IV. Návrhy posl. Remeše, Koudelky a soudr.:
1. Navrhujeme, aby první věta článku
V byla nahrazena zněním:
"Sazby těchto celních položek mohou býti
smlouvami sníženy i pod výměru zde uvedenou,
a to tak, aby bylo docíleno nejvyšších
výhod v obchodním styku mezistátním."
2. Navrhujeme, aby ve čl. V byla sazební položka
89 škrtnuta.
Pro případ zamítnutí tohoto návrhu navrhujeme sazbu | |
nebude-li přijata, navrhujeme | |
3. Navrhujeme, aby poslední věta předposledního
odstavce zněla: "Dovoz krmného ječmene
je beze cla.",
V. Návrh posl. dr Czecha, Pohla, Tauba, Blatné,
Dietla, Grünznera, Hackenberga, Heegera, Kaufmanna, Leibla,
Kirpalové, Roschera, Schäfera, Schustera, Schweichharta,
de Witte a druhů:
Článek V nechť zní:
"Celní sazby, uvedené v tomto zákoně,
mohou býti sníženy smlouvami."
První eventuální návrh:
Sazební položky 23, 33, 63, 65, 70 a 88 buďtež
škrtnuty.
Druhý eventuální návrh:
V sazební položce 23 budiž číslice
30 Kč nahrazena číslicí 15 h.
V sazební položce 33 budiž číslice
70 Kč nahrazena číslicí 70 h.
V sazební položce 63 budiž číslice
360 Kč nahrazena číslicí 12 Kč.
V sazební položce 65 budiž číslice
210 Kč nahrazena číslicí 5 Kč.
Sazební položka 70 nechť zní:
Vepřový dobytek:
a) až do 10 kg živé váhy (podsvinčata) beze cla,
b) jiný - 6 Kč.
V sazební položce 88 budiž číslice
210 Kč nahrazena číslicí 7 Kč.
Třetí eventuální návrh:
Navrhujeme, aby byl škrtnut 2. odstavec článku
V.
Čtvrtý eventuální návrh:
V odst. 2 článku V buďtež slova "až
na 8 Kč" nahrazena slovy "nebo zrušena".
Pátý eventuální návrh:
V odst. 2. článku V budiž číslice
"8 Kč" nahrazena číslicí
"1 Kč".
Šestý eventuální návrh:
V odst. 3 budiž slovo "zmocněna" nahrazeno
slovem "povinna" a slova "vždy však nejdéle
na dobu půl roku" buďtež škrtnuta.
Sedmý eventuální návrh:
V odst. 3 článku V buďtež slova "nejdéle
na dobu půl roku" nahrazena slovy "nejdéle
na dobu tři let".
Osmý eventuální návrh:
V odst. 3 článku V buďtež slova "nejdéle
na dobu půl roku" nahrazena slovy "nejdéle
na dobu dvou let".
Devátý eventuální návrh:
V odst. 3 článku V buďtež slova "nejdéle
na dobu půl roku" nahrazena slovy "nejdéle
na dobu jednoho roku".
I. Návrh posl. Zápotockého, Bolena
a soudr.:
Navrhujeme, aby článek VI byl škrtnut.
Eventuální návrh:
Navrhujeme, aby čl. VI byl doplněn větou:
"Vládou budiž Národnímu shromáždění
předložen koncem každého měsíce
úplný a podrobný seznam všech vydaných
dovozních listin s uvedením, komu, za co a na které
množství dovozní listiny byly vydány".
II. Návrh posl. Zeminové, Buřívala,
Práška a druhů:
Podepsaní poslanci navrhují, aby čl. VI byl
vypuštěn a místo něho zařazen
čl. V tohoto znění:
"1. Vláda se zmocňuje, aby zvláštním
nařízením, pokud není domácí
potřeba úplně kryta, zakázala vývoz
pšenice, žita, mouky, ovoce, zeleniny, dobytka, vajec
a tuku.
2. Uvedení v platnost zákona, jímž se
mění celní sazebník pro československé
celní území, zakazují se veškeré
terminované obchody obilninami, výrobky z nich a
veškerými druhy jedlých tuků. Uzavírání
terminovaných obchodů těmito předměty
je trestno a obchody takové nemají právní
závaznosti.
Vládním nařízením upraví
se tresty na porušení článku V."
III. Návrh posl. Koudelky, Remeše a soudr.:
Navrhujeme, aby čl. VI byl škrtnut.
IV. Návrh posl. dr Czecha, Pohla, Tauba, Blatné,
Dietla, Grünznera, Hackenberga, Heegera, Kaufmanna, Leibla,
Kirpalové, Roschera, Schäfera, Schustera, Schweichharta,
de Witte a druhů:
Čl. VI budiž změněn takto:
"Soustava dovozních listů na obilí jest
nepřípustná."
První eventuální návrh:
Článek VI nechť zní:
"Vládě se ukládá povinnost, aby
vývoz cukru povolovala jen za dovoz při nejmenším
stejně velkého množství."
Článek VI, čís. 1 budiž změněn
tak, že místo slov "majitele opravňuje"
se vloží slova "majitele zavazuje" a místo
slov "určité množství" vloží
se slova "při nejmenším stejné
množství nebo množství téže
ceny".
Druhý eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna. 1926" nahrazena slovy "od
1. srpna 1927".
Třetí eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna 1926" nahrazena slovy "od 1.
dubna 1927".
Čtvrtý eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna 1926" nahrazena slovy "od 1.
ledna 1927".
Pátý eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna 1926" nahrazena slovy "od 1.
prosince 1926".
Šestý eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna 1926" nahrazena slovy "od 1.
listopadu 1926".
Sedmý eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna 1926" nahrazena slovy "od 1.
října 1926".
Osmý eventuální návrh:
V čís. 5 článku VI buďtež
slova "od 1. srpna 1926" nahrazena slovy "od 1.
září 1926".
1. Návrhy posl. Zápotockého, Bolena
a soudr.:
Navrhujeme, aby článek VIII byl škrtnut.
Eventuální návrh:
Navrhujeme, aby poslední věta článku
VIII zněla:
"Pro sledování těchto zjevů zvolí
poslanecká sněmovna 12členný poradní
sbor podle poměrného zastoupení stran, doplněný
12 členy, které jmenují ústředny
odborových a konsumních ústředen dělnických."
3. Návrh posl. Zeminové, Práška,
Buřívala a druhů:
Podepsaní poslanci navrhují, aby čl. VII
byl označen jakožto článek VI a čl.
VIII budiž celý vypuštěn.
4. Návrh posl. Koudelky, Remeše a soudr.:
Navrhujeme, aby poslední věta článku
VIII zněla:
"Pro sledování těchto zjevů jmenuje
vláda poradní sbor, do kterého navrhuje po
2 členech ministr financí, průmyslu, obchodu
a živností, zemědělství, soc.
péče a zásobování."
5. Návrhy posl. dr Czecha, Pohla, Tauba, Blatné,
Dietla, Grünznera, Hackenberga, Heegera, Kaufmanna, Leibla,
Kirpalové, Roschera, Schäfera, Schustera, Schweichharta,
de Witte a druhů:
Druhá věta čl. VIII budiž změněna
takto:
"Pokud výše uvedených opatření
nelze provésti včas zákonem, provádí
je vláda se souhlasem výboru poslanecké sněmovny
pro obchod, průmysl a živnosti a národohospodářského
výboru senátu."
První eventuální návrh:
Druhá věta čl. VIII nechť zní:
"Pro sledování těchto zjevů a,
k podávání návrhů na potřebná
opatření jmenuje vláda poradní sbor,
do něhož jest jmenovati paritně zástupce
výrobců a spotřebitelů, podle návrhů
příslušných zájemnických
zastupitelstev."
Druhý eventuální návrh:
Druhá věta čl. VIII nechť zní:
"Pro sledování těchto zjevů jmenuje
vláda poradní sbor, do něhož navrhují
ministr soc. péče 4 členy, ministr financí,
ministr obchodu, průmyslu a živností a ministr
zemědělství po 2 členech."
1. Návrhy posl. Zápotockého, Bolena
a soudr.:
Navrhujeme, aby první věta článku
IX zněla:
"Zákon tento nabývá účinnosti
za jeden rok po vyhlášení."
Eventuální návrh:
Navrhujeme, aby první věta článku
IX zněla:
"Zákon tento nabývá účinnosti
od 1. ledna 1927."
2. Návrh posl. Zeminové, Buřívala,
Práška a, druhů:
Podepsaní poslanci navrhují, aby čl. IX označen
byl jako VII v tomto znění:
"Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. září 1926.
Zároveň zrušují se ustanovení
článku III a článku VIII zákona
ze dne 13. února 1906, č. 20 ř. z., jakož
i zák. čl. LIII/1907 o celním sazebníku.
Provésti tento zákon ukládá se ministru
financí v dohodě s ministrem obchodu, zemědělství,
zásobování a soc. péče."
3. Návrhy posl. dr Czecha, Pohla, Tauba, Blatné,
Dietla, Grünznera, Hackenberga, Heegera, Kaufmanna, Leibla,
Kirpalové, Roschera, Schäfera, Schustera, Schweichharta,
de Witte a druhů ke čl. IX:
Odst. 1 má zníti:
"Zákon tento nabývá účinnosti
za jeden rok po vyhlášení."
Jako odst. 2 budiž vsunuto:
"Působnost tohoto zákona omezuje se ba 3 měsíce."
Odst. 3 má zníti:
"Provésti tento zákon ukládá
se ministru financí, ministru obchodu, průmyslu
a živností, ministru sociální péče
a ministru pro věci zahraniční."
První eventuální návrh:
Odst. 1 nechť zní:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1927."
Jako odst. 2 budiž vsunuto:
"Účinnost tohoto zákona stanoví
se na dobu půl roku."
Druhý eventuální návrh:
Odst. 1 nechť zní:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1927."
Jako odst. 2 budiž vsunuto:
"Účinnost tohoto zákona stanoví
se na dobu jednoho roku."
Třetí eventuální návrh:
Odst. 1 má zníti:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. prosince 1926."
Čtvrtý eventuální návrh:
Odst. 1 má zníti:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. listopadu 1926."
I. Resoluční návrh posl. Mašaty,
Staňka, Petroviče, Adámka, Koška, dr
Noska, Tománka, dr Polyáka, Pavlačky a druhů:
Vláda se vybízí, aby se zřetelem na
žádoucí rozvoj vnitřního i zahraničního
obchodu a na zásobování domácího
obyvatelstva
1. uvolnila po nabytí účinnosti tohoto zákona
dovoz i vývoz s dočasným ponecháním
na dobu potřeby pouze těch výjimek, které,
s hlediska domácí výroby jsou nezbytně
nutné,
2. s největším urychlením provedla úpravu
dopravních tarifů tak, aby se umožnilo sblížení
výrobních oblastí s místy konsumními,
zvláště pak Slovenska a Podkarpatské
Rusi se zeměmi historickými, a přihlížela
zároveň ke zlevnění dopravy surovin
a polotovarů.
II. Resoluční návrh posl. dr Spiny,
dr Luschky, Stenzla, Szent-Iványho a druhů:
Vláda se vybízí, aby se zřetelem na
žádoucí rozvoj vnitřního i zahraničního
obchodu a na zásobování domácího
obyvatelstva
1. uvolnila po nabytí účinnosti tohoto zákona
dovoz i vývoz s dočasným ponecháním
na dobu potřeby pouze těch výjimek, které
s hlediska domácí výroby jsou nezbytně
nutné,
2. s největším urychlením provedla úpravu
dopravních tarifů tak, aby se umožnilo sblížení
výrobních oblastí s místy konsumními,
zvláště pak Slovenska a Podkarpatské
Rusi se zeměmi historickými, a přihlížela
zároveň ke zlevnění dopravy surovin
a polotovarů.
III. Resoluční návrhy posl. Bolena
a soudr.:
1. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila
poslanecké sněmovně N. S. návrh zákona
o zákazu vývozu krmiv. Vyvážením
krmiv zdražují se krmiva doma takovým způsobem,
že v okamžiku neúrody na vlastním poli
malý zemědělec musí krmiva přikupovati
a je nucen prodávati svůj dobytek hluboko pod cenou
překupníkům a velkoobchodníkům.
Na druhé straně nedostatek krmiva a jeho vysoká
cena způsobují vyhánění cen
jatečného dobytka do výše. Zisk z těchto
vysokých cen nemá ovšem žádný
malý zemědělec, nýbrž opět
překupník. Pro městské obyvatelstvo
znamenají vysoké ceny krmiva nejen horentní
zvyšování cen masa, které se stává
dělnické třídě potravinou téměř
nedostupnou, nýbrž zároveň velký
nedostatek a drahotu mléka. Nedostatkem a drahotou krmiv,
způsobených vývozem, brzděn je vývoj
mlékařství a sýrařství
v Československé republice a obyvatelstvo je tak
připravováno o nejdůležitější
potraviny.
2. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila
poslanecké sněmovně návrh zákona
o zákazu výroby lihu z brambor, obilí a kukuřice
pro tu dobu, dokud ceny brambor, obilí a kukuřice
neklesnou na pětinásobek cen z 1. října
1913. Užíváním jmenovaných plodin
k výrobě lihu odnímá se značná
část poživatin denní potřebě
vzhledem k tomu, že zpracováním na lih možno
dosíci za produkty hospodářské vyšších
prodejních cen. Tím ovšem způsobován
je umělý nedostatek poživatin na trhu a vzestup
cen. Zamezením výroby lihu z těchto poživatin
bude uvolněno veliké jich množství původnímu
určení a daleko užitečnější
spotřebě, čímž odstraněn
bude nedostatek potravin a znemožní se stoupání
cen a odpadne dovoz z ciziny.
3. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila
poslanecké sněmovně N. S. návrh zákona,
kterým se zrušují veškeré bonifikace
a daňové úlevy lihovarům. V Československé
republice vyvinuly se během doby poměry tak, že
lihovarnictví je vládou podporováno na účet
konsumentů způsobem, jenž nemá příkladu
v hospodářských dějinách. Neboť
nejen, že vláda poskytuje lihovarnictví různé
úlevy daňové, nýbrž ona i umožňuje
udržování ohromně vysokých cen
lihu na domácím trhu. Na lichvářsky
vysokých cenách lihu pak kořistí vláda
společně s lihovarníky, kteří
však vždy dovedou si pojistiti takové zisky,
o jakých by bez státní podpory a ochrany
nemohli ani sníti. Poněvadž pak tyto nesmírné
zisky jsou velkou pobídkou propagandy jeho konsumence,
jest podpora lihovarnictví státem dvojnásob
nebezpečna obyvatelstvu, zvláště pak
když jsou k výrobě lihu používány
různé důležité poživatiny,
jako brambory, obilí a ovoce. Odnímáním
velkého kvanta těchto důležitých
poživatin jejich původní spotřebě
k účelu výroby lihu způsobuje jich
veliký nedostatek a tím i drahotu. Jest proto nejvyšší
čas, aby vláda přestala s jakoukoliv podporou,
přímou či nepřímou, poskytovanou
lihovarnictví a znemožnila tak zhoubné důsledky
této podpory.
4. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila
poslanecké sněmovně N. S. k projednání
návrh zákona, kterým se rozšiřuje
platnost úrazového pojištění
na zemědělské a lesní dělníky.
Vyloučení zemědělských a lesních
dělníků z úrazového pojištění
jest nejvýš nespravedlivé, neboť právě
zemědělští a lesní dělníci
jsou vystaveni velikému nebezpečí a úrazy
jsou v jejich práci daleko častější
a nebezpečnější než v jiných
pracovních oborech. Zmrzačení zemědělští
a lesní dělníci jsou pak vydáni jedině
na milost a nemilost svých v ohromné většině
zcela bezohledných - zaměstnavatelů, resp.
domovské obce. Jak vypadá život takového
nešťastníka, je všeobecně známo.
Veliký počet sebevražd zmrzačených
je nejsmutnějším dokladem jejich situace. Je
proto rozšíření platnosti úrazového
pojištění i na tyto dělnické
kategorie příkazem nejsamozřejmější
nutnosti, zvláště pak dnes, kdy celní
předlohou dostávají miliardový dar
do kapes agrární zemani - zaměstnavatelé
zemědělských a lesních dělníků.
5. Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do tří
dnů předložila poslanecké sněmovně
N. S. návrh zákona, kterým se zrušují
čelední řády. Čelední
řády jsou přežitkem i v demokratické
republice, neboť umožňují, aby na celé
obory pracujících nevztahovaly se základní
zákony pracovního zákonodárství
a aby byly tyto kategorie dělnictva na právech omezovány
a vydávány ještě intensivnějšímu
vykořisťování, než ostatní
dělnictvo. Proto je odstranění čeledních
řádů nejvýš nutné, nehledě
ani k tomu, že celá řada čeledních
řádů dnes platných je překážkou
jednotného vývoje pracovních poměrů
a pracovního zákonodárství. Zvláště
dnes, kdy velká většina zaměstnavatelů,
využívajících čeledních
řádů ke zdvojenému vyssávání
dělnictva, má dostati miliardový dar, je
příkazem prosté a nejzákladnější
spravedlnosti, aby jejich zaměstnanci byli postaveni na
roveň ostatnímu dělnictvu zrušením
čeledních řádů.