Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pronajimatelé bytů mohou vypověděti
smlouvu nájemní nebo podnájemní, jen
svolí-li k tomu okresní soud, v jehož obvodě
jest byt. Svolení k výpovědi dá soud
pouze z důležitých důvodů.
Za důležitý důvod buď pokládáno
zvláště:
1. nezaplatil-li nájemník smluveného nebo
v přípustné míře zvýšeného
(§§ 8, 9 a 15) nájemného, byv po uplynutí
obvyklé nebo ku placení nájemného
ujednané lhůty upomenut; do konce lhůty,
kterou mu pronajimatel alespoň na 24 hodin od upomínky
povolil;
2. porušují-li nájemník, členové
jeho domácnosti neb osoby, které nájemník
přijal do bytu nebo do svých služeb, opětovně
hrubě pořádek v domě nebo způsobují-li
svým chováním v domě oprávněné
pohoršení, a nezjednal-li nájemník byv
k tomu vyzván, možné nápravy;
3. dal-li nájemník celý byt do podnájmu
proti smluvnímu zákazu nebo bez svolení vlastníka
domu;
4. prokáže-li pronajimatel úřední
povolení k užitečnější stavbě
a opatří-li nájemníkovi náhradní
byt, který soud uzná za přiměřený.
Náhrady za jiné místnosti nežli byty
pronajimatel opatřovati nemusí. Nepočne-li
pronajimatel se stavbou do tří měsíců
po odevzdání bytu a nepokračuje-li v ní
nepřetržitě, jest povinen nahraditi nájemníkovi
způsobenou škodu, a žádá-li o to
nájemník, pronajmouti mu znovu byt;
5. potřebuje-li pronajimatel bytu nutně sám
pro sebe a utrpěl-li by značnější
újmu, zůstala-li by nájemní smlouva
v platnosti, nežli nájemník, byla-li by zrušena.
Při tom se však nehledí k újmě,
kterou si pronajimatel sám způsobil svým
jednáním neb opomenutím;
6. potřebuje-li majetník podniku továrního,
živnostenského nebo zemědělského
bytů, které jsou přístupny toliko
prostorami náležejícími k jeho podniku,
k tomu, aby v nich ubytoval dělníky nebo jiné
zřízence svého závodu.
K výpovědi z bytů v obcích zmocněných
k zabírání bytů nebo sloučených
k tomu účelu v bytový obvod může
býti dáno svolní jen z důvodů,
uvedených v odstavci 2, pod čís. 1 až
4 a 6 a v § 3, odst. 2.
Smlouvy nájemní a podnájemní, uzavřené
na určitou dobu před početím účinnosti
tohoto zákona, zanikají projitím času,
jestliže před uplynutím nájemní
doby, a to ve výpovědní lhůtě
zvláštními předpisy stanovené
nebo v místě obvyklé buď nájemník
prohlásí, že v nájmu nechce pokračovati,
anebo pronajimatel dá se svolením soudu podle §
1 výpověď. Výpovědi této
není potřebí při skladištích,
jde-li o stavbu podle § 1 odst. 2, č. 4. Jinak obnovuje
se smlouva nájemní a podnájemní na
neurčitou dobu s výpovědní lhůtou
zvláštními předpisy stanovenou nebo
v místě obvyklou.
Ustanovení předchozího odstavce nelze užíti
na smlouvy nájemní a podnájemní uzavřené
na určitou dobu o místnostech, na které se
nevztahovala nařízení o ochraně nájemců,
uvedená v § 33, prokáže-li pronajimatel,
že je znovu jinak pronajal již před vyhlášením
tohoto zákona.
Smlouvy nájemní a podnájemní uzavřené
na určitou dobu po počátku účinnosti
tohoto zákona pokládají se po dobu platnosti
tohoto zákona za uzavřeny na neurčitou dobu
s výpovědní lhůtou zvláštními
předpisy stanovenou nebo v místě obvyklou.
Na výpověď pronajimatelovu jest užíti
ustanovení § 1 s tím obmezením, že
před uplynutím smluvené doby nájemní
může pronajimatel vypověděti smlouvy
takovou jen z důvodů uvedených v § 1,
odst. 2, čís. 3 a 4 v § 3, odst. 2.
Ustanovení předchozího odstavce nevztahují
se na smlouvy nájemní a podnájemní
uzavřené na určitou dobu kratší
3 měsíců, leč by nájemník
užíval bytu se svolením pronajimatelovým
déle 3 měsíců.
Po dobu účinnosti tohoto zákona může
pronajimatel žádati zrušení nájemní
smlouvy bez výpovědi podle § 1118 všeob.
obč. zák., jen zneužívá-li nájemník
bytu ke značné škodě pronajimatelově,
nebo musí-li se pronajaté stavení z nařízení
stavebního úřadu znovu stavěti.
Z těchto důvodů může býti
také dáno svolení k výpovědi
podle § 1.
Chce-li pronajimatel dáti výpověď, učiní
to písemně nebo protokolárním návrhem
u okresního soudu, v jehož obvodě jest byt.
V návrhu buď uveden mimo byt a dobu, na kterou se
dává výpověď, důvod zamýšlené
výpovědi a nabídnuto jeho osvědčení.
K jiným důvodům nemůže býti
v řízení přihlíženo.
Soud vyslechna při nařízeném roku
nájemníka provede v nesporném řízení
potřebná šetření a vysloví
usnesením, zdali připouští výpověď;
současně rozhodne o útratách. V usnesení,
jímž soud připouští výpověď,
udá zároveň určitě čas,
kdy nájem nebo podnájem se skončí
a nařídí nájemníkovi s pohrůžkou
exekuce, aby odevzdal byt v určeném čase.
Uplynula-li již v době, kdy soud povoluje výpověď,
smluvená nebo zvláštními předpisy
stanovená nebo v místě obvyklá lhůta
výpovědní, určí soud čas,
kdy nájem nebo podnájem se skončí,
při nájmu na neurčitou dobu tak, jako by
výpověď byla dána v nejbližší
výpovědní lhůtě, ač
nebyla-li navrhována výpověď pro lhůtu
ještě pozdější, a při nájmu
na určitou dobu tak, aby nájemník měl
k vyklizení přiměřenou lhůtu.
Svolení k výpovědi z důvodů
§ 1, odst. 2, čís. 1, může soud
odepříti, zaplatí-li nájemník
nejpozději před skončením jednání
dlužné nájemné.
Usnesení jest účinné doručením.
Řízení provede soudce, jenž jest jinak
povolán rozhodovati v nájemních sporech.
Do usnesení lze podati stížnost do 8 dnů
od jeho doručení ke sborovému soudu I. stolice.
Jiný opravný prostředek jest vyloučen.
Usnesení nabyvší právní moci
nahrazuje platnou výpověď.
Byla-li výpověď připuštěna
z důvodů § 1, odst. 2, čís. 1
až 3, nebo z důvodu zneužívání
bytu podle § 3, odst. 2, nebo nebyla-li připuštěna
proto, že nájemník před skončením
jednání zaplatil nájemné, jest nájemník
povinen nahraditi útraty výpovědi a soudního
řízení včetně útrat
právního zastoupení pronajimateli, jinak
jest pronajimatel povinen nahraditi tyto útraty nájemníkovi.
Předchozí ustanovení vztahují se také
na pachtovní smlouvy o provozování živnostenské
koncese v najatých místnostech.
Účinnost předchozích ustanovení
nemůže býti vyloučena neb obmezena smlouvou
stran.
Nájemné i s vedlejšími poplatky z bytů
smí se zvýšiti nad 20% nájemného,
které bylo smluveno 1. srpna 1914 nebo při pozdějším
prvním pronájmu, jen se svolením úřadu,
to jest nájemního úřadu a kde ho není,
okresního soudu, v jehož obvodě jest byt.
Bylo-li nájemné pro berní rok 1915 (berní
období 1915/1916) nebo pozdější berní
rok prvního pronájmu uvedeno částkou
nižší než pronajimatel uplatňuje,
může se toto vyšší nájemné
jen tehdy vzíti za základ přípustného
zvýšení, prokáže-li pronajimatel,
že u příslušné berní správy
svá původní přiznání
opravil.
Jde-li o byty, jež 1. srpna 1914 nebo při pozdějším
prvním pronájmu přenechány byly k
užívání za nepřiměřenou
úplatu, jež při vyměřování
daně činžovní nebyla uznána,
nutno při stanovení základny zvýšení
vycházeti od činžovní hodnoty, jež
byla pro berní rok 1915 (berní rok 1915/1916) nebo
pozdější berní rok ku vyměření
daně činžovní stanovena.
Úřad může svoliti ke zvýšení
nad 20%, jen pokud jest odůvodněno:
1. zvýšením veřejných dávek
z domu zapravovaných nebo zavedením nových
veřejných dávek, vyjímaje dávku
z majetku a z přírůstku jmění;
2. zvýšením pravidelných provozovacích
výloh, spojených s udržováním
a správou domů o více nežli 20%, pokud
tyto výlohy jsou placeny obci nebo jiné veřejnoprávní
korporaci nebo hradí se podle sazeb úředně
stanovených;
3. přípustným zvýšením
úrokové míry a vedlejších poplatků
nebo jinými platy z knihovních pohledávek
(§ 25), které vázly na domě 1. srpna
1914, nastalo-li zvýšení pod čís.
1 až 3 uvedené po 1. srpnu 1914 nebo po pozdějším
prvém pronájmu;
4. nákladem učiněným na občasné
nebo mimořádně nutné opravy a obnovy
domu provedené po vyhlášení tohoto zákona.
Z důvodu uvedeného v odstavci 4, pod čís.
1, může pronajimatel zvýšiti nájemné
i bez svolení úřadu, vyhlásí-li
obec vyžádajíc si souhlas úřadu,
do jaké míry a od které doby je odůvodněno
zvýšení nájemného v obci.
Z důvodu uvedeného v odstavci 4, pod čís.
4, lze nájemné zvýšiti jen, prokáže-li
pronajimatel, že 20% zvýšení nestačí,
aby se náklad v přiměřené lhůtě
umořil, a jen na dobu dostačující
k umoření nákladu.
Zvýšení z důvodů uvedených
v odst. 4, pod čís. 1 až 3, nesmí pro
jednotlivý byt činiti více, než na něj
připadá z úhrnné částky
zvýšení podle poměru nájemného
z jednotlivého bytu k součtu nájemného
ze všech bytů a nájemních hodnot nepronajatých
součástí domu, položených za
základ daňovému předpisu.
Je-li odůvodněno zvýšení z důvodu
uvedeného v odst. 4, pod čís. 4, může
úřad přihlížeti také k
majetkovým a výdělkovým poměrům
pronajimatelovým a nájemníkovým, jakož
i k jiným okolnostem případu a zvýšení
podle svého uvážení rozvrhnouti zcela
nebo z části na nájemníky.
Zvýšení nájemného nad 20% nájemného
v prvním odstavci uvedeného nelze odůvodňovati
tím, že se zvýšily pravidelné roční
výlohy na udržování a správu
domu, mimo výlohy v odst. 4, č. 2 naznačené,
ani tím, že pominulo dočasné osvobození
od daně nebo dočasná úleva daňová.
Za náklady spojené se zdražením ústředního
topení a za náklady, jež byly učiněny
k žádosti nájemníkově, lze smluviti
přiměřené zvýšení
nájemného, leda že byly nutny, aby byt byl
udržen v užívatelném stavu.
Podnájemné s vedlejšími poplatky nesmí
bez svolení úřadu býti větší
než nájemné s vedlejšími poplatky,
které platí nájemník, a byla-li dána
jen část bytu do podnájmu, než poměrná
část nájemného s vedlejšími
poplatky, vypadající na část danou
do podnájmu.
Ke zvýšení podnájemného nad procento,
o které bylo přípustně zvýšeno
nájemné nájemníkovi, jest potřebí
svolení úřadu.
Za užívání zařízení
bytu daného do podnájmu smí býti smluvena
pouze přiměřená úplata; tato
úplata smí se zvýšiti jen se svolením
úřadu, potud, pokud jest zvýšení
ospravedlněno okolnostmi daného případu.
Z bytů v domech, pro něž bylo uděleno
úřední stavební povolení před
27. lednem 1917, na Slovensku před 12. listopadem 1916,
smí se při prvém pronájmu smluviti
jen přiměřené nájemné.
Pronajimatel pronajímaje byt, jest povinen udati nájemníkovi,
jaké nájemné bylo z bytu smluveno 1. srpna
1914 nebo při pozdějším prvním
pronájmu. Žádá-li nájemné
o více než 20% vyšší nebo podnájemné
vyšší, než jak je připouští
§ 9, odst. 1 a 2, musí prokázati svolení
úřadu, že požadované zvýšení
jest přípustné.
Pronájem bytů s podmínkou, že nájemník
koupí zařízení bytu, jest zapovězen.
Nájemné nebo podnájemné i s vedlejšími
poplatky a jiné úplaty smějí býti
smluveny a placeny jen v penězích měny ustanovené
zákonem ze dne 10. dubna 1919, čís. 187 sb.
z. a n. Smlouvy tomu odporující jsou zapovězeny.
Zvýšení nájemného nebo podnájemného
s vedlejšími poplatky nebo jiné úplaty
bez svolení úřadu, pokud svolení toho
jest podle tohoto zákona potřebí, jest neplatné.
Zapovězena jsou veškera právní jednání,
kterými dosavadní nájemník dává
sobě nebo někomu jinému něco poskytovati
nebo slibovati za postoupení bytu nebo v souvislosti s
tím, nebo kterými pronajimatel dává
poskytovati nebo slibovati mimo nájemné sobě
nebo někomu jinému něco za to, že pronajímá
byt, nebo kterými si někdo dává poskytovati
nebo slibovati nepřiměřenou odměnu
za sprostředkování nájmu.
Co bylo plněno proti předchozím ustanovením,
může býti požadováno zpět
se zákonnými úroky. Tohoto nároku
na vrácení nelze se předem zříci.
Nárok na vrácení promlčuje se do 6
měsíců od zrušení nájemní
smlouvy.
O tom, je-li přípustno zvýšení
nájemného nebo podnájemného podle
§§ 8 a 9 tohoto zákona, rozhoduje úřad
k písemnému nebo protokolárnímu návrhu
pronajimatelovu, v němž budiž uvedeno dosavadní
nájemné a odůvodněno podrobným
výpočtem požadované zvýšení.
Pronajimatel musí předložiti průkaz
o nájemném, které bylo smluveno 1. srpna
1914 nebo při pozdějším prvním
pronájmu.
Úřad rozhoduje v nesporném řízení,
vyslechna, je-li toho třeba, znalce a přihlížeje
k okolnostem, které v daném případě
podle § 8, odst. 4, čís. 1 až 4, odůvodňují
zvýšení nad 20%.
O tom, je-li podnájemné nebo úplata za užívání
zařízení podle § 9, a nájemné
podle § 10 přiměřené, rozhoduje
se k návrhu pronajimatelovu nebo nájemníkovu.
Úřad přezkouší na návrh
nájemníkův nebo pronajimatelův úmluvy
o zvýšení nájemného nad 20% nájemného
uvedeného v § 8, odst. 1, a z veřejného
zájmu na návrh obce, společného bytového
úřadu nebo lichevního soudu každou úmluvu
o výši nájemného nebo podnájemného,
nebylo-li ještě úřadem rozhodnuto o
přípustnosti zvýšení.
Úřad jest pak oprávněn, vyslechna
strany, podle výsledku vyšetření upraviti
přiměřeně v mezích tohoto zákona
nájemné nebo podnájemné.
Byl-li úřad požádán, aby rozhodl
podle §§ 15 nebo 16, obešle strany podotkna, že
věc projedná a o ní rozhodne, i když
se strany osobně nedostaví. Jednání
buď provedeno, pokud možno do 14 dnů po učiněném
návrhu.
Obeslané osoby jsou povinny přijíti nebo
k jednání vyslati plnomocníka s věcí
náležitě obeznalého, jakož i dáti
podle pravdy vysvětlení o určitých
otázkách úřadem označených.
Úřad provede šetření pro rozhodnutí
potřebná.
Rozhodnutí úřadu podle §§ 15 a
16 nelze bráti v odpor opravným prostředkem,
lze je však kdykoli k návrhu změniti s účinkem
pro nejbližší nájemní období.
Návrhy na změnu rozhodnutí, jež se neopírají
o nové skutečnosti, lze bez jednání
zamítnouti.
Závisí-li rozhodnutí právního
sporu o zaplacení nájemného nebo rozhodnutí
o přípustnosti výpovědi zcela nebo
částečně na tom, je-li zvýšení
nájemného a podnájemného podle §§
8 a 9 přípustno nebo je-li podnájemné
nebo úplata za užívání zařízení
podle § 9 nebo nájemné podle § 10 přiměřené
čili nic, přeruší soud řízení,
nemá-li již rozhodnutí úřadu,
a vyžádá si toto rozhodnutí. Jakmile
rozhodnutí dojde, zahájí opět řízení
z úřední moci.
Předpisů předchozího odstavce jest
obdobně užíti, závisí-li rozhodnutí
věci zcela nebo z části na tom, zda politická
správa uzná přípustnou či nic
změnu bytu podle ministerského nařízení
ze dne 28. března 1918, čís. 116 ř.
z.
Nájemní úřady se zřídí
v městech s vlastním statutem, na Slovensku v municipálních
městech a v městech se zřízeným
magistrátem, a v obcích, jež měly při
posledním sčítání lidu nad
20.000 obyvatel. V jiných obcích mohou býti
nájemní úřady zřízeny
usnesením obecního (městského) zastupitelstva,
schválí-li je politická okresní správa,
na Slovensku županský úřad. Obecní
(městské) zastupitelstvo může zříditi
několik nájemních úřadův
a stanoví pak obvod jejich působnosti.
Náklady spojené se zřízením
a činností nájemních úřadů
hradí obec.
Předseda nájemního úřadu a
jeho náměstek budou ustanoveni v městech
s vlastním statutem starostou, jinde politickou okresní
správou, ostatní členové starostou,
a to všichni na rok. Na Slovensku ustanovují předsedu
nájemního úřadu, jeho náměstka
a ostatní členy v municipálních městech
a v městech zřízeným magistrátem
župan, jinde hlavní slúžný. Jejich
úřad jest čestný, přísluší
jim však náhrada hotových výloh. Obecní
(městské) zastupitelstvo může povoliti
členům nájemního úřadu,
kteří jsou odkázáni na denní
výdělek, přiměřenou náhradu
za ztrátu času z obecních prostředků.
Předseda a jeho náměstek buďtež
pokud možno způsobilí ke konceptní službě
ve státní správě nebo k soudcovskému
úřadu; jsou-li v činné službě,
budou jmenováni po dohodě s nejbližším
jejich představeným. Ostatní členové
buďtež povoláni polovinou z vlastníků
domů v obci bydlících, a druhou polovinou
z nájemníků tam bydlících.
Povolání za člena nájemního
úřadu mohou odmítnouti jen ženy, vojenské
osoby, veřejní úředníci, osoby
starší 60 let, pak drobní živnostníci
a osoby, které žijí z denní nebo týdenní
mzdy.
O tom, zda odmítnutí jest oprávněno,
rozhoduje s konečnou platností, kdo člena
ustanovil.
Zdráhá-li se někdo přijati úřad
člena nájemního úřadu z důvodu,
který nebyl uznán oprávněným,
bude mu uložena peněžitá pokuta až
do 200 Kč ve prospěch místního chudinského
fondu.
Členové nájemního úřadu,
kteří nekonají své úřední
povinnosti, budou doháněni pořádkovými
tresty do 200 Kč, jež uloží ten, kdo člena
ustanovil; poruší-li hrubě své povinnosti,
buďte zbaveni svého úřadu tím,
kdo je ustanovil.
Nájemní úřad vyžádá
si, je-li toho potřebí od berní správy
nutná data o nájemném neb o daních,
po případě její dobré zdání
a rozhoduje po ústním jednání usnesením
většiny v tříčlenných
senátech, skládajících se z předsedy
nájemního úřadu nebo jeho náměstka
a vždy z jednoho přísedícího
z vlastníků domů a z nájemníků.
Rozhodnutí buď do tří dnů se
stručným odůvodněním sepsáno
a k žádosti doručeno stranám.
Jednání nájemního úřadu
jsou veřejná. K souhlasnému návrhu
účastníků buď veřejnost
vyloučena. Zakázáno jest veřejně
vyhlašovati obsah neveřejného jednání.
Nájemní úřad může také
pořádkovými tresty do 200 Kč ve prospěch
místního chudinského fondu donutiti strany,
svědky a znalce, aby se dostavili k jednání.
Pořádkové tresty vymohou k žádosti
nájemního úřadu soudy podle ustanovení
platných pro vymáhání peněžitých
pokut.
Všechny úřady jsou povinny, poskytnouti právní
pomoc nájemnímu úřadu.
Souhlas k vyhlášení o přípustnosti
zvýšení nájemného v obci podle
§ 8, odst. 5, nájemní úřad může
dáti ve schůzi, k níž byli pozváni
všichni jeho členové a zástupce berní
správy, a to usnesením učiněným
většinou hlasů za přítomnosti
aspoň dvou třetin všech členů.
Předseda nebo jeho náměstek hlasují
jen při rovnosti hlasů. Zástupce berní
správy má hlas poradný.
Je-li v obci několik nájemních úřadů,
je potřebí souhlasu všech.
Zvýšiti míru úrokovou a vedlejší
pravidelně se opakující poplatky s pohledávek
váznoucích na obytných domech alespoň
částečně pronajatých, jakož
i stanoviti provisi nebo podobný plat za prodloužení
knihovního úvěru v míře převyšující
v obchodě obvyklou náhradu, jest přípustno
jen, pokud jest to odůvodněno všeobecnou změnou
poměrů na peněžním trhu.
Pokud smluvená míra úroková nebo vedlejší
poplatky a ostatní platy v prvém odstavci naznačené
převyšují označené meze, jest
úmluva neplatná.
Co bylo nad to placeno, může býti požadováno
zpět se zákonnými úroky.
Tohoto nároku na vrácení nelze se předem
zříci. Nárok na vrácení promlčuje
se do roka ode dne plnění.
O tom, je-li přípustno zvýšiti úrokovou
míru a vedlejší pravidelně se opakující
poplatky z pohledávek, jež jsou zajištěny
na nemovitostech alespoň částečně
pronajatých, a je-li přípustno stanoviti
provisi nebo podobný plat za prodloužení knihovního
úvěru v míře převyšující
v obchodě obvyklou náhradu, rozhoduje k věřitelovu
nebo dlužníkovu návrhu komise, která
se zřídí nařízením.
Komise rozhoduje většinou hlasů. Jsou-li si
rovny, rozhodne předseda, jenž jinak nehlasuje.
Rozhodnutí nelze bráti v odpor, lze je však
kdykoli změniti; působí pro všechny
pohledávky téhož věřitele, které
jsou zajištěny na nemovitostech ve správním
obvodě zemské politické správy (na
území Slovenska), pokud jsou aspoň částečně
pronajaty.
Oznamuje-li kdo veřejně byt, který chce pronajati,
musí jej v oznámení přesně
označiti. Oznámení nesmí obsahovati
vyzvání, aby byly podávány nabídky
s označením ceny.
Kdo hledá byt veřejným oznámením,
nesmí v něm slibovati odměnu tomu, kdo jej
nabídne nebo opatří.
Kdo činí údaje, k nimž je podle tohoto
zákona povinen, nesprávně nebo neúplně
nebo jinak tento zákon obchází, kdo se dopustí
jednání, která jsou podle tohoto zákona
zapovězena, nebo kdo činí veřejná
oznámení odporující ustanovením
§§ 27 a 28, buď potrestán politickou okresní
správou a ta, kde je státní policejní
úřad, tímto úřadem, na Slovensku
městským kapitánem nebo hlavním slúžným,
peněžitou pokutou do 20.000 Kč ve prospěch
místního chudinského fondu nebo vězením
do šesti měsíců. Tyto tresty mohou býti
také zároveň uloženy.
Protokoly a podání v řízení
soudním podle tohoto zákona podléhají
obvyklým poplatkům; z usnesení jest zaplatiti
poplatek rovnající se polovičnímu
rozsudečnému.
Řízení před nájemními
úřady jest osvobozeno od kolkův a poplatků.
Ustanovení tohoto zákona o bytech vztahují
se, pokud není jinak ustanoveno, také na jednotlivé
části bytů a jakékoli jiné
místnosti, které jsou předmětem nájemní
nebo podnájemní smlouvy.
Na domy, pro něž bylo uděleno nebo se udělí
úřední povolení stavební po
27. lednu 1917, na Slovensku po 12. listopadu 1916 a na výkon
živnostenského oprávnění ku přechovávání
cizinců, jakož i na domy a objekty, které jsou
podrobeny stavební a dozorčí příslušnosti
železničních úřadů, zákon
tento se nevztahuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a nastupuje na místo
nařízení ze dne 17. prosince 1918, čís.
83 sb. z. a n. ze dne 9. února 1919, čís.
62 sb. za n., na Slovensku na místo nařízení
ze dne 30. dubna 1919, čís. 77/19 (3576/19 pres.),
a nařízení ze dne 16. května 1919,
čís. 85/19 (3576/1 pres.), a na místo nařízení
ze dne 31. března 1920 čís. 37 sb. z. a n.
Zákon tento pozbude účinnosti dnem 31. prosince
1921.
Je-li v době, kdy tento zákon nabude účinnosti,
řízení podle § 3, nařízení
ze dne 9. února 1919, čís. 62 sb. z. a n.,
na Slovensku podle § 23 nařízení ze
dne 30. dubna 1919, čís. 77/19, (3576/19 pres.)
již zavedeno, budiž v něm postupováno
podle předpisů těchto nařízení.
Předpisů § 2, odst. 1, nelze užíti,
podán-li již před 1. dubnem 1920 návrh
na vyklizení (odevzdání) nebo převzetí
bytu, byť i o návrhu tom, do té doby nebylo
ještě pravoplatně rozhodnuto.
Provésti tento zákon náleží ministru
sociální péče ve shodě s ministry
spravedlnosti a financí.