Účiny mimo rozpočet.

Pojem účinů mimo rozpočet jest vysvětlen v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1919 str. VI. ad. 1. a XI. ad 9.

V tomto účtě (strana 452 až 455) se vykazují v příjmu jako první skupina výtěžek docílený v roce 1921 ze IV. státní půjčky, losové půjčky a pokladničních poukázek, úhrnem

……1.936,941.612·87 Kč,

dále výtěžky půjček uzavřených většinou již v letech předchozích

v cizině na opatření potravin a vojenských potřeb, celkem

……3.103,682.462·06 Kč,

jakož i výtěžek půjček investičních v částce

……769,996.450·36 Kč.

Jako druhá skupina jest zařaděn ryzí výsledek hospodaření kmenovým jměním fondů, a jako třetí skupina náhrady záloh, vyplacených z volných pokladních hotovostí.

Jako výdaje z volných pokladních hotovostí se vykazují zálohy na výplatu zadržených vkladů na účet dávky z majetku, ryzí výdaje fondů pensijních na Slovensku a Podkarpatské Rusi, zálohou vyplacený náklad na zvýšené platy učitelské úhrnem

……922,954.208·21 Kč,

záloha na splátku francouzského úvěru

……2,553.134·28 Kč

a zálohy vyplacené Ústřední státní pokladnou Státnímu obilnímu ústavu v Praze v částce

……2.527,698.864·21 Kč.

Z výnosu úvěrních operací se spotřebovalo na částečné splacení půjček

……431,012.417·07 Kč;

konečně se vykazují ve výdaji jako zálohy hodnoty na úvěr opatřených potravin, které byly odevzdány finanční správě Ruských legií a Státním ústavům obilnímu a tukovému

……2.458,751.916·12 Kč.

Z výtěžku úvěrních operací a z volných pokladních hotovostí, pokud celá potřeba nebyla hrazena výnosem úvěrních operací, se vyrovnaly v účtu za rok 1921 výdaje nad rozpočet, povolené zvláštními zákony v částce

……1.168,333.441·63 Kč,

která jest vykázána v příjmech na rozpočet při kap. 14., tit. 5., § 13. Pokladniční správa - str. 298. Tohoto vyúčtování jest třeba, aby výdaje, které z důvodů přehlednosti se vykazují u příslušných položek státního rozpočtu a pro které jest určena zvláštní mimorozpočtová úhrada, neměly vlivu na hospodaření na rozpočet.

V oddílu "D" se vykazují prostředky, kterých se použilo na úhradu potřeby státních investic, vlastními příjmy nekryté, v částce

……775.046.663·09 Kč.

 

 

Účiny průběžné

(kontokorrentní).

Vedle účinů na rozpočet a mimo rozpočet, které působí na stav státního jmění, potud se týče na výsledek hospodaření, vyskytují se u státních pokladen ještě účiny, které toho vlivu nemají, nýbrž jen přechodně snižují nebo zvyšují pokladní hotovosti. Mezi tyto účiny; jichž povaha byla vysvětlena již v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1919, spadají: Příděly a odvody hotovostí jednotlivých pokladen, svěřené (komisionelní) účiny, zálohy a vklady, jež mají býti vráceny, a úložky (deposita).

Nevyrovnané průběžné účiny tvoří koncem roku "Nedoúčtované položky"; podstata jejich byla rovněž vyložena již v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1919 - str. VI. Saldo těchto nedoúčtovaných položek třeba ke skutečné hotovosti pokladní, vykázané koncem roku, buď přičísti nebo odečísti, aby se vyšetřil pokladní stav plynoucí z reelního hospodaření státního (na rozpočet a mimo rozpočet).

Účet průběžných účinů jeví se v roce 1921 takto:

Počáteční stav

Pasivní saldo nedoúčtovaných položek z roky 1920…

…10.149,258.113·32 Kč.

Příjmy v roce 1921 (str. 473.) …

…513.109,137.594·78 Kč.

Úhrnem…

…523.258,395.708·10 Kč.

Výdaje v roce 1921 (str. 481.) …

…520.095,673.071·13 Kč.

Konečný stav:

 

Pasivní saldo…

…3.162,722.636·97 Kč.

Připočte-li se pokladní hotovost z reelního hospodaření…

…2.147,230.292·13 Kč,

činí skutečná pokladní hotovost…

…5.309,952.929·10 Kč.

Vykázané pasivní saldo jest rozdíl do konce roku 1921 nevrácených průběžných příjmů…

…30.730,083.491·46 Kč

a nenahražených průběžných výdajů…

…27.567,360.854·49 Kč

(viz část 12., str. 485).

 

Značné snížení salda konečných nedoúčtovaných položek proti roku 1920 vzniklo tím, že byla

převedena zásoba okolkovaných bankovek Rakousko-uherské banky, za něž byly vydány

státovky v částce…

…8.012,219.529·80 Kč,

z pokladních hotovostí bankovního úřadu ministerstva financí do aktiv tohoto úřadu jako pohledávka za likvidační podstatou Rakousko-uherské banky. Tím se vysvětluje také snížení skutečné pokladní hotovosti proti hotovosti raku předešlého.

V konečných nedoúčtovaných aktivních položkách se vykazují:

 

Aktiva bankovního úřadu ministerstva financí v částce…

…16.449,381.506·81 Kč,

aktiva poštovního šekového úřadu v částce…

…5.133,842.764·72 Kč,

aktiva železničního provozu v částce…

…2.451,140.355·64 Kč,

záloha státní nákupně oděvních potřeb v částce…

…229,644.187·14 Kč

a jiné zálohy, které nebyly v roce 1921 vráceny.

 

V pasivních nedoúčtovaných položkách jsou obsažena:

 

pasiva bankovního úřadu ministerstva financí částkou…

…20.238,290.740·53 Kč,

pasiva poštovního úřadu šekového v částce…

…5.145,308.232·62 Kč,

pasiva železničního provozu v částce…

…1.374,496.825·46 Kč,

krátkodobé zápůjčky u různých peněžních ústavů…

…631,524.547·18 Kč,

pak úložky (deposita) a různé splátky a odvody peněz, jichž vyúčtování nemohlo býti do honce roku 1921 provedeno.


Pasiva a aktiva.

Podstata těchto státních závazků a pohledávek byla vylíčena v úvodu k státnímu závěrečnému účtu za rok 1919, str. XI.

V podrobném výkazu státních pasiv, mimo státní dluh (sty. 427), vykazují se závazky státu koncem r. 1921 celkovou částkou 15,939.035·17 Kč, z nichž převážná část vypadá na anuitní splátky za státní novostavby. Aktiva naproti tomu se vyskytují skoro ve všech odvětvích státní správy a podstata jejich jest vzhledem k tomu různá. Jsou to - mimo jiné - přeplatky na osobních platech a jiných požitcích státních zaměstnanců, předepsané k náhradě ve lhůtách sahajících do následujícího roku, uvěřené spotřební daně, některé dosud nesplatné právní poplatky, v určitých lhůtách splatné příspěvky interesentů na veřejné práce a náhrady záloh poskytnutých zejména veřejným korporacím z důvodů hospodářských a sociálních. Oproti roku předešlému bylo by uvésti tyto změny

Přírůstek nastal zejména při:

kap. 9. zálohou náhradovému fondu Pozemkového úřadu 50,000.000 Kč,

kap. 14. u poplatků o 48 milionů Kč (přírůstek ekvivalentu následkem nového ukládacího desítiletí),

u tabáku o 19 mil. (úvěry skladníkům),

kap. 20. zápůjčkou Československé akciové plavební společnosti Dunajské 12 milionů Kč, vklady státu z účasti na elektrisačních podnicích 22 milionů Kč,

kap. 21. u půjček invalidním družstvům 12 milionů Kč,

kap. 24. další zálohou na vydržování Ukrajinské brigády 21 milionů Kč.

Aktiv ubylo zejména u kap. 14. při spotřebních daních 40 milionů Kč (úbytek při dávce z uhlí 47 milionů Kč, a při dani z cukru 6 milionů Kč, naproti tomu přírůstek při dani z kořalky 13 milionů Kč), u pokladní správy 47 milionů Kč (hlavně katastrální dávka) a u kap. 21. při stavebních zápůjčkách 22 mil. Kč.

Státní dluh.

Stav státního dluhu (str. 429.) činil koncem roku 1920 celkem 7.285,091.044·20 Kč. Z toho byl splacen v roce 1921 markový úvěr 182,165.239·75 Kč (str. 244., položka 13. státního účtu za rok 1920) a část kontokorentní zálohy poštovního úřadu šekového na platy poštovních zaměstnanců z roku 1920 ve výši 36,832.654·33 Kč (str. 244., pol. 17. státního účtu za rok 1920); další změna nastala tím, že za 6% státní pokladniční poukázky splatné 15. května, 15. srpna a 15. listopadu 1921 a za lombardní zálohu, splatnou dne 31. května 1921 v úhrnné částce 1.536,185.000·- Kč (sir. 244., pol. 12. a 15. státního účtu za r. 1920) byly vydány bony republiky československé podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 333 Sb. z. a n. a pasivní salda kontokorentních záloh poštovního úřadu šekového (poskytovaných na základě zmocnění zákonů ze dne 27. června 1919, čís. 433, ze dne 18. prosince 1919, čís. 670 a ze dne 19. ledna 1920, čís. 104 Sb. z. v n.) v úhrnné částce 915,990.000·- Kč byla kryta podle úmluvy s tímto úřadem 5%ními státními pokladničními poukázkami, splatnými 1. července 1924. Snížil se tudy státní dluh, vykázaný koncem roku 1920, na, částku 7.066,093.150·12 Kč. Naproti tomu činil přírůstek v roce 1921 celkem 6.325,832.990·97 Kč, takže stav státního dluhu koncem roku 1921 činí 13.391,926.149·09 Kč.

V přírůstku 6.325,832.998·97 Kč jsou obsaženy tyto v roce 1921 kontrahované, pokud se týče již v předchozích letech kontrahované, avšak teprve v tomto roce vyúčtované dluhy:

A. Vnitřní půjčky:

1. IV. státní půjčka republiky Československé podle zmocnění zákona ze dne 24. června 1920, čís. 417 Sb. z. a n., a to:

titry za hotovost…

…469,616.092·84 Kč

titry za válečné půjčky…

…469,616.092·84 Kč.

Podle ustanovení par. 2 citovaného zákona jest výtěžek této půjčky v hotovosti určen k úhradě rozpočtového schodku pro rok 1920 anebo ku konversi úvěrů uzavřených k úhradě rozpočtových schodků za léta 1919 a 1920. Rozhodnutí o použití případného přebytku vyhrazuje se zvláštnímu zákonu.

2. Losová výpůjčka republiky Československé podle zmocnění zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n. …

…27,071.800·- Kč.

Výnosu této půjčky má býti použito podle ustanovení par. 24. citovaného zákona:

a) ke krytí záloh povolených podle finančního zákona, pro rak 1921 na stavby obytných domů z důvodů reformy finanční správy;

 

b) k úhradě výloh bytové péče o státní zaměstnance dle hlavy V. tohoto zákona;

 

c) ku poskytování podpor podle ustanovení hlavy VI. a VII. tohoto zákona.

 

3. Úvěr k částečné úhradě nekryté potřeby vojenské správy, způsobené válečnými poměry na Slovensku v roce 1919 podle zmocnění zákona ze dne 18. března 1921, čís. 127 Sb. z. a n. …

…601,960.000·- Kč

4. Státní výpůjčka na úhradu schodku z moučného hospodářství podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 308 Sb. z. a n. …

…516,758.621·03 Kč

5. úvěr pro pořízení první části augmentační zásoby oděvu a výstroje pro mužstvo podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 312 Sb. z. a n. …

…322,000.000·- Kč

Celkem…

…2.407,022.606·71 Kč.


 

B. zahraniční půjčky.

1. Americký úvěr pomocný a vojenský na nákup potravin, zboží a vojenského materiálu $ 89,006.432·78 podle zmocnění zákona ze dne 10. dubna 1919, čís. 186 a ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920…

…1.860,773.041·42 Kč

2. Anglický úvěr Ł 445.345, 17, 1 (pasivní zůstatek Ł 445.083, 11, 9) na nákup potravin, zboží a dopravu mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z r. 1920…

…89,016.717·50 Kč

3. Anglický úvěr Ł 1,901.081, 11 10 na nákup mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z r. 1920…

…576,027.722·27 Kč

4. Francouzský úvěr fr. frs. 100,530.562·68 (pasivní zůstatek fr. frs. 99,679.517·92) na nákup vojenského materiálu a potravin podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920…

…299,038.553·76 Kč

5. Francouzský úvěr $ 1,149.210·60 na nákup koní podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920. …

…24,708.027·90 Kč

6. Francouzský úvěr fr. frs. 33,916.626·35 na organisaci a vydržování čsl. armády ve Francii podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920…

…101,749.879·05 Kč

7. Markový úvěr Mk 200,000.000·- na nákup mouky podle zmocnění zákona, ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z r. 1920…

…197,500.000·- Kč

Celkem…

…3.148.813.941·90 Kč.


 

Není tu vykázán dluh kontrahovaný v Italii k nákupu surovin a zboží podle zmocněna zákona ze dne 24. července 1919, čís. 459 Sb. z. a n. a vojenský dluh v Italii, jenž byl schválen zákonem ze dne 19. prosince 1919, čs. 6 Sb. z. a n. z roku 1920, ježto nebylo možno je v roku 1921 vyúčtovati a stanoviti tak konečnou číslici dluhu.

C. Investiční půjčky.

1. Státní investiční půjčka dopravní na úhradu investičních potřeb ministerstva pošt a telegrafů a ministerstva železnic dle rozpočtu státních investic na rok 1921 (finanční zákon republiky československé na rok 1921 ze dne 17. prosince 1924, čís. 682 Sb. z. a n.) podle zmocnění zákona ze dne 18. března 1921, čís. 126 Sb. z. a n. …

…488,813.450·- Kč

2. Státní investiční půjčka pro elektrisaci, vodní dopravu a podniky zemědělské a průmyslové dle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění čl. IX., finančního zákona na rok 1921 ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n. …

…3,498.000·- Kč

3. Markový úvěr Mk 100,000.000 na úhradu investičních potřeb podle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění čl. XIII. finančního zákona na rok 1921…

…7.21,124 996·- Kč

4. Markový úvěr Mk 125,000.000·- na úhradu investičních potřeb dle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění čl. XIII. finančního zákona na rok 1921…

…156,560.004·36 Kč

Celkem…

…769,99.450·36 Kč.


 

Výtěžky z těchto půjček činily:

A. Vnitřní půjčky:

 

1. …

…469,616.092·84 Kč

2. …

…26,606.899·- Kč

3. …

…601,960.000·- Kč

4. …

…516,758.621·03 Kč

5. …

…322,000.000·- Kč

Celkem…

…1.936,941.612·87 Kč.

B. zahraniční půjčky:

 

1. …

…1.604,950.907·97 Kč

2. …

…89,069.170·83 Kč

3. …

…576,027.722·27 Kč

4. …

…301,591.688·04 Kč

5. …

…24,708.027·90 Kč

6. …

…101,749.879·05 Kč

7. …

…197,500.000·- Kč

Celkem…

…2.895,597.396·06 Kč.

K tomu dlužno přičísti výtěžek morkového úvěru 160 mil. Mk. …

…208,085.246·- Kč,

který byl sjednán za účelem nákupu mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920, takže výtěžek zahraničních půjček v roce 1921 kontrahovaných a vyúčtovaných činí…

…3.103,682.642·06 Kč.


Úvěr 160,000.000 Mk nevykazuje se ve stavu státního dluhu v roce 1921, poněvadž byl v tomto roce kontrahován a zároveň splacen. Výtěžek amerického pomocného a vojenského úvěru na nákup potravin, zboží, vojenského materiálu a armádní výstroje jest tu uveden jen částkou, kterou zbývalo v roce 1921 ještě vyúčtovati; neodpovídá stavu dluhu, vykázanému v roce 1921 částkou 89,006.432·78 $ v hodnotě 1.860,773.041·42 Kč proto, že v roce 1920 byla vyúčtována jako výtěžek část dluhu ve výši 5,709.278·37 $ v hodnotě 256,917.526·65 Kč (str. 256. závěrečného účtu 1920), nebyla však vykázána jako dluh koncem roku 1920, ježto nebylo možno v roce 1920 vyúčtovati celkový dluh.

C. Investiční půjčky:

1. …

…488,813.450·- Kč

2. …

…3,498.000·- Kč

3. …

…121,124.996·- Kč

4. …

…156,560.004·36 Kč

Celkem …

…769,996.450·36 Kč.


 

Úchylky od rozpočtu.

Finanční zákon pro rok 1921 liší se od finančních zákonů pro leta předchozí tím, že obsahuje podrobnější předpisy o používání povolených úvěrů. Čl. III. tohoto finančního zákona stanoví postup pro případy, nestačí-li úvěr k určitému účelu povolený anebo nebylo-li na určitý nutný výdaj rozpočtem pamatováno. Je-li možnost úhrady úsporami v rámci rozpočtu kapitoly a nastává-li takovým opatřením úhrady změna v použití úvěrů stanovených v rozpočtu, připojeném finančnímu zákonu, jest k příslušnému poukazu zapotřebí souhlasu ministerstva financí a nejvyššího účetního kontrolního úřadu ve smyslu § 7. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n.

V roce 1921 bylo projednáno u nejvyššího účetního kontrolního úřadu 671 spisů, jimiž bylo žádáno o souhlas k přesunům úvěrů v úhrnné částce 236,792.711·80 Kč. Překročení jednotlivých položek původního rozpočtu, která byla uhražena přesunem, byla však většinou pojata do dodatečného rozpočtu, schváleného zákonem čís. 67/22. Proto jsou v účtu, ve sloupci "Odůvodnění", vyznačeny jen ty případy, ve kterých přes dodatečný rozpočet došlo skutečně k úhradě překročení z úvěrů nevyčerpaných a vyznačení to děje se uvedením položky rozpočtové, ze které přesunem bylo čerpáno. V souvislosti s tím jest u položek posléze zmíněných příslušná poznámka. Tam, kde řízení dle citovaného § 7. nebylo vůbec aneb jen z části provedeno, jest to vyjádřeno poznámkou, že úhrada byla nalezena v celkových úsporách rozpočtu.

Také v hospodaření podle rozpočtu investičního provedeny byly některé změny jednak tím, že podniknuty byly nutné, původně nezamýšlené stavby, jednak tím, že stavby prováděné podle programu vyžadovaly vyššího nákladu. V té příčině poukazuje se na příslušný odstavec statě "Státní investice" (strana XI.). Bylo projednáno 131 spisů, v nichž šlo o přesuny v úhrnné částce 93,316.772·45 Kč. Jednotlivé přesuny jsou poznamenány v závěrečném účtu, oddíl "Státní investice", ve sloupci "Odůvodnění".

Podle § 8. zákona z 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., má býti o výtkách, týkajících se účtů, a vadách, nalezených při dohlídkách, konaných nejvyšším účetním kontrolním úřadem jednáno s příslušným ústředním úřadem, a nedojde-li k dohodě, s ministerskou radou. Nedojde-li ani v ministerské radě k dohodě, má se předložiti věc se závěrečným účtem k rozhodnutí Národnímu shromáždění.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad vyžádal si k závěrečnému účtu za rok 1921 doklady k 21 položkám dílčích účetních závěrek různých poukazovacích úřadů, jež předložily celkem 4465 účetních příloh. Shledané výtky, pokud byly příslušným ústředním úřadům sděleny, byly již uspokojivě vyřízeny.

Revisní činnost byla v roce 1921 značně omezena, ježto se počalo intensivně pracovati na závěrečných účtech za léta 1918 a 1919 a při tehdejším ještě skrovném stavu personálu nebylo dostatek sil ku provádění revisí. Bylo vykonáno 18 revisí, z nichž některé vyžadovaly delší doby.

Od počátku působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu do konce roku 1921 byly provedeny 62 dohlídky, jichž výsledky byly sděleny s příslušnými ústředními úřady. Ve 26 případech jest řízení o vadách, nalezených při dohlídkách, skončeno, takže nenastal případ, jenž by měl býti podle citovaného § 8. předložen Národnímu shromáždění k rozhodnutí. I v případech dosud zcela neskončených jsou zjištěné závady většinou odstraněny anebo podána vysvětlení a projednávají se ještě jednotlivosti, jichž vyřešení vyžaduje delší doby a jež považovati lze spíše za opravné náměty.

Tomuto státnímu závěrečnému účtu jsou připojeny jako přílohy: samostatný účet dávky z majetku a z přírůstku na majetku podle zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n. a sice do konce r. 1921, účty státního melioračního fondu za r. 1921 (zákon ze dne 19. prosince 1919, čís. 21 Sb. z. a n. z roku 1920) a účty státního bytového fondu za r. 1921 (zákony ze dne 22. prosince 1910, č. ř. z. 242 a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.), o nichž se má podle citovaných zákonů předkládati každého roku zpráva Národnímu shromáždění.

Rozpočtový výbor navrhuje:

Slavná poslanecká sněmovno račiž schváliti:

1. Závěrečný účet státních výdajů a příjmů republiky Československé za r. 1921;

2. účet státního melioračního fondu za r. 1921;

3. účet státního bytového fondu za r. 1921;

4. účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce r. 1921.

V Praze dne 3. března 1925.

Předseda:

Zpravodaj:

Bradáč, v. r.

Dr. O. Srdínko, v, r.


 

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP