Středa 9. června 1926

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Viškovský (pokračuje): Při zvýšení cel rakouských od roku 1907 při clu 6,30 pro pšenici, byl v průměru let od r. 1907 do r. 1914 účinek cla na cenu 4.95 K, tedy v průměru bylo využito pouze 78% celní ochrany. (Bušení na stolky a hluk na levici trvá.) Pánové, toto tlučení na lavice nezmění na pravdě mých vývodů naprosto nic. (Potlesk na pravici. - Výkřiky na levici a bušení do stolků.)

Ale uvažme na základě těchto zkušeností s celní ochranou zemědělskou, jaký výchovný a hospodářský vliv mělo clo ve starém Rakousku a zároveň také v Německu na produkci. V období od r. 1907 do r. 1914 bylo v Rakousku oproti průměru let 1888-1906 osevných ploch věnovaných obilí: při pšenici více o 10,7%, při žitě o 7.8%, při pícninách o 12.3%. Výnosy obilní v období od r. 1907 do r. 1912 stouply proti r. 1901 až 1906... (Bušení na stolky na levici trvá. - Výkřiky posl. Kreibicha.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím p. posl. Kreibicha o klid.

Posl. dr Viškovský (pokračuje): ... při pšenici o 7,1%, při žitě více o 14,5%, při ječmeně více o 12,3%, při ovsu více o 24%.... (Bušení na stolky na levici trvá. Výkřiky posl. de Witte.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Volám p. posl. de Witte k pořádku.

Posl. dr Viškovský (pokračuje): Roční vyšší celkový výtěžek plodin pouze z poli mimo lučin, tvořil průměrně plus 16.2% a v peněžité hodnotě ročně přibližně 337 mil. předválečných korun. Kupní síla zemědělství značně vzrostla. (Posl. de Witte tluče zásuvkou na stůl.) Získal tím i průmysl...

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Volám pana posl. de Witte podruhé k pořádku.

Posl. dr Viškovský (pokračuje): ... neboť podle účetnických šetření konsum zemědělský na živnostenských a průmyslových výrobcích stoupl ročně o 221 mil. předválečných korun. Účinek cel bylo tedy ne snad jenom zvýšeni cen, ale také zvýšení, značné zvýšení produkce zemědělské, zvýšení kupní a berní síly zemědělského obyvatelstva, zvýšení odbytu průmyslu a živností.

U nás bezcelný režim znamenal zpětnou vlnu v produkci obili, znamenal pravé plenění našeho zemědělství jako za válečného režimu. (Výborně! Potlesk poslanců strany republikánské.) Toť byla druhá válka vyhlazovací proti zemědělské produkci. Osevná plocha obilnin v naší republice klesla od roku 1914 do roku 1925 o 633 tisíc ha. (Posl. Kirpalová tluče stále zásuvkou na stolek.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Volám pani posl. Kirpalovou naposled k pořádku.

Posl. dr Viškovský (pokračuje): Z toho osevná plocha chlebovin klesla o 265 tisíc ha. Tento pokles osevné plochy obilin rovná se celé dnešní osevné ploše pšenice na Slovensku. Celý úbytek produkce obilí na této ploše činil by mírně počítáno, 7 až 8 mil. q obilí ročně. A tímto celým obnosem stáváme se poplatnými vůči cizině, stáváme se nejen hospodářsky, ale i politicky závislými. (Výborně! - Potlesk poslanců strany republikánské.)

To je, pánové a dámy, přímo úpadkové hospodářství, za které si převezměte ručení a odpovědnost vy (Potlesk poslanců strany republikánské.), ale my za to dále nezodpovídáme. A současně, pánové a dámy, celá intensita naší produkce zůstává také státi. Také za to nechceme vzíti odpovědnost. To všechno zrcadlí se v našem zahraničním obchodě, zrcadlí se ve finanční situaci našeho státu a v celém národním hospodářství.

V celé Evropě a v celém ostatním světě vyvstala velká vlna celní ochrany a celý svět se uzavírá vůči produktům ostatních států. Nechci říci, zdali je to štěstím Evropy, zdali to bude právě vésti k odčiněni škod vzniklých válkou, ale s tím nutno počítati jako s faktem. Rozmach našeho průmyslu je zabržděn a musíme počítati s dalším poklesem vývozu našeho průmyslu a s menší jeho zaměstnaností. A kde budete hledati náhradu pro naše hospodářství? Je zde jedno ohromné pole, veliké pole zemědělské výroby. V našem zemědělství jsou ještě ohromné možnosti, které děkujeme jak naši půdě, tak i našemu přičinlivému zemědělci, zejména i našemu zemědělci malému, který má k této půdě tolik lásky a oddanosti. (Potlesk poslanců strany republikánské. - Tlučení na pulty a hluk na levici.)

Pánové a dámy, s těmi šuplíky na tu živelní sílu našeho zápasu nestačíte, o tom vás ujišťuji. (Výborně! - Potlesk poslanců republikánské strany.) Pánové a dámy, třicetikorunové clo na pšenici, to není žádná doživotní renta nebo starobní renta, z níž by bylo lze se složenýma rukama pohodlně žíti. My si představujeme, že celní ochrana musí býti východiskem velké zvelebovací práce zemědělské výroby. Celní ochrana přináší tento závazek a my tento závazek také přijímáme.

Prohlašuji, že zemědělství československé pokládá za čestnou svou úlohu pracovati k soběstačnosti zemědělství v našem státě. Chceme hodnotiti celní ochranu zvelebením zemědělské produkce. Ale také stát musí chápati svůj závazek vůči zemědělství. Stát musí držeti zemědělství tak, jako zemědělství musí držeti stát. (Potlesk.) Velkorysý program zvelebovací je nutným a musí býti důsledkem této celní předlohy. Slovo má nyní stát, zemědělské rady, školství zemědělské, výzkumnictví, družstva atd. Celý tento zvelebovací aparát musí se k této akci celní připojiti.

Celní předloha není definitivním řešením celní otázky pro nás a pro stát. Ona je kompromisním dílem, ona znamená ústupek právě tak průmyslové výrobě jako i konsumu, ale ona likviduje pro nás poměr méněhodnotnosti zemědělské výroby proti výrobě ostatní, ona snímá z nás to potupné znamení méněcennosti a proto s touto osnovou souhlasíme, i kdyby ona nepřinášela vše, co můžeme právem od ní požadovati. (Hluk. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

V tomto vědomí chceme hlasovati pro tuto osnovu, ale domáháme se toho... (Hluk na levici trvá.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Viškovský (pokračuje): ... aby celní otázka byla vyřešena již systematicky, aby co nejdříve zasáhl tu stát soustavnou úpravou celého celnictví a uzákoněním autonomního celního sazebníku.

Budeme hlasovati pro tuto osnovu s klidným svědomím, že vykonali jsme dobrý čin pro zemědělství, ale i poctivý skutek vůči státu. (Hluk a výkřiky na levici. - Potlesk poslanců strany republikánské.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Krebs. Uděluji v mu slovo. (Hluk.)

Prosím o klid. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Pana posl. Mikulíčka volám k pořádku. (Hluk.)

Prosím o klid.

Žádám p. posl. Krebse, aby se ujal slova.

Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno! Sněmovna byla právě svědkem neslýchané provokace českých stran. Representant téhož systému, který v této zemi má na svědomí právě v zemědělství neslýchaný rozvrat a zpustošení jeho, systém, který representuje pan Viškovský, který zašantročil miliardy a miliardy bez kontroly, systém, který v této zemi místo provádění sociální pozemkové reformy, zahnal tisíce sedláků, tisíce malých zemědělců s hroudy a pachtýřských pozemků, týž systém, který slavil v Mariánských Lázních triumfy, ten se odvažuje poslati sem tohoto člověka jako representanta systému, který je v zemi nenáviděn a který v zemědělství samém byl hlavní příčinou, že právě nouze jeho způsobila volání po clech. To je neslýchaná provokace, kterou co nejrozhodněji odmítáme. Vrátím se ještě dnes ve svých vývodech k účinkům pozemkové reformy pro zemědělskou produkci.

Dnes byl předložen poslanecké sněmovně hospodářsko-politický zákon, návrh Mašatův, o němž možno říci bez přehánění, že v zákonodárství může způsobiti nedohledné hospodářské následky v politice vnitřní i zahraniční. Jako ve všech zemích a ve všech dobách nejen boj mezi volným obchodem a ochrannými cly, nýbrž také otázka o výši cel samých vyvolaly největší a nejúpornější boje, oč spíše muselo by se tak státi v zemi a v době, jak jest tomu právě v této zemi a v této době. Československo jest více než druhé státy závislé na svých sousedech. Jestliže přehlížíme situaci klasických bojů v celní otázce v Anglii, v Německu, ba i ve starém Rakousku, vidíme, že bylo všude třeba dlouholeté práce, všude vedly se velké politické boje o cla. Ba i celé volební boje byly bojovány o tuto otázku. A kdo by chtěl popírati, že při zavádění nebo zvyšování cel nejde o životní otázku prvého řádu pro veškeré obyvatelstvo? Nevidíme také, že tento zákon musí přinésti průměrem zdražení nejdůležitějších potravin asi o třetinu dosavadní ceny? Jest dokonce i posuzováno se stanoviska příznivců cla zcela nesprávné, popírati velikost obětí, které se ukládají tímto zákonem obyvatelstvu. Avšak nejen to má značný význam. Nutno také zkoumati, jaké otázky hospodářské a následky pro zahraniční politiku mohou s sebou přinésti cla. Československo převzalo z konkursní podstaty starého Rakouska 65% až 80% veškerého průmyslu. Mnoho, příliš mnoho, než aby mohlo své výrobky samo doma spotřebovati. Při vývozu je odkázáno především na státy nástupnické a na státy sousední, zvlášť na Německo a Rakousko. S částí nástupnických států jest tento stát ve svazku politickém, v tak zvané Malé Dohodě proti Německu. Ve své hospodářské politice dal se vesele na linii, která směřuje proti nástupnickým státům a proti nim účinkuje. Mohli bychom se těšiti z povrchnosti takové politiky, poněvadž potvrzuje část našich předpovědí. Avšak ona nás staví před řadu ještě jiných důležitých otázek. Zdá se, že také pro tento stát nastal obrat. Avšak tento obrat není takový, jaký by měl býti, rozumově vzato, totiž směrem k uspořádání politických a hospodářských poměrů ve střední Evropě. Naopak pěstuje politické styky s následnickými státy a při tom zůstává politickým odpůrcem toho Německa a Rakouska, které přijímá 85% vývozu této země, zejména z průmyslových krajů Čech, Moravy a Slezska, které objímá se třech stran úplně země historické, a v jehož životním a sídelním prostoru tento stát leží a trvale ležeti bude. Tak přesvědčí se právě účinky zákona o pravdivosti fakta, že tento stát leží právě ve střední Evropě, že vůči svým sousedům, ať stojí k nim politicky jakkoliv, nemůže snésti nepřátelství hospodářského. Agrární cla tvoří základ k novým velkým bojům a možná i k válečným zápletkám. Nepamatujeme se již na vývoj protiv mezi Rakousko-Uherskem a Srbskem před více než dvěma desetiletími, nemyslíte na to, jak se tato celní politika bude posuzovati, a nyní již posuzuje v Polsku, v Jugoslavii, ba i v Rumunsku? Říká-li se nám dnes, že různá tato zmocnění potřebujeme pro sjednávání hospodářských smluv, pak se přesvědčíte ve velmi krátké době, že veškerá zmocnění jsou bezcenná, nebo že musí v táboře našich sousedních států vyvolati největší hospodářský odpor vůči nám. Otázka takového významu, jako jsou cla, vyřizuje se v této sněmovně v několika dnech. Nechci poukazovati na to, že návrh Mašatův byl podán teprve 27. května t. r., tedy sotva před 14 dny, avšak jak dlouho vůbec projednává se u nás veřejně otázka ochranných cel? Před několika měsíci viděli jsme první skromné náběhy k takovým snahám, při nichž nebylo naprosto řeči o zavedení cel. Jsem přesvědčen, že kdyby došlo k volebnímu boji o otázce celní, že bychom dostali zcela jiné složení této sněmovny. (Posl. Hackenberg [německy]: Tak se také stane!) Zajisté, stane se tak. V těchto několika dnech bylo učiněno všechno, aby se zamezilo objasnění otázky a vyšetření předpokladů pro cla. Nebyly slyšeny ani odborné resorty, ani příslušní ministři, ani hospodářští anebo vynikající odborníci. Ba i návrhy oposice na slyšení odborných referentů a odborných ministrů byly od celní většiny prostě přehlasovány. Kdo se tu může diviti, že při takovém projednávání zákonné předlohy nejvyššího významu jsou massy obyvatelstva vydány napospas následkům jejím, aniž o nich vědí. Není toto projednávání celního návrhu vůbec typické pro sněmovnu, pro ducha v této sněmovně, pro ducha, který vládne v celém státě, kdo se tu může diviti, že parlamentarismus upadá, že se stává prázdným hlasovacím strojem bez ducha, bez obsahu, bez jakékoliv schopnosti životní? Složení většiny se sice změnilo, vládnoucí duch však zůstal starý, zůstala diktatura opírající se o formální celní většinu, o majoritu a nic jiného. O diskusi, rozborech, vývodech, o boji duchů není vůbec řeči.

Hlavní věcí jest většina třinácti nebo patnácti hlasů a s tou se vládne. Všechno ostatní ať vezme čert! Tak dosud druhé většiny dělaly zákony a tak to zůstalo nyní také při této většině nové.

Velectění! Věnujme nyní pozornost zákonu samému! Jest zajisté nepopřenou okolností, že cla způsobí především značné zdražení. Při tomto tvrzení naprosto neopíráme se o prázdné teorie, máme pro sebe nejenom zkušenosti v mnoha jiných státech a zemích, máme pro sebe nejenom to, co jsme opětovně zažili ve starém Rakousku, nýbrž i důležitá svědectví z vědy politické a národohospodářské. Jeden z nejznamenitějších učitelů národního hospodářství ve starém Rakousku prof. univ. Phillipovich praví ve svém díle "Základy politického národního hospodářství" o účinku ochranných cel toto: "Ochranná cla nutně způsobí zdražení, zdražení musí býti právě placeno odběrateli chráněného zboží. Ochranná cla podle své povahy a podle svého účelu nutně zdražují, ať již nastane skutečné zvýšení cen anebo se zamezí poklesu cen." Velectění! Nastává však také zvýšení cen půdy, jež naprosto nemůže býti lhostejno, a především také zdražení nejenom potravin, nýbrž i těch předmětů potřeby, které se na venkově vyrábějí. Pro toto tvrzení máme také ještě množství jiných svědků, kteří nyní mají vynikající význam a velkou vážnost na veřejnosti. To je na přiklad svědectví vrchního rady Meissnera, který ve své řeči, kterou promluvil 29. května a jež vyšla v brožuře, praví výslovně: "Také zvýšení cen při spotřebním zboží způsobí cla, a je jenom otázka, jak to vypadá v Československu se zisky překupníků." A to jest otázka, kterou se dnes ještě budeme musiti zabývati trochu podrobněji.

Nejprve se však tažme, k jakému zdražení dojde? Názory o tom se rozcházejí. Všichni. kteří mohou cla posuzovati, se však jistě shodují v tom, že ke zdražení dojde. Ceny, uplatní-li se cla zplna, u nejdůležitějších potravin budou zdraženy nejméně o 30%. Máme zvýšení celní sazby na pšenici 60 Kč, u žita 56 Kč, u ječmene 44 Kč, u ovsa 48 Kč, u tuků na 360 Kč, mouky na 120 Kč, tedy průměrně uvádím jenom nejdůležitější potraviny zvýšení o 30% základní ceny. Dojde-li zplna k takovému zvýšení cen, a já jsem přesvědčen, že dle zkušeností v jiných zemích se zvýšení ukáže v plné výši, nanejvýše, že při náhodné, velmi bohaté sklizni zůstanou něco pod touto výší - pak nastane zdražení živobytí v každé jednotlivé rodině, které musí býti označeno jako nesmírné, srovná-li se s tím poměr důchodů u masy pracujícího obyvatelstva. Předpokládáme-li, že jedna rodina nyní potřebuje ročně asi 400 kg chlebovin, 100 kg masa a 50 kg tuku a tukových výrobků - jmenuji tu jenom ty nejdůležitější potraviny - pak se ukáže, že budeme míti zvýšení cen u chlebovin o 240 Kč, u mas o 200 Kč, u tuků o 180 Kč. Tedy jenom u těchto tří nejdůležitějších potravin zvýšení dohromady o 620 Kč na hlavu za rok. Velectění! Co to znamená při dnešní situaci pracujícího obyvatelstva v této zemi, pokusím se vám, s dovolením, krátce v líčiti.

Jaká jest situace dělnictva, jaká jest situace středního stavu, živnostnictva a těch tisíců státních zaměstnanců, kteří již celé měsíce čekají na svůj zákon státně-zaměstnanecký? Velectění! V našem hospodářství vládne nesmírná nezaměstnanost, krise, kterou možno nazvati dvojnásobnou: veřejná nezaměstnanost, kterou zjišťují statistické úřady, a nezaměstnanost skrytá. Veřejnou nezaměstnaností jest ta, která je gentským systémem vůbec zjišťována a vykazována, která nám ukazuje, že stát vlastně má jenom poměrně malý počet nezaměstnaných. Avšak statisticky se dnes nezjišťují masy tisíců a tisíců nezaměstnaných, kteří nemají nároku na dobrodiní gentského systému, kteří jsou buď již vůbec vyřazeni, poněvadž mají za sebou již těch 13 týdnů nároku na podporu nezaměstnanosti nebo ony tisíce a tisíce, kteří jí vůbec nikdy nepožívali - poněvadž nepříslušejí k žádné organisaci a v takové statistice zachyceni nejsou. Mám zde na mysli ony tisíce a tisíce dělníků, horníků, dělníků textilních a mnohé jiné, kteří, jsouce pouze částečně zaměstnáni, mají více než o polovici menší výdělek než v normálních pracovních dobách. Průměrná mzda zaměstnaných dělníků nesmí býti ani se 150 Kč uváděna jako příliš vysoká.

A nyní vás prosím, velectění, považte účinky, které musí způsobiti zdražení živobytí o průměrně více než 600 Kč na domácnost jedné rodiny. A uvažte účinky takového zdražení při příjmu 600 Kč měsíčně. (Posl. dr Luschka [německy]: To jsou libovolné výpočty!) Co to znamená? Jestliže pan dr Luschka mluví dnes o libovolném výpočtu, pak vám na to odpovídám, že celá většina nám vůbec nepředložila žádného statistického po kladu. (Souhlas na levici.) My se snažíme vylíčiti vám z praktického života a na základě svých skutečných zkušeností bídu mas, našich odborových organisací a svazů, a již v rozpočtovém výboru jsme poukázali k tomu, jakou nesmírnou krisi veškerý náš průmysl nyní prodělává. Člen živnostenské strany kolega Pekárek nám na to odpověděl: "Ano, náš průmysl jest příliš veliký, musíme svůj průmysl o 30% omeziti." Tu se otevírá problém nesmírného významu a tu se ukazuje veškerá brutalita nynějšího plánu. Nejprve chtěl bych se tázati, zda pánové, kteří dnes mluví o obmezení průmyslu, nevědí, že průmysl byl již silně obmezen? Nevíte, že ve falknovském průmyslovém území bylo zaměstnáno před válkou 13.000 horníků, nyní však nemnoho přes 5500? Nevíte, že máme v textilním průmyslu tisíce a tisíce nezaměstnaných? Nevíte, že velká část našeho textilního průmyslu zamýšlí se odstěhovati, nevíte, že na příklad také velké průmyslové podniky, jako na příklad velké Schichtovy podniky v Ústí n. L., musily následkem rozdrobení hospodářského území přeložiti velkou část výroby do ciziny, což znamená již mnohem více než 30% obmezení? Jestliže v tomto průmyslovém podniku, který před válkou zaměstnával 3000 dělníků, jest dnes zaměstnáno sotva 1300 dělníků, pak je to důkazem, že v určitých odvětvích průmyslu došlo ke snížení nejenom o 30, nýbrž o 60%. Viděli jsme, že následkem zahraniční obchodní politiky této země, která jest úplně pod vlivem šovinistického diktátu, stěhoval se po válce v průmysl v takové míře, že není pro to příkladu. Velmi četné textilní továrny odmontovaly své stroje a poslaly je do Maďarska, do Rumunska, do Jugoslavie a do Polska. Sta průmyslových závodů zašlo a vůbec nemohou nikdy již provoz zahájiti. Máme tedy takové snížení průmyslu již za sebou a přes to musíme konstatovati, že jdeme z krise do krise. Jak je to se zatížením daňovým, které přece také jest jednou z nejdůležitějších příčin zániku našeho průmyslu a vůbec našeho hospodářství a také existence každého jednotlivce? V předválečných dobách měli jsme v území nynějšího Československa 75 K daní na jednoho člověka. Oceňuje-li se to dle nynějšího stavu měny, činí to 500 až 600 Kč daně na jednotlivce, avšak podle úředních statistických výkazů měli jsme v roce 1922 na hlavu obyvatelstva daňového zatížení 1051 Kč. Vmyslete se do situace poplatníka, našeho pracujícího obyvatelstva, co pro ně znamená toto neslýchané zatížení, zostřené nyní ještě clem, které ještě dále musí býti snášeno. Dělnictvo to ví zcela dobře, že se nyní na ně valí velká těžká břemena. Se značnou jistotou možno předpovídati, že v nejbližších měsících musíme očekávati nové zvýšení nájemného. Dne 1. července t. r. nabude účinnosti sociální pojištění, které zase právě vrstvám pracujícím ukládá velká nová břemena. Nyní máme ještě břemeno celní. Jaké účinky to bude míti na náš střední stav a na naše živnostníky, o tom pojedná v debatě ještě podrobně můj druh kol. Wenzel.

Mým úkolem jest jenom vyšetřiti zatížení, které budou musiti nésti samostatně výdělečně činní. V brzké době budou pravděpodobně vyřízeny zákony o úřednických platech. Státní zaměstnanci mají dostati dlouho očekávané a dlouho toužené malé zvýšení příjmů. Číslice, které tu vidíme, ukazují nám, jak skromné jsou prostředky, které právě na skupinu nižších a středních státních zaměstnanců připadnou. Zajisté vyšší úředníci v ministerstvech obdrží z tohoto zákona poměrně o něco vyšší zlepšení. (Posl. Patzel [německy]: Zákon přece dělal svobodný odborový přednosta!) Ano, tak to vypadá. Avšak uvidíme, jaké částky velká masa středních a menších úředníků dostane z takzvaného zvýšení platů, pro něž již zase byly vymyšleny nové pobuřující daně, pro něž má býti zdražen cukr a líh, jimiž se popuzuje proti úředníkům masa obyvatelstva. Částky dělají 400, 500, 600 Kč, v některých případech o něco více. Na druhé straně vyřizuje se před tímto platovým zákonem jiný zákon, který státním zaměstnancům béře tutéž sumu, kterou mají dostati nyní jako zvýšení své hospodářské úrovně. Strany, které jsou pro ochranná cla - řekly již také, že zemědělství má právě tak nárok na ochranu jako průmysl a že jest důležitým členem národního hospodářství, poněvadž 38% našeho obyvatelstva jsou zemědělci. To beze všeho přiznáváme. Říkáme nejen, že zemědělství je důležitým členem našeho národního hospodářství, nýbrž pravíme, že zemědělská výroba představuje dokonce nejdůležitější výkon ve státu. Pravíme také, že ochrana zemědělství jest nám věcí naprosto samozřejmou. Zemědělci jsou nejen dělníci, nýbrž oni musí také tíže a často déle pracovati, aspoň v jistých dobách, než velký počet ostatního dělnictva. Avšak jisto jest také, že cesta, která tu byla nastoupena, aby byla zemědělství poskytnuta pomoc, není tou cestou, která by zemědělcům, národnímu hospodářství a pracujícímu obyvatelstvu v tomto státě vůbec byla ku prospěchu. Tážeme se nejprve: Nemáme celou řadu celních položek, které způsobují jako nutný následek zdražení živočišné produkce? Není celá řada krmiv značně zatížena cly? Nelze očekávati od cel na oves, viku a lupiku značné zdražení zemědělských krmiv? Není zdražení fosfátů následkem cel rovněž zdražením zemědělské výroby? Není uvalení cel na zemědělské stroje rovněž zdražením zemědělské výroby? Co pak jsme na stanovisku jako před 50 lety, když zemědělství nemělo vůbec žádného anebo jen mimořádně nepatrného zařízení strojového? Vrchní rada Meissner, o němž se již v celních rozpravách ve výboru stala zmínka, poukázal ve své řeči na cenové poměry v zemědělství a pravil: Na letošní hospodářské květnové výstavě v Praze byly velmi zajímavé diagramy zemědělského ústavu pro účetnictví a spravovědu, z nichž čerpáno bylo srovnání cen nejdůležitějších potravin na jaře v roce 1922 a v dubnu 1926 jednak u prvovýrobců a jednak při nákupu spotřebitelově v dobrém obchodě. Tyto ceny u výrobce činí při 100 kg pšenice v roce 1925 275 Kč a v dubnu 1926 184 Kč, tedy zlevnění o 67%, u 100 kg žita v roce 1925 cena 234 Kč, v dubnu 1926 pak 121 Kč, tedy pokles ceny o 52%, u bramborů cena 58 Kč - na jaře 1925 a 37 Kč v dubnu 1926, tedy pokles o 64%. Živá váha hovězího masa klesla z 8,47 Kč v minulém roce na 8,10 Kč v roce letošním. A jak je s cenami při nákupu? Prosím, to je v periodě, kdy jsme neměli celní ochrany, kdy jsme tedy v zemi měli volný obchod se zemědělskými výrobky. Máme tu tyto číslice: V minulém roce 1 kg žemlí z bílé domácí mouky 6,25 Kč, letos zase 6,25 Kč, 1 kg chleba 2,60 Kč, letos 2,56 Kč, tedy 98%, 100 kg brambor v minulém roce 115 Kč, letos 95 Kč, maso v minulém roce 16,50 Kč, letos 16 Kč.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP