POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1922.

I. volební období.

5. zasedání.


3606.

Zpráva

I. výboru pro dopravu a veřejné práce,

II. výboru pro záležitosti průmyslu, živnosti a obchodu a

III. výboru rozpočtového

o připomínkách

pana presidenta republiky (tisk s. 1287)

k vrácenému zákonu ze dni 16. února 1922,

jimž upravuje se poměr československé státní správy k československým plavebním společnostem Labské a Dunajské (t. s. 1315, t. p. s. 3337, 3405).

I.

Zákon ze dne 16. února 1922, kterým upravuje se poměr československé státní správy k československým plavebním společnostem Labské a Dunajské, byl panem presidentem republiky vrácen s touto připomínkou:

Vracím zákon Národnímu shromáždění z těchto důvodů:

Článek 10 smlouvy, k jejímuž podpisu zákon vládu zmocňuje a která podle 1 zákona tvoří nerozlučnou jeho součást, poskytuje skupině zastupující státní kapitál tři zástupce ve výkonném výboru. Avšak mezi vládou a zakladatelskými bankami byla ujednáno, že uvedená skupina bude míti zástupce dva. Není prokázáno, že by Národní shromáždění tuto změnu také skutečně zamýšlelo, neboť z celého jednání spíše vyplývá, že jde o chybu tiskovou, která nebyla včas opravena.

Senát Národního shromáždění ve smyslu této připomínky opravil znění článku 10. smlouvy, aby státní kapitál zastupující skupina měla dva zástupce.

Druhou opravu provedl senát tím, že na dodatečném ujednání mezi československou a německou delegací ze dne 18. července 1921, tvořícím nerozlučnou součást hlavní smlouvy mezi Československým státem zastoupeným ministrem obchodu s ostatními věcně zúčastněnými ministry s jedné a mezi "Československou paroplavební akciovou společností" a bankovní skupinou, sestávající z bank: Agrární banky československé, České průmyslové banky Pražské úvěrní banky, Slovenské banky a Živnostenské banky v Praze se strany druhé o založení a provozování československých plavebních podnikům Labi a na Dunaji, podpisy uvedené vynechal a to proto, že v originále nebyly a že hlavní smlouva dodatečně jest podepsána.

Z důvodů těch dopravní výbor navrhuje: Slavná sněmovno, račiž s uvedeným shora usnesením senátu vysloviti svůj souhlas.

V Praze dne 8. června 1922.

Předseda:

Zpravodaj:

inž. Bečka, v. r.

Vilém Votruba, v. r.


II.

Výbor pro záležitosti průmyslu, živností a obchodu připojuje se k usnesení výboru pro dopravu a veřejné práce.

V Praze dne 8. června 1922.

Předseda:

Zpravodaj:

Slavíček, v. r.

Vilém Votruba, v. r.


III.

Rozpočtový výbor připojuje se k usnesení výboru pro dopravní a veřejné práce a výboru pro záležitosti průmyslu, živností a obchodu.

V Praze dne 9. června 1921.

Předseda:

Zpravodaj:

Boh. Bradáč, v. r.

Dr. Nosek, v. r.


Zákon

ze dne.......1922,

jimž se upravuje poměr československé státní správy ku československým plavebním společnostem Labské a Dunajské.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby podepsala smlouvu se společnostmi: Agrární bankou československou; Pražskou úvěrní bankou, Českou průmyslovou bankou, Slovenskou bankou, Živnostenskou bankou v Praze a s Československou paroplavební akciovou společností, jíž se zcizují státní plavební zařízení a lodní park na Labi a Dunaji a zřizuje Československá plavební akciová společnost Labská a Československá akciová plavební společnost Dunajská za účasti státu; smlouva ta jest připojena k tomuto zákonu a tvoří jeho nerozlučnou součást.

§ 2.

Lodní dopravní prostředky se svým inventářem přiřknuté rozhodnutími arbitrovými republice Československé a vyjmenované v přílohách připojené smlouvy osvobozují se od dovozního cla, nebo jakéhokoliv dovozního poplatku. Totéž platí o náhradních součástkách k těmto objektům, pokud byly předmětem rozhodnutí arbitrových a pokud budou dovezeny pro opravu lodí do konce roku 1923.

§ 3.

Objeví-li se v budoucnu - z jakýchkoli důvodů potřeba snížiti kapitál obou plavebních společností, sníží se stejnoměrně jmenovitá hodnota akcií přednostních i kmenových. Vláda se zmocňuje, aby vstoupila, budou-li toho hospodářské poměry celkové anebo zvláštní poměry společností vyžadovati, za tím účelem v jednání se zakladatelskými bankami uvedenými v § 1, uzavřela a provedla úmluvu o odpisu akciového kapitálu v souhlasu s tímto ustanovením. Vláda jest povinna podati o tom neprodleně zprávu Národnímu shromáždění.

§ 4.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedení jeho ukládá se ministru obchodu v dohodě se zúčastněnými ministry.

Smlouva

mezi Československým státem zastoupeným ministrem obchodu s ostatními věcně zúčastněnými ministry s jedné a mezi "Československou paroplavební akciovou společnosti" a bankovní skupinou, sestávající z bank: Agrární banky československé, České průmyslové banky, Pražské úvěrní banky, Slovenské banky a Živnostenské banky v Praze se strany druhé

o založení a provozování československých plavebních podniků na Labi a na Dunaji.

Založeni a organisace společností.

Článek 1.

Československý stát získal rozhodnutími amerického arbitra Hinese pro Labe: ze dne 14. června, 12. srpna, 5. října a 7. října 1921, pro Dunaj: ze dne 2. srpna, 13. září, 1. října a 6. října 1921, jež zakládají se vesměs na ustanovení mírových smluv a to čl. 339 smlouvy Versailleské, čl. 500 smlouvy St. Germainské a čl. 284 smlouvy Trianonské, plavební materiál, přístavní zařízení, nemovitosti a práva a to jednak přímo, jednak postupem akcií paroplavební společnosti "Oesterreichische Nord-West", jak vše to seznamenáno jest v přílohách A., B. a C., tvořících nerozlučnou součást této smlouvy. Československý stát užije uvedeného plavebního materiály se všemi přikázanými nemovitostmi, movitostmi, právy i povinnostmi, jakož i plavebního materiálu a inventáře, který mu již náleží a jest spravován Čsl. Dunajským dopravním úřadem v Bratislavě, jak popsán jest v příloze D., tím způsobem, že společně se soukromým kapitálem československým založí, pokud se týče zorganisuje dva akciové podniky, jeden pro provozování říční plavby labské, druhý pro provozování říční plavby dunajské - a vnese je do těchto podniků. Předmětem tohoto přínosu nebude plavební a jiný materiál, nutný pro regulační práce říční v přílohách této smlouvy neuvedený, který postoupen bude československým poříčním a plavebním úřadům státním k obstarávání příslušných prací a služby.

Labe.

Článek 2.

Nynější "Československá paroplavební akciová společnost" zvýší ihned svůj akciový kapitál ve výši 4 mil. Kč na Kč 125,000.000,-, který bude rozdělen na 125.000 prioritních akcií po Kč 400,- nom., celkem za Kč 50,000.000,- nom. a na 187.500 akcií kmen. po Kč 400,-, celkem za Kč 75,000.000,- nom. Z tohoto akciového kapitálu bankovní skupina převezme a v hotovosti zaplatí 70% prioritních akcií, t. j. 87.500 v nominální ceně Kč 35,000.000,-.

Stát pak převezme na účet svého přínosu 30% prioritních akcií, t. j. 37.500 kusů v nominální ceně Kč 15,000.000,- a všechny kmenové akcie v úhrnné nominální ceně Kč 75,000.000,-.

Do této společnosti vnese stát jako přínos všechny předměty a práva, jak mu výrokem arbitrovým dle přílohy A, a C. byly přikázány, za cenu Kč 150,000.000,-, začež obdrží 37.500 akcií prioritních v ceně Kč 15,000.000,- nom., dále 187.500 kmenových akcií za Kč 75,000.000,- nom., dále na hotovosti Kč 35,000.000,-. Zbytek pak per Kč 25,000.000,- uvěří Československé paroplavební akciové společnosti na dobu jejího trvání za podmínek uvedených v čl. 11. této smlouvy.

Československá paroplavební akciová společnost změní svou firmu na "Československá plavební akciová společnost labská" a upraví znění svých stanov takovým způsobem, aby z nich bylo zřejmo obmezení činnosti společnosti na řeku Labe, jeho přítoky a průplavy nynější i budoucí, jakož i průplavy jeho povodí. Společnost se dále zavazuje provésti ve svých stanovách také ony změny, kterých bude třeba důsledkem ustanovení této smlouvy.

Dunaj.

Článek 3.

Pro uskutečnění a provozování plavby dunajské založí stát bez průtahu společně s podepsanými bankami novou akciovou společnost se sídlem v Bratislavě s firmou "Československá akciová plavební společnost dunajská" a se základním akciovým kapitálem Kč 125,000.000,-, rozděleným na 125.000 akcií prioritních po Kč 400,- nom. v ceně Kč 50,000.000,- a 187.500 kmenových akcií po Kč 400,-, v úhrnné ceně Kč 75,000.000,- nom. Z této akciové jistiny převezmou a v hotovosti zaplatí podepsané banky 87.500 prioritních akcií v nom. ceně Kč 35,000.000,-.

Stát pak převezme na účet svého přínosu 37.500 akcií priorit, za KČ 15,000.000,- nom. a všechny akcie kmenové v úhrnné ceně Kč 75,000.000,- nom.

Stát vnese do této společnosti jako přínos předměty a práva, jež mu na Dunaji výrokem arbitrovým byly přikázány dle přílohy B. a dále 4 parníky náležející Československému státu, spravované Čsl. dunajským dopravním úřadem se vším příslušenstvím a jinými plavebními zařízeními a inventářem dle přílohy D. spolu s plavební organisací za úhrnnou paušální cenu Kč 150,000.000,-, začež obdrží 37.500 kusů prioritních akcií v nom. ceně Kč 15,000.000,-, dále všechny kmenové akcie v obnosu Kč 75,000.000,- nominále, na hotovosti Kč 35,000.000,-, zbytek pak per Kč 25 mil. uvěří společnosti na dobu jejího trvání za podmínek, uvedených v čl. 11. této smlouvy.

Ustanovení společná.

Článek 4.

Pro rozdílení zisku obou společností platí tato ustanovení:

Při sestavování bilance budiž hleděno k tomu, aby každý rok provedly se přiměřené odpisy, jež ve výroční zprávě musí býti vyznačeny. Kromě těchto odpisů odečtou se z ročních příjmů náklady udržovací, provozovací a správní, daně, pasivní úroky a ztráty, a co po srážce všech těchto položek zbude, tvoří čistý zisk.

Čistý zisk rozdělí se takto:

a) dotovati se bude reservní fond 5% čistého zisku do té doby, dokud nedostoupí výše 20% akciového kapitálu.

b) v prvých 5 letech může se srážeti z čistého zisku ročně po 1/5 nákladů vzniklých zařízením akciové společnosti. Stát vyhražuje si účtovati hotová vydání (cestovné svých úředníků a pod.) spojená s prováděním arbitračního řízení do maximální výše Kč 250.000,-.

Účtování jakékoli zakladatelské odměny z kterékoliv strany nebude přípustno.

c) na to přikáže se akciím prioritním dividenda 7%. Kdyby v některých letech výsledky bilance nepřipouštěly buď vůbec zúročení prioritních akcií anebo pouze menším procentem, budiž ze zisku roku příštího, resp. roků příštích přikázán doplatek na tyto prioritní akcie v předchozích 3 obchodních letech nezúročené neb zúročené níže než 7%.

d) ze zbývajícího obnosu přiřkne se správní radě tantiema 10% čistého zisku. O rozvrhu tantiemy mezi jednotlivé členy správní rady rozhodne správní rada sama.

e) z dalšího zbytku přikáže se dividenda kmenovým akciím nejvýše 5%.

f) pak vyplatí se 2% úroky z pohledávek státních, jež uvěřil stát společnostem na účet nedoplatku svého přínosu ve výši Kč 50,000.000,-.

g) co ještě zbude, rozdělí se na všechny akcie jako superdividenda bez ohledu na to, jsou-li prioritní nebo kmenové.

Valná hromada nebude míti práva snižovati předepsané zúročení, resp. dividendy ad c), e) a f), pokud na jejich výplatu vybude.

Článek 5.

