Úterý 24. října 1922

Předseda: Počátkem dnešní schůze byla tiskem rozdána naléhavá interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tisk 3809. Naléhavá interpelace posl. Johanise, Slavíčka, Staňka, dr. Noska, dr. Lukavského a soudr. vládě republiky Československé o průmyslové krisi, nezaměstnanosti a drahotě životních potřeb.

Předseda: Další presidiální sdělení učiním na konci schůze. A teď uděluji slovo panu předsedovi vlády Ant. Švehlovi.

Min. předseda Švehla: Dámy a pánové! Politické a parlamentní poměry našeho státu nedoznaly od loňského podzimního zasedání, v němž ohlásila tehdy nová vláda, nastoupivší po vládě neparlamentní, své programové směrnice, podstatné změny.

Proto trváme na programu, prohlášeném zde jménem vlády ústy mého předchůdce dne 18. října m. r.

Jedním z nejpřednějších úkolů vlády jest péče o zabezpečení klidného rozvoje vnitřních, politických, hospodářských a sociálních poměrů, čemuž sloužiti především musí účelná zákonodárná činnost a bezvadná veřejná správa, přihlížející k zájmům všech složek obyvatelstva.

Vláda bude v oboru vnitřní správy dbáti, aby právní řád, jehož základy položeny byly ústavními zákony, byl v jejich smyslu dobudován, a budou proto podány příslušné osnovy zákonů.

Všecky orgány veřejné správy budou pečovati, aby tento demokratický právní řád byl plně dodržován a budou se starati vždy o udržení klidu a pořádku, dbajíce při tom především všeobecných státních zájmů.

Reforma veřejné správy bude soustavně prováděna.

Dne 1. ledna příštího roku bude uskutečněno župní zřízení na Slovensku (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.), kterým učiněn bude důležitý krok k sjednocení správy a k účelnému a jednotnému vybudování samosprávy.

V Podkarpatské Rusi bude pracováno k tomu, aby vykonány byly všechny přípravy k úpravě státoprávního jejího poměru podle ústavy a ve smyslu mírové smlouvy st.-germainské. Proto bude vláda věnovati plnou svoji péči tomu, aby správa veřejných záležitostí prováděna byla i tam podle stejných zásad jako v celém státě.

Základní podmínkou klidného vývoje státu jsou urovnané a ustálené poměry mezinárodní, jimž naše zahraniční politika věnuje stále bedlivou a ostražitou pozornost.

Za poměrně krátkou dobu našeho samostatného státního života vytvořili jsme si určité a jasné směrnice v zahraniční politice, které v souladu s politikou našich spojenců směřují k zachování míru na základě mírových smluv a k jeho zabezpečení proti všem pokusům opačným. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Přátelské semknutí států v Malé Dohodě, spočívající na společenství zájmů a na procítěné potřebě hájiti společně klid a mír ve střední Evropě, jest pevnou zárukou jejich bezpečnosti a umožňuje navázání a soustavné prohlubování dobrých styků s ostatními státy, zejména na poli hospodářském. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Vláda je přesvědčena, že touto cestou je možno dospěti k zabezpečení klidného rozvoje našeho hospodářského života, který je dosud - podobně jako ve státech jiných - tísněn těžkými důsledky války.

Překonati tyto důsledky a dospěti k čilému hospodářskému ruchu, poskytujícímu všem vrstvám obyvatelstva přiměřený blahobyt, jest nejnaléhavějším úkolem nejbližší doby. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských. - Předseda zvoní.)

Stát náš má všecky k tomu potřebné podmínky a jest jen třeba využíti jich účelným způsobem.

Můžeme s uspokojením porovnávati svůj hospodářský stav s jinými státy a s větší odhodlaností snášeti dočasnou hospodářskou krisi, která vystupňována byla rychlým vzestupem naší valuty. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských. - Předseda zvoní.)

I když uznáme, že na tento vzestup měla vliv do určité míry spekulace, vedená snahou nahraditi své ztráty utrpěné katastrofou německé marky, shledáme přece, že nejvážnější příčinou správného hodnocení naší měny v cizině byly a jsou spořádané hospodářské a finanční poměry, projevující se v naší obchodní bilanci a ve finančním hospodářství státním, jimiž vůči cizině byla prokázána životaschopnost našeho státu a pevná vůle státotvorných složek obyvatelstva poskytnouti státu vše, čeho ke svému rozvoji a zabezpečení potřebuje.

Přes všecky důsledky, jež tento rychlý vzestup měl v zápětí, nelze podnikati ničeho, co by znamenalo návrat k znehodnocení měny naší.

Naše valutová politika musí směřovati k tomu, aby nebylo přílišného kolísání naší měny na zahraničních trzích, nýbrž aby docíleno bylo přiměřeného jejího ustálení.

Proto setrváme ve státních financích na zásadě správného hospodaření, při němž vydává se jen tolik, kolik se přijme. Výrazem toho jest rozpočet na rok 1923, který není sice dosud aktivní, ale střízlivou opravdovostí všech položek velmi se přibližuje rovnováze.

Jsme si vědomi toho, že úhrnný jeho obnos jest na naše poměry dosud nepřiměřeně veliký a že i v další budoucnosti bude nutno pracovati k tomu, aby dosaženo bylo podstatného snížení. K tomu jest ovšem potřebí všestranné a úzkostlivé šetrnosti založené také na zvýšené nákupní hodnotě měny ve vnitrozemském oběhu statků, přiměřené k její hodnotě mezinárodní.

Pokud projevila se již zvýšená hodnota měny v poklesu cen, bylo jí užito k zmenšení rozpočtu ve vydáních na věcné potřeby, zejména také v rozpočtu ministerstva národní obrany, a bude jí užito jakmile se projeví v míře obecnější a trvalé, také ke snížení nákladů osobních, kterých naše státní hospodářství nemůže snésti. To může se však státi jen postupně se zřetelem k tomu, aby existence státních zaměstnanců a těch, kteří jsou jim na roveň postaveni, nebyla ohrožena.

Bedlivá pozornost věnována jest tomu, aby zjištěny a přesně vyúčtovány byly úvěry, poskytnuté nám cizími státy v době popřevratové na opatření potravin, k účelům konsolidace našeho mladého státu a k účelům repatriačním. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských. - Předseda zvoní.)

Pro státní rozpočet na příští rok byly tyto závazky určeny přibližným odhadem.

Půjčka svobody bude dnem 1. prosince 1922 hotově vyplácena. Rovněž bude v brzké době přikročeno k výplatě kuponů z předválečných rent.

Celkového zmenšení státních vydání bude pak užito ke zmírnění daní, aby i tímto způsobem zlevněny byly výrobní náklady.

Při tom je nutno postarati se o to, aby také podstatně zmenšeno bylo zatížení vyplývající z hospodářství samosprávy, která musí rovněž dbáti nutné šetrnosti a poplatné schopnosti obyvatelstva.

Také v oboru daní nepřímých bude nutno provésti úlevy úměrně k úsporám ve státních vydáních a bude to především dávka z uhlí, jejíž zmírnění přispěje podstatně k zmenšení výrobních nákladů, ovšem jen tehdy, když bude postaráno o to, aby sleva došla plného výrazu na zlevnění ceny uhlí. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských a poslanců komunistických.)

Vzhledem k tomu, že v praksi zákona o státní dávce z přírůstku na majetku prokázány byly mnohé tvrdosti, jest nutno přikročiti k opravě zákona ve směru přiměřených a sociálně spravedlivých materielních úlev. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Min. předseda Švehla (pokračuje): Naléhavým požadavkem jest reforma daňové soustavy, pro niž konají se pilné přípravy tak, aby pro rok 1924 dospělo se k podstatnému zjednodušení a úplnému sjednocení daňového systému a úměrnému rozvržení daňového břemene.

Kromě těchto opatření finančního rázu bude vláda starati se i dalšími vhodnými prostředky o zmírnění hospodářské krise a splní - pokud se tak již nestalo - všecka opatření ohlášená v projevu minulé vlády ze dne 9. září t. r. Je však nutno, aby i obyvatelstvo samo přispělo k tomu, aby výroba a obchod byly opět oživeny, vedeno jsouc vědomím, že všecky vrstvy musí přinésti oběti na výtěžku své práce a svého podnikání.

Vláda pokládá za svoji povinnost sledovati tento nutný obrodný hospodářský proces se zvláštním zřetelem k tomu, aby netísnil více vrstvy hospodářsky slabé než silné, a je odhodlána všemi vhodnými prostředky tomu čeliti.

Bezprostřední důsledky výrobní krise, projevující se ve stoupající nezaměstnanosti, bude vláda odstraňovati podporami v nezaměstnanosti, ovšem jen potud, pokud nebude možno podnikáním státních nebo komunálních investičních prací opatřiti nezaměstnaným výdělek. Poskytování podpor v nezaměstnanosti nemůže se státi opatřením trvalým a je nutno, aby všemi vhodnými prostředky pracováno bylo o znovuprobuzení plného výrobního ruchu.

Velmi důležitý úkol připadá tu oboru veřejných prací, který rychlou přípravou státního investičního programu a urychleným jeho zahájením může zmírniti nezaměstnanost.

Budou proto zahájeny nouzové stavby, především v oblastech republiky s větším procentem nezaměstnaného dělnictva nekvalifikovaného; témuž bude také dána možnost výdělku při různých úpravách říčních, jichž postupné provádění, pokud tomu finanční prostředky dovolují, je v eminentním zájmu řádného hospodářství vodního.

Stejnou měrou bude pečováno o vystrojení našich přístavů labských i dunajských jakož svobodných pásem v přístavech námořních mírovými smlouvami nám přiřčených. Využitím vodních sil a úsilovným prováděním soustavné elektrisace budou jednak zužitkovány hospodárně domácí přírodní zdroje energie jakož i méněcenné uhlí a jednak se tím i přispěje k zlevnění energie výrobní.

V souvislosti s tím bude otázka znárodnění dolů a přírodních pokladů i nadále předmětem pilného studia vlády.

Dalšího zvýšení schopnosti soutěžiti s výrobou cizí lze očekávati od racionelního zavádění normalisace a typisace v průmyslu i živnostech a od účinného vybudování zkušebnictví a výzkumnictví. (Hluk. - Předseda zvoní.)

Vláda bude proto podporovati zdravý hospodářský rozvoj všech odvětví výroby a bude při tom říditi se zásadou rovnocennosti a rovnoprávnosti mezi výrobou průmyslovou i zemědělskou, vycházejíc z přesvědčení, že obě jsou stejně důležitým národohospodářským činitelem.

Bude proto přihlížeti zejména k tomu, aby jejich výrobní a odbytové podmínky upravovány byly podle stejných zásad, umožňujících zdravou soutěž vnitrozemskou i zahraniční, která je nejsilnější vzpruhou pokroku a podnikavosti. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských a poslanců komunistických.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Min. předseda Švehla (pokračuje): Těmito zásadami bude se říditi naše obchodní, celní a dopravní politika, aby opatřovala a zabezpečovala průmyslu, odkázanému na vývoz, možnost čilého odbytu na zahraničních trzích, ovšem za předpokladu plné jeho konkurenční schopnosti, která však nemůže býti uměle zvyšována a posilována na úkor domácí spotřeby.

Aby výroba průmyslová a živnostenská nebyla přespříliš odvislou od proměnlivých poměrů vývozních, bude třeba rozšiřovati možnost odbytu pro vnitrozemskou spotřebu.

Nejbezpečnějším základem pro to jest zkvétající výroba zemědělská, která zvětšením své výkonnosti, jak co do množství, tak co do jakosti, může podstatně přispěti k rozmnožení celkového národního jmění. Vláda bude proto podporovati všechny snahy, směřující k zdokonalení zemědělství i lesnictví.

Bude tudíž věnovati bedlivou pozornost i podporu účelným snahám po zvýšení výroby rostlinné i živočišné, o urychlené provádění meliorací a o soustavné využití vodních sil i k účelům melioračním. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Pro všestranný a žádoucí pokrok a rozvoj zemědělské výroby bude vláda podporovati odborné školství, vědecké výzkumnictví a pokusnictví, jakož všeobecné vzdělání zemědělského obyvatelstva. Zdravé snahy, směřující k tomu, aby zemědělství společenským podnikáním budovalo zemědělský průmysl, naleznou u vlády vždy porozumění a přiměřené podpory. Stálou pozornost bude vláda věnovati pozemkové reformě, která přichází k svému vyvrcholení.

Po zjištění prostředků finančních a vybudování pracovního souboru provádí se reforma pozemková v plném rozsahu tak, že letošního roku přiděluje se již značná výměra půdy zemědělské lidu. Potřebné přípravy pro rozdělení zbývající zabrané půdy budou ukončeny do konce příštího roku. Při tom bude přihlíženo k tomu, aby ukojeny byly požadavky uchazečů o půdu a aby vyhověno bylo opodstatněným zájmům dosavadních zaměstnanců na zabraném majetku pozemkovém.

K tomu konci vydáno bylo právě prováděcí nařízení k příslušnému zákonu. (Hluk. Výkřiky. - Předseda zvoní.)

Rozmnožení malých podniků zemědělských bude vyžadovati úpravy pojišťování proti živelním škodám, aby zmenšeno bylo risiko zemědělského podnikání a aby nabyvatelům půdy byla umožněna soběstačná samostatná existence. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských a poslanců komunistických. - Předseda zvoní.)

V tomto směru může cenné služby prokázati také družstevnictví, které vláda pro všeobecný jeho význam, zejména pro vrstvy hospodářsky slabší, bude co nejúčinněji podporovati. (Výkřiky.)

Předseda (zvoní): Znovu žádám o klid.

Min. předseda Švehla (pokračuje): Také podnikání živnostenské může v družstevnictví nalézti účinný prostředek k zlepšení svých výrobních i odbytových podmínek a k posílení své konkurenční schopnosti.

Pro hospodářské zabezpečení živnostnictva a obchodnictva je potřebí zdokonaliti soustavu odborného vzdělání a starati se o technické zdokonalení výroby. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských a poslanců komunistických. - Předseda zvoní.)

V tom směru bude vláda vždy ochotna k nejmožnější podpoře.

Pokud stát je odběratelem výrobků, jež také po živnostensku jsou vyráběny, bude přihlíženo, aby při zadávání státních dodávek bylo vhodnými předpisy dodávkového řádu umožněno účastenství i drobných živnostníků.

Při těchto dodávkách bude přiměřeně přihlíženo k dočasně a nezaviněně menší konkurenční schopnosti výrobních kruhů na Slovensku.

Na poli sociální politiky bude učiněn dalekosáhlý krok zavedením starobního a invalidního pojištění dělníků a samostatných drobných podnikatelů zemědělských i živnostenských. V jednání, jež koná se již delší dobu s největší pečlivostí, připravují se příslušné osnovy, které budou Národnímu shromáždění předloženy ještě v tomto zasedání, aby mohly býti ihned projednány. Při tom bude zabezpečeno starobní zaopatření osob, které pro svůj vysoký věk nemohou býti pojaty do starobního a invalidního pojištění. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Republika naše vyvrcholí tím velikým sociálním opatřením celou dosavadní soustavu pojišťování, kterou zmírňováno a odstraňováno má býti risiko práce. Bude tím jasně prokázáno, že stát - a to jest v demokracii souhrn všeho občanstva - neleká se ani těžkých obětí, aby chránil toho, kdo chce pracovati a tvořiti nové hodnoty pro lidstvo. Je samozřejmým důsledkem našich demokratických zásad, že zejména při všech opatřeních sociálního rázu přihlíží se a přihlíženo bude k zvláštním zájmům žen.

V péči o zdraví lidu a v péči o dítě byly učiněny značné pokroky. Zde dlužno poukázati zejména na výsledky opatření proti nakažlivým chorobám. Na této cestě bude soustavně pokračováno s plným porozuměním pro starou pravdu, že jen ve zdravém těle jest zdravý duch. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Stát náš potřebuje v nejhojnější míře obého také z toho důvodu, aby byl připraven i pro doby, v nichž by bylo nutno hájiti bezpečnost státu.

Proto bude i dále usilovně pokračováno na organisačním, morálním i materielním vybudování branné moci. Při tom bude dbáno úspornosti v rozsahu, srovnatelném s úkoly a odpovědností, jež branné moci ve státě přináležejí.

V oboru školském a osvětovém pokračovati bude vláda v provádění zákonů Národním shromážděním již usnesených a vynasnaží se, aby na tomto poli bylo co nejvíce vykonáno pro povznesení vzdělanostní úrovně nejširších vrstev občanských a pro dobudování středních, odborných a vysokých škol.

Bude klásti váhu nejen na organisaci vnější, nýbrž i na vnitrní konsolidaci školství, a uplatňovati bude právo na školu veřejnou, všem bez rozdílu stejně přístupnou.

V nynější době stává se škola často střediskem myšlenkových a sociálních zápasů, v nichž žijeme.

Děti i rodiče mají mravní nárok, aby školské vzdělávání směřovalo k výchově ušlechtilého občana a člověka.

Plníc zákon, jímž Národní shromáždění doplnilo zákony o školách obecných, bude vláda dbáti, aby výchova školní vedla k lásce k vlasti, ku vzájemné snášelivosti, úctě a lásce a tím k demokracii.

Bude proto vláda chrániti školu, aby netrpěla oněmi zápasy a aby mohla konati své výchovné dílo, z něhož užitek má vzejíti příštím generacím.

Škola bude ústavem, jemuž všichni občané bez rozdílu svěří své dítky v přesvědčení, že práce tam konaná přinese všem dobrý prospěch.

Majíc na mysli hříchy bývalého státního režimu na Slovensku, bude vláda věnovati i nadále zvýšenou pozornost kulturnímu povznesení Slovenska a Podkarpatské Rusi, jmenovitě stavbami škol a vybudováním odborných a vyšších učelišť, především university bratislavské.

Rozborem dosavadních theoretických příprav pro řešení poměru mezi státem a církvemi se ukazuje, že otázka tato - nehledíme-li k důležitosti politické - jest velikým úkolem administrativním.

Vláda se postará, aby řešení poměru státu k církvím bylo také po této administrativní stránce náležitě připraveno.

Majíc na zřeteli konečné řešení celého souboru těchto otázek, hodlá vláda předložiti Národnímu shromáždění co nejdříve některé osnovy specielní.

Ve státních zařízeních sloužících všeobecným hospodářským a společenským potřebám obyvatelstva, k nimž v první řadě patří železnice, bude pracováno k všeobecnému zdokonalení.

Předním úkolem je tu vybudování železnic na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Železniční správa pokládá za svoji povinnost, aby provoz prováděn byl tak, aby mohlo býti přikročeno k úměrnému snížení dopravních tarifů a k jich úpravě s patřičným zřetelem ke geografickému útvaru státu, při čemž bude možno na Slovensku napraviti až dosud trvající systém dopravní sítě, kterým byly úmyslně a uměle oddělovány jednotlivé oblasti a tím citelně poškozovány potřeby průmyslu a obchodu.

Pokračováno bude také ve snaze, aby zdokonalována byla poštovní, telegrafní, telefonní i automobilová a letecká doprava tak, aby plně vyhovovala potřebám mezinárodního styku s použitím všech moderních a osvědčených vynálezů. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Aby pokud může přispěla ku snížení cen, připravuje poštovní správa v mezích své soběstačnosti snížení sazeb.

Pro mnohotvárné rozčlenění hospodářského, sociálního i kulturního života soudobé lidské společnosti jest potřeba úpravy právních norem způsobem odpovídajícím nynějším poměrům.

Je proto zejména potřeba ukončiti co nejdříve reformu obecného zákoníka občanského a vypracovati nový trestní zákoník.

Obě práce pokročily již značně za vynikající součinnosti zástupců vědy.

Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi očekává justiční správu nová organisace poručenské a opatrovnické agendy.

Snahou justiční správy bude i nadále vybaviti soudy na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dostatečným personálem, zejména soudcovským tak, aby nalézání práva dálo se rychle, jak toho vyžadují zájmy denního života.

Můžeme-li s uspokojením konstatovati, že těžké poměry ve výživě obyvatelstva z doby válečné a poválečné téměř pominuly, jest přece nutno věnovati pozornost tomu, aby nejširším vrstvám obyvatelstva dostalo se nezbytných životních potřeb za přiměřené ceny v dobré jakosti.

K tomu konci bude vláda působiti k soustavnému zlevňování cen veškerých životních potřeb zejména v drobném prodeji na domácím trhu za součinnosti zúčastněných vrstev.

Navržena bude proto přiměřená novelisace lichevních předpisů, zejména pokud jde o předražování a o úmluvy, směřující k udržování nepřiměřených cen.

Při provádění všech tuto vyjmenovaných úkolů, které ovšem nevyčerpávají potřebnou činnost zákonodárnou a správní, jest nutno soustavně pracovati k tomu, aby urychleně a pečlivě prováděno bylo sjednocení zákonodárství a správy, jichž různost jest přirozeným důsledkem složení našeho státu.

Vláda bude proto dbáti toho, aby osnovy zákonů a nařízení byly upravovány jednotně pro celé území republiky, a zejména bude její snahou, aby unifikační práce jak v oboru správy, tak i v soudnictví byly co nejvíce urychleny.

Vláda má plné porozumění pro zvláštní poměry na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (Výkřiky poslanců komunistických a slovenských ľudových.) a bude proto se zvláštním zřetelem k nim přihlížeti u vědomí, že smýšlení a cítění lidu po staletí ujařmeného vyžaduje přiměřeného času i ohledů, aby mohl správně pochopiti a v život uváděti zásady demokracie.

Vláda jest si vědoma toho, že jsou a budou ještě jiné úkoly, jež přináší život státu a obyvatelstva, a chce je řešiti v úzké součinnosti s Národním shromážděním, nevylučujíc nikoho, kdo má upřímný zájem o stát a všeobecné dobro.

Bude při tom spravedlivá a nepředpojatá ke všem, bez rozdílu národní, náboženské nebo společenské příslušnosti a - šetříc sama přesně zákonů - bude toho žádati po všech občanech.

Pokládá se za dosti silnou, aby uhájila autoritu a zájem státu v každých okolnostech (Potlesk poslanců stran většiny. - Odpor poslanců oposičních.) a aby chránila orgány moci výkonné při konání jejich povinností.

Mladý náš stát překonal již nejhorší počáteční obtíže a nyní je potřeba pracovati k všestrannému upevnění jeho demokratického vývoje. (Posl. Tománek, pokládaje na řečnickou tribunu censurovaný slovenský časopis: Toto predčítajte!)

Budeme-li všichni při tom plně a přesně konati svoje povinnosti, můžeme klidně pohlížeti do budoucnosti. (Výborně! - Hlučný potlesk poslanců stran většiny, výkřiky poslanců stran oposičních.)

Předseda (zvoní): Slovo si vyžádal dále pan ministr věcí zahraničních dr. Beneš. Uděluji mu je. (Hlučné výkřiky poslanců. slovenské strany ľudové. - Předseda zvoní.)

Prosím pana ministra, aby se ujal slova. (Hluk a výkřiky poslanců slovenské strany ľudové.)

Ministr dr. Beneš: Slavná sněmovno! V rámci dnešních vládních prohlášení mám podati slavné sněmovně krátkou zprávu o jedné z nejdůležitějších otázek zahraniční politiky; má se tím znovu ukázati na konkrétním případě, v jakém smyslu míní pokračovati nová vláda na dosavadní linii naší zahraniční politiky... (Trvalé výkřiky ľudových poslanců slovenských. - Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím pány, kteří vyrušují takovým opravdu pro pány poslance nedůstojným způsobem, aby, mají-li nějaké námitky, se přihlásili do debaty, která o těchto prohlášeních bude usnesena. (Posl. Hancko: My sme sa už dosť nadebatovali!) Pana posl. Hancko volám k pořádku. (Výkřiky. - Hluk.)

Ministr dr. Beneš (pokračuje): ... mají se tím také rozptýliti eventuelní možná nedorozumění v jedné z nejdůležitějších středoevropských otázek. Míním řešení rakouského problému na zasedání Svazu v Ženevě a s tím související jednání mezi Československem a Italií v Benátkách.

Od konference janovské až do dneska sběhla se ovšem řada událostí, jež přímo nebo nepřímo se nás dotýkají. Byla to konference Malé dohody a Polska v Praze, jednání s p. ministerským předsedou Pasičem o novou smlouvu, jednání ženevská, kde vedle otázky rakouské projednávala se řada jiných důležitých událostí pro nás, zejména problém minoritní, je to nyní otázka jednání politicko-hospodářského mezi námi a Maďary, je to otázka Javořiny a konečně schůze benátská; o všech těch věcech budu míti příležitost jednat ať již v plenu, ať již v zahraničních výborech obou sněmoven. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Předseda (zvoní): rosím o klid.

Ministr dr. Beneš (pokračuje): Pro dnes přestávám na výkladu o problému nejaktuálnějším.

Cesta pana kancléře Seipela do Prahy vyvolala značnou odezvu ve veřejném mínění. Pan kancléř Seipel vida vážnou hospodářskou a finanční situaci Rakouska, chtěl učiniti, jak několikráte bylo zdůrazněno, poslední pokus k vyřešení problému, a vida, že není možno učiniti to bez dohody se všemi mezinárodními činiteli, již jsou interesováni, vydal se na cestu do Prahy, do Berlína a do Verony. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Předseda (zvoní): Prosím pány znovu o zachování klidu.

Ministr dr. Beneš (pokračuje): Při jednání v Praze, jež v hlavních rysech veřejnosti jest známo, položil mi dvě otázky:

1. Zdali podle usnesení spojenecké konference v Londýně má se opravdu na Svaz národů o pomoc obrátiti a zdali je možno doufati v opravdovou pomoc Svazu Národů.

2. Co soudí vláda československá o možnostech Rakouska pro případ, že by pomoc Svazu Národů nepřišla, o přiklonění se Rakouska a hledání pomoci u některé skupiny států, jež s Rakouskem souvisejí.

Odpověděl jsem panu kancléři Seipelovi velmi upřímně, že se domnívám, že jakékoliv připojení ke kterékoli skupině státní se strany Rakouska mezinárodně pokládám za vyloučeno a pro mezinárodní mír za velmi nebezpečno, že ostatně mezinárodní poměry jsou takové, že se vážně o tom vůbec jednati nedá, že jediná cesta k vyřešení problému, který postavil, je vzájemná dohoda se všemi interesenty a že této vzájemné dohody může býti docíleno jen na mezinárodně neutrální půdě, t. j. ve Svazu Národů. Vyslovil jsem mu tehdy své přesvědčení, že Svaz Národů vykoná všecko, aby otázku vyřešiti mohl, sdělil jsem panu kancléři plnou svoji naději, že Svaz Národů bude s to konkretní plán pomoci Rakousku vypracovat, a že sám zasadím se všemi silami, aby Svaz Národů dospěl skutečně ke konkretnímu řešení v této otázce. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských. - Předseda zvoní.)

V tomto smyslu obrátil jsem se také na všecky interesované spojenecké vlády, podrobně jsem je informoval o jednání s panem kancléřem Seipelem, sděliv zároveň, že vláda československá, pokud na ní je a bude, vykoná plně svoji povinnost nejen k mírovým smlouvám, nýbrž také ke své dosavadní mírové politice, již provádí soustavně od ukončení války, hájíc vědomě a důsledně program rekonstrukce Evropy a speciálně centrální Evropy a konsolidaci dnešního stavu za tím účelem, aby se vyvarovala jakýchkoli mezinárodních konfliktů.

Slib svůj daný vládě rakouské delegace československá v Ženevě v plné míře splnila.

V Ženevě postavila se otázka Rakouska s trojího hlediska: 1. jednak politicky, 2. všeobecně hospodářsky a 3. finančně ve smyslu finanční sanace a celkové rekonstrukce republiky Rakouské. Byla však krátce a jasně vyjádřena touto jedinou větou: "Jak je možno opatřiti mezinárodní půjčkou Rakousku peníze za tím účelem, aby získalo určitou periodu oddechu, v níž by mohlo provésti nutné hospodářské a finanční reformy, získati pevnou základnu pro vlastní hospodářský a finanční život a vzbuditi tak všeobecnou důvěru doma i za hranicemi."

Politicky otázka ta znamená, jak zajistit politickou existenci, samostatnost, integritu a suverenitu hospodářskou, politickou i finanční Rakouské republiky. Hospodářsky znamená to zjistiti, zdali v dnešním stavu Rakousko je hospodářsky životné čili nic. Finančně znamená to, získat podklad pro okamžité finanční reformy uvnitř a dáti do budoucnosti záruku správného státního hospodaření. Kladná odpověď na tyto tři předpoklady znamenala by vytvořiti atmosféru důvěry, která by přivedla i vnitřní i zahraniční kapitál k tomu, aby Rakousku peníze půjčil.

Za těchto předpokladů došlo po důkladných diskusích a jednáních ku vypracování plánu, jenž pak byl uložen ve známých třech protokolech ženevských. Politickým významem bezesporně řadí se tyto protokoly k nejdůležitějším politickým aktům poslední doby. Musíme ovšem vyčkati výsledků celé akce, ale historie poválečné Evropy jistě zaznamená letošní jednání Svazu Národů jako velmi důležité nejen pro střední Evropu, ale pro mír vůbec.

Vláda československá do jednání tohoto vstupovala po velmi důkladných úvahách. Projednávali jsme tuto otázku na pražské schůzi zástupců Malé Dohody letos v srpnu, při čemž ostatní zástupci Malé Dohody a Polska projevili mínění, že otázka rakouská interesuje především Československo. V Ženevě samé jihoslovanský zahraniční ministr dr. Ninčič výslovně souhlasil s tím a sdělil to také panu kancléři Seipelovi, že ve Svazu Národů stanovisko tlumočené mnou bude také stanoviskem vlády jihoslovanské. Hned při počátku jednání uznána byla také Svazem Národů jednak správnost naší politiky ve věcech rakouských, jednak eminentní náš zájem na řešení rakouského problému, a na základě toho byl jsem přibrán do rady Svazu Národů, abych se jako zástupce Československa všeho jednání o Rakousko zúčastnil.

Ve Svazu Národů šlo především o to, vyřešiti problém politicky. Jak bylo již řečeno, aby kapitál vnitřní a zahraniční byl dán státu rakouskému k disposici, bylo třeba vytvořiti atmosféru důvěry v existenci Rakouska a v mír v centrální Evropě. Odtud vznikla myšlenka vytvořiti zvláštní druh garanční smlouvy mezi Rakouskem a všemi interesovanými státy, uzavřené pod vedením Svazu Národů a zaručené tím nejen všemi spojeneckými státy, nýbrž... (Výkřiky slovenských ľudových poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP