Čtvrtek 17. června 1926

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! Je mojí zpravodajskou povinností, abych v závěrečném slovu posoudil důvody "pro" a "proti", které byly uvedeny v debatě o platových zákonech zaměstnaneckých, byly v této slavné sněmovně právem vyzvednuty přednosti zákonodárného díla, jímž se náš zákonodárný sbor v zájmu státních zaměstnanců a státu obírá, byly však proti tomuto dílu proneseny výtky. Budiž mi tedy dovoleno, abych se vrátil k jednotlivostem a řekl o nich několik slov. K zákonu platovému i ostatním předlohám v souvislosti s tím bylo vytčeno, že dáváme zaměstnancům příliš málo, že ono plus, jehož se zaměstnancům dostane, není přiměřené nynější drahotě, že, co na jedné straně dáváme, na druhé straně prý zase béřeme, ba dokonce padla slova, že onu čestnou směnku, která byla dána státním zaměstnancům, znehodnotili jsme celním sazebníkem, kongruou, zvýšením daní atd. atd.

Velmi nerad bych vybočil z mezí referentské povinnosti, myslím však, že aspoň tolik mohu říci, že cla nejsou dělána s tendencí proti státním zaměstnancům, ani proti dělnictvu, ba vůbec proti žádné složce národa, nýbrž jako čistě defensivní opatření k zabezpečení práce milionů lidí, pracujících na půdě, k zabezpečení práce zemědělcovy, která, myslím, zasluhuje též uznání - a zejména ve dnech zoufalství, kdy rozpoutané živly přírodní maří všechny naděje zemědělcovy, ničí majetky a tropí stamilionové škody, jak, bohužel, jsme toho dnes všichni svědky.

Vytýkáno dále, že nedržíme v zákonných platech stejný krok s úpravami štědřejší ciziny. Musím po této stránce ještě zdůrazniti, co jsem již dříve jako zpravodaj uvedl, že totiž jdeme až na hranice možnosti, že při nynějším stavu státních financí vskutku nelze dáti více. Kdo tuto mez překročiti chce, nečiní dobře. Myslím, že úkolem nás zákonodárců jest, abychom s největší svědomitostí a úzkostlivostí rozhodovali o tom, jak se má s miliardami peněz poplatnictva naložiti. Myslím, že není úkolem zákonodárce, aby se líbil voličstvu, nýbrž aby jemu a státu prospěl. Myslím, že není na místě, licitovati na jedné straně s bídou a na druhé straně s líbivostí. Jsem přesvědčen, že co se k zlepšení dosavadních platových poměrů poskytuje, je přiměřeno k úměrnému vzestupu důchodů a odpovídá také průměru platových zlepšení, vyskytujících se v cizině. Nesmíme zajisté, jak to někteří páni kolegové činili, z cizích úprav platových vytrhávati nejpříznivější události a s tím srovnávati, nýbrž musíme srovnávati jen stav průměrný. Není času, abychom se obírali jednotlivostmi a proto omezuji se pouze na tvrzení, že u nás jsou poměry a zvyky zcela jiné a nelze tudíž srovnáváním platových poměrů zahraničních s poměry domácími vykládati bezvýhradný a rozhodující význam pro naše úpravy.

Platový zákon je vybudován na zásadě, že povýšení se má díti vždy na volná systemisovaná místa. Této zásadě bylo vytýkáno, že vrhá státní zaměstnance o 30 let zpět, že se vracíme k neblahé zásadě, která v Rakousku platívala před desetiletími. Domnívám se však, že zásada obsazení jen volných systemisovaných míst jest jedinou zásadou, která je možna ve spořádaném státním hospodářství. Kdo by chtěl tvrditi, že se vracíme k rakouským poměrům předpragmatikálním, ten zapomíná na velmi důležitou okolnost, která je předností projednávaného zákona, že totiž i úředníku nepovýšenému, tudíž dojista podprůměrnému a v mimořádně nepříznivých postupových poměrech působícímu, platovým zákonem zaručuje se automatický postup alespoň takový, jaký mu zaručovala pragmatika.

