Ministerstvo obchodu se zmocňuje, aby v dohodě s
ministerstvy veřejných prací a financí
poskytlo v případech, kde toho vyžaduje obecný
zájem státní, loďařským
podnikatelům příspěvky neb úvěry
k získání lodí. Při tom může
si vyhraditi vliv na určování lodních
tarifů dopravních a ustanovení plavebních
linií, vymíniti si výkony a služby pro
účely státní a veřejné
(jako dopravu poštovní a pod.), rovněž
zajistiti si také i zástavní neb užívací
práva k lodím neb k jiným kusům majetku
loďařských podniků.
Podpory a výhody ke stavbě nových lodí
mohou se poskytnouti zvláště tehdy, užije-li
se ke stavbě pomůcek a strojů, vyrobených
v tuzemsku. Lodím věnovaným dovozu nebo vývozu
domácímu možno poskytnouti příspěvky
a výhody úměrné prospěchu,
jejž přinášejí celkovému
státnímu hospodářství. Bližší
úprava podmínek těchto stane se nařízením.
Konsulární úřady československé
jsou povinny poskytovati všemožnou podporu a ochranu
lodím oprávněným nésti vlajku
československou. Poplatky za úřední
výkony konsulátů podle zákona tohoto,
jakož i osvobození poplatková a poplatkové
slevy budou upraveny předpisy zvláštními
ustanoveními.
Pro plavbu a řízení československých
lodi námořních, pro vyhýbání
se a pomoc při úrazech, jakož i pro opatření
bezpečnostní, pro užívání
světel, signálův a vlajek, pro telegrafování
a vůbec pro lodní službu platí, pokud
nebude jinak ustanoveno, pravidla, jež byla platná
v Rakousku. V platnosti zůstávají též
pravidla mezinárodních úmluv přijatých
hlavními státy námořními, tak
zejména mezinárodní úmluvy ze dne
23. září 1910 o srážkách
lodí, o pomoci a záchraně na moři,
mezinárodní zdravotnické úmluvy pařížské
ze dne 3. prosince 1903 a mezinárodní smlouvy radiotelegrafické
ze dne 5. července 1912.
Plavebnímu úřadu, pokud se týče
obchodnímu soudu (č. 2), přísluší
stíhati tresty peněžitými:
1. až do jedné čtvrtiny obecné ceny
lodi, o niž jde, toho, kdo bez lodního certifikátu
nebo zatímního listu průvodního užívá
vlajky československé bezprávně k
mezinárodnímu označení námořní
lodi;
2. až do 10.000 Kč toho, kdo učiní,
ať úmyslně, ať zaviněním,
nesprávný údaj v přihlášce,
neb opomine ohlásiti změnu buď k úřadu
plavebnímu nebo k obchodnímu soudu v Praze;
3. až do 10.000 Kč. toho, kdo bezprávně
překračuje meze plavební oblasti lodi přiznané,
o niž jde.
Ustanovení těch užíti jest jen, pokud
čin nespadá pod přísnější
ustanovení trestní.
V případech vážných, zejména
při opakování činův uvedených
v § 37., jakož i při nedbání povinností
plynoucích z vlajkového práva nebo z kapitánského
patentu může plavební úřad vyslovit,
a to také vedle trestů výše stanovených,
i odnětí vlajkového práva (§
9.), pokud se týče kapitánského patentu.
Pokud zákon tento nemá ustanovení, jest užíti,
dříve než vydána budou ustanovení
nová, norem námořního práva
bývalého Rakouska, ať zákony, a nařízeními
vydaných, ať obyčejově právních,
s vyloučením těch, jež se staly bezpředmětnými,
pokud hledí výlučně k místním
poměrům a zařízením mimo území
republiky Československé.
Zrušuje se zákon ze dne 7. května 1879 č.
65. r. z., pokud se týče čl. XVI. uherských
zákonů z roku 1879 o registrování
námořních lodi obchodních i s prováděcími
nařízeními. Ostatní zákony
a nařízení pozbývají platnosti,
pokud odporují tomuto zákonu.
Provedením tohoto zákona pověřuji
se ministři obchodu, veřejných prací,
spravedlnosti a financí v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Technický výbor souhlasí s návrhem
výboru právního a doporučuje, by k
§ 31. osnovy zákona byl připojen tento odstavec:
Až do vydání tohoto zvláštního
zákona obstarává prozatím věci
upravené zákonem o vlajce a rejstříku
lodí námořních ministerstvo veřejných
prací a ministerstvo obchodu podle rozdělení
agendy vyznačeného v § 32.