Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.

2265.

Návrh

poslanců L. Landové-Štychové, Johanise, Fr. Housera, Sajdla, dra O. Srdínka, V. Dyka a soudr.

na povolení celkem 3,000.000 Kč v rozpočtovém roce 1921 za účelem dobudování vzorných učeben a dílen při Bakulově experimentálním ústavě pro výchovu životem a prací.

V březnu r. 1919 vyšlo za ředitelem Bakulem — jako za svým vychovatelem — 11 zmrzačených chlapců a 1 děvčátko s určitým a pevným úmyslem: vybudovat nový ustav, v němž by svobodně a radostně mohli se všichni věnovat výchovné práci zvlášť mezi zanedbanými dětmi předměstských ulic. Bez peněz, polonazí, polobosí, bez obráběcího náčiní a bez pracovního materiálu pustili se v boj o život a odmítali v prvých dobách každou pomoc, jež by jim byla znemožňovala ukázat, že vlastní prací a vlastním přičiněním se probijí.

Kapesním nožem na dílenských odpadcích začali svou výrobní činnost, sedíce na zemi při bedničkách obrácených dnem vzhůru. V 6. týdnu bylo už toto sebeobživovací snažení tak organisováno, že výtěžek dílenské práce 12 zmrzačelých pracovníků kryl zcela režii celého podniku.

Když potom ztratili i chudý svůj podnájemní byt, byli nuceni jak bludní cikáni s ranci svého ubohého majetku na zádech shánět obživu, putujíce všemi zeměmi republiky od města k městu a konajíce každou poctivou práci.

Přes trpké chvíle hladu, zimy a nedostatku nejprimitivnějšího pohodlí přenášelo je vědomí, že konají kus prospěšné výchovné práce i dobrou propagaci v republice a sice:

příkladem pracovitosti, když i ti z nich, kdo byli těžce zmrzačelí (i bezrucí) umějí, chtějí pracovat a pracují v době, kdy zdraví práci se vyhýbají;

příkladem zdravého, poctivého idealismu, když dokumentují, kterak celá skupina mrzáků dovedla se zříci všeho zabezpečení i pohodlí, jehož dosud požívala a vyšla za svým vychovatelem, aby mu pomohla uskutečnit jeho výchovné ideály v době, kdy úsilí a shon za požitkem a hrubým osobním prospěchem charakterisoval činnost tak mnohých jednotlivců společnosti.

Tímto příkladem pracovitosti a idealismu způsobili Bakulovi chlapci mnoho rozruchu v republice a upozornili také na sebe ředitelku Dorostu Amerického Červeného Kříže, miss Harrisonovou. Ta, když poznala jejich osudy a přesvědčila se o opravdovosti jejich snah, o vytrvalosti jejich úsilí i schopnostech, zainteresovala o věc ústředí "Amer. dorostu Červeného Kříže" a dala pevný základ k tomu, aby "Bakulova družina" mohla se dále uplatňovati v československé veřejnosti jako výchovný činitel povzbuzující k práci a k plodnému idealismu:

zakoupila nákladem více nežli 1,500.000 Kč pro "Bakulovu družinu" dům a při něm tři zahrady — aby tak umožnila i příští rozvoj "Bakulova ústavu".

Když pak teď stala se "Bakulova družina" členem "Čsl. dorostu Červeného Kříže", který u nás miss Harrisonová v zastoupení "Amer. dorostu Červeného Kříže" zakládá a organisuje, rozhodla se dalšími podporami umožnit "Bakulově družině", aby tato v organisaci "Čsl. dorostu Červ. Kříže" mohla plnit svůj program, který v mnohém shoduje se s programem Dorostu Červ. Kříže a aby tím pro skupinové členstvo této organisace stala se příkladem praktické sebevýchovy, účinné lásky k bližnímu, občanské uvědomělosti a kázně.

Za tím účelem mají být vybudovány při "Bakulově ústavě" vzorné dílny a učebny, v nichž by se zkoušely a výsledkem práce ověřovaly a propagovaly dvě stěžejné zásady výchovné: že pro život je nutno vychovávat životem samým a pro práci prací.

Tak tento ústav ve smyslu přání pana presidenta Masaryka má být místem převýchovy a má se stát praktickým seminářem vychovatelským, v němž by se učitelům všech druhů škol i sociálním pracovníkům dostávalo názorných podnětů pro praktickou výchovu k ušlechtilému životu a k plodné práci.

Vybudují-li se zmíněné dílny a učebny, umožní se tím ještě následující:

a) dosavadní počet chovanců "Bakulova ústavu" (17) bude se moci zvýšiti na 50, takže značnému počtu mrzáčků, sirotků, nebo dětí z rozvrácených rodin dostane se tam všeho, čím bude třeba vyzbrojiti je pro život a práci;

b) vedle toho nejméně 50 dětí z okolních předměstských ulic bude směti v době mimoškolní prodlévati v ústavních dílnách a učebnách a sbírati tam výchovné podněty k pracovitosti a ušlechtilému idealismu;

c) konečně nejméně 50 zmrzačelým pracovníkům, jež si ústav vychová pro svoje dílny (zvlášť pro výrobu hraček) dostane se tu existenčního opatření, jehož by pro svoje defekty nikde jinde dosáhnouti nemohli. Tak vyřeší se kus otázky sociální péče o zmrzačelé a dobře organisovanou výrobou i odbytem zboží vybuduje se i solidní základ pro hospodářskou existenci ústavu samého. Vedle toho však vytvoří se tímto i pracovní prostředí, jež bude míti značný výchovný vliv na širokou veřejnost, když bude se tu moci ukazovat na pracovní příklad lidí - mrzáků, osudem předurčených k nečinnosti.

Splní-li se předpoklady, které jsou níže uvedeny, dá "Amer. dorost Červ. Kříže" k realisování vylíčeného plánu ještě:

a) 500.000 Kč jako základní obnos na vybudování vzorných dílen a učeben;

b) 160.000 Kč na strojní zařízení těchto dílen;

c) pro celý rok 1921 po 20 Kč denně za každého chovance "Bakulova ústavu", aby se tak "Bakulově družině" uvolnily ruce k výchovné práci mezi dětmi z předměstských ulic;

d) zřídí a bude financovat při "Bakulově ústavě" tábor pro 50 dětí, aby tyto na blízku "Bakulově družině" prožily tři letní měsíce v zahradě pod stany a mohly tak poznat a nakazit se dobrými vlastnostmi zmrzačelých pracovníků.

Zmíněném podporu v obnosu asi 1,000.000 Kč pro "Bakulovu družinu" a tím pro "Čsl. dorost Červeného Kříže" a vůbec pro veřejný zájem zdejší republiky je "Amer. dor. Č. Kř." ochoten dát, když se mu dostane přesvědčivého důkazu o tom, že čsl. veřejnost — parlament a vláda — osvědčuje účinný zájem o tu věc, aby miss Harrisonová mohla před americkou veřejností ukázat, že veliké sumy peněz (v tomto podniku už okrohle 1/2 3. milionu Kč) nevynaložila na podnik, který by pro netečnost čsl. veřejnosti byl předurčen když ne k zániku, tož k živoření.

Tento průkaz bude dán tím, že z usnesení parlamentu bude do mimořádných výdajů započten ještě obnos 3,000.000 Kč, kterého je třeba dle aproximativního rozpočtu na dobudování podniku, na který už právě velký obnos Amerika darem dala a ještě chystá se dát — t. j. na dobudování dílen a učeben při "Bakulově ústavu".

Záleží tedy na tom, aby tento průkaz byl učiněn bezodkladně má-li býti zachován pro Čsl. republiku obnos, jež "Am. dor. Č. Kříže" chce dát.

Projeví-li Nár. Shromáždění republiky Českoslov. tímto způsobem svůj zájem na podniku, jež Amerika z příspěvků dobrých lidí u nás buduje s nejlepším úmyslem prospět v naší republice všem těm, kdo pomoci potřebují, nepochybuje miss Harrisonová, že v její vlasti bude to přijato s radostným uspokojením a jí se tak u možní, aby i pro budoucnost byla přítelkyní dětí Čsl. republiky nejen srdcem, alej hmotnou podporou.

Chtěla by i po svém návratu do Ameriky udržovat zájem "Am. dor. Č. Kříže" o náš podnik a přispívat tak k takovému jeho rozvoji, aby vyrostl na krásný pomník vzájemné spolupráce našich a amerických dětí.

Miss Harrisonová slibuje výpomoc na dobudování Bakulova experimentálního ústavu v obnosu 1,000.000 Kč, jež by jí "Ústředí Amerického dorostu Červeného kříže v Paříži" ihned uvolnilo pro tento neobyčejně významný, kulturně sociální podnik a sice jedině v tom případě, že příslušná ministerstva republiky Českoslov. doplní obnos, potřebný k dobudování, který činí dle dosavadních výpočtů na 3,000.000 Kč, čímž by dobudování ústavu bylo alespoň v základech zabezpečeno.

Celý dosavadní průběh a podivuhodné výsledky výchovné methody a činnosti zakladatele Bakulova ústavu, uznané a doprovázené vřelými sympatiemi nejen celé české veřejnosti, ale i obdivem kulturně-sociálních kruhů zahraničních, stejně jako přiložený organisační řád ústavu a jeho ideový program zaručuje plný jeho zdar v tom případě, že i Národní shromáždění a vláda republiky Československé projeví pochopení pro věc a příslušným obnosem 3,000.000 Kč umožní položiti základ k tomuto velkému dílu převýchovy.

Překvapující blahodárné výsledky výchovné methody Bakulovy jsou právě důsledkem té okolnosti, že každé dítě je už předem respektováno jako určitá individualita, že v každém děcku je probuzena nevyčerpatelná zásoba energie a inteligence, projevující se nejen vědomou vůlí a podnikavostí, ale i vzájemnou solidaritou v práci a dobru.

U dětí fysicky vadných i ve velmi těžkých případech, probuzena Bakulovou methodou táž chuť k životu a práci, jako u dětí mravně vadných je už po několika týdnech zjevná tendence k mravnímu ozdravění.

Jak z připojených informací je vidět, má projektovaný Bakulův ústav svůj určitý význam pro všechna jmenovaná ministerstva. Pro ministerstvo školství a národní osvěty, neboť ústav Bakulův bude mít spolu formu praktického vychovatelského semináře a bude hledat vhodné formy příští republikánské školy, případně výchovných ústavů. Pro ministerstvo sociální péče má význam ta okolnost, že v ústavu bude se řešit otázka sociální péče jednak výchovou sociálních pracovníků, jednak tím, že do internátu by byly přibírány děti, jímž je třeba ústavní péče. Tedy děti z rodin sociálně, právně nebo mravně rozvrácených, děti s defektem tělesným nebo mravním a děti rodičů, kteří pro nedostatek času při zaměstnání nemohou svým dětem věnovati náležitou péči. Než chovanci dorostou, budou v dílnách ústavních zaměstnám váleční nebo jiní poškozenci, aby tu došli obživy a vytvořili veliké pracovní prostředí, mající tak dalekosáhlý a hluboký vliv výchovný.

Pro ministerstvo zdravotnictví je významné, že v Bakulo ve ústavu bude obstarávána péče o děti tělesně defektní a že v případě podpory tohoto ministerstva bude zvláštní péče věnována moderním zařízením hygienickým (lázně, sprchy, masáže, orthop. tělocvik atd.).

Zájem ministerstva veřejných prací na řádném dobudování Bakulova ústavu záleží v tom, ze výchova zde stojí na zásadě vychovávat fysickou prací, že připravují se tím nové poměry k fysické práci a tímto povýšením každé fysické práce jako nezbytného i základu výchovy vůbec, pracuje se vývojově k všeobecnému zvýšení úrovně fysických pracovníků.

Vydatné účasti a podpory ministerstva financí je tu zapotřebí na zařízení a udržování ústavu pro první dobu, než se práce v ústavě rozvine tak, aby stačila krýti pokud možno největší část režie. Neboť ústav mimo jiné má také ten specielní cíl, aby byl příkladem ústavů soběstačných, vydržovaných pokud možno prací vlastních chovanců a odchovanců, organisovaných v pracovní družiny a zaměstnaných buď ve vlastních ústavních dílnách nebo v najatých.

Všechny zde uvedené důvody svědčí o tom, že jedná se o věc velikého významu a že účinnou podporou parlamentu a vlády republiky Českoslov. získána bude i velmi vydatná finanční podpora a přízeň Amerického Červeného Kříže. Proto navrhujeme:

Národní shromáždění republiky Československé račiž se usnésti:

1. Ministerstvům školství a národní osvěty, sociální péče, zdravotnictví, veřejných prací a financí se ukládá, aby předložila osnovu zákona, kterým se povoluje výdaj 3,000.000 Kč pro rok 1921 na dobudování vzorných učeben a dílen při Bakulově experimentálním ústavu pro výchovu životem a prací, zřízeném ředitelem Bakulem na Smíchově, Mozartova ul. 1246.

2. Ministerstvům školství a národní osvěty, sociální péče, zdravotnictví, veřejných prací a financí se ukládá, aby pro příští léta zařadila potřebné stálé položky do svých řádných výdajů pro zabezpečení a zdárný vývoj Bakulova ústavu.

Úhrada budiž opatřena ze zvýšené daně z obratu.

Po stránce formální navrhujeme, aby návrh byl přikázán výboru kulturnímu a rozpočtovému. Vzhledem k ztrátě amerického daru, která by prodlením vznikla, navrhujeme, aby návrh byl oběma výbory společně projednán během 8 dnů.

V Praze dne 31. května 1921.

Landová-Štychová, Johanis, Houser, Sajdl, dr. Srdínko, Dyk,

Remeš, Sychravová, Bubník, J. Hálek, Draxl, dr. Franke, Sladký, Trnobranský, dr. Vrbenský, dr. Lukavský, Zeminová, Drobný, Hrušovský, Langr, dr. Bartošek, Stříbrný, Špatný, Netolický, Pechmanová, Slavíček.

Příloha.

Organisace Bakulova ústavu pro výchovu životem a prací.

Účel a cíl.

a) Bude vychovávat člověka na uvědomělého člena společnosti, jemuž by práce byla smyslem života, radostí života, štěstím.

b) Bude plnit úkol praktického výchovného semináře: umožňovat vychovatelům nebo příštím vychovatelům školským i činitelům v oboru sociální péče, aby poznali methody i formy a prostředky této výchovy a této organizace. Dá příležitost i vyučit se v nich.

c) Bude prvním článkem zařízení, jichž úkolem je hledat a vytvářet typ školy-internátu, jež by odpovídala časovým potřebám republiky.

Prostředky výchovné.

Nejužší styk se skutečným životem ve společnosti a s prací.

Získávání životních zkušeností, poznávání potřeb života vůbec a společnosti zvlášť.

Učení se na potřeby ty reagovat myšlenkou, činem — prací.

Methoda zřizovací.

Ustav nezřídí se najednou v celku a chovanci nepostaví se do hotového, nýbrž bude se tvořit sukcesivně za spoluúčasti dětí samých.

Bakulovy děti učiní se zárodkem tvořící se pracovní družiny dětské. Samy — zabezpečeny jen před zimou a hladem — pokusí se opatřit si pracovní a výrobní své potřeby a prostředky — sledovány event. podporovány kursisty — příštími vychovateli.

Internátně budou se pak přidružovat děti nadané, vybírané rovným dílem

a) z tuláků,

b) ze sirotků po padlých vojínech,

c) z chudiny zahraniční,

d) z chudiny v republice,

e) ze zámožných českých rodin zahraničních,

f) ze zámožných českých rodin venkovských,

g) ze zámožných českých rodin pražských. Takto organisovaným výběrem bude ústav plnit nejen sociální, ale i národnostní cíle, tím, že bude tak zachraňovat a vychovávat republice schopnostmi cenný dorost.

Děti chudiny budou přijímány zdarma, event. na útraty příslušných veřejných institucí.

Děti zámožných rodičů jen za plat, který minimálně bude se rovnat relativnímu vydržovacímu nákladu na dítě v ústavě.

Vedle interních bude mít ústav i chovance ambulantní. Zase dle zásady o sociální rovnosti a spravedlnosti z polovičky z rodin nemajetných a z rodin zámožných.

Tito dle věku budou tvořit tři skupiny o rovném počtu dětí:

a) ve věku předškolním,

b) navštěvujících obecnou školu,

c) ze středních škol.

Způsob výchovné a vyučovací organisace ústavní dána je "Ideovým programem", který je doplňkem této "Organisace Bakulova ústavu" a s ní doplňkem "Statutu Bakulova ústavu".

Rozdělení chovanců i ambulantů, vykoná se dle inteligence — se zřením i ke stáří — do tří skupin, v nichž výchovné vyučování bude mít zvláštní formu, obsah i cíle.

Do I. stupně vřaděni budou nejmladší chovanci (až do 9. r. věku), kteří potřebují, aby jejich tělesné i duševní disposice byly uschopněny co nejsnadněji zmoci techniky literního vzdělání a připraveny pro mechanisování technik tělesné práce.

Na tomto stupni formou nejživotnější, budou otvírány a vychovávány smysly a elementární soudnost. Tu bude se probouzeti všímavost a zvídavost i chuť pro zkoušení a přesvědčování se.

Prostředky k dosažení toho: pozorování životních jevů kolem dítěte, drobná práce domácí, lehká jednoduchá práce — i pomocná jen — v dílnách, ovšem velmi mnoho hry a zábavy, tělocvik.

Systematické čtení, psaní, počítání zvlášť školským způsobem bude z tohoto stupně vůbec vyloučeno.

Za to dostane se dětem hojně rozhovoru, vypravování, předčítání, příležitosti k modelování i kreslení a příležitost užitého počítání, hudby, zpěvu.

Všechno "vyučování" bude tu mít ráz jen příležitého poučování.

Na I. stupni bude se cílit k tomu, aby děti co nejhojněji nasbíraly představ, pojmů, slov, aby rozvila se jejich řeč a elementární soudnost, aby v nich vychovala se touha po činnosti — zvyk činnosti — nutnost činnosti.

V II. stupni (až do 12. roku věku) osvojí si děti zvlášť potřebné techniky literních předmětů i fysické práce.

Aby chovanci neztratili zájem pro naučení se předmětu nebude vyučování kouskováno, jak děje se rozvrhem na normálních školách. Bude se díti in continuo tak dlouho, až se děti zmocní kvanta látky, jež představuje stupeň nutný pro osvojení si dalšího. Tyto stupně budou dětem staveny jako studijní cíle a tak bude se udržovat a obnovovat stálý zájem.

Pro nutnou rovnováhu v napínání duševních a tělesných sil budou doby cviků literních střídati se zaměstnáním vedoucím k získání zběhlostí v tělesné práci.

Kterých zběhlostí v této době bude třeba nabýti, vytkne se v podrobném výchovném a vyučovacím plánu.

Budou to z literních zvlášť zběhlost čtení, psaní, počítání,

z tělesné práce: užívání kapesního nože, nůžek, jehly, kladiva, kleští, pily, pilníku, rašple, dláta, hoblíku, vrtáku, rýče, lopaty, motyky, hrabí, vidlí a j. Ovládání i jednoduchých strojů.

Látka z reálií bude tu výhradně jen příležitým poučováním při fysické práci a při hovoru. Chovanci budou tu vedeni k podrobnému už zkoumání předmětu a důkladnému pokusnictví.

Cílem II. stupně bude tedy: získání v praksi nutných zběhlostí, jež jsou podkladem k všeobecnému vzdělání liternímu i pro odborné práce tělesné; vypěstění bystrého pozorování a hbité soudnosti; nashromáždění si nejhojnějších poznatků, zatím prostým sbíráním.

III. stupeň (děti po 12 r. věku) je jakýmsi stupněm logiky.

Cílem jeho bude vésti chovance k tomu,

a) aby zmocnili se nejtěžších partií literního vzdělání,

b) aby systematisovali své vědomosti,

c) aby získávali širokých rozhledů, zvlášť po prakt. vědomostech,

d) aby docilovali přehledu svých poznatků,

e) aby dobudovávali svou soudnost,

f) aby prakticky se zacvičovali ve volném užití svých vědomostí a dovedností,

g) aby se uschopnili vyhledávat si zdroje k potřebnému dalšímu vzdělání — samoučení —

h) aby se po každé stránce osamostatnili.

Příležitost k tomu dá: účast v práci i ve vedení práče v domácnosti, hospodářství a v dílnách, v kanceláři, laboratořích a knihovně.

Zařízení ústavu

bude tak upraveno, aby jak možno byl dosažen cíl soběstačnosti:

a) chovanci sami vedeni budou k tomu, aby obstarávali — ovšem bez újmy na zdraví a vzdělání — všecky domácí a hospodářské práce, aby najatý personál ústavní byl minimální;

b) dílny ústavní budou mít v čele živnostensky oprávněné mistry, kteří budou za účasti chovanců obstarávat spotřebu ústavní a v ostatním čase pracovat pro odprodej mimo ústav;

c) na vydržování ústavu přispějí příjmy od zámožných internistů a ambulantů;

d) ústav vytvoří za účasti chovanců kancelář, která tiskem i soukromými dopisy nebo osobní intervencí bude ideje ústavní propagovat a získávat morální i hmotnou podporu ve veřejnosti u jednotlivců i korporací.

Poněvadž zvlášť na středním stupni bude výchova a vyučování hlavně opírati se o tělesnou práci, budou hlavními východisky i koncentračními body, k nimž učebná látka se bude vztahovat, hmoty, jež děti budou zpracovávat a jimiž budou obrábět.

Tedy zvláště: dřevo, kovy, kámen a hlína, látky oděvné, papír.

Dřevo bude se obrábět technikami, jichž se užívá při:

a) výrobě "Jirsákových panáčků" z plodu, větviček, kořínku;

b) košikaření;

c) truhlaření;

d) řezbářství, intarsování, práce v korku a linoleu,

e) soustružnictví;

f) kolářství a bednářství.

Z kovu hlavně železo technikou

kovářskou,

zámečnickou,

mechanickou,

cín a zinek

klempířskou,

mosaz a měď

rytecky, ciselersky.


Kámen a hlína

modelováním a hrnčířstvím,

oklepáváním kamene,

řezáním,

broušením,

leštěním,

Oděvné látky

technikami krejčovskými,

obuvnickými,

zvlášť pak práce šňůrkovací,

tkaní na stavu,

paličkování,

pletení i na stroj,

háčkování,

šití jehlou,

barvení látek,

malování na látce,

Papír

knihařstvím, kartonáží

a řezáním patron.


Poněvadž vedle volné přírody, pole, zahrady, dvora a j. budou učebnami dětí hlavně ústavní dílny, bude zřízení těchto věnována zvláštní péče.

Z řemeslných dílen budou sukcesivně zřízeny nejprve ty, jež mají zvláštní výchovný a praktický význam pro chovance a ústav.

Tak bude to:

truhlárna s hračkárnou,

keramická dílna,

knihárna s kartonáží,

krejčovna a šití prádla,

ševcovna,

mechanika,

košíkárna.


Vedle učeben a laboratoří rázu všeobecně vzdělávacího zřídí se i zvláštní výchovná, vyučovací a hygienická opatření, jež dosud považována byla za luxusní a jež bývala dosažitelná jen zámožným.

I v našem ústavu jejich vydržovací náklad bude uhrazován z honorářů zámožných interních chovanců nebo ambulantů — ale umožní se tak užití jich i nemajetným našim chovancům a to dle individuelních jejich vloh.

Bude to:

a) atelier, pro výtvarná umění — kreslení, malování, modelování a dřevořezbu, práce v kovu a na látkách i z látek;

b) škola řečí: slovanských i světových: angličiny, francouzštiny a j.;

c) hudební síň pro vyučování zpěvu, houslím, pianu a pro výchovu k chápání a chutnání uměleckých děl hudebních;

d) moderní hygienická zřízení: tělocvik orthopedický, rytmický, sprchy, koupele, masáže atd.

Na ústav zavoláni budou k práci učitelé, kteří jsou mi známi čistým svým karakterem a vynikajícími svými učitelskými kvalitami všeobecnými i odbornými.

Ti budou tak hmotně zabezpečeni, aby — prosti všech existenčních starostí — mohli se věnovat jen svému povolání. Abys chovanci co nejintimněji mohli se stýkat a vskutku s nimi žít, budou bydlet v ústavu. Tam budou se také stravovat.

Jejich úkolem mimo pravidelnou práci mezi chovanci bude, spolupůsobit v kursech, jež ústav bude pořádat pro přípravu příštích školských vychovatelů i pracovníků v oboru sociální péče.

Vedle této práce v ústavě súčastní se učitelé Bakulova ústavu pokusu k vybudování velikých organisací dětských, ve kterých české dítě bude se projevovat ušlechtilou snahou zužitkovat svůj volný mimoškolský čas k tvůrčí i prostě výkonné práci.

To bude se dít organisací dětských družin zpěvních, divadelních, výrobních, a p.

Počet chovanců interních.

Každý z tří stupňů výchovných bude míti 10, výjimečně 15 interních chovanců. Pro prvý čas bude mít ústav mimo původní členy "Bakulovy družiny" skupinu I. a II. stupně.

Interní personál

bude pro začátek v poměru k počtu interních chovanců veliký. Je však nutný, mají-li se hned a dokonale zmoci počáteční nesnáze nevychovanost dětí, nezapracovanost personálu samého — nemá-li ústav dlouho krnět "dětskými nemocemi."

Ale nebude se ani při začátku jevit veliký, když se uváží, že je to ústav pokusný, tedy studijní — v němž se budou hledat a tvořit nové způsoby výchovné a vyučovací práce. A nepoměr počtu personálu k chovancům interním se vyrovná, počítá-li se s tím, že značná část personálu bude zaměstnána i prací v kursech a mezi velmi četnými ambulanty a v dětských podnicích, o nichž se mluví na jiném místě této organisace.

Konečně někteří z personálu jsou zástupci zařízení jaksi samostatných — jež také sama mají se vydržovat — jako mistři, zahradník a p.

Ředitel 1,

kuchařka 1,

učitelé 3,

služky 2,

vychovatelka 1,

pradleny 2,

pěstounky 2,

sluha 1,

správkyně 1,

zahradník 1,

ošetřovatelka 1,

mistři podle počtu dílen.


Externí personál:

Učitelé řečí, hudby a p. Počet dle potřeby a prosperity.

Činnost, povinnosti a práva každého z personálu bude vytčena v instrukcích; jeho požitky a poměr ke spolku budou vyznačeny ve služebních smlouvách.

Místnosti ústavní:

Vlastní účel mají v ústavě tyto místnosti:

Učebny

kuchyně

kabinety

umývárna

ředitelna

spíž

sborovna

sklad potravin

kancelář

jídelna

tělocvična

sklep

nemocnice

půda

ložnice

dílny

lázně

sklad materiálu

šatny

sklad výrobků

sklad prádla

výstava výrobku

sklad šatů

shromažďovací síň

prádelna

dětská

žehlírna

byty personálu


Ideový program Bakulova ústavu pro výchovu životem a prací.

Chovanci — s příslušným personálem ústavním — tvoří autonomní společenské těleso s tendencí žít, jak život sám vymáhá a vychovávat se tak pro samostatnou existenci veřejnou.

Sami na valných schůzích, v komisích a j. za vedení svých vychovatelů hromadně nebo volenými jednotlivci jednají a vyřizují všecky své existenční záležitosti.

Chovanci ustavují se v pracovní družiny, které sledují v životě ústavním cíle soběstačné a dospívají k tomu, že navazují co nejvíc přímých styků s veřejností a těmi připravují se pro život veřejný. Odbornými výkony pak jedni připravují se k budování vlastní existence na solidních základech živnostenských a obchodních, druzí, kteří jednou nebudou se obživovat fysickou prací, učí se tak chápat a prociťovat to, čemu by je žádná kniha nenaučila.

Proto chovanci účastní se všech domácích prací ústavních v budově i mimo budovu.

Vytřiďují se individuelně v pracovní skupiny, které — vhodně organisovány — představují výrobní celek, produkující předměty potřebné pro ústavní domácnost i pro odprodej.

Substitucemi pracovníků v příbuzných pracovních skupinách dávána chovancům příležitost, aby nejmnohostranněji vyzkoušeli a vycvičili své pracovní schopnosti a spolu aby poznali praktický význam takových substitucí v životě a práci veřejné.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP