(1) Jak volí senát 8 členů a 8 náhradníků
Stálého výboru Národního shromáždění,
ustanovuje § 54 úst. list.; o způsobu volby
rozhodne senát bez rozpravy prostým hlasováním.
(1) Volby nebo návrhy na jmenování dějí
se zpravidla hlasovacími lístky prostou většinou
hlasů. Lístky sčítají zapisovatelé.
(2) Není-li námitky, může se voliti
zdvižením ruky nebo povstáním, vyjma
volbu předsedy.
(1) Nedosáhne-li se při prvé volbě
prosté většiny hlasů, koná se
volba užší, do níž se pojme z těch,
kdo při prvé volbě obdrželi poměrně
nejvíce hlasů, dvakráte tolik jmen, kolik
jich má býti voleno.
(2) Při rovnosti hlasů v prvé neb v užší
volbě rozhodne předseda losem, kdo se má
dostati do volby užší nebo kdo je zvolen.
(1) K návrhu aspoň 11 senátorů volí
se výbory, podle zásady poměrného
zastoupení.
(2) Při volbě podle zásady poměrného
zastoupení odevzdají hlasovací lístky
jen senátoři, kteří nejsou ani členy
ani (§ 16 druhá věta) hospitanty žádného
klubu a kluboví předsedové nebo jejich zástupcové
za všechny členy i hospitanty (§ 16 druhá
věta) svého klubu, byť i členové
(hospitanti) přítomni nebyli. Součet všech
odevzdaných hlasů (kromě prázdných)
dělí se počtem mandátů, které
se mají obsaditi. Nejbližším celým
číslem vyšším (číslem
volebním) dělí se součet každé
skupiny hlasovacích lístků v celém
obsahu stejně znějících a přikáže
se každé skupině tolik mandátů,
kolikráte je volební číslo obsaženo
v součtu a to v pořadí, jak kandidáti
na hlasovacích lístcích jsou uvedeni. Jsou-li
na hlasovacích lístcích napsáni kandidáti
v různém pořadí, rozhoduje o jejich
pořadí většina hlasovacích lístků
dotčené skupiny. Mandáty zbylé přidělí
se skupinám vykazujícím při dělení
číslem volebním největší
zbytky. Jsou-li zbytky dělení u více skupin
sobě rovny, rozhodne los. Byl-li by takto někdo
zvolen dvakráte, prohlásí, za kterou skupinu
mandát chce podržeti a skupině, ze které
ubyl, přidělí se mandát další.
(3) Ubyl-li člen výboru, jmenuje zaň náhradníka
předsedu klubu (jeho zástupce), jehož byl členem
neb (v případě § 16 druhá věta)
hospitantem; nebyl-li členem (hospitantem ve smyslu druhé
věty § 16) žádného klubu anebo
nejmenuje-li předseda (zástupce) klubu do lhůty
předsedou senátu dané náhradníka,
zvolí se náhradník podle §§ 61
a 62.
(1) Členu vlády jest dáti slovo na počátku
neb na konci nebo podle uvážení předsedy
i během schůze ku prohlášení,
která nejsou v souvislosti s denním pořadem.
(1) k písemnému návrhu kteréhokoli
senátora může se senát bez rozpravy
prostým hlasováním usnésti, že
o prohlášení jest zahájiti rozpravu
ihned anebo v některé schůzi příští.
Tuto rozpravu zakončiti jest hlasováním,
schvaluje-li senát prohlášení čili
nic; senát může se však usnésti,
že hlasování odkládá.
(1) Každý senátor může písemně
dotazovati se vlády neb člena vlády po činech
vlády a jejich orgánů a po zamýšlených
opatřeních. Na dotaz může dotázaný
odpověděti ústně neb písemně.
Dotaz a písemná odpověď se podávají
senátní kanceláři, ale netisknou se.
Senátní kancelář dodá dotaz
i odpověď.
(1) Je-li takový dotaz podepsán ještě
aspoň 10 jinými senátory (interpelace) je
dotázaný povinen odpověděti ústně
neb písemně do 2 měsíců anebo
výslovně odpověď odepříti
s udáním důvodů. Interpelaci a odpověď
anebo odepření její jest dodati senátní
kanceláři a rozdati tiskem. Nejpozději ve
schůzi po rozdání nejblíže příští
může býti navrženo, aby se rokovalo o
odpovědi nebo o její odepření. O návrhu
i rokování platí ustanovení §
65.
(2) K žádosti člena vlády musí
předseda pro odpověď na interpelaci prohlásiti
schůzi za tajnou; v tom případě se
odpověď nevytiskne, leč by se senát
jinak usnesl. Případný návrh na zahájení
rozpravy učiniti jest ihned ve schůzi tajné
a senát usnášeje se o zahájení
rozpravy rozhodne zároveň, zda rozprava provede
se ve schůzi veřejné či důvěrné
(§ 37 a 38).
(1) Je-li podaná interpelace označena za naléhavou,
rozhodne senát bez rozpravy prostým hlasováním,
zda a kdy jest o ní zahájiti rozpravu. V usnesené
rozpravě musí interpelovaný člen vlády,
na interpelaci odpověděti (§§ 65 a 67).
(1) Každý senátor může se dotázati
předsedy senátu nebo předsedy výboru
po jejich opatřeních; dotaz jest podati písemně
senátní kanceláři a jest naň
do 14 dnů v senátě odpověděti,
při čemž tázaný obsah dotazu
sdělí. Dotaz se tiskem nerozdává.
(1) Žádosti znějící senátu
dodati jest senátní kanceláři. Nepředčítají
se ve schůzi a nerozdávají tiskem.
(2) Podání neb žádosti beze jména,
též veškerá ohrazení (protesty)
v příčině jednání senátu,
jeho funkcionářů a členů se
neprojednávají.
(3) O žádostech rozhoduje předsednictvo senátu
podle zprávy senátní kanceláře
(§ 49, odst. 8). Předsednictvo buď na žádost
samo odpoví anebo ji odkáže výboru,
který za příslušný uzná,
nebo žádost odloží.
(4) Výbor pak buď na žádost odpoví
sám nebo podá o ní ústní zprávu
senátu s příslušným návrhem
anebo ji odloží.
(1) Chce-li výbor podat ústní zprávu
o žádostech, vyhotoví senátní
kancelář a rozdá tiskem jejich seznam s udáním
stručného obsahu a s návrhem výboru.
(1) O jednání ve schůzi senátu nebo
výboru sepíše se zápis. Má se
v něm zaznamenati, kolik členů bylo přítomno
(§ 2), jaké návrhy byly podány při
jednání (§§ 47 a 48), jaký byl
postup rozpravy se jmény řečníků
a jaký byl výsledek hlasování.
(2) Zápisy o schůzi senátu ověřené
předsedou, zapisovatelem a tajemníkem senátu,
mají býti po 48 hodin vyloženy v kanceláři
k nahlédnutí. Nepodá-li žádný
senátor v této lhůtě písemných
námitek, pokládá se zápis za správný,
dá se do tisku a rozdá senátorům.
Nevyhoví-li předseda námitce, rozhodne o
ní příští schůze senátu
bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Zprávy výborů vydávají
se zvlášť.
(4) Všechny spisy o jednání senátu mají
se prodávati za ceny výrobní.
(1) O každé schůzi senátu sepíše
se a vytiskne zpráva těsnopisecká, podávající
přesný obsah celého jednání.
(2) Zprávy ty buďte v obyčejném písmě
po schůzi vyloženy v senátní kanceláři.
(3) Každý řečník může
prohlédnouti v kanceláři těsnopisců
část zprávy, obsahující jeho
řeč, a naznačiti, jaké omyly, nebo
nedostatky by obsahovala; kdyby ředitel těsnopisecké
kanceláře nemohl přáním těmto
vyhověti, vyžádá si rozhodnutí
předsedova, který se o tom dohodne s úřadujícími
zapisovateli.
(4) Spisy rozdané tiskem jsou přílohami zpráv
těsnopiseckých.
(5) K návrhu předsedovu může se senát
bez rozpravy prostou většinou kdykoli usnésti,
že se řeči senátorů, ani zpravodajů,
ani členů a zmocněnců vlády
dočasně nebudou stenografovati a v těsnopisném
zápisu doslovně uveřejňovati, a že
řečníci mají právo do 24 hodin
potom, kdy domluvili, připojiti k těsnopisnému
zápisu o senátním jednání obsah
svých řečí. Návrh takový
se nepodává písemně, nerozmnožuje
se, nerozdává se senátorům, nepřikazuje
se předem výboru a senát se o něm
usnáší, i když nebyl předem dán
na denní pořádek.
(1) Do schůzí senátu a výborů
kromě senátorů a osob úřadem
svým k tomu povolaných nemá nikdo přístupu.
(2) Ústních žádostí ani deputací
senát nepřijímá.
(3) Deputace vyslané k senátorům do budovy
senátní nemají přístupu, je-li
jich více než 10 osob.
(4) Ve dny, kdy zasedá senát nebo některý
senátní výbor, nejsou v obvodu jednoho kilometru
od budovy, kde senát (výbor) zasedá, dovoleny
na místech sloužících veřejné
dopravě ani schůze, ani jakékoli průvody.
(1) Vytištěnou osnovu zákona přijatou
senátem dodá předseda senátu předsedovi
poslanecké sněmovny a vyrozumí o tom předsedu
vlády.
(2) Přijal-li senát beze změny osnovu zákona
přijatou sněmovnou poslaneckou, dodá ji předseda
senátu prostřednictvím vlády presidentu
republiky a oznámí to předsedovi poslanecké
sněmovny.
(3) Rovněž tak dodá předseda senátu
osnovu zákona schválenou senátem prostřednictvím
vlády presidentu republiky a oznámí to předsedovi
poslanecké sněmovny v těch případech,
kdy podle ústavní listiny buď se má
za to, že poslanecká sněmovna neučinivši
usnesení souhlasí s usnesením senátu
(§ 43 úst. list.) nebo kdy usnesení senátu
se má státi zákonem přes odchylné
usnesení poslanecké sněmovny (§ 44,
odst. 2, věta 3, úst. list.).
(1) Senát povinen jest usnésti se o návrhu
zákona přijatém poslaneckou sněmovnou
do šesti neděl, o návrhu zákona rozpočtového
a branného do jednoho měsíce ode dne, kdy
vytištěné usnesení poslanecké
sněmovně dodáno bylo předsedovi senátu
nebo v případech § 43 odst. 3. úst.
list. od nejbližší schůze senátu.
(2) Neučiní-li senát v této lhůtě
neb ve lhůtě dohodou s poslaneckou sněmovnou
prodloužené nebo zkrácené usnesení,
má se za to, že souhlasí s usnesením
poslanecké sněmovny (§ 43 úst. list.).
(1) Návrh, aby se senát usnesl navrhnouti sněmovně
poslanecké prodloužení nebo zkrácení
lhůty podle § 43 úst. list., může
podati předseda senátu nebo výbor, jemuž
osnova je přikázána, nebo 11 senátorů
písemně.
(2) Návrh takový, jakož i návrh poslanecké
sněmovny na prodloužení neb zkrácení
lhůty jest dáti aspoň 24 hodin předem
na pořad jednání a senát usnáší
se o něm po rozpravě prostým hlasováním,
může se však i usnésti, že hlasování
odkládá nebo přikázati návrh
výboru k podání zprávy.
(3) Usnesení dodá předseda senátu
předsedovi sněmovny poslanecké a oznámí
to předsedovi vlády.
(1) Poslaneckou sněmovnou schválené osnovy
zákonů, i když vyšly z iniciativy poslanecké
sněmovny, projednávají se týmže
způsobem jako návrhy vládní, rovněž
i usnesení poslanecké sněmovny, kterými
osnovy zákonů přijaté senátem
byly změněny, jakož i písemné
návrhy aspoň 11 senátorů, aby senát
setrval na usnesení poslaneckou sněmovnou zamítnutém
nebo na zákonu presidentem republiky vráceném.
(2) Usnesení, že senát setrvává
na svém původním usnesení přes
odchylné usnesení poslanecké sněmovny
podle § 44 odst. 2. úst. list., jakož i usnesení,
že senát setrvává na zákonu presidentem
republiky vráceném podle § 48 úst. list.,
může se státi jen po poradě výborové
a ve dvou čteních.
(1) Zamítl-li nebo změnil-li senát osnovu
zákona přijatou poslaneckou sněmovnou, dodá
předseda senátu usnesení to předsedovi
poslanecké sněmovny a oznámí to předsedovi
vlády.
(1) Souhlasným usnesením sněmovny poslanecké
a senátu může Stálému výboru
Národního shromáždění
býti uloženo, aby o naléhavé osnově
vládní anebo v oněch případech,
kdy usnesení obou sněmoven spolu nesouhlasí,
podal oběma sněmovnám o věci zprávu
§ 33.
(2) Zpráva Stálého výboru může
bez další porady výboru senátního
býti podkladem jednání plné schůze
senátu.
(3) Usnesení podle odst. 1 tohoto §u činí
senát k návrhu sněmovny poslanecké,
vlády nebo předsedy senátu, bez porady výborové
po rozpravě; může však návrh k
tomu směřující odkázati i svému
výboru; konečné usnesení senátu
dodá se poslanecké sněmovně podle
§ 79.
(4) Podrobnější ustanovení o jednacím
řádu Stálého výboru upraví
se zvláštním zákonem.
(1) Senátorům přísluší
po dobu jejich mandátů náhrada, jejíž
výše stanoví zvláštní zákon.
Náhrady tyto nepodléhají ani daním
ani poplatkům a jsou vyňaty z exekuce. Senátoři
mohou bezplatně užívati vlaků všech
druhů kterékoli třídy všech i
soukromých drah a lodí dopravních v obvodě
státním.