Středa 25. ledna 1922

Předseda (zvoní): Uděluji slovo poslednímu řečníku panu posl. Mlčochovi.

Posl. Mlčoch: Vážená sněmovno! Jménem poslanců strany živnostensko-středostavovské činím toto prohlášení:

Uznávajíce řádný rozpočet za státní nezbytnost, hlasovali jsme jako strana státotvorná pro tento rozpočet v očekávání, že vláda vezme též zřetel na výtky a požadavky, které jsme při projednávání vládního programového prohlášení a v řádném rozpočtu přednesli a ve prospěch živnostnictva se dožadovali. Tímto hlasováním pro řádný rozpočet vykonali jsme svoji povinnost k našemu státu. Nápravy však a splnění našich oprávněných požadavků jsme se nedočkali.

Mimořádný však rozpočet jest při řádném státním hospodářství zlozvykem, který musí býti odstraněn, tím spíše, když o jeho potřebě vláda věděla v době projednávání rozpočtu řádného. Vzhledem k tomu, že úhrada mimořádného rozpočtu víc jak z 80% má býti uhrazena zvýšeným příjmem na daních, čímž opětně střední vrstvy produktivní a zejména živnostnictvo a obchodnictvo bude ještě více, ba přímo nesnesitelně daňově přetíženo, jelikož dosavadní protiživnostenský systém vládní trvá, o čemž svědčí zejména činnost ministerstva zásobování, které přes naše protesty dělá zprostředkovatele velkokapitalistickým podnikům na úkor živnostnictva a rovněž dodávky státní a zejména oděvní jsou zadávány téměř výhradně velkokapitalistickým firmám a soc. družstvům a také nespravedlivý systém daňový trvá, budeme na důkaz protestu hlasovati proti dodatečnému rozpočtu.

Předseda (zvoní): Žádám, aby byly přečteny pozměňovací a resoluční návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Návrh posl. Häuslera a druhů:

Navrhujeme následující škrty:

Kapitola II mimořádné
4,000.000
Kapitola IX úřední listy
211.000
Kapitola X (2) služba zpravodajská
614.829
Kapitola X (3) 1 vyslanectva, mimořádné
3,515.90,0
Kapitola X (3) 3 zahraniční služba zpravod.
2,000.000
Kapitola XI tit. 2., § 8 a)
40,000.000
Kapitola XII (2) 1
91.000
Kapitola XII/3
8,000.000
Kapitola XIII/13
28,565.200
Kapitola XIIIA/13
1,879.100
Kapitola XIV (2) 10 mimořádné
2,115.000
Kapitola XVI/3
13,800.000
Kapitola XVII (4) 10
18,000.000
Kapitola XVIII (6) 3
415.000
Kapitola XX/7
4,000.000
Kapitola XXIV (5) 1
25,000.000

2. Resoluční návrh posl. Bubníka a soudr. k titulu min. financí:

"Vláda se vyzývá, aby předložila osnovu zákona, kterou se vyměřují nejpřísnější tresty všude tam, kde majitelé se zpěčují zapraviti daně a ve lhůtě předem stanovené složiti dávku z majetku. Opatření toto je nevyhnutelné, poněvadž případů velkých dlužníků je již dnes značné množství a majitelé zdaněných závodů provozují pasivní resistenci."

3. Resoluční návrh posl. Bubníka a soudr. k titulu min. financí: "Vláda se vyzývá, aby úřední věstník všech centrálních úřadů byl zasílán všem klubům sněmovny poslanecké i senátu".

4. Resoluční návrh posl. Bubníka a soudr. k titulu předsednictvo min. rady:

"Vláda se vyzývá, aby předložila písemný výkaz o všech stipendiích cestovních a výsledcích studijní práce osob, jimž byla stipendia udělena. Dále aby předložila výkaz všech státních automobilů a osob jich používajících".

5. Resoluční návrh posl. Bubníka a soudr.

k titulu M. N. O.:

"Poněvadž byla vyslovena pochybnost o dodržování kontingentu vojska, vyzývá se vláda, aby předložila přesný výkaz o počtu aktivně sloužících vojínů, o počtu důstojníků, jejich hodnosti, o počtu důstojníků a úředníků při min. N. O., dále o počtu osob, které jsou honorovány pod titulem: "Francouzská misse" na účet Československé republiky".

6. Resoluční návrh posl. Malé a soudr.:

"Vláda se vyzývá, aby věnovala obnos 50 milionů korun čsl. na zřízení fondu pro ochranu matek. Tento fond budiž spravován ministerstvem sociální péče oddělení A) a použit k zařízení okresních útulků, sleháren pro matky, kojeneckých vzorných ústavů a poraden pro matky ve všech městech a větších obcích republiky. Úhrada s tímto vydáním spojená budiž provedena na účet rozpočtové položky "kultu." Dobrý věřící snadněji zaplatí svému knězi, než může chudá matka uhraditi výlohy spojené s narozením děcka".

7. Resoluční návrh posl. dr. Luschky a druhů ke kap. XIV:

"Vláda se vybízí, aby předložila poslanecké sněmovně na počátku jarního zase dání návrh zákona o konečné úpravě (stabilisaci) služebních požitků státních zaměstnanců a učitelů, činných a ve výslužbě, zachovávajíc paritu požitků učitelských a úřednických".

v 8. Resoluční návrh posl. Patzela a druhů ke kap. IX:

"Vláda se vybízí, aby neprodleně při pravila omezení úředních listů nebo státních subvencí novinám a parlamentní úsporné komisi podala zprávu do jarního zasedání Národního shromáždění".

9. Resoluční návrh posl. Patzela a soudr. ke kap. XV:

"Ministerstvo obchodu se vybízí, aby ve všech hospodářských otázkách zpravilo německé ústřední organisace týmž způsobem, jako všechny ostatní, o hospodářském postupu a úmyslech a přizvalo je ke společné práci".

10. Resoluční návrh posl. Patzela a soudr. ke kap. XVI:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje své právní přesvědčení v tom smyslu, že zvýšení poštovních poplatků nebo železničních tarifů svým vlivem na státní příjmy a na finanční schopnost nelze posuzovati jinak, než jako nějaké daně, dávky nebo poplatky za státní úkony jako na př. právní poplatky. Vláda se proto vybízí, aby si také ke změnám poštovních poplatků a železničních tarifů opatřila schválení Národního shromáždění návrhem zákona".

11. Resoluční návrh posl. Patzela a soudr.:

"Vláda se vybízí, aby při všech věcech, týkajících se zájmů zaměstnanců, vyslechla včas odborové organisace zaměstnanců nebo jejich svazů týmž způsobem, jako se při jiných otázkách opatřuje projev mínění hospodářských sdružení nebo ústavů".

12. Resoluční návrh eventuální posl. Häuslera a druhů:

"Námi navrhovaných škrtů ke kapitolám II, IX, X/2, X (3) 1, XI/8a, XII (2) 1, XII/3, XIII/13, XIIIA/13, XIV (2) 10, XVI/3, XVII (4) 10, XVIII (6) 3, XX (20) 7 a XXIV (3) 1, činících dohromady 1 52,207.029 Kč, budiž užito k úhradě nákladů, jež stát má převzíti za státní zaměstnance také po 1. březnu 1922 podle návrhu posl. Tauba, Grünznera a Hirsche."

13. Resoluční návrh posl. Deutschové a druhů:

Vláda se vybízí, aby předložila změnu zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., po této stránce:

2. odstavec § 10 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175, mění se takto:

"Nejvyšší účetní kontrolní úřad předloží závěrečný účet nejpozději do 9 měsíců počítajíc od uplynulého dotčeného správního roku Národnímu shromáždění, aby jej zkoumalo a schválilo".

14. Resoluční návrh posl. Hoffmanna a druhů:

"Vláda se vybízí, aby podle § 85 zákona ze dne 29. února 1920, č. 121 Sb. z. a n., vypracovala a nejdéle na počátku jarního zasedání předložila Národnímu shromáždění návrh, jímž se upravuje obor působnosti ministerstev".

15. Resoluční návrh posl. Hackenberga, Tauba a druhů ke kapitole "ministerstvo financí":

"Podúředníci tabákové režie usilují již po dlouhou dobu, aby dosáhli stran služební doby srovnání s dělníky zaměstnanými v tabákových továrnách. Pro dělníky a úředníky tabákových továren stanovena jest 35letá služební doba. Pro podúředníky však jest stanovena služební doba 40letá. A když tedy dělník jest jmenován do stavu podúřednického, zhoršuje se jeho postavení potud, že jeho 35letá služební doba se prodlužuje na 40letou.

Z důvodu toho navrhují podepsaní:

Vláda se vybízí, aby pro podúředníky tabákové režie zavedla 35letou služební dobu a provedla k tomu účelu všechny potřebné změny služebních předpisů a zákonů".

16. Resoluční návrh posl. Leibla a druhů:

"Nejvyšší účetní kontrolní úřad se vybízí, aby předložil Národnímu shromáždění ihned, nejpozději však na počátku jarního zasedání závěrečné účty za rok 1918 a 1919 a podal zevrubnou zprávu o tom, proč nebyla dodržena lhůta, uložená v § 10 zákona ze dne 20. března 1919, vč. 175 Sb. z. a n."

17. Resoluční návrh posl. Dietla a druhů:

"Nejvyšší účetní kontrolní úřad se vybízí, aby neprodleně vyhověl závazku uloženému § 9 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., podávati čtvrtletně zprávu o stavu státního dluhu a oběhu drobných peněz".

18. Resoluční návrh posl. Uhla a druhů:

"Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu se vybízí, aby ještě v tomto zasedání podal Národnímu shromáždění zprávu o tom, zda se při poukazování úvěrů, povolených v rozpočtu na rok 1921 při jednotlivých kapitolách, postupovalo vždy podle článků II. a III. finančního zákona a §§ 6 a 7 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n."

19. Resoluční návrh posl. Schäfera a druhů:

"Nejvyšší účetní kontrolní úřad se vybízí, aby podle § 12 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., vypracoval jed nací řád pro svoji činnost a neprodleně předložil Národnímu shromáždění. Národnímu shromáždění budiž ještě podána zpráva, proč předloha ta dosud nebyla po dána."

20. Resoluční návrh posl. R. Fischera a druhů:

"Nejvyšší účetní kontrolní úřad se vybízí, aby podal Národnímu shromáždění zevrubnou zprávu o revisích, jež dosud provedl".

Předseda: Všecky tyto návrhy a resoluce jsou dostatečně podporovány a jsou předmětem jednání.

Uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Srdínko: Slavná sněmovno! Jsme u konce třídenní rozpočtové debaty a je mi milou povinností poznamenati s tohoto místa, že debata tato proběhla celkem ve formách, jaké jsou obvyklé ve spořádaném parlamentě. O jedné věci bych se rád několika slovy zmínil.

Byla vyčítána nebo podtržena hlavně v listech malá presence členů sněmovny při této rozpočtové debatě. Tak při řeči p. kol. dr. Rašína, podle mého soudu znamenité, bylo přítomno sotva 7 jeho kolegů vlastního klubu a asi tucet z ostatní sněmovny. Pánové a dámy! Tato okolnost nás nesmí zarážeti. My se aspoň v této sněmovně scházíme podle jednacího řádu k hlasování, kdežto v jiných parlamentech jednací řád dovoluje, že ani při hlasování nemusí býti kluby plně přítomny. Viděl jsem hlasování ve velikém parlamentě, kde se výsledek hlasování ohlašoval 400 hlasů pro a 100 hlasů proti a bylo přítomno 50 poslanců. To dovoluje moderní jednací řád dotyčného parlamentu, kde hlasy klubu odevzdá předseda, nebo jménem 50 členů tu odevzdají hlasy 1 neb 2 členové téhož klubu. Vždyť víme, slavná sněmovno, že práce v parlamentě se nekoná v tomto plénu, že se koná ve výborech a klubech, a bylo by snad neúčelné žádati na členech sněmovny, aby zde byli seděli ty 3 dny v lavicích a poslouchali všechny ty řeči, které zde byly předneseny. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr. Srdínko (pokračuje): Tedy je viděti, jak v jiných parlamentech a i u nás stoupá velice význam žurnalistiky. Páni v loži žurnalistické vykonávají spojení mezi jednotlivými dny sezení parlamentních a já dokládám, že jsou mezi nimi umělci stylu, kteří často dovedou ve třech řádcích vyjádřiti, co se mnohdy za hodiny namluví z tohoto místa. Práce parlamentní je přeložena do výborů a do klubů a tam je třeba, abychom trvali na přísné a přesné presenci.

Co se týče vlastní rozpočtové debaty, mohl bych snad ukázati jen na některé věci. Tak řečník komunistického klubu kol. Bubník pronesl ve své řeči větu, že republika naše provozuje sociální politiku ne pro lidi, nýbrž pro dobytek. Vážení pánové, vzácné dámy, když se pronese taková věta v nějaké schůzi voličů komunistických někde na předměstí, na periferii Velké Prahy, budiž, tam se líbí. Ale v parlamentě se utíkati k takovým výrazům a tvrzením, to je přece jen přespříliš, zvláště když je možno dokázati p. kol. Bubníkovi, že přece není tomu tak. Sociální péče v regulérním rozpočtu na rok 1921 měla obnos 690 milionů Kč (Posl. Bubník: Na sociální péči se ušetřilo 40 milionů, na zemědělství se vydalo více o 300 milionů.), dodatek 4 miliony, dohromady tedy 694 miliony Kč. Ale ministerstvo zemědělství má v regulérním rozpočtu 285 milionů Kč, v dodatečném 59, dohromady tedy 344 miliony Kč. Sociální péče má tedy dvakráte tolik jako ministerstvo zemědělství. Kromě toho má však ministerstvo zemědělství svůj příjem, a to 210 milionů Kč, kdežto sociální péče má pouze 2 miliony Kč příjmu, tedy ve výsledku na sociální péči bylo věnováno v rozpočtu úplně, sečteme-li první a druhý rozpočet na rok 1921, 694 miliony Kč, kdežto na zemědělství po odečtení vlastních příjmů pouze 134 miliony Kč. Co to dokazuje? Že úřednický ministr sociální péče prozíravě preliminoval, kdežto úřednický ministr zemědělství preliminoval tak, že parlamentní ministr zemědělství musí nyní žádati dodatečně 359 mil. Kč. Tak tedy vypadají zblízka některé ty konkrétní případy, které zde byly uvedeny, které jsem osvětlil doklady, jež přinesl vážený p. kol. Bubník.

Se strany našich kolegů německých, a to pouze s jedné části, pokračovalo se v tom tonu kritiky, který byl obvyklý zde r. 1920 po volbách a r. 1921. Proti této části německých poslanců, která nesmírně si stěžuje na stav prý celého německého národa v republice, zvolal bych s Moliérem, jehož 300letých narozenin právě vzpomínáme: "Vous ľavez voulu', - "Vy jste to chtěli", a proto se tak stalo Příčinou běd v těchto letech poválečných v Evropě je doslovný výklad německé písně: "Deutschland, Deutschland, über Alles". Tato Hoffmannova píseň po řadu generací doslovně vykládaná generacím německé mládeže, způsobila to, v čem nyní žijeme. Jak jinak básnil náš Svatopluk Čech! My jsme patřili k národům utiskovaným, a on mohl ve svých písních zpívati, že dočkáme se doby odvety a pomsty pomocí přátel, o kterých jsme tenkráte již věděli, ale nečinil toho, nýbrž básnil v jedné své písni o pozdvihnutí praporu červenobílého takto:

Pobratří se lidstvo volné,

klesnou pouta otroků,

a pak prapor náš, o bratři,

zavlá v dálném vysoku.

Tedy na pobratření se těšil společně s naší svobodou náš básník a těšili jsme se i my s našimi spojenci, nade všecko. Tedy ta část německých zástupců by měla konečně již jednou přistoupiti reelněji k tomu všemu, co v republice se děje, a hlavně zanechati výkladu Hoffmannovy písně národní německé "Deutschland, Deutschland über Alles". (Hluk na levici.)

Prosím, pánové, já nemám nic proti té vaší národní písni, zpíváte ji a můžete ji zpívati dále, ale jen jako hymnu lásky ke své vlasti, neučte však mládež vaši doslovně ji vykládati, tím bychom nepřišli ke sbratření národů. (Hluk na levici.)

K vlastnímu rozpočtu byl podán vlastně jen 1 pozměňovací návrh, který se týkal různých kapitol. Rozpočtový výbor měl příležitost pojednati o tom návrhu a zamítl jednotlivé části tohoto pozměňovacího návrhu. Já nemohu tedy jinak, nežli žádati sněmovnu, aby rovněž zamítla tyto pozměňovací návrhy posl. Häuslera a druhů.

Ve věci samé žádám slavnou sněmovnu, aby schválila dodatečný rozpočet pro rok 1921 v té formě, v těch číslicích a obnosech, jak to schválil rozpočtový výbor a jak to předložil sněmovně v tištěné své zprávě. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Budeme hlasovati. Prosím paní i pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Hluk.) Prosím o klid.

Při hlasování míním postupovati takto: Nejprve hlasovali bychom o Dodatečném státním rozpočtu, který tvoří první přílohu projednávaného finančního zákona, a to nejprve o jeho prvním dílu, to je o Dodatečných státních výdajích. Hlasovali bychom po kapitolách, a to tak, že o kapitolách, k nimž není návrhů pozměňovacích nebo doplňovacích, hlasovalo by se v celku podle zprávy výborové. (Hluk.) Prosím o klid. Hlasování bude delší, dosti komplikované, bude vyžadovati dosti pozornosti, prosím tedy o klid!

Při kapitolách, k nimž jsou podány návrhy pozměňovací nebo doplňovací, hlasovalo by se nejprve o takovýchto návrzích k oné kapitole, na to pak hlasovalo by se o celé kapitole podle zprávy výborové, ovšem s ohledem na přijaté snad změny.

Na to hlasovalo by se o druhém oddílu Dodatečného státního rozpočtu na rok 1921, to je o Dodatečných státních příjmech.

Na to budeme hlasovati o příloze druhé, to jest o Dodatečném rozpočtu státních investic pro rok 1921, podobným způsobem, jak jsem právě uvedl.

Pak budeme hlasovati o samotné osnově projednávaného finančního zákona, ovšem se zřetelem na přijaté snad pozměňovací návrhy.

Na to budeme hlasovati o resolucích, a to nejdříve o třech resolucích navrhovaných rozpočtovým výborem, na to o resolucích podaných plénu za projednávání rozpočtu, a to podle pořadu, jak byly podány. Mezi posledními je resoluční návrh pana posl. Häuslera a soudr., o němž hlasováno bude, budou-li přijaty ať vesměs či z části pozměňovací návrhy téhož pana poslance k tomuto oddílu státních výdajů.

Jsou snad nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování, jak jsem právě uvedl? (Nebyly.)

Námitek není, budeme tedy hlasovati, jak jsem řekl. Budeme hlasovati zdvižením ruky, ježto hlasovací úkon bude se často opakovati. Teprve v tom případě, kdyby snad byl výsledek pochybný, dal bych hlasovati povstáním, aby se snáze dal poměr hlasů konstatovati. Prosím znovu, aby páni poslanci se posadili na svá místa. (Děje se.)

Tedy budeme hlasovati nejprve o prvém dílu Dodatečného státního rozpočtu, t. j. o Dodatečných státních výdajích, nejprve o kap. I. President republiky. Tu není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí tedy s touto kapitolou prvou, President republiky, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To jest většina. Kapitola prvá podle zprávy výborové jest schválena.

Kap. II. Kancelář presidenta republiky Zde navrhuje pan posl. Häusler a soudr. snížení položky mimořádných výdajů o 4 mil. Dám nejprve hlasovati o tomto návrhu pana posl. Häuslera a soudr.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest menšina. Návrh pana posl. Häuslera jest zamítnut.

Kdo souhlasí s kapitolou druhou podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Kap. II. jest schválena podle zprávy výborové. (Hluk. - Předseda zvoní.) Prosím o klid, by hlasování zbytečně se nezdržovalo.

Teď dám hlasovati najednou o kap. III. Národní shromáždění, IV. Nejvyšší správní soud, V. Nejvyšší kontrolní úřad, VI. Příděly zemím, VIII. a VIII. A. Pensijní a zaopatřovací platy, poněvadž k nim není pozměňovacích návrhů.

Kdo s těmito kap. III., IV., V., VI., VIII. a VIII. A. podle zprávy výborové souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Kapitoly tyto jsou schváleny podle zprávy výborové.

Teď budeme hlasovati o kap. IX. a IX. A. Předsednictvo ministerské rady. Jest zde nejprve návrh pana posl. Häuslera a druhů, aby se škrtlo mimořádné vydání na úřední noviny.

Kdo s tímto návrhem pana poslance souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pana posl. Häuslera a soudr. jest zamítnut.

Kdo souhlasí teď s kapitolou IX. a IX. A. podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Kapitola IX. a IX. A. podle zprávy výborové jest schválena.

Teď budeme hlasovati o kap. X. Ministerstvo zahraničních věcí. Je tu návrh pana posl. Häuslera a soudr., aby se škrtla položka na službu zpravodajskou u tit. 2.

Kdo s tímto návrhem pana posl. Häuslera a soudr. souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest menšina, návrh p. posl. Häuslera a soudr. je zamítnut.

Dále navrhuje pan posl. Häusler u téže kapitoly škrtnutí mimořádných výdajů na vyslanectví u tit. 3. v § 1.

Kdo s tímto návrhem pana posl. Häuslera a soudr. souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pana posl. Häuslera a soudr. je zamítnut.

A konečně týž pan posl. Häusler a soudr. navrhují snížení položky na zahraniční službu zpravodajskou u tit. 3. v § 3 o 2 mil.

Kdo souhlasí s tímto návrhem p. posl. Häuslera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pana posl. Häuslera a soudr. je zamítnut.

Teď budeme hlasovati o kapitole této podle zprávy výborové.

Kdo s ní souhlasí, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. X. Ministerstvo zahraničních věcí podle zprávy výborové jest schválena.

Kapitola XI. Ministerstvo národní obrany.

Je zde návrh pana posl. Häuslera a soudr. na snížení titulu 2., § 8, položky a) na cestovní, pochodové, dopravní a nákladní výlohy o 40 mil. korun.

Kdo s tímto návrhem pana posl. Häuslera a soudr. souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh pana posl. Häuslera a soudr. je zamítnut.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP