Čtvrtek 6. května 1926

Namlouvá se drobným zemědělcům, že musí ze solidarity státi za zájmy jiných a hájiti ochranně clo. Zde se dovolávají slavného společenství vsí, poněvadž jde o zájmy kapitalistické. Při pozemkové reformě, otázce pachtýřů, otázce obecního statku, placení daní, správy obcí, při otázkách sociálního pokroku atd., jež by od bohatých sedláků a velkostatkářů vyžadovaly obětí, cítí se společenství vsí po čertech málo. Kde jde o životní otázky, o skutečný zájem drobných zemědělců, obracejí se agrárníci zuřivě proti tomu. Tak v otázce krmiv. V tomto bodě rozcházejí se cesty obou zájmových skupin úplně. O dovozu levných krmiv nechtějí velcí zemědělci, kteří sami více vyrábějí, než spotřebují, ničeho věděti, drobní zemědělci však musí přirozeně počítati s levnými krmivy. A jestliže kol. Windirsch líčil brusiče skla z Jizerských Hor jako příklad, že se zemědělství špatně vede, dlužno to odůvodniti tím, že krmiva jsou právě příliš drahá pro ty, kteří mají příliš málo a musí je kupovati. V tom to vězí. Co zde v tuzemsku schází na krmivu, mělo by se dovézti z ciziny beze cla a za nejnižší dopravní sazby. My jsme toto rozumně stanovisko ve prospěch drobných zemědělců odedávna zastávali. Jinak agrárníci: Páni, kteří dnes dělají českou a německou agrární politiku, sledují šlépěje Hohenblumovy. Rád bych při tom pověděl něco o agrární politice Hohenblumově: Vzhledem k návrhu přijatému na podzim r. 1910 v rakouské poslanecké sněmovně na snížení cel na krmiva psala tenkráte Hohenblumova "Rakouská agrární příručka 1911": "Tyto snahy byly by s to, aby vrazily klín do zájmové solidarity zemědělců. Neboť agrární cla spočívají na kompromisu mezi zájmy různých odvětví zemědělské výroby, je to jen tak dlouho možno, aby ochrana jimi požadovaná byla udržována, dokud základna, na které je vybudována, totiž vzájemná dohoda, zůstane nedotčena." Vidíte, apeluje se na solidaritu drobných lidí, aby na svá bedra brali břemena ve prospěch velkovýrobců.

Ať nám nikdo nepřichází s poukazem, že agrárními cly stoupnou mzdy zemědělských dělníků. Alespoň ne v přiměřené výši. V Německu, Anglii a jinde došlo se ke zkušenosti, že zvýšení mezd zůstává daleko za zvýšením cen životních potřeb. Ve skutečnosti tedy nemohou zemědělští dělníci od vysokých cel čekati ničeho, nebo po čertech málo.

Dámy a pánové! Chtěl bych prohlásiti jedno. Roku 1922 při jednání o clech a obchodní politice v Teplicích byl žádán desateronásobný celní koeficient. Tenkráte tvrdil dr Fiedler ze Zemědělské rady v Praze, že při cenách obilí 369 až 444 Kč má prý ještě výrobce 23 až 73% ztráty. Jak vlastně vysoká mají tedy býti obilní cla? Druhdy vládlo mínění v mnohých kruzích zemědělských, že snad bude možno udržeti cenu dosaženou za války, 600 K za 1 q. Jak měla pak při takových cenách vypadati obilní cla, jestliže ještě mělo býti hrazeno clem 73% ztráty? Vezmeme-li, že před válkou stál 1 q pšenice nebo žita 18 až 20 K, musí se přece připustiti, i z vaší strany, že dnešní ceny vzhledem k šesti- až sedminásobnému znehodnocení peněz odpovídají tehdejším cenám. Kam jen míří agrární celní politika?

Co rádi a radostně vítáme a podporujeme, je systematické zvyšování zemědělských sil výrobních pomocí techniky a vědy melioracemi, levným úvěrem, vybudováním družstev, theoretických a praktických učilišť pro zemědělce atd. Kde je toho nezbytně třeba a nejde to jinak, kde je ochrana zemědělské výroby žádoucí, doporučujeme podle systému norského a švýcarského vytvoření dovozního monopolu pro obilí, jak to také president rakouského státu dr Hainisch ve svém slavném díle "Útěk z venkova" vřele oceňuje. Píše na str. 332 doslovně: "Před ochranným clem má obilní monopol veliké výhody. Předně nepůsobí tak hrubě mechanicky jako ochranně clo, bylo by myslitelno individualisování. Mohlo by se, když již ne pro každého jednotlivého majitele úrodných pozemků, tedy přece jen pro celé úrodné okresy držeti ceny poněkud níže než pro kraje neúrodné, jejichž produktů by se nechtělo nedbati. Tímto způsobem jednalo Maďarsko, když za války převzalo obilní hospodářství". Proč jste nemluvili o těchto věcech? Váš kolega ve Švýcarech, prof. Laur, jehož se sami dovoláváte, je vřelý přítel dovozního monopolu obilního. Proč nemyslíte na tuto novodobou myšlenku, proč jdete dále cestou Hohenblumovou?

Těžko bude možno tvrditi, že československé zemědělství stojí, pokud jde o výrobu obilí, na výši. Těch 40.000 vagonů obilí, jež každoročně musejí býti dováženy, mohlo by býti při lepších methodách vyrobeno v zemi samé. Tu řekl bych rád ještě jedno. Již Kautsky dokázal r. 1911, a jiní to učinili rovněž, že průměrný výnos pšenice byl největší v oněch zemích, kde nebylo agrárního ochranného cla, kde zemědělství opírá se samo o sebe, kde zůstalo z vlastní síly schopným soutěže. Poukazuji na Anglii, Holandsko, Belgii, Dánsko. V letech 1901 až 1905 činil v Německu výnos pšenice z hektaru 18,44 q, v Rakousku 11,97 q, v Belgii naproti tomu 22,33 q a v Dánsku byl výtěžek dokonce ještě větší, 29,56 q. Podobně je tomu s pěstováním brambor a jinými plodinami.

Nechci zabíhati do podrobností, řekl bych však ještě toto: V Dánsku, kde je družstevnictví výtečně zorganisováno, kde převládá malozemědělství, kde dnes je sociálně-demokratická většina a sociálně-demokratická vláda, připadá na tisíc obyvatel 720 kusů dobytka a 320 vepřů, u nás připadalo za agrárnické vlády, jež prý chce venkovský lid zachrániti, podle posledního sčítání dobytka r. 1921 na tisíc obyvatel jen 322 kusů dobytka a 121 vepřů. Naproti tomu vyvážíme v Československu obrovská množství bramborů ve formě lihu, místo abychom z toho vyráběli maso. Národní hospodářství následkem toho, poněvadž se každý žene za vyššími zisky, je několika miliardami, pokud jde o výrobu masnou, pasivní. Agrární "Venkov", hlavní orgán českých agrárníků, psal r. 1924: "Změňte hospodaření, změňte hospodářský plán a učte se dobře vykrmovati zvířata." Odmítáme tedy čistě mechanickou, pouze okamžitým účelům zištným sloužící celní politiku, podle Hohenbluma stejně tak rozhodně, jako to učinil r. 1909 rakouský poslanec rytíř Pantz. Tento, podle pánů ze Svazu zemědělců plnokrevný rolník, prohlásil zcela správně, že rolnický stav ve svém celém okruhu zájmovém stojí živnostníku a dělníku daleko blíže než velkostatkáři a že rolník za dosavadní agrární politiky konečně přelce jen tahá za jiné kaštany z ohně a při tom si sám popálí ruce.

Dámy a pánové! Víme zcela dobře, že boj o cla je kusem otázky moci. Docela právem zdůraznil na zmíněném již sjezdu strany sociálně-demokratické r. 1907 ve Vídni jeden řečník, že jednou z příčin zdražení živobytí pro dělnickou třídu je pokračující lepší organisace agrárníků a průmyslníků. V tenkráte přijatém usnesení se zřejmě a jasně vyslovuje, že zdražování cly a kartely je účinkem kapitalistické výroby, spočívající na soukromém vlastnictví výrobních prostředků. Boj proti celnímu systému zabíhá do ohromné, významné otázky mezinárodního rozdělení práce zemědělským a průmyslovým státem, do otázky světového obchodu a světového hospodářství.

Tyto palčivé otázky přítomnosti nebudou moci ovšem býti kapitalistickou společností konečně vyřešeny, nýbrž jen příští společností socialistickou. Dnes však je nutno brániti se proti oněm reakcionářským silám, jež nám odepřely rovné politické právo, jež nám závidí nejmenší sociální pokrok, jež jsou nepřáteli každého kulturního vzestupu proletariátu. Agrárníci a křesťanští sociálové, agenti kapitálu, bojují za peníze a zisk, my bojujeme za chléb a svobodu. Pravá demokracie odmítá rozhodně každé vykořisťování širokých vrstev ve prospěch hrstky agrárníků nebo průmyslových baronů. Proto zmar agrárním clům nyní a vždy. (Potlesk něm. soc.-demokratických poslanců.)

Předseda Malypetr (ujímaje se předsednictví - zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce pořadu a pořadu schůze vůbec.

Posl. Hruška a soudr. podali podle 2. odstavce §u 46 jedn. řádu návrh, aby se ministr zásobování nebo jeho zástupce dostavil do schůze posl. sněmovny, v níž bude tento návrh odhlasován, a podal zprávu o úmyslu vlády o úpravě cen cukru a zvýšení podílu státu na ní.

Žádám za přečtení návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Podle §u 46, odst. 2 jedn. řádu posl. sněmovny N. S., vyzývá poslanecká sněmovna ministra zásobování, po případě jeho zástupce, aby se dostavil do dnešní schůze poslanecké sněmovny a podal zprávu o úmyslu vlády o úpravě cen cukru a zvýšení podílu státu na ní.

Předseda: Návrh vyhovuje jednacímu řádu, dám o něm tudíž rozhodnouti podle jednacího řádu bez rozpravy prostým hlasováním.

Prosím, aby paní a páni poslanci zaujali svá místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s návrhem posl. Hrušky a soudr., aby se pan ministr zásobování nebo jeho zástupce dostavil do schůze poslanecké sněmovny a podal žádanou zprávu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Posl. Cibulka a soudr. podal podle 2. odstavce §u 46 jedn. řádu návrh, aby se ministr železnic dostavil do schůze posl. sněmovny, v níž bude tento návrh přijat, a podal vysvětlení o postupu ministerstva železnic ve věci klidu práce na elektrických drahách města Prahy a jiných měst v den 1. května t. r.

Žádám za přečtení návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Podle §u 46, odst. 2 jedn. řádu posl. sněmovny N. S., vyzývá poslanecká sněmovna ministra železnic, aby se dostavil do dnešní schůze poslanecké sněmovny N. S. a podal vysvětlení o postupu ministerstva železnic ve věci klidu práce na elektrických drahách města Prahy a jiných měst v den 1. května t. r.

Odůvodnění: Jak známo, zasáhlo ministerstvo železnic neslýchaným způsobem do usnesení správní rady elektrických podniků města Prahy, která, vyhovujíc jednomyslně vůli všech zaměstnanců elektrických drah pražských, vzala na vědomí zastavení provozu elektrických drah v den 1. května t. r. Nátlak i veškeré hrozby ministerstva železnic zůstaly v bezvýsledny a ministerstvo železnic utržilo tímto svým tažením proti popřevratové vymoženosti zaměstnanců elektrických drah blamáž, jejíž velikost je jen docela úměrná reakčním tendencím, do jichž služeb se ministerstvo s pohotovostí, lepší věci hodnou, postavilo. Podle všeho se však zdá, že se ministerstvo železnic z této ostudy ničemu nenaučilo a že hodlá po případě k uskutečnění výhružných opatření, jichž k zastrašení členů správní rady a zaměstnanců elektrických podniků jíž před 1. květnem použilo, napraviti vlastní vinou utrpěnou blamáž. Poněvadž nikterak nehodláme mlčky strpěti, aby ministerstvo železnic nadále provokovalo ať kterékoliv osoby, činitele nebo instituce, jež se letos o obhájení popřevratové vymoženosti zaměstnanců elektrických podniků města Prahy i jiných měst zasloužili, poněvadž dále chceme získati záruku, že se ministerstvo železnic v příštích letech podobné provokace neodváží, a poněvadž konečně doufáme, že v poslanecké sněmovně většina zástupců nesouhlasí s postupem ministerstva železnic, pokládáme za nutné, aby ministr železnic v plenu sněmovny postup ministerstva železnic vysvětlil.

Předseda: Návrh vyhovuje jednacímu řádu, dám o něm tudíž rozhodnouti podle jednacího řádu bez rozpravy prostým hlasováním.

Kdo souhlasí s návrhem posl. Cibulky a soudr., aby se pan ministr železnic dostavil do schůze poslanecké sněmovny a podal žádanou zprávu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Posl. dr Franke, Tomášek, dr Meissner, Špatný a soudr. podali podle 2. odstavce §u 46 jedn. řádu návrh, aby se pan předseda vlády dostavil do zítřejší schůze poslanecké sněmovny a učinil prohlášení:

1. je-li vláda ochotna s největším urychlením předložiti poslanecké sněmovně osnovu zákona o podpoře stavebního ruchu,

2. je-li vláda ochotna prohlásiti svoje stanovisko k otázce zemědělských cel a opatření protidrahotních.

Žádám za přečtení návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Předseda vlády se vyzývá, aby se dostavil do zítřejší schůze a učinil prohlášení:

1. Je-li vláda ochotna s největším urychlením předložiti poslanecké sněmovně osnovu zákona o podpoře stavebního ruchu.

2. Je-li vláda ochotna prohlásiti svoje stanovisko k otázce zemědělských cel a opatření protidrahotních.

Předseda: Návrh vyhovuje jednacímu řádu, dám o něm tudíž rozhodnouti podle jednacího řádu bez rozpravy prostým hlasováním.

Kdo souhlasí s návrhem posl. dr Frankeho, Tomáška, dr Meissnera, Špatného a soudr., aby se pan předseda vlády dostavil do zítřejší schůze poslanecké sněmovny a učinil žádaná prohlášení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Posl. dr Czech, Pohl a soudr. podali podle 2. odstavce §§u 46 jednacího řádu návrh, aby se pan předseda vlády dostavil do dnešní schůze poslanecké sněmovny a učinil prohlášení o stanovisku vlády k otázce cel.

Žádám za přečtení návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Předseda vlády se vyzývá, aby se dostavil do dnešní schůze poslanecké sněmovny a učinil prohlášení o stanovisku vlády k otázce cel.

Odůvodnění: Otázka zemědělských cel jest nyní střediskem politického boje. Jest to nesnesitelný a neústavní stav, že odpovědná vláda dosud vůbec ještě přesně nevyjádřila svého stanoviska k této otázce. Proto podáváme tento návrh.

Předseda: Návrh vyhovuje jednacímu řádu, dám o něm tudíž rozhodnouti bez rozpravy prostým hlasováním.

Kdo souhlasí s návrhem posl. dr Czecha, Pohla a druhů, aby se pan předseda vlády dostavil do dnešní schůze posl. sněmovny a učinil žádaně prohlášení, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Prve než přikročím k ukončení schůze rozhodneme ještě hlasováním podle §u 69 jedn. řádu, zda a kdy jest zahájiti rozpravu o interpelaci označené za naléhavou, která rozdána byla v 17. schůzi posl. sněmovny dne 24. března 1926.

Jest to naléhavá interpelace posl. dr Czecha a druhů ministrovi vnitra o výjimečném opatření karlovarského policejního komisařství (tisk 190).

Žádám za přečtení záhlaví a petitu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

190. Naléhavá interpelace posl. dr Czecha, de Witte a druhů ministrovi vnitra o výjimečném opatření karlovarského policejního komisařství.

Tážeme se pana ministra:

1. Jak může ze zákona a věcně odůvodniti výjimečná opatření správce karlovarského policejního komisařství?

2. Jest ochoten pohnati k odpovědnosti správce karlovarského policejního komisařství pana dr Votavu, jenž to zavinil?

3. Jak může ospravedlniti, že ministerstvo tento stav, příčící se zákonu, trpělo po 5 dní a ihned nenařídilo, aby byl odstraněn?

Předseda: Připomínám, že odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla již rozdána jako tisk 256.

Podavatelé navrhují, aby rozprava se zahájila ihned.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle § §§ 69, 65 a 68 jedn. řádu a aby rozprava tato podle návrhu podavatelů zahájila se ihned, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

Páni posl. dr Czech, Pohl a soudr. podali mně dotaz podle §u 70 jedn. řádu: proč dosud nedošlo ke svolání porad klubovních předsedů podle §u 17 jedn. řádu a zda jsem ochoten porady tyto budoucně svolávati pravidelně?

Na tento dotaz musím odpověděti nejprve poukazem na § 17 našeho jednacího řádu. Podle něho dochází k poradám klubovních předsedů tehdy, když předsednictvo sněmovny podle potřeby přibere předsedy klubů s hlasem poradním ke svým vlastním poradám, podmínkou tedy jest, aby předsednictvo uznalo potřebu přibrati poradní hlas klubovních předsedů ke svému rokování.

Konference klubovních předsedů v souhlasu s tímto ustanovením zákona byly vždy fakultativní a také předsednictvo sněmovny v roce 1924 zaujalo stanovisko totožné.

Předsednictvo sněmovny, zabývajíc se touto otázkou opětně dne 30. dubna 1926, setrvalo na těchto principech a pozve pány předsedy klubů k poradě, kdykoli toho shledá potřebu.

Před ukončením schůze jsou ještě některá presidiální sdělení.

Posl. dr Šmeral žádá o udělení další dovoleně na 5 týdnů pro pobyt v cizině.

Posl. dr Stern žádá o udělení dovoleně na 4 týdny z téhož důvodu.

Kdo souhlasí s udělením těchto dovolených, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Dovoleně tyto jsou uděleny.

Dovolené na dnešní schůzi udělil jsem posl. Dědičovi, Munovi, Mikulíčkovi a Tučnému - pro neodkladné záležitosti.

Lékařské vysvědčení předložil posl. Haken.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Petroviče za posl. Macha, klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické posl. Johanise za posl. Tayerle.

Do výboru zahraničního vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Hajna za posl. inž Dvořáčka; klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" posl. dr Feierfeila za posl. dr Mayr-Hartinga; klub poslanců "Deutsche Nationalpartei" posl. dr Keibla za posl. inž. Kallinu.

Předseda: Došly naléhavě interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Naléhavě interpelace:

posl. Štětky a soudr. ministru vnitra o hrubém porušení shromažďovacího práva,

posl. Kreibicha a druhů ministru zahraničí o důvěrném memorandu čsl. ministerstva zahraničí locarnským signatárním mocnostem stran jednání o smlouvu mezi Německem a Ruskem a o stavu vyjednávání mezi vládou československou a sovětskou pro vybudování normálních diplomatických styků.

Předseda: Došel návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Návrh posl. Mašaty, Staňka, Petroviče, Adámka, Frant. Navrátila, dr Mičury, Hlinky a spol., aby vládě bylo uloženo zrušiti ustanovení článku II vládního nařízení ze dne 4. června 1925, čís. 111 Sb. z. a n., o částečné úpravě celního sazebníku pro československé celní území a urychliti práce pro brzké uzákonění nového definitivního celního sazebníku.

Předseda: Došel mne dotaz.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotaz posl. Zápotockého předsedovi posl. sněmovny o porušení imunity posl. dr Gátiho.

Předseda: Mezi schůzí byl tiskem rozdán vládní návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

255. Vládní návrh zákona proti nekalé soutěži.

Předseda: Mezi schůzí byl tiskem rozdán a současně přikázán výboru iniciativnímu návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

241. Návrh posl. Patzela, dr Luschky a druhů o povinném ručení státu za škody, způsobené zaviněním státních činitelů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP