Čtvrtek 4. března 1926

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

119. Návrh posl. Hodiny, dr Spiny, Platzera, Weissera a spol. o ochranných opatřeních pro lnářství.

145. Návrh posl. Netolického, Srby, Adámka, Pekárka, inž. Nováka a druhů ohledně rychlé pomoci krajům v povodí Labe na českém východě živelní povodní poškozeným.

Místopředseda inž. Dostálek: Výboru imunitnímu přikazuji žádosti:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádosti:

zem. trest. soudu v Brně ze dne 24. února 1926, č. T1 I 24/25/48, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Sterna pro zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky a §u 8 tr. zák., jichž se dopustil článkem "Rok po smrti Leninově", uveřejněným v časopise "Pravda" dne 21. ledna 1925 (č. J 103-II),

okr. soudu v Č. Krumlově ze dne 24. února 1926, č. To 39/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Hirschla pro přestupek §u 4, č. 1 a 2 zákona o útisku a přestupek podle §u 3 zákona shromažďovacího a přestupek podle §u 312 tr. zák. (č. J 104-H),

zem. soudu v Opavě ze dne 12. února 1926, č. Tk IX 164/26, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Schollicha pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky, spáchaný výrokem na schůzi dne 12. listopadu 1925 v Opavě (č. J 105-II),

sedrie v Báňské Bystřici ze dne 9. února 1926, č. T1 X 44/25, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 25. února 1926, č. 2898/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Petroviče pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 zák. čl. XLI z r. 1914, spáchaný článkem "Ignorácia, zlomyselnost či protistátné smýšlenie" uveřejněným v časopise "Pluh" ze dne 10. července 1925 (č. J 106-II)"

okr. soudu pro přestupky v Praze ze dne 16. února 1926, č. T IV 1242/25, za souhlas s trest. stíháním posl. Tayerle pro přestupek podle §u 1 zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 309 Sb. z. a n. (č. J 107-II),

soudní stolice v Hustu ze dne 23. února 1926, č. Nt IlI 111/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 27. února 1926, č. 3072/26, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Korlátha pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky, jehož,se dopustil řečí na schůzi dne 23. července 1925 v Tiačevě (č. J 108-II),

kraj. soudu v Litoměřicích ze dne 25. února 1926, č. T1 172/25, za souhlas s trest. stíháním posl. Knirsche pro přečin proti bezpečnosti cti tiskem ca dr Reinisch (č. J 109-II),

zem. trest. soudu v Praze ze dne 27. února 1926, č. Tk XIX 1677/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Zápotockého pro přečin podle §u 303 tr. zák., spáchaný výrokem na schůzi dne 11. prosince 1925 ve Slaném (č. J 110-II),

Místopředseda inž. Dostálek: Přikazuji výborům soc.-politickému, rozpočtovému, zahraničnímu a ústavně-právnímu:

118. Vládní návrh zákona o převzetí a přiznání odpočivných a zaopatřovacích požitků v souvislosti s pensijními úmluvami sjednanými v Římě dne 6. dubna 1922 a ve Vídni dne 30. listopadu 1923.

Konstatuji, že sněmovna je schopna se usnášeti, a navrhuji, aby byly jmenovaným výborům k podání zprávy o tomto vládním návrhu uloženy lhůty 5denní.

Kdo souhlasí s navrženými lhůtami, prosím, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Lhůty jsou přijaty.

Přistoupíme k projednávání pořadu schůze, a to nejprve k odst. 1, jímž je:

1. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu (tisk 10) zákona, jimž se prodlužuje účinnost zákona ze dne 8. února 1922, č. 50 Sb. z. a n., o obmezení působnosti porot na Podkarpatské Rusi (tisk 16).

Zpravodajem výboru ústavně-právního je p. posl. dr Králík. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Podle usnesení ústavně-právního výboru předkládá se vám ke schválení návrh zákona, jímž má býti omezena působnost porot na Podkarpatské Rusi na dobu 2 let, t. j. do 31. prosince 1927.

Podle tohoto vládního návrhu má býti z působnosti porot vyňato projednávání zločinů vraždy podle §u 278 uh. trest. zák., zabití podle §§ů 279 a 280, odložení neb opuštění dítěte podle §u 287, odst. 2. a 3., těžké poškození na těle, které způsobilo smrt podle §§ů 306 a 309, zločin proti veřejnému zdravotnictví v případech §u 315, loupež dítěte v případech §§ů 318 a 319, poškození osobní svobody podle §§ů 324 a 325, loupež v případech §§ů 344, 345 a 349, žhářství podle §§ů 422, 423 a 424, nebezpečné poškození veřejných dopravních prostředků podle §§ů 346 a 444 a podplácení podle §u 469 v těch případech, když v obžalovacím návrhu je navrhován trest pouze na svobodě. V ostatních případech, když je navrhován trest smrti, má býti podle návrhu zákona delegován porotní soud jiný, pravidelně v obvodu soudní tabule v Košicích, kamž přináleží sborové soudy v Podkarpatské Rusi.

Jak viděti z uvedeného výpočtu deliktů, jichž stíhání má býti odňato působnosti soudů porotních a svěřeno projednávání t. zv. náhradním porotám, to je čtyřčlennému senátu, jde o stíhání zločinů sprostých a zase jen v tom případě. zní-li obžalovací návrh na trest na svobodě. Nedotýká se nijak deliktů politických, jichž projednávání i nadále zůstává vyhrazeno soudům porotním.

Aby nevzniklo nedorozumění, podotýkám, že při hlasování porotního senátu, který je čtyřčlenný, při rovnosti hlasů rozhoduje vždy mínění pro obžalovaného příznivější a z toho je vidno, že je tu zachována nejen zásada demokracie, nýbrž i humanity. Jak je vám jistě známo, jsou na Podkarpatské Rusi 3 sborové soudy: v Berebově, Hustu a Užhorodu, které s výjimkou berehovského, jsou naprosto nedostatečně vybaveny a nevybovují potřebám na sborové soudy kladeným. Náhradních místností, kde by mohla býti porotní líčení konána, není.

Jediné město Berehovo má řádnou budovu sborového soudu. Avšak tam nedaly by se projednati veškeré případy, které dle tohoto návrhu mají býti vyňaty z kompetence soudů porotních. Případů těchto bylo na Podkarpatské Rusi v I. pololetí 1925 celkem 40. Uvážíme-li, že porotní jednání trvá obyčejně řadu dní, vidíme, že by nebylo fysicky naprosto možno tyto úkoly zdolati jedinému porotnímu soudu. (Posl. dr Gáti: Vy tomu sám nevěříte!) Pane doktore, já nejsem zvyklý lháti, odtud jsem nikdy nelhal a také nikdy nebudu!

Závada nedostatku dostatečných místností sborových soudů bude v brzku odstraněna. Se stavbou sborového soudu v Užhorodě bylo již započato a proto také návrh zákona zní pouze na dobu dvou let.

Dosavadní praktikování tohoto zákona nenarazilo dosud na žádný odpor, naopak zákon v praksi se velice osvědčil, trestní řízení v těchto věcech bylo urychleno tak, že v obžalobách se rozhoduje pravidelně v době nejkratší, trestní řízení se zbytečně neprotahuje a nikdy ani v tisku nebylo námitek proti soudům zákon tento provádějícím a myslím, že nebude námitek ani zde ve sněmovně samé.

Z těchto důvodů navrhuji jménem ústavněprávního výboru, aby vládní návrh zákona, kterým se platnost zákona ze dne 8. února 1922, č. 50 Sb. z. a n., o omezení působnosti porot na Podkarpatské Rusi prodlužuje do 31. prosince 1927, byl slavnou sněmovnou přijat ve znění navrhovaném. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K rozpravě o této osnově, a to "proti", jsou přihlášeni dosud jako řečníci pp. posl. dr Gáti, dr Koberg, de Witte nebo Kaufmann, Koczor, Bolen.

Dříve než udělím slovo prvnímu z nich, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta pro jednoho řečníka byla stanovena 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Lhůta je tedy stanovena 20 minutami.

Uděluji slovo prvnímu řečníkovi, panu posl. dr Gátimu.

Posl. dr Gáti: Slavná sněmovno! Podkarpatským Rusínům přináležejí podle st.-germainské mírové smlouvy a podle ústavní listiny od prvního momentu, kdy byla Podkarpatská Rus k Československé republice přičleněna, určitá kodifikovaná práva, ale buržoasní vláda po dobu celých 7 let znemožnila uplatnění těchto práv. Dokonce jde tato buržoasní vláda i dále; prodloužením platnosti zákona o omezení působnosti porot na Podkarpatské Rusi na další jeden rok má býti obyvatelstvo tak zvané, ačkoliv to zni jako výsměch, autonomní Podkarpatské Rusi zbaveno i těch práv, jichž požívají všichni ostatní obyvatelé této republiky, t. j. působení porot.

Zdá se, že ono jméno "autonomní" bude skutečně místným pro Podkarpatskou Rus, neboť již máme dosti zákonů specielně pro Podkarpatskou Rus šitých. Vláda této republiky uráží a bije ve tvář celou řadu prav občanských zaručených ústavní listinou tohoto státu, zákony a nařízeními nyní vydávanými. Všechny tyto zákony a nařízení mají stejný cynický počátek: "Autonomní sněm Podkarpatské Rusi dosud jinak nerozhodl." Ovšem vpravdě na vypsání voleb do autonomního sejmu Podkarpatské Rusi ještě ani ve snu vláda nepomyslila.

Stejný políček Podkarpatské Rusi obsahuje právě vydané jazykové nařízení. Uznává sice, že řešení problému jazykového spadá do kompetence sejmu, v dalším poutá však jazyková práva menšin v zájmu centralismu a národnostní útisk řeší jednotně pro celou republiku. Charakteristické je, že sama neznámá, nečinná a lovální soukromá společnost, Správa Centrální Ruské Národní Rady usnesla se ve svém zasedání dne 8. února 1926 k jazykovému zákonu vydanému vládou dne 3. února 1926 na této odpovědi: že zmíněným vládním zákonem byla porušena autonomní práva podkarpatoruského národa, zabezpečená mu mezinárodně smlouvou saint-germainskou a základními ústavními zákony a rovněž i prvním. generálním statutem ze dne 18. listopadu 1919, a to jak v poměru materielně-meritor ním. tak i ve smyslu formálním, neboť v meritorním poměru karpatoruskému jazyku byla ponechána jen velice omezená práva ve vnějším styku se stranami v těch případech. když strany budou se obraceti rusky, jinak byl však zaveden československý jazyk jako všeobecně povinný, a to jako výhradně povinný ve vnitřní službě, ve vnitřním jednání s úřady, dokonce s těmi které se nacházejí na území Podkarpatské Rusi, nevyjímaje ani autonomních institucí karpatoruských a nevylučuje ani představitele Podkarpatské Rusi, guvernéra.

Zmíněným zákonem byl karpatoruský národ ještě více omezen v těch málo jazykových právech, která byla praksí ponechána z moci nevyhnutelnosti a z moci platných zákonů.

Elementární podmínkou a vnějším znakem autonomie území jeví se právo prvého řádu i povinný nikoli fakultativní charakter ruského jazyka ve školách a ve všech úřadech. V tomtéž smyslu byla i dána práva ruskému jazyku prvním generálním statutem, který ustanovuje, že ruský jazyk je všeobecně úředním jazykem na Podkarpatské Rusi. Nově vydaný jazykový zákon pokládá ruský jazyk za trpěný jazyk menšin a přiznal mu pouze fakultativní práva ve vnějším styku se stranami, zatím co ruskému jazyku v souhlase se zásadou, na které byla Podkarpatská Rus připojena a v tom smyslu ustanovených zákonů o konstituci, musí býti na Podkarpatské Rusi ponechána práva státního jazyka atd.

Podle našeho mínění vláda není nijak oprávněna vydávati nařízení, odporující ustanovením ústavní listiny. Nemá žádného práva rozhodovati v otázce jazykové na Podkarpatské Rusi. Není oprávněna nadřizovati jazyk český - na Podkarpatské Rusi jazyk menšinový - nad jazyk rusínský - ukrajinský. Proto trváme na svém tvrzení, že jazykové nařízení na Podkarpatské Rusi je protizákonné a tudíž neplatné. (Tak jest! - Výkřiky posl. Šafranka a Sedorjaka.)

Povinností vlády jest okamžitě vypsati volby do sejmu Podkarpatské Rusi a přenechati mu, aby rozhodl samostatně o otázce jazykové na Podkarpatské Rusi. Do doby, dokud tomuto svrchovaně oprávněnému požadavku Podkarpatské Rusi vláda nevyhoví, odmítáme co nejrozhodněji všechny nemožné zákony druhu jazykového nařízení a zákona o omezení činnosti porot.

Když tento, pro náš lid tak hanlivý zákon v r. 1922 byl poprvé přijat poslaneckou sněmovnou, neměla zde Podkarpatská Rus ještě svých zástupců. Zákon čís. 258 z r. 1923 pak prodloužil platnost původního zákona na další dva roky, t. j. do konce minulého roku. To stalo se opět v době, kdy Podkarpatská Rus neměla zde žádného zástupce. Dnes, kdy po třetí má býti prodloužen tento zákon a našemu lidu má se dostati pohany v té formě, že není způsobilý funkci porotců zastávati, po prvé se nám dostává možnosti jménem podkarpatoruského lidu protestovati proti oklešťování jeho práv, proti tomuto způsobu vládnutí, jimž dobrovolně se připojivší lid je ve svých právech zkracován. Obyvatelstvo Podkarpatské Rusi bez rozdílu politických stran přibíjí na pranýř onu smutnou skutečnost, že volebním švindlem sem se vloudivší nově zvolený dr Králík vzal na sebe katovský úkol zpravodaje tohoto zákona. (Výkřiky komunistických poslanců.) Také užhorodský hlavní služný ve svých kortešiadách sliboval po podkarpatoruských vsích hory doly, pole atd. Ale prohlašuji, že kdyby byl býval vyprávěl svým voličům to, co o nich tvrdil v ústavně-právním výboru, že totiž podkarpatoruský lid je negramotný, neschopný k úkolům porotců, nevědomý a z toho důvodu že mu nelze vrátiti právo na porotní soudnictví, jeho vlastní voličstvo by jej z jeho schůzí vyhnalo a z vesnic vymrskalo.

Ohrazuji se proti návrhu zákona jménem veškerého lidu podkarpatoruského, a to i jménem agrárních voličů. Pochyboval li by někdo o tom, že by agrární voliči k mému protestu se připojili, nabídl bych, aby hlasováním lidu bylo rozhodnuto o tom, zda si lid přeje porot či ne; nepřeje-li si, aby měl alespoň tolik práva, kolik má lid v sousedním Slovensku. Tento Králík hned při svém prvém vystoupení hanobí lid, jehož jménem má zde seděti, a pracuje v zájmu utiskovatelů lidu. (Tak jest!) Stejné zrady na svém lidu dopustil by se každý koaliční poslanec z Podkarpatské Rusi, jenž by pro tento zákon hlasoval, ale ani jeden nedopustil se té špatnosti a cynické zrady, aby se podjal úkolu zpravodaje. (Tak jest!)

Tato hana nemůže (Výkřiky. - Místopředseda inž, Dostálek zvoní.) a nebude smyta poukazováním na nezkušenost a naivnost Králíka a i jeho voličstvo vyvodí z této trapné a zahanbující činnosti pana "ablegáta" příslušné důsledky.

Nespravedlnost zákona cítí i sama koalice, a nejvíce poslanci koaliční z Podkarpatské Rusi bojí se hlasovati ze strachu před soudem národa. Proto i v podkarpatoruské šestce, kde je zastoupena jen menšina karpatoruského národa, vyslovili se poslanci proti zákonu a udělali na rozkaz vlády kompromis v tom smyslu, že zákon bude míti platnost toliko pro jeden rok.

Ale ani tento špinavý kompromis nic nezmění na skutečnosti. Je-li zákon hanebný při platnosti na dva roky, je hanebný i s platností pro jeden rok. (Tak jest!) Neboť, jak známo, má vláda možnost - a že jí užije, je více než pravděpodobno - prodloužiti platnost tohoto monstrósního zákona i na další rok.

Upozorňuji na to, že osnova tisk 10 a 16 byla sněmovně předložena se zkráceným odůvodněním a ne ve znění původním, jak bylo Králíkem čteno v ústavně-právním výboru, a to proto, že proti naivnímu povídání Králíkovu kromě mne a oposičních členů i koaliční poslanci Hajn a Meissner poukázali na nemožnost takového odůvodnění. A proto také usnesl se výbor na zpracování méně urážlivého a méně průhledného odůvodnění. (Posl. Mikulíček: Pan Králík byl tak zvyklý jednati v Užhorodě! - Výkřiky komunistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):

Prosím pana posl. Mikulíčka, aby zachoval klid. (Posl. Mikulíček ke zpravodaji posl. dr Králíkovi: Sami jste kradli, jedna radost!)

Posl. dr Gáti (pokračuje): Onen návrh pak byl opřen o tvrzení, že není vhodných místností, zatím co v Beregszászu jest justiční palác, v Užhorodě a v Hustu se dostavuje justiční palác, a i dnes na známé monstrprocesy s 50 až 80 obžalovanými - samozřejmě komunistickými - se místnost vždy našla.

K tak bezpodstatnému odůvodnění přidal pan Králík svoje ubohá slova hany a potupení karpatoruského lidu.

Tedy maďarský sedlák ze Slovenska je vyspělejším než onen z Podkarpatské Rusi, rovněž i Rusín z Prešovska je kultivovanějším než náš marmarošský Rusín? (Výkřiky.) Bojí se snad koalice, že by lidový soud odsuzoval ty, kteří dnes péčí státních zastupitelství se před soud nedostanou?

Takový švindl a zneužití úřední moci se strany hlavního slúžného pana Králíka ve věci dobroňských a urbariálních lesů by lid dovedl odsouditi, i když ministerstvo zemědělství šikovně věc tutlá.

Z vládního návrhu konstatuji, že obyvatel Podkarpatské Rusi jen v jednom případě se může dostati před porotu za zločin v Podkarpatské Rusi spáchaný, a to, když za vraždu naň čeká šibenice. Ale ani tehdy se nedostane před karpatoruskou porotu, nýbrž před porotu cizí. Tedy jen ve znamení šibenice má náš národ podkarpatoruský nárok na poroty. Náš lid ví, že od roku 1897 byly v proklaté feudální Maďarii zavedeny pro veškeren lid, i ten náš rusínský, porotní soudy, třebaže ne tou měrou, jak by si lid byl přál, ale přece je příznačným, že pro tyto delikty byly spojeny poroty a státní vězení a že královské Maďarsko bylo vůči lidu někdy demokratičtější, než Československá republika, jež mu právo na poroty béře vůbec. To ovšem nezkušený pan Králík, jenž o zákonech toho ještě mnoho neví, nemůže tak dobře věděti jako my, kteří tento rozdíl můžeme posouditi, a proto se též silně ohrazujeme.

Podle odůvodňovací zprávy se v trestních věcech, uvedených v §u 15, odst. 1, I, čís. 6 až 16 zák. čl. XXXIV z r. 1897, prakse soudu dobře osvědčila. My máme jiné zkušenosti. Právnické mínění o přísežném soudu může býti sice různé, jisto však je, že omyly přísedících porot jsou často spravedlivější, než paragrafy, nehledě vůbec k tomu, že předseda soudu má vždy plnou možnost chyby porotců opraviti. Osnova zákona nemluví vůbec o čís. 1 až 5 citovaného maďarského zákona, to jest o případech, které toho času také spadaly pod porotu, ale od doby uplatnění zákona na ochranu republiky jsou prostými trestními soudními případy, nikoliv případy politickými.

Tak na př. za platnosti maďarského zákona byly velezráda a pobuřování typickými činy politickými a také pro tyto delikty porotou odsouzené osoby požívaly práv politických vězňů. Kdo v zájmu utiskovaných národů či tříd bojuje proti nynějšímu režimu, ví velmi dobře, že zákon na ochranu republiky nebyl sdělán pro ochranu státu nýbrž k ochraně kapitalistického systému a dnešní vládní soustavy. Není mým úkolem zabývati se zde kritikou zákona na ochranu republiky, musím však o něm mluviti proto, že ve starém Maďarsku pro tyto delikty byly spojeny poroty a státní vězení. Dnešní demokratický režim dává však možnost takové Tausiky a tisíce jiných komunistů souditi trestními soudy a zavírati do společných kobek se zloději a vrahy v trestnických oblecích. (Hluk. - Výkřiky komunistických. poslanců: Hanba! - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

My v Podkarpatské Rusi učíme se na vlastní kůži marxismu, neboť policie, státní návladnictví a četnictvo je vysloveným orgánem buržoasie, neslouží nikterak svým ideálním zájmům, nýbrž vysloveně zájmům soukromého vlastnictví a kapitalistického režimu. (Hluk. - Výkřiky. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.) Spravedlivost je třídní, třídně jsou dělány zákony a třídně slouží soudci. U nás 10 defraudantů spíše a dříve dostane se na svobodu než jeden poctivý, za své právo bojující dělník. (Hluk a výkřiky komunistických poslanců.) U nás vůle lidu, ani v té slabé formě poroty, nesmí dojíti výrazu. (Hluk. - Výkřiky. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

Máme v Beregszászu jeden moderní soudní palác, postavený ještě starou maďarskou vládou. (Hluk. - Výkřiky posl. Mondoka.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Volám pana posl. Mondoka k pořádku. (Hluk. - Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Pana posl. Mikulíčka volám k pořádku. (Trvalý hluk. - Výkřiky komunistických poslanců. - Výkřiky posl. Mondoka.)

Pana posl. Mondoka volám po druhé k pořádku. (Hluk neustává. - Opětovně výkřiky posl. Mondoka. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

Pana posl. Mondoka volám po třetí k pořádku.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP