My musíme jíti ve snižování výdajů státních velmi daleko, tak daleko, abychom mohli na druhé straně i daňové břemeno poplatnictva snižovati. Je zvláštní, jak lidé těžko přicházejí k samozřejmému poznání, že stát a občanstvo je jedno a totéž. Pořád ještě žije v lidských myslích představa, že jest možno od státu žádati mnoho a poplatníkům málo ukládati, ale na druhé straně u vedoucích ve státě je nebezpečí, že zapomenou na tuto souvislost, že klesají-li poplatníci pod státními břemeny, jež na ně byla uvalena, že se tím podkopává i půda pod státem samým. Zdá se, že u nás opravdu v prvních letech revolučních byla žádoucí míra, kterou zatěžování poplatnictva nemá překročiti, v zájmu státu samého, že tato hranice byla snad už překročena. Dnešní přímé daně jsou již i jakýmsi anachronismem. My jsme na celé čáře se vrátili k poznání, že soukromé vlastnictví a soukromé podnikání je nezbytnou základnou hospodářského života při nejmenším na dlouho nedohlednou dobu, ale při tom máme daně v takové výši, že opravdu nesou na sobě pečeť názoru dnes už i u socialistických stran překonaného, jako by ničením podnikatelů nevzcházela škoda státu samému, jakoby na tom nezáleželo, jakoby to bylo dokonce vhodnou přípravou k socialisaci. Dnes je ovšem i ta socialisace snem, který se již vykouřil, ale daně, které byly proniknuty tím protipodnikatelským duchem, nám zůstávají a bude potřeba v krátké době přikročiti k jejích zmírnění.
Představme si jen, co podnikatel musí dnes všecko odvésti státu ze svého zisku, co musí ještě jeho dědicové zaplatiti z uspořeného kapitálu a shledáte opravdu, že jsme blízko tomu momentu, kde si podnikatel řekne: nestojí mně za to, abych to kapitalisoval, abych zvětšoval výrobu, raději spotřebuji celý výdělek. Tím ovšem trpí zájem celého našeho národního hospodářství. A jestliže už to se považuje za jakousi vymoženost, že zvláštním zákonem byly společenské podniky vzaty v ochranu a stanoveno, že nejvýše 80 % jejich zisků může padnouti na daně, 20 % že jim musí v každém případě zbýti, zní to jako výsměch na soukromé podnikání. Naše daňová břemena jsou opravdu přílišná, zejména také v souvislosti s dávkou z majetku, je těžko srovnatelno ukládati podnikům veliké daně z jejich výtěžku a při tom dávkou z majetku seslabiti kapitálovou základnu, která jim k tomuto výtěžku dopomáhá. Já nechám stranou otázku, zdali bylo této dávky z majetku a přírůstku nutně k tomu účelu, pro který byly zavedeny, potřebí, zejména v takovém rozsahu a v tak vysoké sazbě. Jistě však konstrukce této dávky nebyla volena šťastně, je to viděti z toho, že dnes nikdo se nechce hlásiti k jejímu otcovství. Také indirektní škoda, kterou dávka z majetku způsobila, jest ohromná, neboť zaměstnala berní správy tím do té míry, že uvázlo vyměřování běžných daní na nenahraditelnou škodu státní pokladny. Dnes stesky na dávku z majetku se ozývají ze všech stran, nejhlučněji ovšem se strany zemědělců. Ale nejen zemědělec trpí důsledky toho, že dávka snad nebyla správně zavedena a že zejména její vybírání se odsunulo. Jsou i jiné skupiny poplatnictva, které stejně si mohou trpce stěžovati do tohoto zákona a poukazuji jen na majitele domů, u kterých zrovna tak přírůstek, ze kterého mají platiti dávku, je většinou fiktivní, kde dokonce předpokládání tohoto přírůstku je v přímém odporu se zákony, které omezují stanovením činží výnos majetku domovního. I mezi majiteli kapitálu mobilního jsou příklady ještě křiklavější. Jestliže na př. ukládací cenné papíry, které jsou dnes spláceny v maďarské nebo rakouské měně, a tedy představují haléře místo stokorun, jestliže byly oceněny pro dávku z majetku 100 korun na 35 až 45 korun našich a poplatník má zaplatiti i stonásobně více na dávce, než činí celý majetek, je to nesrovnalost přímo křiklavá a tím křiklavější, poněvadž pro pohledávku obyčejnou je v zákoně připuštěno, aby se ocenila dle kursu valutárního, dle kterého byla realisována.
Ve výboru rozpočtovém jsme uvítali proto s povděkem sdělení ministra financí, že bude přikročeno k jistému paušálnímu snížení dávky z přírůstku. Přáli bychom si, aby dohoda stran o tom se stala skutkem co nejdříve. Pro svou osobu považoval bych i jiné změny zákona za žádoucí, zejména také některé změny zásad stanovených pro oceňování majetku. Je proti tomu námitka, že paušální snížení nezatíží berní správy, kdežto změny v oceňování že by nutily berní správy, aby případ každého poplatníka znovu zkoumaly. Nečiňme si ilusí. Dávka z majetku vyměřuje se takovým způsobem, že tak jako tak poplatník podá rekurs a finanční úřady budou se musiti případem poplatníka tak jako tak zabývati. Kdyby mezi tím byly vydány nové oceňovací zásady, dala by se bez přírůstku na práci provésti změna v oceňování ke spokojenosti poplatnictva. Bylo chybou, že vybírání dávky bylo odloženo a bylo by chybou, kdyby slibovaná náprava dávky z majetku byla dále ještě odkládána.
Mluvil jsem o nutnosti snižovati daně. Jedna věc může fisku zjednati náhradu za tento úbytek, totiž intensivní provádění našich daňových zákonů, zejména v oboru daní přímých; v tom směru máme ještě mnoho doháněti. Bude záležeti na tom, aby berní správy postihly skutečně všechen důchod občanstva, by zejména postihly dokonale důchod poválečných zbohatlíků, kteří ušli dávce z majetku, k vůli kterým není možno soupis majetku opakovati. Tím více je nutno, aby aspoň příjem jejich znovu nashromážděného majetku byl postižen daní z příjmu, která je schopna velkého rozvoje a která v našem systému daňovém může jednou býti tím, čím je v Anglii, kde skutečně svou pružností a svými velikými výnosy vlastně pomohla státu ze všech nesnází válečného hospodářství. Dnes chystáme se přinutiti úřednictvo státní a úřednictvo veřejné, aby neslo samo daň z příjmu z celých svých služebních požitků. Je opravdu na druhé straně přímo povinností státu vůči tomuto úřednictvu, aby zachytil daní z příjmu také všecky ostatní důchody, aby neplatil jen úředník, který nemůže svých příjmů zatajovati a aby na druhé straně unikli větší poplatníci následkem nedokonalé správy daňové. To považuji na ten čas za nejpilnější úkol naší finanční správy, aspoň v oboru daní přímých, za daleko pilnější a důležitější, nežli samu zákonnou reformu těchto daní, která bude trpěti tím, že nemáme vlastně potřebného statistického podkladu. A kdyby i došlo k takovéto reformě, bude jistě nutno a žádoucno, aby s prováděním zákona, třeba usneseného nebylo příliš spěcháno, abychom nezapadli do té chyby, které jsme se dopouštěli při předešlých daňových zákonech, nýbrž aby byla administraci poskytnuta přiměřená lhůta, aby se mohla do provádění nového zákona zapracovati a prováděti jej od počátku s jistou rukou a ne s takovým tápáním, jakého jsme byli při jiných daních svědky.
Na konec bych řekl několik slov o jiné novotě, která se objevuje v našem finančním zákoně, totiž o zvláštním budgetování státních podniků. Státní podniky jistě nebudou již rozmnožovány. Naše strana svým programem vždycky byla proti tomu, aby ze státu stal se podnikatel, poněvadž všeobecná zkušenost ukazuje, že stát je podnikatelem špatným. Ale mám za to, že zkušenosti, které jsme učinili v tomto oboru v těch málo letech naší samostatnosti, také ostatní strany již přivedly k vystřízlivění v tomto směru. Ovšem podniků, které zde již jsou, nemůžeme rušiti, ale je třeba upraviti jejich správu tak, aby se co nejvíce přiblížila ke vzorné správě soukromých společenských podniků. Budgetováním odděleným nebude ještě tomuto účelu vyhověno. Bude třeba, aby i správa těchto podniků byla osamostatněna. Mimochodem řečeno - již v rozpočtovém výboru jsme o tom debatovali - je těžko nalezli důvodu, proč by z počtu těchto osamostatněných státních podniků měla býti vyloučena pošta, jak se to činí v odůvodnění příslušného zákona. Zdá se, že není opravdu jiného důvodu nežli ten, že by snad potom pro tu ústřední správu ministerstva pošt zbyla tak malá agenda, že by toto ministerstvo nemohlo jako samostatné existovati a že by se počet ministerstev zmenšil.
Až odpadnou důvody, které nás nutí k tomu, abychom měli ministerstev tak značný počet, pak doufám, že dojde i na poštu, že bude přeměněna ve státní podnik samostatný, neboť podle celé své povahy jako železnice je k tomu přece určena. Pro všecky tyto podniky bude třeba vytvořiti nové správní orgány; v jaké formě, to bude velmi sporno. Zejména naskytne se otázka, jak uspokojiti zaměstnance, kteří se budou domáhati vlivu na správu těchto podniků, jak je uspokojiti, aby jejich vliv zase nepřekročil mezí potřebných pro zdar podnikové správy. Jistě při organisování správy státních podniků bude musiti býti vůdčí zásadou jako u podniků akciových, že autorita a odpovědnost musí býti spojena v jedněch rukou. Bude také potřebí této správě dáti jistou volnost hospodaření a proto nebudeme moci zůstati při tom, aby rozpočet podniků byl sděláván stejně, jako se sdělával rozpočet státní, nýbrž bude i zde potřebí jiné úpravy.
Jak spojiti samosprávu těchto podniků s žádoucí jednotou státního hospodářství, je také těžký problém a nade všechny nesnadnější a závažnější bude nalézti osoby vhodné a způsobilé k té míře samosprávy, která má býti podnikům udělena. Tedy otázky, které se k tomuto problému pojí, budou jistě velmi obtížné, ale jejich řešení bude také velmi vděčné. A bude-li problém úspěšně rozřešen, bude to míti také veliký význam pro další úspory ve státním rozpočtu.
Končím prohlášením, že naše strana bude hlasovati pro rozpočet. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Kadlčák: Podrobná debata o skupině finanční je skončena. Přerušuji jednání.
Udělil jsem dovolenou na týden sen. dr. Hilgenreinerovi a dodatečně za včerejší schůzi sen. Kadovi.
Mezi schůzí tiskem rozdáno:
Senátní tajemník dr. Šafařovič (čte):
Tisk 1514. Usnesení poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu zákona (tisk 3826) o úpravě hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní (tisk 3891).
Tisk 1515. Usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona (tisk 3825), jímž se mění některá ustanovení o přímých daních, platných na Slovensku a v Podkarpatské Rusi pro rok 1923 (tisk 3861).
Místopředseda Kadlčák: Navrhuji, aby se příští schůze konala zítra ve čtvrtek dne 14. prosince 1922 o 10. hodině s tímto
denním pořadem:
Pokračování v rozpravě o zprávě výboru rozpočtového o usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1923. Tisk 1510.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Námitek není. Návrh můj jest přijat.
Končím schůzi.
(Konec schůze ve 21 hodin 25 minut.)