Úterý 18. října 1921

Předseda (zvoní): Byly mi podány 3 návrhy na zahájení rozpravy.

Pan posl. dr. Czech podal návrh tohoto znění (čte):

Navrhuji, aby se o prohlášení vládním zahájila rozprava.

Pan posl. Křepek a soudr. podali mi návrh tohoto znění (čte):

Navrhujeme, aby zahájena byla rozprava o prohlášení vládním.

Dále pan posl. Johanis podal mi návrh tohoto znění (čte):

Navrhuji, aby o dnešním vládním prohlášení konala se rozprava, a to počínaje zítřejší schůzí poslanecké sněmovny.

V obou prvních návrzích se navrhuje, aby byla zahájena debata, ale není uveden okamžik, ve kterém se to má státi. Myslím, že oba páni navrhovatelé nebudou míti námitek, když dám hlasovat o návrhu pana posl. Johanise, který navrhuje nejen zahájení debaty, nýbrž také den, kdy se tak státi má. (Námitky nebyly.)

Námitky proti tomu nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem pana posl. Johanise, aby rozprava o dnešním vládním prohlášení konala se počínaje zítřejší schůzí poslanecké sněmovny, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat. Rozpravu tuto dám na pořad zítřejší schůze.

Žádám pány poslance a jednotlivé kluby, aby zavčas jmenovali své řečníky.

K podání finančního exposé přihlásil se pan ministr financí Augustin Novák, jemuž uděluji slovo.

Ministr financí Aug. Novák: Slavná sněmovno! Vláda předkládá k ústavnímu projednání rozpočet i osnovu finančního zákona na rok 1922, k nimž dovoluji si nejprve poznamenati, že ve směru formálním po pronikavé reformě uskutečněné roku minulého nebyly letos prováděny další změny již z toho důvodu, že v okamžiku, kdy jmenována byla nová vláda, práce rozpočtové pokročily tak daleko, že jakákoliv změna technického rázu nutně by přivodila opoždění předloh i zdržení prací parlamentních. Nezměněné schema rozpočtu usnadňuje také porovnání položek letošních s loňskými. Rozlišujeme opět jednak řádné i mimořádné příjmy i výdaje, jednak rozpočet státních investic. Pokud se prvnějších týče, vykazuje rozpočet na rok 1922 celkovou potřebu 19.672,000.000 K a celkové příjmy 18.884,000.000 K takže se celkem je ví v normálním hospodářství státním schodek obnosem 788,000.000 K.

Rozpočet pro rok minulý vykazoval přebytek 288,000.000 K, takže jeví se výsledek pro rok 1922 proti rozpočtu na rok 1921 asi o jednu miliardu zhoršeným.

Přihlédneme-li k podrobnostem, shledáme, že do rozpočtu pro rok 1922 byly přijaty některé výdaje státní, které roku 1921 i dříve již zatěžovaly státní finance, v prvé řadě zálohy pro zvýšené požitky učitelů na základě zákona ze dne 23. května 1919, čís. 274 Sb. z. a n. Náklad na tyto požitky se páčí asi na 1100 milionů korun a nečítáme-li nouzových výpomocí, asi na 870 mil. korun. Tyto výdaje nebyly pro rok 1921 do rozpočtu zařazeny, protože státní správa k jejich poskytování není zákonem zavázána a poskytuje je jenom proto, že autonomní orgány nemají dostatečných finančních prostředků, aby náležitě mohly plniti povinnost, uhraditi celý osobní náklad na národní školství.

Jiným podobným výdajem je náklad na zlevnění potravin 123 milionů korun, který se pro rok 1922 preliminuje mezi vydáním přechodné doby poválečné, který však pro rok 1921 nebyl do rozpočtu pojat, protože potraviny opatřovati se musely vesměs na učet obilního ústavu, který se nyní nalézá v likvidaci.

Naproti tomu není v předloženém rozpočtu obsažen náklad na nouzové výpomoci státním zaměstnancům, povolené parlamentem do konce běžícího roku. Bude věcí legislativy, aby ve věci té učinila zvláštní opatření.

Celkové výdaje podle rozpočtu stouply pro rok 1922 o 5.830,000.000 K, naproti tomu vykazuje úhrada stoupnutí pouze o 4.755,000.000 K.

Na stoupnutí výdajů mají největší účast ministerstvo národní obrany, školství, ministerstvo železnic, pak potřeba pro státní dluh republiky a výdajna, příspěvky samosprávným svazkům k jich potřebám pro rok 1922.

Mezi příjmy přirozeně vykazují značné stoupnutí v první řadě položky ministerstva financí, jednak důsledkem pravidelného vzestupu, jednak daněmi v jarním zasedání uzákoněnými, dále pak ministerstvo pošt a telegrafů, železnic a zemědělství; naproti tomu jeví značný úbytek kapitola 24. "Opatření přechodné doby poválečné", kde úhrada klesla z 1202 mil. na 529 mil. K, poněvadž byl přirozeně preliminován mnohem menší podíl na ziscích z vývozu cukerního.

V jednotlivostech zdrojů státních bych si dovolil poznamenati, že ministerstvo financí preliminuje celkem stoupnutí ze 7100 mil. K na 10.511 mil. K, tedy vyšší výnos o 3411 mil. K, na kterémžto zvýšení participují skoro všechna odvětví finanční správy, a to:

Pozemková daň, preliminována výše o 13 mil., domovní daň třídní o 4 a 1/4 mil. K, domovní daň činžovní o 3˙3 mil. K. Pouze 5%ní daň z budov od daně činžovní osvobozených preliminuje se nižším obnosem o 370.000 K vzhledem k účinům v r. 1920.

Všeobecná daň výdělková a daň důchodová vykazuje zvýšení o 64 miliony a 5 mil. K.

U daně z podniků k veřejnému účtování povinných lze očekávati zvýšený příjem o 79˙5 mil. K se zřetelem ke značným nedoměrkům, které zejména v Čechách dosud nejsou vyměřeny a během r. 1922 mohou býti vyřízeny. K tomu přistupuje čilé zakládání nových podniků veřejně účtujících, které znamená vzestup daňové základny.

U daně z příjmu preliminujeme zvýšení příjmu o 330 mil. se zřetelem ke zvyšování mezd a platů služebních, vzhledem k zvýšené činnosti vyměřovací a vymáhací, jakož i vzhledem k zavedení válečných přirážek při vyšších příjmech pro rok 1921 až 1923.

U dávky z tantiém je nepatrné zvýšení o 4 mil. K na základě výsledku z minulého roku, u daně válečné lze očekávati ještě zvýšení o 75 mil. K, poněvadž největší část poplatných příjmů v r. 1919 dosažených nebyla dosud pro rok 1920 zdaněna.

Při clech preliminuje ze vzhledem k výtěžku za r. 1920 a první pololetí 1921 v důsledku zvýšení valutních příplatků zvýšení příjmů o 336 mil. K.

Na dani spotřební vykazuje daň z kořalky vzestup o 241 mil. K následkem zvýšení dávky líhové a stoupnutí konsumu.

U daně z cukru preliminuje se částka proti r. 1921 o 169˙5 mil. K nižší, poněvadž byl brán ohled na přibližnou spotřebu vnitrozemí.

Daň z minerálních olejů vykazuje o 4˙5 mil. K větší výtěžek.

Daň ze zapalovadel preliminována je obnosem o 37 mil. K menším, poněvadž odbyt zápalek neobyčejně uvázl.

U všeobecné daně nápojové je příjem vyšší o 208 mil. K, u daně z masa o 36 mil. K vyšší, potravní daně na čáře preliminuje se o 14 mil. K menším obnosem, poněvadž daň nápojová a z masa vykazuje se zvlášť.

U daně z uhlí počítá se se zvýšeným příjmem o 250 mil. K v předpokladu, že po nastalém vyřešení závažných problémů politických oživnou hospodářské styky a tím zmírní se nynější stagnace průmyslová.

Slavné sněmovně je známo, že byla již za minulé vlády provedena značná úleva této daně tím, že nepočítá se z hrubé ceny prodejní. Vláda by mileráda vyhověla volání po dalších úlevách, kdyby podařilo se jí najíti jiné úhrady, které však té doby není.

Nově zavedená daň z vodních sil preliminuje se obnosem 30 mil. K. Při dani dopravní preliminováno více o 165˙8 mil. Kč podle výnosu daně z r. 1920 a prvního pololetí 1921. S dalším zvýšením této daně nelze prozatím počítati.

U daně z převodu statků a pracovních výkonů zákonem v jarním zasedání sněmovny usneseným byla zvýšena z jednoho na dvě procenta a u daně přepychové preliminována částka 2200 mil. Kč. Vzhledem k dosavadnímu výnosu se počítá s tímto výnosem, poněvadž kontrolou této daně dá se dosáhnouti ještě značnějších výsledků.

Monopoly vykazují celkové zvýšení o 326˙9 mil. Kč, z čehož připadá na tabák zvýšení o 325˙5 mil. Kč, kteréhožto zvýšení bylo dosaženo uvolněním prodeje kuřiva, zavedením nových druhů tabáků a zvýšením cen tabákových výrobků. Prozatím nelze ještě odhadnouti, jak se vyvine spotřeba po uvolnění kuřiva, zejména nebudou-li prodávány zvláště druhy levnější, což by ovšem mělo značný vliv na výnos této daně, a proto počítáno s jistou reservou. U soli očekává se zvýšení o 21˙4 mil. Kč. Při umělých sladidlech jest preliminováno méně o 34 mil. Kč, poněvadž odbyt umělých sladidel úplně uvázl následkem dostatku cukru.

U státní loterie je preliminován zvýšený příjem o 11˙9 mil. Kč.

V mincovnictví počítáme příjem o 45 mil. Kč vyšší, poněvadž bude možno příštího roku dáti do oběhu kovové mince a z tohoto titulu bude míti správa pokladní dotyčný zvýšený příjem.

Na výplatu vkladních listů, jež byly vyplaceny z budžetních příjmů a měly býti uhraženy refundací dávky z majetku, bylo sice v roce 1921 preliminováno 600 mil. Kč, ale k úplnému refundování tohoto obnosu nedošlo. Proto se na rok 1922 preliminuje 320 mil. Kč, to jest ona částka, která dosud refundována nebyla.

Ministerstvo pošt a telegrafů vykazuje zvýšený příjem o 241˙1 mil. Kč, ministerstvo železnic o 1.256˙8 mil. Kč. Je to důsledek zvýšeného provozu, u ministerstva železnic pak také souvisí s převzetím dráhy Košicko-Bohumínské. Železniční správa celkem nepomýšlí na povšechné zvýšení jízdních tarifů, třebaže nemůže vykázati takového přijmu ze svého hospodářství, aby odpovídal investovanému kapitálu ve státních železnicích a provozním nákladům.

Ministerstvo zemědělství, které vykazuje větší příjem o 315˙5 mil. Kč, očekává značnější výnos zejména u státních lesů a statků.

Pokud se týče státních výdajů je jednou z největších nových položek příděl samosprávným svazkům. Zvýšená potřeba 852 mil. Kč na příděly jest odůvodněna snahou vlády, aby finance autonomních svazků, uvedené v nepořádek válečnými poměry, byly pokud možno sanovány. Je jisto, že potřeba samosprávných svazků ani těmito příděly nebude plně hrazena a že ani jim nezbude nežli hledati konečnou sanaci, zejména v krajní úspornosti a omezení výdajů.

V kapitole státního dluhu vykazujeme vzestup o více než jednu miliardu proti výdajům minulého roku, jednak pro větší potřebu úrokovou a jednak zařaděním splátek kapitálových na dluhy, které v r. 1922 k placení dospějí.

Rovněž tak u pensijních a zaopatřovacích fondů narostly výdaje a to následkem provádění mírových smluv a pro mezistátní ujednání o převzetí pensistů bývalé rakousko-uherské monarchie.

V rozpočtu ministerstva zahraničního nalezne rozpočtový výbor změnu tím, že bylo zase použito při číselném stanovení potřeb relace předválečné, což znamená návrat k systému z roku 1920, který je ovšem účelně modifikován, poněvadž dosavadní zkušenosti z roku 1921 ukázaly, že pevnými kursy dává se na konec vzniknouti velmi značným rozdílům následkem kursovního pohybu valut. Síť našich vyslanectev je již vybudována a při zřizování nových konsulátů bude přihlíženo jen k nutné potřebě, kde pak poměry dovolují, je dávána přednost méně nákladnému systému konsulátů honorovaných.

Do rozpočtu ministerstva zahraničních věcí na rok 1922 pojat byl též příspěvek republiky Československé na rozpočet "Svazu národů" ve výši téměř 9 mil. korun.

Ministerstvo národní obrany vykazuje zvýšení oproti rozpočtu 1921 hlavně v důsledcích zákona o osobních platech, stoupnutím cen poživatin a materiálu, zvýšením cen uhelných, novou úpravou železničních tarifů, pak nutností poříditi alespoň další část nezbytných předmětů výzbroje a výstroje.

V rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty bylo pamatováno na rozvoj vysokých škol hlavně otevřením filosofické a přírodovědecké fakulty Masarykovy university brněnské, dále aktivováním právnické a filosofické fakulty Komenského university v Bratislavě a dalším vybavováním vysokých škol, zejména oněch po převratu nově zřízených.

Se zřetelem na majetkové poměry většiny studentstva bylo nutno zvláště zvýšiti subvence dosavadním sociálním institucím studentstva a poskytnouti podpory novým takovým institucí m, zvláště v Brně a v Bratislavě. Tento náklad pojat jest do zvláštního oddílu, aby suma, kterou stát zde vynakládá, byla patrna.

Náklad na školství národní vzrostl pro rok 1922 podstatně zmíněnými již zálohami na zvýšení platů učitelských a zvláště pak také postupným rozvojem školství menšinového.

Ministerstvo financí má požadavek na zřízení druhé finanční prokuratury pro východní Slovensko v Košicích a v Užhorodě pro Podkarpatskou Rus.

V nejbližší době přikročí ministerstvo financí k vydání bonů peněžních s 3měsíční splatností ku splacení pokladničních poukázek, jak jest k tomu zákonem zmocněno, aby prostředky peněžních ústavů byly mobilisovány.

Mincovna v Kremnici jest moderně vybavena a téměř již úplně v chodu. Razí se nyní denně až 550 tisíc kusů 20tihaléřů a včera počato s ražbou 50haléřů, takže pravděpodobně počátkem roku 1922 uvedeme do oběhu aspoň část drobných mincí. Po Novém roce přikročíme k ražení kovových jednokorun.

U ministerstva pošt a telegrafů a ministerstva železnic není vykázáno zvláštních nových potřeb. Zvýšení výdajů plyne jednak ze zvýšení nákladů osobních a zvláště z propočítání doby služební, jako u jiných resortů, zvýšením příspěvků nemocenské pokladně a výdajů na úrazové pojištění a při výdajích věcných vyšší potřebou, zdůvodněnou stálou ještě drahotou všech materiálií.

Ministerstvo zemědělství pamatuje ve svém rozpočtu nejen na zvelebení produkce živočišné a rostlinné, nýbrž i na podporu zemědělského družstevnictví. Převzaty budou některé nestátní ústavy vyučovací a zřízeny nové státní školy zemědělské, jakož i vkládá se nově do rozpočtu náklad na zavedení vodních knih a vodních map. Chov dobytka má býti chráněn mimořádnými opatřeními proti zavlečení moru skotu.

U ministerstva veřejných prací jest novou potřebou zvláště zřízení ústavu pro hospodárné využití paliv, u ministerstva sociální péče povzbuzení co možná nejčilejšího stavebního ruchu preliminovanými k tomu podporami a příspěvky. Rovněž tak máme zvláštní výdaj na péči o válečné poškozence, o přistěhovalce a vystěhovalce, na kterou nebylo dosud ani zákony ani správními opatřeními náležitě pamatováno.

Pokud jde o sociální péči jest v rozpočtu finančně pamatováno na přípravné práce, které budou jistě vyžadovati delší dobu.

Ministerstvo pro zásobování lidu jest zatíženo přenesením správní agendy dosavadních okresních a župních obilních úřadů. Jest počítáno pouze s nákladem do 31. července 1922, tedy do konce nynějšího období zásobovacího.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví preliminuje náklad na sloučení různých zdravotních ústavů v jeden organický celek pod názvem "Říšský ústav zdravotní", o čemž v nejbližší době předložen bude návrh zákona k ústavnímu projednání, pročež tyto náklady pojaty jsou do rozpočtu.

V opatřeních přechodných doby poválečné máme zaznamenáno stoupnutí položky o 240 mil., hlavně nákladem na zlevnění potravin ve výši 123 mil., dále převzetím srážek převzatých státem za statní zaměstnance ve výši 273 mil., které dosud zatěžovaly rozpočty jednotlivých resortů.

Jako nová větší položka objevuje se náklad na sociální péči o legionáře, jejich rodiny a pozůstalé a zálohy na vydržování příslušníků z východní Haliče.

Úřad pro zahraniční obchod bude v dohledné době likvidovati a jest vzat za základ výdajů výpočet odpovídající pouze půlletní potřebě.

Celkový ráz rozpočtu našeho pro rok 1922 možno označiti jako rozpočet státu, jehož vybudování pozvolna, ale znatelně pokračuje. Konsolidace administrativních poměrů nového státu jest zjevna zejména uspořádáním personálních stavů jednotlivých správních odvětví. Ovšem nutno poznamenati, že osobní náklad na státní správu v mnohých odvětvích jest příliš značný. Jest to však zjev, s kterým se setkáváme jako se zjevem poválečným ve všech válkou dotčených státech a tak jako ostatní tyto státy podnikají energická opatření k odstranění těchto nedostatků, vytkla si i naše státní správa za úkol vážně se obírati akcí, kterou má býti osobní náklad uveden na míru přiměřenou.

Sumu příjmů tentokráte vykázaných nutno skutečně označiti jako hranici, do které pro nejbližší dobu bude nutno vtěsnati výdajové hospodářství, nemá-li naše produkce státními břemeny býti podlomena.

Odděleně od rozpočtu normálního stanoví se jako v roce minulém rozpočet státních investic penízem 3263 mil. Všechna ustanovení, která platila ohledně provádění investic, opatření prostředků a účtování vydaných obnosů jsou totožna s ustanovením finančního zákona pro rok 1921.

Jak se hospodaření investičními úvěry utváří, nelze dnes předem stanoviti. Podrobný rozpočet pro státní investice vyjadřuje vskutku jen program, dle kterého to neb ono státní odvětví ve své agendě investiční hodlá pokračovati, při čemž projekty nejnutnějšího rázu musí míti přednost, aniž by celkový obnos na investice vyměřený směl býti překročen. Bude záležeti od poměrů trhu peněžního, jak podaří se úvěrová zmocnění zrealisovati.

V tom směru mohou nám býti do jisté míry vodítkem zkušenosti, nabyté s investicemi v roce běžném. Jest pánům a dámám známo, že zejména losová půjčka, která měla zmírniti bytovou nouzi, setkala se dosud s výsledkem více než skrovným, takže stavební ruch nemohl zdaleka býti rozvinut v té míře, jak bylo při vydání příslušného zákona předpokládáno.

Co se týče půjček investičních, vynesly dnes bezmála fakticky 400 milionů. Lze souditi, že další suma ve výši asi přibližně stejné bude ještě docílena.

Ministerstvu železnic byla na investiční potřeby, hlavně k doplnění vozového parku a na lokomotivy dána k disposici částka bezmála 1 miliardy a vzhledem k nedostatečnému výnosu půjčky dopravní větším dílem z kasovních hotovostí.

Nedošlo zatím k vydání půjčky na zvelebení dopravy vodní, splavnění řek, kanalisací a rovněž tak ne k zamýšlené půjčce stavební na stavbu budov státních, a to vzhledem k situaci na trhu peněžním.

Z uvedeného, ctěné dámy a pánové, jest patrno, že nejkrásnější rozpočet zůstává na papíře, nedají-li se realisovati preliminované příjmy, ať z daní a dávek, ať z úvěrů. V tom případě nezbývá než přizpůsobiti výdaje příjmům, má-li se stát vyvarovati zoufalého prostředku, vypomáhati si tiskem nekrytých státovek. Myslím, že o tomto bodu netřeba se příliš šířiti, že celá veřejnost naše dnes proniknuta jest přesvědčením o jedině správném postupu všech mých předchůdců, a bylo-li kde pochybností neb hlasů odchylných, tedy jistě zmlkly po naučení, jež vyplývá zejména v poslední době z důsledků jiných theorií, uplatňovaných v našem sousedství.

Podařilo se nám posud zůstati ostrovem v moři inflace, a třebaže naše postavení při tom není lehké, je přece neskonale lepší, než kdybychom v moři tom tonuli sebou. Jisto jest, že situace sousedů znemožňuje posud stabilisaci naší měny, tím spíše, že nezdařil se loňský plán opatřiti Bankovnímu úřadu reservu devis z vývozu cukru, takže zásoby jeho nestačí, aby čeliti mohl vlivům mocné spekulace mezinárodní i na kurs naši koruny. Avšak nesnáze tyto jsou rázu přechodného, kdežto škody plynoucí z inflace byly by nedozírné a nenapravitelné.

Jest proto jisto, že setrváme při dosavadní politice měnové, opříti výtěžkem majetkové dávky svoji měnu a připravovati půdu, by v příhodném okamžiku mohla býti definitivně upravena. Do té doby nebudeme činiti nijakých měnových experimentů, třebaže jednotka naše jest dnes lehkou, neboť nesmíme přehlížeti momenty psychologické a možnost vlny zdražování, jež mohla by změna jednotky přivoditi.

Neschází pro budoucnost i momentů příznivých. Vázané hospodářství jest z valné části odbudováno, mnohé ústředny jsou již vůbec zrušeny a jiné v likvidaci. Stát opouští funkci obchodníka a podnikatele, k níž dostal se vlivem poměrů válečných a poválečných a která mu nesvědčí.

Shrneme-li vše, co tuto bylo řečeno, jest dán sám sebou náš jedině možný program finanční pro dobu nejbližší. Ačkoliv loni již cifra 14 miliard našeho rozpočtu považována za vysokou, vypjali jsme letos své příjmy o dalších 5 miliard. Na zvyšování příjmů novými snad daněmi neb tarifárními opatřeními většího dosahu nelze pro nejbližší dobu počítati a jest tedy naprosto nutno, aby se všichni faktorové veřejní, kteří na vedení státní správy mají vliv, řídili zásadami největší hospodárnosti tak, aby se málo schůdná cesta opatřování peněz úvěrními operacemi pokud možno vůbec nemusela nastupovati, tím spíše, že s úvěrem domácím počítati můžeme jen ve skromných mezích, s penězi cizími pak výhradně k účelům investičním. Chceme-li vedle toho vyvarovati se zhoubné inflace, nezbývá než přizpůsobovati svá vydání daným možnostem. Výdaje republiky od převratu rostly tempem, kterému nemohly stačiti příjmy. Dnes jsme si toho vědomi, že musíme změniti dosavadní politiku, že nezbytně musíme dojíti ke skutečné rovnováze, než budeme usnášeti výdaje další. Věnujeme zajisté na vydání směřující k obraně republiky vše, co krajně jest nutno, zvyšujeme podstatně položky věnované k účelům kulturním, sociálním i produktivním, musíme však rozlišovati, co jest nutným hned a co může počkati do zítřka, jinými slovy, musíme mladou svoji domácnost zarizovati pozvolna, jak důchody naše dovolí, musíme však současně obmezovati vydání dosavad usnášená, kde dá se to provésti beze škod, a snažiti se o krajní úspornost v celé správě veřejné. Vláda spoléhá pevně, že počítati může na podporu svých snah parlamentem a zejména na součinnost komise parlamentní. Nesmíme se však klamati, že snaha ta směřující k zabezpečení finančních základů republiky, bude jen tehdy míti pronikavé úspěchy, dojde-li podpory všech lidí dobré vůle. Stejně jako proniklo poznání, že byla by neštěstím inflace, musí proniknouti všeobecně zásada, že jen úsporností dojdeme k vytouženému cíli. Nelze zváti denunciací upozornění, kde nešetří se veřejnými penězi, naopak jest nejenom právem, ale i povinností každého občana, aby uplatnil svůj návrh, kde a jak bylo by možno docíliti úspor. Ze v tomto směru prokazovati mohou státu zvláště cenné služby jeho vlastní zaměstnanci, jest na bíledni a rovněž tak jest jisto, že jednati budou i ve vlastním zájmu, neboť na konec jen stát se spořádanými financemi bude s to, aby honoroval řádně ty, kdož mu slouží.

Šetřit znamená ovšem odpírat, odpírat sobě i jiným a bude proto devisa tato zatím heslem málo populárním. Uvědomíme-li si však, že není jiné cesty k ozdravění našich financí, dáme se touto nepopulární cestou, na které bude nám všem vodítkem láska k naší státní samostatnosti. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Měl bych přikročiti k projednávání denního pořadu dnešní schůze, a to k jeho prvnímu odstavci, volbě 16 členů a 16 náhradníků úsporné komise parlamentní.

Jelikož však se strany jednoho klubu nedostalo se mně seznamu navržených kandidátů, nemohu tuto volbu dnes dáti provésti.

Přikročím k ukončení schůze, a to i z toho důvodu, ježto se strany jednoho váženého klubu byl jsem požádán, abych umožnil klubu účast na pohřbu jeho příslušníka.

Námitek proti ukončení schůze není? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala zítra ve středu dne 19. října 1921 v 11 hodin dopoledne s tímto

pořadem:

1. Rozprava o vládním prohlášení.

2. Nevyřízené odstavce dnešního pořadu.

Jest snad nějaká námitka proti tomu? (Nebyla.)

Není jí, návrh můj je přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze 12 hodin 55 minut odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP