Kulturní výbor zvolil k projednávání
obou návrhů subkomitét, jehož členy
byli: předseda Dr. Srdínko a členové
N. S.: Houser, Dr. Kolísko, Dr. Krejčí,
Dr. Metelka, Smrtka a Zavoral. Jako poradci
byli pozváni za zemské výbory členové
N. S.: Dr. Budínský, rada zem. soudu Lukeš
a vrch. rada Dr. Stráník, za Ústřední
radu zemských organisací učitelských
pp. Hanus, Obsta paní Zelinková,
za menšinové školství pp.: ředitel
Bělehrádek a taj. Dvořák,
za město Prahu mag. rada Jarolímek. Subkomitét
konal 5 schůzí a zvolil referentem o návrhu
vládním posl. Smrtku, o návrhu Dra
Lukavského posl. Dra Metelku. Po vyslechnutí
dobrého zdání znalců a ministra školství
a zástupců vlády, a po všeobecné
debatě o obou návrzích, usnesl se subkomitét
vzíti za podklad jednání návrh vládní
a doporučil výboru některé změny
tohoto návrhu.
Kulturní výbor vyslechnuv zprávy obou referentů
subkomitétu a sdělení ministra školství
a národní osvěty G. Habrmana vzal
tolikéž za základ návrh vládní.
Výbor želí toho, že nebyl předložen
zákon základní, který by organisaci
školství a jeho správu upravoval nezávisle
na zákonech z doby před 28. říjnem
1918, ale přiznává, že práci
tu nebylo lze vykonati, pokud nebylo rozhodnuto o ústavním
zřízení. Nezbude, než zůstaviti
ji příštímu Národnímu
shromáždění. Jest však alespoň
správu školství přizpůsobiti
změněným poměrům.
Výbor věnoval velkou pozornost otázce instancí
ve školské administrativě, složení
školních úřadů a jejich kompetenci,
vzájemnému poměru navrhovaných úřadů
školských k jiným ministerstvům, zejména
k ministerstvu vnitra, otázce menšin národnostních
a nákladu na školství.
Schváleno po návrhu vládním, aby zrušeny
byly okresní a zemské rady školní a
aby působnost zemských školních rad
byla z části přenesena na ministerstvo školství
a národní osvěty, většinou však
na župní rady školní, které se
mají nově zříditi. Ty mají
býti též pověřeny agendou okresních
školních rad. V místních a župních
radách školních mají býti zástupci
učitelstva a zástupci občanstva. Z toho,
že předsedou župní rady školní
má býti župan, vznikly ve výboru pochybnosti,
že by úřady školské mohly býti
závisly na úřadech politických. Ministr
vnitra Švehla vyložil, že jednota správy
a ohled na zájem občanstva toho vyžaduje, aby
župní úřady nebyly rozrůzňovány
podle jednotlivých ministerstev, čímž
by se administrativa velmi komplikovala, počet úřednictva
a režijní náklady, by ohromné a zbytečné
vzrostly, zdůraznil však, že vláda přikládá
školství, zejména národnímu,
tak velikou důležitost, že přes to navrhuje
zřízení zvláštních školních
rad při úřadě župním.
Vysvětlil pak ze zákona o zřízení
župním, že župan bude jmenován presidentem
republiky na návrh celé vlády a bude ve věcech,
spadajících do kompetence jednotlivých ministrů
podléhati výhradně ministru, jehož se
věc týkati bude, při čemž jest
absolutně vyloučeno, aby některý ministr
mohl svým vlivem zasahovati do kompetence ministra jiného.
Jest tudíž také ve svobodné republice
naší naprosto vyloučeno, aby mohl některý
ministr vykonávati jakýkoliv vliv na župana
ve věcech, ve kterých mu nepodléhá.
Pochybnosti, které v té příčině
vznikly, povstaly z mylného předpokladu, že
župana bude jmenovati ministr vnitra a ten že bude jeho
nejvyšším představeným, jak jím
byl při okresních hejtmanech za staré éry.
Při úvahách o školství národnostních
menšin uznal výbor, že je třeba zákonem
postarati se o to, aby o menšiny bylo s naprostou nestranností
pečováno jednostejně bez ohledu na to, o
kterou národnost jde, a proto se rozhodl, aby školství
to vyňato bylo z kompetence žup a aby tato kompetence
byla přenesena na ministerstvo školství, čímž
bude vyproštěno z jednostranného vlivu většiny
jiných národností.
Ve 2. odstavci § 2 návrhu zákona vypočítává
se, které školy jest míti za menšinové
školy.
Velmi významný čin znamená též
pře. nesení veškerého nákladu
osobního na stát.
Věcný náklad na školy ponechává
se s vyloučením nákladu na učebné
pomůcky a knihovny - hraditi obcím; přenesení
nákladu toho na župy vyhrazuje se příští
zákonité úpravě. Však i tu osvědčuje
se zvláštní péče o školství
menšin tím, že návrh sňal s obcí
břímě věcného nákladu
na menšinové školy před 28. říjnem
1918 zřízené a přenáší
je tolikéž na stát.
Výbor věnoval těž pozornost přání,
aby školství bylo spravováno odborníky
a aby se uplatnila součinnost učitelstva v úřadech
školských a samospráva učitelstva ve
věcech vnitřní jeho práce školské
i v otázkách stavovských, čemuž
dán důraz v samotném zákoně,
zejména v §§ 4 a 5 (o náměstkovi
předsedy župní rady školní), v
§§ 4, 6, 18 a 20 (o složení župních
a místních školních rad a v resolucích,
čímž vyhověno bylo, pokud na tu dobu
bylo možno, dávným tužbám učitelstva,
projevovaným v četných peticích, ke
kterým bývalo absolutistické Rakousko hlucho.
Kulturní výbor očekává s jistotou,
že ministerstvo školství a národní
osvěty bude míti o to všemožnou péci,
aby resolucím bylo plné a co nejdříve
vyhověno a že zejména co nejdříve
uskuteční resoluci, která se odnáší
k § 10.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státu přísluší nejvyšší
správa veškerého vychovávání
a vyučování a dozor k němu. Správu
tu vykonává stát ministerstvem školství
a nár. osvěty, pokud se týče ministerstvem
zemědělství.
Ministerstvo školství a národní osvěty
přejímá k dosavadnímu oboru své
působnosti:
1. působnost, kterou měly ve věcech vysokého,
středního a odborného školství
dosud zemské školní rady a zemské správy
politické,
2. právo rozhodovací, vyhrazené zákonem
ve věcech národního (obecného a občanského)
školství předsedům zemských školních
rad,
3. působnost ve věci menšinových škol
národních a mateřských, zejména
škol podle zákona ze dne 3. dubna 1919, č.
189 Sb. z. a n.
Menšinové školy ve smyslu předcházejícího
odstavce jsou jednak školy, zřízené
podle zákona ze dne 3. dubna 1919, č. 189 Sb. z.
a n., jednak školy národní a mateřské,
zřízené pro národnostní menšiny
před účinností právě
uvedeného zákona podle posavadních předpisů,
a to zejména v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku podle článku 19. bývalého
zákona ze dne 21. prosince 1867, č. 142 ř.
z.
Školy menšinové nepodléhají ani
místním ani župním školním
radám ani jejich orgánům a spravují
se vesměs podle zákona ze dne 3. dubna 1919. č.
189 Sb. z. a n.
Dosavadní působnost zemských výborů
ve věcech škol středních a odborných,
menšinových a soukromých kromě škol
zemědělských přechází
na jmenované ministerstvo, které převezme
také správu zemských fondů školních.
V hlavním městě Praze zřídí
se samostatná školní rada téhož
složení a s touze pravomocí jako župní
rady školní.
U každého župního úřadu
zřizuje se župní rada školní.
Župní rada školní se skládá:
1. ze župana jako předsedy,
2. z předsedova náměstka,
3. ze zástupcův učitelstva,
4. ze zástupcův občanstva,
5. z referentů pro věci paedagogické, administrativní
a právní.
Náměstek županův ve funkci předsedy
župní rady školní jest jmenován
ze státních úředníkův
a má titul: "náměstek předsedy
župní rady školní".
Zástupců učitelstva bude 5. Zástupci
ti volí se na župních konferencích učitelstva
škol obecných a občanských. V župách
národně smíšených zvolí
konference učitelstva ze škol národní
menšiny, činí-li podle posledního soupisu
lidu aspoň 20% všeho občanstva v župě,
1 zástupce, ostatní zástupce zvolí
konference z učitelstva škol národní
většiny; nejméně jeden z nich budiž
vzat z učitelstva škol občanských.
Členy župní rady školní mohou býti
jen učitelé a učitelky volitelní do
župního zastupitelstva.
Podrobná ustanovení o župních konferencích
učitelstva a o volbách zástupcův učitelstva
do župní školní rady budou vydána
nařízením vlády.
Zástupcův občanstva je vždy dvakrát
tolik jako zástupcův učitelstva. Zástupce
ty zvolí župní zastupitelstvo podle zásady
poměrného zastoupení.
Volitelní jsou i nečlenové župního
zastupitelstva. mající volitelnost do tohoto sboru,
i doporučuje se, aby volen byl jeden lékař
(lékař školní).
Referenti župní školní rady (§ 4,
bod 5.) jsou státními úředníky.
Bude-li referentů více než 3, náleží
toliko třem právo hlasovací, a to těm,
které určí předseda schůze.
Funkční období zástupcův učitelstva
a zástupcův občanstva trvá 6 let.
Zástupci učitelstva mají nárok na
náhradu cestovních výloh a diety ke schůzím
župní rady školní a k jiným úkolům,
s funkcí jejich spojeným, podle pravidel pro státní
úředníky platných; pro zástupce
občanstva platí ustanovení § 62 zákona
o zřízení župních a okresních
úřadů.
V obor působnosti župní rady školní
náleží rozhodovati o všech věcech
veřejné i soukromé výchovy a vyučování
v župě, pokud není rozhodování
to výslovně vyhrazeno ministerstvu školství
a národní osvěty neb jemu podřízeným
orgánům, nebo ministerstvu zemědělství.
Přechází tedy na župní radu školní
zejména obor působnosti zemských školních
rad ve věcech škol obecných a občanských
a ostatních ústavů výchovných,
pokud náležejí do oboru národního
školství, dále obor působnosti dosavadních
okresních rad školních, obor působnosti
zemských i okresních správ politických
ve věcech pokračovacího školství
živnostenského, obor působnosti zemských
výborů ve věcech školství národního
a pokračovacího živnostenského, jakož
i na Slovensku obdobný obor působnosti župních
úřadů, komitátů, jejich orgánů,
správních výborů, pokud se týče
inspektorátů.
Nařízením vládním může
býti část působnosti župní
školní rady přikázána jiným
úřadům školním a orgánům
správy školní.
Řádná schůze župní školní
rady koná se aspoň jednou za měsíc.
K žádosti tří členů jest
předseda povinen svolati do osmi dnů schůzi
mimořádnou. Schůze sborové usnášejí
se o věcech, jež se týkají všeho
školství v župě, náležejícího
v obor působnosti župní rady školní,
nebo některé kategorie jeho, nebo jsou povahy zásadní.
Program schůze stanoví předseda.
Běžná agenda administrativní a věci
neodkladné, vyřizují se příslušnými
referenty za odpovědnosti předsedovy. Předseda
je však povinen v nejbližší schůzi
župní rady školní oznámit opatření,
jež bylo učiněno. Schůze župní
rady může se usnášeti, byli-li všichni
členové pozváni a je-li přítomna
většina členů. Rozhodnutí činí
se nadpoloviční většinou hlasů.
Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy,
který jinak nehlasuje.
Župní rada školní může si
pro jedno tlivé otázky přibrati znalce s
hlasem poradným.
Jednací řád župní školní
rady vydá ministerstvo školství a národní
osvěty.
Předseda župní rady školní jest
povolán, aby bděl nad zachováváním
zákonův a nařízení při
všem školském úřadování
v župě a nad tím, aby se při všem
usnášení a rozhodování dbalo
zájmů státních a prospěchu
školy.
Má právo a povinnost, aby zastavil usnesení,
které podle jeho názoru odporuje zákonu nebo
nařízení, nebo poškozuje zájem
státu nebo prospěch školy. V takovém
případě má si vyžádati
hned rozhodnutí ministra školství a národní
osvěty.
O stížnostech do rozhodnutí župní
rady školní rozhoduje ministr školství
a nár. osvěty. Stížnosti podati jest
u župní rady školní do 14 dnů,
počítaných ode dne, který následuje
po dnu, kdy rozhodnutí straně bylo dodáno,
a mají odkládací účinek.
Župan jako předseda župního úřadu
a župní rady školní rozděluje práci
jednotlivým členům a vykonává
její usnesení.
Členové župní rady školní
jsou povinni slíbiti do rukou předsedových
věrnost republice, jakož i že zachovávati
budou zákony a platná nařízení
a dbáti zájmu a prospěchu školy.
V každé školní obci zřídí
se místní školní rada jakožto úřad
veřejný.
Založí-li se pro několik školních
obcí veřejná škola národní
(škola újezdní), zřídí
se pro tuto školu zvláštní místní
školní rada újezdní.
Místní školní rada se skládá:
1. z předsedy,
2. ze zástupců školy,
3. ze zástupcův obce školní.
Předsedu místní školní rady a
jeho náměstka, který jej zastupuje v jeho
nepřítomnosti nebo na požádání,
zvolí místní školní rada ze sebe
většinou hlasů.
Zástupce školy volí konference učitelstva,
ustanoveného při veřejných školách
obecných a občanských téhož jazyka
vyučovacího ve školní obci, po případě
v újezdě.
Ve školních obcích (v újezdě),
kde jest na veřejné škole trvale nebo zatímně
méně učitelův ustanoveno než
tři, vstoupí do místní školní
rady všichni. Jsou-li na škole tři až pět
učitelů, zvolí tito ze sebe dva členy.
Je-li jich šest až devět, zvolí ze sebe
tři členy. Je-li jich deset až dvanáct,
zvolí čtyři členy, jinak pět
členů do místní školní
rady.
Ve školních obcích (v újezdě), v nichž zastoupeny jsou různé kategorie škol a učitelů téhož jazyka, zvolí po jednom členu odděleně tyto skupiny učitelstva:
1. učitelé škol občanských,
2. učitelky škol občanských,
3. učitelé škol obecných,
4. učitelky škol obecných.
V každé skupině přísluší
právo voliti jednoho člena, má-li aspoň
tři příslušníky, jinak spojí
se k volbě se skupinou téže kategorie školní
druhého pohlaví. Zbylý počet členů
zvolí podle předcházejícího
odstavce plenum konference. Správcové veřejných
škol a výchovných ústavů ve školní
obci a učitelky ženských ručních
prací, nejsou-li členy podle odstavce 2 nebo 3,
mohou se súčastniti schůzí místní
školní rady téhož jazyka s hlasem poradním.
Členy místní rady školní mohou
býti jen učitelé a učitelky volitelní
do obecního zastupitelstva.
Zástupců školní obce (újezdu),
je vždy dvakráte tolik jako zástupců
školy. Volbu zástupců vykonávají
obecní zastupitelstva přiškolených obcí
podle ustanovení § 63 po případě
§ 64 volebního řádu ze dne 31. ledna
1919, č. 75 sb. z. a n. Náleží-li k
obci školní několik obcí nebo částí
obcí politických, volí každé
obecní zastupitelstvo tolik členů místní
školní rady, kolik jich podle počtu obyvatelstva
na každou obec připadá. Počet ten určí
župní rada školní. Vedle těchto
členů zvolí obecní zastupitelstvo
sídla školního tři náhradníky.
Při volbě těchto členů místní
školní rady i náhradníků doporučuje
se přihlížeti k tomu, aby mezi zvolenými
byli rodiče dítek ve školní obci školou
povinných, neb jejich zástupci.
Školní obec, v níž je značnější
počet škol, lze se svolením župní
školní rady rozděliti v několik obvodů
školních, z nichž každý lze podříditi
zvláštní školní radě.
Funkční období místní školní
rady trvá čtyři léta.
Předseda svolá a řídí schůze,
pečuje o to, aby usnesení byla provedena, je prostředníkem
mezi místní školní radou a nadřízenými
úřady a zastupuje místní školní
radu na venek.
Předseda hlasuje jenom při rovnosti hlasů.
Místní školní rada jest povinna a oprávněna:
1. aby spravovala místní školní fond a nadání školní, pokud nadání samým není jinak ustanoveno,
2. aby přechovávala cenné papíry, listiny atd., škole náležející,
3. aby pečovala o budovy a pozemky školní, o nářadí školy, o pomůcky učebné a vedla příslušný inventář,
4. aby vykonávala veškeré práce, spojené s opatřováním věcných potřeb školních, jakož i práce, nařízením župní rady školní, jejího předsedy, nebo ministerstva jí uložené,
5. aby sestavovala rozpočet a výroční účty školní,
6. aby sdělala soupis školní mládeže, vedla školní matriku, rozhodovala o přijímání žáků z cizí školní obce do školy, aby dohlédala k docházce do školy, jí zvelebovala a spolupůsobila, když zanedbání školy se tresce,
7. aby učitelstvo podporovala v jeho povolání,
zvláště pak při vykonávání
kázně, aby bděla nad tím, jak se mládež
mimo školu chová, a nade vším, co vliv
má na vychování mládeže mimo
školu.
Mimo to, přísluší místní
školní radě povinnosti a práva, jež
jsou jí přikázány ostatními
zákony školními a nařízeními
vládními v mezích místní působnosti
těchto zákonů a nařízení.
Místní školní rada koná schůzi
nejméně jednou za měsíc; k žádosti
tří členů má předseda
svolati schůzi mimořádnou do osmi dnů.
Místní školní rada může
se usnášeti, byli-li všichni členové
pozváni, a je-li přítomna většina
členů. Usnesení činí se nadpoloviční
většinou hlasů přítomných.
Při rovnosti hlasů rozhoduje předseda, který
jinak nehlasuje. Předseda jest povinen, aby bděl
nad zachováním zákonův a nařízení
a nad tím, aby se šetřilo zájmu a prospěchu
školy. Má právo a povinnost zastavit usnesení,
které odporuje zákonům a nařízením
nebo prospěchu školy. V takovém případě
jest povinen vyžádati si rozhodnuti župní
rady školní.
O stížnostech na rozhodnutí místní
školní rady rozhoduje župní rada školní.
Stížnost podati jest u místní školní
rady do osmi dnů po oznámení rozhodnutí
a působí odkladně.
Kdo byl do místní školní rady zvolen,
je povinen volbu přijmouti, nezastával-li funkce
této v předchozím období.
Kdo by odepřel zastávati funkce v místní
školní radě, nebo bez omluvy se nedostavil
do dvou schůzí po sobě konaných, bude
potrestán župním úřadem školním
pokutou od 20 Kč do 500 Kč ve prospěch místního
fondu.
Župní školní rada může v případě,
že by činnost místní školní
rady poškozovala zájem státu nebo prospěch
školy, místní (újezdní) školní
radu rozpustit a opatřiti správu školství
zvláštním orgánem na náklad obce
školní a to až do konce běžného
funkčního období místní školní
rady. Odvolání v takovém případě
nemá odkládacího účinku.
Členové místní (újezdní)
školní rady jsou povinni slíbiti do rukou zmocněnce
župní školní rady věrnost republice,
jakož i že budou zachovávati zákony a
platná nařízení a dbáti zájmu
a prospěchu školy.
Pro školy menšinové (§ 2) může
se zříditi místní školní
výbor. Složení a působnost místních
školních výborů určí vláda
nařízením.
Pro přímý dozor ke školám středním
a odborným, s vyloučením hospodářských
akademií, středních a nižších
škol hospodářských a lidových
škol zemědělských, a k ústavům
učitelským zřídí se při
ministerstvu školství a nár. osvěty
potřebný počet ministerských inspektorů
školních. Inspektoři tito převezmou
úkol dosavadních zemských školních
inspektorů, ministr školství a nár.
osvěty určí obor i obvod působnosti
každého inspektora i jeho úřední
sídlo a vyměří mu cestovní
a dietní paušál.
Pro přímý dozor ke školám obecným
a občanským a k ústavům výchovným,
jež náležejí do oboru národního
školství, zřídí se v každé
župě potřebný počet župních
a obvodních inspektorů (inspektorek) školních
po návrhu župní rady školní.
Ministr školství a nár. osvěty je zmocněn
službu těchto inspektorů přiměřeným
způsobem organisovat a nařízením obor
působnosti jednotlivých inspektorů župních
i obvodních určiti. Ministr určí také
úřední sídla těchto inspektorů.
Župní inspektoři jsou státními
úředníky.
Jmenování obvodních inspektorů jest
prozatímní. Aktivní učitelé
veřejných škol, byvše na základě
veřejné soutěže jmenováni obvodovými
inspektory, budou, pokud jejich funkce trvá, úřadu
učitelského zproštěni.
Také těmto inspektorům vyměří ministr školství a národní osvěty příslušný cestovní a dietní paušál. Náklad na tyto paušály a na zastupování obvodních inspektorů uhradí se z peněz státních. Také pro školství národní může ministr zříditi potřebný počet míst inspektorů ministerských.
Ministr školství a národní osvěty
ustanoví, jakým způsobem se bude vykonávati
dozor pedagogický a správa hospodářská
škol menšinových.
Veškerý náklad věcný na veřejné
školství národní uhrazuje školní
obec pokud jinak není stanoveno dosavadními zákony.
Náklad na sbírky učebných pomůcek
a knihovny školní, jakož i ostatní náklad,
zejména všechen náklad osobní hradí
se ze státních peněz. Školy menšinové
(§ 2) vydržují se nákladem státu.
Zvláštním zákonem bude ustanoveno, jakou
měrou k uhrazení nákladu tohoto přispívati
jest z peněz župních.
Obce, v nichž budou župní školní
rady zřízeny, jsou povinny opatřiti a k bezplatnému
užívání odevzdati vhodné místnosti
pro úřad potřebné. Též
exponovaným orgánům správy školní
mají obce, jež budou sídlem orgánů
těch, potřebné místnosti opatřiti
a k bezplatnému užívaní odevzdati.
Veškerá ustanovení starších zákonův
a nařízení, pokud odporují tomuto
zákonu, pozbývají platnosti.
Ustanovení tohoto zákona o školách menšinových
(veřejných i soukromých) vstoupí v
platnost dnem 1. ledna 1921.
Nařízením vlády bude určena
doba, kdy ostatní ustanovení tohoto zákona
budou zcela nebo z části provedena a tímže
způsobem budou učiněna jinaká nutná
opatření k provedení zákona. Rovněž
nařízením vlády bude určeno,
kdy provedeno bude zrušení zemských a okresních
školních rad a tímže způsobem lze
na dobu přechodní zřídit orgán,
jenž by funkce zrušených úřadů
zatímně vykonával.
Nařízením vlády budou na Slovensku
zřízeny orgány, které budou pověřeny
vykonáváním oborů působnosti,
jež tento zákon přikazuje úřadům
a orgánům školním. Týmž
způsobem bude určen den, kterým ustanovení
tohoto zákona nabudou z části nebo zcela
účinnosti na Slovensku.
Správa školní v území Podkarpatské
Rusi bude upravena zvláštním zákonem.
Zákon tento provede ministr školství a národní
osvěty v dohodě se zúčastněnými
ministry.