Čtvrtek 11. března 1926

Začátek schůze v 10 hod. 25 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, inž. Dostálek, Slavíček, dr Spina.

Zapisovatelé: dr Gažík, Chalupník.

258 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Bechyně, dr Dérer, dr Dolanský, inž. Dvořáček, dr Kállay, Mlčoch, dr Nosek, dr Srdínko, Stříbrný, Šrámek, Tučný, dr Viškovský, dr Winter.

Z kanceláře sněmovní: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 13. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou udělil jsem dodatečně na schůzi dne 4. března t. r. posl. dr Gagatkovi.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické vyslal do výboru zemědělského posl. A. Chalupu za posl. inž. Nečase.

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru pro veř. zdravotnictví posl. dr Králíka za posl. Haupta.

Klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" vyslal do výboru rozpočtového posl. Hackenberga za posl. Dietla.

Předseda: Došlo sdělení od vlády. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte): Předseda vlády sdělil přípisem ze dne 8. března 1926, č. j. 3075/26 m. r., že vláda předložila senátu k projednání a schválení návrh zákona o zahlazení odsouzení.

Předseda: Došel návrh. Žádám za přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Návrh posl. Hakena a soudr. na vyšetření katastrofy v Truhlářské ulici vyšetřovacím výborem.

Předseda: Dále došly tyto dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Dotazy:

posl. dr Wolfa ministru vnitra o volbách v městě Karvinné;

posl. Buriana ministru spravedlnosti o justiční křivdě, spáchané na dělníku Františku Mlčochovi;

posl. Vobecké ministru školství a nár. osvěty o stížnosti rodičů dítek z menšinové školy v obci Haret u Mostu;

posl. Bolena ministru nár. obrany ve věci vojína 4. pěšího pluku v Hradci Král. Václava Pražáka z Vamberka;

posl. Knejzlíka:

ministru veř. prací o zakoupení škol. budovy pro státní menšinovou školu v Dol. Lipové,

ministru školství a nár. osvěty o vypsání konkursu na místo definitivního učitele na stát. gymnasiu v Praze II. v Reslově ulici,

posl. Kurťaka ministru vnitra o státní příslušnosti Desideria Demetra z Ploska.

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

154. Zpráva výboru imunitního o žádosti soudní stolice v Hustu za souhlas s trest. stíháním posl. Sedorjaka pro přečiny podle §u 14, č. 5 a §u 18, č. 1 a 2 zák. čís. 50 Sb. z. a n. z r. 1923.

Předseda: Dále počátkem schůze bylo tiskem rozdáno usnesení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

155. Usnesení senátu o vládnom návrhu zákona (tisk sen. 2 a 24), týkajícího sa pôsobnosti ministerstva ver. prác vo veciach verejných hradských a mýt na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi.

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán Zápis o 7. schůzi posl. sněmovny a Těsnopisecká zpráva o 9. schůzi posl. sněmovny.

Výboru imunitnímu přikazuji žádosti.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Žádosti:

stát. zástupce v Nitře ze dne 12. ledna 1926, č. St 3703/25/4 min. spravedlnosti 28. února 1926, č. 7453/26 za zmocnění ke stíhání podle §u 8, č. 1 zák. čl. XLI z r. 1914 posl. Hlinky pro urážku parlamentu podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2 zák. čl. XLI z r. 1914, jíž se dopustil na veř. schůzi dne 11. října 1925 v Prievidzi (č. J 111-II);

kraj. soudu v Olomouci ze dne 25. února 1926, č. Tk VII 1567/24, za souhlas s trest. stíháním posl. Bečáka pro přečin zaviněného úpadku podle §u 486, č. 2, §u 486, lit. a) tr. z. a přečin podle §u 123 zák. ze dne 6. března 1906, č. 58 ř. z. (č. J 112-II);

okres. soudu v Podbořanech ze dne 2. března 1926, č. T 120/ 26, za souhlas s trest. stíháním posl. Haiplicka pro přestupek podle §u 19 zákona shromažďovacího ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z. (tábor lidu dne 3. února 1926 v Podbořanech) (č. J 113-II);

župního úřadu v Košicích ze dne 4. března 1926, č. 13823/26, za souhlas s trestním stíháním posl. dr Fritze pro přestupek podle §u 29 zák. čl. XIV z r. 1914 (vyvěšení zakázaných plakátů v obci Hlinné) - (č. J 114-II);

sedrie v Prešově ze dne 5. února 1926, č. Tk 397/24/29, předloženou hlav. stát..zastupitelstvím v Košicích ze dne 8. března 1926, č. 3489 /26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kubicsko pro přečin podle §u 18, č. 2 a 3, dvojnásobný přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 5 a zločin výzvy k trest. činům podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky, jichž se dopustil řečí dne 27. července 1924 v Sabinově (č. J 115-II).

Předseda: Zápisy o 7., 10. a 11. schůzi posl. sněmovny byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyloženy, a poněvadž nebyly proti nim podány písemné námitky, jsou schváleny podle §u 73 jedn. řádu a budou podle téhož paragrafu vytištěny.

Přistoupíme k projednávání prvního odstavce pořadu, kterým je:

1. Zpráva výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živnosti o vládním návrhu (tisk 95) zákona o podomním obchodě (tisk 148).

Zpravodajem je p. posl. Náprstek. Žádám, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Mezi nejstarší zákony převzaté ze zákonodárství rakouského patří nesporně císařský patent o podomním obchodě z r. 1852. Uplynulých 74 let znamená zejména ve venkovských obcích veliké změny. Na vesnicích, kde ještě před 30 až 40 lety nestávalo mimo kováře a koláře jiného živnostníka, hledá dnes svou existenci řada obchodníků a řemeslníků, nehledě ani na četná spotřební družstva.

Omezení a upravení podomního obchodu bylo žádáno nejen se strany usedlého živnostnictva a obchodnictva, ale namnoze i se strany poctivých podomních obchodníků a kupujících.

Předložený návrh zákona je dílo kompromisu, omezuje provozování podomního obchodu v místech, kde je o řádné obstarávání potřeb obyvatelstva postaráno, a tím vyhovuje přání usedlého obchodnictva. Naproti tomu výjimky, obsažené v návrhu zákona, zabezpečují skutečně potřebným válečným poškozencům a obyvatelům chudých krajů dosažení a provozování podomního obchodu. Vyloučení osob, majících možnost jiného druhu výživy, znamená se stanoviska sociálního ochranu právě této třídy podomních obchodníků před nezřízenou soutěží.

Předložený návrh zákona vyhovuje i volání z řad kupujících. Stanoví spolehlivost, zachovalost a bezúhonnost za podmínky dosažení podomního obchodu. Úřady pak mají právo kontrolovati nejen povolení, ale i zboží. Ustanovení tato a stejně i opatření stanovené pro výjimečné povolení prodeje cukrovinek a potravin po stránce zdravotní uspokojí zajisté obavy vyslovované z řad konsumentstva.

Nutno zdůrazniti. že předložený návrh neruší nabytá práva a neničí existence těch, kteří již dříve podomní obchod zvolili za své povolání.

I výrobky domáckého průmyslu jsou chráněny a obchod jimi umožněn v potřebné míře. Ustanovení o prodloužení povolení podomního obchodu jsou zjednodušena v zájmu žadatelů i povolujícího úřadu.

Zneužití podomního obchodu k nekalým účelům zabraňují předpisy o provozování podomního obchodu. Vyhovění těmto odstraní nedůvěru k podomnímu obchodu se strany kupujících. Vládní nařízení zajisté zamezí obcházení předpisů o tuzemském původu zboží, a objeví-li se potřeba, rozšíří seznam vyloučeného zboží z podomního obchodu. Omezení používání soumarů a různých vozidel obsaženo bylo již v císařském patentu z r. 1852 a jest nutné k udržení podomního obchodu v rozsahu, naznačeném v zákoně.

Trestní i přechodná ustanovení vypracována jsou na základě získaných zkušeností a plně odpovídají dnešním poměrům.

Resoluční návrh p. posl. Chalupníka, doporučený k přijetí, zabezpečí slyšení příslušných korporací před vydáním seznamu chudých krajů.

Navržený zákon znamená pokrok proti dnešnímu stavu a vyhovuje přání legitimního obchodu i navrhuje výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností schválení tohoto návrhu ve znění výborem navrženém. K §u 17, odst. 2 navrhuje výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností přijetí resolučního návrhu p. posl. Chalupníka v připojeném znění. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci přihlásilo se několik řečníků.

Nežli však zahájím rozpravu, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla na 15 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Lhůta je tedy stanovena na 15 minut.

Přihlášeni jsou dosud jako řečníci: "proti" pp. posl. Patzel, Tichi, Roscher, Kunz, Fischer, Böllmann; "pro" p. posl. Pik.

Dávám slovo prvnímu řečníku "proti", p. posl. Patzelovi.

Posl. Patzel (německy): Dámy a pánové! Pan předseda se snad nedíval na druhou stranu slavné sněmovny. Neboť chtěl jsem podati návrh na poněkud delší řečnickou lhůtu. Domnívám se, že slavné předsednictvo nejednalo příliš rozumně, když při projednávání tak důležité otázky stanovilo řečnickou lhůtu na čtvrt hodiny. Ostatně se domnívám, že kdyby se zde dbalo parlamentních zvyklostí, byl by počátek dnešní schůze věnován rozpravě o bezprostředních ožehavých věcech, které se nás dotýkají, rozpravě o výbuchu v Truhlářské ulici, (Souhlas na levici.) rozpravě o našem návrhu na vyslovení nedůvěry vládě. Ovšem kdyby se zde skutečně dbalo parlamentních zvyklostí. Ale jak možno mluviti o parlamentních zvyklostech, když ministr nadá zástupcům celého národa kverulantů a když v jiné sněmovně jiný ministr hrozí zástupcům lidu gumovými obušky, pendreky? Je to taková nehoráznost, lhostejno, na kom byla spáchána, že se proti tomu musíme ohraditi co nejostřejší formou. (Souhlas na levici.) V tomto ovzduší zahajuje sněmovna rozpravu o tak důležitém hospodářském problému, jako jest zákon o podomním obchodě, a při tom přece víme, že návrh a nynější způsob jeho promrskání není nic jiného než výsledek politického podomního obchodu, smlouvání, aby šestá, v koalici zastoupená strana mohla si domů přinésti zdánlivý hospodářský úspěch. Tomu jest obětována věcná rozprava o takovém důležitém problému, tomu jsou chladnokrevně obětovány životní zájmy chudých horských obyvatelů Rudohoří a Slovenska. Dovolím si to dokázati. Dosavadní předpisy o podomním obchodě zakládají se na patentu o podomním obchodě z roku 1852. Jest nesporné, poněvadž jde o území, která byla dříve podrobena rakouskému a maďarskému zákonodárství, a o velké množství nařízení, že bylo třeba reformy a sjednocení zákonodárných předpisů. Víme, že tato otázka byla důkladně projednána ve starém Rakousku, v Německu a v jiných státech. Nehoráznou věcí se nám však zdá, že problém, který si ve starém Rakousku vyžádal dlouhých jednání zákonodárných sborů v obou částech státního území, mezi rakouskou a maďarskou vládou, zde se chce rozřešiti obratem ruky ve prospěch jedné politické strany, že však při tom nemáte odvahy, projednati tuto otázku vážně. (Výkřik posl. Simma.)

Úplně souhlasím s úmyslem nechati podomní obchod ponenáhlu vymříti. Podomní obchod nevykonává již dnes oné národohospodářské funkce, jako tomu bylo kdysi, v dobách méně vyvinuté dopravy. Víme velmi dobře, že se to zvrhlo tak, že naše obyvatelstvo bylo zaplaveno určitým špatným a brakovým průmyslem, který vyráběl přímo brak. Kdyby se v tomto státě vzal problém podomního obchodu za pravý konec, totiž se stanoviska místní úpravy, mohlo by se to státi jen, jak k tomu dala podnět chebská obchodní komora, tím, že by se práva k podomnímu obchodu upravila jako místní způsob výroby pro obyvatele krajin, kteří bud vůbec anebo jen těžko mají jinou možnost výdělku, oněch krajin, jimž se dostalo výhod také ve starém Rakousku v patentu o podomním obchodě a které ve vzájemných dohodách mezi Rakouskem a Uhry byly vždy jmenovány. Jest to z nynějších částí státu chudé Rudohoří, a ony okresy na Slovensku, z nichž dráteníci, obchodníci s plechovým zbožím a s košikářským zbožím atd. přicházejí do našich krajin, jsou to ony krajiny, v nichž jest zemědělství jen skrovně vyvinuto, kde oves a brambory skutečně uzrají sotva jednou za tři léta, a kde ani jiné možnosti výdělku nelze najíti. Zde setkáváme se s namáhavým výdělečným životem, a já bych nerad popíral dobrý úmysl pánů, kteří zákon vypracovali. Avšak mnoho ustanovení jest vypracováno u zeleného stolu bez zření k hospodářským poměrům v oněch krajinách a projevuje se v něm snaha jako ve veškerém zákonodárství Československé republiky ponechati vše na vůli a uvážení politických správních úřadů a z politických správních úřadů učiniti nejvyšší soudce nad životními zájmy širokých vrstev obyvatelstva. Připouštím, že tu a tam přišla do zákona dobrá myšlenka, že bylo zdánlivě setrváno také na snaze poskytnouti obyvatelstvu jistých krajin úlevy, aby mohlo uhájiti život, že však jsou v zákoně takové předpisy, které musíme nazvati neuvěřitelnou a strašlivou krutostí. V §u 2, v němž se upravují osobní předpoklady pro dosažení podomní knížky, žádá se formou, jíž naprosto nechápeme, spolehlivosti. Již ve starém Rakousku byly spory o tento pojem a roku 1902 byli to zástupci českého národa, kteří vedeni zemřelým drem Pražákem ohradili se ve vídeňském parlamentu, aby spolehlivost byla posuzována podle názorů politické správy a žádali, aby to bylo formulováno tak, že spolehlivost jest míněna jen vzhledem k živnosti podomního obchodu. Okresní hejtman může slepě rozhodnouti, zda majetkové poměry podle §u 2 dovolují přistoupení k živnosti podomního obchodu. V severozápadních Čechách v Rudohoří zažili jsme již v roce 1920, že tamější okresní hejtman - tvrdil, že prý to bylo na rozkaz z Prahy - odňal starším obchodníkům podomní knížky a odmítl vydati nové, odůvodňuje to tím, že podomní obchod bude tak jako tak zrušen. Okresní hejtman těmto chudým lidem, kteří již 30 let provozovali podomní obchod a o jejichž potřebách páni u zeleného stolu nemají ani tušení, poněvadž snad jen z nové učebnice zeměpisu Československé republiky vědí, kde vůbec tyto krajiny leží, poněvadž tito lidé měli prý pár tisíc korun nebo domeček s kozou, odňal oprávnění k podomnímu obchodu. Čeho se nedopustilo staré rakouské zákonodárství, to provádí Československá republika, předpisujíc pro nastoupení podomního obchodu ještě také během posledních 5 let očkování. O očkování lze míti různé mínění, dnes však i v zemi, z níž přišlo povinné očkování, se názory velmi podstatně různí. Nehoráznou věcí se nám však zdá, že se tento požadavek nenechá padnouti ani pro dosavadní držitele podomních knížek. 60letý dráteník ze Slovenska, obchodník s krajkami z Rudohoří musí se nyní na stará kolena ještě dáti očkovati, i kdyby snad na to zemřel, chce-li splniti podmínky tohoto zákona. Velmi povážlivé jsou také vylučovací důvody, uvedené v §u 3. Souhlasím beze všeho s tím, aby odsouzení pro přečin, spáchaný ze ziskuchtivosti nebo pro těžký přečin proti veřejné mravopočestnosti, vylučovalo z udělení povolení k podomnímu obchodu, avšak povážlivé jest, že mají vylučovati i rozsudky pro politické zločiny. Víme přece, jak se podle zákona na ochranu republiky politické zločiny přímo uměle pěstují a každý okres. hejtman, ba každý bezectný denunciant může připraviti lidi o existenci. Mezi předpisy, které vylučují z oprávnění k povolení podomního obchodu, jest také klasická věta: Provozuje-li obchodník nebo jeho žena, dokonce i jeho příbuzní do druhého pokolení nějakou živnost, nesmějí podle tohoto návrhu dostati podomní knížku. Staré Rakousko, v němž pánové v letech 1902, 1907 a 1910 v říšské radě spolupracovali na návrzích sněmovny, nebylo tak nemoderní a zpátečnické. Co to znamená? V Rudohoří žije nějaký otec rodiny, správkář nebo příštipkář, nunvář, cibulář a podobně a ve chvíli. kdy ohlásí živnost - ohlásit ji přece musí - ve chvíli, kdy vykonává živnost, jsou jeho příslušníci až do druhého kolena, kteří jsou odkázáni na výdělek z podomního obchodu, vyloučeni z dosažení podomní knížky. A také páni ze Slovenska, kteří se dnes tak lehkomyslně přenášejí přes tyto věci, poznají, co tímto ustanovením dali do ruky držitelům moci. Podle tohoto zákona jest nemožno, aby na příklad někdo doma vyráběl zboží a vykonával živnost a pak šel provozovat podomní obchod, kdežto staré Rakousko, a tenkráte se toho zúčastnili také čeští ministři, našlo formulaci, v níž se pravilo, že z podomního obchodu jest vyloučen, kdo sám nebo jehož příslušníci, žijící s ním ve společné domácnosti, provozují obchod téhož druhu. To by zaručovalo určitou ochranu usedlých obchodníků. Staré Rakousko již před 20 lety bylo ochotno dovoliti podomní obchod se zbožím, které obchodník sám vyrobil. Zde však, zdá se, převládá snaha, aby se vyšlo vstříc náladě jedné politické strany, odsouditi jisté horské krajiny k smrti hladem a k vymření. (Souhlas na levici.) Jestliže to myslíte skutečně vážně s hospodářskou péčí, musíte přijmouti návrhy, jimiž se má toto zákonné ustanovení změniti. Opakuji, změnu lze lehce provésti, dáte-li svůj souhlas k tomu, že jen provozování obchodu se zbožím téhož nebo podobného druhu, jím nebo příslušníkem rodiny, žijícím s ním ve společné domácnosti, vylučuje z povolení k podomnímu obchodu, poněvadž jest to přímo šílenství, chtíti takového ubožáka vyloučiti z oprávnění na práci proto, že jeho strýc ve druhém stupni provozuje někde obchod s masem nebo se zeleninou, jak jest to možno podle znění tohoto zákona.

Mimořádně nepříznivé ustanovení týká se také vidování. V důvodové zprávě vládního návrhu se praví, že často docházelo k nepřístojnostem, poněvadž podomní obchodníci zneužívali předpisu, že si mají během 5 dnů, přijdou-li do určitého okresu, dáti podomní knížku vidovati. Nyní však se předpisuje, že podomní obchodník, než zahájí svou činnost v onom okrese, musí si dáti podomní knížku vidovati. To tedy znamená, že takový ubožák přišel se svou prací do vesnice, pak přijde do jiné vesnice, tam však může býti zavřen, poněvadž nešel 5 až 6 hodin cesty do nejbližšího okresního města a nedal si tam od okresního hejtmana vidovati podomní knížku. Z této povinnosti nejsou vyňati ani obyvatelé chudých horských krajin, jimž se poskytují úlevy, ba ani váleční poškozenci, ba ani jednonozí váleční poškozenci s protésami nejsou vyňati z tohoto přímo dětského, byrokratického předpisu. To jsou známky, o nichž tvrdím, že obsah zákona byl vypracován u zeleného stolu, že máme před sebou školský příklad, jak se rozumná věc může státi nesmyslem a dobrodiní trýzněním, nepracují-li o národohospodářských důležitých zákonech lidé, kteří znají aspoň krajiny, pro něž mají tyto zákony platiti.

Připouštím, že zákon tu a tam má jasnější místa, a vítám jako jasnější místo, že obyvatelé tak zvaných protežovaných krajin mají nyní také právo docházeti na trhy a míti tam stánky. To jest pro lidi chudých horských krajin podstatným ulehčením jejich existence. Avšak za soumraku nesmí válečný poškozenec, nesmí ubohý podomní obchodník z Rudohoří a ze Slovenska vkročiti již do domu, jako bychom žili v době, kdy se říkalo: Děti, zavírejte, komedianti přišli do vsi! Na jedné straně musí podomní obchodník až do, já nevím kolikátého kolena, prokázati mravní nezávadnost a na druhé straně nesmí již vkročiti do domu, jakmile se setmí, poněvadž by mohl býti podezřelý.

I na jiných místech jest na zákoně patrna překotná práce jeho přípravy. Vím velmi dobře, že se o tom velmi dlouho pracovalo, avšak konečná redakce byla provedena zřejmě s velmi nápadnou překotností. Proto jsou patrny velmi podivuhodné neshody. Tak se na příklad mezi zakázaným zbožím výslovně uvádí zákaz podomního obchodu s masem, mlékem atd.. V důvodové zprávě vlády, ovšem jen zde, se praví, že tím zůstávají nedotčeny předpisy o nošení na prodej výrobků ze zemědělství a lesního hospodářství, jichž je třeba k denní potřebě, což se však děje i dnes, že selky, poněvadž nejsou všude mlékárny, donášejí do města mléko atd. Avšak v zákoně toto ustanovení není a podle zákona může nyní také selku každý četník zastaviti a oznámiti, že provozuje neoprávněný podomní obchod. Zdá se, že to páni úplně přehlédli.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP