Předseda (zvoní): Všecky tyto návrhy jsou dostatečně podepsány a jsou předmětem jednání.
Ke slovu není již nikdo přihlášen. Debata je skončena.
Dávám závěrečné slovo prvému zpravodaji, p. posl. Dubickému.
Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Průběh celé včerejší a dnešní debaty dokázal, že proti zákonu o pojištění osob samostatně hospodařících není zásadních námitek. Vyslovili se proň svými zástupci nejenom strany koalované, ale i někteří řečníci oposiční, a to jak z české tak i německé strany. Z toho tedy vysvítá, že jde o dílo dobré, které se během doby zdokonalí a přispěje ke zvýšení životní úrovně těch, pro něž jest určeno. Je pochopitelné, že jednotliví řečníci kriticky posuzovali některá ustanovení zákona a že vyslovovali různé požadavky s ohledem na zájmy, které zastupují.
Ve včerejší své řeči výslovně jsem řekl, že nepředkládáme sněmovně dílo dokonalé, poněvadž razíme cestu nové myšlence, pro niž není až dosud vzoru, a že tedy je nutno počítati s doplňováním i opravami jednotlivých ustanovení, jak si je potřeba a prakse vyžádá. To je údělem každého, velkého zákona a tím spíše tohoto, neboť řešiti problém až dosud neznámý jest obtížné a nemůže tedy činiti nároku na úplnou dokonalost.
Někteří řečníci stěžovali si, že návrh zákona projednával se ve výborech sněmovních příliš rychle, což nemůže býti ku prospěchu věci samé. Snad je v těchto stížnostech kousek pravdy. Nesmí se však zapomínati, že zákon tento projednával se v mnoha poradách odborných komisí a že velmi dlouho pracovali na něm pojistní matematikové a ze úkol parlamentních sborů usnadněn byl tím, že mnoho paragrafů, zvláště o soudnictví, o peněžním hospodaření, o přihláškách, odhláškách atd. bylo s malými změnami převzato ze zákona o pojištění dělnickém, jemuž subkomise soc.-politického výboru věnovala více než 40 schůzí.
Jinak i já jako zpravodaj projevuji přání, aby zákonům tak velikého dosahu popřáno bylo více času k parlamentnímu projednávání.
Pan kol. Adámek stěžoval si, že zákonem tímto není definitivně vyřešen problém výměnku. Řekl jsem již včera, z jakých důvodů to není možné. Výměnek zvláště naturální vžil se u nás v historických zemích takovým způsobem, že nelze ho rázem odstraniti. Na Slovensku, jak známo, výměnku není. Otázce výměnku věnovali jsme ve schůzích plnou pozornost. Bylo nám jasné, že i kdyby starobní pojištění bylo nejdokonalejší, neodstranilo by nynější dávky výměnkové, poněvadž jde tu především o poměr dětí k rodičům, o věc svědomí a citu, nikoliv strohého ustanovení zákona. Mimo to však výměnek plní i důležitý úkol na poli práva dědického, jehož se starobní pojištění nedotýká.
Řekl jsem, že je nutno, aby právní forma výměnku vyřešena byla při reformě našeho práva občanského. Aby se tak stalo vhodným a účelným způsobem, bylo by potřebí spolehlivé statistiky, spolehlivého materiálu, který by podal jasný obraz o tom, jak se často výměnek vyskytuje, jaké je povahy, v čem pozůstává, v jakém rozměru je výše dávek k výnosnosti statků, jak působí výměnek na úvěruschopnost hospodáře, jaký jest osud výměnku při nucených prodejích usedlostí atd. Pak teprve bylo by možno přikročiti k dokonalé zákonodárné úpravě instituce výměnkové.
Pan kol. Mlčoch, který jinak spontánně vyslovil se pro přijetí zákona, má za to, že v §u 148 měl býti stanoven přesný termín, od kterého zákon vejde v život. Uvedl jsem již z jakých důvodů bylo nutno říci, že den, kdy zákon tento nabude účinnosti, bude ustanoven vládním nařízením. Je potřebí vykonati řadu přípravných prací, prozkoumati všechen materiál zvláště ze Slovenska a Podkarpatské Rusi, provésti dříve snížení daní, aby vytvořena byla snesitelnější hospodářská situace, která by středním vrstvám umožnila řádné placení pojistných prémií.
Opatření tato mohou býti vykonána při dobré vůli všech zákonodárných činitelů v době poměrně brzké, a pak opravdu nebude žádné příčiny, proč by zákon nemohl býti aktivován. Pan kol. Mlčoch vytýkal mezi jiným dále, že na správní náklady je potřebí 15%, a dedukoval z toho, že náklady tyto jsou příliš veliké. Konstatuji v zájmu jasna, že v důvodové zprávě je několikráte podotknuto, že na správní náklady je počítáno nejvýše s 10%.
Lituji, že mluvčí komunistické strany posl. Haken nebyl v řeči své veden důvody věcnými, že neposuzoval zákon se stanoviska velkého významu a účelnosti, nýbrž že i tentokráte využil svého projevu k nepěkným útokům na koaliční strany a celý stát. Je věcí vkusu a přesvědčení komunistických stoupenců, jestli takovýmto způsobem mají jejich zástupci postupovati při zákonech tak velikého sociálního dosahu. Zatím co všechna nepředpojatá cizina plně uznává veliký pokrok, který na poli sociálního zákonodárství byl u nás učiněn, zatím co tvoříme díla, kterých ani komunistické Rusko dosud nerozřešilo, nedělají naši komunisté nic jiného než tendenční agitaci, která má pobuřovati vrstvy dělnické i proti takovým zákonům, jako je starobní pojištění drobných zemědělců a živnostníků. Budoucnost ukáže, kam se pánové, jichž se tato výtka týká, s touto taktikou dopracují.
Pokud jde o ostatní pány řečníky, mohu konstatovati, že v podstatě vyslovili se pro přijetí zákona z důvodů sociálních, zdravotních i z důvodů zlepšení životních otázek středních vrstev.
K zákonu tomuto došlo celkem 91 pozměňovacích, doplňovacích a resolučních návrhů. Všechny tyto návrhy byly předmětem jednání sociálně-politického výboru a nemohlo jim býti vyhověno z důvodů věcných, hlavně však z důvodů pojistně-matematických a finančních. Proto navrhuji, aby veškeré pozměňovací návrhy byly zamítnuty a aby byla schválena vládní osnova ve znění upraveném výborem soc.-politickým a schváleném výborem rozpočtovým. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, panu posl. Netolickému.
Zpravodaj posl. Netolický: Slavná sněmovno! Jak již ve své původní zprávě jsem dovodil, celá tato zákonná osnova má určitou pojistně-matematickou konstrukci, která spočívá na zjištěném pojistném a plynoucím z toho nároku, takže každý přesun základu by musil míti také za následek i změnu celé stavby. Každé větší zatížení vyžadovalo by i větších nákladů. Máme o tom příklad v osnově v §u 71, který připouští dosažení starobní renty již v 60 letech také placením vyššího příspěvku měsíčně asi o 6 Kč. Také všechna ostatní zlepšení byla by takto možna, ale se zřetelem na to, že na druhé straně uvedená měsíční prémie 22 Kč zdála se býti na dnešní hospodářské poměry příliš zatěžující, není tedy možno a nebylo možno také při podrobném projednávání osnovy jak ve výboru soc.-politickém, tak i rozpočtovém zamýšlené a kolikráte snad již nutné změny a zlepšovací návrhy připustiti.
Zajímavo je, že z celé debaty, která byla provedena včera a dnes se nikdo nepokusil vyvrátiti matematicko-pojišťovací výpočty anebo dokázati, že za uvedený příspěvek je možno poskytnouti více, což nejlépe dokazuje, že výpočty ty, na které se odvoláváme, a konstrukce celé osnovy stojí zde pevně a nevývratně.
Obavu před tím, že pojistným shromážděné obnosy byly by vzaty z národohospodářského podnikání, řeší a odstraňuje předloha tím, že sama již ustanovuje v jednotlivých svých paragrafech, že obnosy, které takto shromážděny budou, mají býti zase formou půjčky vráceny k účelům zemědělství a živnostnictvu všeobecně prospěšným.
Námitky, jako že osnova tato byla vypracována bez slyšení různých zájmových organisací, byly již dotčeny a vyvráceny tím, že jak zemská rada živnostenská, tak i státní rada živnostenská, jakož i obchodní a živnostenská komora pražská vyslovily se o této zákonné osnově a zaujaly k ní své stanovisko a při sdělávání osnovy byl na připomínky obchodní a živnostenské komory vzat náležitý zřetel.
Pokud se týče části zemědělské, tedy v té příčině bylo učiněno náležité opatření tím, že tyto zájmové korporace při projednávání již v pracovní komisi měly své zástupce, kteří přání, požadavky a potřeby zemědělského stavu snažili se v uvedené zákonné osnově přivésti k platnosti.
Na ostatní výtky, které tu byly uvedeny, jako výtky na to, že osnovou touto se zřizuje nový byrokratický aparát, tedy zřetel na správní vydání a podobně, již můj kolega zpravodaj posl. Dubický poukázal a je vyvrátil.
Z toho důvodu a poněvadž ani po stránce matematicko-pojišťovací a finanční nebylo vážných námitek proti osnově učiněno, připojuji se k návrhu, aby dostalo se osnově ústavního schválení.
Pokud se týče podaných návrhů, i v té příčině se připojuji k návrhu kol. Dubického, aby tyto návrhy, v soc.-politickém i rozpočtovém výboru projednané, byly zamítnuty. (Výborně!)
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati. Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)
Poněvadž bylo podáno množství pozměňujících návrhů, míním při hlasování postupovati tímto způsobem:
O §u 1 budeme hlasovati nejprve podle znění pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijato, podle zprávy výborové.
Při §u 2 budeme hlasovati o odst. 1 §u 2 podle zprávy výborové, ježto není pozměňovacích návrhů.
Pak bychom hlasovali o vsuvce za odst. 1 §u 2 podle pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; poté o odst. 2 §u 2, k němuž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové.
O §u 3 budeme hlasovati v celku podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 4 budeme hlasovati nejprve podle úpravy navržené pp. posl. Teskou a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy navržené pp. posl. Leiblem, Schweichhartem a druhy; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 5 až 10, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 11 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla, Schweichharta a druhů; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 12 bychom hlasovali nejprve podle úpravy doplňovacího návrhu pp. posl. Leibla, Schweichharta a druhů; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 13 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
U §u 14 hlasovali bychom nejprve o odst. 1 podle eventuálního pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr., a to v případě, nebude-li přijat návrh týchž pp. poslanců k §u 13; nebude-li tato eventuální úprava odst. 1 §u 14 přijata nebo nedojde-li vůbec k hlasování o ní, budeme hlasovat o odst. 1 §u 14 podle zprávy výborové.
Pak bychom hlasovali o zbytku §u 14, to jest o jeho odstavcích 2 až 6, a to nejprve podle úpravy shodných pozměňovacích návrhů pp. posl. Tesky a soudr. a pp. posl. Leibla, Schweichharta a druhů; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 15 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 16 budeme hlasovati nejprve podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato přijata, podle zprávy výborové.
O §u 17 bychom hlasovali podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 18 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato přijata, podle zprávy výborové.
O §u 19 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato přijata, podle zprávy výborové.
O §u 20 bychom hlasovali podle úpravy doplňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 21 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 22 až 24, k nimž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové.
O §u 25 bychom hlasovali v úpravě pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 26 až 29, k nimž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové.
O §u 30 bychom hlasovali podle úpravy doplňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 31 a 32, k nimž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové.
O §u 33 budeme hlasovati podle úpravy shodných pozměňovacích návrhů pp. posl. Tesky a soudr. a pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 34 a 35, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 36 budeme hlasovati podle úpravy doplňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 37 až 39, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 40 budeme hlasovati podle úpravy shodných pozměňovacích návrhů pp. posl. Tesky a soudr. a pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 41 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 42 bychom hlasovali podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 43 a 44 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 45 bychom hlasovali nejprve podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; poté nebude-li přijata, podle pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 46 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 47 bychom hlasovali podle úpravy shodných pozměňovacích návrhů pp. posl. Tesky a soudr. a pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 48 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 49 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr., nebude-li přijata podle zprávy výborové.
O §u 50 bychom hlasovali podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 51 bychom rovněž hlasovali podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
Pak bychom hlasovali o doplňku navrženém pp. posl. Leiblem a soudr., a o doplňku navrženém pp. posl. Teskou a soudr.
O §u 52 budeme hlasovati podle pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.
O §u 53 budeme hlasovati nejprve podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 54 hlasovali bychom podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 55 budeme hlasovati nejprve v celkové úpravě pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, hlasovali bychom podle prvního eventuálního návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle druhého eventuálního návrhu týchž pp. poslanců; bude-li tato úprava zamítnuta, podle třetího eventuálního návrhu týchž pánů poslanců; nebude-li konečně ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 56 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 57 bychom hlasovali podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, tedy podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 58 bychom též hlasovali podle úpravy pozměňovacího vrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 59 bychom hlasovali podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 60 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 61 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 62 bychom hlasovali podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 63 hlasovati budeme podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; bude-li tato úprava zamítnuta, podle zprávy výborové.
O §u 64 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 65 budeme hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle eventuálního pozměňovacího návrhu týchž pp. poslanců; bude-li zamítnut, podle zprávy výborové.
O §u 66 bychom hlasovali podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 67 budeme opět hlasovati podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle úpravy pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
O §u 68 hlasovali bychom podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
U §u 69 budeme hlasovati nejprve o návrhu pp. posl. Tesky a soudr. na škrtnutí tohoto paragrafu; nebude-li tento negativní návrh přijat, hlasovali bychom o eventuálním pozměňovacím návrhu týchž pp. poslanců; bude-li tento zamítnut, podle zprávy výborové.
O §§ 70 až 72, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 73 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.
O §u 74 bychom hlasovali nejprve v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové. Poté o návrhu pp. posl. Tesky a soudr. na vsunutí nového §u 74 a).
O §§ 75 až 83, k nimž není pozměňovacích návrhů, bychom hlasovali podle zprávy výborové, načež dám hlasovati o návrhu pp. posl. Tesky a soudr. na vsunutí nového §u 83 a).
O §u 84 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť navrženo změn.
O §u 85 budeme hlasovati v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.
O §§ 86 a 87 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť změn.
Nato bychom hlasovali o doplňku k §u 87, jak jej navrhují pp. posl. Leibl a soudr.
O §§ 88 až 90 bychom hlasovali podle zprávy výborové, neníť navrženo změn.
O §u 91 budeme hlasovati nejprve podle pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla a soudr.; nebude-li přijat, podle zprávy výborové.
Poté bychom hlasovali o doplňovacím návrhu pp. posl. Tesky a soudr. na vsunutí nového §u 91 a).
O §§ 92 až 96 bychom hlasovali podle zprávy výborové, není navrženo změn.
O §u 97 bychom hlasovali odděleně. Nejprve o odstavci 1. až 5. §u 97 v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
Pak bychom hlasovali o odst. 6. §u 97 v úpravě shodných pozměňovacích návrhů pp. posl. Leibla a soudr. a pp. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 98 budeme hlasovati v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 99 bychom hlasovali nejprve v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; bude-li ta zamítnuta, podle zprávy výborové.
O §§ 100 až 109 hlasovali bychom podle zprávy výborové, neníť navrženo změn.
O §u 110 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 111 až 124, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
Nato bychom hlasovali o návrhu pp. posl. Tesky a soudr. na vsunutí nového §u 124a).
O §u 125 budeme hlasovati podle zprávy výborové, neníť navrženo změn.
O §u 126, jehož škrtnutí navrhují pp. posl. Teska a spol., hlasovali bychom positivně podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím jeho bude rozhodnuto o negativním návrhu pp. posl. Tesky a soudr.
O §§ 127 až 132 hlasovali bychom podle zprávy výborové, neníť návrhů pozměňovacích.
O §u 133 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené pp. posl. Teskou a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 134 a 135 hlasovali bychom podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 136 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 137 až 144 hlasovali bychom podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
O §u 145 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §§ 146 a 147, k nimž není navrženo změn, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 148 budeme hlasovati v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 149 bychom hlasovali nejprve v úpravě navržené pp. posl. Leiblem a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
Konečně bychom hlasovali o nadpisu zákona, nadpisech částí, oddílů a paragrafů, pokud se týče pododdílů, a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.
Je snad nějaká námitka proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyla.)
Námitek není. Budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
K §u 1 jest pozměňovací návrh pp. posl. Tesky a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Tesky a druhů:
§ 1 nechť zní: "Tento zákon upravuje pro osoby samostatně hospodařící a pro příslušníky jich rodin jednak pojištění, jednak zaopatření v nemoci, mateřství, invaliditě a stáří."
Předseda: Kdo souhlasí s přečteným pozměňovacím návrhem, jejž podali pp. posl. Teska a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s §em 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 1 je schválen podle zprávy výborové.
O odst. 1 §u 2 budeme hlasovati podle zprávy výborové, ježto není pozměňovacích návrhů.
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Odst. 1 §u 2 je schválen podle zprávy výborové.
Teď je zde vsuvka, kterou navrhují pp. posl. Teska a soudr. za odst. 1. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
2. Pozměňovací návrh posl. Tesky a soudr.:
V §u 2 budiž za odst. 1 vložen nový odst. 2 tohoto znění:
"(2) Pojištěním povinni jsou dále příslušníci osob v předchozím odstavci uvedených, pokud jsou v jejich podniku neb zaměstnání činni, nikoliv však pouze jako v zaměstnání vedlejším nebo příležitostně."
Předseda: Kdo souhlasí s přečteným pozměňovacím návrhem k odst. 2 §u 2, jak jej podali pp. posl. Teska a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Teď budeme hlasovati o odst. 2 §u 2 podle zprávy výborové.
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Odst. 2 §u 2 je schválen podle zprávy výborové.
O §u 3 budeme hlasovati podle zprávy výborové, ježto není navrženo změn.
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 3 je schválen podle zprávy výborové.
K §u 4 je pozměňovací návrh pp. posl. Tesky a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
3. Pozměňovací návrh posl. Tesky a soudr.:
V §u 4 buďtež ustanovení pod lit. b), c), d), e) a h) škrtnuta.
Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou, jak ji navrhují pp. posl. Teska a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Teď je zde úprava podle pozměňovacího návrhu pp. posl. Leibla, Schweichharta a druhů. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
4. Pozměňovací návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů:
V §u 4, lit. b) budiž číslice "18" nahrazena číslicí "16".
Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou, jak ji navrhují pp. posl. Leibl a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s §em 4 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 4 je schválen podle zprávy výborové.
Teď budeme hlasovati o §§ 5 až 10 incl. podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů.
Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. §§ 5 až 10 incl. jsou schváleny podle zprávy výborové.
K §u 11 je pozměňovací návrh pp. posl. Leibla, Schweichharta a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
5. Pozměňovací návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů k §u 11:
K odst. 1 budiž připojeno ustanovení: "a její odbočky, které se zřídí v sídle každého krajského soudu."
K §u 11 budiž připojen nový druhý odstavec:
"U pojišťovny v Praze a její odboček budiž zřízena česká a německá sekce. Pojištěnci při přihlášce mají oznámiti, ke které sekci jsou ochotni přistoupiti.
U odboček na Slovensku a v Podkarpatské Rusi budiž mimo obou svrchu uvedených sekcí zřízena také sekce maďarská a v oněch územích, v nichž příslušníci některého národa podle výsledku soupisu lidu činí 15% obyvatelstva, také sekce této národnosti."
Předseda: Kdo souhlasí v touto úpravou §u 11, jak ji navrhují pp. posl. Leibl a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s §em 11 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 11 je schválen podle zprávy výborové.
K §u 12 je doplňovací návrh pp. posl. Leibla, Schweichharta a druhů. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
6. Doplňovací návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů:
V §u 12 budiž po slovech "orgány pojišťovny" vloženo "a její odboček".
Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 12, jak ji navrhují pp. posl. Leibl, Schweichhart a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Dále je zde úprava, jak ji navrhují pp. posl. Teska a soudr. k tomuto paragrafu. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
7. Pozměňovací návrh posl. Tesky a soudr.:
V §u 12 budiž pod lit. c) slovo: "ředitelství" nahrazeno výrazem: "dozorčí výbor".
Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 12, navrženou pp. posl. Teskou a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s § 12 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 12 je schválen podle zprávy výborové.
K §u 13 je pozměňovací návrh pp. posl. Tesky a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
8. Pozměňovací návrh posl. Tesky a soudr.:
§ 13 nechť zní:
"Výbor pojišťovny se skládá ze 40 členů, kteří volí ze svého středu předsedu nadpoloviční většinou hlasů."
Předseda: Kdo souhlasí s touto úpravou §u 13, navrženou pp. posl. Teskou a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s §em 13 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 13 je schválen podle zprávy výborové.
O §u 14 budeme hlasovati podle odstavců.
O odst. 1 §u 14 budeme hlasovati podle eventuálního pozměňovacího návrhu pp. posl. Tesky a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
9. Eventuální pozměňovací návrh posl. Tesky a soudr. k §u 14, odst. 1:
Bude-li zamítnut náš návrh na změnu §u 13, navrhujeme:
§ 14, odst. 1 nechť zní:
"Předsedu pojišťovny volí ze sebe výbor nadpoloviční většinou hlasů; v případě rovnosti hlasů rozhoduje los. Stejně jsou voleni dva náměstkové předsedy, a to jeden z pojištěnců z řad živností, obchodu a průmyslu a jeden z řad zemědělských."