Podepsané banky se zavazují, že přizvou k účasti kapitálové do společnosti labské i dunajské Banku Československých Legií, které vyhradí zastoupení ve správních radách po jednom členu, dále do Dunajské plavební společnosti další slovenskou banku, jejíž zástupce ve správní radě bude jmenován vládou a čítán mezi pět zástupců vládě ve správní radě vyhrazených. Vláda může této slovenské bance postoupiti část svého kapitálu akciového, dodržujíc ovšem ustanovení čl. 6. této smlouvy o syndikované většině.

K účasti na obou společnostech nebudou přizvány a ve správních radách jejich zastoupeny obory zasílatelské.

Článek 6.

Aby našemu státu trvale zabezpečeny byly hospodářské výhody, zásadně mírovými smlouvami jemu zaručené pro říční dopravu na řekách mezinárodních, zavazují se obě smluvní strany, že trvale podrží ve svém majetku jednak všechny akcie kmenové, jednak 38% akcií prioritních. Bankovní skupina zavazuje se, že podrží vždy těchto 38% prioritních akcií ve svém portefeuille vyhrazujíc kontrolu toho státu. Stát i bankovní skupina zavazují se vzájemně, že budou pečovati o trvalé zabezpečení československého rázu a vlivu v obou těchto společnostech. Kdyby banky zamýšlely část nebo celý volný zbytek svých 62% prioritních akcií prodati, jsou povinny nabídnouti je dříve státu za podmínek, které nabízí vážný solventní interesent. Kdyby stát této opce nepoužil během 14 dnů ode dne učiněné nabídky; jsou banky oprávněny prodati své volné akcie komukoli. Změna poměru účasti jednotlivých zakladatelských bank jest vnitřní věci jejich koncernu a banka, která by chtěla své volné anebo i vázané akcie prodati nebo vůbec postoupiti jiné zakladatelské bance, není povinna učiniti nejdříve nabídku státu. Bez svolení státu nesmějí akcie vůbec do ciziny se prodávati. Za event. další prodej akcií do ciziny, prodaných bankami samý mi do tuzemska, nemohou banky býti činěny zodpovědnými.

Článek 7.

Přínosy uvedené v článku 2. a 3. této smlouvy vnese stát do obou společností s účinkem od 1. ledna 1922, od kteréhožto dne obě společnosti budou na svůj vlastní účet se získaným parkem i ostatním příslušenstvím provozovati plavbu. K témuž dni súčtují se všechny částky, jež z jakéhokoliv titulu na základě této smlouvy budou splatny, jakož i všechny užitky, -náklady a břemena. Toto ustanovení platí zejména i pro státní lodi, spravované dosud Čsl. Dunajským dopravním úřadem, který provede k 1. lednu 1922 likvidaci: Všechen lodní materiál a jiné předměty inventární budou odevzdány společnostem 1. ledna 1922, resp. tehdy a v takovém stavu, jak budou státem získány.

Personál i lodní mužstvo Čsl. Dunajského dopravního úřadu, jak vykázáno v příloze ad D., převezme Dunajská společnost, což platí i o personálu nově přijímaném pro udržování nabytého parku. Bližší podmínky převzetí nynějšího personálu Čsl. Dunajského dopravního úřadu budou sjednány dodatečně.

Společnost labská převezme závazky, které budou vládou Československé republiky sjednány s vládou německou ve příčině lodního mužstva ve smyslu bodu 4. ujednání drážďanského ze dne 18. listopadu 1921.

Článek 8.

Obě společnosti se zavazují, že budou zaměstnávati personál (úředníky i mužstvo) v prvé řadě československé státní příslušnosti, pokud k tomu mají způsobilost:

Při objednávkách a nákupech materiálu, jakož i při zadávání větších oprav a novostaveb, budou dávati přednost československé výrobě, arch; za konkurenčních podmínek, avšak s marží 10%.

Přístavy.

Článek 9.

Státní správa pronajme Dunajské společnosti 2 přístavní skladiště v Bratislavě, vystavěná v roce 1920 i s jeřáby, které těmto skladištím budou přiděleny a to dle zvláštní smlouvy nájemní; těchto zařízení společnost bude pomžívati zachovávajíc přístavní řád, ustanovení mírových, jakož i jiných mezistátních smluv. Státní správě zůstane vyhrazeno právo, aby kdykoliv z ohledů veřejných nebo hospodárnosti v dopravě plavební provoz skladišť a službu překladištní vzala sama do vlastní správy.

Tím není dotčeno nabytí skladišť labských dle přílohy A., jež přejdou do vlastnictví labské společnosti.

Ve věci skladiště; 2 jeřábů na nábřeží a pozemku na levém břehu Labe v Magdeburku zavazuje se společnost, že tyto objekty bez svolení československého státu ani neprodá, ani nepronajme; labská společnost se zavazuje odevzdati užívání těchto objektů za náhradu svéstojných nákladů státní správě v případě, že by toho vyžadoval veřejný neb hospodářský zájem československého státu.

Labská společnost bude povinna, zachovávajíc přístavní řád mírové a jiné mezinárodní smlouvy, povolovati používání skladiště, 2 jeřábů a levého nábřeží v Magdeburku také jiným československým dopravcům za podmínek státní správou schválených, pokud by to nebylo na újmu potřebám labské společnosti.

Pobřeží na pravém břehu řeky Labe v Magdeburku, pronajmuté na dobu 30 let pro účely československé plavby, pronajme dále státní správa labské společnosti zvláštní nájemní smlouvou, kterou se tato společnost zaváže, že dovolí používati tohoto pobřeží všem, příslušníkům československým, pokud by to nebylo na újmu potřebám labské společnosti, za poplatky a podmínek schválených státní správou československou, při čemž bude šetřeno pobřežního řádu a ustanovení mírových, jakož i mezinárodních smluv.

Veškeré povinnosti uložené labské společnosti v tomto článku ve příčině převzetí a užívání nemovitostí s příslušenstvím a práv v Magdeburku zajistí se hypotekárně ve prospěch státu na útraty společnosti na těchto nemovitostech magdeburských.

Práva společností a revisoři.

Článek 10.

Představenstvem v obou společnostech budou 15členné správní rady, do nichž stát vyšle po 5 zástupcích, 10 pak členů vyhrazeno bude z kandidátů navržených zakladatelskými bankami, při čemž stát se zavazuje, že bude také voliti na základě své účasti. Mezi těmito bankovními zástupci bude vzat ohled též na zástupce průmyslu neb obchodu dle možnosti se zřetelem na jednotlivé země. Členové správní rady, pokud jsou voleni, volí se na 3 léta. Předsedou společnosti bude vždy jeden ze členů správní rady náležejících skupině zakladatelských bank, místopředsedou pak jeden ze členů jmenovaných státem. Obě skupiny členů správní rady, tedy jak skupina zastupující zakladatelské banky, tak i skupina jmenovaná státem, budou kandidatury na tyto 2 funkce vzájemně si respektovati. Správní rada a výkonný výbor společnosti dunajské může odbývali porady v Praze.

K bezprostřední správě obchodů a k bezprostřednímu vyřizování běžných záležitostí zvou si každá správní rada ze svého středu 8 členů výkonného výboru. Tento výkonný výbor sestává z předsedy správní rady a z dalších 4 členů, a to dvou ze skupiny zastupující kapitál státní a dvou ze skupiny zakladatelských bank.

V obou společnostech bude po 4 revisorech, z nichž vždy dva bude voliti skupina zakladatelských bank a dva bude jmenovati státní správa.

Vládě se vyhrazuje potvrzovati jmenováni vedoucích ředitelů obou společností, pokud by nebyli československými státními příslušníky.

Tatáž ustanovení platí pro sestaveni správy společnosti Rakouské Severozápadní paroplavební (Österreichische Nord-West D.-G.).

Článek 11.

Nedoplatek ceny přínosů, které vnáší stát oběma společnostem v celkové výši Kč 50,000.000,- bude se zúrokovati 2% jen tehdy, když provozovací výsledky společnosti dovolí vypláceti 7% a dividendu z akcií prioritních a 5% dividendu z akcií kmenových.

Státní pohledávky nebudou vypovězeny před koncem trvání obou společností. Kdyby z jakéhokoliv důvodu stát vyplatil neb kompensoval jako náhradu za postoupené loďstvo obnos menší nežli jest cena přínosu výše stanovená, odečte se rozdíl k dobru oběma společnostem od příslušných kvot na účty státních pohledávek vůči společnostem.

Článek 12.

Československá paroplavební akciová společnost jakož i podepsaná bankovní skupina prohlašují, že nejsou vázány žádnou smlouvou, která by jakkoli volný provoz a obchodní jednání labské nebo dunajské akciové společnosti omezovala.

Článek 13.

Obě společnosti se zavazují, že vejdou s československými státními železnicemi v trvalá dopravně-politické společenství, aby se zajistila co největší výkonnost a spolupráce čsl. dopravních podniků.

Zvláště jest účelem tohoto společenstva:

a) Umožniti přímé dopravní dokumenty v čsl. dopravě mezinárodní, zvýšiti její právní a hmotnou bezpečnost a docíliti všech jiných výhod technicko-dopravní spoluprací uskutečnitelných.

b) Umožniti přímé dopravní sazby mezi oblastmi všech sdružených podniků.

c) Pečovati o dopravně-politickou výkonnost sdružených podniků a jich soukromohospodářskou výnosnost společnou politikou sazební a akvisiční.

Sdružovací povinnost předcházejícím ustanovením tohoto článku uložená vztahuje se toliko na obor dopravy mezinárodní a vyhrazuje si státní správa konečné rozhodnutí o tom, zdali jí bylo vyhověno.

Do společenství zde uloženého vstoupí i Čsl. plavební společnost námořní, až bude založena a státní správou za oprávněnu prohlášena.

K uskutečnění tohoto dopravné-politického společenství sloužiti budou společné porady dle potřely svolávané, ke kterým zúčastněné dopravní podniky vyšlou své odborníky tarifní, dopravní a technické. Pro svolávání a jednání těchto porad.:vypracuje se do jednoho měsíce po ustavení obou společností jednací řád.

Stát vykonává právo tarifní svrchovanosti nepřehlížeje při tom obchodních zájmů a konkurenční schopnosti společností. Předem schválené tarify musí býti veřejně vyhlášeny ve "Věstníku pro železnice a plavbu".

Stát přiznává oběma společnostem právo dle potřeby od případu k případu nebo na zcela krátkou dobu pozměniti státem schválené tarify (na př. ponorovými přirážkami a pod.), o čemž však mají společností ihned vyrozuměti písemně vládu. O zamýšleném sdružování s jinými společnostmi k účelům kartelním, provozním neb jiným, podají společnosti předem zprávu státu, který si vyhrazuje schválení takovýchto úmluv.

Článek 14.

Stát bude vykonávati dohled nad oběma společnostmi vládními komisary.

Článek 15.

Československá plavební akciová společnost se zavazuje, že bud zakoupí, nebo najme, nebo jinak si trvale zajistí park náležející firmě "Remorkáže na Vltavě a Labi společnost s r. o." tak, aby s parkem tímto a se svým vlastním provozovala společnou a jednotnou paroplavbu. Zakladatelské banky jako majitelé "Remorkáže" se zavazují, že přiznají čs. plavební akc. společnosti labské předkupní právo na získání loďstva a plavebního zařízení této společnosti. Podmínky koupě, nebo nájmu, nebo zajištění vyhrazují se schválení valnou hromadou Čs. plavební akciové společnosti labské.

Společnost zavazuje se dále, že zařídí nejdéle do konce července 1912 a udržovati bude pravidelnou nákladovou plavbu na kanalisované části Labe a Vltavy až do Prahy a že zřídí pravidelnou rychloparníkovou dopravu mezi Prahou a Hamburkem.

K této rychloparníkové nákladní dopravě použije labská společnost nákladních parníků pocházejících z arbitráže, pokud tyto parník budou svou konstrukcí způsobilé k plavě z Loubí do Prahy. Další lodi pro tuto službu není společnost povinna postaviti nebo jinak si opatřiti.

Nastane-li potřeba vyřaditi některý nákladní parník pocházející z arbitráže, opatří si společnost typ vhodnější. Pro tuto náhradu ovšem platí omezení uvedené ve čl. 18.

Článek 16.

Společnosti nedají bez schválení státní správy ničeho ze svého parku a plavebního zařízení v trvalý nájem, mají však právo při naskytnuvší se konjunktuře nebo dočasné nezaměstnanosti jednotlivých svých lodí neb parníků pronajmouti je na jednotlivé jízdy nebo na zcela krátkou dobu, a neprodají ničeho ze svého parku; vůbec obě společnosti budou lodního parku i plavebních zařízení, jež stát do nich jako přínos vnese, užívati pro udržování pravidelné lodní dopravy, kterou řádným způsobem zorganisují, a o jejíž rozvoj na podporu československé dopravy a zahraničního obchodu pečovati budou všemi prostředky.

Obě společnosti budou udržovati svůj park vždy v takovém rozsahu a výkonnosti, která odpovídati bude potřebám československé dopravy a finanční situaci společností s výjimkou ustanovení předposledního odstavce čl. 15. posl. věta. Kdyby stát požadoval rozšiřování parku některé společnosti nad její finanční síly, zavazuje se poskytnouti na takové investice subvence přiměřené jeho požadavkům. Snižování počtu vlastního lodního parku smí se díti jen po dohodě se státní správou.

Článek 17.

Obě společnosti poskytnou vládě své plavební prostředky a zaměstnance, když státní správa pro povodeň neb jinou živelní nehodu o ně požádá z důvodů záchrany lidských životů a majetku za náhradu svéstojných nákladů, jakož i za náhradu event. utrpěných ztrát a škod na zapůjčených objektech.

Článek 18.

Státní správa udělí oběma společnostem plavební koncese na dobu 50 let a neudělí žádné jiné společnosti koncesi plavební za výhodnějších anebo stejných podmínek jako oběma společnostem, leda že by šlo o specielní podnik na př. zvláštní poštovní spojení, na kterém by měl stát zájem, jehož uskutečnění by společnosti, byvše k tomu vyzvány, nemohly nebo nechtěly provésti.

Článek 19.

Jednací řečí v obou společnostech bude jazyk český nebo slovenský.

Článek 20.

Státní správa vyhrazuje si, schvalovati jízdní řády pro dopravu osob, jež pak musí se veřejně vyhlásiti - a v případě nutnosti je i předepsati a může po případě požadovati i plavby mimořádné, v kterémžto případě nahradí společnostem případné ztráty vzniklé takovou mimořádnou plavbou.

O dosaženém provozu zboží i osob předkládati budou obě společnosti měsíční, půlroční i roční statistické výkazy státní správě.

Článek 21.

Státní zaměstnanci požívají na lodích obou společností obdobné výhody, jako na čsl. státních drahách. Vojenským osobám ve službě i mimo službu, orgánům finanční stráže a stráže veřejné bezpečnosti, cestují-li v stejnokroji, povolí obě společnosti levnější dopravné, než předpisuje obyčejný tarif a ustanoví je v dohodě s ministerstvem obchodu. Rovněž povolí obě společnosti levnější sazby pro dopravu zboží vojenského a materiálu určeného k udržování a zlepšování vodní cesty. Orgány, které cestují z úřední povinnosti v zájmu plavby neb regulace řek, neb v zájmu poštovní dopravy, dopraví společnosti na svých lodích pro osobní dopravu bezplatně.

Článek 22.

Obě společnosti budou ku přání ministerstva pošt a telegrafů na svých parnících osobních po případě nákladních, ale ne vlečných, dopravovati poštu listovní a balíkovou za přiměřenou náhradu.

O přiměřenosti této náhrady rozhodne v případě neshody jako rozhodčí ministr obchodu. Podrobnosti jsou vyhrazeny zvláštnímu ujednání obou společností s ministerstvem pošt a telegrafů.

Článek 23.

Stát se zavazuje, že se přičiní, aby vymohl oběma společnostem dodávání vhodného uhlí pro potřebu vlastní (na Dunaji stejné jakosti jako pro rychlíky); za obdobných podmínek a za tutéž cenu, jakou platí neb platiti budou státní dráhy čsl.

Článek 24.

Stát se zavazuje, že se přičiní, aby vymohly pro labskou společnost právo po dobu jejího trvání používati vlečného řetězu, pokud jest položen v Labi na území německé republiky, resp. kdyby tento řetěz byl odstraněn, právo položiti svůj vlastní.

Článek 25.

Státní správa se zavazuje, stane-li se vlastníkem komárenské loděnice, že poskytne dunajské společnosti právo na časově přednostní provádění oprav a staveb lodního parku za ceny přiměřené a že stejnou povinnost uloží i svému právnímu nástupci.

Článek 26.

Rozhodovati spory vzniklé z této smlouvy náleží věcně příslušným soudům v Praze.

Článek 27.

Smlouva platí na dobu trváni společností, nejdéle však 50 roků.

Článek 28.

Podepsané strany ručí si navzájem za to, že do této smlouvy vstoupí obě společnosti plavební, labská i dunajská jimi zřizované.

V Praze dne............

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP