Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

či bez nich (na př. nůžky, pilníčky atd.), pak toiletní soupravy v pouzdrech pro cestování.

nehledě na cenu

u výrobce

14. Prostředky k barvení vlasů a vousů.

nehledě na cenu

u výrobce

15. Všechny ostatní pomůcky ku pěstění krásy.

nehledě na cenu

u výrobce

Toiletními prostředky dani přepychové podrobenými se nerozumějí břitvy, nůžky na střihání vlasů, samoholicí přístroje s náhradními nožíky, řemeny na břitvy a pasty na tyto řemeny.

IV. Brašnářské a sedlářské zboží.

1. Kufry cestovní a vzorkovníky, vysoké lodní, nehledě na materiál,

při ceně nad 600 K

u výrobce

kožené cestovní brašny a vaky,

při ceně nad 300 K

u výrobce

cestovní kasety kožené jakéhokoliv druhu,

při ceně nad 400 K

u výrobce

cestovní kasety z plachtovice koží lemované,

při ceně nad 400 K

u výrobce

kožené tašky na spisy a peníze,

při ceně nad 350 K

u výrobce

schránky na doutníky,

při ceně nad 200 K

u výrobce

tabulky na psaní,

při ceně nad 200 K

u výrobce

kasovní portefeuille,

při ceně nad 200 K

u výrobce

dámské pasy z kůže neb imitace,

při ceně nad 100 K

u výrobce

dámské kabelky kožené a látkové,

při ceně nad 250 K

u výrobce

peněženky kožené neb z jiného materiálu,

při ceně nad 150 K

u výrobce

kožené karabáče a obojky na psy.

při ceně nad 40 K

u výrobce

2. Nehledě na cenu:

kožené schránky na skvosty,

kožené podložky na psaní a mapy,

kožené krabice na klobouky,

kožené necessairy, brašny a závitky na potřeby cestovní,

kožené pytle na prádlo,

kožená neb plátěná pouzdra na rakety,

kožená pouzdra na límce, manžety, deštníky, kukátka a lovecké pušky,

kožené kasety na fotografické přístroje,

kožené a lovecké brašny, kasety a pasy.

nehledě na cenu

u výrobce

3. Postroje kočárové, poprsní i chomoutové, kočárové biče obloukové a jízdecké biče, ústroje na jízdecké



Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

koně, pokrývky pod sedlo (mimo houně), koňské masky.

nehledě na cenu

u výrobce

V. Nožířské výrobky.

Nože a nůžky.

při ceně nad 30 K

u výrobce

Jídelní nože a nůžky jsou přepychové dani podrobeny, mají-li držátko zhotoveno z ušlechtilých hmot, uvedených v oddělení D X seznamu, zvláště ze stříbra, zlata, slonoviny atd., pak jsou-li ozdobnými předměty pro domácnost, ku př. mají-li střenky z perletě.

Obyčejné břitvy, přístroje holicí, nože kuchyňské, nože a nůžky, sloužící pro potřebu průmyslu, řemesel a zemědělství a nože s ebenovými držátky nejsou podrobeny dani přepychové.

VI. Výrobky umělého zámečnictví a pasířství z jakéhokoliv kovu.

1. Reliéfy a ozdoby:

a) kované a tepané;

při ceně nad 400 K

u výrobce

b) tlačené.

při ceně nad 300 K

u výrobce

2. Zámky, náhrobní svítilny a koše.

při ceně nad 500 K

u výrobce

3. Popelnice.

při ceně nad 700 K

u výrobce

4. Kované zábradlí, mříže a kříže.

nehledě na cenu

u výrobce

5. Jinaké umělecké práce kované, tepané neb tlačené mimo osvětlovací tělesa.

při ceně nad 500 K

u výrobce

VII. Starožitnosti a sbírky známek.

1. Starožitnosti, t. j. předměty uměleckého či historického významu starší 50 let s vyloučením imitací. Z prací textilních: pletiva, tkaniny, výšivky, krajky, bohoslužebná roucha, kroje; z prací kožených a lepených: tapety, práce knihařské a pod. Miniatury. Malba na skle, práce ze skla, jako: stolní příbory, zrcadla a pod. Výrobky hliněné, majolika, fayence, kamenina, porcelán, kachle a pod. Email, šperky, náčiní bohoslužebné. Předměty kuté, tepané a lité ze železa, médi, cínu a bronzu, jako: mříže, zámky, kování,



Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

kříže, svítilny, zbroj a zbraně. Sochy, reliéfy. Řezby ze slonoviny, práce z kamene, z rohoviny, úběle, mastku a pod. Vějíře. Mosaiky, kameje. Obrazy, nábytek, hodiny, lustry, svícny, rámy a pod.

při ceně nad 200 K za kus

v drobném prodeji a při vývozu

2. Sbírky poštovních známek.

při ceně nad 200 K

v drobném prodeji

VIII. Fotografie, grafika, obrazy, vazby.

1. Fotografie:

a) omalované akvarelovými nebo olejovými barvami, fotografie zhotovené uhlotiskem, gumotiskem, platinotypií, olejotiskem, bromolejotiskem a olejotiskovým přetiskem;

nehledě na cenu a velikost

u výrobce

b) fotografie původní i zvětšeniny jiné než uvedené pod a), počínaje velikostí 18/24;

nehledě na cenu

u výrobce

c) semiemaily t. j. fotogramy do šperků.

nehledě na cenu

u výrobce

2. Umělecké reprodukce všeho druhu zhotovené tiskem s výšky, z hloubky neb s plochy.

při ceně nad 250 K

v drobném prodeji

Reprodukční plotny nejsou přepychovým zbožím.

3. Obrazy, lepty, kresby umělců malířů neb kresličů.

při ceně nad 500 K

v drobném prodeji

4. Plastiky:

a) originály umělců sochařů, pokud nejsou osvobozeny dle § 28., odst. 1.), bod 2. zákona;

při ceně nad 500 K

v drobném prodeji

b) ostatní plastiky se zdaňují jako ozdobné předměty (odd. C VIII a C X).

5. Umělecké vazby knih, diplomů, adres a pod., provedené podle návrhu uměleckého v kůži a ručně zlacené neb tepaným kovem ozdobené.

nehledě na cenu

u výrobce

Alba patří k ozdobným předmětům v domácnosti (oddíl CX č. 2. seznamu).

IX. Hudební nástroje, hudební stroje a jiné potřeby pro hudebníky.

1. Klavíry, pianina, harmonia

nehledě na cenu

v drobném prodeji

2. Hudební stroje uváděné v činnost strojem neb mechanickým způsobem



Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

jich součástky a příslušenství (na př. phonoly, pianoly, orchestriony, gramofony, fonografy, kolovrátky, samohrací stroje všeho druhu, reprodukční desky, válce a pásky, kterými se mechanické hudební stroje rozezvučí).

nehledě na cenu

u výrobce

3. Ostatní hudební nástroje všeho druhu (na př. strunové a dechové nástroje, bubny, činely, zvonkové hry, tahací harmoniky atd.).

při ceně nad 400 K

v drobném prodeji

4. Smyčce.

při ceně nad 200 K

v drobném prodeji

5. Pouzdra na hudební stroje a stojany na noty.

při ceně nad 200 K

v drobném prodeji

6. Kolovrátky a hrací strojky s nejvýše 21 tony, okariny a foukací harmoniky.

při ceně nad 60 K

u výrobce

X. Ušlechtilé hmoty a výrobky z nich, hodiny a hodinky.

1. Ušlechtilé hmoty t. j. stříbro, zlato, platina, drahokamy, polodrahokamy, perle, jantar, slonovina, mořská pěna, želvovina a eben.

nehledě na cenu

v drobném prodeji

Drahokamy rozumějí se: diamant. korund (safír, rubín), z berylů smaragd; polodrahokamy rozumějí se veškeré synthetické drahokamy, pak pravé polodrahokamy, zvláště chrysoberyl (alexandrit, kočičí oko), spinell, topas, beryl (aquamarin, chrysobth a zlatý beryl), cirkon (hyacint), opál, granát (pyrob), turmalin, peridot, olivin, dichroit, cyanit, dioptas, diopsid, vesuvian, tyrkys, z křemenů: ametyst, horský křišťál, záhněda, citrin, morganit, růženín, kočičí oko, dále jaspis, chalcedon (karneol plasma, chrysopraš. achát), živec (adulár, amazonský kámen, labradorit), lazurový kámen, nephrit, jadeit, spodumen (kuncit, hiddemt, lithum-smaragd), hämatit lepidolit obsidian, malachit, atlasový živec, aragonit, gagat (jat).

Doublety nepočítají se k polodrahokamům.

Perlami rozumějí se pouze pravé perle (též japonské).



Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

Dani přepychové nejsou podrobeny:

a) snubní prsteny ze stříbra, z nového zlata (pod 250/1000), že 14tikaratového zlata (pod 580/1000), pokud váha jednoho kusu nepřesahuje 6 g;

b), předměty sloužící ku náhradě poškozených nebo vyňatých částí lidského těla (ku př. umělé zuby a chrupy);

c) předměty z nepravého kovu pozlacené (doublované), nebo postříbřené; nepravými kovy rozumějí se směsi, které neobsahují žádného zlata ani stříbra.

O předmětech z alpaky, alpaky postříbřené, nového stříbra, čínského stříbra atd. viz oddíl C VIII seznamu.

2. Předměty z ušlechtilých hmot i ve spojení s jinými hmotami zhotovené.

nehledě na cenu

v drobném prodeji

3. Hodiny a hodinky:

a) hodiny visuté neb stojaté (úplné);

při ceně nad 600 K

v drobném prodeji

b) samotné hodinové stroje;

při ceně nad 300 K

v drobném prodeji

c) samotné skříně hodinové;

při ceně nad 300 K

v drobném prodeji

d) kapesní a náramkové hodinky z ušlechtilých hmot.

nehledě na cenu

v drobném prodeji

Niklové neb ocelové hodinky nejsou přepychovým zbožím.

XI. Květiny přírodní a umělé.

1. Květiny skleníkové t. j. květiny, které se celoročně pěstují pod sklem (na př. všechny druhy palem, orchideje, krotony, pestrolisté draceny, listnaté begonie, teplodomé kolousy a veškeré druhy jemné zeleně).

nehledě na cenu

v drobném prodeji

Přepychovým zbožím nejsou:

a) květiny, které se zprvu pěstí ve sklennících, ale později vysazují do volné přírody, na př. azalky, alpské růže, pelargonie, luksinky, nobelie a jiné zelené lupenité rostliny;

b) květiny, které se napřed pěstují mimo sklenníky a do sklenníku se dávají na krátkou dobu, jen aby se připravily k trhu.



Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

2. Květiny umělé a preparované.

při ceně nad 30 K za kus

u výrobce

3. Květinové soupravy z přírodních květin.

při ceně nad 100 K

v drobném prodeji

4. Květinové soupravy z umělých neb preparovaných květin aneb kombinované z přírodních a umělých neb preparovaných květin

při ceně nad 50 K za kus

u výrobce

ad 3. a 4. Květinovými soupravami se rozumějí veškeré soupravy zhotovené z přírodních, sušených a umělých květin nehledě na to, slouží-li k ozdobě domácnosti, obleků, klobouků, kromě toho věnce, příležitostné dary a pod. Při umělých květinách nerozhoduje, je-li souprava vyrobena z tkané látky nebo papíru a pod. Při soupravách jest dani přepychové podrobena celá kupní cena, tedy také cena vedlejších pomůcek k soupravě náležejících (košíků, drátů, pentlí a pod.).

XII. Optické přístroje.

1. Fotografické přístroje všeho druhu a jich příslušenství (stativy, objektivy, závěrky, kasety a filtry).

nehledě na cenu

u výrobce

2. Kinematografické přístroje k snímkům a ku promítání a jich náhradní součástky.

nehledě na cenu

u výrobce

3. Hotové ku projekci způsobilé filmy pro biografy mimo filmy určené pro veřejně přístupné biografy.

nehledě na cenu

u výrobce

4. Lorgnony, triédry a kukátka se zvětšením nejvýše, 3 1/2 násobným. Dalekohledy (mimo triédry) na jedno neb dvě oči se zvětšením 4a vícenásobným ne sou přepychovým zbožím.

nehledě na cenu

u výrobce

XIII. Zbraně.

Ruční střelné zbraně všeho druhu a jich součástky.

nehledě na cenu

u výrobce

XIV. Výrobky kamenické a sochařské.

1. Kamenné kryty hrobů a hrobek, čítaje v to obruby, též obruby samotné:



Druh předmětu

Cena rozhodná pro povahu přepychového předmětu

Způsob zdanění

a) z materiálu cizího;

při ceně nad 8000 K

u výrobce

b) z materiálu domácího;

při ceně nad 14.000 K

u výrobce

2. náhrobky (pomníky) a urny všeho druhu z přírodního kamene architektonicky neb sochařsky řešené:

a) z materiálu cizího;

při ceně nad 5000 K

u výrobce

b) z materiálu domácího.

při ceně nad 9000 K

u výrobce

Při kombinaci rozhoduje pro posouzení cenové hranice cennější materiál.

3. Náhrobky (pomníky) a urny všeho druhu z umělého kamene neb jiných náhražek architektonicky neb sochařsky řešené.

při ceně nad 1000 K

u výrobce

Daň přepychová postihuje jen cenu vlastního krytu neb náhrobku; do daňového základu pro tuto daň se tudíž nevčítá úplata za stavební práci zedníkovu, dále úplata za výkop a rovněž ne poplatky hřbitovní ani úplata za ozdoby z jiného materiálu než jest náhrobek neb kryt. Úplaty za tyto vedlejší výkony resp. dodávky podléhají však všeobecné dani, pokud se tyče, jde-li o ozdoby z jiného materiálu než z kamene, podléhají dani přepychové zvláště.

Za výrobce jest považován a tedy daň přepychovou platí ten podnikatel (kameník nebo sochař), který postavil kryt neb náhrobek (pomník) na hřbitov či jiné misto konečného určení. Pomníky k účelům veřejným a originály výtvarných umělců-sochařů nepodléhají dani přepychové.

4. Leštěné obložení stěn z přirozeného neb umělého kamene.

nehledě na cenu

u výrobce

Výrobcem jest ten, kdo stěnu obkládá.

XV. Rakve.

Rakve kovové

při ceně nad 2000 K

u výrobce


Důvody.

Těsně před uplynutím jednoho roku od doby, kdy zákon ze dne 11. prosince 1919 č, 658 Sb. z. a n., o všeobecné dani z převodu statků, pracovních výkonů a dani přepychové nabyl účinnosti, předstupuje vláda Republiky Československé s osnovou novely k němu.

Krok tento jest vysvětlitelný, uváží-li se, jak hluboce zasahuje tato daň do všech odvětví průmyslu, výroby, obchodu i živností, a do celého života hospodářského vůbec. takže nelze činiti jinak, nemá-li hospodářsky život ve státě býti ochromován, a na druhé straně opět nemá-li očekávaný finanční efekt býti oslaben, než čas od času přizpůsobiti zákon potřebám, které teprve při praktickém jeho provádění stanou se patrnými.

Se zjevem tím setkáváme se ostatně i v jiných státech, kde podobné daně jsou zavedeny, jako: v Německu, Itálii, Spojených státech Severoamerických, kde všude po krátké době přikročeno k novelaci zákonů o těchto daních.

Přítomná zákonná osnova, která pokud se týče sazby všeobecné daně z převodu statků a pracovních výkonů přimyká se těsně k vládnímu návrhu zákona o změně sazeb daně a převodu statků a pracovních výkonů a dávky uhelné a o údělech z daně z převodu statků a pracovních výkonů (tisk č. 638 posl. sněm.), není ničím jiným, než jen výsledkem zkušeností nabytých praxí, uzákoňujíc celou řadu požadavků, uplatňovaných jednotlivými kruhy interesentů a činíc různá opatření, kterými by daňový výnos byl bez újmy loyálních plátců co nejvíce zabezpečen.

Navrhované novoty možno rozvrhnouti na změny rázu všeobecného (zásadního) a na změny v ohledu specielním.

I. Co se týče změn zásadních, dlužno vytknouti tyto body:

1. Zdanění přepychových předmětů u výrobců rozšířeno, až na skrovné výjimky (kožešiny, nábytek, šperky, osvětlovací tělesa, hudební nástroje, starožitnosti, květiny, plastiku a malířství) na všechno zboží zdaňované dříve v drobném prodeji.

Opatřením tímto vyšla vláda vstříc souhlasným přáním téměř všech vrstev podnikatelských, uznavši tento způsob zdanění výhodným též z toho důvodu, že vyměřovacím úřadům odpadne celá řada daňových objektů, když odvádění daně bude soustředěno na stadium výroby.

Nejširší kruhy poplatnictva (malí detailisté) uvítají pak zajisté s povděkem toto opatření, které je zbavuje svízelného vedení zápisů daňových, pro ně dosti komplikovaných, a nepříjemností, spojených s daňovou kontrolou, omezujíc povinnost vésti tyto zápisy (knihu skladní a daňovou) jen na výrobce, t. j. podnikatele větší, v oboru vedení knih školenější.

Nevýhoda, která plyne z tohoto způsobu zdaňovacího pro fiskus, že totiž daňový podklad se značně snižuje, ana cena, za kterou prodává výrobce je mnohdy daleko menší než cena, za kterou prodává detailista, je vyvážena zlepšenou daňovou technikou, poněvadž ve stadiu výroby možno postihnouti poměrné všechno zboží, kdežto při zdanění v drobném prodeji dle nabytých zkušeností i při sebe lépe organisované kontrole daňové uniká přece jen značná část tržby zdanění.

2. Zavedena povinnost, aby podnikatelé platili měsíční splátky na tuto daň, nečekajíce úředního vyzvání, vždy 10. toho kterého měsíce za měsíc předchozí.

Toto ustanovení, které zná též zákonodárství severoamerické, je odůvodněno tím, že není potřebí ponechati v rukou výherců těchto daní (podnikatelů) vybrané obnosy po celé čtvrtletí nebo dokonce po celý rok; stát přichází tím o značné sumy na úrocích a jest též v zájmu poplatníků (jak oni samí při různých příležitostech prohlašovali), aby daň byla odváděna postupně v menších částkách a nikoliv v poměrně značných částkách čtvrtletních neb dokonce ročních.

Dalším motivem byla zde snaha, opatřiti státní pokladně příjem z těchto daní již během toho kterého správního roku, při čemž rozhodl i ten moment, že ponecháním vybrané daně v rukou podnikatelských delší dobu může bytí dobytelnost daní i obložena, zejména uváži-li se, že nynější doba nevylučuje dosud nikterak různé krise hospodářské.

3. Učiněno několik nových opatření, které mají za účel poplatníky, kteří by chtěli odvádění daně se vyhnouti a nebo aspoň je ztížiti, přiměti k přesnému a rychlému plnění jejich povinností.

Opatření to je nutným nejen v zájmu tisku, nýbrž těch i oněch podnikatelů, kteří povinnostem svým zadost činí, a finanční správa musí nevyhnutelně míti po ruce takové prostředky, které by nejen vydatně, ale také zároveň rychle zjednaly v případě potřeby patřičnou odpomoc tak, aby počestní plátcové dani nebyli v nevýhodě oproti těm, kdož daň jakýmkoliv způsobem defraudují.

Touto myšlenkou byla vedena vláda, ustanovujíc v § 17. osnovy 10% zvýšení daně, nepodá-li podnikatel daňové přiznání v čas, a zavádějíc dále kontumační řízení (§ 19.), jakož i svědeckou a znaleckou povinnost (§ 46.) a rozšiřujíc a zostřujíc trestní ustanovení (§ 42.) a dávajíc konečně státu právo převzíti předmět za cenu, stranou udanou (§ 39.).

Všechna tato ustanovení, s nimiž aspoň částečně se setkáváme i v zákonodárství cizím (zvýšení daně při opožděném placení v zákonu italském, právo státu převzíti víc za cenu stranou udanou v novém zákonu německém) neohrožují nikterak poctivého platitele daní a škodlivé účinky stihají jen ty, kdož úmyslnou liknavostí nebo přímo jednáním proti zákonu těžce poškozují nejen státní pokladnu, nýbrž i loyální své spoluobčany.

Podrobněji bude o jednotlivých těchto novotách promluveno u příslušných paragrafů.

4. V některých směrech doplňuje pouze přítomná osnova mezery dosavadního zákona, které teprve při praktickém jeho provádění vyplynuly na povrch.

Sem spadá zejména:

Ustanovení posledního odstavce § 19 osnovy, které uzavírá v sobě zmocnění ministerstva financí k sjednání daňového paušálu,

ustanovení § 30, že sazba daně přepychové činí v některých případech 2% (t. zv. "snížená daň přepychová"), pak ustanovení §§ 37 a 38 o vrácení daně přepychové při vývozu a při živelních pohromách; ustanovení poslednější jevilo se naléhavým zejména v zájmu výrobců vzhledem k tomu, že téměř všechny přepychové předměty zdaňují se ve stadiu výroby.

Též zde se odkazuje k podrobnějšímu odůvodnění jednotlivých změn u příslušných paragrafů.

5. Aby seznam přepychových předmětů byl pokud možno pružným, a vyhovoval proměnlivým poměrům nynějšího hospodářského života, dána byla § 26 vládě možnost, aby dle potřeby pouhým nařízením některé. předměty z něho vyloučila, resp. zařadila do něho předměty nové, a takto rychle přizpůsobila zákon potřebám doby; s tím souvisí právo změniti způsob zdanění, objeví-li se toho nutnost.

Obě ustanovení nejsou vlastně ničím jiným, než důsledným doplňkem ustanovení dřívějšího, dle něhož vláda mohla sice seznam předmětů přepychových pozměniti nařízením, avšak jen potud, pokud povaha předmětů jako předmětu přepychového byla dána jeho cenou.

Jest zajisté záhodno, aby možnost, učiniti tento seznam co možno nejpružnějším. byla rozšířena i na předměty, které bez ohledu na ceny jsou považovány za přepych a příslušné ustanovení odpovídá jistě intencím zákonodárcovým.

6. Aby zmizela dosavadní duplicita zákonodárství při těchto daních vzhledem k poměrům na Slovensku byla příslušná zákonná místa (§ 4, body 8 a 9, §§ 21 a 45) upravena tak, aby zákon ze dne 29. ledna 1920, č. 70 Sb. z. a n., jímž zákon o dani z převodu statků, pracovních výkonů a dani přepychové, pozměněn pro Slovensko, mohl vůbec odpadnouti a pro celou říši platil zákon jednotný.

Tato unifikace je na prospěch bezpečné orientace nejen úřednictva, nýbrž i publika, které může často, platí-li dva zákony vedle sebe, přijíti ke škodě tím, že přehlédne, že pro některé státní území platí předpisy odchylné, publikované ve zvláštním zákoně.

U. Pokud navrhované obměny týkají se jednotlivosti, je připojeno příslušné odůvodnění u jednotlivých paragrafů.

Ku konci se dodává, že vláda zamýšlela původně sloučiti obě daně (všeobecnou daň z převodu statků, i daň přepychovou), v jedinou daň a odstupňovati sazby podle toho, jak dalece ten který předmět je pro jednotlivce zbytný neb nezbytný, a předměty naprosto nezbytné od daně vůbec osvoboditi.

Avšak bylo nutno od projektu tohoto, který podobal by se zákonu severoamerickému, prozatím upustiti, protože by daň úplně nová měla za následek, že poplatnictvo, obeznámivši se pravé jakž takž s jednou daní, musilo by opětně vpravovati se do poměru nových, značně odlišných, což by mohlo vyvolati rozladění nehledě ani k tomu, že úřady vyměřující zatížené právě nyní pracemi spojenými s ukládáním dávky z majetku a trpící nad to nedostatkem personálu, sotva by mohly osvojiti si pronikavou novotu řádné a včas, čímž by trpěli i poplatníci, poněvadž za panujících poměrů stěží by se vyhnuly úřady prvé stolice různým přehmatům.

Krom toho vyžadovalo by uvedení nového zákona v život značného nákladu na potřebné tiskopisy, a i výnos byl by v počáteční době jako jest tomu při každé nově zavedené dani, nepatrný.

Důvody k jednotlivým paragrafům:

K § 1.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP