Pátek 24. listopadu 1922

Nenávist proti nenávisti, heslo "oko za oko, zub za zub" jistě není ku prospěchu vývoji tohoto mladého a malého státu, i když se dělá velkým a myslí, že má patent na věčnost. Briskní odmítnutí návrhu 117 poslanců podalo zřejmý důkaz nejen oposičním stranám, nýbrž přes propagandu zahraniční i celé cizině, že vůbec na to nemyslíte, abyste s námi udělali mír, že vůbec nejste ochotni mluviti s námi o státním problému presidentově, že se vůbec nesnažíte o konsolidaci svého státu, o níž rádi mluvíte s falešnou posou vy a vaši vůdcové. Pro vás bude, jak se zdá, ovšem a zřejmě stát konsolidován tehdy, až vyhladíte svým dosavadním systémem brutálního násilí a vykořisťováním němectví a učiníte otroky z národů ostatních. Avšak sudetských Němců nevyhladíte! Dědiny německých rovin sudetských, pole i nivy, hory a údolí naší německé horské otčiny budou se přes všecko ozývati i v budoucnosti vždy německou řečí a německou písní. I přes jazykový zákon, přes postátnění železnic, přes postátnění orné půdy! Přes loupež lesů a jich postátnění bude německý pohraniční les věčně šuměti prastaré německé pověsti a pohádky o německých zvycích a o německém mravu, o německé svobodě a svědčiti o německé píli a o německé práci, které se přece jen musíte obdivovati! Tato vaše konsolidační politika, nebo lépe řečeno počešťovací politika, při níž vám není žádný prostředek příliš špatný, žádný čin příliš brutální a žádná cesta příliš nečestná, tato vaše vyhlazovací politika otvírá oči nám, kteří jsme vám dali začátky kultury, na niž jste se se svou mladou kulturou až do dnešního dne připínali, ta nás Němce nutí tísnivou zřejmostí, abychom správně poznali, jak nám musí býti drahá naše řeč, naše rodná hrouda, naše německé pole a lesy jakožto základ naší národní budoucnosti. Německý sedlák a dělník, živnostník, zřízenec a podnikatel, ti všichni poznávají nutnost obrany, aby se zachránili, když hrozí nebezpečí ztráty jejich polí a práce tím, že se zastaví dílny a továrny, a tím ztráta míst. Ti se stali buditeli národního vědomí v širokých masách našeho národa, který se počíná zdvihati proti takovému způsobu jednání, buditeli vaší politikou, jakou provádíte z neznalosti skutečností a základů, na nichž jedině by byl stát schopen života. Náš národ by skutečně nesměl míti cti, nesměl by býti národem Schillerovým, který praví: Jest nehodným národem ten, který neobětuje rád všechno pro svoji čest! Tím, jak jednáte s naším národem ve všech věcech, vnutili jste nám boj o naši existenci a bojíte se toho boje a chcete jej tedy proti nám vésti nerovnými zbraněmi; chcete nás odzbrojiti, zatím co se ozbrojujete až po zuby. To míním nejen ve směru materielním, míním nejen bajonety, nýbrž duševní odzbrojení, jež chcete u nás provésti. Myslím to, že potlačujíce naše školy chcete nám svojí politikou vzíti především z ruky duševní zbraně, jichž potřebujeme, abychom mohli tento boj o svoje bytí skončiti úspěšně.

Vy víte zcela dobře, že v boji mezi národy podminuje kultura národa vítězství nebo porážku. Národ, který má zdravou kulturu a tuto kulturu vybudoval k jisté dokonalosti, nelze zajisté v existenčním boji jen tak snadno poraziti. Avšak národ, který vysoké kultury nemá anebo jemuž byla jeho kultura stlačena na minimum, nebude již moci v budoucnosti náležitou měrou vyvinouti odolnost pro svoje bytí. Vy víte zcela dobře, kde máte přiložiti sekeru, abyste vyvrátili německý národ v tomto státě z kořenů. Vy víte zcela dobře a dokazujete to svou politikou ve vlastním táboře, že mládež je nositelem budoucnosti každého národa. Zde nasazujete páky, zde zasahujete bezohledně, potlačujíce naše školy a na konec pravíte: My jsme vyrovnáni! Mluvíte-li o vyrovnání, byla by musila předcházeti vyrovnávací jednání. Byly by tu musily býti dvě strany, které se o nějaké věci dohodly. A mluvíte-li o vyrovnání, když jste nám zrušili asi 1800 školních tříd, zatím co jste na druhé straně zřídili hlavně v německém území 7 1/2 sta českých menšinových škol, pakliže potom ještě mluvíte o vyrovnání, pak takové vyrovnání není ničím jiným, než brutálním aktem násilí, který byl proveden bez druhé strany. Nebudete moci popírati a vyvrátiti, že německý národ v tomto státě má vysokou kulturu, která se vaší aspoň vyrovná. Nebudete moci popříti, že tento německý národ ve státě plní snad přesněji a lépe než vy sami své povinnosti ke státu, který není státem naším, do nějž jsme byli vnuceni přes tvrzení v první větě ústavní jistiny. Vezměte tu daně, dávky, když ještě bylo vázané hospodářství, vezměte konec konců nastupování našich nováčků a musíte podle úsudku i českých odborníků a povolaných mužů přiznati, že plníme svoje povinnosti vůči státu ve všech těchto směrech aspoň tak jako vy. Žádáte-li od nás loyalitu, pak to nesmí jíti tak daleko, abyste snad od nás slyšeli, že se zříkáme příslušnosti k svému národu, abyste mohli od nás žádati, abychom se zřekli sami sebe a popřeli sami sebe. My stojíme na půdě tohoto státu, poněvadž jsme nuceni na ní státi, a stáli bychom na ní snad zcela jinak, kdyby se s námi z počátku bylo jednalo jinak. Je to snad spravedlivé jednání, když německý národ v tomto státě nemá dnes vysoké školy hornické, ačkoli doly leží hlavně v území německém? Je to spravedlivé jednání, hodné kulturního národa, když dnes nemáme při tak kvetoucím německém zemědělství fakulty zvěrolékařské? Je to spravedlnost, když nemáme fakulty lesnické, ačkoli lesy v tomto státě nalézají se hlavně a z největší části v německém území a majetku?

Zatím co na jedné straně chcete všemi zákonnými a nezákonnými prostředky po dobrém i po zlém, sliby, podplácením, hrozbami a tresty spoutati a potlačiti naše školství, nás úplně zbaviti kultury a sesaditi nás s naší kulturní výše, abyste mohli nad námi tím snadněji vládnouti, konstatuji, že na své straně vychováváte duševní proletariát v masách, což snad se samo vymstí. Zmiňuji se jen o zakládání českých menšinových škol v německém území. Neodpírám vám práva, abyste zřizovati menšinové školy mohli a měli tam, kde menšiny jsou, abyste tam takové školy otevřeli, kde je náležitý počet žactva. Já však vím, že zvláště v jihomoravském pohraničním území, mohl bych vám uvésti specielní případy, jsou zřizovány menšinové školy, do nichž skutečně nechodí více dětí než 2 až 7. My máme na příklad menšinovou školu v Lukově, založenou před 1 1/2 rokem, kde se však dodnes ani jedinou hodinu nevyučovalo, ač jsou učitelé ustanoveni a místnosti tam jsou. Že se ve vašich školách neklade hlavní váha na výchovu a vzdělání, k tomu vám musí býti důkazem výroky českých rodičů, kteří praví: "My už nepošleme svých dětí do těchto českých škol, poněvadž se tam ničemu nenaučí, nýbrž do německých. Tam se naučí něčemu pro život". Jak v masách odchováváte státem svůj duševní proletariát, počínajíce u nejnižšího stupně, ukazují především již číslice rozpočtu. To také vidíme v praksi, přijdeme-li na železniční stanici do blízkosti měst, jež chcete počeštiti, anebo jež jsou již českými. Vesnické školy v okolí těchto měst, ať už je to Znojmo, Budějovice nebo některé jiné, jsou téměř prázdné, za to však jezdí tolik a tolik dětí do města vlastními školními vlaky a také jinými. My víme, že se učebné pomůcky dávají namnoze zdarma, že školákům i rodičům se dostává všemožné podpory, aby jen bylo umožněno tyto školy naplniti a podati na venek důkaz, že jsou ty školy oprávněné. Konec konců bude míti tato obrovská výchova duševního proletariátu nutně za následek nahromadění armády úředníků a zřízenců, která asi ne vždy bude na prospěch potřebám státu. Ve všech oborech státního života dnes vidíme přebytečný počet úředníků a zřízenců, vy sami si na to stěžujete, avšak sami nemáte odvahy a nenajdete cesty, abyste jej snížili. Ovšem, jedno děláte v tomto směru, a to, že vyřazujete ve všech oborech veřejného života německé úředníky. Odůvodňujete to všemi možnými otřelými důvody, které se pěkně poslouchají, které však konec konců vyhovují jen myšlence a tendenci, abyste Němce ze státní služby vůbec odstranili, snížili je na národ ovládaný.

Že v tomto smyslu postupujete, že pracujete o vyvrácení němectví z kořene, ukázalo se již při soupisu lidu, kde jste postupovali proti zákonným předpisům a často bez zákonných předpisů tak, že jste přímo násilím označovali Němce za Čechy, zvláště tehdy, když byli v závislém postavení. Poukazuji dále na-reklamační řízení u školních dětí, poukazuji na nezákonné přehmaty, kterých se tu venku dopouštějí předsedové okresních školních výborů, okresní hejtmani, proti nimž my se práva nedomůžeme. Zvláště tu poukazuji na nové nařízení, které se týká reklamačního řízení o školních dětech a které dává v takových případech při neuposlechnutí právo trestati českým státním inspektorům školním nebo předsedům nynějších okresních školních výborů, a to s konečnou platností, aniž se smí proti tomu rekurovati nebo stěžovati.

Pánové! Bez Němců a proti nim nedosáhnete v tomto státě konsolidace, a čím nás více utiskujete, čím více bezpráví nám činíte a tím si před celým světem a historií přitěžujete, tím více se vzdalujete konsolidace svého státu, pravých základů, na nichž jedině může tento stát existovati. Zadržte v tomto svém počínání! Byl a jest to klam a opojení, je to nerozum. Obraťte a dejte se na cestu trpkého poznání, odvraťte se od lži, iluse a od myšlenky velkého státu a vraťte se k pravdivé skutečnosti! Iredentismu jednotlivých osob se ovšem nepotřebujete báti, avšak čeho se obávati musíte, je iredentismus širokých vrstev druhých národů, který vzbuzujete a musíte vzbuzovati svojí politikou. Budete se musiti obávati pomsty německé matky, jíž jste odcizili dítě, budete se musiti báti pomsty německého sedláka, jemuž berete jeho hroudu a německý rodný les, a budete se musiti báti pomsty německého dělníka, jejž připravujete o práci. A konečně musíte se také báti, že ze země uteče světoznámý německý průmysl, s nímž později nebudete moci konkurovati svým mladým průmyslem. Pokud nevyslechnete spravedlivých stížností Němců, pokud se nevrátíte k rozumu, nepostavíte se sami skutečně na půdu svého státu tím, že správně poznáte národní a hospodářské základy jeho a podle toho budete jednati, pokud této cesty nenajdete, nemůžete žádati od nás Němců, abychom hlasovali pro rozpočet. (Potlesk na levici.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP