Sobota 19. června 1926

Proti pohanům, Saracenům zvedl Řím 7 křižáckých výprav, ale proti národu Husovu 5 válek křížových. Husa nám Římané upálili, Komenského z vlasti vyštvali, Havlíčka otrávili a v r. 1914 germánský svět poslali na nás, aby zaplavil Evropu krví a železem. Roku 1926 vedli zběsilé útoky proti Masarykovi a proti celému národu. Za to jim vděčně měšťácké strany československé odhlasují tučnou kongruu. Po Bílé Hoře zvedl na nás Řím hrůzy protireformace. Za 30 let ze 2 1/2 mil. obyvatelů zdecimovaly římské útoky národ náš na 800 tisíc chudáků bez práva a existence. Potlačili náš rodný jazyk, víru Husovu rvali nám ze srdcí, majetek z rukou a národní svobodu kladli do rakve. V tě době vítězství římské církve rozkradena byla nejvíce naše vlast. Tehdy jidášskou odměnu braly nejen ruce světské, ale také ruce posvěcené. Na účet poraženého národa neobohatili se jen Liechtensteinové, Schwarzenberkové a Buquoyové, ale z krve a slz národa obohatil se také kardinál Dietrichstein, obohatili se biskupově, proboštově, fary a římské církevní řády. Národu našemu odcizený majetek má hodnotu miliardovou. Na půl milionu hektarů úrodně půdy a lesů, na sta zámků, lihovarů, pivovarů, mlýnů, pil atd. je majetkem mrtvě ruky vedle obrovského množství zlata, stříbra a drahého kamení nahromaděného v různých klášterech a kostelích. A tato chudá církev je tak bezohledná a sobecká, že zagitovala si strakatou, mezinárodně buržoasní koalici k tomu, aby místo, co by si platila sama své agitátory a sluhy, dává je platiti ještě jednou ožebračenému národu. Roku 1923 arcibiskup pražský utržil podle zpráv časopisu římskokatolického kněžstva "Jednota" 8 mil. Kč za dříví ze svých lesů. A proti tomuto knížeti kněžskému musili jsme já a Tučný podávati v minulém Národním shromáždění interpelaci na ministra sociální péče, aby zakročil proti arc1biskupovi pro porušení zákona ve věci zaměstnanců. Vyhodil 40 let u něho pracujícího zahradníka a dosadil tam svého bratra vlastního, vyhodil starou klíčnici a dosadil tam svou příbuznou. Vyhodil starého invalidu, na týden ho vystěhoval na ulici a nestaral se, kde tento člověk, nemající kam by hlavu složil, najde útulku a co bude dělati. A r. 1926 se opovažuje hladový Řím žádati na nás 150 až 200 mil. na kongruu. (Výkřiky posl. Knejzlíka.) Mne, pánové, nebude konfiskovati p. ministr Hausmann. Na to je krátký pan ministr, který sice běhal na milostivě léto do.Říma, ale neodváží se na nás, kteří jsme dělali národní revoluci, chtíti nás umlčeti na těto tribuně. Ještě bude věděti lid, čeho je třeba, aby se probudilo svědomí národa.

Roku 1926 byli chyceni agenti arcibiskupa olomouckého, když vyváželi statisíce, ne-li miliony, za hranice naší republiky, a přece majetek tohoto knižete kněžského... (Hlas: Ty pokuty se nerovnaly tomu zločinu!) Račte to říci p. ministru Englišovi. Ten nutí dělníky, aby platili daň ze mzdy, ale na arcibiskupa si tak netroufá. A přece majetek tohoto knížete kněžského mírně odhadnuto počítá se na 2 miliardy. Začne-li se počítati majetek katolických řádů a biskupů na Slovensku, zatočí se nad obrovskými číslicemi každému hlava.

A tato společnost prospěchářů a zbohatlíků nestydí se vynucovati dnes na chudých vdovách a hladovících dělnících a nemajetném lidu vůbec daně ve prospěch svých kněží. Kristus neměl, kam by hlavy složil, ale biskupově bydlí v obrovských palácích a posmívají se všechněm zásadám křesťanství. Ve votickém klášteře obývali tři kněží přes 40 pokojů v době těžké krise, kdy tamní legionáři neměli střechy nad hlavou. Na prosbu celé okresní správní komise, námi podporované, zemská správa politická zabavila tam 15 místností pro zřízení okresního chorobince. Sobečtí kněží se však zuřivě bránili tomuto projevu křesťanské lásky a za pomoci poslanců strany lidově znemožnili převzetí těchto volných místností pro okresní chorobinec. Pro forma dali do místnosti těch Orly, lidovecký konsum a zřídili tam raděj i výčep kořalky, nežli by dopřáli útulku starcům a stařenám, kteří jsou bez chleba a přístřeší. To jest křesťanská láska v praksi. Čistě krásně učení Kristovo zmizelo v legendách a zbyla zde jen římská chamtivost a sobectví.

Arcibiskup pražský byl vlastníkem 115.000 měřic půdy. Se zálibou u klerikálů podivuhodnou pronajímal rád svoje dvory židům. Ještě větším chudákem je arcibiskup olomoucký. Tomu patří 1/4 milionu měřic půdy. Církevní řády nezůstávají pozadu za svými bratry v Kristu. Kapitole svatovítské patřilo přes 50.000 měřic půdy, Strahovákům 45.000 měřic, Benediktinům 52.000 měřic a pověstnému tepelskému klášteru téměř 70.000 měřic. Při pozemkově reformě bránila se tato knížata kněžská přímo vášnivě jakémukoli přídělu půdy chudým křesťanům-zemědělcům. O každý hektar sváděly se ohromně boje. Strahováci na chudém Milevsku vydali veřejně letáky, že chceme 60 kněží připraviti o chleba, ačkoli tisíce lidí prosilo o kousek půdy. Benediktini břevnovští po celou řadu let vedou urputný boj s Velkou Prahou, aby jí nemusili vydati kousek půdy na stavební pozemky v okolí pražském. Z emauzského kláštera stejně jako z proslulého kláštera tepelského štvalo se proti národu českému po staletí. Ještě nyní soud za soudem vyvolávají tepelští klášterníci, aby nemusili vydati půdu nebo vliv na zřídla v Mariánských lázních. Boj o tyto lázně vyvolal v národě sensaci, národní demokraté a agrárníci zuřivě vyhrožovali zpupným klášterníkům, ale celý jejich papírový boj končí tím, že podepisují pro tyto nepřátele našeho národa bohatou kongruu z peněz československých poplatníků.

Největšími nevěrci v našem státě jsou právě římští páteři. Ve válce vydali obrázky krvavého Viléma, Franze Josefa, tureckého sultána a Koburga. Nad nimi Panna Maria žehnala dílu těchto nepřátel lidského plemene.

Roku 1916 kázali římští kněží v našich kostelích: "Neplačte sirotci pro svého tatíčka. Nelkejte ženušky pro své muže. Netrap se matičko pro svého synáčka, třebas jsi posledního ztratila na vzdáleném válečném poli. Rozvažte milí křesťané, že ve válce neteče krev na náprstky, ale proudem. A potom budiž vám milí křesťané útěchou, že ani ztráta dvou milionů vašich životů nemůže nahraditi dvou vznešených bytostí arcivévody Ferdinanda a jeho nejjasnější choti Žofie." Katolický list Sv. Bonifác v r. 1916 vydal tento Dopis z nebe: "Vy lidé na zemi, nedovedete si představiti lesk a slávu naší bojovně královny Panny Marie" - oni z ní div neudělali druhého Hindenburga - "a ony rozkoše, jež připravila hodným vojákům. Vy jste si přáli, abych se z války vrátil a vám pomáhal. Na nebi mohu vám však pomoci více nežli na zemi a proto tak neučiním. Děkuji každodenně matičce boží na kolenou, že neodvrátila smrtelnou kulku od mého srdce".

Po smrti rakouského netvora Franz Josefa vydal nynější arcibiskup olomoucký dr Prečan toto provolání: "Přišel nevčasný posel, vzbuzující na všech stranách srdcervoucí pláč. Sletěl s jasného nebe jako blesk a ohromil všechny národy naší říše, naplniv srdce věřících nejzžíravější bolestí. Večer od krále králů povolán byl z tohoto slzavého údolí do nebeské vlasti jeho cís. a král. apoštol. Veličenstvo František Josef I., otec vdov a sirotků" - a teď přijde to nejlepší: - "vladař nejjasnější, vzor všech lidských ctností, obzvláštní chlouba církve katolické, přestěhoval se k Pánu Bohu, aby štědře byl odměněn za dobré skutky, které vykonal".

Takto oslavovali naši věrní vůdcově katolíků starého Františka Josefa. Bylo to v těže době, kdy veliký historik Arnošt Denis řekl svoje proslulé: "Tento katolický kníže (František Josef) poslal své tlupy na pomoc lotrům, vrahům a banditům, kteří loupí a pálí francouzské i belgické katedrály. Jeho soukromý život byl bez důstojnosti a jeho život veřejný beze cti. Manžel bez něhy, otec bez lásky, pobožnůstkář bez víry, král bez statečnosti, nejúhlavnější nepřítel Čechů a Slovanů zemřel. Hrobaři, odkliďte jeho zdechlinu".

V roce 1920, již po skončení světově války, psal francouzský deník Matin 13. a 16. března takto: "Rakousko je rozbito a s ním zmizelo mocně středisko římského katolictví." Úkolem papežské stolice jest: Vytvořiti si nově opěrně body mezi mořem severním a jaderským. Proto vyvolávají klerikálově proti republice vzpoury na Slovensku, proto jezovity a Františkány vychovaně Chorvatsko rozvrací klid jihoslovanského státu a proto také v Elsasku, za jehož svobodu zemřelo 2 miliony nejšlechetnějších synů Francie, přichází Řím aby štval právě proti této matce osvoboditelce.

Obnovení habsburských monarchií je cílem vatikánské politiky a o tom otevřeně mluvil na schůzi kněžské jednoty katolické v refektáři u kapucínů v Třebíči bývalý katolický poslanec farář Tvarůžek: "Výsledek války nás zklamal. My, naše strana, byli jsme upřímně pro habsburskou dynastii. Naše politika byla svědomitá a poctivá, my byli upřímně pro Rakousko. To, že máme svobodu, že máme republiku, stalo se docela náhodou. Nezapomínejme, že to tak nemusí zůstati. (Slyšte!) Jsem přesvědčen, že Rakousko bude obnoveno, třeba pod jiným jménem, a my musíme pro to soustavně pracovati". Právě dnes měli bychom si tyto plány, dalekosáhlé plány klerikálů našich i evropských, žhavě uvědomiti. Žel bohu, že strany měšťácké z hospodářského prospěchu nechtějí viděti, kam se řítí náš stát za vedení klerikálů. A jestliže včerejší "Pražský Večerník", ústřední orgán strany lidově, píše s velikou pýchou: "Ano, my vedeme dnes tento stát. monsignor Šrámek ho vede," potom běda vám, vlastenci národně demokratičtí a agrárničtí i živnostenští, kteří jste až na hranice této zkázy přivedli náš stát.

Kristus byl v římské církvi nahrazen papežem, chudí apoštolově biskupy a monsignory, křesťanská láska kadidlem, ornáty a svěcenou vodou, pokora pýchou a lakomstvím, dobrovolná chudoba pompésní nádherou. Proto se socialistické strany po celou řadu měsíců prudce vzpíraly, aby do předlohy zákona o státních zaměstnancích přišel pověstný § 211. Bylo to prostě šílenstvím, chtíti, aby kněz, za půl hodiny denně práce konané pro nepřítele státu a národa byl placen jako vysoký úředník státní za celé své životní dílo. Ale obluda kongruy se objevila v nově formě. Za jaké náboženské úkony se zde bude platiti a na co se zde budou sta miliony ročně vyhazovati, dám jen jediný příklad, který nám došel tyto dny. Římsko-katolický farář Karel Jareš z Ondřejova častuje své žáky ve zvánovické škole při vyučování svatému náboženství takto: Vy telata - bulíci - indiáni pařezy! Mezi dobytkem ve chlívě je to lepší nežli ve škole dnes, vy hovada atd. A za tuto křesťanskou mravouku, za tyto surově, školu, děti i křesťanství urážející nadávky budou se faráři Jarešovi platiti desetitisíce ročně z kapes těch ubohých rodičů, kteří své děti k takovému vychovateli musí posílati.

Toť věru zločin, který učitelstvo i rodiče prostě nemohou nikdy odpustiti.

Lidová strana by byla nikdy kongruu nevyhrála. Proto spojila se nejdříve s Němci a Maďary, žádajíc je za podporu a jejich podpisy pro předlohu. A je zajímavo, že tato iredenta ihned přispěla a ochotně dává své podpisy na předlohu, poněvadž vidí, že tím vráží klín do živého těla našeho národního organismu a že zničí všechno to, co jsme po řadu let trvale budovali. Vedle Němců a Maďarů přiskočili na pomoc klerikálům ihned národní demokraté. Slavná kdysi strana svobodomyslná, o jejímž zakladateli zde včera tak krásně mluvil bratr Špatný, strana založená Juliem Grégrem, Sladkovským a Barákem, strana, do které vplula skupina realistů vedená dnes panem dr Matouškem, radikální pokrokáři vedení p. dr Ant. Hajnem, který před několika desítiletími budoval pokrokový školský program našeho národa, to dneska všechno spojuje se a bojuje zuřivě za klerikální pátery. A když jsme to všechno vytýkali vůdci národně-demokratickému panu dr Samkovi, co nám na to odpověděl? Já bych to nepodepsal, ale klub mi poručil, abych podepsal. Kdybych nepodepsal, tak klub by mně vzal mandát a proto to musím podepsati.

A z povzdálí jako žehnání na tyto činy národních demokratů zaznívá dnes do této síně parlamentu píseň starého redaktora "Národních Listů" Tůmy:

"Hranice vzplála, na břehu Rýna,

na níž umíral dálně vlasti syn,

a vůkol něho mnichů rota líná,

rouhavým smíchem velebí svůj čin!"

Dnes všechno to je popliváno, co bylo kdysi vyhlášeno za program, a pánově se zapřahují do černě káry.

Stejně žalostný je pohled na zástupce českých sedláků, pány agrárníky. Jak se ten svět mění! Po tisíc roků byl český sedlák nositelem duchovní a národní svobody. Ve století XV. zvedl boj s odvěkou mocí papežskou. Vyzvedl Evropu ze základů a stvořil slavnou a nádhernou epopeji husitských zápasů a doby Jiříkovy. Ve století XVII opustil český sedlák svou vlast, svou rodinu a majetek, a než by zradil víru v Husa a česko-bratrský původ, raději opustil všecko a šel na věky do tvrdého exilu. A ve století XX pro fiktivní celní prospěch bohatých zemědělců sám na sebe plete klerikální bič, protože je zřejmo, že v tě tmě, kterou jste, pánově, rozpoutali, jednou se politicky i kulturně utopíte.

Část národních demokratů a politických živnostníků chce maskovati svoji pravdu na pokrokových ideích tím, že se skrývá za československou církev. Je to podezřelá starost o národní církve československou a českobratrskou. Po sedm let si, pánově, nikdo na osud národních našich církví nevzpomněl. (Výkřiky.) Po řadu let bojovali jsme takřka osamoceně proti křivdám a pronásledování Čechoslováků a českých bratří. Netajíme se tím, že čsl. strana socialistická má v obou národních církvích největší počet svých stoupenců, stejně tak jako trudová strana na Podkarpatské Rusi mezi pravoslavnými na Podkarpatské Rusi. Proto i přes všelijaké zákulisní manévrování jasně a zřetelně pravíme na adresy všech: Československá církev, převážně to naši stoupenci, stejně tak, jako čeští bratři a pravoslavní nejsou za bídný groš kongruový ke koupení ani k prodání stoupencům reakce a dnešním jejím pomahačům.

Ohromná schůze Čechoslováků 7. června t. r. konaná v Lucerně bouřlivě aklamovala odpor proti čachrářské politice kongruových stran a bouřlivě aklamovala požadavky úplně a naprosté odluky církví od státu. (Výborně! Potlesk.)

Po šest roků bojovali jsme v nesčetných případech za právo a existenci národní církve československé. O proslulé bojiště jejich. Machov, onu vesnici na pruské hranici, odkud také na trakaři vyváželi hospodyni a faráře pobouření vesničané ven, o tuto vesnici Machov se z pánů národní demokracie a agrárníků nikdo nestaral. Když přišlo četnictvo a vojsko, aby hnali několik set občanů do kriminálů, do Náchoda a Police, a když vypukly bouře ve Stradouni u Chocně a u Vysokého Mýta a když vyrukovali dragouni na vysokomýtské ulice a do blízkých obcí a došlo ke krveprolití, naše strana to byla, která se zastala napadených Čechoslováků, a vy jste, pánově, tenkráte popouzeli klerikálního ministra Dolanského, jen aby šel do toho hodně "los" a hodně ostře.

Před branami staroslavného Tábora leží vesnice Chotoviny. Mnohokráte jsem tam byla a nesčetněkráte jsem tam intervenovala. Mají tam faráře, který byl 206kráte trestán ministerstvem vnitra a ministerstvem spravedlnosti: jedno bylo v rukou pana Malypetr a, a druhé v rukou pana dr Dolanského. Proto, že se po česku modlili za Masaryka a republiku, proto byli kaceřováni a trestáni. (Slyšte! Slyšte!) A zase nikdo se chotovinských neujal, jenom naši poslanci. Když nynějším ministrem spravedlnosti v Králově Hradci souzeni byli Čechoslováci pro zabírání prázdných římských kostelů. (Výkřiky.) vystoupil ostře tenkráte nynější ministr spravedlnosti proti nim a měšťanské strany si lidu toho ani nevšimly. Odsoudil docela i legionáře na tři měsíce proto, že dal ruku na kliku katolického kostela, ačkoli byl bezvěrec, a my jsme se musili mnohokráte interpelacemi a intervencemi domáhati svobody tohoto legionáře. (Výkřiky posl. Buřivala.)

Stejně když 48 československých kněží diecése východočeské ocitlo se ve vyšetřování, protože po česku sloužili mše v zabraných kostelích, musili jsme proti jich odsouzení protestovati zase jenom my.

Kdyby měl někdo pochybovati o tom, kdo pro československou církev vlastně doposud pracoval, odkazujeme ho na výrok bývalého ministerského předsedy Švehly, který učinil na podzim v přítomnosti 5 poslanců, když řekl: Můžete o volbách nebo kdykoli říci celému politickému světu, že to byla jedině vaše strana československých socialistů, která se doposud o československou církev starala a také její úspěch přinesla. To je uznání, která nám nikdo, ani dnešní pomahači a spojenci kulturní reakce vzíti nemohou.

Také Čechoslováci na Moravě se bouří, že by měla zásadní jejich hlediska odluková býti prodána za kongruově prospěchy. Čechoslováci nezapomenou, že Římané nazývali Štefánika prodejným lumpem a hrubě spílali ve válce Masarykovi. Zato když zemřel Karel Habsburk, napsal 2. dubna roku 1921 arcibiskupův orgán "Čech": "Karel vypil kalich hořkosti až na dno. (Výkřiky poslanců čsl. strany socialistické.) Trpěl za viny nespáchané a zavřel oči navždy. Zanechává po sobě čestnou památku a miliony očí zarosí se slzami nad jeho osudem". Proti Masarykovi však 29. června 1924 štvali vůdcově klerikálů na t. zv. Sv. Hoře u Příbrami takto: "Dnešní režim budeme podvraceti tak dlouho, dokud nedosáhneme změny a dokud katolický lid nebude míti na Hradčanech presidenta, který by se chodil klaněti svatohorské Bohorodičce."

A opravdu ten náš republikánský režim a národní jednotu rozvracejí klerikálově tak vytrvale a strašně a soustavně, že pomalu budeme věřiti, že již na tě Svatě Hoře chystali tenkráte plán, že se spojí s Němci a Maďary proti vlastnímu národu. Boje o kongruu a vysoká zemědělská cla vyvolaly pochopitelný neklid a zmatek v národě. Jest to věru smutná ouvertura k slavnému sokolskému sletu. Bude to podívaná pro bohy, až po boku německých a maďarských politiků, zuřivě náš stát nenávidějících, budou vlastenečtí poslanci se sokolskými odznaky zvedati ruce pro vyhladovění našich hraničářů a pro římskou politiku.

Brzy páni poslanci z národně-demokratické, agrární i politicko-živnostenské strany zapomněli, že dne 4. března 1925 na vyzývavé štvanice Vatikánu a římských biskupů vyhrožujících Sokolstvu odpovědělo předsednictvo Čsl. Obce Sokolské manifestem, v němž zejména výrazně stálo: "Sokolstvo bude bojovati proti každému klerikalismu. který zneužívá vznešených zásad a citů k účelům zištným, stavovským a stranickým. A zde při této kongrue zneužívá se nejen citů a zásad, ale použilo se i po prvě za doby republiky strašného spojenectví s Němci, Maďary a ľudáky jen a jen k zištným, stavovským a stranickým účelům, zejména klerikalismu římského a všech politických stran klerikálních. Až se vy, páni poslanci, Sokolově, pohrnete dne 5. a 6. července k Husovu pomníku, měla by se nebesa otevříti a blesk z čista jasna udeřiti do tě vaší falešně dvojí tváře. Římu a klerikálům sloužíte a mučedníka kostnického se budete dovolávati. Nebylo větší morální lži v našem národu. Jak vysoko nad vámi, pánové, týčí se malá sokolská jednota v Doubí pod Ještědem, kde Sokolově-hraničáři již loňského roku na nepřetržitě provokace vaše odpověděli jednomyslně tím, že do jednoho vystoupili z římské církve. A u nás ve sněmovně? Jaké jsou to zlomeně charaktery. Již loni v březnu viděli jsme tolik nestatečnosti mezi pokrokovými poslanci, že to až zaráželo. A byli to páni poslanci z těchže stran. které dnes zuřivě pracují pro kněžské platy a které loni sabotovaly přímo možnost uctění památky nesmrtelného mistra Jana Husi. Z 22 národně demokratických poslanců hlasovalo pro Husův svátek jen 10 poslanců, ze 42 republikánských poslanců hlasovalo pro Husa pouze 15 poslanců. Ostatní buď vůbec nepřišli, nebo odešli před hlasováním ze síně, aby nemusili zvednouti ruku proti Johánkovi z Nepomuka a pro velkého kostnického mučedníka. Všech 6 poslanců strany živnostenské bylo tenkráte podepsáno na protestu proti Husovu svátku ve formě společně interpelace s ľudáky a Němci. Později sice byly tyto podpisy živnostenských poslanců odvolány, ale na zbožném úmyslu hloupého jednotlivce to nic nemění. Všechny tyto počiny zůstávají smutným dokladem vnitřního rozlomu české duše. (Výkřiky posl. Vávry a posl. Knejzlíka. Posl. Vávra k posl. Knejzlikovi: Já jsem větší husita nežli vy!) Proč jste tedy podepsal interpelaci klerikálů proti zavedení Husova svátku? To vás volá k odpovědnosti! Je přímo nepochopitelně, že i vedoucí politikově strany republikánské, tak zejména sám předseda agrárního klubu pan Staněk a posl. Marcha ač jsou na Moravě ve stálých ohromných bojích s klerikály, těmto se dali dobrovolně za přípřež pro nemravně kongruově návrhy. Ještě v březnu tohoto roku podali páni poslanci Staněk a Marcha (Hluk. - Předseda zvoní.) interpelaci o strašných poměrech u Nejvyššího soudu v Brně a v této interpelaci veřejně obviňovali bývalého ministra spravedlnosti dr Dolanského nejen ze zklerikalisování Nejvyššího soudu, jemuž se na Moravě říká proto "svatojanský senát", ale uvádějí i tyto příklady porušení zákona: U Nejvyššího soudu, který je navštěvován lidovými politiky, faráři a advokáty, působí se na referenty, aby změnili přichystané rozsudky. Tak zaslechnut byl podle posl. Staňka telefonický rozhovor, ve kterém se oznamovalo, že ve sporech kláštera na Strahově Rv I 1826/25 a 1928/25 zakročení presidenta dr Prouzy přišlo v poslední čas, že referent měl věc kláštera rozhodnutou jinak, že se však Prouzovi podařilo docíliti, že to klášter vyhraje. Referentům se vyhrožovalo: Nesmíte se diviti, když nevyhovíte ministerstvu Dolanského, tedy nevyhoví ministerstvo vám. Machinace v přidělování aktů a protěžování advokátní kanceláře dr Dolanského byly v Brně tak všeobecně známy, že němečtí advokáti opravně prostředky k Nejvyššímu soudu sice si sami vypracovali, ale dávali je podepsati a podávati pod firmou kanceláře dr Dolanského. Ještě v březnu 1926 posl. Staněk a Marcha žádali od bývalého ministra Dolanského vysvětlení těchto věcí, a tázali se, zda je vláda ochotna, aby toto stranické jednání jednou přísně se vyšetřilo. Ale za 3 měsíce jsou si pánově Staněk a Marcha v náručí s panem Roudnickým a monsignorem Šrámkem a rukou společnou a nerozdílnou podepisují cla a kongruu. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Páni ze zrádně česko-německo-maďarské koalice sledují zjevně jeden cíl. Myslí, že udeřila pro ně výhodná hodina, kdy mohou svými reakčními útoky rozbíti socialistické strany tohoto státu a vehnati pracující lid do zoufalství a do komunistické strany. Je to tentýž plán, jaký prováděla buržoasie v Maďarsku, Rakousku, Bavorsku, Sasku atd. Národním demokratům čerta záleží na republice a svobodě národa. Zapomínají ovšem, že u nás je naprosto jiné prostředí. Lidé jsou o 100% sčetlejší, vzdělanější a života politického tak znalí, aby tato hloupoučká koncepce monsignora Šrámka, dr Hodži a národně demokratických fašistů mohla se státi skutkem. Tato prakse klerikální a národně-demokraticky-fašistická rozbije se o prudký odpor majority národa, který nedovolí, aby pro sobecké prospěchy tří stran a pro marnivost jejich vůdců proudem tekla krev v našem státě.

Zde se srazí dva světy. Ale na fašistické záchvaty klerikálů a buržoasie stačí nově volby a politická mapa republiky bude vypadati zase jinak. Měšťanské strany měly svoji zradu pěkně připravenou. Počítaly, že v ohromném rozruchu velikých oslav sokolských a Husových stejně jako ve zmatcích, které vyvolávají tlupy fašistů, jejich zrada se ztratí. Ale i tato intrika buržoasie a měšťanských stran byla prohlédnuta a s tím větším důrazem budeme právě my, socialisté, věrni státu a volati všechny tyto falešně vlastence k odpovědnosti právě ve dnech ohromných oslav sokolských a Husových.

Kde jste byli, pánově, Zástěro, dr Červinko a druzí, když šlo ve světově válce o život? Náš lid po stech a tisících kladl život na oltář svobody a národa. A právem tážeme se zde pánů fašistů národně-demokratických, kteří se tak bijí za kongruu a tolik štvou proti legionářům: Kolik římských kněží a polních kurátů bojovalo ve světově válce za naši samostatnost a kolik jich trpělo?

Statistika zpráv legionářských mluví plamennou řečí, stejně jako statistika stran uvnitř národa a přece národní demokraté se tomu posmívají a mluví o tom, že láska k vlasti se neplatí. Za co se tedy má platiti farářům, proboštům a vší tě římské společnosti, když oni nemají ani lásky k vlasti, ani žádnou práci nevykonávají? 6.101 legionářů padlo na světových frontách za vlast, 8.816 se jich vrátilo jako těžcí invalidé, 792 zůstalo jich nezvěstných, 8 přivezeno do vlasti jako úplných slepců, 252 jich zešílelo ze strašných útrap válečných.

Teď se táži otevřeně pánů na lavicích klerikálních, kteří utekli, aby nemuseli odpovídati, zejména bývalého polního kuráta pana pátera Roudnického aby nám sdělil, kolik biskupů, kněží a kurátů obětovalo životy nebo zdraví ve prospěch svobody a samostatnosti svého národa. Páterům se přidává, obětem války se má ubírati.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP