Dělnickým domům, lidovým domům a pod, a spolkům nebo společnostem, které je vydržují, nesmějí býti rovněž uděleny žádné koncese, neboť tyto ústavy musí býti abstinentní; povolení, která nyní mají nebo která v nich vykonávají, zanikají po 10 letech nebo po 20 letech, podle toho, kdy byla udělena, jestliže v době, kdy tento zákon nabyl účinností, neuplynulo ještě 20 let od té doby, kdy byla udělena. V Anglii, Americe, Skandinavii, Finsku jsou tyto domy odedávna abstinentní, náklady na jejích vydržování jsou hrazeny z nájmů za používání síní a místností, platy za pobyt atd. Ovšem obec nebo jmenovaná obecně prospěšná společnost, která na jejím místě získá povolení, dodá z výtěžku prodeje alkoholu potřebné příspěvky na udržování lidových domů. Lihuprosté nápoje, káva a jídla mohou býti ovšem tam, kde toho vyžaduje potřeba, v takovýchto domech podávány, povolení budiž k tomu vždy uděleno.
Nádražní restaurace buďtež vždy spravovány abstinentně; koncese k výčepu nebo prodeji alkoholových nápojů nebuďtež tam více udělovány. Přímo po propadnutí nyní vykonávaných a platných koncesí, k němuž dojde podle toho za 10 let po tom, kdy tento zákon nabude účinnosti (vyjma poměrně nepatrný počet povolení, která byla udělena v posledních 10 letech před přijetím zákona a tedy ubudou účinkovati o několik let déle) se koná první hlasování lidu podle § 9. Na tom, jak bude odpověděno na otázky, bude záviseti, budou-li uděleny všechny koncese přípustné podle klíče obyvatelstva nebo jen 1/4, 1/2 nebo, 3/4 z toho nebo zda obec, okres nebo čtvrt města bude úplně ťsucháŤ, to jest, že se tam alkoholové nápoje nebudou směti více veřejně čepovati ani prodávati.
Podle polského zákona musí zůstati celý okres suchý, jestliže 2/3 obcí zastavily prodej alkoholu, t. j. v poslední třetině se zastavuje poté sám od sebe. Tam dochází k hlasování buď z usnesení obecních představenstev nebo na žádost aspoň jedné desetiny obyvatelů starších 21 let.
Ve Škotsku bylo zavedeno usnesením anglického parlamentu v r. 1913 místní veto (určovací právo obcí); na němž se již dolní sněmovna usnesla v r. 1912; sněmovna lordů nejprve souhlas odpírala, odhodlala se však poté ke kompromisu. Nejdůležitější ustanovení zákona jsou tato:
1. Od r. 1920 jsou přípustna hlasováni podle určovacího práva obcí,
2. Jestliže aspoň 10% občanů oprávněných hlasovati toho žádá, musí se konati hlasování. Hlasující mají odpověděti na tři otázky:
A) Má-li zůstati nynější stav (no change resolution);
B) má-li se omeziti počet hostinců (limiting resolution);
C) mají-li se zrušiti hostince (no licence resolution).
Vlastníci zrušených hostinců nedostanou žádné náhrady.
Roku 1920 byla zavedena místní volba pro Wales; hlasování se tam však ještě nekonalo.
První hlasování provedené ve Škotsku r. 1920 bylo překvapením, poněvadž se ze 191 okresů vyslovilo jen 18 pro zákaz a 24 pro omezení, kdežto 149, aby zůstal starý stav, nepřály si tedy omezení licencí. Avšak právě tento výsledek dokazuje vskutku demokratický ráz soustavy; projevuje vůlí většiny. Mimo to působí také velmi výchovně; velmi mnoha lidem, kteří se tímto problémem nikdy nezabývali, dostává se hlasováním podnětu a jsou nucení, aby o tam přemýšleli, je-li vskutku třeba, aby se na každém rohu ulice nabízel alkohol.
V Norvéžsku bylo ještě před zavedením zákazu všech nápojů obsahujících přes 12%, alkoholu, určovací právo obcí. Každých 6 roků může 5%, obyvatelů oprávněných hlasovati žádati nového hlasování o tom, má-li platný stav zůstati nebo má-li se změniti. Výsledek byl, že na venkově jest skoro všude zákaz alkoholu, výčep kořalek jest jen ve městech. Dlužno však pamatovati na to, že zákonodárství se tam vztahuje jen na pálené nápoje, které do nedávné doby byly ve Skandinavii výhradně lidovým nápojem.
V Holandsku byl předložen lidovému zastupitelstvu v r. 1920 iniciativní návrh na zavedení určovacího práva obcí. Druhou sněmovnou byl přijat, v prvé sněmovně byl však zamítnut 18 proti 17 hlasům, tedy většinou jen jednoho hlasu. Návrh byl nedávno opět podán a ještě se a něm jedná.
V Dánsku se zavedení určovacího práva obcí chystá; via facti se tam uplatnilo, ač zákonem ještě vůbec nebylo zavedeno. Ve velmi mnoha dánských obcích se ho při každém povolení výčepu, které má býti nově uděleno, vyžaduje a také provádí, a na jeho výsledku závisí, zda se povolení udělí. Již roku 1917 bylo vládě a říšskému sněmu odevzdáno podání, v němž se žádalo zavedení určovacího práva obcí. Bylo podepsáno ne méně než 722,820 podpisy.")
V Rakousku předložila Národní radě v říjnu 1922 sociálně demokratická strana návrh zákona, který rovněž chce vpraviti výčepní řád na základě určovacího práva obcí. Prodej alkoholových nápojů vyjma ve velkoobchodu jest vázán koncesí. Nově udělená povoleni zanikají r. 1942, všechny dosud vykonávané, radikované výčepní živnosti r. 1947. Na žádost desetiny občanů oprávněných voliti do obcí nebo z usnesení obecního zastupitelstva jest provésti hlasování, zda se má pokračovati v čepování nebo prodeji lihovin; aby usnesení nabylo platnosti, musí býti do r. 1942 dvoutřetinová většina, po r. 1942 prostá většina odevzdaných hlasů pro zastavení. Zákon však nebyl vyřízen do konce zákonodárného období a tedy propadl; má však býti opět podán.
V Německu vypracovalo říšské ministerstvo hospodářství a předložilo návrh zákona o prodejnách, který se dostal až do výboru, avšak pro zmatené politické poměry nebyl dále projednán. Předpokládá nucené povolování a průkaz potřeby. Obcím, obecním svazům a spolkům pro potírání alkoholismu přísluší při udělování povolení přednost. Podniky, které trvají onoho dne, kdy zákon nabude účinnosti, pozbývají svého oprávnění no 30 letech. Zemským zákonem lze naříditi, že se na žádost aspoň 1/10 koná hlasování členů obce oprávněných hlasovati o tom, 1. má-li se uděliti dovolení hostincům a výčepům, které mají býti nově zřízeny, aby čepovaly lihové nápoje či nikoliv; 2. má-li se obnoviti povoleni čepovati lihové nápoje již zřízeným hostincům a výčepům, dojde-li ke změně vlastníka či nikoliv; 3. má-li se zakázati výčep a podávání lihových nápojů nebo určitého druhu takových nápojů a) jen v drobném obchodu nebo b) jen v hostincích a výčepech nebo c) v hostincích a výčepech v drobném obchodu. Tedy i v tomto návrhu zákona jest ustanovení o určovacím právu obcí, i když jen jako eventuální případ.
Labour Party v Anglii stojí převážnou většinou na stanovisku určovacího práva obcí. Vydala agitační spis, k němuž napsal předmluvu J. Ramsey Macdonald; praví se v ní: ťKaždý připustí, že otázka pití jest se stanoviska mravního a hospodářského naléhavá. Obchod s alkoholovými nápoji stal se nebezpečným pro veřejnost a zemi; korumpuje politiku.Ť
Není pochybnosti, že určovací právo obci bude zavedeno jak ve Škotsku tak také v Anglii, zůstane-li Labour Party dosti dlouho u vesla a uvede-li do pořádku nejožehavější otázky zahraniční a vnitřní politiky.
Na sjezdu maďarské sociální demokracie v prosinci 1922 se žádalo zavedení určovacího práva obcí.
Tato soustava se totiž všude ukázala nejúčinnějším a nejdemokratičtějším způsobem potírání pijáckých zvyků a jistě si prorazí cestu. Způsob, jak se jí tržívá, není ve všech státech přesně týž, avšak rozdíly nejsou podstatné. Spojení s poměrem počtu obyvatelstva a komunalisací výčepnictví, jak se navrhuje v tomto návrhu, zdá se nejlepší způsob, jím jest dán základ, z něhož může postupovati další vývoj. Jako náhrada za komunalisaci tam, kde bude odmítnuta, jest učiněno opatření, upomínající na Gotenburskou soustavu, která právě tak jako komunalisace směřuje k tomu, aby vymýtila soukromé zájmy z prodeje alkoholu.
Demokratický duch v určovacím právu obcí jest jistě největší jeho předností. O zavedení referenda, hlasování lidu, možno býti různého mínění, pokud jim má býti odňato lidovým zastupitelstvím rozhodování o zásadních otázkách, velkých politických problémech. Zde však jde o to, rozhodnutí z rukou byrokracie odevzdati do rukou lidu, který nyní sám může a má hlasovati o tom, chce-li prodej alkoholu trpěti dále nebo chce-li jej zavrhnouti.
Omezení výčepu po nabytí účinnosti tohoto zákona postupovalo by velmi zvolna, 10 let by se prodejny rušily jen smrtí nebo vzdáním se obchodu občana, kterému bylo uděleno povolení. A v prvním případě, aby se pokud možno zabránilo tvrdostem, připouštělo aby se, kde třeba zabrániti hospodářským školám, vždy další vedení podle vdovského práva. Z nádražních restaurací musil by ovšem alkohol zmizeti ihned nebo za krátkou dobu, poněvadž jej tam zákon výslovně zakazuje; avšak finančně to postihne jen železniční správu, která, jak lze předvídati, musí snížiti poněkud nájemné, což není příliš velikou újmou, jistě však učiní přítrž mnoha nešvarům a zlořádům. Velmi uvádí v omyl veřejné mínění, když právě železniční správy, tedy přece veřejné korporace, jako nápoj k utišení žízně především a obyčejně nabízejí výhradně alkohol.
Jinak se mají věci stran prodeje alkoholových nápojů v obchodech, právě tak u koncesovaných závodů pra stáčení piva do lahví, které jsou spojeny s obchody se smíšeným zbožím, hokynářstvím a pod.; obojí se musí ihned poté, jakmile zákon nabude účinnosti, přestati prodávati, neboť § 2 to zakazuje. Avšak hospodářská škoda s tím spojená jest snesitelná, neboť jak obchody a konsumní spolky, tak také smíšené obchody spojené s prodejem lahvového piva, mohou bez toho obstáti. V menších obcích se sotva vyskytnou vlastní prodejny, budou spojeny s výčepy, kde lze také koupiti nápoje, ať již volně nebo v uzavřených nádobách. Ve větších městech to nepatrný počet prodejen vydrží; jejich počet bude započítán s výčepy do poměrného čísla podle § 3.
Za 10 let poté, kdy tento zákon nabude účinnosti, propadnou všechna povolení, trvající 20 let a déle; tedy daleko větší číslo, ve velmi mnoha obcích, zvláště v drobných zemědělského obcích; budou to všechna nebo skoro všechna. Ovšem až zákon nabude účinnosti, nebude lze uděliti novou koncesi nikde, kde počet udělených koncesí přesahuje poměrné číslo, což jest jistě všude. Nyní se ihned koná první hlasování, jež dlužno dříve připraviti; na jeho výsledku závisí, kolik koncesí smí býti opět uděleno, odpoví-li sena otázku 1 tak, že mají býti uděleny všechny koncese, přípustné podle poměrného čísla, což lze očekávati ve většině obcí, nebo odpoví-li se na otázku 2, že se má uděliti jen 75%, 50% nebo 25% přípustných povolení, okresní politická správa vypočte podle posledního soupisu lidu počet koncesí, které mají býti zadány. Především jest se otázati chce, zda uplatňuje nárok na všechna povolení nebo jen část a na která; tato jí poté mají býti udělena; jestliže se výslovně zřekne všech povolení nebo částí, pak ta, která zůstanou valná, budou udělena především společnostem, které se o to ucházejí a převezmou závazky s tím spojené a teprve, kdyby nebylo lze obojího provésti, soukromým osobám, ať již dosavadním vlastníkům nebo jiným. Povolení udělují politické správní úřady; jak při výběru mezi uchazeči o koncesi, tak také při ustanovování obchodvedoucích obcí a společností, kteří musí býti úřadu oznámeni, jest zkoumati zvláště jejich mravní vlastnosti; pravidla pro to, pokud již nejsou ustanovena v živnostenském řádu, budou vydána prováděcím nařízením k zákonu.
V prováděcím nařízení budou také vydány směrnice pro rozhodnutí otázky, které ze zřízených výčepů a prodejen mají býti ponechány a které zrušeny. Rozhodnutí musí býti vyneseno z praktických hledisek. Především se bude přihlížeti k místním poměrům, aby prodejny byly rozděleny v obcí rovnoměrně, zvláště je-li obec rozlehlá nebo skládá-li se z několika, částí; se stanoviska zdravotního a estetického bude dána přednost výhodným místnostem. Zásadou bude, že hotely a velké restaurace, které pronajímají cizinecké pokoje a mají velký odbyt jídel, nedostanou více koncese k výčepu lihových nápojů, ještě méně kavárny, cukrářství, turistické chaty, kluby, hostinství ve veřejných budovách jako v divadle, koncertních budovách, sněmovně a pod. Převezme-li obec provoz všech koncesí nebo jejich částí, pak má po dohodě s politickým úřadem na vůli, které povede dále a které mají býti zrušeny.
Je-li poměr upraven takovýmto způsobem, smějí býti do příštího hlasování, které jest provésti po 10 letech, koncese uděleny jen tehdy, jestliže staré zaniknou, což se může státi jen u takových, které jsou v rukou soukromníků, nebo jestliže přibude obyvatelstva tak, že počet koncesí klesne pod poměrné číslo ustanovené hlasováním. Mají-li býti koncese udělovány dále nebo znovu uděleny, rozhodne se odpovědí na otázku 3, § 5; bude-li zodpověděna záporně, povolení, která se uvolní propadnou, a nebudou ani nová více udělována, jestliže počet trvajících koncesí klesne pod klíč.
Není naprosto třeba, jak dlužno zvláště zdůrazniti, aby se pro výletní nebo lázeňská místa a jiná obchodní střediska, činily výjimky, aby se snad připouštěl větší číselný poměr. Počet hotelů, hostinců, zájezdních hostinců, sanatorií, jídelen atd., kaváren, abstinentních domů nebude naprosto dotčen tímto zákonem, tedy ani číselným poměrem, slze jích zřizovati tolik, kolik jích vyžaduje potřeba, to zůstane ponecháno jako dříve úsudku městských a státních úřadů udělujících koncese; jen musí býti a budou vedeny abstinentně. Že v poutnických místech, cílech turistů a pod. možno také nalézti jeden výčep alkoholu vedle druhého, jest postaviti na pranýř jako výstřelek; který nemá vůbec nic společného se skutečnými účely těchto zařízení. Rovněž tak jest zneužíváním, že se při lidových a spolkových slavnostech povolují a zřizují přenosné alkoholové výčepy; jestliže takovéto podniky nebudou navštíveny a nevyplatí se, nebude-li se prodávati alkohol, pak zaslouží; aby se od nich upustilo. Po zavedení zákona nebude lze ovšem udělovati takovýchto zvláštních povolení. Ostatně přesvědčení, je turistika; sport, lidové svátky a lidové slavnosti atd. se mají zdržeti alkoholu, proráží beztoho již u všech rozumných lidí, takže takovéto zákonné překážky naprosto nemohou zraniti veřejného mínění. Již dnes se velmi často toto spojování slavnosti se zneužíváním alkoholu příčí přesvědčení pořadatelů, avšak ponechávají je jen proto, poněvadž to právě také ťjiníŤ dělají.
Není potřebí jistě teprve zevrubnějšího odůvodnění, že podle § 7 ani obec, ani ťobecně prospěšná společnostŤ nesmí ani výčepu ani prodeje dále pronajmouti, nýbrž musí jej sama provozovati svými zřízenci a že výtěžku lze použíti jen k přímému nebo nepřímému potírání alkoholismu. Komunalisace a soustava Gotenburgská, jichž obou má zde býti použito vedle sebe, mají týž účel, mají tím, že odstraní popud, který dává zisk z alkoholisace národa, zmenšiti pokušení a přivésti to tak, že v hostincích právě tak rádi budou viděti, pije-li se káva nebo ovocná šťáva nebo zaplatí-li se vstupné, jako pije-li se pivo nebo kořalka. Ovšem pří zřizování ťobecně prospěšných společnostíŤ dlužno pečlivě dbáti toho, aby se jích nezmocnil alkoholový kapitál, třebas nastrčenými lidní a tím jejich úsilí křížů a jim překážel; pokud možno, musejí v nejrozsáhlejší míře podléhati dohledu obce a veřejnosti. Kdyby se připustil pronájem, musil by se nájemce hledět obohatiti a ani tehdy by se nedosáhlo účelu. Na druhé straně však ani obce nesmí svůj rozpočet budovati na příjmech z alkoholu; fiskalismus jest právě tak nebezpečný jako jednotlivcova touha po zisku. Jen nemá-li obecní pokladník na tom zájmu, aby byl alkohol odbyt, poněvadž to obci nic nevynáší, nebude obec podporovati požívání alkoholu. Nejpodstatnější věcí však jest, že tímto způsobem lze opatřiti peníze na zřizování lidových domů, knihoven a čítáren; které jsou nejdůležitější, první podmínkou pro osvobození lidu od nutnosti docházeti do hostince; alkohol musí dodati peníze, aby se sám stal zbytečným.
Snad se ustanovení § 12 zdají přehnaná a zbytečná však jest nezbytně třeba, aby se sprovodil se světa zlořád likérového cukroví nebo aspoň učinil neškodným. Tato koňaková zrna a likérové bonbony kupují téměř výhradně děti a mladiství, kteří se tímto způsobem jíž v útlém věku, potřebujícím ochrany, seznamují s docela odpornou, méně cennou kořalkou. Jestliže se nyní v obchodech výslovně nezakáže, že se jim takové cukroví s likéry nesmí vydati, dostane se to jako vždy při nákupu směsi bonbonů neb pralinek. Je prokázáno, že mladí lidé po požití 1/4 kg likérových bonbonů byli opilí. Výčepu a prodeje nelze upravovati přísnými zákony, aniž by se do toho nezahrnulo také toto zneužívání. Snad by bylo nejsprávnější, kdyby se výroba takovéhoto zbytečného cukroví úplně zakázala; neboť jaký smysl má míti tato kombinace sladkostí s opojnou látkou; poněvadž by se tím však obchod a výroba cítily velmi poškozeny, má se přestati na omezeních vypočítaných v § 12. Že se zakazuje prodej dětem a mladistvým jest samozřejmé, poněvadž si nesmí koupiti ani kořalky, bylo to jen přehlédnutí, že tento nákaz nebyl již pojat do zákona ze dne 17. února 1921, jímž se zakazuje prodej alkoholových nápojů mladistvým.
Konečně ještě několik slov o účinku, jaký bude vykonávati zákon na podnikatelé a zaměstnance působící v hostinské živnosti. Tito toho příliš neucítí, neboť počet hotelů, kaváren, jídelen atd. nepoklesne; drobné výčepy zmizí, avšak v těch bylo zaměstnáno jen málo lidí a mezi nimi pět veliká část ženského pohlaví a jest sociální povinností osvoboditi se z otročení alkoholových provozoven. Tím, že se umenší počet výčepů, rozšíří zbývající sbor své působnosti, takže budou moci zaměstnávati více zaměstnanců než dosud, také obce a společností, které budou nabývati koncese, budou potřebovati obchodvedoucích atd. Teprve tehdy, až se obce hlasováním stanou ťsuchýmiŤ, bude potřeba klesati; avšak k tomu dojde teprve později a stane se to pozvolna, takže při počtu lidí beztoho nepříliš velkém, kteří dostávají práci z odbytu alkoholu, jsou vyloučeny povážlivé účinky.
Hůře budou ovšem postižení hostinští, výčepníci a obchodníci s alkoholem v drobném; z nich bude již značná část přebytečná zavedením poměrného čísla. Nuže, jest však uvážiti, že předně velmi značná část hostinských, zvláště na venkovských obcích a malých městech, má výčep alkoholu a hostinskou živnost jen jako vedlejší zaměstnání; jsou to řezníci a uzenáři, rolníci, obchodníci, takže jejich existence ohrožena nebude; a za druhé velení mnoho lidí, kteří se vyučili nějakému jinému zaměstnání z důvodů, kterých zde nelze vykládati, sahá k vábivé hostinské živnosti, najímá si hostinec a svůj život zakládá na tom, aby pokud možno mnoho lidí svedli k požíváni lidového jedu. K oběma druhům výčepu alkoholu třeba myti málo zřetele; nebude-li této příležitosti, budou právě tak dobře žíti jiným způsobem.
Majetníci koncesí jsou dnes většinou vlastníky domů, pro něž ovšem oprávnění k výčepu znamená podstatné zvýšení ceny jejich objektu. Ti budou míti během 10 let, která uplynou do provedení tohoto zákona, dosti času, aby se odpisy atd. přizpůsobili změněným poměrům.
Konečně nejlepší díl hostinských, kteří mají odborné vědomosti a těší se všeobecné vážnosti, také poté ještě nalezne svůj chléb a zaměstnání nejen jako hotelieři, kavárníci, správci jídelen atd., nýbrž i jako obchodvedoucí v obecních a společenstevních prodejnách nebo také jako vlastníci koncese, která zbyla ještě k volnému použití pro soukromníky. Úbytek půjde navrhovanou cestou právě tak pomalu a pozvolna, že počet obětí bude nesmírně nepatrný. Aby se pomohlo těm, jejíchž existence jest na konec přece ohrožena, bude věcí a sociální povinností společnosti.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh byl přikázán výboru zdravotnickému a výboru pro obchod a živnosti. Jde o problém, který znamená především reformu živnostenského řádu, musí tedy býti důkladně prozkoumán se stanoviska hospodářského styku. Výše však stojí zřetel na zdravotnictví, mravnost a vývoj národů. Obchod jest jen prostředek k účelu zvyšování tělesné a duševní výkonností, lidového zdraví, zdatností dorůstajících pohlaví jsou cílem, k němuž musí směřovati každá politika, musí se tedy ministerstvo zdravotnictví, do jehož oboru působností spadá ten o díl politiky, zabývati návrhem zákona nejdříve. Jemu přísluší rozhodnouti, zda cesta, jíž se ubírá návrh, vede k cílí a má tedy býti zvolena, úkolem živnostenského výboru jest poté přezkoumati podrobnosti.
Státní pokladna tímto zákonem zařízena není, není tedy třeba postarati se o úhradu.
V Praze dne 4. června 1924.
Dr. Holitscher, Deutsch, Taub,
Schäfer, Hoffmann, dr Haas, Schuster, R. Fischer, Palme, Kirpal, Jokl, Uhl, Schweichhart, Roscher, Wittich, Hackenberg, Pohl, Hausmann, Blatny, Leibl, Kaufmann, Dietl.