Schůze zahájena v 10 hodin 50 minut.
Přítomni:
Předseda: Prášek.
Místopředsedové: Kadlčák, Klofáč, Niessner, dr Soukup.
Zapisovatelé: dr Krouský, Svěcený.
118 senátorů podle presenční listiny.
Zástupci vlády: ministerský předseda Švehla; ministři: Bechyně, dr. Dolanský, dr. Hodža, dr. Markovič, Srba, Šrámek, Tučný, Udržal.
Z kanceláře senátní: senátní tajemník dr Šafářovič; jeho zástupci dr Bartoušek, dr Trmal.
Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.
Udělil jsem dovolenou na tento týden p. sen. Barinkovi.
Senátní tajemník dr Šafařovič (čte):
Tiskem rozdáno:
Tisk 1513-1513/5. Interpelace sen. dr Mayra-Hartinga a soudr. na vládu ve příčině uzavření smluv o právní pomoci se státy, které pro vývoz přicházejí v úvahu.
Tisk 1513/1. Interpelace sen. dr Mayra-Hartinga, dr Hilgenreinera, dr Herzigové a soudr. na vládu ve příčině úpravy právního postavení státně zkoušených opatrovnic.
Tisk 1513/2. Interpelace sen. Klečáka, Šťastného, dr Kloudy a soudr. na p. ministra veřejných prací o slevě na uhlí v revíru Severočeském.
Tisk 1513/3, Interpelace sen. dr Herzigové a soudr. na p. ministra pošt a telegrafů ve příčině různých nedostatků v telefonním provozu.
Tisk 1513/4. Interpelace sen. dr Herzigové, dr Naegle a soudr. na p. ministra školství a národní osvěty a na p. ministra zdravotnictví a tělesné výchovy ve příčině konání přednášek.
Tisk 1513/5. Interpelace sen. Jelínka, Zulegera, dr Naegle, dr Mayra-Hartinga, Fahrnera a soudr. na vládu pro domnělý výrok pana presidenta republiky.
Předseda: Přikročuji k projednávání denního pořadu:
1. Žádost poslanecké sněmovny za prodloužení lhůty ve smyslu § 77 jedn. řádu k projednáni usnesení senátu o právu původském o další tří měsíce.
Navrhuji, aby žádosti o prodloužení lhůty o další tři měsíce bylo vyhověno.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Návrh můj jest přijat.
Přikročuji k dalšímu bodu a to
2. Podrobná debata o usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu státního rozpočtu a finančního zákona na rok 1923, a to o čtvrté skupině, kulturní, totiž o kapitole XIII. a XIII. A) Ministerstvo školství a národní osvěty.
Jako řečníci jsou přihlášení: proti: pp. sen. Jelínek, Polach, dr Wiechowski, Barinka; pro: pp. sen. Lukeš, dr Mareš, dr Reyl, Babka, Časný, Hnátek.
Uděluji slovo prvému řečníku >proti<, p. sen. Jelínkovi.
Sen. Jelínek (německy): Slavný senáte! Ačkoli jsem ve své řeči při poradě o vládním prohlášení zevrubně promluvil o školství a také jiní němečtí řečníci tento předmět již opětovně probrali, považuji přece za svou povinnost, abych při poradě o kapitole XIII státního rozpočtu objasnil stanovisko Němců k otázce školské. Činím ták zejména také proto, poněvadž jsem se domníval, že dnešní debata bude se konati za přítomnosti pana ministra školství, poněvadž v poslední konferencí klubovních předsedů na návrh senátora dra Hellera byla porada o státním rozpočtu výslovně rozdělena podle skupin, aby se umožnilo členům vlády býti přítomni alespoň při poradě o vlastní jejich kapitole. Bylo by mi bývalo příjemno, kdybych viděl, že debata se koná v přítomnosti pana ministra vyučování již z toho důvodu, poněvadž jsem chtěl několika rysy naznačiti postavení Němců vůči osobě nového šéfa správy školní.
Nám Němcům jest pan ministr školství znám ze své dlouholeté politické práce ve straně, ze svého členství v >Pětce< a ze dvou výroků, jež učinil během posledních let. Pan ministr Bechyně náleží k těm několika málo lidem, kteří při založení tohoto státu projevili přání, aby v tomto státě nalezli místo pouze Češi. On to byl, jenž řekl: >Když již chceme založiti český stát, pak mají do něho býti pojatí jen Češi.< Tento zajisté rozumný a skutečným poměrům nejlépe odpovídající názor o věci však nepronikl. Jeho výrok dokazuje nám jasně, že ministr školství nechtěl v tomto státě míti Němce, že se mu celý jeho koncept zkazil. I zbývá nyní vyčkati, jaké stanovisko pan ministr zaujme vůči Němcům v tomto státě, zdali ráčí na nás také dnes ještě pohlížeti jako na obtížné cizince, anebo jako na občany tohoto státu se stejnými právy. Druhý výrok, který pronesl nedávno při konferenci středoškolských profesorů v Praze, obrátil rovněž pozornost našich stran k osobě pána ministra školství. Z novinářských zpráv jsme seznali, že pan ministr Bechyně při této konferenci prohlásil: >S německým jazykem proti Němcům<. Ovšem odvolává se pan ministr na to, že jest to výrok pana presidenta republiky. Naše strany podaly v té příčině interpelaci na něho, resp. na vládu, ve které se tážeme, zdali jest pravdou, že pan president republiky učinil takový výrok, a ve které žádáme za sdělení, kdy president republiky tento výrok učinil. Můžeme zajisté býti zvědavými na odpověď, kterou nám vláda dá.
Přecházím nyní k vlastnímu projednávání předmětu. Není vám přece, velevážení pánové, žádným tajemstvím, že způsob, jakým se jedná s německým školstvím, vzbudil v nejširších vrstvách našeho obyvatelstva největší roztrpčení a rozhořčení. Ve všech debatách, které se o tom konaly v tomto slavném senátě a také ve druhé sněmovně, bylo to projeveno vládě a většinovým stranám způsobem nepochybným, i zůstane dle mého názoru po všechny časy hanbou pro český národ, že dovolil, aby jeho vůdcové a jeho vláda takovýmto způsobem zacházeli s německým, školstvím. Vlastní své stanovisko v této otázce označil jsem již také v tomto slavném senátě. Nejsem žádným zásadním odpůrcem zrušení jistých škol. Stojím na stanovisku, že pokud jde o školství, v dřívějších letech bylo snad učiněno trochu příliš mnoho, i nemám naprosto ničeho proti tomu, zruší-li se anebo zredukují-li se skutečně a prokazatelně přebytečné školy anebo školní třídy. Ale, velevážení pánové, mám za to, že zrušení škol jest věcí obou stran, i pamatuji se dobře, že jsem kdysi při návštěvě presidenta republiky měl příležitost dotknouti se této otázky, a také on byl tehdy toho názoru, že zrušení škol nemá se díti jednostranně, nýbrž vždy v dohodě se stranou druhou. Řekl jsem to presidentovi Masarykovi, když byla zrušena reálka v Hodoníně, avšak vláda nesledovala této správné zásady, a my vidíme až do dnešní doby, po 2 1/2 letech, totéž utiskování německého školství, aniž by byly bývaly přijaty návrhy, kteréž svého času byly podány, aby věc se dála v mírnější formě.
Již revoluční Národní shromáždění vytvořilo zákon ze dne 3. dubna 1919, jenž v celém svém znění jest tak nedemokratický, že nutno žasnouti nad tím, že stát, který se nazývá svobodnou demokratickou republikou, připustil, aby takovýto zákon se stal skutkem. Víte, že v §§ 4 a 9 tohoto zákona dáno bylo předsedovi zemské školní rady právo, z vlastní pravomoci rušiti anebo redukovati školy. Táži se vás, zdali jest demokratickým, dávati do rukou jedinému člověku veškeré blaho školství, k tomu ještě školství druhé národnosti. Dotyčný přejímá přece také příliš velkou odpovědnost a během času se také prokázalo, jak byl od základu falešným smysl tohoto zákona. Co měl tento zákon za následek? Měl za následek, že do školy byla vnesena politika, že se dokonce pěstuje stranická politika, že se uplatňuje nepřízeň a pocit pomsty jedné národnosti proti druhé, zajisté nikoli ve prospěch školství vůbec. Při zřizování českých škol, nebyla vždy potřeba vůdčím motivem. Přímo bez jakéhokoli plánu byly školy zřizovány, vášeň zakládati školy zachvátila úřady a pravé závodění nastalo mezi jednotlivými okresními hejtmany. Každý chtěl v této přičíně předstihnouti své kolegy. A obzvláště my na Moravě zaznamenáváme velmi zlé zkušenosti z činnosti jednotlivých okresních hejtmanů. Vy všichni víte o tom a bylo zde také opětovně o tom mluveno, že děti byly nuceny do škol, aby naplnily české školy, kteréžto děti nemají nic jiného nežli české jméno. Čistě německé obce byly tím nuceny zřizovati české školy, v čistě německých obcích byla vláda nucena zřizovati české menšinové školy a to jen z toho důvodu, poněvadž do tohoto území přeložila některého českého četníka anebo některého českého železničního úředníka s příslušným počtem dětí. Důvod pro zřízení školy byl pak pro vládu dán. Stalo se také opětovné, že školní budovy, které patřily německé většině, jež často třetí činitelé vybudovali a tomuto účelu věnovali, byly od úřadů zabrány a českým školám odevzdány. Tak na příklad u nás na Moravě stalo se opětně, že děti většiny některé obce musí choditi do obce 3 až 4 kilometry vzdálené, aby navštěvovaly německou školu, kdežto české děti umístěny jsou ve školních budovách, které dříve byly německými školami. Vláda zařazovala ve svých posavadních rozpočtech veliké sumy pro stavbu menšinových škol. Nejsem žádným nepřítelem menšinových škol, každá národnost má míti své školství. Ale jestliže jste již vydali sta milionů na zřizování českých menšinových škol, pak bylo by přece lze od vás žádati, aby se také Němcům dostalo menšinových škol. Skutečností jest, že na Moravě posud nemáme německých menšinových škol, ačkoliv potřeba jejich opětovně byla úřadům sdělena. Přikazování německých dětí do českých škol, které tam chodí jen proto, poněvadž na neštěstí, řekněme, mají české jméno, má také za následek, že také na českých školách dlužno vyučovati německy, i bylo by mi bývalo velmi příjemno, kdybych tuto skutečnost opětovně mohl konstatovati v přítomnosti pana ministra školství. Byl bych ho vyzval, aby sobě od moravské zemské školní rady vyžádal potřebná data, zdali jich posud nemá. Zdali takovéto jednání jest pedagogicky správné, bude panu ministru školství rovněž jasno. Pan ministr školství pronesl v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny výrok, že v dřívějších dobách přáním Čechů nebylo vyhověno, že na jejich potřebu pokud jde o školy, nebylo přiměřeně hleděno. Také tuto skutečnost chtěl jsem v jeho přítomnosti vyvrátiti a chtěl jsem říci, že takováto přání nikdy nebyla projevena, a byla-li projevena, pak skutečně dle zákonitých předpisů byla splněna. Bude mu však také známo, že Češi svého času byli velikými nepřáteli říšského zákona o školách obecných. Již jednou jsem zde vylíčil scénu, která se odehrála na moravském sněmu, když šlo o to, usnésti se na zemském zákoně k říšskému zákonu o školách obecných, a sdělil jsem, že české strany za vedení tehdejšího hraběte E. Belcrediho opustily sál s úmyslem zabrániti schopnosti usnášení. Vidíme z toho, že Češi nebyli žádnými přáteli tohoto zákona o obecných školách, a lze také snadno protokolárně prokázati, že české obyvatelstvo alespoň po 10 let po účinnosti říšského zákona o školách obecných za zřízení obzvláště českých měšťanských škol nikdy nežádalo, že tudíž také žádosti tyto splněny býti nemohly. Ale jest tudíž také pochopitelno, že německé obyvatelstvo, které poznalo důležitost a význam, který obzvláště občanské škole přísluší, a které se také vynasnažovalo o zřizování měšťanských škol, v této příčině jest daleko napřed, což vy nyní chcete přes noc napraviti. I když také jako národnostně cítící člověk úplně chápu, že své školství zvelebujete, že kulturu svého lidu chcete přivésti na vyšší úroveň, tož přece domnívám se, že musím říci: čiňte to všechno, aniž byste tím škodili Němcům, máte dnes moc, máte dnes sami nadvládu, můžete zřizovati školy kde, a kdy chcete, ale myslím, že není potřebí, aby skoro každé zřízení české školy dopadlo ke škodě německého školství. A když také pan ministr financí tentokráte zavedl veliký úsporný systém, jsem přesvědčen, že pro podporu vašich kulturních účelů bude vždy míti peníze. Považte, že jest měřítkem kultury některého národa, jakým způsobem jedná s kulturními potřebami druhých národností, zdali s blahovůlí anebo s nepřízní. A jestliže snad dříve nešlo vše dle vašeho přání, jak stále tvrdíte, pak nesmíte se toho dovolávati, neboť jste nám přece opětovně prohlašovali, že to chcete činiti lépe. Založili jste demokratickou republiku a slíbili jste nám při pařížském vyjednávání, že naše školství zůstane nedotčeno, že si dovedete vážiti kultury druhých. Slibovali jste nám tehdy rovnoprávnost a přislibovali jste nám také nedotknutelnost našich škol. Kde však zůstává splnění těchto slibů? Co jste učinili doposud, abyste nás smířili se svými opatřeními v širším smyslu s tímto státem? Chcete od nás loyalitu, ale přicházíte nám vstříc s brutalitou. Lásku ke státu chcete vynutiti tlakem své pěsti, imponovati nám dle Kramářova receptu násilím. Suďte sami, zdali to jsou správné prostředky, pomyslete na dřívější své postavení v Rakousku a na politiku, kterou jste tam pěstovali a tažte se sebe sama, zdali není přirozeno, když my, hledíce k tomu, jak se s námi zachází, především a v prvé řadě myslíme na svůj národ a všech svých sil používáme na hájení jeho práv. Jestliže by místopředseda Klofáč měl přijíti ještě ke slovu, on, jenž v poslední době obzvláště se zdá býti dobře naložen a se známým pokynem ruky řekne, že se nám nestalo žádné bezpráví, že zrušeno bylo pouze gymnasium v Kroměříži a že Němci v tomto státě stále jenom raisonují a naříkají, nuže pánové, když během 2 let zrušeno bylo více nežli 2000 školních tříd, pak věru nelze mluviti o spravedlivých opatřeních, a jestliže pan místopředseda Klofáč stále mluví jen o gymnasiu v Kroměříži, pak pravím já, že bychom byli s klidem přijali zrušení tohoto gymnasia a několika jiných škol. Ale vzhledem k přímo hrozivému počtu škol, které jste nám zavřeli, nemůžeme ovšem býti srozumění s vašim jednáním, neboť jest v tom systém, jest u vás bezohledným úmyslem rdousiti německé vyučování a lze to pozorovati jen příliš zřetelně. Co pak se týče raisonování a žalob, které se nám stále vytýkají, tu dovoluji si otázku: co činili jste vy v posledních padesáti letech ve starém rakouském parlamentě, neraisonovali jste a nežalovali neustále? (Sen. dr Malínský: Ano, ale měli jsme k tomu také příčinu!) Máme dnes tutéž příčinu jako vy a velebil bych to jako štěstí pro německý lid, kdyby věčné žaloby a raisonování, kterého nezanecháme, majíce k tomu příčiny, přineslo nám tytéž úspěchy jako vám. Upusťte konečně od tohoto hanebného úmyslu, a dejte sobě potolikáté již říci, že čím více násilí budete používati, abyste nás terrorisovali, tím tužším bude náš odpor; národnostní boje v tomto státě nepřestanou a základy republiky počnou opět více kolísati. Použijte, pánové, této mnohé námahy, kterou na nás vyplýtváte, raději k věcem užitečným. Žijeme nyní v krisi, kterou vysoká vláda ráčí odbývati několika málo slovy. Jeden pán řekne, že krise není tak zlá, že se stává horší jen tím, poněvadž se stále bére do úst slovo >krise<, druhý pan ministr řekne zase, že krise již dosáhla vrcholu a že asi v nejbližší době poleví. Nuže, pánové, pohled do novin ukáže přece, že krise věru ještě nepolevuje a že každodenně nastávají nové zjevy, které by mohly řídiče tohoto státu nutiti k přemýšlení. Jsou však také jiné poměry v tomto státě, které by vás měly vésti k tomu, abyste jim věnovali více pozornosti. O poměru národností mezi sebou mluvili jsme opětovně a jest příznačné, že vy na příklad poměru Slováků k vám věnujete velmi málo pozorností, ačkoli nám každá debata, které se pánové této strany zúčastní, dokazuje, že bratrství, jak se tomu vždycky říká, mezi stranami zajisté není takové, že byste mohli mluviti o nějakém míru mezí těmito dvěmi národnostmi. Chci obrátiti také vaši pozornost na přímo bezútěšný parlamentarismus v našem státě. Jest to, co se děje v poslanecké sněmovně a zde v senátě, skutečně vážnou parlamen-tární prací? Můžete srovnati se svým svědomím, že důležité předlohy jako rozpočet a mnohé jiné předlohy nutno probičovati v nejkratším čase, můžete srovnati se svým svědomím, že během příštího týdne, ve kterém se mají konati nejvýše 2 až 3 sezení, má býti vyřízena celá řada důležitých zákonů, aniž bychom měli možnost podrobiti je důkladnému studiu?
Chci se vrátiti ještě jednou ke školám a z bohatého materiálu, který mám po ruce, uvésti jen jediný příklad, ze kterého seznáte, kam vaše taktika vede. V Terešově na Moravě měli jsme od mnoha let tak zvanou exposituru a tuto zrušil předseda okresní školní rady proto, poněvadž prý měla příliš málo dítek. Počet žáků obnášel 31. Místní školní rada v Hlubočanech, která by mnohým obcím a funkcionářům mohla býti vzorem, jak hájiti jest kulturní statky, podnikla ihned všechny kroky na odstranění této křiklavé křivdy. Na právní cestě k tomuto cíli narazila nejdříve na bezmeznou šovinistickou a zpupnou svévoli vyšších školních úřadů. Předseda zemské školní rady, které se německá místní školní, rada dovolávala o pomoc proti nesmírné domýšlivostí předsedově, použil této žádosti o právní pomoc k tomu, aby výměrem ze dne 10. března 1921 tuto exposituru zrušil, dovolávaje se při tom na § 9 zákona o dozoru školním, kterýž jsem již jednou citoval. Celou věc však korunovalo ministerstvo vyučování. Na zevrubné odůvodnění stížnosti proti tomuto v dějinách právního státu neslýchanému porušení došlo od tohoto úřadu lakonické vyřízení, že ministerstvo školství a národní osvěty výměrem ze dne 4. srpna 1921 zamítlo stížnost jako neodůvodněnou. K tomuto lakonickému vyřízení potřebovalo ministerstvo skoro 5 měsíců a i tu bylo třeba opětně je urgovati o vyřízení. Nejvyšší správní soud zrušil pak v odpor vzaté rozhodnutí pro nezákonnost. Důvody správního soudu obsahují zdrcující kritiku jednání správních úřadů. Nejvyšší správní soud řekl mezi jiným: V odpor vzaté rozhodnutí zamítlo stížnost jednoduše jakožto neodůvodněnou. Rozhodnutí předsedy zemské školní rady obsahuje 2 soudní nálezy: zrušení expositury v Terešově, bezpředmětné prohlášení rozhodnutí předsedy okresní školní rady a odvolání místní školní rady. Vidíte tedy, pánové, s jakou ledabylostí se postupuje pří zavírání škol, a vidíte z tohoto rozhodnutí nejvyššího správního soudu, jak takováto opatření jsou neodůvodněna a jak odporují zákonu.
Pánové! Pan generální zpravodaj pro rozpočet sen. dr Horáček skončil svou řeč výzvou k Němcům a projevil naději, že v nepříliš daleké době bude zpravodaji možno, aby také Němcům doporučoval přijetí státního rozpočtu, v bezpečném očekávání vašeho souhlasu. Myslím, že pan generální zpravodaj touto nepříliš dalekou dobou myslil příští generací, neboť v přítomné době příliš na nás doléhá tíha násilností, které se na nás hrnou, a jsme přesvědčeni o nezákonitostí vašeho jednám tak, že zajisté ještě pro dlouhou dobu musíte se zříci toho, že bychom rozpočet přijali. Nevím, zdali generální zpravodaj Horáček četl v neděli v mnohých domácích a cizozemských časopisech uveřejněný dopis Lloyda Georgea, ve kterém dřívější anglický ministerský předseda prohlašuje, že s obavami hledí vstříc vstupu budoucí generace do politického života. Píše, že nynější mládež v poražených zemích jest vychovávána v záští proti nepřátelům. A myslí, že když jednou dojde ke súčtování - a domnívá se, že ke súčtování bude musit dojíti - že národové narazí na sebe se silou nebývalou. Přidávám k tomu: nejen mládež poražených národů, také příští generace těch národů, které neblahými mírovými smlouvami byly odloučeny od svých soukmenovců, bude naplněna tímto jedem a bude hájiti zdeptaná práva svého národa zbraněmi mnohem ostřejšími, nežli to můžeme činiti my, i nebude bráti ohledu na papírové smlouvy, které celé Evropě přinesly nezměrné neštěstí.
Vezměte si, velevážení pánové z vlády a z většiny, k srdci slova muže, jenž počíná nahlížeti, že základ, na kterém vybudovány byly mírové smlouvy v Evropě, jest falešný a dejte, dříve nežli bude pozdě, národům, které tvoří váš stát, právo, které jim přísluší. (Souhlas a potlesk na levici;)
Předseda: Dalším řečníkem pro je pan sen. prof. dr Mareš. Uděluji mu slovo.
Sen.prof. dr Mareš. Slavný senáte! Sněmovna poslanecká má mnoho předností před senátem. Ona chce míti vládu v rukou. Je to docela přirozené. Mladší lidé touží po činech. Ale senát má také jednu velikou praerogativu, to je soud, soudní moc. Bude-li tuto soudní moc, kritiku, vykonávati s náležitou váhou, získá si též náležité vážnosti a přijde čas, kdy vláda poslanecké sněmovny bude zasedávati také v senátě.
Bylo zde již proneseno dosti kritik. Možno říci, že i se strany našich německých spoluobčanů jsme mohli zaslechnouti věcnou kritiku, takže se zdá, že již také začíná jím záležeti na našem státě.
Prvním úkolem senátu je býti na stráži, aby ústava nebyla rušena. Tu bych hned na prvém místě chtěl uvésti jednu otázku, které jsem se již dotkl: V ministerstvu školství zdá se, že se vykládá § 20 ústavní listiny způsobem, na který bych já nemohl přistoupiti a nikdo z vás. Jsem přesvědčen, že ani nynější ministr školství, kdyby šlo doopravdy, že by na takový případ přistoupiti nechtěl. Článek 20 ústavní listiny zní: >Členové Národního shromáždění mohou býti
ustanoveni placenými státními zaměstnanci teprve rok po tom, kdy přestali býti členy Národního shromáždění.
Kritika našeho rozpočtu předně ukazuje, že skutečně naše vláda se snaží o úspory. Úsporou takovou jest např. když se nám uvádí sumárně jisté položky. Slyšeli jsme od naší vlády docela teorii, dvakráte jsme to slyšeli, že věcí Národního shromáždění je pouze zkoumání finančního zákona, t. j. té jedné z těch pěti červených knížek, tam, kde je příjem státní a výdej státní uveden sumárně a že ty ostatní knihy, kde se uvádějí podrobnosti, se našeho Národního shromáždění totiž vůbec netýkají a že by nám nemusily býti vůbec předkládány. (Hlas; Ale!) Ano, i takováto teorie byla vyslovena v rozpočtovém výboru, že když by Národní shromáždění usneslo jistou položku pro jistý účel, že to neznamená, že by ten, pro koho ta položka byla usnesena, měl právo požadovati, by mu byla vyplacena, že to záleží úplně na dobré vůli ministerstva. Obrátím to na ruby a uvedu hned, kam by to vedlo. To znamená, kdyby Národní shromáždění některou položku v rozpočtu škrtlo, tedy si z toho nemusí vláda nic dělati, že může tu položku tam klidně nechati. To je obrácená reakce. Pánové, myslím, že s takovýmito teoriemi bychom byli brzy s konstituční republikou hotovi.Tedy mám za to, že v senátě jest třeba na tyto věci poukázat. Sumárnost našeho rozpočtu jeví se zvláště na příklad na věcných výdajích vysokých škol. Zajímavá je tu zvláště lékařská fakulta, poněvadž ta má věcný výdaj největší, jsou zde kliniky, ústavy atd. Tento věcný výdaj, řádný pro každou fakultu, je uveden sumárně. To nevadí. Pan ministr na to odpovídá, že se ti jednotliví přednostové těch ústavů a klinik dovědí, jaké dotace jsou pro ně určeny, oni se budou o to také hlásiti. Ale jsou i jinde, na př. v písemnictví, uvedeny takové sumy, kde ti dotyční se nemohou o to hlásiti, poněvadž nevědí, pro koho jest to vlastně určeno. Při této příležitostí bych hned upozornil, kdyby ministerstvo školství se postaralo o jakousi rovnoměrnost podle důležitosti těch jednotlivých ústavů. Je to ku podivu na příklad, že na lékařskou fakultu Karlovy university v Praze se počítá 3,035.000 Kč věcného výdaje a na brněnskou lékařskou fakultu se počítá 3,250.000 Kč řádného výdaje, tedy na fakultu brněnskou v řádných věcných výdajích o 1/4 mil. více než na lékařskou fakultu pražskou. Kdyby to bylo v mimořádných vydáních, bylo by to pochopitelné. To je fakulta, která se nově zřizuje, ale že je to v řádných věcných výdajích, je to divné, zvláště povážíme-li, že medicínská fakulta pražská má 2500 posluchačů a brněnská pouze snad 300 nebo 400. Tedy bych prosil, že přece by jen bylo dobře, kdyby se tyto položky v rozpočtu uváděly dopodrobna, abychom viděli, v čem to vězí.
Není to ostatně s tou úsporností tak zlé. Máme v našem rozpočtu ministerstva školství na některých místech v některých titulech velmi podrobné výkazy. Na příklad na str. 138, položka 14-21. To jest astronomický ústav, tam máme položky na psací stroj, na vazbu starých knih, nebo konečně meteorologický ústav, tam jsou také podrobné položky uvedeny, na příklad na ruční vozík 3000 K. Tedy by bylo dobře, kdyby na příště byla jakási rovnoměrnost a stejnoměrnost v tom zavedena.
Úspornost jeví se také v tom, že na příklad naše vláda se usnesla vyzvati vysoké školy, zdali by nebylo možno určité předměty, společné různým vysokým školám, nechali přednášeti od jednoho profesora v jednom ústavě. Jakou odpověď na tento dotaz vláda dostane, nevím. Ale uvedl bych na příklad, co to znamená, následující: Fysika - fysika je předmět, kterého potřebují technikové, lékaři a filosofové. Nyní by se mohlo říci: Stačí pro všechna tato povolání 1 profesor fysiky, vždyť fysika je jenom jedna, jeden fysikální ústav. To by se přece mnoho uspořilo. To je veliký omyl. Fysika je nesmírně rozsáhlá věda. A když přijde k tomu, nač se má upotřebovati, tak se musí hleděti k docela jiným podmínkám. Vezměte na příklad technika, který potřebuje fysikální zkoušky o tom, jak je třeba upravovati tok vody v řekách, jak je třeba stavěti hráze, přehrady. Tedy to je hydrodynamika. Jiný na filosofické fakultě, na příklad ten také pěstuje hydrodynamiku, ale spokojí se tím, jak proudí voda na příklad ve skleněných trubičkách. Dospěje k docela jiným zákonitostem. A nyní přijde lékařská fysika, jak proudí krev v cévách živého těla. A můžete na to hned přivoditi proudění vody ve skleněných trubičkách? To nejde, to není možné.