Disciplinární řízení vykonávají disciplinární komise, jež se dosadí:
a) při ústředních úřadech,
b) při úřadech některé ústředně přímo podřízených.
Disciplinární komise při ústředních úřadech (vrchní disciplinární komise) jest přímou disciplinární stolicí:
1. pro zaměstnance přidělené službou ústřednímu úřadu:
2. pro úředníky počínajíc IV. služební třídou.
Zároveň jest stolicí odvolávací pro nálezy disciplinárních komisí pod b) uvedených.
Disciplinární komise při úřadech některé ústředně přímo podřízených jsou disciplinární stolicí pro zaměstnance služebního obvodu onoho úřadu, u něhož jest disciplinární komise ustanovena.
Není-li u úřadu podléhajícího přímo ústřednímu úřadu dosazena disciplinární komise, přikáže přednosta ústředního úřadu disciplinární případ zaměstnance jiné disciplinární komisí téhož oboru státní správy.
Není-li toto opatření proveditelným, jest v tomto případě příslušnou disciplinární komise dosazená u nadřízeného politického úřadu zemského.
Příslušnost.
§ 122.
Pro určení příslušnosti jest rozhodujícím doba, kdy zahájeno bylo disciplinární řízení a to i tehdy, jestliže skutek byl spáchán v dřívějším služebním postavení; v případě tom posoudí se povaha a trestnost skutku dle služebních předpisů, jímž obviněný dříve podléhal; při prohlášení nálezu budiž však přihlíženo k jeho schopnostem a důvěryhodnosti, jaké se těší v nynějším svém postavení.
Spory o příslušnost rozhoduje vrchní disciplinární komise.
Složení a volba.
§ 123.
V disciplinární komisi zasedá mimo předsedu a jeho zástupce 16 členů, z nichž 8 jmenuje přednosta ústředního úřadu a 8 volí se na dobu 3 roků.
Předsedu a jeho náměstka jmenuje přednosta ústředního úřadu.
Předseda i náměstek, jakož nejméně 4 z jmenovaných členů nechť jsou právníky.
Každá disciplinární komise má svůj vlastní volební obvod.
Volba 8 členů a 4 náhradníků vykoná se obdobně podle zásad stanovených pro volbu členů kvalifikační komise (§§ 20, 24).
§ 124.
Z oněch 8 řádných členů a 4 náhradníků, kteří mají býti do disciplinární komise zvoleni, připadá vždy po 2 řádných a 1 náhradníku na jednotlivé skupiny státních zaměstnanců stanovené § 47.
§ 125.
Přednostou ústředního úřadu jmenování členové, včetně předseda a náměstek, musí náležeti rovněž volebnímu obvodu oné komise, kde zasedají.
Členem komise nebo náhradníkem nemůže býti zaměstnanec, proti němuž bylo zahájeno disciplinární řízení.
Způsob jednání.
§ 126.
Disciplinární komise jednají v pětičlenných senátech, čítajíc v to předsedu, jež nutno sestaviti tak, aby polovina byla ze zvolených a polovina z jmenovaných členů.
Mimo to nutno při sestavení senátu přihlížeti ke skupině, k níž obviněný náleží.
Z přísedících musí býti nejméně 2 právníky.
Senáty sestavuje přednosta úřadu, u něhož je komise zřízena předem na celý rok.
Náhradníci nastupují podle předem stanoveného pořadí.
§ 127.
Disciplinami senát usnáší se prostou. většinou hlasů, předseda hlasuje naposled.
Trest propuštění nebo odnětí výslužného obviněnému a jeho rodině, může býti usnesen, hlasují-li pro něj všichni členové senátu.
O každé schůzi senátu vyhotoví se zápis, jejž obstará přednostou úřadu určený zapisovatel z řad právníků.
Disciplinární zástupce.
§ 128.
K hájení zájmů služebních, důstojnosti a cti stavu státních zaměstnanců, ohrožených skutkem obviněného, ustanoví přednosta ústředního úřadu jednoho nebo více disciplinárních zástupců na dobu 3 let, kteří mohou býti kdykoliv odvoláni.
Disciplinární zástupce musí býti před každým usnesením komise slyšen.
Je-li proti disciplinárnímu zástupci zahájeno disciplinární řízení, nesmí až do jeho výsledku funkci svoji vykonávati.
Vyloučení a odmítnutí.
§ 129.
Pro vyloučení členů disciplinární komise platí obdobně předpisy trestního řádu.
Obviněný má právo nejpozději do 8 dnů po doručení odkazovacího usnesení odmítnouti 2 členy senátu, aniž by udal důvody.
Není-li pak dostatečný počet řádných členů komise, nastupují náhradníci.
Je-li odmítnut předseda, nastupuje jeho náměstek a je-li ten odmítnut, předsedá senátu nejstarší člen senátu z řad právníků.
§ 130.
Disciplinární zástupce i obviněný může navrhnouti, aby na místo příslušné disciplinární komise určena byla k projednání záležitosti jiná komise téhož druhu a v témž oboru státní správy, jsou-li po ruce důvody ohledně předpojatosti celé komise nebo důvody jiného důležitého rázu.
Obhájce.
§ 131.
Obviněný má právo zvoliti si obhájce 7. řad zaměstnanců v činné službě z téhož oboru státní správy nebo z řad obhájců v seznamu zapsaných.
Obviněnému budiž k jeho žádosti přidělen přednostou úřadu k ústnímu řízení obhájce ex offo.
Mimo tento poslední případ nikdo ze zaměstnanců není povinen obhajobu přijati.
Úřad obhájce z řad zaměstnanců je bezplatným; pouze náklad bezpodmínečně nutný v zájmu obhajoby, budiž mu obviněným hrazen.
Obhájce jest oprávněn uvésti vše, co uzná za vhodné a použíti všech zákonných prostředků k obhajobě. Jinak jest povinen zachovati mlčenlivost o všem, co mu bylo. jako obhájci svěřeno.
Disciplinární řízení.
Zahájení.
§ 132.
Shledá-li přednosta služebního úřadu z předběžného šetření, že jedná se o disciplinární provinění, učiní úřední oznámení příslušné disciplinární komisi.
Tato rozhodne bez ústního jednání, má-li býti disciplinární řízení zahájeno.
Před rozhodnutím budiž obviněný slyšen, po případě budiž k návrhu disciplinárního zástupce nebo z vůle úřední vykonáno další šetření.
Usnesení o zahájení disciplinárního řízení nechť obsahuje přesně vymezené obvinění a budiž obviněnému služební cestou doručeno. Proti němu není opravného prostředku.
Usnese-li se disciplinární komise, že řízení nemá se zahájit a má-li za to, že provinění jesť pouze lehčího rázu, postoupí spisy přednostovi služebního úřadu k dalšímu řízení, po případě uloží sama pořádkový trest.
Za souhlasu disciplinárního zástupce muže disciplinární komise vydati ihned odkazovací usnesení za účelem ústního jednání bez disciplinárního usnesení o zahálení řízení.
Zamítavé usnesení, řízení nezahájiti doručí se disciplinárnímu zástupci a obviněnému.
Disciplinární zástupce může proti tomu podati do 14 dnů stížnost k odvolávací disciplinární komisí (vrchní).
Proti zaměstnanci, jenž jest členem zákonodárného sboru, nemůže po dobu členství disciplinární řízení býti zahájeno, aniž v zahájeném pokračováno.
Případy trestní.
§ 133.
Zjistí-li disciplinární komise nebo přednosta služebního úřadu, že v porušení povinnosti zaměstnance nutno spatřovati skutkovou podstatu trestního činu, učiní oznámení státnímu návladnictví. Až do skončení trestního řízení odkládá se řízení disciplinární.
Přednostovi služebního úřadu budiž trestním soudem oznámeno, bylo-li proti státnímu zaměstnanci zahájeno trestní řízení, podána žaloba, byl-li vzat do vazby, jakož i výsledek pravoplatně skončeného řízení; v posledním případě buďtež spisy zaslány sebou. Přednosta učiní o tom oznámení disciplinární komisi a postoupí jí spisy k dalšímu řízení.
Byl-li proti zaměstnanci vynesen rozsudek trestního soudu, jenž má podle platných předpisů v zápětí ztrátu úřadu, stane se propuštění jeho ze služeb státu bez dalšího řízení usnesením disciplinární komise.
Tato zpraví o tom přednostu služebního úřadu, aby vyhotovil propouštěcí listinu a zastavil jeho služební požitky.
Disciplinární soud může v tomto případě použíti ustanovení § 118 odstavec 7. a 8.
Při jiných rozsudcích usnese se disciplinární komise, má-li býti řízení zahájeno nebo v přerušeném pokračováno.
Vyšetřování.
§ 134.
Bylo-li usneseno zahájiti disciplinární řízení, pověří předseda disciplinární komise jednoho nebo více úředníků z řad právníků z obvodu působnosti komise, úřadem vyšetřujícího komisaře.
Úředníci jinak v disciplinární komisi činní nemohou býti vyšetřovately.
Ohledně vyloučení vyšetřujícího komisaře platí obdobně předpisy trestního řádu (§§ 128, poslední odstavec, a 129).
§ 135.
Vyšetřující komisař vyslechne obviněného (bez přísahy), jakož i svědky, znalce a zjistí veškeré skutečnosti potřebné k vysvětlení věci, při čemž může použití služeb politických i policejních úřadů.
Při výslechu svědků a znalců i pokud se týče svědčeného, dlužno obdobně použití předpisů trestního řádu.
Zdráhají-li se svědci nebo znalci bez zákonného důvodu vypovídati, nevyhoví-li obeslání neb bydlí-li mimo působiště vyšetřujícího komisaře, požádá vyšetřovatel za výslech příslušný politický nebo policejní úřad.
Není-li vyšetřující komisař soudcem a je-li nezbytným přísežný výslech svědků a znalců, obstará jej příslušný okresní soud.
Neúčast obviněného nezdržuje vyšetřování.
Vyjdou-li při vyšetřování na jevo nové okolnosti (důkazy nebo protidůkazy), má disciplinární zástupce i obžalovaný právo žádati doplnění vyšetřování po předchozím usnesení disciplinární komise.
Ohledně tohoto usnesení platí obdobně ustanovení § 132, odstavec 7. a) a 8.
§ 136.
Když bylo vyšetřování skončeno, sdělí se s obviněným všechny okolnosti a důkazy proti němu snesené s výzvou, že má právo, do 8 dnů navrhnouti doplnění a spisy sdělí se disciplinárnímu zástupci. Ten má rovněž právo navrhnouti do 8 dnů doplnění.
O návrhu obviněného platí obdobně ustanovení § 132, odstavec 7. a 8.
Po té zašle disciplinární zástupce spisy komisi s příslušným návrhem.
Obžalovaný i jeho obhájce má právo během vyšetřování i po jeho skončení nahlédnouti do spisů a činiti si opisy.
Obsah spisů sdělovati s veřejností jest nepřípustno.
Usnese-li disciplinární komise na základě výsledku vykonaného šetření proti návrhu, vyšetřujícího komisaře řízení zastaviti, platí tu obdobné ustanovení § 132, odstavec 5., 7. a 8.
Usnese-li se naproti tomu záležitost ústně projednati, určí předseda rok a sdělí jej obviněnému obesláním, k němuž připojí seznam členů senátu. Zároveň zpraví disciplinárního zástupce a obhájce.
V odkazovacím usnesení, jež zašle se zároveň s obesláním, budiž přesně vytčena obvinění a označena opatření učiněná k přípravě ústního jednání. Proti obeslání není opravného prostředku.
Ústní jednání.
§ 137.
Disciplinární komise může naříditi osobní účast obviněného. Jednání není veřejné, obviněný může však k němu pozvati 3 svoje důvěrníky. Jinak mají přístup zaměstnanci z jeho stavu (skupiny), pokud obviněný si jejich přítomnosti přeje. Členové personální komise vyloučení býti nemohou.
Porady a hlasování dějí se v sezení tajném.
Ústní jednání počíná vylíčením skutkové podstaty, což vykoná předseda nebo jím stanovený zpravodaj z členů senátu.
Po té vyslechne se obviněný, svědci a znalci, případně přečtou se protokoly z předchozího vyšetřování a podají se důkazy.
Obviněný, obhájce, disciplinární zástupce, jakož i členové senátu jsou oprávněni klásti otázky svědkům a vyjadřovati se o průkazech.
Obhájce může obviněného v jeho vývodech kdykoliv přerušiti.
Po průvodním řízení podá disciplinární zástupce svůj výklad, načež vyjádří se obviněný a jeho zástupce. Obviněnému přísluší poslední slovo.
Disciplinární senát může k návrhu zástupce, po případě z vlastního popudu usnésti, ústní jednání za účelem opatření nových průkazů nebo i z jiných důvodů odročiti a stanoviti rok k pokračování.
Nález.
§ 138.
Senát má v nálezu přihlédati pouze k tomu, co bylo v ústním jednání uvedeno. Při rozhodnutí svém není vázán osvobozujícím rozsudkem trestního soudu, nýbrž usuzuje volně po svědomité úvaze všeho, co bylo během líčení uvedeno podle svého nejlepšího přesvědčení.
Nálezem disciplinárního senátu rozhodne se o všech obviněních za vinu kladených a obviněný je buď uznán vinným nebo sproštěn. V prvém případě určí se v nálezu stupeň disciplinárního trestu.
Byl-li obviněný sproštěn nebo byl-li mu uložen pouze pořádkový trest, hradí náklady řízení stát.
Zvoleného obhájce hradí vždy obviněný.
V nálezu budiž vylíčeno, zda-li a do jaké výše jest obviněný, jemuž uložen byl disciplinární trest, povinen hraditi náklady řízení vzhledem k jeho majetkovým poměrům, jakož i jiným polehčujícím okolnostem. Jinak platí tu obdobně předpisy trestního řádu.
Nález budiž ihned prohlášen a nejpozději v 8 dnech s odůvodněním doručen, obviněnému a disciplinárnímu zástupci.
O ústním jednání sepíše se protokol obsahující jména přítomných a zkráceně vylíčený průběh jednání.
O poradě a hlasování sepíše se protokol zvláštní.
Oba protokoly podepíše předseda a zapisovatel.
Odvolací řízení.
§ 139.
Proti nálezu disciplinární komise I. stolice může se odvolati obviněný i disciplinární zástupce do 14 dnů po doručení nálezu k vrchní disciplinární komisí (odvolací) a to jak ohledně viny tak i trestu a nákladů.
Včasně podané odvolání má odkládací účinek nálezu.
Zjistí-li odvolací disciplinární komise, že odvolání jest opožděno nebo podáno osobou, jíž právo odvolací nepřísluší, zamítne je, jinak rozhodne bez ústního jednání:
1. má-li býti vyšetřování doplněno, což se uloží disciplinární komisi I. stolice,
2. má-li býti opakováno, poněvadž různé nedostatky toho vyžadují; v případě tomto zruší nález a nařídí disciplinární komisí nové provedení disciplinárního řízení,
3. jedná-li se o pouhé náklady. V ostatních případech nařídí předseda ústní jednání. Další jednaní a vynesení nálezu odvolávacího děje se podle zásad platných pro disciplinární komisi I. stolice.
Výkon nálezu
§ 140.
Pravoplatný nález s důvody zašle se přednostovi služebního úřadu, který zařídí výkon trestu.
Disciplinární tresty zapisují se do osobního výkazu; pokud zápis trvá, chová se opis nálezu v patrnosti. Pořádkové tresty se nezapisují.
Po uplynutí tří let od pravoplatnosti nálezu a odpykání trestu, a bylo-li chování zaměstnance do té doby bezvadné, vykoná se výmaz zápisu trestu tím způsobem, že založí se úplně nový osobní výkaz. První stupeň disciplinárního trestu ťvýstrahaŤ vymaže se však již po roce za stejných zásad.
O výmaz musí zaměstnanec žádati.
Podmíněný nález.
§ 141.
Disciplinární komise může odložiti výkon těchto disciplinárních trestů:
výstrahy,
důtky a
vyloučení z postupu do vyšších požitků, má-li z podstatných důvodů za to, že obviněný se polepší a že tudíž výkonu trestu nebude třeba.
Osvědčil-li se zaměstnanec v zkušebné roční době, pokládá se za to, jako by vůbec nebyl disciplinárně souzen a trestán.
Podmíněný nález trestu jest vyloučen, jestliže obviněný byl již dříve disciplinárně trestán.
Roční zkušebná doba počíná dnem, kdy nález nabyl právní moci.
Odkladem výkonu trestu jsou také odloženy všechny následky s ním spojené.
Odklad trestu budiž pojat do nálezu a zapsán do osobního výkazu, načež po roce, jestliže se zaměstnanec osvědčil, nastane výmaz tím způsobem, že založí se úplně nový osobní výkaz.
O výmaz musí zaměstnanec žádati, o čemž. rozhodne disciplinární komise po vyslechnutí disciplinárního zástupce a služebního úřadu.
Podmíněný nález je podroben týmž opravným prostředkům jako nález vůbec.
Jestliže by zaměstnanec během roku zkušebního nebo po něm nebyl disciplinární komisí uznán za hodná výhody podmíněného odkladu trestu, nařídí tato bez ústního jednání výkon trestu s účinností toho dne, kdy tento nový nález nabude právní mocí. Bližší stanoví se nařízením.
Následky disciplinárního řízení.
§ 142.
Byl-li zaměstnanec prozatímně zbaven služby, bylo-li usneseno zahájiti proti němu disciplinární řízení, posečká se až do pravoplatného skončení s postupem do vyšších požitků.
Byl-li sproštěn, řízení disciplinární zastaveno, nebo byl-li trestán pouze výstrahou, důtkou nebo pořádkovým trestem, poukáže se zaměstnanci zadržené zvýšení požitků.
Bylo-li nalezeno na trest spojený s vyloučením z postupu do vyšších požitků, včítá se do trestu doba, po kterou byl již postup zadržen, což budiž v nálezu vyřčeno.
Obnova řízení.
§ 143.
Bylo-li disciplinární komisí usneseno, řízení nezahájiti, bylo-li zastaveno, byl-li obviněny osvobozen nebo uložen mu pouze pořádkový trest, může býti řízení na úkor obviněného k návrhu disciplinárního zástupce jen tehdy obnoveno, zjistí-li se nové skutečnosti nebo průkazy, které buď samy o sobě nebo s důkazy již provedenými odůvodňují, že by mohl obviněný býti usvědčen a odsouzen k trestu disciplinárnímu.
Proti zaměstnanci pravoplatně odsouzenému k mírnějšímu disciplinárnímu trestu než propuštění nebo odnětí výslužného jemu i rodině, může býti řízení obnoveno, jsou-li nové skutečnosti a průkazy takové. že by mohly s důkazy již provedenými odůvodniti posléze uvedené tresty.
Právoplatné odsouzený zaměstnanec nebo jeho pozůstalí, kteří nálezem disciplinární komise byli ve svých právech na výslužné zkrácení, mohou navrhnouti obnovu řízení i po výkonu trestu, prokáží-li se novými okolnostmi nebo průkazy, které buď samy o sobě nebo v souvislosti s důkazy již dříve zjištěnými mohou odůvodniti sproštění nebo uložení trestu podle stupně mírnějšího.
O obnově řízení, jakož i o tom, má-li se s výkonem uloženého disciplinárního trestu vyčkati rozhodne disciplinární komise I. stolice nález vynesší bez ústního jednání Před rozhodnutím může býti provedeno potřebné šetření; usnesení doručí se navrhovateli a disciplinárnímu zástupci.
Povolenou obnovou řízení ruší se dřívější nález v rozsahu povolené obnovy, záležitost přikáže se vyšetřujícímu komisaři a s výkonem uloženého trestu se vyčká.
Je-li v tomto případě zaměstnanec opětně uznán vinným, nemůže mu býti uložen trest přísnější předešlého a při výměru trestu budiž přihlíženo k trestu případně jíž odpykanému.
Disciplinární komise, která prohlásí obnovu řízení na prospěch obviněného přípustnou, může za souhlasu disciplinárního zástupce ihned nalézti na sproštění nebo mírnější trest.
Proti zamítavému rozhodnutí disciplinární komise I. stolice obnovu řízení nepovoliti, je přípustná stížnost k vrchní disciplinami komisi.
Byl-li v důsledku obnoveného řízení obviněný dodatečně sproštěn nebo pouze k pořádkovému trestu odsouzen, nahradí se mu případně ušlé služební požitky; také i pro případ mírnějšího disciplinárního trestu, k němuž byl obviněný v důsledku obnoveného řízení odsouzen, může disciplinární komise vysloviti, aby mu případně zkrácené služební požitky byly nahrazeny.
Po smrti zaměstnance přísluší nárok náhrady jeho pozůstalým, pokud byli na svých zaopatřovacích požitcích a na výslužném zkrácení.
Prozatímní zbavení služby.
§ 144.
Disciplinární komise může zaměstnance, proti němuž bylo zahájeno disciplinární nebo trestní řízení nebo řízení pro úpadek a za účelem zbavení svéprávnosti, kdykoliv prozatímně zbaviti služby.
V prvém případě má se tak nouze státi, je-li toho vzhledem k povaze nebo tíži obvinění nevyhnutelně třeba.
Vyšší a nejbližší představený může prozatímně zbaviti zaměstnance služby, jestliže byl vzat do vazby nebo dopustil-li se tak hrubého poklesku proti svým služebním povinnostem, že další setrvání jeho ve službě mohlo by vážně ohroziti důstojnost úřadu.
Každé podobné prozatímní zbavení služby oznámí se neprodleně disciplinární komisi. která bez průtahu je buď schválí nebo zruší.
Prozatímná zbavení služby končí nejpozději pravoplatným skončením disciplinárního řízení, budiž však zrušeno i dříve, jestliže pominuly jeho důvody anebo nebylo-li disciplinární řízení zahájeno vůbec.
Disciplinární komise rozhoduje o prozatímním zbavení služby, jeho potvrzení nebo zrušení bez ústního jednání.
Stížnost do rozhodnutí disciplinárního komise I. stolice nemá odkládacího účinku.
Proti prozatímnímu zbavení služby není opravného prostředku.
Všeobecné předpisy disciplinární.
§ 145.
Jestliže zaměstnanec nemaje řádné omluvy přes týden zameškal službu, nebo svojí dovolenou prodloužil, zbaví se, nehledě k pořádkovému trestu nebo případnému uvalení disciplinárního trestu, služebních požitků na dobu. po kterou neoprávněně scházel; příslušná, částka srazí se mu z požitků.
Nařízení to provede služební úřad, jemuž zaměstnanec podléhá a je proti němu možná stížnost do 8 dnů k příslušné disciplinární komisi, která rozhodne bez ústního jednání.
Každá, déle týdne trvající neoprávněná a řádně neomluvená nepřítomnost ve službě, budiž oznámena disciplinární komisi, rovněž budiž jí oznámeno, jestliže zaměstnanec byl jíž jednou pro neomluvenou nepřítomnost ve službě trestán pořádkovou pokutou a jestliže se opětně činu toho dopustil.
Disciplinární komise, může ihned naříditi, aby služební požitky zaměstnance byly zastaveny a vysloví v nálezu bez ústního jednání má-li býti zadržená částka zaměstnanci, jestliže nepřítomnost řádně neospravedlnil, vyplacena čili ne.
Nebyl-li příslušný obnos zadržen, určí komise v nálezu, jakým způsobem má býti % požitků sražen.
Proti nálezu disciplinární komise je přípustná stížnost do 8 dní k odvolávací stolici.
§ 146.
Během vyšetřování může vyšetřující komisař povoliti obviněnému a jeho obhájci, aby nahlédl do všech nebo do části spisů, jestliže tím není účel vyšetřování mařen (§ 136). Po doručení odkazovacího usnesení může obviněný i jeho obhájce nahlížeti do spisů a činiti si opisy, vyjímajíc poradní protokol.
Uveřejňovati obsah spisů jest nepřípustno.
§ 147.
Všechna doručení, která se stanou v důsledku disciplinárního řízení, jsou tehdy pravoplatná a směrodatná pro stanovené lhůty, stala-li se přímo obviněnému, jeho obhájci nebo zmocněnci vybavených plnou mocí.
Je-li pobyt obviněného neznám, pokládá se za platné doručení okamžik, kdy byly příslušné spisy uloženy u přednosty úřadu, kde obviněný naposledy sloužil nebo u zaměstnanců ve výslužbě u přednosty onoho úřadu, kde jest mu výslužné k výplatě poukázáno.
Veřejná výzva, aby se zaměstnanec dostavil, nebo úřední vyhláška nálezu se nepřipouští.
§ 148.
Pokud není jinak určeno jest přípustnou stížnost do všech rozhodnutí disciplinární komise I. stolice k odvolávací stolicí, kterou jest příslušná vrchní disciplinární komise.
Stížnost nutno podati u rozhodnuvší komise ve lhůtě 14denní od doručení nálezu, usnesení či jiného rozhodnutí. Včasně podaná stížnost má odkládací účinek, pokud není jinak stanoveno; opožděnou nebo neoprávněnou osobou podanou stížnost zamítne rozhodnuvší komise.
Lhůty opravných prostředků nelze prodloužiti; počínají dnem následujícím po doručení, nehledíc k tomu, je-li neděle či svátek, připadá-li však poslední den lhůty na posléze uvedené dny, končí tato následujícím dnem všedním. Do lhůty nezapočítají se dny poštovní dopravy. Písemná podání možno učiniti telegraficky, nutno jest však doplniti je prvopisem, jenž musí býti do 3 dnů po uplynutí lhůty odevzdán poštovní dopravě.
Opožděná podání, nebo zavčas prvopisy nedoplněné telegramy, odmítnou se bez dalšího řízení příslušnou disciplinární komisí I. stolice.
Jestliže zaměstnanec prokáže, že zameškal lhůty opravných prostředků bez vlastní viny pro neodvratné překážky, může odvolací stolice povoliti obnovu předešlého stavu.
Příslušný návrh musí býti podán ve 14 dnech po odstranění překážky zároveň s uplatněním opravného prostředku u disciplinární komise I. stolice.
O návrhu nechť vyjádří se disciplinární zástupce. Vyhoví-li se návrhu, může ihned nastati usnesení ve věci samé.
§ 149.
Ohledně osvobození kolkovného a jiných poplatků posuzuje se disciplinární řízení stejně jako řízení trestní.
§ 150.
Jest nepřípustné v disciplinárním řízení uplatňovati nároky na náhradu škody.
ČÁST IX.
Přechodná a závěrečná pravidla.
§ 151.
Po provedeném zákonu o propočítání celkové služební doby (ze dne 9. dubna 1920, čís. 222 sb. z. a n.) přeřadí se státní zaměstnanci, na něž se dosud vztahoval zákon ze dne 25. ledna 1914 ř. z. č. 15 ohledně služebního poměru státních úředníků a zřízenců (služební pragmatika) po dle celkové služební doby, vyplývající ze svrchu uvedeného propočítání do stupnic a stupňů služného, jakož i do služebních tříd (§ 50), tímto zákonem nově utvořených (§ 51) takto:
1. Do kategorie státních zřízenců dosud spadající podúředníci a sluhové (po smyslu článku II. zákona z 25. září 1908 ř. z. č. 204) přeřadí se do služební třídy VI., stupnice služného C a zařadí se do onoho stupně služného této stupnice, jenž obnosem odpovídá přibližně obnosu platové stupnice stanovené § 3 zákona ze dne 7. října 1919, sb. z. a n. č. 541, v níž se právě na počátku účinnosti tohoto zákona nalézají.
Při nestejných obnosech platí při zařadění do nového stupně služného, obnos vyšší.
2 Dosavadní úředníci úřednických skupin A, B, C, D a E (§ 52 dřívější služební pragmatiky), na něž se podle dřívějších i nynějších ustanovení vztahuje časový postup, přeřadí se do služební třídy V., stupnice služného B a zařadí se podle skupiny (§ 47), jakož i podle předběžného vzdělání a výkonů služebních do onoho stupně služného, jenž obnosem odpovídá přibližně obnosu platové stupnice stanovené § 1 zákona ze dne 7. října 1919, sb. z. a n. č. 541 pro onu hodnostní třídu, v níž se právě na počátku účinnosti tohoto zákona nalézají.
Jsou to úředníci dosavadních hodnostních tříd XI, X, IX, VIII, VII a VI.
Při nestejných obnosech platí při zařadění do nového stupně služného, obnos vyšší.
3. Úředníci v dosavadní hodnostní třídě V. přeřadí se do služební třídy IV., v dosavadní hodnostní třídě IV. do služební třídy III., v dosavadní hodnostní třídě III. do služební třídy II. a v dosavadní hodnostní třídě II. do služební třídy I. a do stupnice služného A a zařadí do onoho stupně služného této stupnice, ve kterém se i v bývalé hodnostní třídě má počátku účinnosti tohoto zákona nalézali.
Při tom se všem státním zaměstnancům započítá při přeřadění doba ztrávená v předešlém stupni (bývalých stupnic platových, nedovršená lhůta postupu) pro další postup v nových stupních služebního podle tohoto zákona.
§ 152.
Podle výkonů služebních a podle předběžného vzdělání přeřadí se zaměstnanci do nových skupin státních zaměstnanců (§ 47) takto:
1. Zaměstnanci uvedení pod 1. v předchozím paragrafu (podúředníci a sluhové) zařadí se do 4 skupiny státních zaměstnanců.
2. Dosavadní úředníci bývalých úřednických skupin C, D a E, pokud konají podřízenou službu účetní, výkonnou a kancelářskou nebo jsou přednosty menších úřadů či méně zodpovědných míst, což bude nařízením stanoveno, přeřadí se do skupiny 3 státních zaměstnanců.
3. Dosavadní úředníci bývalých úřednických skupin C, D a E, pokud jsou přednosty samostatných úřadů a oddělení ve větších nebo podle povahy služby důležitých místech služebních, což bude nařízením stanoveno, jakož i jejích zástupcové a úředníci dozorčí, dále přednostové účetních oddělení, účetní a výkonní úředníci, pokud jsou přidělení ústředním úřadům a konají službu konceptní nebo i jinou, jí na roveň postavenou a konečně úředníci, kteří vyhověli všem podmínkám stanoveným pro dosažení svrchu uvedených míst a pouze z nedostatku jich nemohli jich dosíci, přeřadí se, mají-li aspoň 15 v trvalé vlastnosti ztrávených služebních let, do skupiny 2 státních zaměstnanců.
Přeřadění toto rovná se přestupu (§ 48, odstavec 3) a budiž také při něm postupováno podle § 61.
4. Dosavadní úředníci bývalých skupin A a B zařadí se do skupiny 1 státních zaměstnanců.
§ 153.
Úředníci, kteří byli před účinností tohoto zákona zařaděni do některé bývalé úřednické skupiny, aniž by se mohli vykázati příslušným pro tuto skupinu zásadně předepsaným školním předvzděláním, přeřadí se do příslušného stupně služného stupnice B se všemi nabytými právy, tudíž tak, jako by pro počátek časového postupu (§ 60} předepsané školní předvzdělání měli.
§ 154.
Pokud by byl podle platných předpisů přestup ze skupiny 3 do skupiny 2 vázán vyšší nebo jinou jí na roveň postavenou odbornou zkoušku, může ústřední úřad oněm úředníkům, kteří na počátku účinnosti tohoto zákona vykazují aspoň 20letou bezvadnou služební dobu a jsou-li nejméně dobře posouzeni a vykonávají nebo vykonávali nejméně 3 léta s úspěchem po smyslu § 47, pro zařadění do skupiny 2 předepsanou službu, povoliti přestup do této skupiny s výhodou pro to stanovenou (§ 61).