Příčiny, které počátkem
čtvrtého roku války vyvolaly první
zákonná ustanovení, zvaná ne zcela
přiléhavě ochranou nájemníků,
nejen že přetrvaly válku, ale v míru
teprve ukázaly se tak závažnými, že
o nutnosti ochrany nájemníků sotva kdo pochybuje.
První nařízení bývalé
vlády rakouské z 20. ledna 1917, č. 34 ř.
z. bylo nařízením rámcovým,
kteréž mělo míti účinnost
jen v obcích s mimořádně vysokým
nájemným. V historických zemích českých
bylo vyhlášeno jen pro několik málo
obcí; Prahy mezi nimi nebylo. Účelem jeho
bylo chrániti nájemníky malých a prostředních
bytů před zvýšením nájemného,
a pokud toho bylo k dosažení tohoto účelu
třeba, před bezdůvodovou výpovědí,
berouc zvláštní zřetel k osobám
konajícím vojenské úkoly. Brzy se
však ukázalo, že ochrany před zvýšením
nájemného jest potřebí ve všech
obcích a pro všechny, i pro velké byty.
Druhé nařízení o ochraně
nájemníků ze dne 20. ledna 1918 čl.
21 ř. z. platí již pro všechny obce vůbec
a pro všechny byty, přinášejíc
ochranu, ač jen skrovnou, také podnájemníkům.
Důvody k výpovědi zůstávají
celkem nezměněny. Platnost tohoto nařízení
byla hned původně stanovena jen do 31. prosince
1918.
Také na Slovensku nebyla ochrana nájemníků
neznámou institucí. V Uhrách již v roce
1916 a po té začátkem listopadu 1917 bylo
vydáno nařízení, kterým také
obmezovalo se zvýšení nájemného
a právo výpovědi z bytů.
Nařízení vlády československé
ze dne 17. listopadu 1918, č. 83 sb. z. a n., platné
i pro Slovensko, jest v řadě právní
kontinuity třetím a v našem státě
prvním nařízením, které opírajíc
se o zkušenosti nařízení z roku 1918
přináší zvýšenou ochranu
nájemníkům i podnájemníkům,
zasahujíc hluboce již do úpravy nájemního
práva vůbec. Praxe ukázala, že dřívější
nařízení neskytá dostatečné
ochrany zvláště podnájemníkům
proti zvyšování podnájemného
a jmenovitě také proti výpovědi. Charakteristickou
známkou tohoto nařízení jest snaha
jeho, učiniti přítrž nezřízenému
obchodu s byty, který vedl v praxi k nejrůznějšímu
obcházení předpisů ochrany nájemníků.
Důvody k výpovědi, pořád ještě
jen demonstrativně uváděné, byly rozmnoženy
o další dva dané patrně ve prospěch
pronajimatelů, potřebují-li bytu buď
pro sebe, či své příbuzné,
nebo pro své dělníky. Ochrana nájemníků
byla rozšířena také na smlouvy nájemní
uzavřené na určitou dobu, které až
dosud ochrany té nepožívaly. Účinnost
tohoto nařízení byla předem obmezena
na dobu do konce roku 1919.
Dne 9. února 1919 pod čís. 62 sb. z. a n.,
bylo vydáno nové nařízení
vlády československé, kterým upraveno
a zjednodušeno řízení o výpovědi.
Na příště bylo možno dáti
výpověď jen, svolí-li k ní napřed
okresní soud. Také platnost tohoto nařízení
byla obmezena jen na dobu do 31. prosince 1919.
Obě jmenovaná nařízení ze dne
17. prosince 1918, č. 83 sb. z. a n. a ze dne 9. února
1919, č. 62 sb. z. a n., byla vyhlášena na
Slovensku nařízením ze dne 30. dubna
1919, č. 77/19 (3576/19 pres.).
Nařízením ze dne 17. prosince 1919, č.
671 sb. z. a n., byla platnost obou právě jmenovaných
nařízení prodloužena do konce
března 1920.
Vláda rozhodla se neupravovati nájemní poměr
na příště nařízením,
nýbrž zákonem. Přiměly
ji k tomu nejen ústavní ohledy, ale také
úvaha, že jde tu o předpisy, zasahující
hluboko do práv a zájmů téměř
všech občanů, pozměňující
do konce i platné zákony.
Předem budiž vytknuto, že jako dřívější
nařízení tak tento zákon ne zcela
přiléhavě má název ochrany
nájemníků, skýtaje nemalou ochranu
také pronajimatelům. Obmezuje-li zákon
právo pronajimatele k výpovědi, přiznává
mu je, kdykoli jest výpověď odůvodněna
chováním nájemníkovým, odporujícím
smlouvě nájemní; zamezuje-li bezdůvodné
obohacení jeho z libovolného zvyšování
nájemného, dbá pečlivě toho,
aby pronajimatel neutrpěl škody tím, že
mu dovoluje přesunouti na nájemníky všechny
náklady s domem spojené. Po této stránce
nemohou pronajimatelé zákonu vytýkati, že
nevyhovuje jejich slušným a oprávněným
požadavkům. Uvésti dlužno tu zvláště
ustanovení § 8, odstavce 2. a § 25 o přípustnosti
zvýšení nájemného, i ustanovení
§ 1, odst. 2, č. 3, kterým majitel domu jest
chráněn ve volné disposici svým majetkem
před zneužíváním § 1098
občanského zákona.
Na ochranu nájemníků svaluje často
stavební průmysl vinu, že nemůže
se rozvinouti soukromý stavební ruch, tolik
potřebný k vybudování dostatečného
počtu nových obydlí. Sotva právem.
Příčin, proč soukromý stavební
ruch se nerozvíjí, jest jistě více
a tkví hlavně v nejistotě budoucího
vývoje hospodářských poměrů
a v přílišném zdražení stavebního
nákladu. Kdyby nebylo ochrany nájemníků,
tu by za nynějších poměrů nikdo,
kdo potřebuje místnosti rychle a na vyhlédnutém
místě, nestavěl, nýbrž prostě
hleděl koupí získati vyhlédnutý
dům a výpovědí starých nájemníků
opatřiti si potřebné místnosti. Ostatně
se ochrana nájemníků na nové stavby
podle výslovného předpisu zákona vůbec
nevztahuje. Zákon i positivními předpisy
§ 1, odst. 2, č. 4 a § 2, předposlední
odstavec, má na mysli podporu soukromého stavebního
ruchu. Také tyto předpisy jsou dány výlučně
jen ku prospěchu pronajimatele.
Hlavním obsahem zákona o ochraně nájemníků
zůstává i nadále ochrana nájemníků
před bezdůvodnou výpovědí
a před neodůvodněným zvyšováním
nájemného.
Praxe vztahovala dosud ochranu nájemníků
přes znění nařízení
z 9. února 1919, č. 62 sb. z. a n., kteréž
by bylo připouštělo užíti předpisu
jeho na jakýkoli předmět nájemní
smlouvy, jen na byty a obchodní místnosti. Zákon
rozšiřuje v § 31 ochranu nájemníků
také na jakékoli jiné místnosti,
jmenovitě tedy také na místnosti úřední,
spolkové, ateliery a pod., dosud ochrany nájemníků
nepožívající. Znova způsobem
vylučujícím každou pochybnost prohlašuje
zákon v § 32, že se nevztahuje na domy nové
a na výkon živnostenského oprávnění
ku přechovávání cizinců.
Z umístění obou těchto §§
31 a 32 patrno, že rozšiřují, neb vylučují
ustanovení o ochraně nájemníků
jak co do výpovědi, tak co do nájemného.
Naproti tomu z umístění také nového
ustanovení § 6 plyne, že na pachtovní
smlouvy o provozování živnostenské koncese
v najatých místnostech vztahují se předpisy
ochrany nájemníků jen co do výpovědi,
nikoliv pokud se týkají nájemného.
Změnou poměrů pozbyla významu a nebyla
již do zákonu pojata všechna ustanovení
dosavadního nařízení ze dne 17. prosince
1918, č. 83 sb. z. a n., která zakládala
zvláštní výhody osobám vojenským,
zajatcům nebo rukojmím a osobám požívajícím
vyživovacích příspěvků,
nebo podobných platů z prostředků
státních.
Ustanovení o zvyšování nájemného
doznala za to značnějších změn.
Zákon nečiní již rozdílu mezi
malými a většími byty jako dosavadní
nařízení, podle kterého bylo zvyšování
nájemného u menších bytů dovoleno
jen z důvodů taxativně vypočtených,
kdežto u větších bytů bylo přípustno
podle okolností případu.
Vláda nemohla neuznati, že volání majitelů
domů, aby směli zvyšovati nájemné
tak, aby stačilo nejen k úhradě zvýšených
nákladů na pravidelné udržování
domu, nýbrž jmenovitě také na úhradu
oprav a obnov celého domu, jest do valné míry
odůvodněno. Státní správa i
nájemníci musí míti také zájem
na tom, aby domovní majetek tak vydatný zdroj státních
příjmů, byl stále udržován
v dobrém stavu. Toho nelze se nadíti, ani nemožno
právem očekávati, nebudou-li majitelé
domu s to, aby náklady s domem spojené v přípustné
míře přesunuli na nájemníky.
Zákon chtěje docíliti pokud možno stejnoměrnosti
ve výši nájemného, vychází
z nájemného, které bylo platiti 1. srpna
1914, kdy poměry byly ještě normální,
a dovoluje, aby se toto nájemné mohlo zvýšiti
o 20% beze zvláštního povolení. Naproti
tomu jest zvýšení nájemného přes
tuto míru vázáno na úřední
povolení a možno jen z důvodů v §
8, odst. 2 taxativně uvedených.
Ustanovení dosavadního nařízení
o úrokové míře knihovních
pohledávek na obytných domech bylo přejato
do zákona bez podstatné změny.
Také ustanovení o nájemních úřadech
zůstala celkem beze změny.
Nová jsou ustanovení §§ 27 a 28 o tom,
jaký obsah mají míti veřejná
oznámení o bytech. Ustanovení těchto
paragrafů podobně jako nové ustanovení
§ 12 sledují účel, aby učinily
přítrž nezřízenému
obchodování s byty.
O původní osnově tohoto zákona byla
provedena písemní anketa, které se
zúčastnili také organisace majitelů
domů a spotřebitelů bytů. K návrhům
a námětům v této anketě podaným
bylo při konečné úpravě osnovy
přihlíženo.
Účinnost tohoto zákona bylo nutno obmeziti
do konce roku 1921, poněvadž není známo,
jak se nadále budou vyvíjeti poměry na stavebním
a tím také na bytovém trhu.
Navrhuji, aby po formální stránce tato osnova
byla přikázána sociálně-politickému
výboru s příkazem, aby o ní podal
zprávu do 3 dnů.