Minoritní návrh clena Národního shromáždění
Dra Stojana a soudruhů: Budiž připojen k §
4. odstav. 6.: "ze zástupců učitelů
náboženství".
K § 18. budiž připojen odst. 4.: "ze zástupcův
učitelů náboženství".
Minoritní návrh člena Národního
shromáždění Dra Stojana a soudruhů:
K § 21. Věta 2. má zníti: "Volbu
zástupců vykonají rodiče dítek
školní obce podle zásady poměrného
zastoupení přímým volebním
právem.
Vzhledem k tomu, že kulturní výbor přijal
většinou návrh vládní č.
t. 2662 o administrativě školství a zásadu
jeho, ze mají býti zrušeny zemské školní
rady v československé republice, ohlašují
podepsaní členové kulturního výboru
jako min. votum podle návrhu dra. Lukavského a spol.
č. tisku 2654 pro plenum Nár. shromáždění
minoritní návrh, aby zemské
školní rady byly jako
instance zachovány, ovšem se změnou
jejich složení, takže by zněly §§
11., 12., 13.-17. podle návrhu dra. Lukavského (Tisk
č. 2654.) takto:
Zemská rada školní a
osvětová jest samostatným úřadem
školským a Zemskou radu tuto činí:
1. předseda zemské rady školní, jmenovaný
po návrhu ministra školství presidentem republiky,
nebo jeho zástupce. kterého z referentů zemské
rady školní předseda určí.
2. odborní referenti školští (zemští
inspektoři, jmenovaní po návrhu ministerstva
školství presidentem republiky. Počet jejich
i obor jejich působnosti pro jednotlivé zemské
školní rady určí ministr školství
a národní osvěty, přihlížeje
při tom k zásadě, že odborný
referent musí býti kvalifikován i vědecky
i jazykově pro ten obor škol, o němž referát
podávati má,
3. referenti pro správní a hospodářskou
stránku škol a ústavů, jmenovaní
po návrhu ministerstva školství a národní
osvěty presidentem republiky.
4. referent zdravotní, jmenovaný ministerstvem školství
a národní osvěty, pokud se týče
presidentem republiky v souhlase s ministerstvem zdravotnictví,
5. zástupcové žup, při čemž
platí pravidlo, že každé župní
zastupitelstvo má právo zvoliti podle řádu
o hlasování v župním zastupitelstvu
většinou hlasů jednoho zástupce svého
v zemské kulturní radě; má-li župa
více než pětsettisíc občanů,
volí župní zastupitelstvo dalšího
zástupce za každých plných čtyřistatisíc
občanů nad tento počet, při čemž
jest přihlížeti k tomu aby byla pokud možno,
uskutečněna i zásada poměrného
zastoupení,
6. zástupcové učitelstva, a to 6 zástupců
středních a odborných škol, 6 zástupců
škol obecných a 4 zástupci škol občanských.
Zástupce tyto jmenuje ministr školství a národní
osvěty, a to učitele škol občanských
a obecných po návrhu zemských konferencí
učitelských, při čemž budiž
přihlíženo k tomu, aby zástupcové
učitelstva byli přibíráni z příslušníků
národnostní menšiny v poměru, v jakém
tato menšina v zemi jest k většině občanstva.
Všichni členové zemské rady musejí
míti řádné bydliště buď
v sídle zemské školní rady, anebo v
jejím blízkém okolí.
Funkcionáři v §u 11 pod čís.
1. až 4. jmenovaní, jsou úředníci
státní budou jmenováni podle zásad,
pro státní úředníky platných.
Funkcionáři, župními zastupitelstvy
voleni (§ 11, čís. 6.), jsou zvoleni nebo jmenováni
na šest let. Pokud nebydlí v sídle zemské
školní rady, mají nárok na náhradu
cestovních vydání na schůze zemské
rady. Přestane-li jmenovaný (§ 11, čís.
6.) nebo volený (§ 11, čís. 5.) funkcionář
býti členem před koncem svého funkčního
období, zvolí nebo jmenuje se nový na zbytek
tohoto období stejným způsobem.
Zemské školní rady zřizují se
čtyři, totiž:
1. zemská školní rada česká,
jejíž působnost vztahuje se na všecky
župy bývalého království českého
a krajiny, k župám těm přikázané.
Sídlem jejím jest hlavní město Praha.
2. zemská školní rada moravská, jejíž
působnost vztahuje se na všechny župy bývalého
markrabství moravského a vévodství
slezského a krajiny, k župám těm přikázané.
Sídlem jejím jest Brno.
3. zemská školní rada slovenská, jejíž
působnost vztahuje se na všecky župy slovenské
vyjma župy Přikarpatské Rusi. Sídlem
jejím jest Bratislava.
4. zemská školní a osvětová rada
přikarpatská pro župy přikarpatské,
jejíž sídlem jest hlavní město
Rusi Přikarpatské.
Zemské školní radě náleží
obor působnosti posavadní zemské školní
rady, pak obor. působnosti dosavadních okresních
školních rad, zemských i okresních správ
politických ve věcech pokračovacího
školství živnostenského, obor působnosti
zemských výborů ve věcech školství
obecného, pokračovacího i živnostenského,
jakož i obor působnosti župních úřadů,
komitátů a jejich orgánům správních
výborů neb inspektorátů na Slovensku
a v Přikarpatské Rusi, konečně obor
působnosti, který přidělí zemské
radě školní a osvětové ministr
školství a národní osvěty a dozor
i rozhodování o usneseních místních
rad školních.
Zemská rada školní povoluje zřizování
škol obecných i občanských a ústavů,
jim na roveň postavených, opatroven a školek
mateřských pak učebných kursů,
pokud nespadají do kategorie školství středního
nebo vysokého a stanoví obvody školní.
Agenda zemské školní rady vyřizuje se
jednak předsedou (presidentem), za něhož přecházejí
funkce presidenta zemské školní rady, jednak
referenty za odpovědnosti presidentovy, jednak ve schůzích.
Řádná schůze zemské školní
rady koná se zpravidla jednou za měsíc. Na
písemnou žádost tří členů
jest předseda povinen svolati do osmi dnů schůzi
mimořádnou, určiti den i hodinu, kdy se konati
má.
Jednací řád zemské rady školní,
podléhá schválení ministerstva školství
a národní osvěty.
Program schůze zemské školní a osvětové
rady určuje její předseda. Ve schůzích
zemské školní rady rozhoduje se pouze o věcech,
jež se týkají všeho školství,
anebo některé jeho kategorie, o nichž není
rozhodnutí vyhrazeno přímo předsedou.
Ostatní agendu vyřizují příslušní
referenti za odpovědnosti předsedovy. Vyskytnou-li
se věci neodkladné, o nichž by měla
rozhodovati schůze, vyřídí je sice
příslušný referent, ale předseda
je povinen v nejbližší schůzi zemské
rady školní a oznámiti učiněná
opatření tím, že dá kolovati
ve schůzi seznam věcí takto vyřízených.
Kromě toho každý člen zemské
rady školní má právo den před
schůzí informovati se v seznamu spisů o tom,
co a jak vyřízeno.
Schůze zemské školní rady může
se usnášeti je-li přítomna většina
členů. Rozhodnutí činí se nadpoloviční
většinou hlasů přítomných.
Předseda hlasuje jen při rovnosti hlasů a
tu hlas jeho rozhoduje.
Předseda zemské školní a osvětové
rady jest povolán, aby bděl nad zachováváním
zákonů a nařízení při
všem úřadování školském,
osvětovém a výchovném v území,
na něž se vztahuje působnost zemské
školní rady, jakož i nad tím, aby se při
všem rozhodování dbalo zájmů
státních a prospěchu školy i vzdělání.
Má právo a povinnost, aby zastavil usnesení,
- ať je učinila zemská školní rada
či úřad podřízený -
odporuje-li usnesení to podle jeho názoru zákonu
nebo nařízení, anebo poškozuje-li zájem
státu či prospěch školy. V takovém
případě má si vyžádati
ihned rozhodnutí ministra školství a národní
osvěty.
O stížnostech na rozhodnutí zemské školní
rady rozhoduje ministr školství a národní
osvěty. Stížnost podati jest prostřednictvím
příslušného obvodního inspektora
u zemské rady školní do 14 dnů ode dne,
kdy bylo rozhodnutí straně dodáno, a má
odkládací účinek, pokud zákony
není stanoveno jinak.
Předseda zemské rady školní rozděluje
práci mezi jednotlivé členy i referenty a
vykonává usnesení. Potřebný
personál kancelářský i konceptní
přikáže mu ministr školství a národní
osvěty.
Uzná-li toho potřebu, může předseda
pro jednotlivé obory činnosti zemské školní
rady ustanoviti zvláštní odborné sekce
a porady a stanoviti jim předsedu (nepředsedá-li
sám), i program a jednací řád. Jednací
řeč zemské školní rady jest státní
řeč československá.
Předsedu zemské školní a osvětové
rady zastupuje jeho náměstek (§ 11, čís.
1.).
Vláda pečuje o to, aby náměstkem předsedy
župní rady školní byl školský
odborník z povolání. Aktivní profesoři
a učitelé, kteří jsou jmenováni
náměstky předsedy župní rady
školní, mějtež po čas vykonávání
tohoto úřadu dovolenou ze školní služby.
Pedagogický referent župní rady školní
budiž zpravidla pedagog z povolání.
Ministerstvu školství a národní osvěty
se ukládá, aby pro dobu, než bude zákonem
jinak ustanoveno, zřídilo při župních
radách školních disciplinární,
kvalifikační a obsazovací komise se zastoupením
učitelstva škol, jichž se týče,
a aby ustanovilo jednací řád těchto
komisí jakož i způsob, jak se do nich volí
zástupci učitelstva.
Vláda se vyzývá, aby předložila
Národnímu shromáždění
návrh zákona o učitelských komorách,
do jejichž působnosti byly by též zahrnuty
úkoly již činných komisí disciplinárních,
kvalifikačních a obsazovacích (personálních),
stálých konferenčních výborů,
jakož i poradního sboru při ministerstvu školství
a národní osvěty.
Obvodnímu inspektoru školní u budiž k
vyřizování běžné agendy
přidělen úředník z učitelstva,
jmenovaný předsedou župní rady školní.
Vládě se ukládá, aby do příštího
rozpočtu státního zařadila částku,
jíž je třeba k tomu, aby provedena byla bezplatnost
vyučování na veřejných školách
národních a zrušen byl školní plat,
vybíraný za děti do nich docházející.
Vládě se ukládá, aby co nejdříve
provedla zrušení zemských a okresních
školních rad jakož i zřízení
orgánů, jež by funkce zrušených
úřadů zatímně vykonávaly
ve smyslu odstavce 2. § 38.