Pátek 18. června 1920

Ve všech těchto věcech můžeme hodně daleko jíti společně. (Německý výkřik: Děkujeme za doprovod!) Kde se rozcházejí naše cesty? (Sen. dr. Heller (německy): Tam, kde programy se uskutečňují!) Nikoliv, pánové! Naše cesty se rozcházejí, když sociální demokracie zásadně zamítá soukromé vlastnictví výrobních prostředků, když každé soukromé podnikání označuje jako organisované vykořisťování všech při tom zaměstnaných, když strhuje mezi zaměstnavateli a dělníky nepřeklenutelnou propast a hlásá třídní nenávist, sní-li o tom, že výnosnost výroby bude stejně velká anebo ještě větší, potlačí-li hospodářskou samostatnost a každý vlastní zájem podnikatelův, když všechny pracující zažene do státní robotárny. (Sen. Jarolim (německy): Tak jste šťastně vyvrátil to, co jste dříve jako prorok hlásal!) Ne, vaší chybou je, že děláte cestu k cílí. Hospodářsky socialismus a společné hospodářství může býti jenom cestou, ale ne cílem. Cílem je dosažení nejvýše možného blahobytu pro všechny třídy zde ve státě. Půjdeme s vámi cestou socialisace, pokud tato cesta k cíli, k všeobecnému blahu povede - dále ne. Příkladem je reforma pozemková. Dva socialističtí řečníci zdůraznili, že půda musí býti rozdělena jednotlivým rolníkům; to nechceme, rovněž ne její sestátnění. Chceme utvoření společnosti ve velkém, kde by zaměstnaní dělníci a spotřebitelé byli majetníky a zároveň pracovníky na této půdě. (Německý výkřik: Nebo obce!) To je totéž. Tímto způsobem chceme stupňovati výrobu na nejvyšší míru a zároveň říditi spravedlivé rozdělení výtěžku. Dovolte mi, pánové, otázku: Věříte tomu sami? (Německý výkřik: Zajisté, jinak bychom to nebyli prohlásili. Sen. Jarolim (německy): Věříte v uskutečnění křesťanství?) Přiznávám se, že v to nemohu věřiti. Státnímu obhospodaření bych mohl rozuměti. (Sen. Jarolim (německy): Žijete přece z víry!) Odpusťte mi, jestliže na takovýto útok nereaguji. Státnímu obhospodaření mohl bych rozuměti, přes to že vím, že je méně výnosnější než stejně velké podnikání soukromé. I hospodaření společenstev, při kterém tato najímají jiné do práce a jim za ni platí - je známo. Spolky hospodářů, pastevní společenstva, mlékárny, skladiště a pod,, které mají společné vedení, jsou toho příkladem. Buď jsou zde výsledky vlastní píle, dosažené na vlastním majetku a půdě, k dalšímu zužitkování předány, takže dle výnosu podíl jednotlivce vzrůstá, nebo společenstvo pracuje s cizími zaplacenými silami, na něž dohlíží svými orgány. Toto vedení je však den ze dne těžší, jak ví každý, kde musí hospodařiti s cizími lidmi. Ale co chtějí? Chtějí společný majetek, společnou prácí a společné hospodaření vlastníky, tedy stejně demokracii ve statku. (Německý výkřik: Demokracii v továrnách i ve statku, zajisté!) Tato myšlenka není nová a pokusy se děly již nespočetně, než ani jediný se nezdařil - mimo ty, kde byl předem učiněn slib věčné chudoby. Trapisté vedou takové závody bezvadně, ale průměrní lidé nejsou trapisty. Lidé chtějí býti pokud možno bohatí, chtějí užívati a co nejméně pracovati (Souhlas.) a snáší se všeobecně velmi špatně. (Nepokoj. Německé výkřiky: Co je s našimi závody, kde hospodaří společenstva? Nebo naše konsumy?) Pánové, tu nepracujete sami, tu pracují zaměstnaní. Doufejme, že tyto společenské velkozávody zavedou mezi sebou všeobecné volební právo pro muže, ženy i děti snad s proporčním systémem, aby zřídily vedení a budou pak v tomto hospodářském závodě všemožné řeči vedeny, snad také tak dlouhé jako zde v senátě. To vše by bylo zcela, hezké a zajímavé, ale výnos hospodářství, a na to kladu důraz (Německý výkřik: Poroste!), bude v obráceném poměru k řečem a stranám. Bojím se, že rovnost bude v tom, že budou všichni stejně nespokojeni. (Německý výkřik; To jsou proroctví!) Na prvém místě, pánové, ti pilní! Hleďte, aby žádný soukromý podnik nikde nepřebýval, neboť se bude utíkati od těchto závodů společenstev, budeť každý rolník sledovati zásadu: >Malé, ale mé!<, než aby se všemi možnými spolumajiteli, pilnými i lenivými, hodnými a neužitečnými tutéž zemi obdělával. (Souhlas. Německý výkřik; To řekl již také Eugen Richter v říšském sněmu!) A měl v tomto ohledu pravdu. Vy sami nahlédnete, že to s těmito organisacemi povolání nejde. (Hluk. Výkřiky. Předseda zvoní.) Tento čistě socialistický hospodářský systém, který pokládáte za lék, byl by dobře možný, kdyby nebylo lenivých a neužitečných lidí. (Německý výkřik: To vše již řekl Stöcker před 30 léty! Jiný německý hlas: Právě těm líným daří se ve stávající společnosti nejlépe! Čím línější, tím lepši!) Stvoříte tímto novým systémem hospodářství také nové lidi? (Sen. Polach (německy): Ale k rythmu práce mohou býti donuceni!) Pánové, z čeho tvoří socialismus nového člověka, kde jsou mravní síly, kterými vychovává nové lidí? Pokud je mi známo, spočívá socialismus od času Marxe na materialistickém názoru, který činí člověka závislým na společenských, právních a mravních názorech, hlavně na formě hospodářské. Věříte skutečně, že lidé v nové a z nové hospodářské formy budou lepšími? Vím, že nouze je špatným rádcem, ale blahobyt bez mravního podkladu je právě takovým. Předhazujete dnešnímu podnikateli pro jeho bohatství jeho zisk, jakoby blahobyt sám o sobě u vás měl míti jiné účinky. Potřebujete samých užitečných, pilných a čistých lidí, má-li býti takovýto společný podnik možný. A tu se mi zdá, že počítáte právě tak málo se skutečnými lidmi, jako svého času liberalismus ve znamení svobody činil. Liberalismus věřil, že když dá svobodu, přijdou nejlepší ku předu. (Sen. Polach (německy): Ale co uskutečnil, zůstalo!) Budeme o tom ještě mluvit. Co se ukázalo? Nepočítalo se se ziskuchtivostí a nesvědomitostí. Jeho systém uspíšil proto zisk jednotlivců a vykořisťování dělnictva a právě hnutí dělnické přistoupilo na myšlenku jej sanovati. A nyní chybujete stejně pokud se týče posouzení člověka, přeceňujete ho, počítáte s lidmi, kterých není a které vy sami stvořiti nemůžete. Je nesporno, že dovedete organisovati masy, umíte dělníky naplniti společným duchem, strannickým duchem a disciplinou - ba dokonce ochotou k obětem ve službách strany, že byste ostatním stranám mohli býti příkladem. (Sen. Polach (německy): Zde vidíte již účinek na lid!) Odpovím ihned. Je to v první řadě bojovná organisace; myšlenka na osvobození proletariá-tu drží je pohromadě, naděje na moc, majetek, na úplnou svobodu. Udrží též síly k dennímu odříkání, plné spolupráci, k sebezapření a neúmorné píli, jak nutno pro takovou společnost předpokládati? Co jsme dosud se socialismem zažili, nedovolí nám na tuto otázku odpověděti >ano!<. (Německý výkřik: My jsme socialismu ještě nezažili!) Víte z dějin, jak často takové pokusy byly dělány, jak často bylo zkoušeno zavésti společné hospodaření. (Sen. Polach (německy): To byly experimenty bez přístupu vzduchu, ale ne socialismus! To neznáte dějinného vývoje!) Hlavní věc pří socialismu je a zůstane nový způsob hospodaření, hlavní věcí jsou a zůstanou noví lidé. (Německý výkřik: To se vyprávělo již před třiceti léty!) Proto, pánové, ještě jednou: Socialisaci ne pro ni samotnou, nýbrž tak daleko, pokud ji žádá všeobecné blaho a pokud nevylučuje zdravé produkční síly. Odstraníme dále třídní nenávist a štvaní stran proti sobě. (Německý výkřik: Jak můžete zamítati třídní nenávist, když třídy existuji, tomu nerozumím!) Je přec možná spolupráce rozličných tříd a organisací stejně tak, jako orgány v lidském těle nepracují proti sobě. Odstraňme třídní nenávist, pánové. Buržoasie není takový dravec, jakým je často. líčena. Podnikání přináší mnohé a nepostradatelné práce. Jinak je dělník v plném právu, žádá-li svého podílu na zlepšených výdělkových a životních poměrech.

Protivy nejsou nesmiřitelné, mnohé zájmy podnikatele i dělníka i mezi jednotlivými stavy jsou společné. Na pracovní schopnosti, oboustranném doplňování a solidaritě, je založen pokrok celé společnosti. Proto ne proti sobě, nýbrž společně a jeden pro druhého musí býti heslem. Odvolávali jste se dříve, že se vzmáháte, ale to nezmění náš úsudek o tom velikém úspěchu, který váš socialismus ve zvětšení sociálně-demokratické strany získal. Vidíme ukazovatele jeho cesty, liberalismus blahé paměti. Také on byl svého času nadšeně pozdraven jako vykupitel, když se mezi námi objevil a ve znamení svobody sliboval uvolniti hospodářské okovy, kterými vázané národní hospodářství produkci spoutalo. Liberalismus prokázal naší výrobě platné služby, uvolnil užitečné síly, které dříve ležely ladem. Ale neomezená hospodářská svoboda přinesla také sociální porobu a ti, kteří jej jako spasitele pozdravili, nadávají dnes jeho vykořisťujícímu kapitálu. Liberální, kdysi čestné jméno, ozdoba v názorech stran, stalo se dnes politickou přezdívkou a každá strana škrtla jej ze svého názvu. Na místě korouhve hospodářské svobody, zdvíhá se prapor rovnosti a miliony jdou za ním v naději, že jim přinese vykoupení z jejich nouzí. Strana sociálně-demokratická těží nyní z této víry. Jsem přesvědčen, že také princip společného hospodaření v našem hospodářském životě ve velmi mnohých důležitostech ponese ovoce, že jmenovitě tvořivou práci přivede k platnosti. Ale právě tak je mi jasno, že myšlenka rovnosti přeměněná v nečasovou socialisaci, ve všeobecnou socialisaci našeho hospodářského života, přinese a musí přinésti velké škody, jmenovitě v čase, kdy musíme zvýšiti produkci. Socialismus má býti, jak socialisté sami zdůrazňují, více základem rozdělení a ne výroby. (Výkřik německý: To není pravda!) To je sporné a Kautský psal před několika dny v >Arbeiterzeitungu<, že proletář může na tom býti lépe v kapitalistické výrobě, než v socialisované, která nedostatečně produkuje. (Sen. Polach (německy): Vidíte, jak je socialismus sám oproti sobě kritický!) Vím to a vážím si mnohých vědeckých prací socialistů. A sledujme onu větu, toto rčení strany, potom nebudeme více, nýbrž méně vyráběti a tudíž budeme míti méně k rozdělení a to bude konec socialismu. Je možno a je zlé, chtíti být prorokem, že zde mezi námi, kteří jsme všichni jednoho stáří, jen málokteří jako sociální demokraté zemrou; jako staroliberálové upustili od jednostrannosti této hospodářské organisace, ti liberálové, kteří za svých mladých let právě tak přísahali na svobodu, jako sociální demokraté nyní přísahají na princip rovnosti, jisti jsouce vítězstvím. (Sen. dr. Heller (německy): Neříkáme, že socialismus je konec. Pravíme, že hospodářství se stále rozvinuje!) Abych ukončil: Je ještě příliš brzo k dohodě mezi námi o tomto bodu; čím více se sociální demokracie súčastní skutečného vytváření našeho hospodářství, tím rychleji dojde k vystřízlivění a sblížení. Ale v jednom musíme všichni býti za jedno, ať náležíme kterékoliv straně: Tak závažné problémy, které přináší novostavba společenských a hospodářských poměrů, musí býti pojímány věcně, jako jsem se dnes pokusil je čistě věcně pojímati a všude musí agitátor ustoupiti před odborníkem. Jak lehkomyslně bylo na příklad postupováno při pozemkové reformě! Sami jste to kritisovali. Shodli se pouze v odnětí; co se s tím však mělo dále státi, nebylo stranám stát udržujícím jasno, lépe řečeno, bylo jim jasno, že chtějí právě opak. Jedna strana chtěla to rozděliti malorolníkům, druhá byla pro obhospodařování společenstvem. Jak je možná spolupráce, vychází-li se od protilehlých cílů? Proto pravím: Náš hospodářský život musí zde pokud možno býti zbaven politiky a začíti musíme my zde v senátě. Zdravá myšlenka, učiniti senát zastoupením organisovaných vrstev jednotlivých povolání, byla zmařena těmi, kdož přísahají na číslice. Můžeme tuto chybu pokud možno napraviti, budeme-li dávati v senátě přednost věcným momentům a potlačíme-li okřídlená slova strany. Chci to zdůrazniti zvláště, pokud se týče třetí skupiny otázek, o kterých chci krátce promluviti - otázky kulturní. Okřídlené slovo dneška, které je i v programu vlády, rozluka církve od státu. Nevím, zda to ještě zítra bude okřídleným slovem vlády. (Veselost.) Je to základní požadavek sociálně demokratického programu, aby náboženství nebylo veřejnou, nýbrž čistě soukromou záležitostí; a vládní prohlášení představuje si také úpravu poměru mezi státem a církví na základě rozluky. V jednom se všichni shodujeme. Nová úprava vztahu státu k vyznáním se musí provésti, dřívější poměry nemohou zůstati. Jak má býti nyní upraven poměr církve a státu?

Zdá se mi, že odpověď je rozdílná dle toho, jak kdo soudí o náboženství a o státě. Jsou mezi námi takoví, kterým připadá náboženství, zvláště takové, jaké se v katolické církvi jeví, jako podvod, jako organisované klamání lidu. Je-li někdo tohoto náhledu, pak chápu, že bojuje všemi prostředky proti tomuto škůdci národního života, že se snaží vzíti církvi všechny hmotné základy jejího působení, a při nové úpravě vztahu církve ke státu vše činí, aby náboženství a církev oslabil a tím jejich vliv zmenšil. (Německý výkřik: Vyznání není náboženství!) Tento postup nepřátel církve je zcela konsekventní. Těm, kteří jsou tohoto názoru, chtěl bych říci jenom toto: Nestrhujte obraz Boží s oltáře lidského srdce, nemáte-li stejně cenný, který byste mohli dáti na jeho místo. Většina lidí vidí jen Boha nad sebou a vezmete-li jim jejich Boha, klesnou lehce na úroveň zvířete, které zná jenom svoji vášeň, svůj pud a popírá každou autoritu. Pánové! Technika a věda i nejmodernější, připouští, že náboženská řešení jsou vlastními otázkami lidství, životními otázkami člověka, poněvadž samy nemohly dosud žádného konečného rozřešení poskytnouti. Z jejich stanoviska jsme volni. Uvědomte si, že při této otázce operujete srdce lidu a že každý chybný řez jde na život a na smrt. Jsem přesvědčen, pánové, že velká většina z nás není toho názoru, že velké většině z nás, a myslím, že řeknu to nejmenší, jeví se náboženství jako důležitý a nepostradatelný kulturní majetek, sídlo svědomitosti a věrného plnění povinností, škola obětavostí a lásky k bližnímu. Nebývá vždy v této čistotě vyjádřeno, zvláště ve výrazu vyznání. Lidé jsou jeho nositeli, jako vůbec jsou nositeli všech, lidských ideálů, a kde jsou lidé, jsou lidskosti. Nejvíce toho lituje ten, kdo je nadšen pro ideály. Ale vnitřní cena kulturního poslání náboženství nebude tím oslabena. (Německé výkřiky:Vyznání!) Nyní je ale náboženství také vyznáním, neboť pánové, vyznání, církev, jest konkrétním výrazem náboženství pro široké massy, v jiné formě se jim nejeví a nemá žádného účinku na ně, obé je nutno v mnohém ohledu ztotožňovati. Vylučte vše lidské. (Sen. Jarolim (německy): Amerika, Anglie, Francie!) Také o tom budu ještě mluvit. Nyní, pánové, máme-li za to, že církev a náboženství jsou tak velkým kulturním statkem, pak musí jednou zmizeti u všech, kteří to s náboženstvím dobře míní, tento jistý strach z něho, jakoby to bylo Bůh ví jaké zlo, kdyby náboženství proniklo do veřejného života, potom musí v tomto státě zmizeti útěk před jménem Božím.

V Americe zahajuje president každý sněm modlitbou a u nás netroufal si dosud žádný státník vysloviti jméno Boží ve veřejném prohlášení, uprostřed obyvatelstva, které z většího dílu na víru v Boha přísahá. Tento strach z náboženství, tato bázeň jako před divokým zvířetem je nepřirozená, jsou to ještě skořápky starého liberalismu. Liberalismus sprostil se hříchů svých mladých let, choval se rozumně k náboženství, a tak jsem přesvědčen, že protináboženská hesla mnohých stran zmizí, že se budou styděti za tuto nevyrovnanost svého mládí a že ve veřejné diskusi budou se držeti podkladu strany. Jsou důležité věcí, které jen státu náležejí, a jsou jiné, o kterých dokázané může rozhodovati jen náboženství, a vedle toho věci, na kterých se kříží zájmy obou a kde je v zájmu také obou společná práce i vzájemná podpora. Tato svorná práce světských a duchovních autorit zdá se nám křesťanským socialistům možnou a žádoucnou i v demokratickém státě přirozeně tak, aby nebyla na žádný způsob omezena svoboda, svědomí nebo náboženství. (Německý výkřik: Co s těmi ostatními, kteří mají jiného Boha než křesťanského?) Slyšeli jste, svoboda náboženství, svoboda svědomí! (Německý výkřik: Konečný důsledek je rozluka církve od státu!) Úplná rozluka církve od státu může býti vhodnou ve státě, kde pro silné promísení jednotlivých vyznání, jako na příklad v Sev. Americe, je stát na tento princip odkázán, protože Severní a Jižní Ameriku utvořily roje vystěhovalců ze zemí, kde pro své náboženství nebyli trpěni. Zde, vzhledem k směsi vyznáni, nebyl možný jiný princip a doznávám, že můžeme mluviti o relativně uspokojivém poměru. Ale u nás přichází v úvahu vývoj dějinný. U nás je úplná rozluka církve od státu nepřirozeným a také na dlouho neudržitelným stavem, jak se můžete přesvědčiti, sledujete-li vývoj poměrů ve Francii. Tam, platilo dříve >Pryč od Říma< a dnes opět >do Říma<. (Německý výkřik: To jsou zas jenom majetné třídy, proletář nemá na tom žádného zájmu!) Také vláda, jak se zdá, nechce tento stav úplné rozluky, poněvadž v prohlášení mluví o šetření zájmů státu. Má-li tedy být položen zdravý zaklad ke spolupráci s katolickou církví, pak vede cesta - jak to otevřeně prohlašuji - přes Řím a ne přes > Volnou Myšlenku<. Proto my, katolíci, v tomto státě s potěšením vítáme, že zde v Praze byla zřízena apoštolská nunciatura a v Římě vyslanectví u Svaté stolice a že tak bezprostřední vztahy vlády s apoštolskou stolicí mohou býti pěstovány, jako téměř ve všech kulturních státech světa se pěstují. Že vyrovnání s Římem i ve velmi kritických otázkách může míti velmi dobré výsledky, to dosvědčuje nadevše šťastná volba pražského arcibiskupa, který požívá též důvěry německého kněžstva a německých katolíků. Svornou spolupráci mezi státem a církví očekáváme a žádáme zejména na poli školní výchovy. Pravím s důrazem: školní výchovy. Neboť školy nemají jen učiti, ne jenom vychovávati mistry ve čtení a psaní a na počítacím stroji, nýbrž především vytvářeti celé lidi s mravním charakterem a k tomu je zapotřebí podle našeho přesvědčení náboženství, časně do dětského srdce vsazeného a s dětským životem srostlého. Svědomitý učitel bude se dle našeho přesvědčení cítiti šťastným, že najde tohoto spojence pro svůj těžký úkol dětské výchovy a přiznávám se, že nechápu, že v širokých kruzích učitelstva, propaguje se t. zv. >volná škola<, t. j. škola bez náboženství a jest veden boj proti kříži a náboženským cvičením tak daleko, že jsou učitelé náboženského cítění nuceni, aby odmítali účast na křesťanských cvičeních. (Německý výkřik: Jak to má dělati učitel, který vyučuje děti, které se mají modliti ke třem bohům?) Učitel nevyučuje náboženství. Je a musí býti naší snahou upevniti postavení učitelstva v obyvatelstvu, jejich autoritu zvýšiti, bez které prospěšné účinkování je nemožné. Když ale s této strany je vyhlášen boj proti náboženské výchově mládeže, je naší povinností zdvihnouti rukavicí k boji v zájmu budoucnosti našeho národa. Zpustlost mládeže je již dosti velká a svoboda svědomí rodičů je první svobodou ve škole.(Německý výkřik: Kdo je tím vinen?) Právo rodičů je před právem učitele. (Německý výkřik: Právo má dítě!) Rodiče hájí práva dětí. Šestileté dítě nemůže vykonávati žádného práva. (Německý výkřik: A bezkonfessijní rodiče?) Řekl jsem již. Svoboda svědomí! (Německý výkřik: Kdo žehnal zbráním ve válce na obou stranách a přispěl k podkopáni církevní autority?) My jsme nežehnali zbraním. Přísahalo se na prapor, zbraně se nežehnaly. (Nepokoj. Předseda zvoní.) Škola je pomocnice rodiny. Lid ve své většině, o tom jste se mohli přesvědčiti ve volebním boji a kolega Stark ví to zcela přesně... (Sen. Stark (německy): Hlasování to ukázalo!) Většina obyvatelstva chce, aby zůstal ve škole kříž, a budeme-li nuceni vésti tento boj, pak máme převážnou většinu našeho lidu bez rozdílu politických stran na naší straně; to jsme poznali při volební práci. Ale doufám, že budeme ušetřeni tohoto boje, neboť všechny strany musí věděti, že při boji o školu musí zaplatiti dítě válečné útraty, a protože doufám, že všechny strany se vynasnaží, přispěli nám všemožně v naší těžce ohrožené věci. Potom, také dostane se zdařilé odpovědí otázce státního školního monopolu. Nucené vyučování ano, neboť je v zájmu státu, aby získal vzdělaný dorost, ale nucená škola, to znamená navštěvovati právě jenom státní, snad docela bezkonfesijní nebo náboženství nepřátelskou školu. Ne! Musí býti místo i pro soukromé školy i v zájmu národním, pro užitečné závodění, ve výchově mládeže, a zvláště nesmí býti řádový oblek, kterému část lidu právem velmi důvěřuje, důvodem k vyloučení ze školního vyučování a výchovy mládeže. Jsem přesvědčen, že přes to, že naše základní názory v takovýchto otázkách se rozcházejí, že se na tomto poli při věcném pojímání vyskytnou mnohá praktická sblížení. Naznačil jsem tu v hlavních obrysech stanovisko naší strany k těmto třem jednotlivým, požadavkům, které jsou dány samy sebou v tomto smyslu.

Pánové, budeme bojovati za naše ideje, ale naším cílem, jak jste v mých vývodech slyšeli, bude vždy a všude jenom mír. Nikoliv mír pod ochranou bajonetů, nýbrž mír na základě svobody a rovnosti národů, svorné spolupráci všech stavů a povolání ve státě, v čistě křesťanském duchu. Nemůžeme přítomné vládě vysloviti svoji důvěru, ale pánové, cíl, který si předložila a na konci vládního prohlášení určila, ten cíl nám může býti všem společný: Pořádek, nerušený, demokratický a sociální vývoj doma a mír na venek. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přerušují jednání o vládním prohlášení.

Dovoluji si ještě oznámiti, že dodatečně se omluvil pro dnešní schůzi senátor Fritsch chorobou v rodině.

Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý dne 22. června 1920 o 2. hodině odpolední s tímto

denním pořadem:

1. Pokračování v rozpravě o vládním prohlášení,

2. usnesení o návrhu terna k jmenování jednoho plena ústavního soudu presidentem republiky a terna k jmenování náhradníka podle § 1. zák. ze dne 9. března 1920, čís. 162 sb. zák. a nař.

Prosím, aby, kdo souhlasí s tímto návrhem a s tímto denním pořadem, pozvedl ruku! (Děje se.)

To je většina. Přijímá se a končím schůzi.

Konec schůze ve 2 hod. 30 min. odpol.


Související odkazy