Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Námořní vlajka československá
jest zevním znakem námořních lodí
československé národnosti a jest v barvách
a v jejich složení i poměrech totožná
s vlajkou státní.
Práva námořní vlajky československé
lze nabýti pro lodi o hrubé prostornosti nejméně
15 rejstříkových britských tun za
podmínek vytčených v tomto zákoně.
Podmínky, za nichž i lodi prostornosti menší
mohou získati právo námořní
vlajky československé, budou stanoveny nařízením.
Národnost československá přísluší
lodím, jejichž vlastníky jsou aspoň
ze dvou třetin státní občané
republiky, domácí osoby právnické,
domácí společnosti obchodní, při
nichž společníci ručící
neobmezeně a to, je-li jich více než dva, aspoň
ze dvou třetin, jsou státními občany
republiky, nebo domácí společenstva podle
zákona z 9. dubna 1873, č. 70 ř. z., pokud
se týče podle 11. titulu I. dílu uherského
zákona obchodního a pozdějších
ustanovení k němu vydaných. Domácí
ve smyslu tohoto zákona jsou právnická osoba,
obchodní společnost a společenstvo, které
mají sídlo na území republiky Československé.
Není-li loď ve vlastnictví provozovatele, t.
j. toho, kdo jí provozuje plavbu buď sám anebo
skrze jinou osobu, posuzovati jest její československou
národnost za přiměřeného užití
odstavce 3. tohoto paragrafu podle státní příslušnosti,
pokud se týče, podle sídla nikoli vlastníka
lodi, nýbrž provozovatele.
Pokud jest loď zapsána v cizozemském lodním
rejstříku, nepřísluší
jí národnost československá.
Námořní lodi československé
podléhají právnímu řádu
republiky a požívají, bylo-li jim přiznáno
právo československé vlajky námořní,
státní ochrany republiky jak na moři širém,
tak i ve vodách pobřežních a v přístavech.
Vlajkové právo ukládá povinnost nésti
vlajku poctivě a ve cti přiznávati ji všude,
kde toho vyžadují mezinárodní pravidla
a zvyklosti, a dbáti všech mezinárodních
pravidel a zvyklostí na širém moři,
ve vodách pobřežních i v přístavech.
O přiznání vlajkového práva
žádati jest přihláškou lodi u plavebního
úřadu. Přihlášku podejž
provozovatel plavby nebo jeho zástupce řádně
vykázaný.
O československé národnosti lodi a o jejím
vlajkovém právu vydává plavební
úřad potvrzení lodním certifikátem
(§ 7).
V případech pilných, kde nelze si včas
opatřiti lodního certifikátu, svolují
československé konsuláty k užívání
československé vlajky zatímním listem
průvodním (interimním pasem), osvědčí-li
se v přihlášce podmínky § 1 a zažádá-li
se zároveň o vydání lodního
certifikátu. Zatímní list průvodní
zastupuje lodní certifikát až do řádného
jeho vydání, nejdéle však do lhůty
jednoroční.
Lodní certifikát, pokud se týče zatímní
list průvodní, dlužno na lodi chovati jakožto
povinnou listinu lodní.
Skutečnosti a poměry, které v přihlášce
jest udati a podle potřeby řádně doložiti,
jsou tyto:
1. jméno a druh lodi, místo a čas její
stavby, její hrubá prostornost v rejstříkových
britských tunách i rozměry, způsob
stavby a pohonu, zamýšlená plavební
oblast, přistav rejstříkový (domovský)
(§ 12), přístav základní (kde
má loď základnu plavebně-technickou)
a při lodích, určených k plavbě
na pravidelných tratích, také přistav
výjezdní.
Rozměry lodi doloženy buďtež podle možnosti
plánem a vždy průkazem o řádném
cejchování lodi buď úředním
orgánem československým neb podle ustanovení
některého ze států, s nimiž republika
učiní smlouvy o vzájemném uznání
úředních měření.
Podle plavební oblasti dělí se plavba na
dálnou, t. j. místně neobmezenou, a na plavbu
pobřežní (kabotáž). Tato jest buď
velká, t. j. mezi přístavy téhož
moře a to Baltického, Severního, Černého,
Středozemního, moře Rudé v to počítajíc,
anebo malá, jež se obmezuje na krátké
vzdálenosti podél pobřeží a na
výustní trati řek. Blíže určeny
budou hranice plavebních oblastí nařízením.
2. Předmět (účel) plavebního
podniku.
3. Jméno a příjmení neb firma, sídlo
podniku a státní příslušnost
loďaře (§ 24, odst. 1), všech spoluloďařů,
s údajem jejich lodních podílů (lodních
part, karátů) a člena loďařstvo
zastupujícího (loďaře-korespondenta),
pokud se týče, obdobné údaje o provozovateli,
jenž není vlastníkem lodi (§ 1, odst.
4., § 24, odst. 2.); při osobách právnických,
při společenstvech a při obchodních
společnostech také jejich sídlo, při
těchto pak také jméno a státní
příslušnost společníků
ručících neobmezeně. Není-li
loď ve vlastnictví provozovatele, jest udati též
jméno a příjmení, státní
příslušnost a bydliště vlastníka
lodi.
4. Jméno a příjmení, den a rok narození,
státní příslušnost, domovská
obec a bydliště kapitána, prvního důstojníka
a prvního strojmistra, jsou-li v době přihlášky
již známy. Nejsou-li ještě známy,
nutno je oznámiti, jakmile byla loď odevzdána
velení kapitánovu, nejpozději však,
než loď plavbu započne. Doplnění
lodního certifikátu údajem o těchto
osobách může opatřiti v případech
pilných také československý konsulát.
Spolu s oznámením kapitána, prvního
důstojníka a prvního strojmistra, ať
počátečným, ať dodatečným,
vykázati jest také jejich způsobilost, vyhovující
požadavkům uvedeným níže v §
26 až 28.
5. Přihláška obsahujž čestné
ujištění provozovatelovo, že loď
není zapsána v cizozemském lodním
rejstříku.
Uzná-li plavební úřad, uváživ
obsah přihlášky a jejích dokladů,
jakož i výsledky dalšího šetření
snad potřebného, zejména vyjádření
československých konsulátů přístavu
základního i výjezdního, že žádosti
za přiznání vlajkového práva
jest vyhověti, vydá žadateli lodní certifikát,
nepodléhá-li loď zápisu v lodní
rejstřík námořní, bezprostředně
jakmile byly zapraveny přihlašovací poplatky.
Při lodích podléhajících zápisu
v rejstřík (§ 15) se žadatel vyrozumí
o přiznání vlajkového práva
pro loď přihlášenou s tím, že
mu lodní certifikát bude vydán, jakož
i že vlajkové právo bude lze vykonávati
teprve po zápisu lodi v lodní rejstřík
námořní a po zaplacení přihlašovacích
poplatků. Že byl zápis v rejstřík
proveden, potvrdí plavební úřad podle
úředního oznámení soudu obchodního
(§ 19) na lodním certifikátu, dříve
než ho vydá žadateli.
O vydání lodního certifikátu uvědomí
plavební úřad všechny československé
konsuláty.
Lodní certifikát udává:
1. jméno lodi, její druh a plavební oblast,
rozeznávací signál, výsledky úředního
měření, místo a čas stavby
a přístav rejstříkový (domovský)
(§ 12);
2. předmět (účel) plavebního
podniku, jméno a příjmení nebo firmu
loďaře, pokud se týče provozovatele
(§ 5 č. 3) všech spoluloďařů
s údajem jejich lodních podílův a
loďaře-korespondenta, při osobách právnických,
při společenstvech a při obchodních
společnostech jejich sídlo;
3. podmínky československé národnosti
lodí podle § 1, odst. 3 a 4;
4. normální počet mužstva. t. j. počet
pro lodní službu nutně potřebný;
5. jméno a příjmení, den a rok narození,
domovskou obec a bydliště kapitána, prvního
důstojníka a prvního strojmistra;
6. den a řadové číslo zapsání
lodi v soupisu, vedeném u plavebního úřadu;
7. při lodi, zapsané v lodní rejstřík
námořní, potvrzení o zápisu
tom podle ustanovení § 6, odst. 2.
Přihlášce podléhají také
změny skutečností a poměrů
vytčených v § 5. Jest je oznámiti a
podle potřeby doložiti do šesti neděl
ode dne, kdy provozovatel nebo jeho zástupce, oprávněný
ku přihlášce, o nich zvěděl.
Týkají-li se změny ty údajů
v lodním certifikátu, dlužno jej k vyznačení
jejich co nejdříve předložiti plavebnímu
úřadu nebo v případech pilných
československému konsulátu nejbližšímu
podle přistání lodi.
Právo vlajkové odňato bude lodi výrokem
plavebního úřadu, nastala-li při ní
změna odporující podmínkám,
uvedeným v § 1, odst. 3 a 4, nebo podmínkám
způsobilosti osob, jmenovaných v § 5, čís.
4, a nebylo-li provozovatelem plavebního podniku vyhověno
vyzvání plavebního úřadu, aby
se stala náprava do lhůty, kterou jest ustanoviti
nejméně na šest měsícův
a lze prodloužiti ze závažných důvodů.
Odnímací výrok sdělí plavební
úřad všem konsulátům československým,
jakož i obchodnímu soudu v Praze. Lodní certifikát
vyžádati jest od provozovatele plavebního podniku
a učiniti nepotřebným.
Bližší ustanovení o postupu plavebního
úřadu při vyřizování
přihlášek, o soupisu námořních
lodí, jím vedeném, o vydávání
lodních certifikátův a povinných poplatcích
vyhrazují se prováděcímu nařízení.
Každá námořní loď budiž
opatřena nápisem svého jména a rejstříkového
(domovského) přístavu.
Jméno lodi musí se zřetelně lišiti
ode všech jmen námořních lodí
československých, přihlášených
u plavebního úřadu a zapsaných v soupis
u něho vedený. Ke změně lodního
jména jest potřebí svolení plavebního
úřadu.
Pro československé lodi námořní
jest přístavem rejstříkovým
(domovským) Praha.
Při zcizení námořní lodi nebo
lodního podílu lze nahradit odevzdání
potřebné ku převodu vlastnictví úmluvou
zcizitele s nabyvatelem, že vlastnictví přejíti
má hned bez odevzdání.
Zcizitel lodi nebo lodního podílu jest povinen vydati
nabyvateli k jeho žádosti listinu o zcizení
s podpisem ověřeným soudně nebo notářsky.
Československé námořní lodi,
sloužící plavbě výdělkové
a mající hrubou prostornost nejméně
15 rejstříkových britských tun, jimž
přiznáno jest od plavebního úřadu
vlajkové právo, dlužno přihlásiti
k zápisu do lodního rejstříku námořního,
zřízeného u obchodního soudu v Praze.
Nařízením bude ustanoveno, pokud takovému
zápisu podléhají lodi nesloužící
plavbě výdělkové.
Lodní rejstřík námořní
jest veřejný a jest každému volno v
něj nahlédnouti v hodinách úředních.
Za poplatek lze si vyžádat u obchodního soudu
opis zápisů provedených v rejstříku
neb výtah z nich.
Zápis děje se k písemné přihlášce
loďaře s podpisem žadatele, ověřeným
soudně nebo notářsky. Zástupce vykaž
svou zastupovací moc listinou veřejnou nebo soukromou,
ověřenou soudně neb notářsky.
Ku přihlášce připoj žadatel vyrozumění
plavebního úřadu dotčené v
§ 6.
V přihlášce k rejstříku udati
jest tyto skutečnosti a poměry:
1. Jméno a druh lodi s rozeznávacím signálem
náležejícím jí, místo
a čas stavby její, jeji hrubou prostornost v rejstříkových
britských tunách i rozměry, způsob
stavby a pohonu, předmět (účel) plavebního
podniku, plavební oblast a přístav základní,
pokud se týče i výjezdní (§ 5
č. 1.).
2. Jméno a příjmení, státní
příslušnost, rodiště a bydliště
loďaře, při loďařstvu všech
spoluloďařů s údajem lodních
podílů jejich a loďaře korespondenta.
Je-li loďařem společnost veřejná
nebo komanditní, přihlásiti jest údaje
ty o každém společníku neobmezeně
ručícím. Při osobě právnické
(společnosti akciové, společnosti s ručením
obmezeným), a společenstvu přihlásiti
jest jméno nebo firmu a sídlo jejich, jakož
i jméno, příjmení a bydliště
zástupců zákonných anebo statutárních.
3. Právní důvod, z něhož loďař
nebo spoluloďaři nabyli vlastnictví nebo spoluvlastnictví
lodi.
Nenáleží-li loď osobám těmto
za vlastní, jest udati právní důvod,
z něhož užívají lodi ku provozu
plavby, spolu se jménem, příjmením,
státní příslušností a
bydlištěm vlastníka lodi. Průkaz o vlastnictví
lodi podati jest řádně vyhotoveným
listem stavebním, pokud se týče prohlášením
právního předchůdce, ověřeným
řádně podle zákonů místa.
4. Práva, jež si stát na lodi zvláště
vyhradil k zabezpečení svých nároků
nebo co do jejího užívání.
5. Práva věcná, váznoucí na
lodi, zejména dobrovolná práva zástavní,
také podle § 22 zřízená.
6. Byla-li loď zapsána již ve stavbě (§
22), údaj o zápisu tom.
Skutečnosti a poměry tuto uvedené, jež
nejsou prokázány vyrozuměním plavebního
úřadu (§ 6 odst. 2) jest řádně
doložiti.
Údaje uvedené pod číslem 1. (- 5.)
zapisují se do rejstříku a vyhlašují
se objemem, vytčeným v prováděcím
nařízení, v listech veřejných,
ustanovených k tomu.
O provedeném zápisu a obsahu jeho vydá soud
žadateli list rejstříkový a učiní
spolu sdělení o plném obsahu zápisu
plavebnímu úřadu.
Rejstříkový list dlužno na lodi chovati
jakožto povinnou listinu lodní.
Přihlášce k zápisu v rejstřík
a sdělení podle § 19 podléhají
také změny zapsaných skutečností
a poměrů, při čemž jest předložiti
doklady po rozumu § 18 čís. 3 a odst. 2. téhož
paragrafu. Změnu přihlásiti jest k zápisu
nejdéle do šesti neděl ode dne, kdy strana
k přihlášce povinná o ní zvěděla.
Potřebné změny vyznačí se také
v rejstříkovém listu, kterýž
jest soudu co nejdříve předložiti. V
případech pilných přísluší
vyznačení změn v rejstříkovém
listu československým konsulátům na
základě rozhodnutí rejstříkového
soudu.
Obchodní soud nařídí výmaz
lodi z rejstříku, když loď podle sdělení
plavebního úřadu zahynula, nebo prohlášena
byla za neopravnou, nebo pozbyla-li podle odnímacího
výroku plavebního úřadu (§§
9 a 38) práva vlajkového. Zahynutí lodi je
na rovni nezvěstnost trvající po jeden rok,
potvrzená plavebním úřadem, u lodí
plavících se v oblastech arktických nezvěstnost
tříletá. Výmaz lodí z rejstříku
nedotýká se platnosti zástavních práv,
zápisem dříve již vzniklých.
Rejstříkový list jest od loďaře
vyžádat a učiniti nepotřebným;
nemožnost předložení jeho budiž,
není-li zjevnou, loďařem osvědčena.
Vznik a smluvní změny včítajíc
i převod dobrovolného zástavního práva
na lodi zapsané v rejstříku nebo na zapsaném
podílu jejím jsou podmíněny zápisem
v rejstříku; při tom chrání
se původní i pozdější nabyvatel
zástavního práva v důvěře
co do zápisu v rejstříku o vlastnictví
k zapsané lodi a o zástavním právu
jím nabývaném.
Zapsaná zástavní práva působí
také proti poctivým nabyvatelům věcných
práv lodi nevědoucím o zápisu.
Dobrovolná zástavní práva zřízená
ještě před zápisem lodi v rejstřík
(s výhradou případu § 22), jakož
i zástavní práva neprávem vymazaná
v rejstříku působí proti nabyvateli
zástavních práv k zapsané lodi jen,
když o jejich trvání v době nabytí
věděl, nebo při obyčejné dbalosti
věděti musil.
Ustanovení tato nevztahují se na zástavní
práva pro pohledávky z lodních zápůjček
(čl. 271, čís. 4 všeobecného
obchodního zákona, § 258, č. 5 obchodního
zákona uherského), poskytnutých za trvání
námořní cesty.
K zápisu v rejstřík může stavebník
se souhlasem čsl. plavebního úřadu
přihlásiti také loď ve stavbě
a dáti v něm poznamenávati postup stavby,
jakož i doložené stavební náklady.
O zastavení také takovéto lodi platí
v zásadě, co ustanoveno v § 21. Zástavní
práva zapisují se tu jen se souhlasem stavitele
(loděnice) vykázaným listinou ověřenou
soudně nebo notářsky.
Zápisy tyto ději se ve zvláštním
oddělení rejstříku. Loď určuje
se tu prohlášením stavitele a stavebníka
o výměrách lodi stavbou té doby již
ustálených, jakož i o umístění
lodi v loděnici.
Zapisuje-li se v rejstřík loď dohotovená,
přenesou se v její vložku zástavní
práva zřízená podle odstavce 2.
Zevnější zařízení lodního
rejstříku námořního, druhy
zápisů (vklady, záznamy, poznámky)
a jejich podmínky podle obdoby práva knihovního,
jakož i povinné poplatky budou upraveny v mezích
tohoto zákona vládním nařízením.
Pokud v nařízení tomto nebude zvláštních
ustanovení, podléhá řízení
obchodního soudu ve věcech lodního rejstříku
námořního ustanovením o soudním
řízení ve věcech nesporných.
Postup při nuceném výkonu zástavního
práva k zapsané lodi bude ustanoven zákonem
zvláštním.
Loďařem jest vlastník lodi, jenž jí
užívá buď sám anebo skrze jinou
osobu k námořní plavbě výdělkové.
Kdo jako provozovatel užívá k tomu lodi, nenáležející
jemu, platí, v poměru k osobám třetím
i k úřadům za loďaře. Vlastník
může tu nárokům těch, kdo z používání
toho odvozují práva privilegovaných lodních
věřitelův, odpírati jen, bylo-li užívání
lodi vůči němu bezprávné a
provinil-li se věřitel v době, kdy nabyl
pohledávky, nedostatkem poctivosti a víry.
Lodní posádka skládá se z velitele
lodi (kapitána), lodních důstojníků,
lodního mužstva a ostatních osob ustanovených
na lodi.
Velitelem československé lodi dálné,
pokud se týče velké pobřežní
plavby (§ 5, č. 1), může býti:
1. Občan republiky československé, který
získal československý patent kapitána
dálné, pokud se týče, velké
pobřežní plavby. Vydati patent přísluší
úřadu plavebnímu, vykáže-li žadatel:
a) že patentu kapitána plavby, o kterou jde, nabyl
v Rakousku nebo v Uhersku před 28. říjnem
1918,
b) nebo že splnil podmínky pro dosažení
kapitánského patentu plavby, o kterou jde, jak byly
platny v Rakousku a v Uhersku do 28. října 1918,
c) nebo že získal patent kapitána plavby, o
kterou jde, v některém ze státův,
uvedených v prováděcím nařízení,
nebo ve státě, s nímž republika Československá
uzavřela zvláštní smlouvu o námořních
průkazech způsobilosti pro námořní
službu lodní.
2. Občan některého cizího státu,
uvedeného v prováděcím nařízení
nebo státu, s nímž republika Československá
uzavřela smlouvu o průkazech způsobilosti,
jestliže prokáže, že získal ve svém
státě patent kapitána plavby, o kterou jde,
a požádá-li československý plavební
úřad skrze některý československý
konsulát za vydání ověřovací
listiny pro vedení lodi pod vlajkou československou;
při tom musí potvrditi podpisem, že ovládá
zákonná ustanovení československá
o lodích obchodních a zaručiti čestným
slovem, že bude svědomitě dbáti jich
i cti vlajky československé. Československé
konsuláty jsou povolány zjistiti, zda žadatel
zasluhuje důvěry a zda jeho údaje, zejména
též o znalosti zákonů československých,
jsou správné.
Ověřovací listina taková uděluje
se nejdéle na dvě leta a lze ji obnoviti. Konsuláty
mohou, je-li věc pilná, vydati žadateli osvědčení
zatímní, opravňující ho k vedení
lodi pod vlajkou československou, platné nejdéle
po šest měsíců.
Podmínky pro oprávnění k malé
pobřežní plavbě upraveny budou nařízením.
O průkazech námořního poručíka,
pokud zastává na lodi československé
úřad prvního důstojníka, platí
stejná ustanovení jako při veliteli lodi.
Průkaz způsobilosti odpovědného správce
strojů (prvního strojmistra) upraven bude nařízením.
Podmínky pro průkaz způsobilosti strojníků,
topičův a ostatní lodní posádky
budou upraveny nařízením.
K nařízení plavebního úřadu
jest loďař požívající výhod
podle § 34 po předchozím slyšení
povinen přijmouti do lodní služby na dobu nejvýše
jednoho roku osoby, označené úřadem,
s nařízenou průpravou pro službu lodní,
aby vyhověti mohly podmínkám potřebným
k získání úředních průkazů
způsobilosti.
Působnost plavebního úřadu upravuje
se, pokud se tak neděje v zákoně tomto, zákonem
zvláštním.
O stížnostech do rozhodnutí a opatření
plavebního úřadu ve věcech upravených
tímto zákonem rozhoduje ministerstvo obchodu, vyjmouc
stížnosti ve věcech upravených v §§
25 až 30, včetně § 33 a 36, jakož
i ve věcech trestních, vzešlých z překročení
pravidel právě uvedených, o kterýchžto
stížnostech rozhoduje ministerstvo veřejných
prací, a to ve věcech § 26 v dohodě
s ministerstvem obchodu.
Stížnost podati jest do čtyř neděl
u čsl. plavebního úřadu.
Vysvědčení o mírách a nosnosti
lodí mohou vydati podle zvláštních ustanovení
lodní měřiči autorisovaní k
tomu plavebním úřadem.
Vysvědčením těmto jsou na rovni průkazy
o cejchování lodí vydané v cizině,
vyhovují-li podmínkám § 5, čís.
1.
Ministerstvo obchodu se zmocňuje, aby v dohodě s
ministerstvy veřejných prací a financí
poskytlo v případech, kde toho vyžaduje obecný
zájem státní, loďařským
podnikatelům příspěvky neb úvěry
k získáni lodi. Při tom může
si vyhraditi vliv na určování lodních
tarifů dopravních a ustanovení plavebních
linií, vymíniti si výkony a služby pro
účely státní a veřejné
(jako dopravu poštovní a pod.), rovněž
zajistiti si také i zástavní neb užívací
práva k lodím neb k jiným kusům majetku
loďařských podniků.
Podpory a výhody ke stavbě nových lodí
mohou se poskytnouti zvláště tehdy, užije-li
se ke stavbě pomůcek a strojů, vyrobených
v tuzemsku. Lodím věnovaným dovozu nebo vývozu
domácímu možno poskytnouti příspěvky
a výhody úměrné prospěchu,
jejž přinášejí celkovému
státnímu hospodářství. Bližší
úprava podmínek těchto stane se nařízením.
Konsulární úřady československé
jsou povinny poskytovati všemožnou podporu a ochranu
lodím oprávněným nésti vlajku
československou. Poplatky za úřední
výkony konsulátů podle zákona tohoto,
jakož i osvobození poplatková a poplatkové
slevy budou upraveny předpisy zvláštními
ustanoveními.