Pátek 11. června 1926

IV. Resoluční návrhy posl. Chlouby a soudr.:

1. Poněvadž tak zv. "pozemková reforma" byla řešena příliš jednostranně, zejména pro velkostatkáře výhodně, a zapomínala zásadně na drobné zemědělce, navrhujeme:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby do čtyř neděl předložila návrh zákona o propachtování půdy ze státních statků.

V tomto návrhu budiž vyslovena zásada, že půda smí býti pronajímána výhradně drobným zemědělcům, obhospodařujícím nejvýše 5 ha půdy.

2. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby do tří týdnů předložila návrh zákona o revisi přídělu zbytkových statků. Na přídělu zbytkových statků podíleli se aktivní politikové, kteří nyní podílejí se na zavedení předlohy o pevných zemědělských clech, která krajně ohrožuje drobné zemědělce. Proto revise přídělu zbytkových statků je nejvýš záhodna.

3. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila návrh celostátního zákona pachtýřského, v němž by se dostalo náležité ochrany drobným zemědělským pachtýřům a v němž by byly přesně omezeny zásady a vztah k veškeré propachtované půdě jak obecní, mrtvé ruky, státní i jiné. Vzhledem k tomu, že chystaným zákonem o pevných agrárních clech jsou těžce ohroženi drobní zemědělci, zejména pachtýři, jest podání zákona pachtýřského nejvyšší nutností.

V. Resoluční návrh posl. Landové-Štychové a soudr.:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby do tří týdnů předložila návrh zákona na zvýšení daně z luxusních vín, likérů a drahých delikates cizozemských, drahých koberců, osobních automobilů, jezdeckých koní a luxusních domácích zvířat a všech předmětů přepychových, z jejichž výtěžku byla by budována lidová sanatoria pro léčení obětí tuberkulosního moru. Poněvadž ceny potravin neustále stoupají a projednávaná předloha o pevných clech agrárních ohrožuje nejširší vrstvy obyvatel tohoto státu novým horentním zvýšením cen životních potřeb, je jasné, že lidové vrstvy, nemohouce si dopřáti ani nejnutnějších potravin, jsou tuberkulosou těžce ohroženy. Tím je náš návrh úplně odůvodněn.

VI. Resoluční návrhy posl. dr Czecha, Pohla, Tauba, Blatné, Dietla, Grünznera, Hackenberga, Heegera, Kaufmanna, Leibla, Kirpalové, Roschera, Schäfera, Schustera, Schweichharta, de Witte a druhů:

1. Jelikož veřejné pozemky obcí jsou nezbytně nutným doplňkem vlastnictví drobných zemědělců, avšak obecní majetek během posledních desítiletí se hrozně zmenšil, ukládá se vládě, aby umožnila náležitou revisi všech majetkových převodů obecních statků do soukromého majetku, které se udály v posledních čtyřiceti letech.

2. Poněvadž každá obec potřebuje ke svému rozvoji jistou výměru vlastních pozemků, ukládá se vládě, aby přidělujíc zabranou půdu pamatovala především také na obce, a kde pozemkový úřad zamítl oprávněné nároky obcí, aby nařídila revisi řízení.

3. Se zřetelem na škodlivé účinky nynějších honebních poměrů ukládá se vládě, aby se snažila zákonem zrušiti práva vlastni honitby a zavésti práva obecni honitby.

4. Poněvadž zemědělská výroba, aby mohla dostáti všem požadavkům, musí býti ještě podstatně zvýšena, ukládá se vládě, aby navrhla opatření, aby bylo lze vyžádati si pozemky, které majetník nechává ležeti ladem a přikázati je obcím, pachtovním družstvům nebo řádným zemědělcům, aby na nich hospodařili.

5. Aby se čelilo zhoubnému řádění bursy, ukládá se vládě, aby podala návrh zákona, jímž se zakazují terminové obchody s obilím.

6. Poněvadž jest nezbytně nutno, aby byly sníženy výrobní náklady, ukládá se vládě, aby se snažila snížiti průmyslová cla zatěžující zemědělství, zvláště cla na železo, stroje, umělá hnojiva atd.

7. Vláda se vybízí, aby, budou-li přijata navrhovaná cla, učinila tato opatření:

a) Aby z výtěžku cel na potraviny použila 50 milionů korun k odpisu daní drobným rolníkům a drobným pachtýřům.

b) Aby zbytku výtěžku těchto cel použila k akci, kterou jest provésti za spoluúčasti obcí a organisací spotřebitelů a jejímž účelem jest zlevniti chléb, mouku na vaření, brambory a tuky pro chudší vrstvy obyvatelstva.

8. Poněvadž útěk z venkova stále vzrůstá, ukládá se vládě, aby věnovala plnou pozornost zlepšení sociálních poměrů zemědělských a lesních dělníků a zjednala nápravu návrhem moderního zemědělského dělnického práva.

9. Majíce na zřeteli, že drahý úvěr ztěžuje zemědělskou výrobu, žádáme vládu, aby podporovala zemědělské úvěrnictví, opatřovala levný úvěr, naproti tomu však potírala bankovní kartely a podrobila banky přísnému státnímu dozoru.

10. Dovolávajíce se demokratické ústavy státu, vyzýváme vládu, aby zdemokratisovala všechny zemědělské a lesnické odborné sbory (zemědělské rady atd.).

11. Jelikož desetitisíce drobných zemědělců a domkářů jest trvale odkázáno na pachtování cizích pozemků, ukládá se vládě, aby se pokud možno v největším rozsahu postarala o prodloužení ochrany pachtýřů tím, že předloží příslušný návrh zákona.

12. Poněvadž jest třeba, aby zemědělství bylo vyvazeno z neproduktivních výdajů, ukládá se vládě, aby usilovala, aby zákonem byly zrušeny všechny dávky a poplatky církvím a jejich orgánům.

13. Poněvadž chov dobytka jest nejdůležitějším výrobním odvětvím drobných rolníků a dále poněvadž jest nedostatek domácího krmiva, ukládá se vládě, aby umožnila cla prostý dovoz všech potřebných krmiv, zvláště krmného obilí a kukuřice a aby poskytla dalekosáhlé slevy dopravného.

14. Poněvadž překupnictví využitkovává jak výrobce, tak také spotřebitele, ukládá se vládě, aby navrhla všechny účelné prostředky k potírání tohoto zla, zvláště aby co nejvíce podporovala jak zemědělská prodejní družstva, tak také konsumní spolky a tím omezila škodlivé překupnictví.

15. Poněvadž vysoká daňová břemena ztěžují vývoj zemědělské produkce, ukládá se vládě, aby zákonem poskytla úplného osvobození od daní všem zemědělcům, jejichž příjem jest menší než daněprosté minimum, aby dosavadní daň pozemkovou přeměnila v odstupňovanou daň z pozemkového důchodu a aby osvobodila od daně z obratu všechny nutné potraviny, dále aby snížila daň z cukru a vína.

16. Poněvadž podmínkou zvýšené výroby jest theoretické a praktické vyškolení, ukládá se vládě, aby v každém okrese co nejúčinněji podporovala zemědělské pokusnictví zřizováním vzorných hospodářství.

17. Vláda se vybízí, aby do 14 dnů podala návrh zákona, jímž se poskytuje osvobození od cel zboží, jež samo sebou jest podrobené clu, pokud jest určeno ke hnojení.

VII. Resoluční návrhy posl. Zeminové, dr Frankeho a druhů:

1. Vláda se vyzývá, aby vydala nařízení, kterým se v den platnosti zákona č. 260 o novém celním sazebníku ruší t. zv. povolovací řízení pro předměty v uvedeném celním sazebníku vytčené.

2. Vláda se vyzývá, aby vydala nařízení, kterým by se upravilo vydávání zákazu dovozu dobytka z důvodů veterinárních tak, že by vyňato bylo z kompetence ministerstva zemědělství a přeneseno na ministerstvo zdravotnictví.

VIII. Resoluční návrhy posl. Remeše, Koudelky a soudr.:

1. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast rosickou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisí těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi, zvláště horníků.

2. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast kladenskou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisi těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi, zvláště horníků.

3. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast falknovskou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisí těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi dělnictva, zvláště horníků. Povolený bezcelný kontingent musí obnášeti nejméně 100.000 q až do výše 300.000 q.

4. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast žacléřskou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisí těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi dělnictva, zvláště horníků. Povolený bezcelný kontingent musí obnášeti nejméně 100.000 q až do výše 300.000 q.

5. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast severočeskou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisí těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi dělnictva, zvláště horníků. Povolený bezcelný kontingent musí obnášeti nejméně 100.000 q až do výše 300.000 q.

6. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast handlovskou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisí těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi dělnictva, zvláště horníků. Povolený bezcelný kontingent musí obnášeti nejméně, 100.000 q až do výše 300.000 q.

7. Navrhujeme, aby pro průmyslovou oblast ostravskou, kde poměry zvláště hornického obyvatelstva trvalou uhelnou krisí těžce se zhoršily, povolen byl zvláštní bezcelný kontingent brambor. O jeho výši, rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými konsumními a odborovými organisacemi, zvláště horníků.

8. Navrhujeme, aby pro horské okresy (stolice) slovenské povolen byl bezcelný dovoz obilí do výše 150.000 q a nejméně však 50.000 q. O výši rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými odborovými, spotřebními, zájmovými a stavovskými organisacemi dělnictva, domkářů a malorolníků.

9. Navrhujeme, aby pro horské okresy (stolice) slovenské povolen byl bezcelný dovoz kukuřice do výše 150.000 q a nejméně však 50.000 q. O výši rozdělení a kontrole dohodne se státní správa s příslušnými odborovými, spotřebními, zájmovými a stavovskými organisacemi dělnictva, domkářů a malorolníků.

10. Vláda se zmocňuje, aby pro jednotlivé kraje nebo pro celou republiku, na dobu omezenou nebo neomezenou, snížila nebo zrušila cla pro všechny nebo jednotlivé druhy celního sazebníku, zvláště však na obilí, tuky, dobytek, mlýnské výrobky.

11. Navrhujeme, aby vláda neprodleně podala sněmovně přesnou zprávu o zabraném majetku církevním, o tom, v jakém rozsahu byla na něm provedena pozemková reforma, a co hodlá vláda zaříditi, aby i na tomto majetku důsledně byla provedena pozemková reforma a půda tato dostala se chudému lidu v čase co možno nejkratším.

12. Vládě se ukládá nejdéle do měsíce předložiti poslanecké sněmovně zprávu o tom, komu byly přiděleny zbytkové statky, jaké výměry v jednotlivých případech, kolik který nabyvatel měl za ně zaplatiti a kolik dosud zaplatil, v seznamu buď dále uvedeno, jaký majetek pozemkový jednotliví nabyvatelé zbytkových statků vlastnili před přídělem a jakého byli před tím povolání.

13. Vláda se vyzývá co nejdříve předložiti k ústavnímu projednání návrh zákona, podle něhož půda, přidělená v pozemkové reformě drobným zemědělcům, smí býti propachtována nebo odprodána opět jen osobám, které podle přídělového zákona mají nárok na příděl půdy, a v němž bylo by zakázáno zemědělcům nad 20 ha půdy pachtovati či kupovati půdu, leč tehdy, když by menší zemědělci půdu tu nekoupili neb nepropachtovali.

14. Vláda se vyzývá předložiti návrh zákona, podle něhož byl by zajištěn drobným zemědělcům dostatečný a levný úvěr. K tomu cíli budiž zajištěna podstatná část vkladů okresních hospodářských záložen. Budiž přísně působeno na veškeré peněžní ústavy k snížení úrokové míry, hlavně na ústavy bankovní.

15. Vláda se vyzývá co nejrychleji vypracovati a předložiti k ústavnímu projednání návrh nového celního tarifu, v němž byla by cla omezena na míru nejnižší, potažmo vůbec odstraněna. Při jednáních přípravných budiž vyžádána spolupráce odborových organisací drobných zemědělců a dělnictva.

16. Vláda se vyzývá, aby pokud možno nejdříve předložila k ústavnímu projednání návrh zákona na ochranu drobných zemědělských pachtýřů, v němž by přesně bylo stanoveno nejvyšší pachtovné z půdy a určeno, že pozemky smí býti propachtovány především drobným zemědělcům, kteří nemají více než 5 ha vlastní půdy, a potom teprve zemědělcům ostatním.

17. Navrhuji, aby pro Podkarpatskou Rus povolen byl bezcelný dovoz obilí, bramborů a kukuřice.

Předseda (zvoní): Návrhy mají formální náležitosti, předepsané jednacím řádem, a jsou tedy předmětem jednání.

Žádám nyní pány zpravodaje, aby se ujali slova k doslovu, a uděluji slovo nejprve zpravodaji výboru zemědělského, p. posl. dr Zadinovi. (Posl. Kreibich: Pane předsedo, co je s našim návrhem, aby vláda odpovídala za krveprolití a střílení do dělnictva?)

Zpravodaj posl. dr Zadina (za vřavy poslanců komunistických): Slavná sněmovno! Osnova zákona o zemědělských clech poskytla příležitost jak výborům tak i slavné sněmovně k rozvinutí veliké a významné debaty o dvou velikých kapitolách našeho hospodářského života: předně o situaci našeho zemědělství a dále o situaci naší obchodní politiky.

Pokud se týče situace našeho zemědělství, je uznáváno všeobecně všemi politickými stranami, že situace ta je velmi vážná, ba dokonce i kritická, a všemi stranami je též uznávána potřeba účinné pomoci.

Teprve při hledání pomocných prostředků začínají se názory rozcházeti a v tomto směru byl v debatách rozvinován široký program pro povznesení domácího zemědělství, jemuž je všeobecně přiznáváno rovnocenné a rovnoprávné postavení ve státě s hlediska hospodářského i sociálního.

Jinak uznává se, že naše zemědělství bylo dosud v naší obchodní politice značně zanedbáváno, zejména při úpravě celních sazeb i při provádění povolovacího řízení. V důsledku toho objevily se tu dvě značné disparity, jednak v tuzemsku mezi zemědělstvím a průmyslem, jednak mezi naším zemědělstvím a cizími státy, zejména též sousedními, které vesměs poskytly svému zemědělství přiměřenou celní ochranu.

První disparita vedla ku porušení hospodářské rovnováhy ve státě na úkor našeho zemědělství a druhá disparita zavinila, že příval přebytků ze všech cizích zemědělských států se soustřeďoval do státu našeho, vykazujícího nejnižší celní ochranu zemědělskou v celé střední Evropě.

Pod tímto dvojím tlakem trpí těžké škody nejen zemědělství, nýbrž i celé národní hospodářství. Zemědělství naše pod přívalem cizího dovozu, přicházejícího ze států s extensivním hospodařením a s menšími výrobními náklady, je zatlačováno do úpadku a sráženo s vysokého stupně intensity, na kterém se nalézalo a který je národohospodářskou nutností v zájmu zabezpečení soběstačnosti státu ve výživě a v zájmu zajištění kupní síly zemědělců pro ostatní výrobní odvětví, živnosti, průmysl a jejich zaměstnanost. (Komunističtí poslanci neustávají ve výkřicích, pískání na píšťalky a bušení do stolků. - Předseda neustále zvoní. Někteří komunističtí poslanci stojí na ministerských lavicích a pokřikují na zpravodaje.)

Národní hospodářství naše bylo značně ohrožováno tím, že náš zahraniční obchod v zemědělských výrobcích vykazuje značné pasivum, 3,5 miliardy, které nepříznivě se dotýká naší obchodní bilance, ačkoliv jsou dány příznivé předpoklady, abychom se emancipovali od cizího dovozu a pasivum toto podstatně zmírnili nebo vůbec odstranili.

Jestliže na jedné straně je potěšujícím zjevem, že všechny strany bez rozdílu oceňují význam a poslání zemědělství ve státě a uznávají též jeho nynější těžkou situaci, ve které potřebuje nutně pomoci, je upřímně litovati, že nedošlo též ke shodným názorům o prostředcích této nutné pomoci. Vždyť jde přímo o záchranu našeho zemědělství před záplavou cizí konkurence, většinou spekulačně založené, a v této historicky významné době měly podati pomocnou ruku našemu zemědělskému lidu všechny politické strany.

V provedené debatě byly podrobně objasněny názory pro i proti, a z toho důvodu, jakož i se zřetelem na pokročilou dobu nepokládám za potřebné zaujímati stanovisko k jednotlivým názorům. Konstatuji toliko, že v debatě nebyly nikterak zviklány vážné důvody, které charakterisují otázku zemědělských cel jako nejdůležitější a neodkladnou potřebu pro ochranu a posílení našeho zemědělství a celého národního hospodářství.

Z toho důvodu doporučuji, aby slavná sněmovna schválila celou osnovu zákona ve znění uvedeném ve zprávě výborové se změnami, navrženými pp. posl. Mašatou a druhy ke čl. II, IV a V.

Dále doporučuji ke schválení resoluci zemědělského výboru, jakož i resoluce pp. posl. Mašaty a druhů a pp. posl. dr Spiny a druhů, jež jsou stejného obsahu. (Výborně! Potlesk na pravici. - Vřava na levici trvá.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji p. posl. Adámkovi.

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! (Komunističtí poslanci neustávají ve výkřicích, pískání na píšťalky a bušení do stolků. - Někteří komunističtí poslanci stojí na ministerských lavicích a pokřikují na zpravodaje. - Předseda zvoní.)

Úvodní slovo, které jsem jako zpravodaj výboru rozpočtového měl přednésti, bylo mařeno. Proč? Směřuje snad navrhovaný zákon o změnách v celním sazebníku naší republiky proti státu? Zatěžuje státní pokladnu? Nikoliv. Navrhovaný zákon má spíše prospěti nejen státní pokladně, nýbrž má možnost podepříti i cenu naší koruny, zvednouti naši valutu, omeziti dovoz toho, čeho nutně nepotřebujeme.

Volný obchod, volná výroba, volná konkurence zemědělskými výrobky nebyly nikdy heslem těch, kteří nyní po volném obchodu volají. Zemědělství bylo vázáno tak, že nejen nemohlo zprodukovati tolik, kolik bylo potřebí k výživě obyvatelstva státu, nýbrž produkce zemědělská klesla pod niveau světového průměru. Tehdy páni, kteří dnes po volném obchodu volají, poutali zemědělce železnými okovy.

Vzhledem k tomu, že ochranná cla mají býti prospěšna nejen producentům, nýbrž i státu, a žádným zatížením pro státní pokladnu nejsou, žádám slavnou sněmovnu o schválení předlohy podle návrhu, jak ji jménem výboru rozpočtového doporučuji i s resolucemi ve zprávě obsaženými.

Jsem jist, že většina této sněmovny tak také učiní. (Výborně! Potlesk na pravici. - Vřava na levici trvá.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid. (Komunističtí poslanci neustávají ve výkřicích, pískání a bušení do stolků.)

Přikročíme ke hlasování.

Projednávaná osnova má 9 článků, nadpis a úvodní formuli. Ježto podány byly četné návrhy, míním přihlížeje k §u 57 jednacího řádu dáti hlasovati tímto pořadem:

(Komunističtí poslanci buší - a to nepřetržitě od 5 hod. do 6 hod. 15 min. ráno - do stolků a pískají. - Posl. Bolen a Čulen buší do stolu min. předsedy. - Posl. Mikulíček vyhodil křeslo min. předsedy z řady křesel ministrů. - Výkřiky komunistických poslanců: Ať ministrpresident odpoví, proč se střílelo do dělníků! - Posl. Pik: Ať předseda vlády odpoví na naši interpelaci! - Posl. Zeminová: Žádáme demisi vlády! - Předseda stále zvoní.)

Prosím o klid.

Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu schůze vůbec.

Přikročím k ukončení schůze a podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala za 20 minut s týmž denním pořadem. (Výkřiky posl. Landové-Štychové.)

Jsou proti mému návrhu námitky? (Nebyly.)

Není tomu tak, pokládám jej za schválený.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 6 hod. 18 min. ráno v sobotu dne 12. června 1926.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP