Osnovu jednacího řádu senátu Národního
shromáždění vypracoval výbor
pro změnu jednacího řádu podle stejných
zásad a zcela obdobně jako osnovu jednacího
řádu sněmovny poslanecké. To odpovídá
postavení i složení senátu, který
až na určité odchylky bude sborem, pro jehož
jednání nutně platiti bude vše, oč
běží při jednání sněmovny
poslanecké.
Odchylky osnovy pro senát plynou tedy toliko ze tří
hledisk. Předně z polovičního počtu
senátorů, dále ze zásadního
ustanovení ústavy, že vláda jest politicky
zodpovědna jen sněmovně poslanecké
a konečně z ustanovení ústavy, kterými
se řeší ústavní konflikty mezi
oběma sněmovnami (§§ 44 a 48 úst.
list.). Z těchto ústavních předpisů
vyplývá nutnost, aby při některých
usneseních senátu konstatován byl poměr
hlasů; poněvadž pak řešiti tu bude
otázky politicky důležité, jest výbor
toho náhledu, že je účelno, aby jednací
řád sám pro tato hlasování
určoval, jak poměr hlasů se zjišťuje,
t. j. hlasováním podle jmen (§ 59).
Výbor ústavní projednal osnovu přijatou
výborem pro změnu jednacího řádu,
vyslovil s ní svůj souhlas a doporučuje Národnímu
shromáždění, aby ji schválilo.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Tato ustanovení jednacího řádu
senátu mohou býti změněna autonomním
(§ 37, 2. věta úst. list.) usnesením
senátu:
§ 2, odst. 2.;
ustanovení § 5 o počtu zapisovatelů
a pořadatelů, jakož i skrutatorů;
§ 9 vyjímaje ustanovení a) a b);
§ 14, odst. 1.;
§ 15, 16 a 17;
§ 25, odst. 2.; § 29; §§ 31, 32, 33, 34 a
36;
§ 40, odst. 1. a 2.; §§ 43 a 44; § 45 vyjma
odst. 6.;
§§ 61 a 62;
§§ 66 a 69;
§§70 a 71;
§u 72 vyjma odst. 1. a § 73.
(2) Návrhy na autonomní změnu těchto
ustanovení neb doplnění řádu
jednacího v mezích zákona projednávají
se v senátě jako osnovy zákonů.
(1) Zákon o jednacím řádě senátu
nabývá účinnosti dnem svého
vyhlášení a provede jej ministr vnitra.
(1) Počet senátorů určují ústavní
zákony. Jak se nahrazují mandáty uprázdněné
stanoví zákon o složení a pravomoci
senátu ze dne 29. února 1920, č. 124 sb.
z. a n.
(1) Senátoři jsou povinni účastniti
se nepřetržitě všech jednání
a prací senátních.
(2) Pro každou schůzi plnou i výborovou vyloží
se presenční listina, do níž přítomní
senátoři se podepíší.
(3) Onemocní-li senátor, oznámí to
předsedovi; trvá-lI nemoc déle než týden,
předloží vysvědčení lékařské.
(4) Dovolenou do sedmi dnů dává předseda,
o delší dovolené rozhoduje senát na
návrh předsedův bez rozpravy prostým
hlasováním.
(5) Senátor obdrží jako úřední
průkaz legitimaci opatřenou fotografií a
podepsanou předsedou senátu a zapisovatelem.
(1) Nezúčastní-li se člen výboru
bez platné omluvy tří za sebou jdoucích
schůzí výboru, ztrácí mandát
výborový a polovici náhrady podle §
81 mu příslušející pro měsíc
nejblíže následující.
(2) Nezúčastní-li se senátor bez platné
omluvy šesti plenárních schůzí
za sebou jdoucích, ztrácí nárok na
celou náhradu podle § 81 pro měsíc nejblíže
následující.
(3) Byl-li senátor v témže roce třikráte
podle odst. 2 pokutován, přikáže předseda
senátu věc výboru imunitnímu, aby
podal senátu zprávu s návrhem. Výbor
tento může navrhnouti ztrátu nároků
podle § 81 nejvýše pro 6 měsíců
nejblíže následujících; o návrhu
imunitního výboru rozhodne senát bez rozpravy
prostým hlasováním.
(4) Ve všech případech budiž dána
senátoru možnost, aby se v dané lhůtě
vyjádřil.
(1) Senát schází se ke dvěma řádným
zasedáním v roce: jarnímu a podzimnímu,
kromě toho podle potřeby k zasedáním
mimořádným, svolán byv presidentem
republiky, výjimečně předsedou senátu
(§ 28 úst. list.).
(2) Zasedání senátu se začíná
a končí vždy zároveň se zasedáním
poslanecké sněmovny (§ 29 úst. list.).
(3) Zasedání senátu se končí
neb odročuje a senát se rozpouští prohlášením
presidenta republiky (§§ 30 a 31 úst. list.).
(4) Skončilo-li se zasedání (§ 30, odst.
1 úst. list.), pokračuje senát při
novém zasedání v pracích podle stavu,
v jakém byly při ukončení skončeného
zasedání. President republiky může však
v dekretu, kterým prohlašuje zasedání
za skončené prohlásiti, že se práce
senátní přerušují; tím
veškeré věci, o nichž senát již
před tím konečného usnesení
neučinil, přestávají býti předmětem
jednání senátu. Po takovém přerušení
prací senátních může se v novém
zasedání týž senát jen k návrhu
vlády nebo iniciativního výboru za souhlasu
vlády usnésti, že výboru, jemuž
se přikazuje návrh zákona v předchozím
zasedání již projednávaný, se
ukládá, aby pokračoval v poradě na
základě výborových usnesení
v předchozím zasedání již učiněných.
O návrhu takovém rozhodne senát bez porady
výborové a bez rozpravy prostým hlasováním;
může jej však odkázati i výboru
Výbory, které senát prohlásil permanentními,
mohou jednati i po skončení zasedání,
souhlasí-li vláda.
(5) Bylo-li zasedání odročeno (§ 30,
odst. 2 úst. list.), nastává v pracích
senátu pouze přestávka; všecky výbory
mohou i po odročení pokračovati ve svých
pracích.
(1) Nově zvolený senát se ustavuje v plné
schůzi.
(2) Schůzi tu zahájí předseda vlády,
přijme slib senátorů (§ 6, odst. 1),
dá neprodleně provésti volbu předsedy
a dotáže se ho, zda volbu přijímá.
(3) Přijme-li předseda volbu, vykoná v senátu
do rukou předsedy vlád slib (§ 7), ujme se
předsednictví, dá provésti volbu dvou
místopředsedů, 6 zapisovatelů a 4
pořadatelů, načež místopředsedové
vykonají do rukou předsedových slib (§
7).
(4) Sčítání hlasů provedou
čtyři skrutátoři jmenovaní
předsedou vlády ze senátorů.
(5) Všechny tyto volby jsou prozatímní; volby
konečné vykonají se po uplynutí jednoho
měsíce po schůzi ustavující
a platí na celé volební období, leč,
že by na začátku nového zasedání
nadpoloviční většina všech senátorů
písemně žádala o nové volby;
k žádosti té položí se volby na
pořad příští schůze.
(1) Senátoři vykonají v prvé schůzi
před volbou předsednictva do rukou předsedy
vlády slib podle § 22 úst. list. tímto
způsobem: Dříve než senátor vstoupí
do jednací síně, prohlásí v
senátní kanceláři, ku které
národnosti se hlásí a podpíše
tam prohlášení obsahující tento
slib, což mu kancelář senátní
na certifikátu potvrdí a tím je mu zjednán
přístup do schůze; ve schůzi pak předseda
vlády dá přečísti formuli slibu
a senátoři na jeho vyzvání jednotlivě
podáním ruky a slovem: »Slibuji« slib
složí (§ 49, odst. 6).
(2) Senátoři, kteří vstoupí
do senátu později, vykonávají stejným
způsobem slib do rukou předsedy senátu.
(3) Odepření slibu nebo slib s výhradou má
bez dalšího v zápětí ztrátu
mandátu (§ 22 úst. list.), kterou prohlásí
v prvé schůzi předseda vlády, jinak
předseda senátu.
(1) Předseda a místopředsedové slibují,
»že budou zachovávati zákony a svůj
úřad předsednický nestranně
zastávati podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí«.
(1) Předseda s místopředsedy tvoří
předsednictvo, jemuž přísluší
vésti senát a spravovati věci jeho se týkající.
(2) Své úkoly vykonává předsednictvo:
a) v plných schůzích,
b) předsedou neb úřadujícím
místopředsedou.
(3) Pomocnými orgány předsednictva jsou:
a) zapisovatelé,
b) pořadatelé,
c) kancelář senátní a těsnopisecká
d) kancelář knihovní.
(4) Předseda a předsednictvo úřadují
po skončení funkčního období
senátního až do prvé schůze nově
zvoleného senátu.
(1) Plná schůze předsednictva usnáší
se za předsednictví předsedy neb úřadujícího
místopředsedy:
a) o výkladu jednacího řádu;
b) o odnětí náhrady senátoru
nedbalému (§ 3.), neb vyloučenému (§
52.);
c) o organisaci kanceláře senátní,
těsnopisecké a knihovní (§ 14.);
d) o době a pořadu jednání
schůzí senátu, pokud jich senát sám
neurčil;
e) o pořadí, v jakém místopředsedové
úřadují na místě předsedy
(§ 11.);
f) o pořadí, v jakém úřadují
zapisovatelé (§ 12.);
g) o výdajích v rámci rozpočtu
senátního;
h) o rozdělení místností v
senátní budově, o úpravě přístupu
posluchačstva na galerii a o způsobu uveřejňování
úředních zpráv o jednání
senátu a výborů;
i) o tisku návrhů (§ 19.);
j) o překladech (§ 49.);
k) o žádostech (peticích) (§ 70.);
l) o zřízení senátní
stráže (§ 10, odst. 5);
m) o vyloučení projevů hrubě
urážejících mravnost, projevů
velezrádných nebo bezpečnost státu
ohrožujících z návrhů, dotazů,
interpelací a zpráv těsnopiseckých.
(2) Předsednictvo je způsobilé se usnášeti
za přítomnosti aspoň dvou svých členů
a usnáší se prostou většinou hlasů;
předseda hlasuje spolu a při rovnosti hlasů
hlas jeho rozhoduje.
(1) Předseda svolává plné schůze
senátu, řídí je, pečuje, aby
zachován byl jednací řád a pořádek
při schůzích, dává slovo, stanoví
a klade otázky při hlasování a prohlašuje
jeho výsledek.
(2) Kdyby porušen pořádek byl ve schůzi,
přeruší nebo skončí schůzi:
ruší-li schůzi posluchači, dá
rušitele vyvésti z galerie a je-li potřeba,
vykliditi galerii.
(3) Předseda ukončuje schůzi a při
tom podle usnesení předsednictva navrhuje den, hodinu
a pořad jednání schůze příští.
O námitkách proti tomu neb o návrzích
na doplnění nebo na změnu navrženého
jednacího pořadu rozhodne se bez rozpravy prostým
hlasováním.
(4) Předseda zastupuje senát na venek a podpisuje
spolu s jedním zapisovatelem a senátním tajemníkem
listiny vydávané senátem. Předsedovi
je bezprostředně podřízena kancelář
senátní a těsnopisecká, jakož
i knihovní.
(5) K výkonu úředních opatření,
i v případech § 52, slouží předsedovi
stráž, kterou opatří pro každé
zasedání předsednictvo v dohodě s
ministerstvem vnitra: tato stráž podléhá
v této své činnosti jakožto senátní
stráž výhradně předsedovi.
(1) Místopředsedové zastupují předsedu
na jeho příkaz se všemi jeho právy a
po vinnostmi v pořadí usneseném předsednictvem.
(1) Zapisovatelé dohlížejí na hlasování
a konání voleb, sčítají hlasy,
provádějí losování a výsledek
ohlašují předsedovi; ověřují
zápisy jednací, podpisují spolu listiny senátní
a dohlížejí na kancelář těsnopiseckou.
Úřadují v pořadí určeném
předsednictvem.
(1) Pořadatelé jsou povinni pečovati o pořádek
v síni i v senátní budově.
(1) Ke senátní kanceláři, jejíž
ředitelem je senátní tajemník, patří
jeho zástupce a potřebný počet úředníků
konceptních, účetních a odborných
kancelářských. Senátní kancelář
zřizuje zápisy, vyřizuje usnesení
schůzí a senátních orgánů,
pokud to uloženo není činitelům jiným,
spravuje archiv a opatřuje službu účetní,
pokladní a kancelářskou. Kancelář
vede také listiny o volbách. (Část
IX.)
(2) Jak se ustanovují úředníci kanceláře
senátní, těsnopisecké a knihovní,
jakož i zřízenci a jak se upraví právní
a hmotné jejich poměry, ustanoví zvláštní
zákon.
(1) Za příslušníka klubu považuje
se senátor, jenž spolu s předsednictvem dotčeného
klubu ohlásí písemně senátní
kanceláři, že je členem neb hospitantem
klubu a zůstává jím potud, pokud senátor
neb předsednictvo klubu neohlásí stejným
způsobem, že senátor přestal býti
členem klubu.
(1) Podpíše-li předseda klubu nebo jeho zástupce
jménem klubu volební lístek při volbě
podle § 63, má se za to, že podepsali všichni
členové klubu. Prohlásí-li hospitant
písemně v senátní kanceláři,
že jej pravoplatně zastupuje předsednictvo
klubu, v němž hospituje, má se za to, že
podpis předsednictva klubu zastupuje i podpis hospitantův.
(1) Předsednictvo přibírá podle potřeby
ke svým poradám předsedy klubů s hlasem
poradním.
(1) Senát jedná:
1. o zprávách a podnětech presidenta republiky
(§ 64. č. 6. úst. list.);
2. o návrzích a prohlášeních
vlády;
3. o osnovách zákonů a usneseních
došlých z poslanecké sněmovny;
4. o návrzích předsedy a senátorů;
5. o zprávách výborů a stálého
výboru Národního shromáždění
podle § 54. úst. list.;
6. o dotazích;
7. o žádostech (peticích);
8. provádí volby jemu příslušející;
a 9. provádí trestní řízení
v případech §§ 67. a 79. úst. list.
(1) Návrhy vládní, pak samostatné
(iniciativní) návrhy senátorů, podané
písemně v senátní kanceláři
a podepsané aspoň 10 jinými senátory
se vytisknou a rozdají co nejdříve senátorům.
Návrh musí obsahovati přesnou formulaci toho,
na čem se senát usnésti má a musí
míti náležitosti § 41 odst. 2 úst.
list. Návrhy bez dostatečného počtu
podpisů, nedostatečně formulované
a bez náležitostí § 41, odst. 2 úst.
list. nejsou předmětem jednání.
(2) Je-li návrhů tolik neb jsou-li tak rozsáhlé,
že včasné rozmnožení jich tiskem
působí značné obtíže,
může předsednictvo upustiti od úplného
jich vytištění a místo toho rozdati
seznam těchto návrhů se stručným
označením obsahu a s tím, že v úplné
návrhy lze nahlédnouti v senátní kanceláři.
(1) Když byl vládní návrh rozdán,
přikáže jej předseda ve schůzi
příští výboru, jejž považuje
za příslušný.
(2) Navrhne-li některý senátor, aby vládní
návrh přikázán byl výboru jinému
než předsedou určenému, rozhodne o tom
senát bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Vláda může své návrhy odvolati,
dokud senát nepřikročil ke druhému
čtení
(1) Samostatné návrhy senátorů nutno
podati písemně v senátní kanceláři;
když byly tiskem rozdány, přikáže
je předseda výboru iniciativnímu.
(2) Jakmile byly tiskem rozdány, nemohou býti odvolány.
Byly-li pravoplatně iniciativním výborem
nebo v prvém či druhém čtení
zamítnuty, nemohou býti znova podány, dokud
neuplynulo šest měsíců od zamítavého
usnesení.
(3) Nedotčeno je ustanovení §u 44 odst. 3.
úst. list.
(1) Počátkem prvého zasedání
zvolí senát tyto výbory:
a) výbor iniciativní;
b) výbor rozpočtový.
(2) K návrhu vlády nebo k písemnému
návrhu nejméně 11 senátorů
může zříditi senát bez rozpravy
prostým hlasováním i výbory jiné
a stanoví, kolik členů mají. Předseda
určí, kdy a kde mají konati prvou schůzi
(ustavující).
(3) Senát se může k návrhu vlády,
předsedy, neb 11 senátorů usnésti
bez rozpravy prostým hlasováním, že
určitý výbor jest permanentní (§
4, odst. 4).
(1) Výbor iniciativní zkoumá samostatné
(iniciativní) návrhy senátorů předběžné,
a je povinen rozhodnouti, neurčil-li mu senát lhůty
kratší, do 30 dnů po tom, co návrh mu
byl přikázán. Bylo-li zasedání
mezi touto lhůtou skončeno, počítá
se nová lhůta ode dne, kdy počne nové
zasedání.
(2) Předseda iniciativního výboru přikáže
návrh některému členu jako zpravodaji;
je-li námitka proti osobě zpravodajově, zvolí
zpravodaje výbor bez rozpravy prostým hlasováním.
Menšina, která hlasovala proti osobě zvoleného
zpravodaje, má právo zvoliti si koreferenta. K věci
promluví pouze referent a koreferent; k návrhu předsedově
může výbor bez rozpravy prostým hlasováním
pro referenta a koreferenta obmeziti dobu řeči,
ne však pod 10 minut. Výbor rozhodne bez dalšího
rokování prostým hlasováním
o tom, zda návrh přikazuje k řádnému
projednání výboru, jejž považuje
za příslušný či zda návrh
se zamítá. O usnesení vyrozumí výbor
předsedu senátu a prvého z navrhovatelů.
(3) Kterýkoliv z navrhovatelů může do
3 dnů po tom u předsedy senátu navrhnouti,
aby senát zamítavé usnesení iniciativního
výboru změnil, načež předseda
v jedné z nejbližších schůzí
senátu věc předloží. Senát
rozhodne bez rozpravy prostým hlasováním.
(4) Vyhoví-li senát návrhu, přikáže
předseda návrh výboru, který uznává
za příslušný.
(5) K návrhu předsedovu může se senát
bez rozpravy prostým hlasováním usnésti,
že rozhodne o různých návrzích
iniciativních jediným hromadným hlasováním.
(6) Návrhy, o nichž iniciativní výbor
včas nerozhodl, přikáže předseda
senátu na návrh kteréhokoli z navrhovatelů
výboru, jejž za příslušný
považuje.
(1) Kromě vlastních osnov rozpočtových
a berních sluší každou osnovu zákona
nebo návrh, kterými se zatěžuje státní
pokladna nad rozpočet již povolený, i když
je projednal výbor jiný, postoupiti před
vytištěním zprávy dotčeného
výboru a před projednáním jejím
v plné schůzi výboru rozpočtovému,
aby o ní podal zprávu s hlediska úhrady.
(1) Předsedou senátu označený člen
výboru řídí volbu předsedy.
Kromě předsedy zvolí výbor jednoho
až tři náměstky a jednoho až tři
zapisovatele; výsledek voleb sdělí předseda
senátní kanceláři, aby se oznámil
senátu. V případech důležitých
může výbor svolati i předseda senátu.
(2) Nadpoloviční většina všech
členů výboru může kdykoli písemně
žádati za nové volby všech neb některých
funkcionářů výboru; to platí
i o zpravodaji (§§ 30 a 33. odst. 1.). Nové volby
vykonají se ihned.
(3) Pro jednání výboru platí obdobně
pravidla daná pro plnou schůzi senátu, pokud
není zvláštních ustanovení, a
předsedovi výboru příslušejí
ohledně řízení jednání
a disciplinárních prostředků obdobná
práva jako předsedovi senátu.
(4) Jde-li o návrhy krátké a jednoduché
a usnadní-li se tím jednání, může
předseda připustiti, aby se podávaly ústně,
nepodá-li většina přítomných
členů výboru proti tomu písemné
námitky.
(5) Usnesení výboru o návrzích formálních,
dále, o všech návrzích, kterými
se nenavrhují věcné změny neb doplňky
k projednávané věci, děje se vždy,
i když to výslovně v jednacím řádě
ustanoveno není, bez rozpravy prostým hlasováním,
leč by se na rozpravě usnesl výbor bez rozpravy
prostým hlasováním.
(6) Výbor může se bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti, že jednání
jest důvěrné.
(1) O každé schůzi pořídí
zapisovatel jednací zápis a podpíše
jej s předsedou. Zápisy s presenční
listinou se odevzdají jakmile jich ve výboru není
třeba, senátní kanceláři.
(2) Výbor se může se souhlasem předsedy
senátu bez rozpravy prostým hlasováním
usnésti, aby o jeho jednání byl sepsán
záznam těsnopisný.
(3) Výbor se může bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti že jeho jednání
se neuveřejní.
(1) Členové vlády, úředníci
jimi povolaní a předseda senátu jsou oprávněni
dostaviti se do schůzí výborových
a ujmouti se tam slova kdykoli, jakož i činiti návrhy.
(2) Usnesl-li se výbor, aby se některý ministr
osobně dostavil do jeho schůze, pozve jej předseda
výboru do schůze podle usnesení (§ 40
úst. list.), aby žádaná vysvětlení
podal. Usnesení stane se bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Senátoři mají právo býti
přítomni při jednání výborů,
ač-li se výbor neusnesl, že jeho jednání
jest důvěrné (§ 25. odst. 6); senát
má právo toto usnesení k návrhu 11
senátorů bez rozpravy prostým hlasováním
změniti.
(4) Při jednání o rozpočtu, o věcech
daňových a o povolení branců, přítomnost
senátorů nesmí býti vyloučena.