Vyhovujíc slibům, které před rokem
při zahájení soupisové akce byly dány,
podala vláda v polovici měsíce ledna t. r.
návrh zákona na dávku z majetku a přírůstku
na majetku; tím se má zahájiti druhá
etapa k ozdravění státního a hospodářského
života.
Zásah státu míří na majetek,
ve formě dávky ze jmění, a to v rozměrech,
kteréž jedinečností svojí nesou
ráz naprosto mimořádný, v naprosto
abnormálních poměrech, však plně
zdůvodněný.
Okolnost, že čím dále tím více
se vzdalujeme ode dne 1. března 1919, k němuž
upírá se celá akce soupisu majetku, dále
stoupající netrpělivost ve veřejnosti,
tísnivý pocit nejistoty při jakékoliv
kalkulaci hospodářské, dokud není
dávka uzákoněna, tudíž nutnost
co nejrychlejšího provedení dávky vedla
k poznání, že jest politickou i hospodářskou
nutností, aby zákon o dávce uskutečněn
byl ještě v tomto zasedání Národního
shromáždění.
Rozpočtový výbor zvolili ze svého
středu subkomitét, skládající
se ze 6 členů (Dr. Horáček, Dr. Engliš,
Dr. Heidler, Stivín, Šolle a Pauliny), jenž s
největším urychlením v celé řadě
schůzí projednal obsáhlou materii, přihlížeje
k výsledkům písemné ankety, ke které
podle usnesení rozpočtového výboru
ze dne 30. ledna t. r. pozváni byli: zástupci obchodních
komor, obchodních gremií, dělnických
sdružení, znalci z kruhů bankovních,
jakož i odborníci vědečtí a praktičtí.
Výsledky ankety zpracovány byly prof. Dr. Englišem,
na jehož místo v subkomité pro jeho resignaci
nastoupil dr. Fáček; později změněn
ještě subkomitét, když Pauliny vystřídán
byl Pilátem, a Dr. Horáček Drem Rolíčkem.
Subkomitét, vzav vládní osnovu za podklad
jednání, projednal ji v generální
debatě v nejhlavnějších směrech
(účel dávky, oceňování,
placení, přírůstek na jmění)
částečně za přítomnosti
experta p. prof. Dr. Brdlíka, jenž podal výklad
o statistickém šetření, jehož se
osnova (§ 11, odst. 4) dovolává, a po té
ve specielní debatě ohledně jednoho každého
paragrafu.
Tištěný elaborát subkomitetu tvořil
předmět dalšího podrobného jednání
v rozpočtovém výboru, jehož jménem
podávám tuto zprávu:
Idea dávky z majetku pojí se v minulém století
(1817) k jménu slavného národohospodáře
anglického Ricarda, jenž navrhl ji jako prostředek
k zaplacení dluhů vzniklých v bouřích
napoleonských; tenkráte, ani později po válce
francouzsko-německé v r. 1870/71, kdy táž
myšlenka se objevila, nedošlo k uskutečnění
jejímu, ale v letech 1915 a násl. vynořila
se táž myšlenka opět v Německu
- jako prostředek pro zaplacení dluhů válečných
-, nezanikla však, vzdor různým námitkám
a obtížím, nýbrž, vyhovujíc
veřejnému mínění a sociálnímu
cítění, stala se skoro finančním
vyznáním víry v tom smyslu, že obět
na majetku pokládá se za jeden z málo prostředků,
bez něhož nelze na úpravu poměrů
válkou rozvrácených pomýšleti.
V Německu jest dávka z majetku - symbolicky »Reichsnotopfer«
zvaná - a dávka z přírůstku
na majetku již zákonem, v Rakousku jest dávka
z majetku předmětem parlamentárního
projednávání.
Přesné vymezení účelu dávky
a její funkce předpokládá přesné
rozpoznání choroby dnešního stavu hospodářského.
Válka po 5 let z valné části spotřebovala
a ničila výsledky práce, současně
ubývaly zásoby surovin, potravin, zboží,
chátraly a znehodnocovaly se prostředky výrobní;
na druhé straně ti, kdož pracovali pro válku,
ať přímo nebo nepřímo, zejména
pak majitelé produktivních kapitálů,
pracovali za velmi dobrou odměnu, jejich důchod
i majetek rostl; válka skončila ve znamení
příkrého rozporu mezi snížením
zásob statků hospodářských
a naduřelou kupní silou jednotlivých hospodářství
soukromých; z první složky vyvěral první
impuls k stoupání cen, jenž tvořením
se nových důchodů a majetků u jedněch
doznal mohutné podpory a to v době, kdy druzí,
t. j. většina obyvatelstva a zejména ti, kdož
odkázáni byli na pevné důchody peněžní
přinášeli oběti a zdraví majetku,
a stoupající drahotou těžce trpěli.
Přesun dosavadní rovnováhy ve složkách
hospodářství národního jeví
se v nejhlavnějších bodech: na straně
těch, kdož přímo neb nepřímo
využili konjunktury válečné ve fiktivních
hodnotách - fiktivních proto, poněvadž
hodnotám těmto dávno neodpovídá
zásoba věcných statků -, v papírovém
bohatství (bankovky, vklady, válečné
půjčky, pokl. poukázky Rak.-uh. banky), na
straně státu v převzatém dědictví
převýdaje papírových peněz,
neboť vláda bývalé monarchie financována
byla z největší části tiskem
bankovek, nikoliv jako v Anglii vysokými daněmi,
které zvýšenou kupní sílu jednou
pro vždy obmezovaly, ani jako v Německu, kde převýdej
bankovek paralysován byl více nežli v býv.
Rakousku výsledky půjček válečných.
Hospodářský vývoj po převratu
dne 28. října 1918 nedoznal zlepšení
(motivy str. 40), naopak pohyboval a pohybuje se ve znamení
zvyšování mezd, platů, nákladů
výrobních; výroba při pokleslé
pracovitosti nepřenesla se dosud vesměs přes
mrtvý bod, hospodářství státu
zápasí s velikými deficity.
Jaký úkol lze při tomto stavu situace hospodářské
přikázati z hlediska státně-politického
dávce z majetku, jež v podstatě sahá
na kmen majetku?
Svého času, když zahájen byl soupis
majetku zákonem ze dne 25. února 1919, čís..
84 sb. z. a n., jako průpravný krok k dávce
z majetku, kladla vláda na účel nápravy
měny největší důraz, prohlásivši,
že výtěžků dávky použije
se pouze k nápravě měny.
To by bylo ovšem předpokládalo zcela jiný
vývoj hospodářský - od převratu
čítajíc - než ve skutečnosti
byl, neboť pokles koruny a stoupání hospodářských
čísel pokročilo mezi tím již
příliš daleko; vláda vyličujíc
v motivech (str. 41), »jak by se asi jevily účinky
dávky, kdyby se jich užilo ve značné
míře k ztažení bankovek«, přichází
k tomu důsledku, že »opatrnost káže
vytknouti si cíl poněkud skromnější«
a slibuje si od stažení bankovek, podle toho, jak
poměry dovolí, »více, nežli pouhý
krok k tak nutnému stabilisování měny«;
podle §.u 1 osnovy jest dávka »určena
v prvé řadě k vyrovnání břemen
převzatých po Rak.-uh. bance jako předpoklad
ku příští nápravě měny«
Rozpočtový výbor zabýval se pečlivě
touto otázkou a přichází, přihlížeje
k podaným dobrým zdáním, k tomuto
názoru:
Je-li v problému nynější krise - vedle
řady jiných okolností - nejmarkantnějším
rysem: pokles výroby a stoupnutí kupní síly
obyvatelstva, tu nápravu čekati lze v podstatě
jen odstoupnutí výroby a zmenšení důchodů
či jmění.
Povznesení výroby, pracovitosti, spořivosti,
zkrátka tvoření nových hodnot, jest
otázka, kteráž pro každého, kdož
vážně se na budoucnost dívá,
je věcí primérní; zde nutno nasaditi
veškeré páky, neboť nedostaneme-li se
ze začarovaného kruhu dnešní stagnace,
nevykoná ani dávka z majetku a přírustku
na majetku svoje poslání, bude snad marnou obětí,
nebude lépe, nýbrž čím dále,
tím hůře; skutečné oživení
výroby závisí ovšem od zcela jiných
faktorů, nežli je a může býti dávka
z majetku, leč by se snad uplatnila psychologická
vzpruha k reprodukci majetků dávkou odňatých.
Jistý vliv mohla by však dávka vykonati ve
směru druhém, pokud by způsobila na obmezení
spotřeby stenčením válečných
úspor, a jinakých pohotově jsoucích
kapitálů.
Ve směru poslednějším závažnou
roli hraje nezdravý zjev thesaurace peněz, která
podle úsudku znalců života hospodářského
dosahuje rozměrů pro hospodářství
státní velmi nebezpečných; jenom thesaurace
peněz nese vinu na tom, že na jedné straně
naříkáme na inflaci, a že na druhé
straně ukazuje se často tísnivý nedostatek
peněz, jenž stlačuje úvěr a pod.;
thesaurované peníze jsou likvidním kapitálem,
který se může kdykoliv státi kupní
silou, muže ustoupiti na trh, a tvoří nevítanou
reservu, která dovoluje zvedání cen; vyssátí
těchto peněz jest předním úkolem
dávky.
Totéž platí, byť i v zmenšené
míře, o živých účtech
a pokladničních poukázkách Rak.-uherské
banky, neb i ony mohly by se státi podkladem pro rozmnožení
oběživa.
V dnešním stadiu kupní síly jednotky
peněžní není ovšem náprava
měny v tom smyslu, že by zmenšení oběživa
mělo za následek zvýšení kursu
koruny a tudíž klesnutí cen v témže
poměru, dobře myslitelná, za to snad čekati
lze, že dávka, předpokládajíc,
že by účinek její nebyl paralysován
jinými protichůdnými tendencemi na př.
dalším zadlužováním státu,
stoupáním mezd a pod. - přispěje stažením
jisté kvoty oběživa k uvolnění
vzestupné tendence mezd, platů, cen, nákladů
výrobních atd., a k docílení jistého
stálejšího vrchole; již to, že by
kupní síla koruny nekolísala, neklesala a
spíše odolávala nárazům, bylo
by v době, kdy nová vlna drahoty nastává,
značným národohospodářským
ziskem a výsledkem, jenž by oživil důvěru
v možnost klidného vývoje uvnitř státu,
posílil by důvěru ve stát náš
i v cizině; bude věcí dalšího
vývoje výroby, vyrovnání výroby
se spotřebou a předstižení domácí
spotřeby výrobou, dále zvýšení
potřeby peněz a tlaku na důchody peněžní,
zdvihne-li se kupní síla koruny, či dostane-li
se měna do stadia zlepšování.
Stažení části oběživa podnítí
podnikání na úvěr, a umožní,
aby bankovní sazba nabyla svého vlivu jako pružný
regulátor oběhu peněz a stanovení
cen.
Lze tedy v podstatě souhlasiti s navrženým
zněním §u 1 osnovy, pokud se v něm vymezuje
použití výtěžků dávky
»v prvé řadě« k zmíněným
již účelům valutárním
jako »předpoklad pro nápravu měny«.
»Břemena převzatá po Rak-uh. bance«
záleží ve státovkách vyměněných
za stažené bankovky, v bankovkách při
soupisu zadrželých, dále v převzatých
pokladničních poukázkách a žirových
účtech podle zákonů ze dne 25. února
1919, čís. 84 sb. z. a n., a ze dne 10. dubna 1919,
čís. 187 sb. z. a n. a páčí
se okrouhle na 9.2 miliard Kč ; převážné
části tohoto dluhu se zbaviti, jest skutečně
naléhavou potřebou, neboť dlužno při
nejmenším jíti tak daleko, aby i část
státovek, jež převyšuje výši
oběživa prozatím nezbytně potřebnou
(odhaduje se na 5násobnou potřebu mírovou
= 4 miliardy K) byla vyssáta, ale vracela se do oběhu,
vázána jsouc na bankovní sazbu, aby stát
měl možnost nekryté bankovky přeměniti
v kommerčně kryté, pružné platidlo,
a mohl tak přiměřeně regulovati trh
peněžní. nabídku, poptávku, tvoření
důchodu a cen.
Méně naléhavým jest - a přichází
teprve v druhé řadě v úvahu - placení
státních dluhů, kteréž by sledovalo
účel ulehčiti rozpočtu a odstraniti
trvalé břemeno úroků a amortisace.
Účelu tomuto bude věnován zbytek výtěžků
dávky, bude-li jaký; vymezení, které
dluhy by tu přišly v úvahu, jest ovšem
nanejvýše nesnadným; osnova vyměřuje
v § 1 celkem správně kriteria dluhů,
jichž úhrada z výnosu dávky jest přípustna,
ponechává však volbu těch kterých
dluhů volnému uvážení vlády;
rozpočtový výbor doporučuje, aby zvláštním
zákonem bylo v rámci §u 1 stanoveno, který
dluh in concreto z výnosu dávky lze hraditi, a dále
aby vedle kontroly nejvyššího kontrolního
úřadu byla do zákona pojata i zostřená
kontrola parlamentární; nelze dosti důraz
na to klásti, aby přísnými kautelami
bylo dostatečně o to postaráno, aby dávka
z majetku, kterouž lze jen jednou vybrati, byla jenom k účelům
jí specielně vyhrazeným skutečně
použita.
Rozpočtový výbor uvažoval také
o návrhu, aby jakákoliv změna §u 1 vázána
byla zvláštní kvalifikovanou presencí
a většinou; k tomu, ježto by v podstatě
šlo o změnu ústavní listiny, bylo by
potřebí zvláštního ústavního
zákona, jenž sám by byl musil býti kvalifikovanou
presencí a většinou odhlasován; byť
i rozpočtový výbor souhlasil s každou
kautelou, která přísné dodržení
§u 1 zabezpečuje, přece nemohl bohužel
návrh ten přijati, ježto čas již
tak pokročil, že na včasné usnesení
zvláštního ústavního zákona
není pomyšlení.
Oceňování bylo nejtěžší
partií osnovy zákona, s kterou se jak subkomitet,
tak i rozpočtový výbor velmi důkladně
zabýval. Jde v podstatě o problém, aby oceňování
všech majetků bylo 1. stejnoměrné a
2. přiměřené.
ad 1. Zejména u všeobecné dani výdělkové
ukázaly se v praksi případy, že podnik-
přibližně téže velikosti atd.,
ale v různých okresích ležící
byly různě zdaňovány; veliké
diference ve výši daně v takových případech
jen roztrpčují, vyvolávají pocit křivdy
a neupevňují víru ve spravedlnost berní.
Těchto nezdravých zjevů dlužno se rozhodně
vyvarovati. ať již jde o majetky různých
kategorií anebo téže kategorie; zástupce
vlády dal ujištění, že ministerstvo
financí bude všemi administrativními prostředky
k tomu pracovati, aby zjevy takové stlačeny byly
na míru nejmenší.
ad 2. Oceňování, opírajíc se
o pevný bod, může vycházeti z pravidla
jedině z ceny prodejní ke dni 1. březnu 1919,
jež tvoří všeobecné objektivní
měřítko cen; pouze u majetků nabytých
během války jest spravedlivou cena nabývací;
při jednání se však poukázalo
na to, že by skutečná cena prodejní
při nezměněných sazbách, jak
jsou § 30, jak co do dávky z majetku, tak i co do
dávky z přírůstku navrženy, vedla
u nejhlavnějších kategorií majetkových
k příkrostem, kteréž by byly s to, výrobnost
a prosperitu hospodářského podnikání
ohroziti. Tendence se sazbami navrženými osnovou nehýbati,
vedla tudíž ke snaze vůči osnově
vládní již do zákona vložiti jistá
schematická vodítka, kteráž by pro široký
průměr případů sloužila
za směrnici.
Vládní osnova vychází totiž při
cenění z podstatně různých
hledisek: u majetku zemědělského navrhuje
se, použíti násobku katastrálních
čistých výnosů pro stanovení
ceny předválečné, u domů má
zase za podklad sloužiti zdanitelný činžovní
výnos pro zjištění jmění
před- a poválečného; operuju-li se
tedy u těchto majetků s kombinací momentu
výnosového, vychází se v osnově
vládní u jmění výdělečného,
ježto podobných ciferních pomůcek není
po ruce, přímo z prodejní ceny dne 1. března
1919. Není pochyby, že by tento majetek bez zřetele
k výnosu byl proti majetku zemědělskému
a domovnímu ve značné nevýhodě;
ocenění majetku prvnějšího k
1. březnu 1919 ponechává se odhadním
komisím bez jakéhokoliv vodítka.
Jest na snadě, že se ihned při majetku zemědělském
vyskytla otázka, o kolik procent by bylo přípustno,
majetek tento výše oceniti k 1. březnu 1919,
je-li východiště, t. j. cena jeho z doby předválečné
dána.
Je-li nutno, aby proces ocenění byl individualisován,
aby oceňování s hlediska berní spravedlnosti
bylo přizpůsobeno co nejvíce hodnotám
majetku a berní výkonnosti poplatníkově,
právě tak jest v zájmu stejnoměrnosti
dávky a rychlého technického provedení
nutno, aby cenění bylo mechanisováno a aby
odhadním komisím pro jejich postup dány byly
jisté průměrné směrnice. Problém
tedy zněl: Je-li nějakým způsobem
umožněno, přibližně zjistiti jmění
předválečné, jak vysokou průměrnou
procentuelní přirážkou vyjadřuje
se přibližně cena k 1. březnu 1919 -
pokud samozřejmě jde o majetky, které zůstaly
v držení týchž majitelů. Jak co
do rozlišení majetku do kategorií: majetek
zemědělský (lesní), domovní
atd., tak i co do nutnosti jistých směrnic pro oceňování
nebylo žádných rozporů; za to stanovení
směrnic samých nešlo samozřejmě
hladce, uváží-li se různé zájmy
různých kategorií majetkových, zejména
pokud jde o majetky výrobní.
Ze strany zemědělské poukazováno bylo
na neobyčejnou důležitost tohoto odvětví
produkčního pro celý stát, na finanční
význam výroby pro stát (vývoz cukru,
lihu atd.), na větší znehodnocení kapitálů
výrobních, než u průmyslu, a na státně-politickou
i státně-finanční nutnost, výrobu
tuto nepodlamovati; ceny 2-3násobné byly sice placeny,
ale osobami, které za každou cenu hleděly vyzískané
peníze bezpečně uložiti.
U domů bylo zase uplatňováno, že jde
o majetek, jenž během války vázán
jsa ochranou nájemníků, nemohl se zúčastniti
na konjunktuře, značně se znehodnotil a dávku
tak zaplatil již ušlým ziskem; nescházelo
ovšem hlasů, které zase na to poukazovaly,
že držba domovní, kteráž již
dnes proto, že se nestaví a neprodává,
dociluje ohromných cen. a že stoupnutí hodnot
jde při notorické bytové krisi značné
konjunktuře vstříc, kteráž bude
s to, třeba sukcesivně a v budoucnosti majetek tento
za oběť dávky odškodniti; zde právě
spočívá důležitý rozdíl
vůči majetku zemědělskému,
jenž konjunkturu v podstatě má již za
sebou.
Z kruhu majitelů domů učiněn byl návrh
na zavedení čtverého tarifu podle různých
možností realisace jmění (nejvyšší
na hotovosti a vklady, menší na cenné papíry,
ještě menší na nemovitosti, jež lze
zpeněžiti bez podstatného ohrožení
celku - venkovské domy, a nejmenší na domy,
jichž části nelze zpeněžiti a z
nichž lze daň platiti pouze výpůjčkou,
prodejem neb odevzdáním do rukou státu);
myšlenka tato nedoznala jak ze zásadních, tak
i z technických ohledů ohlasu.
S větším ještě důrazem poukazováno
zástupci průmyslu na životní zájem
státu na zachování prosperity průmyslu,
jenž se nemůže obejíti bez úvěru,
zejména úvěru cizího, dbáti
na ohromné obtíže, s nimiž oceňování
při nepřehledné rozmanitosti podniků
bude zápasiti; žádné jmění
neprodělalo tolik změn, jako právě
tento druh majetku ; ani pro dobu předválečnou
nedá se nějaké pevnější
východiště zachytiti.
Subkomitet, uznávaje neobyčejnou důležitost
věci této, ponechal rozhodnutí o výši
průměrných procentuelních přirážek,
rozpočtovému výboru, jenž projednal
otázku tuto jako celek v dohodě s vládou;
kompromisní návrh, jak níže jest uveden,
přijat byl ve výboru rozpočtovém většinou
hlasů.
Původní návrhy doznaly tím jistého
zvýšení; rozpočtový výbor
navrhuje, aby cena k 1. březnu 1919 zjištěna
byla průměrnou přirážkou k ceně
předválečné a to u
1. pozemků trvale zemědělské výrobě věnovaných 75% a
2. u domů 60% (hodnota předválečná = 25nás. činže) a aby
3. u majetku výdělečného čistá
hodnota ke dni 1. března zjištěná započítána
byla nikoliv 100%, nýbrž 70%.
Bylo by těžkým porušením berní
spravedlnosti, kdyby odhadní komise byly vázány
na tyto směrnice, neboť leží na bíledni,
že by strany tam, kde by dávka podle těchto
směrnic uložená, byla příliš
příkrou, nikdy takovou berní spravedlnost
nepochopily; co však platí pro strany, musí
platiti i pro stát, musí býti tudíž
vyhrazeno odhadním komisím právo od takto
vyšetřených hodnot se uchýliti, ospravedlňují-li
okolnosti ocenění nižší nebo vyšší.
Návrh vycházející ze strany soc. demokratické,
aby vzhledem k výše uvedenému způsobu
oceňování zvýšen byl tarif dávky,
zůstal v menšině. Co se týče
zvláště cenění jmění
výdělečného, ukázalo se již
při soupisech, že lze si pro budovy, stroje a zařízení
ve větších odvětvích průmyslových
získati jistá objektivní kriteria; podle
slibu vlády bude i zde na návrhy z kruhu průmyslu
učiněn pokus, myšlenku tuto podle možnosti
dále vybudovati a prakticky využíti, byť
i nebylo potřebí a možno, aby při značné
rozmanitosti různých odvětví průmyslových
směrnice takové pojaty byly do prováděcího
nařízení.
Je-li jisto, - co se často zaměňuje - že
dnešní ceny nejsou ceny 1. března 1919, tu
nesmí se na druhé straně přehlížeti,
že v podstatě cenění se přizpůsobuje
tarifu, a že hodnoty, které takto budou dávce
za základ položeny, budou namnoze mnohem nižší,
nežli by podle stavu dne 1.března 1919 býti
měly; tato úchylka jest ovšem diktována
jen ohledy na to, jak nedozírné následky
by musila míti dávka a zejména relativně
ostrá dávka z přírůstku v kritickém
stadiu, jejž celý náš hospodářský
život prodělává.
Myšlenku postižení přírůstku
na jmění během války vzniklého
ostřeji než jmění předválečného
nelze řešiti bez zřetele k ethickým
momentům, jež právě zde obzvláště
vystupují do popředí, bez ohledu na to, jak
různě různým vrstvám obyvatelstva
51etá válka měřila.
Jedni těžili z války a bohatli během
a vzdor válce - této veliké ničitelce
hodnot - druzí ztráceli a trpěli, první
na úkor celku, druzí ve prospěch celku.
Odporovalo by nejjednoduššímu citu spravedlnosti,
jak daňové tak i sociální, kdyby tyto
přesuny majetkové měly zůstati pro
budoucnost petrifikovány; přesně vzato, vyžadovala
by vyrovnávající spravedlnost, aby nejdříve
a v prvé řadě přírůstek
na jmění následkem války vzniklý
přispěl k hrazení břeme válečných,
a aby teprve potom, a v druhé řadě jako doplněk
přišel na řadu zbytek t. j. jmění
předválečné. Ohledy techniky berní,
zejména nemožnost vymeziti pojem zisků »následkem
války« nabytých, nemožnost rozlišovati
skutečné rozmnožení jmění
od pouhého stoupnutí hodnoty následkem vzácností
statků na jedné a znehodnocení peněz
na druhé straně, dále nutnost odděleného
dvojího vyměřování dávky
vedou k tomu, že vláda navrhuje (motivy str. 46) vyměření
dávky z veškerého jmění podle
stavu a hodnoty dne 1. března 1919 a vedle toho z diference
mezi konečným a počátečným
t. j. z přírůstku na jmění.
Osnova (sr. str. 44-48),. probírajíc zevrubně
genesi přírůstku na jmění,
jeho složení, rozdíly v účincích
války na jmění věcné a peněžní,
reflektuje již napřed na různé námitky,
které se činí proti pojímání
přírůstku jako číselné
diference mezi jměním před- a poválečným
a přichází k tomu důsledku, že
dávce podléhati má přírůstek
celý, tedy i onen, který spočívá
ve vyšší hodnotě majetku v podstatě
třeba úplně nezměněného
(t. zv. přírůstek kvalifikativní).
Názor tento setkal se ve veřejnosti se značným
odporem, zejména v kruzích průmyslu; poukazuje
se hlavně na to, že přírůstek
zjistiti se dá pouze srovnáváním veličin
stejnorodých a že srovnáváním
koruny před- a poválečné, jako měřítka
hodnot, dochází se k přírůstku
na jmění, který, pokud ze znehodnocené
měny prýští, jest veličinou pouze
fiktivní, zdánlivou; obchodní a živnostenská
komora v Plzni obrátila se na jednoho člena subkomitétu
podáním, v němž na základě
dobrozdání z kruhů úřednictva
finančního dovozuje možnost rozlišení
přírůstku obého druhu.
Při bližším zkoumání této
otázky, nelze přehlédnouti dva momenty.
Rozdíl v hodnotě nepochází původem
svým pouze ze znehodnocení měny, nýbrž
i z větší vzácnosti statků hospodářských,
kteráž jest zase důsledkem veliké poptávky
a malé nabídky; jest ovšem nemožno tuto
složku přírůstku percentuelně
vyjádřiti, jistě však tvoří
při dnešní pokleslé výrobě
značnou kvotu. Stejně však jest ze stanoviska
rychlého vyměření dávky, zejména
v případech složitějšího
seskupeni jmění, přímo technickou
nemožností rozlišovati přírůstek
na hodnotě od skutečného přírůstku
na jmění.
Konečně nelze přehlížeti, že
i když by časem výroba na jedné a kupní
síla na druhé straně stoupla, pokles hodnot
věcných nedosáhne nikdy více úrovně
předválečné, tak že i z tohoto
hlediska není nijak celý přírůstek
fiktivní, nýbrž má do značné
míry reelní pozadí.
Stejně závažným jest i druhý
fakt, že peněžní majetky (hotové
peníze, vklady pohledávky) nejen že na hodnotě
nestouply, nýbrž znehodnocením peněz
na kupní síle značně ztratily, kdežto
věcná jmění (pozemky, budovy atd.)
zaznamenávají značné přírůstky
na hodnotě ; u těchto druhů majetku přírůstek
stlačovati, peněžní jmění
však neodškodniti, bylo by křiklavou nespravedlností.
Odůvodňuje-li se vyloučení devalvačního
coeficientu z přírůstku zřetelem k
budoucímu vývoji měny (bude-li stoupati koruna,
bude hodnota věcných jmění klesati,
peněžních stoupati), tu nebyl by zřetel
na budoucí konstelaci hospodářskou v souladu
se zásadním stanoviskem, jež nutno u dávky
uložené podle stavu určitého dne zaujati,
že totiž ani ve prospěch ani v neprospěch
státu nelze bráti ohled na změny po zmíněném
dni nastalé; další nesnáze vznikly by
z toho, že by logicky bylo nutno stopovati kontinuitu ve
vývoji majetků v době od r. 1914 do 1. března
1919 podle toho, jak se jmění věcné
přeměňovalo na peněžní
a obráceně a v jaké podstatě zde bylo
v rozhodný den 1. března 1919 úkol, z kterého
technika berní rozhodně není.
A co se zvláště ohledu na budoucí vývoj
měny týče, jsou jen 2 možnosti: buď
splní se naděje, že kupní síla
peněz se udrží neb zlepší, pak
by pokles u hodnoty věcného jmění
byl sice již napřed snížením přírůstku
respektován, ale křiklavá nesrovnalost vůči
jmění peněžním by byla petrifikována,
anebo kupní síla peněz nestoupne, neb bude
klesati dále, pak by i zatížení přírůstku
na jmění věcném bez opravy nebylo
při zhoršující se valutě tak
tíživým, pak nejen že neklesne věcné
jmění v hodnotě, nýbrž stoupne,
ale pak i vylučování coeficientu devalvačního
jest bezúčelno a neodůvodněno; v tomto
případě by ovšem dávka z majetku
pozbyla veškerého smyslu a důvodu.
Z toho plyne, že, ať se vývoj měny- pohybuje
v tom neb onom směru, v každém případě
postižení přírůstku na jmění
plynoucího ze znehodnocení měny jest sice
na pohled tvrdostí, ale tvrdostí, kteráž
jest z hlediska vyrovnávací spravedlnosti splna
odůvodněnou; přes tento stav nelze se přesunouti
doznáním, že válka právě
na peněžní majetek za každých okolností
obzvláště těžko dolehla, a že
této kategorii obyvatelstva není žádné
pomoci.
Rozpočtový výbor nemohl tudíž
než uznati, že princip vládního návrhu
s postižení přírůstku na jmění
jest v podstatě správným, vzal však
na námitky proti přírůstku činěné
jiným způsobem (viz: oceňování)
zřetel.
Splatnost dávky a organisace placení dávky
musí býti přizpůsobeno účelům,
které dávka sleduje (viz účel dávky)
a již vyžadují, aby dávka splacena byla
co nejrychleji.
Opatření, jichž jest nevyhnutelně potřebí,
vyrůstají organicky ze situace peněžní,
při čemž hleděti k tomu, aby hospodářský
život stažením oběživa co možná
nejméně byl dotčen a nebyl vydán nebezpečným
otřesům.
Nebezpečí není tak veliké, neboť
vedle hotových peněz jsou po ruce ještě
jiné prostředky.
Thesaurované bankovky neb státovky tvoří
první blok oběživa, které v okamžiku
jest mrtvým kapitálem; vyssátím této
nebezpečné reservy neutrpí hospodářský
život naprosto žádné újmy, neboť
nesníží se skutečně oběživo;
také proplacení pokladničních poukázek
a žírových účtů, jež
jest věcí vnitřních přesunů
a vzájemného vyrovnání, lze provésti
hladce.
Fond, z něhož lze dále bez stažení
oběživa pro placení dávky čerpati,
tvoří: při soupisu zadržené bankovky
a zadržené vklady u peněžních ústavů,
tuzemské cenné papíry sirotčí
jistoty požívající, k nimž se válečné
půjčky nečítají a hypotéky;
teprve pokud tyto prostředky nepostačí, nebo
pokud stranám bude vhodnějším platiti
hotovými, bude nutno - jak to i nejvlastnějšímu
valutárnímu účelu dávky odpovídá
počítati se stlačováním oběživa
se všemi jeho důsledky. Vláda vyložila
také rozpočtovému výboru, že
provede přiměřenou organisaci úvěru,
zejména lombardního, aby předešla otřesům
na trhu peněžním.
Co se týče placení dávky hypotekárním
úvěrem, nelze vzhledem k účelu dávky,
jenž vyžaduje rychlé zaplacení celé
částky najednou, doporučovati formou rentového
dluhu, jejž by stát sám na nemovitostech dal
vložiti; vhodnější forma jest forma hypotekárního
úvěru, jehož se bude strana u zaplacení
dávky dožadovati; otázka tato není tak
kritickou, jak by se z hlediska ochrany zájmu ostatních
hypotekárních věřitelů zdála;
kdežto při poskytování úvěru
se před válkou postupovalo velmi rigorosně,
během války stouply nemovitosti velmi značně
v ceně, hypotek nových během války
přibylo celkem málo, celé řady hypotek
byly zaplaceny, mnohé figurují v knihách
veřejných jen pro formu, takže možno vyhraditi
hypotekám, které slouží ke krytí
dávky, v jistých mezích prioritu. Úvěr
hypotekární účelně zorganisován
a obligacemi mobilisován poskytl by prvotřídní
papír, jenž by jako platidlo při úvěrových
operacích do ciziny mohl hráti vynikající
roli.
Jest samozřejmo, že tyto hypoteky požívati
musí též privilegované přednostní
ochrany, jako pohledávka státu z titulu dávky
sama.