Rovněž bylo vytýkáno, že platový zákon odstraňuje alimentační systém platový. To je však jen důsledek stabilisace platů, po kterém zaměstnanectvo tak dlouho volalo a které právě se považuje za cennou vymoženost zaměstnanectva. Je to také důsledek zásady, že má býti ve veřejné službě přijímána zásada, která má nás přivésti ke spořádaným poměrům v administrativě.

O t. zv. sociálních přídavcích, o přídavcích na ženu, na děti, přídavcích rodinných, výchovných, na sirotky a pod., bylo velmi mnoho mluveno a alimentační systém označován za příkaz sociální spravedlnosti. Není tomu tak. O sociální spravedlnosti alimentačního systému mohlo by se jen tehdy mluviti, kdyby zásady alimentačního systému platily pro všechny sociálně slabé. Táži se, jaká je v tom spravedlnost, když alimentační systém má platiti pouze pro jednu složku obyvatelstva a pro ostatní miliony lidí nic? Myslím, že mnohá žena dělnická, mnohá žena venkovská, mající 8 až 10 dětí nezaopatřených a jejímž údělem jest jen dřina, zasluhovala by plným právem, aby též pro ni platil systém alimentační. To by bylo jistě spravedlivé a také žádoucí. Myslím, že i tu by byl na místě hold mateřství, o němž tak ráda mluvívá pí. posl. Landová-Štychová.

Nemůžeme-li tudíž dávati všem, kdož potřebují, sociální přídavky, myslím, že jednáme zcela správně a spravedlivě, když v platových zákonech vracíme se k předválečné zásadě odměny výhradně za práci a systém alimentační pozvolna opouštíme. Ale ovšem tato odměna za práci musí býti taková, aby i bez alimentačních přídavků státní zaměstnanec byl v ohledu materielním plně zajištěn a mohl se věnovati, nejsa tížen hmotnými starostmi, s tím větší horlivostí a láskou své službě.

Avšak když se zmenšuje rozsah alimentační zásady v platové úpravě, neznamená to ještě podle ustanovení návrhu platového zákona, že by zaměstnanec měl býti pro futuro poškozen. Upozorňuji na zásadu vyrovnávacích příplatků, které znamenají výhodu tím cennější, že nebudou ani při budoucím povyšování rázem odbourány, takže pro zaměstnance znamenají plus i pro budoucnost. Avšak i z těchto vyrovnávacích příspěvků byly vyvozeny nepříznivé závěry. Musím tu připomenouti, že vyrovnávací příspěvky se vyskytovaly téměř při každém novém platovém zákonu, takže s jejich obdobou se setkáváme v platových zákonech jak předpřevratových, tak i popřevratových, prostě proto, že jsou nezbytným průvodcem každé platové regulace.

Z řad komunistických bylo vytýkáno, že prý naše platové zákony nadržují vysoké byrokracii a nejnižší kategorie špatně odměňují. Našim komunistům je ovšem těžko se zavděčiti, poněvadž oni všechno to, co nenese značku SSSR, zásadně odmítají. Podívejme se tedy do Ruska. Tam nejnižší zřízenec 1. stupeň - má 20 rublů, kdežto nejvyšší kategorie konceptní má 700 rublů měsíčně, tudíž je poměr 1: 35. Naproti tomu u nás má býti nejnižší roční plat zřízence se dvěma dětmi 11.400 Kč a nejvyšší úřednický plat 1. platové stupnice, tedy u funkcionářů na nejvyšších a velmi řídce zastoupených místech za stejných rodinných poměrů 96.000 Kč, tudíž poměr 1:8. (Výkřiky komunistických poslanců.) Tak, prosím, pánové, u nás je poměr 1:8 a v Rusku je poměr 1:35!

Aby zaplašeny byly obavy legionářů, uvádím z důvodové zprávy k vládnímu návrhu tisk 100 (čte): "Výhody, které legionářům zajišťují zákony čís. 282 a 462 z r. 1919 a vládní nařízení na základě jich vydaná, nejsou novou úpravou dotčeny, pokud neodporují ustanovením zákona. To platí zejména o úlevách při přijímání, o trojnásobném započtení legionářské služby pro zvýšení služného a pod. Naproti tomu nutno však setrvati na stěžejních zásadách nového systému i u legionářů, což platí v prvé řadě o předpisu, že úředníkem může býti ustanoven pouze ten, kdo skutečně ztrávil předepsanou dobu čekatelskou."

Konečně chci se zmíniti ještě o jedné výtce, která byla projednávaným zákonům činěna, totiž o výtce, že bylo opět zapomenuto na staropensisty. Projednávané zákony neobsahují přec úpravy pensí, a proto ona úprava, která v nich je neprávem pohřešována, náleží do zcela jiné legislativní materie, s níž se toho času neobíráme.

Mám-li nakonec shrnouti body, v nichž se jeví význam projednávaného komplexu zákonů, nemohu jinak nežli zdůrazniti, že zákony tyto dávají zaměstnanectvu platovou stabilitu, poskytujíce mu pevný nárok na stálý plat na místo platů jenom provisorních a do odbourání mu poskytovaných, a že, stavíce platový systém na nové základy, vracejí naši zaměstnaneckou personální politiku zdravým zásadám hospodářským, že odměňují zaměstnance podle významu místa jím zastávaného a že posléze, přispívajíce podstatně ke zjednodušení administrativy, znamenají významný krok na cestě k reformě správy a k úplné konsolidaci našich poválečných poměrů.

Dovolím si upozorniti ke konci svého závěrečného slova na některé tiskové chyby, a to již nyní proto, poněvadž mohly by vésti k falešným výkladům.

Tak v první osnově (tisk 333) v §u 20 stala se tisková chyba tím, že typograf prostě otiskl první věty §u 20 a §u 23 úplně stejně. Je to chyba a v §u 20 má zníti počáteční věta správně takto: "Ustanovení služební pragmatiky o služebním pořadí platí se změnou..."

§ 30 má míti číslo 31 a § 31 má míti číslo 30.

Konečně má zníti nadpis §u 136 správně takto: "Zvýšení služného. Vyloučení a odklad zvýšení služného."

V osnově třetí, nazvané krátce lékařské (tisk 335), stala se chyba, která je zásadního významu a proto také na ni upozorňuji již teď, že totiž v §u 2 v předposlední řádce místo slov "středního typu" má státi správně "základního typu".

K platovému zákonu státně zaměstnaneckému, jakož i učitelskému byla podána celá řada pozměňovacích návrhů. Tyto návrhy, pokud odporují duchu těchto zákonů, nebo pokud, značně přesahují hranice finanční možnosti, staly se příčinou, že výbor sociálně-politický vyslovil se o nich negativně. Současně byla podána celá řada návrhů pozměňovacích, k nimž výbor zaujal stanovisko kladné. Poněvadž však všech pozměňovacích návrhů je velice mnoho a poněvadž pro pokročilost není možno, abych všechny návrhy četl, vyslovím své stanovisko k podaným návrhům zcela stručně. Doporučuji, aby všechny podané a přečtené návrhy byly zamítnuty kromě těchto návrhů, které doporučuji ku přijetí:

K osnově tisk 333:

20. Pozměňovací návrh posl. dr Srdínka, G. Navrátila, inž. Dostálka, Vávry a spol.:

§ 7, odst. 2 nechť zní:

"Ukáže-li se toho potřeba, mohou být ustanovováni úředničtí aspiranti, z jejichž řad budou doplňováni úředničtí čekatelé, služební a platební poměry těchto aspirantů se upraví vládním nařízením."

21. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna, Brodeckého, Buřívala, V. Beneše, Procházky a spol.:

Navrhujeme, aby § 7, odst. 2 zněl:

"Ukáže-li se toho potřeba, mohou býti ustanovováni úředničtí aspiranti, z jejichž řad budou doplňováni úředničtí čekatelé, služební a platební poměry těchto aspirantů se upraví vládním nařízením."

78. Pozměňovací návrh posl. inž. Dostálka, G. Navrátila, dr Srdínko, Vávry a spol.:

V §u 25, odst. 1 škrtne se slovo "aspoň".

79. Pozměňovací návrh posl. Brodeckého, Buřívala, V. Beneše, Bergmanna a spol.:

K §u 25 navrhujeme:

V odst. 1 v sedmé řádce budiž škrtnuto slovo "aspoň".

92. Pozměňovací návrh posl. inž. Dostálka, G. Navrátila, dr Srdínko, Vávry a spol.:

V § 40, odst. 4 nechť VII. stupnice funkčního služného zní:

"VII. Přednostové soudu u okresních soudů včetně do 4 soudcovských oddělení, okresní soudcové (dříve radní sekretáři) ve smyslu org. zákona č. 217/1896 ř. z. a samosoudcové u okresních soudů mimo sídlo sborových soudů I. stolice 2400 Kč" (místo 1200 Kč).

93. Pozměňovací návrh posl. dr Meissnera, dr Patejdla, Brodeckého, Bergmanna a spol.:

V § 40, odst. 4 nechť VII. stupnice funkčního služného zní:

"VII. Přednostové soudu u okresních soudů včetně do 4 soudcovských oddělení, okresní soudcové (dříve radní sekretáři) ve smyslu org. zákona č. 217/1896 ř. z. a samosoudcové u okresních soudů mimo sídlo sborových soudů I. stolice 2400 Kč" (místo 1200 Kč).

105. Pozměňovací návrh posl. Malíka, Vávry, inž. Dostálka, G. Navrátila a spol. k §u 140:

Budiž vsunut nový odstavec jako druhý ve znění:

"Pojistné podle zákona ze dne 15. října 1925, č. 221 Sb. z. a n., se vyměří ze služebního platu, přídavků na děti a doplňovacího přídavku ženatých (§§ 192 až 194). Měsíční částka příspěvku připadající na zaměstnance zaokrouhlí se, pokud není vyjádřena v korunách bez haléřů, na nejblíže nižší částku v korunách, přesahuje-li tuto částku nejvýše o 50 haléřů, jinak pak na nejblíže vyšší částku v korunách. Zaměstnavatel hradí stejnou částku pojistného."

Další odstavce buďtež očíslovány číslicí o jednu vyšší.

162. Pozměňovací návrh posl. inž. Dostálka, G. Navrátila, dr Srdínko, Vávry a spol.:

V §u 157 škrtne se slovo "výjimečně".

163. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna, Brodeckého, Buřívala, Tayerle, Tučného a spol.:

V §u 157 škrtne se v páté řádce slovo "výjimečně".

195. Pozměňovací návrh posl. dr Srdínka, inž. Dostálka, G. Navrátila, Vávry a spol.:

V §u 210, odst. 3, řádka 2 má státi "dvanácti" místo "čtrnácti".

196. Pozměňovací návrh posl. Brodeckého, Buřívala, Bergmanna, Tučného, Kleina a spol.:

V §u 210, odst. 3, ve 2. řádce navrhujeme "dvanácti" místo "čtrnácti".

217. Resoluční návrh posl. inž. Dostálka, G. Navrátila, dr Srdínka, Vávry a spol.:

Vládě se ukládá, aby ustanovení §u 144, odst. 7 prováděla v tom smyslu, aby výchovného za okolností jinak stejných jako u mužů dostalo se i na nezaopatřené děti zaměstnankyni, nepobírá-li ho rodina z titulu práce otcovy, anebo je-li dítě prokazatelně na výživu matkou odkázáno.

218. Resoluční návrh posl. Pechmanové, Karpíškové, Zeminové, Brodeckého, Bergmanna a spol.:

Vládě se ukládá, aby ustanovení §u 144, odst. 7 prováděla v tom smyslu, aby výchovného za okolností jinak stejných jako u mužů dostalo se i na nezaopatřené děti zaměstnankyni, nepobírá-li ho rodina z titulu práce otcovy, anebo je-li dítě prokazatelně na výživu matkou odkázáno.

219. Resoluční návrh posl. dr Slávika, dr Fritze a spol.:

Vláda se vybízí, aby upravila tak zvané "slovenské výhody" na území Slovenska a Podkarpatské Rusi.

220. Eventuální resoluce posl. Hrušovského, inž. Nečase, Bergmanna, dr Gagatko, dr Dérera, Brodeckého a spol.:

Vláda se vybízí, aby upravila otázku t. zv. slovenské a podkarpatoruské výhody pro státní zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

221. Resoluční návrh posl. dr Srdínko, inž. Dostálka, Vávry, G. Navrátila a soudr.:

Vláda se vybízí, aby ve smyslu §u 148 platového zákona poskytla služební přídavky právním úředníkům administrativním na služebních místech 4. až 6. platové stupnice, kteří, ač nejsou přednosty úřadů, jsou pověřeni vedením samostatného referátu.

K osnově tisk 334:

224. Pozměňovací návrh posl. dr Štefánka, Zocha, dr Mičury, Šrámka, Hancko, dr Tiso, dr Reháka, G. Navrátila, Najmana, Pekárka a soudr.:

Odstavec 2 §u 1 nechť zní:

"Obdobná úprava platových a služebních poměrů učitelstva ostatních veřejných škol obecných a občanských provede se zvláštním zákonem. Až do té doby platí pro toto učitelstvo platová ustanovení tohoto zákona a dosavadní služební předpisy."

245. Pozměňovací návrh posl. dr Srdínka, inž, Dostálka, G. Navrátila, Vávry a soudr.:

V odst. 1 §u 7 nechť 11. stupeň zní 27.600 Kč. 246. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna, V. Beneše, Brodeckého, Pechmanové, Buřívala, Tučného a spol.:

V odst. 1 §u 7 při 11. stupni navrhujeme znění 27.600 Kč.

247. Pozměňovací návrh posl. dr Lukavského, inž. Dostálka, dr Srdínka, Vávry a spol.:

Odst. 3 §u 7 nechť zní:

"Literním učitelům a zvláštním učitelům náboženství se zkouškou učitelské způsobilosti pro školy občanské ustanoveným definitivními nebo zatímními učiteli na školách občanských se zvyšuje při přestupu služné o částku ročních 780 Kč, mají-li služné nejvýše šestého stupně, a o částku 1080 Kč, mají-li služné sedmého nebo vyššího stupně, při druhém postupu do vyššího stupně služného, který následuje po přestupu na občanskou školu, a při každém dalším postupu do vyššího stupně služného se zvyšují příslušné postupové částky vždy o 300 Kč, jde-li o postup až včetně do sedmého stupně, a vždy o 600 Kč, jde-li o postup do osmého nebo vyššího stupně."

248. Pozměňovací návrh V. Beneše, Bergmanna, Tučného, Brodeckého a spol.:

Navrhujeme toto znění odst. 3 §u 7:

"Literním učitelům a zvláštním učitelům náboženství se zkouškou učitelské způsobilosti pro školy občanské ustanoveným definitivními nebo zatímními učiteli na školách občanských, se zvyšuje při přestupu služné o částku ročních 780 Kč, mají-li služné nejvýše šestého stupně, a o částku 1080 Kč, mají-li služné sedmého nebo vyššího stupně, při druhém postupu do vyššího stupně služného, který následuje po přestupu na občanskou školu, a při každém dalším postupu do vyššího stupně služného se zvyšují příslušné postupové částky vždy o 300 Kč, jde-li o postup až včetně do sedmého stupně, a vždy o 600 Kč, jde-li o postup do osmého nebo vyššího stupně."

260. Pozměňovací návrh posl. Vávry, inž. Dostálka, G. Navrátila, dr Srdínka a spol.:

V odst. 1 §u 13 mění se číslice v 8. řádce 1800 Kč na 2100 Kč a číslice v 9. řádce 2400 Kč na 2700 Kč.

261. Pozměňovací návrh posl. V. Beneše, Bergmanna, Brodeckého, Buřívala, inž. Nečase, Pechmanové a spol.:

V odst. 1 §u 13 navrhujeme změnu číslice v 8. řádce 1800 Kč na 2100 Kč a číslice v 9. řádce 2400 Kč na 2700 Kč.

272. Návrh posl. Malíka, Vávry, G. Navrátila, inž. Dostálka a spol.:

Do §u 21 budiž vsunut nový odstavec jako druhý ve znění:

"Pojistné podle zákona ze dne 15. října 1925, čís. 221 Sb. zák. a nař., vyměří se ze služebního platu a přídavků na děti (§ 39). Měsíční částka příspěvku, připadající na učitele, zaokrouhlí se, pokud není vyjádřena v korunách bez haléřů, na nejblíže nižší částku v korunách, přesahuje-li tuto částku nejvýše o 50 hal., jinak pak na nejblíže vyšší částku v korunách. Zaměstnavatel hradí stejnou částku pojistného."

Další odstavce téhož paragrafu buďtež očíslovány číslicí o jednu vyšší.

321. Pozměňovací návrh posl. G. Navrátila, inž. Dostálka, dr Srdínka, Vávry a spol.:

V §u 46 buďtež škrtnuta slova "zákona ze dne 24. července 1919, č. 455 Sb. z. a n., kromě §§ 1, 2, 7 až 10."

322. Pozměňovací návrh posl. Pechmanové, Karpíškové, Zeminové, V. Beneše a spol.:

V §u 46 navrhujeme škrtnutí slov "zákona ze dne 24, července 1919, č. 455 Sb. z, a n " kromě §§ 1, 2, 7 až 10."

329. Resoluční návrh posl. Zajicka a soudr.:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve předložila návrh zákona, který jednotně upravuje požitky pěstounek na mateřských školách.

Navrhuji, aby zákon platový, zákon učitelský a zákon o platových poměrech státních, obecných a obvodních lékařů byl slavnou sněmovnou přijat a současně aby přijaty byly resoluce, jak jsou ve zprávách výborových otištěny. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek: Zpravodaj výboru rozpočtového p. posl. dr Nosek se vzdává slova.

Měli bychom přikročiti ke hlasování. Ale, nebude-li námitek, přesuneme všechna hlasování až po doslovech pp. zpravodajů o všech předlohách. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Přistoupíme tudíž k doslovům o odst. 2 pořadu:

2. Zpráva výborů soc.-politického. kulturního a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 101) zákona o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol (Učitelský zákon) (tisk 334).

Zpravodajem výboru soc. politického je p. posl. Malík.

Zpravodaj posl. Malík: Vzdávám se doslovu,

Místopředseda inž. Dostálek: Zpravodajem výboru kulturního je p. posl. Al. Beneš.

Zpravodaj posl. Al. Beneš: Vzdávám se doslovu.

Místopředseda inž. Dostálek: Zpravodaj výboru kulturního vzdává se rovněž doslovu.

Zpravodajem výboru rozpočtového je p. posl. dr Matoušek.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Vzdávám se doslovu.

Místopředseda inž. Dostálek: Rovněž zpravodaj p. posl. dr Matoušek vzdává se slova.

Udělím nyní slovo pp. zpravodajům k doslovům o odst. 3 pořadu, jímž je:

3. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 102) zákona o platových poměrech státních obecních (městských) a obvodních lékařů (tisk 335).

Uděluji slovo zpravodaji výboru soc. politického, panu posl. Malíkovi.

Zpravodaj posl. Malík: Vzdávám se slova.

Místopředseda inž. Dostálek: Pan zpravodaj posl. Malík vzdává se slova.

Uděluji slovo zpravodaji výboru rozpočtového, panu posl. dr Matouškovi.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Vzdávám se slova.

Místopředseda inž. Dostálek: Rovněž pan zpravodaj posl. dr Matoušek vzdává se slova.

Pan posl. Pik přihlásil se k věcné poznámce k jednacímu řádu. Uděluji mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP