Čtvrtek 18. září 1924

Volič škrtne na hlasovacím lístku ty strany, jimž nechce svého hlasu dáti a ponechá jen název strany, pro kterou hlasuje.

Pro odevzdání hlasovacích lístků při volbě členů Ústřední sociální pojišťovny jest užíti zvláštních úředních neprůhledných obálek.

Skrutinium se provádí zvlášť a sepíše se o něm protokol.

Po přezkoumání skrutinia zašle volební komise listiny, týkající se volby členů Ústřední volební komise zapečetěny doporučeně Ústřední sociální pojišťovně, kde volební komise provede celkové skrutinium.

106. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 54 buďtež slova "politického úřadu první stolice" nahrazena slovy "pojišťovacího soudu" a slova "k politickému úřadu druhé stolice" slovy "k vrchnímu pojišťovacímu soudu".

107. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 56:

V lit. c) budiž škrtnuta poslední věta a po slovech "z jejich úřadování" budiž vloženo "a pro vymáhání těchto nároků zvolí zmocněnce".

V lit. e) buďtež škrtnuta slova "k návrhu představenstva".

V lit. f) buďtež škrtnuta slova "v rámci směrnic vydaných Ústřední sociální pojišťovnou".

108. Doplňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

K §u 57 budiž připojeno jako poslední věta: "Každý delegát budiž pozván doporučeným dopisem na doručenku."

109. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 58:

První věta nechť zní:

"Valná hromada jest schopna se usnášeti za každého počtu přítomných členů předpokládajíc, že jest prokázáno zákonité pozvání všech delegátů (§ 57)."

Druhá věta počínající slovy: "Valná hromada" a končící slovy "mimořádná valná hromada" budiž škrtnuta.

110. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

§ 59, odst. 1 nechť zní:

"Představenstvo okresní sociální pojišťovny skládá se z deseti volitelných pojištěnců (§ 33, odst. 3), zvolených valnou hromadou delegátů."

111. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

§ 59 budiž škrtnut a nechť nově zní: "Představenstvo nemocenské pojišťovny skládá se z 10 členů volených valnou hromadou, majících právo volitelnosti podle § 33, odst. 3."

112. Pozměňovací návrh posl. Vávry a druhů k §u 59:

Představenstvo nemocenské pojišťovny skládá se z desíti členů, z nichž pět volí valná hromada delegátů z pojištěncův, majících právo volitelnosti (§ 33, odst. 3), pět pak zaměstnavatelští členové dozorčího výboru nemocenské pojišťovny ze zaměstnavatelův, kteří nejsou členy dozorčího výboru.

113. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

Odst. 2 §u 61 nechť zní:

"Člen představenstva, který přestane býti příslušníkem skupiny zaměstnanecké, přestává býti týmž okamžikem členem představenstva i delegátem."

114. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 61, odst. 2 buďtež slova "Politický úřad první stolice" nahrazena slovy "Pojišťovací soud".

115. Doplňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

K §u 62, odst. 2 budiž dodáno: "při čemž volí pouze členové této menšiny. Žádost tuto nutno předložiti před volbou předsedy."

116. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

§ 63, odst. 2 nechť zní:

"Zejména přísluší představenstvu sjednávati smlouvy s lékaři, porodními asistentka-

mi a s lékárníky, nebo jejich odborovými organisacemi a léčebnými ústavy. Přijímati a propouštěti úředníky a zřízence pojišťovny a sjednávati s jejich odborovými organisacemi vzorné smlouvy pracovní v mezích vzorné smlouvy, kterou vydá Ústřední sociální pojišťovna spolu se vzorným řádem disciplinárním."

117. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 63, odst. 2 buďtež škrtnuta slova "mimo úředníky uvedené v §u 69" a "v mezích vzorného služebního řádu, jejž vydá Ústřední sociální pojišťovna" a jako poslední věta budiž připojeno: "Nemocenské pojišťovny mohou se také usnésti, že pověřují touto agendou svazy nemocenských pojišťoven."

118. Pozměňovací návrh posl. Patzela a druhů k §u 63, odst. 2:

Slova "mimo úředníky uvedené v § 69" buďtež škrtnuta.

119. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 64:

Odst. 2 nechť zní:

"Šest členů volí většinou hlasů zástupci zaměstnavatelů, čtyři členové jsou jmenováni Ústřední sociální pojišťovnou k návrhu představenstva z místních účetních odborníků."

V odst. 3 nechť lit. d) zní:

"d) každý k volbě oprávněný zaměstnavatel má toliko jeden hlas."

120. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 64, odst. 2 buďtež slova "Dva členy" nahrazena slovy "Pět členů" a číslice "osm" číslicí "pět".

Lit. d) v odst. 3 §u 64 budiž škrtnuta.

Lit. e) v odst. 3 §u 64 budiž škrtnuta.

121. Pozměňovací návrh posl. Patzela a druhů k §u 64, odst. 3, lit. d):

Tento bod (hlasy zaměstnavatele při volbě dozorčí rady) budiž škrtnut.

122. Pozměňovací návrh posl. Vávry a druhů:

Odst. 2 §u 64 bude zníti:

"Pět členů volí většinou hlasů zástupci pojištěnců v představenstvu nemocenské pojišťovny z pojištěnců, kteří nejsou členy představenstva; pět členů dozorčího výboru volí zaměstnavatelé, jejichž zaměstnanci jsou u pojišťovny pojištěni."

123. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 66:

V odst. 2 budiž škrtnuta věta "jest tím představenstvo prohlášeno za zbaveno úřadu" a nechť nově zní takto: "zvolí ihned nové představenstvo, a to i tehdy, nebyla-li volba představenstva na denním pořadu."

V odst. 4 budiž mezi slova "Dozorčí výbor může" a "dvoutřetinovou většinou" vloženo: "jestliže představenstvo nevyhovělo opětným výtkám dozorčího výboru".

Odst. 5 budiž škrtnut.

124. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

V §u 68, odst. 1 buďtež škrtnuta slova: "mohou býti pouze státní občané Československé republiky".

125. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 68, odst. 1 buďtež škrtnuta slova "mohou býti pouze státní občané Československé republiky".

126. Eventuální doplňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

Bude-li zamítnut návrh §u 68, odst. 1, navrhujeme, aby k §u 68 bylo připojeno jako nový odst. 3:

"Ustanovení odst. 1 tohoto paragrafu nevztahují se na ony úředníky a zřízence, kteří v době, kdy tento zákon nabyl účinnosti, byli již ve službách nemocenské pokladny na základě řádného usnesení představenstva."

127. Pozměňovací návrh posl. Kostky, dr. Kafky a druhů:

§ 69 budiž škrtnut.

128. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

§§ 69 a 70 buďtež škrtnuty.

129. Pozměňovací návrh posl. Schuberta, Kaisera a druhů:

§ 69, odst. 1 nechť zní:

"Představenstvo okresní sociální pojišťovny (v dohodě s dozorčí radou) ustanovuje u nemocenských pojišťoven, které mají nejvýše 2000 povinných pojištěnců, ředitele nemocenské pojišťovny, jenž bude vykonávati zároveň službu pokladní nebo účetní; u nemocenských pojišťoven, které mají více než 2000, ale nejvýše 5000 povinných pojištěnců, vedle toho ještě dalšího úředníka ke službě pokladní nebo účetní, nevykonávané ředitelem; u nemocenských pojišťoven pak, které mají více než 5000 povinných pojištěnců, ustanovuje ředitele, pokladníka a hlavního účetního. Tito úředníci podléhají disciplinární pravomoci okresní sociální pojišťovny, politický úřad je vezme ve slib."

130. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V §u 69 nechť odst. 1 zní:

"Všechny úředníky okresní sociální pojišťovny jmenuje představenstvo této pojišťovny."

131. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

Odst. 1 §u 69 nechť zní:

"Úředníky nemocenské pojišťovny ustanovuje představenstvo a vezme je ve slib."

Odst. 2 budiž škrtnut.

132. Pozměňovací návrh posl. Patzela a druhů k §u 69, odst. 1:

Tento odstavec (jmenování vedoucích úředníků Ústřední sociální pojišťovnou) budiž škrtnut.

133. Eventuální pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 69:

Bude-li přijat návrh k odst. 1 §u 69, budiž odst. 2 §u 69 škrtnut.

134. Pozměňovací návrh posl. Schuberta, Kaisera a druhů:

§ 69, odst. 3 má zníti:

"Okresní sociální pojišťovna jest povinna dbáti, aby mezi těmito úředníky poměr národnostní příslušnosti byl shodný s národnostní příslušností pojištěnců."

135. První eventuální pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V souvislosti s navrženými změnami §u 63, odst. 2 se odst. 4 §u 69 škrtá.

136. Druhý eventuální pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V §u 69, odst. 4 budiž vynechána poslední věta: "Tyto řády podléhají schválení ministra sociální péče a ministra financí."

137. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 69, odst. 6:

V souvislosti s navrženým zněním §u 23, odst. 1 navrhuji odst. 6 §u 69 škrtnouti.

138. Pozměňovací návrh poslance Kučery a soudr. k §u 70:

V odst. 2 za slova "Úředníkův i zřízencův" budiž vloženo "na základě usnesení personální komise zaměstnanců ve smyslu platných kolektivních smluv . . ."

Odst. 4 budiž celý škrtnut.

139. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

V §u 70 budiž odst. 4 škrtnut.

140. Pozměňovací návrh posl. dr. Keibla, Krause a druhů:

V §u 73, odst. 2 budiž místo slov "v průměru posledních šesti měsíců" vloženo "v průměru posledního roku".

Dále místo číslice "500" číslice "400".

141. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 73, odst. 2 buďtež škrtnuta slova "zemědělské".

142. Pozměňovací návrh posl. Patzela a druhů:

Odst. 1 §u 74 má zníti:

Pojištění invalidní a starobní podle tohoto zákona provádějí Ústřední sociální pojišťovny v Praze, Liberci, Brně, Opavě a Bratislavě.

143. Eventuální návrh posl. Patzela a druhů:

Bude-li zamítnut pozměňovací návrh k tomuto paragrafu, navrhuji, aby odst. 1 zněl takto:

"Pojištění invalidní a starobní podle tohoto zákona provádějí Ústřední sociální pojišťovny s národnostně rozdělenými odbočkami v Praze, Liberci, Brně, Opavě a Bratislavě."

144. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

Odst. 1 §u 74 nechť zní: "Pojištění invalidní a starobní podle tohoto zákona provádějí Ústřední sociální pojišťovny zřízené pro jednotlivé národnosti."

145. Pozměňovací návrh posl. Kostky, dr. Kafky a druhů:

K 1. odstavci § 74 budiž připojena věta:

"Pro všechny národnosti zřizují se zvláštní oddělení Ústřední sociální pojišťovny, která ustanovují své vlastní správní orgány, kteří musí býti příslušníky těchto národností."

146. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V §u 76 na místě: "c) ředitelství" stůjž: "c) dozorčí výbor".

147. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 76 buďtež škrtnuta slova "c) ředitelství".

148. Eventuelní pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V §u 76 budiž škrtnuto: "c) ředitelství".

149. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

V § 76 budiž škrtnuto: "c) ředitelství".

150. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 77 buďtež škrtnuta slova "skládá se z předsedy a 40 členův" a nahrazena slovy "skládá se z 41 členův".

151. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

§ 77 nechť zní:

"Výbor Ústřední sociální pojišťovny skládá se ze 40 členů".

152. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 78:

První odstavec §u 78 budiž škrtnut a nechť zní:

"Výbor Ústřední sociální pojišťovny volí ze sebe na dobu 4 let předsedu ze skupiny pojištěnců a tři náměstky. Na návrh národní menšiny čítající pět členů musí býti jeden náměstek zvolen z jejího středu."

Odst. 4 budiž škrtnut.

Odst. 6 budiž škrtnut a nechť zní:

"Každá ze tří skupin zvolí po jednom náměstkovi předsedy; při zaneprázdnění předsedy přechází jeho funkce na jednoho z náměstků. Na žádost národní menšiny výboru čítající pět členů, budiž jeden náměstek zvolen z této skupiny. Při volbě druhých dvou náměstků nepřihlíží se více ke skupině, z níž byl zvolen zástupce národní menšiny."

153. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 78:

Odst. 1 nechť zní: "Předsedu Ústřední sociální pojišťovny volí výbor nadpoloviční většinou."

Odst. 4 budiž škrtnut.

154. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

V §u 78 budiž škrtnut odst. 4.

155. Doplňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

K §u 78, odst. 1 budiž připojen dodatek:

"Předsedové mohou býti jen příslušníci národnosti pojištěnců."

156. Eventuální doplňovací návrh posl. Patzela a druhů:

Bude-li přijat jeden z obou pozměňovacích návrhů k §u 74, navrhuji, aby druhá věta odst. 1 §u 78, zněla:

"Předseda odbočky má býti téže národnosti jako většina pojištěnců."

157. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 79:

Odst. 1 budiž škrtnut a nechť zní:

"Z 41 členů Ústřední sociální pojišťovny náleží 33 skupině pojištěnců a 8 skupině zaměstnavatelů."

Odst. 2 a 3 buďtež škrtnuty a nechť znějí:

"Volba členů výboru Ústřední sociální pojišťovny provede se současně s volbou delegátů do nemocenských pojišťoven a pro volební řízení platí obdobně příslušné předpisy. Od volebního řízení pro delegáty nemocenských pojišťoven odchyluje se volební řízení členů výboru v tomto: a) při první volbě vykonává funkci volebního pojišťovacího soudu ministerstvo sociální péče,

b) nemocenská pojišťovna má tolik hlasů, kolik pojištěnců pro případ stáří a invalidity měla ve stavu dne 31. prosince roku předcházejícího volby."

Lit. d) v odst. 3 a odstavce 4 a 5 buďtež škrtnuty.

158. Eventuální návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

Bude-li zamítnut návrh na škrtnutí odstavců 3, 4 a 5 §u 79, navrhujeme, aby v §u 79, odst. 3, lit. f) a odst. 4 byla slova "pojištěnců" nahrazena slovem "zaměstnanců".

159. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 79:

Odst. 1 nechť zní: "Ze 40 členů výboru Ústřední sociální pojišťovny náleží 30 skupině pojištěnců a 10 skupině odborníků."

Odst. 2 nechť zní:

"Členy výboru ze skupiny pojištěnců volí pojištěnci na základě kandidátních listin volbou přímou a tajnou podle zásady poměrnosti. Současně volí se dvojnásobný počet náhradníků."

Odst. 3, lit. c) budiž škrtnut.

Odst. 3, lit. e) nechť zní:

"e) kandidátní listiny uveřejní Ústřední sociální pojišťovna aspoň 15 dnů před volbou a v téže lhůtě rozešle je okresním sociálním pojišťovnám v dostatečném počtu pro každého hlasujícího pojištěnce."

Odst. 4 nechť zní:

"Členy výboru, patřící do skupiny odborníků, jmenuje ministr sociální péče z odborníků v otázkách sociálního pojištění. Polovice jich musí býti povoláním zástupci nebo zřízenci odborových organisací zaměstnaneckých (dělnických), které je navrhují. Tito členové nemusí býti pojištěnci ve smyslu tohoto zákona, mohou však jimi býti."

Odst. 5 nechť zní:

"Volený člen výboru ztrácí svoji funkci, přestane-li býti pojištěncem a nestane-li se jím opět v době nejdéle 6 měsíců."

160. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 80:

V odst. 1, lit. e) budiž škrtnuta druhá a třetí věta.

V odst. 2 místo rčení "dvakráte do roka" budiž dáno "čtyřikráte do roka".

161. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

§ 81, odst. 1 budiž upraven takto:

"Představenstvo Ústřední sociální pojišťovny skládá se z předsedy Ústřední sociální pojišťovny a z 10 členů, z nichž 6 náleží skupině pojištěnců a 4 skupině odborníků."

162. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

§ 81, odst. 1 budiž škrtnut a nechť zní:

"Představenstvo Ústřední sociální pojišťovny skládá se z předsedy, náměstka a 8 členů, z nichž 6 náleží skupině zaměstnanců a 2 skupině zaměstnavatelů."

163. Eventuální pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

Bude-li zamítnut návrh k § 81, odst. 1, navrhujeme, aby slovo "pojištěnci" bylo nahrazeno slovem "zaměstnanci".

Ostatní zůstane ve znění zprávy výborové.

164. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 81:

Odst. 2 budiž škrtnut a nechť zní:

"Členy představenstva volí výbor ze skupiny zaměstnanců, resp. zaměstnavatelů, podle zásady poměrnosti."

Odst. 3 budiž škrtnut.

165. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 81:

Odst. 2 nechť zní:

"Členy představenstva volí výbor podle zásady poměrnosti. Ve skupině odborníků rozhoduje prostá většina hlasujících, při čemž dva členové musí býti zástupci dělnických odborových organisací. Za každého člena jest zároveň zvoliti dva náhradníky".

V odst. 3 jest škrtnouti dosavadní znění a nahraditi je takto:

"Představenstvo volí nadpoloviční většinou dva náměstky předsedy".

166. Doplňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

Za § 81 budiž vsunut tento nový paragraf:

"§ 81 a).

(1) Dozorčí výbor skládá se z 10 členů, z nichž 6 jest voleno podle obdoby § 64 ze skupiny zaměstnavatelů, 4 členové jsou ze skupiny odborníků.

(2) Členy zaměstnavatelské skupiny volí zaměstnavatelské kurie dozorčích výborů okresních sociálních pojišťoven, členy skupiny odborníků jmenuje ministr sociální péče."

167. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 82, odst. 1 buďtež škrtnuta slova "se souhlasem ministra sociální péče". K §u 82, odst. 1 budiž připojen dodatek: "Na žádost národní menšiny výboru čítající pět členů, budiž jeden ředitel jmenován na její návrh."

168. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V §u 82, odst. 1 buďtež škrtnuta slova: ". . . . . se souhlasem ministra sociální péče."

169. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 82, odst. 3 budiž slovo "úředníky" nahrazeno slovem "zaměstnance." Ostatní zůstane podle zprávy výborové.

170. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr.:

V §u 82, odst. 4 budiž v první větě část "vyslechnuv . . ." zaměněna za " . . . . . po dohodě s odborovými organisacemi zaměstnanců sociálně-pojišťovacích ústavů."

Celá druhá věta se vynechá.

171. Doplňovací návrh posl. Patzela a druhů:

§ 82 budiž doplněn takto:

"Při jmenování úředníků Ústřední sociální pojišťovny budiž přiměřeně přihlíženo k přiměřenému zastoupení všech národů státu."

172. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 83:

V odst. 1 budiž škrtnuta celá druhá věta.

173. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

V §u 83, odst. 1 budiž škrtnuta druhá věta tohoto znění:

"Aby řád nebo jeho změna nabyly platnosti, jest třeba, aby byly schváleny ministerstvem sociální péče."

174. Pozměňovací návrh posl. Schälzkyho a druhů:

V §u 86 budiž 3. odst. škrtnut.

175. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

Druhá věta odst. 1 §u 88 budiž škrtnuta a nechť zní: "Toto provisorium smí trvati nejdéle tři měsíce, v kteréžto době provedou se nové volby představenstva a nově zvolení členové představenstva musí vykonávati svůj mandát".

176. Eventuální pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

Bude-li přijat návrh k §u 88, odst. 1, navrhujeme, aby odst. 2 §u 88 byl škrtnut.

177. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů:

V §u 88, odst. 4 budiž místo slov "k ministerstvu sociální péče" vloženo "k vrchnímu pojišťovacímu soudu."

178. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 89:

V odst. 1 buďtež škrtnuta slova "a to, pokud jde o otázku nákladu a jeho úhrady a případu uvedeného v §u 80, odst. 1, písm. e) druhá věta v dohodě s ministrem financí."

V odst. 2 buďtež slova "se schválením ministerstva sociální péče" nahrazena slovy "Národním shromážděním."

179. Pozměňovací návrh posl. Kučery a soudr. k §u 89:

V odst. 1 budiž vynechána z první věty tato část: "a to pokud jde o otázku nákladu" až "v dohodě s ministrem financí".

180. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schäfera, Hackenberga a druhů k §u 90:

V odst. 1 buďtež škrtnuta slova "jakož i ministr financí".

V odst. 2 budiž škrtnuta věta:

"obdoba odst. 4 se týká jen volených členův orgánů Ústřední sociální pojišťovny".

Místopředseda dr. inž. Botto (zvoní):

Návrhy tieto sú dostatočne podporované a sú predmetom jednania.

Budeme pokračovať v debate. Slovo má následujúci rečník pán posl. dr. Patejdl.

Posl. dr. Patejdl: Slavná sněmovno! Osnova zákona o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří znamená nesporně důležitou etapu v sociálním zákonodárství našeho státu. Je sice výsledkem kompromisu všech koalovaných stran a tedy jako takový jejich společným dílem, nicméně nelze přehlédnouti, že byly to zejména strany socialistické, které vytrvale naléhaly na její uzákonění a které přinesly pro ni také dosti značné oběti, zejména uvážíme-li, že k obětem těm náleží i finanční předlohy, které jsou současně sněmovnou projednávány a které zatěžují značně a trvale náš státní rozpočet a hospodářských zájmů malého člověka se poměrně jen nepatrně dotýkají.

Dnes, kdy tato pronikavá sociální reforma stává se skutkem, je na místě, abychom si uvědomili a aby se konstatovalo, že hlavní příčinou jejího povolání k životu je vítězná národní revoluce protirakouská, z níž vzešla naše státní nezávislost. Ona nám dala možnost upravovati si po svém své veřejné poměry, tedy také poměry sociální. Ona měla ve svém programu nejen politickou svobodu, ale i vyproštění malého člověka z poroby sociální. Malý, to znamená hospodářsky slabý člověk to byl, který se poměrně nejvíce účastnil revolučního zápasu našeho národa za svobodu doma i za hranicemi, a tak malý člověk si svými obětmi vykoupil právo na zlepšení svého sociálního pojištění. Že programem národní revoluce byla vedle politické svobody idea sociální spravedlnosti stejně jako kulturní pokrok, o tom nám podává jasný důkaz program první československé vlády ze dne 18. října 1918 s prof. Masarykem v čele, jež je známa pod jménem Washingtonské deklarace. Proto je samozřejmo, že všichni ti, kteří se zúčastnili revoluce ať doma či za hranicemi, vidí v sociálním pojištění splnění jednoho bodu svého programu a vítají je s radostným konstatováním, že tato republika platí aspoň částečně dluh tomu lidu, který pro její zřízení přinesl největší oběti.

Je si jen přáti, aby předloha byla brzy doplněna dalšími specielními zákony, sociální pojištění uspokojivě řešícími. Sem patří zejména uskutečnění nemocenského pojištění státních zaměstnanců. Příslušná předloha jako vládní návrh byla podána ještě úřednickou vládou senátu, začala se projednávati v jeho výboru, ale pak jednání bylo přerušeno. Hospodářské postavení státních zaměstnanců je jistě nepříznivé. Tvoříť státní zaměstnanci dnes tak zvaný školní proletariát a zasluhují jistě pozornosti každého sociálního politika. Proto při této příležitosti je prosba po brzkém uzákonění nemocenského pojištění státních zaměstnanců jistě případná.

Nyní budiž mi dovoleno, abych se dotkl otázky, která se dotýká specielně těch, jež mám čest s druhými třemi kolegy v tomto sboru zastupovati. Jedná se o to, v jakém poměru jest, resp. bude tento zákon k platným zákonům a nařízením o legionářích. Pro nás po prozkoumání §u 4 zákona, č. 462 z r. 1919, o propůjčování míst legionářům a srovnání jeho ustanovení s touto osnovou nebylo pochybností o tom, že shora uvedený zákon a s ním související zákony a nařízení platiti budou i pro ústavy, které vzejdou ze sociálního pojištění.

Protože však s jiné strany bylo zastáváno stanovisko opačné, snažili jsme se, z usnesení výkonného výboru, zastupitelstva a sjezdu Československé Obce Legionářské společně s kanceláří Legií při ministerstvu národní obrany, odstraniti veškeré pochybnosti o tom. Podali jsme proto návrh, aby za § 82 osnovy byl vložen nový paragraf tohoto znění: "Na veškeré ústavy pojišťovací, zřízené podle tohoto zákona, vztahuje se zákon ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb. z. a n., a zákon ze dne 23. května 1919, č. 282 Sb. z. a n., s příslušnými nařízeními."

Než naší plně pochopitelné snaze nebylo porozuměno. Oposicí, která k němu ve výboru promluvila zástupcem německé sociální demokracie panem posl. Taubem a zástupcem německého souručenství panem posl. Schälzkym, byl návrh ten považován docela za casus belli a oposice učinila při té příležitosti uvedenými pány nespravedlivý útok na legionáře, zaměstnané ve státní správě. Pan posl. Taub prohlásil, že prý má jisté porozumění pro to, jestliže bylo vyhrazeno jakési přednostní postavení určité vrstvě, o níž se myslilo, že jest jí v prvé řadě děkovati za vznik tohoto státu. Avšak příslušná opatření při objektivním posuzování nebyla prý nikterak v zájmu správy. Nyní jest prý úmysl přenésti to, co se neosvědčilo ve veřejné správě, i na instituce, které se zakládají na myšlence samosprávy. Jest nemožno prý vyhraditi v samosprávě nutné přednostní postavení, neboť lidé musí prý býti zařazováni podle kvalifikace a správa musí býti co možno levná. K němu se připojil p. posl. Schälzky. Odmítám tento útok co nejrozhodněji a projevuji s tohoto místa dík kolegu Bergmannovi za to, že ihned ve výboru konstatováním fakt z vlastní zkušenosti vyvrátil myšlenku pánů posl. Tauba a Schälzkyho. I když si dovedu představiti, že pánům, kteří byli proti československému státu, nejsou sympatičtí ti, kteří proň bojovali a pracovali a ve svém celku jako organisované vojenské a politické těleso tvořili jeho kostru, která se oděla tělem 18. října a 28. října 1918, tož přece se mi zdá, že si pánové měli položiti především otázku legitimace podobného druhu postupu. Zdá se mi, že pánům tato legitimace schází a dlouho ještě bude scházeti. Tolik o pánech z oposice. Ve věci samé zůstaly naše snahy po odstranění pochybností nepochopeny i u zástupců většiny. Byl sice učiněn určitý t. zv. kompromisní návrh, ale protože návrh ten chtěl obmeziti platnost legionářských zákonů jen na Ústřední sociální pojišťovnu, a to ještě pro ten případ, nebude-li vhodných uchazečů kromě všech podle zákona tohoto převzatých z jiných oborů státní správy, byl by znamenal vlastně skončení stavu dosavadního, a proto nemohli jsme naň, vědomi si jsouce svých povinností, přistoupiti. Jsem dalek rekriminací, chci to pouze konstatovati.

Současně, aby nebylo nejasností, opakuji znovu, že bylo naším úmyslem odstraniti pochybnosti, které by v praxi mohly vzniknouti. V zásadě trváme stejně jako dříve na tom, že po vejití tohoto zákona v platnost budou se naň vztahovati ustanovení zákona čís. 462 z r. 1919 a čís. 282 a souvisejících s ním zákonů a nařízení.

Důvody pro tento názor jsou tyto: Zákon čís. 462 z r. 1919 o propůjčování míst legionářům vyhrazuje jim jisté procento, 50%, a to jenom určitá místa služební, rázu docela podřadného, zřízenecká nebo dozorců u státních úřadů, trestnic a jiných ústavů, na které stát nese buď celý náklad nebo určitou jeho část. Podle § 123 osnovy zákona o sociálním pojištění nese stát určitou část nákladu na toto státní pojištění, a to poskytuje příspěvky k důchodům invalidním, starobním, vdovským a sirotčím. Proto pro nás nemůže býti pochybností přes všecky námitky, že zákon legionářský i na tento zákon se vztahovati bude.

Namítá se nám, že příspěvky tyto platiti bude stát nikoliv ústavu, ale přímo dotyčným percipientům, důchodcům. Pro nás tato námitka neobstojí, a to proto, poněvadž musíme uvážiti, že všecky tyto ústavy slouží a budují se jen k tomu cíli, aby sloužily určitému účelu. Tento účel záleží v organisaci sociálního pojištění, ve sbírání příspěvků a jejich rozvrhu na určité percipienty. A jestliže věc posuzujeme s tohoto stanoviska, nemůže býti pro nás pochybnosti, že nelze oddělovati příspěvek poskytovaný státem od ústavu, nýbrž že je to příspěvek, poskytovaný pro určitý účel, kterému slouží tyto ústavy. Argumentace, uváděná k vyvrácení našeho názoru, je prostě sofistika, která se udržeti nedá. Kromě toho podle osnovy úředníci Ústřední sociální pojišťovny i sociálních pojišťoven vůbec jsou úředníci, kteří budou bráni ve slib od přednostů jako státní úředníci, úředníci, kterým se dostává a dostane ochrany zákona trestního, kteří budou ve smyslu tohoto zákona míti povinnosti úředníků veřejných a budou míti také i práva úředníků veřejných. Také toto nás přesvědčuje o tom, že ústavy, vzniklé ze sociálního pojištění, jsou ústavy práva veřejného, že zřízenectvo a zaměstnanectvo těchto ústavů jest zřízenectvem a zaměstnanectvem práva veřejného, nikoli v soukromoprávním poměru, a proto pro nás není pochybnosti o tom, že zákony, o kterých jsem se zmiňoval, mají a budou míti platnost pro zákon o sociálním pojištění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP