Důvody.

Následkem stále nepříznivých podmínek pro dostatečný rozvoj ruchu stavebního trvá také čím dále citelnější nedostatek bytův i jiných místností nájemných, již třeba k provozu obchodu nebo živností. Za takového stavu ponechati vlastníkům obytných domův a nájemních objektů volnost vypovídání smluv nájemních, znamenalo by vystupňovati nouzi bytovou v hotovou katastrofu, neboť nejen že by veliký počet rodin bez přístřeší nebo vlastního krbu domácího byl zvýšen, ale také sesílena poptávka po bytech nesla by přirozený důsledek v libovolném, na lichvu hraničícím zvyšování nájemného.

Jestliže tedy ještě za trvání světové války při stavebním podnikání téměř úplně zastaveném uznána byla nutnost obmezením soukromého práva vlastníků domů poskytnouti nájemníkům ochrany před nezaviněnými svízely životními, jeví se prodlužování této ochrany za stupňovaného nedostatku bytů nutností zdvojnásobenou.

Rozhodnutí vlády Československé republiky prodloužiti ochranu nájemníků přináší milionům sociálně slabých dobrodiní a postupným zdokonalováním a doplňováním ochranných ustanovení odstraňuje i domnělé příkrosti oproti vlastníkům domů. Posledně byla ochrana nájemníků prodloužena nařízením ze dne 17. prosince 1919 do 31. března 1920 a nyní rozhodla se vláda upraviti další ochranu formou zákona. Učinila tak jednak z ohledů ústavních, jednak z úvahy, že tu jde o ustanovení, zasahující do práv a zájmů téměř všech občanů, pozměňující dokonce i platné zákony.

Třeba objektivně konstatovati, že tento zákon více ještě než-li dřívější nařízení respektuje zájmy obou v úvahu přicházejících stran a že vedle ochrany nájemníků skytá nemalou ochranu také pronajimatelům.

Obmezuje-li zákon právo pronajímatele k výpovědi, přiznává mu je, kdykoli jest výpověď odůvodněna chováním nájemníků, odporujícím smlouvě nájemní, zamezuje-li bezdůvodné obohacení jeho z libovolného zvyšování nájemného, dbá pečlivě toho, aby pronajimatel neutrpěl škody, dovoluje mu přesunouti na nájemníky všechny náklady s domem spojené. Po této stránce nemohou pronajimatelé zákonu vytýkati, že nevyhovuje jejich slušným oprávněným požadavkům, uvésti dlužno tu zvláště ustanovení § 8, odstavec 4. a § 25. přípustnosti zvýšení nájemného, i ustanovení § 1, odst. 2., č. 3., kterým majitel domu jest chráněn ve volné disposici svým majetkem před zneužíváním § 1098 občanského zákona.

Hlavním obsahem zákona zůstává i nadále ochrana nájemníků před bezdůvodnou výpovědi a před neodůvodněným zvyšováním nájemného.

Praxe vztahovala dosud ochranu nájemníků vzdor znění nařízení z 9. února 1919 č. 62 sb. z. a n., kteréž by bylo připouštělo užití ustanovení jeho na jakýkoli předmět nájemní smlouvy, jen na byty a obchodní místnosti. Zákon rozšiřuje v § 31 ochranu nájemníků také na jakékoli jiné místnosti, jmenovitě tedy také místnosti úřední, spolkové, ateliery a pod., dosud ochrany nájemníků nepožívající. Znova způsobem vylučujícím každou pochybnost prohlašuje zákon § 32, že se nevztahuje na domy nové a na výkon živnostenského oprávnění ku přechovávání cizinců. Z umístění obou těchto §§ 31 a 32 patrno, že rozšiřují neb vylučují ustanovení o ochraně nájemníků jak co do výpovědi, tak co do nájemného. Naproti tomu z umístění také nového ustanovení § 6 plyne, že na pachtovní smlouvy o provozování živnostenské koncese v nějakých místnostech vztahují se ustanovení ochrany nájemníků jen co do výpovědi, nikoliv pokud se týkají nájemného.

Ustanovení dosavadních nařízení o výpovědi zůstala co do hlavních zásad nezměněna. Stále se přiostřující bytová nouze pořád ještě vyžaduje, aby také v zájmu klidu a pořádku bylo stěhování obmezeno pokud možno na míru nejmenší, aspoň až do doby, kdy bytovému trhu se uleví zřízením dostatečného počtu nových bytů. Z těchto důvodův obmezuje zákon práva k výpovědi na případy nejnutnější, zejména v místech s největší bytovou nouzí, ve kterých se provádí zákon o zabírání bytův obcemi. Proto se v § 1, poslední odstavec navrhuje, aby v takových obcích mohla býti dána výpověď jen z důvodů na tomto místě taxativně vypočtených, kdežto v ostatních obcích může býti jako až dosud, tak i na příště, dána výpověď z jakýchkoliv důležitých důvodů, z nichž se v § 1, odst. 2. demonstrativně pět takových důležitých důvodů uvádí.

Ustanovení a zvyšování nájemného doznala za to značnějších změn a jen ve prospěchu pronajimatele. Zákon nečiní již rozdílu mezi malými a většími byty jako dosavadní nařízení, podle kterého bylo zvyšování nájemného u menších bytů dovoleno jen z důvodů taxativně vypočtených, kdežto u větších bytů bylo přípustno podle okolností případu.

Vláda nemohla neuznati, že volání majitelů domů, aby směli zvyšovati nájemné tak, aby stačilo nejen k úhradě nákladů na pravidelné udržování domů, nýbrž jmenovitě také na úhradu jiných oprav a obnov celého domu, jest do valné míry odůvodněno. Státní správa musí míti také zájem na tom, aby domovní majetek, tak vydatný zdroj státních příjmů, byl stále udržován v dobrém stavu. Toho nelze se nadíti ani nemožno právem očekávati, nebudou-li majitelé domů s to, aby náklady tím způsobené v přístupné míře přesunuli na nájemníky.

Zákon chtěje docíliti pokud možno stejnoměrnosti ve výši nájemného, vychází z nájemného, které se platilo 1. srpna 1914, kdy poměry byly ještě normální a dovoluje, aby se toto nájemné mohlo zvýšiti o 20% bez zvláštního povolení. Naproti tomu jest zvýšení nájemného přes tuto míru vázáno na úřední povolení a možno jen z důvodů v § 8, odst. 4. taxativně uvedených.

Ustanovení dosavadních nařízení o úrokové míře knihovních pohledávek na obytných domech byla přejata do zákona bez podstatné změny.

Také ustanovení o nájemních úřadech zůstala celkem beze změny.

Nová jsou ustanovení § 27 a 28 o tom, jaký obsah mají míti veřejná oznámení o bytech. Ustanovení těchto §§ podobně jako nové ustanovení § 12 sledující účel, aby učinily přítrž nezřízenému obchodování s byty.

Účinnost tohoto zákona bylo nutno obmeziti do konce roku 1921, poněvadž není známo, jak se v nejbližší době budou vyvíjeti poměry na stavebním a tím také na bytovém trhu.

Sociálně politický výbor vzav za podklad jednání vládní návrh zákona, přihlížel také ku ústně i písemně předloženým návrhům organisací majitelů domův a pokud se s tendencí zákona srovnávaly, také jim vyhověl. Zejména měl na mysli, aby uvolnil všechny překážky ruchu stavebního a za tím účelem doplnil v § 1. odst. 4 stanovením, že v případě úřadem povolené stavby užitečnější nemusí nájemníkovi mimo bytu jiných místností náhradu opatřovati. K dokonalému uvolnění novostaveb doplnili § 2 odst. 1. ustanovením, že v případu projití času nájemní smlouvy na určitou dobu uzavřené netřeba ani při skladištích, na jichž místě má býti užitečnější stavba budována, soudní výpovědi k zrušení smlouvy.

K § 1. odst. 5. vyslovil výbor jednomyslně názor, že ustanovení jeho vztahuje se i na takové případy, ve kterých vlastníkem domu jest na př. ústav humanitní a místnosti potřebuje pro zařízení nutná k vykonávání svého poslání.

Podstatné změny provedl výbor v § 8. vládní osnovy. Žádosti majitelů domů, aby navrhované, na souhlas soudu navázané zvýšení nájemného bylo místo 20% stanoveno na 30% a aby tak zvané velké byty byly z ochrany proti zvyšování nájemného vyňaty, nebylo možno vyhověti. Z příčin velmi vážných. Za to však povolil výbor, aby zvýšení nad 20% se souhlasem úřadu bylo povoleno i z důsledku zvýšení pravidelných provozovacích výloh, spojených s udržováním a správou domův o více nežli 20%, pokud ovšem tyto výlohy platí se obci nebo jiné veřejnoprávní korporaci nebo se hradí podle sazeb úředně stanovených. V odst. 4. ustanovení pod č. 1. bylo třeba doplniti dodatkem, že dávka z majetku a přírůstku na jmění nemůže být považována za takovou dávku veřejnou, která opravňuje ku zvýšení nájemného nad 20%. Jinak doplněn § 8. dvěma odstavci (2. a 3.) obsahujícími ustanovení, jejž umožňují pronajímatelům přiznati správnou výši nájemného, která se pak vezme za základ přístupného zvýšení.

§ 23. doplněn účelně ustanovením, aby si nájemní úřad při rozhodování o souhlasu k zvýšení nájemného mohl vyžadovati od berní správy nutná data o nájemném neb o daních a po případě žádati její dobré zdání. V důsledcích toho bylo nutno i v § 24 umožniti zástupcům berní správy účast ve schůzích nájemního úřadu, ovšem s hlasem poradným. Kde nájemního úřadu není, přirozeně skýtá se tato možnost příslušnému okresnímu soudu.

Stejně jako v zájmu uvolnění stavebního ruchu provedena změna v původní vládní osnově i v zájmu uvolnění dopravy a provedení nutného pořádku na drahách. Železniční správa dávno již si stěžovala, že trpí nedostatkem skladištních objektů a že nemůže zaměstnance vhodně ubytovati, ježto držitelé takových místnosti byli platností dosavadních nařízení před uvolněním těchto pro správu železnic chráněni. Bylo tedy nutno domy a objekty, podrobené stavební a dozorčí příslušnosti železničních úřadů z účinnosti tohoto zákona vyjmouti.

Naproti tomu nebylo možno vyhověti požadavku majitelů domů, aby platnost zákona vymezena byla jen do konce r. 1920. Neboť, i když přihlížel výbor k účinným opatřením vlády na podporu ruchu stavebního, nenašel v nich záruky, že by během 9 měsíců tohoto roku do té míry byla nouze bytová odstraněna, že by se více zákon o ochraně nájemníků nejevil nutností a že by mezera v tomto směru nestala se pro nájemníky pohromou. Rozhodl tedy pro účinnost do konce roku 1921.

Osnova projednána byla v jedné schůzi podvýboru a ve dvou schůzích výborových za přítomnosti zástupců ministerstva sociální péče, ministerstva spravedlnosti a ministerstva železnic.

Sociálně politický výbor doporučuje zákon Národního shromáždění k ústavnímu schválení.

V Praze dne 6. dubna 1920.

Předseda:
Zpravodaj:
V. Johanis v. r.
Al. Tučný v. r.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP