Nárok tento přísluší nabyvateli oproti dodavateli, avšak jen v tom případě, že dodavatel daň, v trhové ceně vybranou, státu ještě neodvedl; stalo-li se tak. pak musí nabyvatel uplatňovati tento svůj nárok na vrácení daňové částky vůči státu.
Ustanovení toto je v zájmu podnikatelů, poněvadž jinak byli by povinni nabyvatelům vraceti případně dosti značně částky dané, kterou již státu odvedli prozatím ze svého, a trvalo by mnohdy delší dobu, než by tyto sumy dostali od státu nahraženy, což by mohlo míti za následek i snad ohrožení existence jisté částky podnikatelů.
Závěrečná ustanovení tohoto paragrafu mají za účel upraviti ty případy, když zboží přepychové, zdaňované dříve v drobném prodeji, zdaňuje se nyní u výrobce. Zboží toto může se v době, kdy zákon tento nabude platnosti, nalézati buď u výrobce nebo u velkoobchodníka nebo u detailisty.
Nalézá-li se u výrobce, musí tento odvésti z tržby za ně daň 12% (přepychovou) dle tohoto zákona; nalézá-li se zboží u velkoobchodníka, odvede tento při prodeji zboží detailistovi z tržby své toliko všeobecnou daň 2% dle tohoto zákona, předpokládaje ovšem, že splněny byly podmínky § 28, odst. 1., bodu 3., zák. ze dne 11. prosince 1919, č. 658 Sb. 7. a u. resp. § 28, odst. 1., bodu 3., tohoto zákona.
Detailista pak, který přepychové zboží prodává konsumentovi, vybere od něho 10% přepychovou daň, kterou odvede státu.
Tímto způsobem bude zamezeno, aby snad podnikatelé, kteří nejsou výrobci, unikali přepychové dani, kterou by jistě od konsumentů vybrali a sobě ponechali.
Návrh budiž Národním shromážděním projednán a schválen, a to vzhledem k naléhavosti věci v jednání zkráceném podle § 55 jedn. řádů. a budiž přikázán jak v poslanecké sněmovně tak po schválení touto sněmovnou v senátě výboru rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.
K odůvodnění návrhu na zkrácené jednání uvádí se následující:
Výnos daně z. převodu statků, pracovních výkonů a daně přepychové nebude sloužiti pouze k úhradě značných břemen, které státní správa vzhledem k mimořádným poměrům jest nucena na se bráti, nýbrž značná část jeho věnována bude sanací financí autonomních, které válkou i následky jejími jsou notoricky ve stavu tak desolátním, že je příkazem nutnosti opatřiti rychle vydatnou odpomoc ve směru tomto, ač-li nemá veškerá činnost svazů samosprávných, jejíž důležitost zejména v době nynější zajisté odůvodňovati netřeba, úplně ochabnouti.
Aby zabráněno bylo neblahým následkům, které by zastavením činností autonomních svazů, pro celý stát nastaly, podjala se státní správa úkolu opatřiti samosprávě prostředky, aby tato mohla dostáti svým úkolům, z nichž jako nejpalčivější uvádí se na tomto místě úprava platů učitelských.
Aby pak mohlo se s touto pomocnou akcí co nejdříve započíti, je nutno, by tato osnova, kterou má státní správě zjednána býti finanční možnost tuto sanační akci provésti, byla projednána jako "naléhavá", poněvadž dokud daň, jejíž výnos jest určen ku krytí nákladů s tím spojených, nebude pro tento účel nově upravena, nelze státní správě vážně pomýšleti na odstranění dnešní finanční krise svazů samosprávných.
V Praze dne 22. prosince 1920.
Správce ministerstva financi: