakce může v mezích ústavy živiti své plány, na to má právo, ale úřady republiky nemohou a nesmějí tuto reakci podporovati. Kam by to došlo, když se sahá na samé kořeny ústavou zaručených práv?

Pan ministerský předseda a pan ministr spravedlnosti musí říci, zda s posledními konfiskacemi denních listů souhlasí, a my ho pilnou interpelací v tomto směru donutíme, aby mluvil, a jeho řeč musí býti: "Ano, ano! - Ne, ne!" Nelze sloužiti dvěma pánům. Vláda republiky nesmí býti filiálkou cizích zájmů. Nestrpíme, aby ústavou zaručená práva lidu byla zdeptávána černými rejdy reakce. Voláme vládu k odpovědnosti a varujeme před tím, aby v metodách, které zde přibíjíme na pranýř, bylo pokračováno.

Nyní dovolte, pánové, abych k vývodům předešlého pana řečníka řekl několik slov. Pan posl. Ostrý snažil se z protokolů Národního shromáždění z r. 1920 dokazovati, jako by byly socialistické strany samy a dobrovolně v dřívějších zákonech upravovaly platy kněží. Kol. Ostrému se však při té příležitosti a horlivosti stal malér. Zapomněl naprosto, že r. 1920 nebyly to důvody politické, nýbrž že to byly důvody valutové, že jako všude jinde i zde musilo nastati určité číselné vyrovnání. Kol. Ostrý zapomněl, že mezi r. 1920 a r. 1926 leží černý stín aféry pana Marmaggiho a že je nutno, aby s tohoto hlediska bylo posuzováno, co všechno v loňském roce po aféře Marmaggiho následovalo.

Sociální demokraté a socialistické strany vůbec mají v otázce svého poměru k církvím a k úpravě hmotných poměrů služebníků církví opravdu čisté ruce. My jsme vždy měli snahu, aby stát odpoutával se od vlivu církve. Toho je dokladem školský zákon, který nedala tomuto státu buržoasie, ale který tomuto státu dali socialisté. Toho je důkazem úprava svátků, úprava užívání hřbitovů atd. Jestliže tedy pan kol. Ostrý snažil se zde argumentovati takovými argumenty, jako kdyby byli socialisté vinni toho, že na stole této sněmovny leží zákon, který projednáváme, pak jeho argumenty jsou neupřímné, přitažené za vlasy a neodpovídají skutečným poměrům. A i kdybych snad připustil, že pan kol. Ostrý měl pravdu, pak, vážení pánové, nemuseli bychom se za tento svůj vývoj styděti, poněvadž to by byl vývoj přirozený. Ale nepřirozený vývoj jest, jestliže strany, které jsou pokrokové, proti vůli pokrokových mas obyvatelstva dělají dnes zákon, který je krokem zpět a který znamená u nás další posílení černé reakce. A mezi strany, které mají jistě dosti a dosti potřebí, aby se dnes styděly před celým národem, náleží také strana p. posl. Ostrého.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP