Mírová smlouva mezi celnými mocnostmi spojenými
i přidruženými a Čechoslovenskem ze
dne 10. září 1919, jakož i ústava
Národním shromážděním
přijatá a také presidentem republiky sankcionovaná,
obsahuje ustanovení, kterým se musí přizpůsobiti
také předpisu o školství. Smlouva St.
Germainská předpokládá, že bude
ustanoven v naši republice jazyk státní a ustanovuje
ochranu za platností jazyka státního pro
menšiny jinonárodní a také pro příslušníky
církví a ras. Jazykový zákon umožnil
již národnostním menšinám 20%ním
užívati svého národního jazyka
před úřady.
Ve školství rozeznává mírová
smlouva dvojí možnost: jednak školství
veřejné, které stát má vydržovati
poměrným dílem z nákladů na
školství veškeré (čl. 9 smlouvy
mírové) - jednak školství soukromé,
které občané, menšině náležející,
mají právo svým nákladem vybudovati
zrovna tak, jako občané národnostní
většiny. Pokud tedy stát svým občanům
dovoluje zřizovati školy a ústavy soukromé,
platí pro většinu i menšinu práva
stejná. (Čl. 8 smlouvy mírové.)
Rozdělení republiky v župy má za následek
zaniknutí právní existence zemí, což
vede důsledně k tomu, že třeba zákonem
stanoviti, kdo stane se nástupcem zemí ve školství;
nový volební řád do obcí nevyhnutelně
vyžaduje nového ustanovení o místním
dozoru školním, má-li tento dozor zůstati
vůbec zachován.
V souhlase s veškerým učitelstvem, a zajisté
i se všemi činiteli veřejného života,
vyslovuje se zásada, také již v zákoně
ze dne 7. února 1919, č. 76 prohlášená,
že věcný náklad na školství
převezme státní správa. To se týká
zejména obcí. Tím spíše jest
odůvodněno, aby převzal stát i náklad
osobní. Z toho by plynulo, že by ve příčině
školství nebylo jiných konkurenčních
činitelů a že by i zastoupení obce v
dozoru mohlo odpadnouti. Avšak, poněvadž zásada
zákona ze dne 7. února 1919, č. 76 nemohla
býti doposud uskutečněna, ponechává
se i nadále povinnost nésti aspoň na školství
obecné a občanské věcný náklad
obcím, z čehož plyne přirozeně
povinnost, že jsou obce spolučinnými při
dozoru a správě školství, na které
náklad nesou. Jenom v těch místech, kde jsou
národní školy různého vyučovacího
jazyka, bylo účelné pro zjednodušení
věci a zamezení dalších neshod pojmouti
do zákona ustanovení, že i věcný
náklad na národní školy národnostní
menšiny v obci (obecné i občanské školy
menšinové t. j. školy, jichž vyučovací
jazyk jest jiný, než jazyk nynější
většiny zastupitelstva obecního), ponese stát
a veškerá správa jejich, a to i hospodářská,
opatřuje se orgány vládními, nikoli
místní radou školskou a osvětovou.
Avšak neběží jen o organisaci dozoru ke
školství, nýbrž o všecky úkony,
které opatřovati má v nejvyšší
instanci ministerstvo školství a národní
osvěty, tedy i o potřeby kulturní. A tu jest
zajisté účelno, aby nejenom úkoly
školské, nýbrž i tyto kulturní
úkoly, byly opatřovány již od nejnižších
instancí příslušnými orgány.
Historické a umělecké památky, knihovny,
čítárny, letopisy místní, památky
přírodní, pořádání
produkcí a manifestací s tendencí lidově-výchovnou,
to vše zajisté jsou obory činnosti, jež
nemají býti ponechány samy sobě, nýbrž
mají býti řádně organisovány.
To se sice má státi podle příslušných
zákonů o obecních knihovnách a osvětových
sborech, ale je třeba tuto organisaci uvésti v souhlas
i se školou, což se právě uskuteční
součinností místní školské
a osvětové rady a rady knihovní (zákon
z 22. července 1919, č. 430).
Rozložení jinonárodních menšin
vede k tomu, že bylo třeba stanoviti určité
stejnorodé oblasti pro jednotnou správu a určiti,
které jazyky v těchto oblastech jsou jazyky vyučovacími.
Jazyk československý, jakožto jazyk státní,
mějž platnost jako vyučovací jazyk ve
všech oblastech republiky a budiž povinným jazykem
vyučovacím na všech školách, od
škol občanských počínajíc,
ba i v nejvyšších třídách
škol obecných může býti aspoň
nepovinným vyučováním umožněno
šířiti znalost tohoto jazyka. Státní
občané českoslovenští jazyka
německého roztroušeni jsou po celém
území republiky, a jest tedy spravedlivo, aby v
těch obcích - nejenom městech, jak předpisuje
mírová smlouva - kde tvoří značnější
menšinu, aspoň takovou, že v pětiletém
průměru má aspoň 40 školou povinných
dítek v obci, obdržela tato menšina občanův
obecnou školu nákladem veřejným, a aby
i pro menší počet dětí bylo jí
umožněno vydržovati školu soukromou. Jiné
menšiny, polské, maďarské a karpatoruské
tvoří kompaktní území, i jest
tedy účelno, aby jen v té oblasti, k níž
toto území přísluší, bylo
možno zřizovati školy veřejné s
vyučovacím jazykem maďarským, polským
nebo karpatoruským.
Podle tohoto rozdělení jest tedy vhodno, aby jednotlivé
správní oblasti ve školství tvořilo
území všech žup, povstalých ze
země.
1. České, ve kterém jest možno zříditi
školy veřejné s vyučovacím jazykem
československým anebo německým;
2. moravsko-slezské, ve kterém se zřizují
veřejné ústavy s vyučovacím
jazykem československým, německým
nebo polským;
3. území žup slovenských s vyučovacím
jazykem československým nebo maďarským
a německým;
4. území žup karpatoruských s vyučovacím
jazykem československým nebo karpatoruským
nebo německým.
Nadbytkem ještě se dává ministru školství
právo a moc, aby povolil z důvodů uvážení
hodných aspoň soukromé vyučování
ve školství i jiným jazykem, nežli tuto
jsou jmenovány.
Dozor nad školy všeho druhu, ať veřejné
nebo soukromé, vykonává stát. Dozor
vyšší, než místní kulturní
rady, vykonává se podle povahy škol, o něž
jde, dílem orgány zemské školní
a osvětové rady, dílem ministerstva. Organisace
škol národních, obecných i občanských,
opatroven, škol mateřských, jakož i škol
na roveň postavených škole měšťanské,
i dozor na toto školství, připadá zemské
školní a osvětové radě a jejím
orgánům. K tomu přistupuje dozor na školy
střední v posavadním rozsahu. Ministerstvu
školství připadá zřizování
a organisace veškerého školství ostatního.
Avšak i při tom ministerstvo školství
a národní osvěty resp. zemská rada
školní a osvětová, přibírají
k součinnosti v konkrétním případě
i funkcionáře ministerstev a úřadů
jiných, zejména kde běží o stavby
budov školských a veřejných, opatření
zdravotnická, a při různých pracech
odborných, kterých je potřebí, aby
účelu školského a výchovného
bylo dosaženo.
Posavadní okresní školní rady, jakožto
instituce naprosto přežilé, se zrušují
a nahrazují se kulturními komisary okresními
(okresními kulturními inspektory), kteří
jsou orgány zemské rady školní a osvětové,
jejíž jménem vykonávají na určité
oblasti dozor a všechny přípravné práce
potřebné pro rozhodování zemské
rady školní a osvětové, v nevyhnutelných
případech pak činí zatímní
a neodkladné opatření až do konečného
rozhodnutí. Inspektoři odborní pak při
zemské radě školní a osvětové
jsou pověřeni specielním úkolem vykonávati
dozor nad vyučováním určitým
předmětům.
Značných změn bylo potřebí
jednak ve složení místních rad školních
a osvětových, při čemž položen
důraz, aby bylo zastoupeno nejen učitelstvo, nýbrž
i rodiče. Moment, že místní rada vykonává
dozor i jménem státu, naznačen aspoň
tím, že předseda a členové místní
rady školní a osvětové musí skládati
slib do rukou zmocněnce zemské školní
a osvětové rady.
Živel občanský v zemské školní
a osvětové radě uplatňuje se tím,
že župní zastupitelstvo volí do zemské
kulturní rady své delegáty, živel učitelský
tím, že delegáty své vysílá
dílem zemská konference učitelská,
dílem pak zástupce učitelstva jmenuje ministr
školství a národní osvěty.
Všechny tyto reformy jsou vedeny snahou, aby se školská
správa vykonávala rychle a účelně.
Proto se dává značná pravomoc, jak
předsedovi zemské kulturní rady, tak ministru
školství, aby nařízeními a opatřeními
v konkrétním případě umožnili
opatření, které jeví se potřeba.
Z té příčiny opatření
povahy administrativní dějí se s konečnou
platností. To se týká zejména stanovení
počtu tříd podle největšího
nebo nejmenšího počtu žactva a možnost
disponovati učitelstvem podle potřeby, což
již posavadními zákony jest umožněno.
Až dojde podle zákona ze dne 7. února 1919,
č. 76, k tomu, aby stát převzal veškeren
náklad na školství, bude změna tato
míti za následek ovšem novou úpravu,
zejména v dozoru školním. Závazek tento
musí býti splněn, poněvadž jen
za předpokladu jeho platnosti byla přijata řada
důležitých zákonů, jež by
zněly zcela jinak, kdyby měla zůstati v platnosti
působnost obce dotčená §em 20 zákona
ze dne 7. února 1919, č. 76.
Dáti právo každému občanu státnímu,
aby svým nákladem zřizoval školy soukromé
všeho druhu, nezdá se účelným,
když stát sám je ochoten přinášeti
největší oběti rozvoji školství
pro veškeré občanstvo, jednak zabezpečení
učitelstva škol soukromých vyžaduje, aby
se opíralo o sám stát a nikoliv o soukromou
dobročinnost, hlavně však proto, že stát
nemůže se vzdáti rozhodujícího
vlivu na vzdělávání své mládeže
v duchu republiky Československé. Proto stanovena
přesná pravidla o školách a kursech
soukromých. Z těchto úvah vycházeje,
navrhujeme, aby byl Národním shromážděním
přijat zákon, jehož osnovu připojujeme.
Po stránce formální navrhuje se, aby předloha
tato byla odevzdána kulturnímu výboru Národního
shromáždění, aby o ní podal zprávu
a návrh do 3 dnů.
Státu přísluší právo říditi
a organisovati veškeré školství, výchovu
mravní i občanskou, osvětu, vzdělanost
a umění mezi příslušníky
státu Československého, vykonávati
nad ústavy a podniky, věnovanými vědě,
školství, vychovatelství mládeže
i lidu, osvětě nebo umění, vrchní
dozor a je buď svým nákladem zřizovati
a vydržovati, anebo aspoň podporovati, pokud působení
jejich je v souhlase se zákony státu Československého.
Stát pečuje o školství a národní
osvětu tím, že zřizuje a svým
nákladem vydržuje, anebo aspoň podporuje školy,
vzdělávací a vychovávací ústavy
pro dítky občanů československých,
pro jejich učitelstvo, pro pěstování
vědy a umění i odborných vědomostí
teoretických i praktických pro všecka povolání
občanstva, určuje pravidla pro činnost těchto
škol a ústavů, vykonává nad nimi
dozor a mimo to poskytuje studijní podpory, jak na vzdělávání
v hranicích státu Československého,
tak i mimo tyto hranice.
Státní školy a ústavy vzdělávací
a vychovávací jsou:
a) školy vysoké,
b) školy střední a ústavy pro
vzdělání učitelstva,
c) školy odborné všeho druhu,
d) školy národní (obecné, občanské
i pomocné),
e) školy mateřské a opatrovny,
f) různé běhy (kursy) výchovné
a vzdělávací.
O kolika třídách neb ročnících
má se škola organisovati a jak dlouho se má
organisace ponechati beze změny, rozhoduje příslušný
úřad, při čemž platí pro
opatrovny zásada, že má býti v jednom
oddělení nejvýše 40 dítek, pro
školy obecné a občanské, že nemá
býti ve třídě více než
80, avšak ne méně než 30 dítek,
pro školy střední neb odborné ve třídě
ne více než 50, avšak ne méně než
20 dítek. Výminky stanoví od případu
k případu ministr školství. Učitelstvo
na těchto školách je co do práv i povinností
pokládati za státní úředníky.
Veřejné školy a ústavy vzdělávací
a vychovávací nemohou býti zřizovány
i vydržovány jiným nákladem než
státním. Obce nebo župy nemohou zřizovati
a vydržovati škol a ústavů vzdělávacích
vůbec, vyjma opatrovny a školky mateřské.
Zřízení a vydržování škol
církevních a konfesijních upraveno bude zvláštním
zákonem.
Školu vysokou neb střední zříditi,
organisovati a její sídlo stanoviti, je možno
pouze zákonem. Zřizování škol
nižších je zůstaveno příslušným
orgánům vládním v mezích povolených
nákladů. Nižádná škola,
ani soukromá, ani veřejná, nesmí býti
zřízena a otevřena dříve, dokud
úhrada nákladů není zabezpečena.
Vyučovací jazyky na školách republiky
Československé jsou tyto:
a) na všem území republiky Československé
státní, oficielní jazyk československý,
pak jazyk německý;
kromě toho:
b) Na Moravě a ve Slezsku jazyk polský,
c) na Slovensku jazyk maďarský,
d) v Podkarpatské Rusi jazyk karpatskoruský.
Ministr školství a národní osvěty
může povoliti školu i s vyučovacím
jazykem jiným, zejména jde-li o školu soukromou.
Za jakých podmínek přijímají
se žáci do škol určitého jazyka
vyučovacího, stanoví specielní zákony
školské.
Státní jazyk československý je na
všech školách vyšších, nežli
obecná národní škola, povinným
učebným předmětem. Na obecných
školách národních může býti
aspoň v nejvyšších třech ročnících
předmětem nepovinným.
Návštěva obecné školy národní
jest povinnou po osm let, počínajíc školním
rokem, před jehož počátkem dítko
dokončilo šestý rok svého života.
Každý občan republiky Československé
nebo spolek občanů má právo žádati,
aby mu bylo dovoleno vlastním nákladem zřizovati
a vydržovati školy národní (obecné
i občanské), opatrovny a školy mateřské.
Má-li býti zřízení školy
soukromé povoleno, jest potřebí, aby vydržovatel
škol splnil tyto podmínky:
a) učitelé těchto škol musejí
býti bezúhonnými občany republiky
Československé a míti stejnou kvalifikaci,
jako učitelé na školách státních,
stejného druhu,
b) služební a pensijní platy učitelů
těchto nesmějí býti menší,
nežli platy učitelů na školách
státních stejné kategorie;
c) učebná osnova soukromé školy,
o niž se žádá, musí obsahovati
aspoň to, co obsahuje učebná osnova škol
státních stejné kategorie, a musí
býti zemskou školní a osvětovou radou
kontrolována a pokud obsahuje více než osnova
škol státních, musí býti schválena
ministerstvem školství a národní osvěty;
d) školní budova má býti schválena
po komisi, vyslané zemskou radou školní a osvětovou
touto radou, která zjistí, odpovídá-li
budova požadavkům zákonným;
c) vydržovatel jest povinen složiti kauci, rovnající
se aspoň jednoročnímu nákladu na vydržování
žádané školy; kauce bude po zrušení
školy vrácena, prokáže-li vydržovatel
školy, že dostál všem závazkům
vůči personálu i vůči žactvu
a věřitelům;
f) škola soukromá podléhá stálému
dozoru státnímu jak po stránce výchovné
a vzdělávací, tak po stránce zdravotní
a stavební a ubytovací.
Tomu, kdo těmto podmínkám nevyhovuje, nebudiž
zřízení školy povoleno, a škola,
která přestala těmto podmínkám
vyhovovati, budiž zrušena. Školy, zřízené
bez povolení státního, buďtež zavřeny
a vydržovatelé pohnáni k odpovědnosti.
Školou rozumí se ústav, ve kterém se
udílí současně vyučování
aspoň třem žákům z různých
rodin, jež netvoří příbuzenstvo.
Každý občan republiky Československé
nebo spolek občanů má právo zřizovati
učebné kursy (běhy), kterými si mají
žáci osvojiti specielní vědomosti nebo
zručnosti, jako: kursy jazykové, písařské,
strojpisecké, těsnopisné, kreslířské,
řečnické, pěvecké, hudební,
tělocvičné a tomu pod. Ten, kdo kurs řídí
nebo v něm vyučuje, musí prokázati
k tomu u příslušných úřadů
náležitou způsobilost.
Učebné kursy specielní povolují se
příslušnými úřady školskými
a osvětovými za stejných podmínek
jako školy soukromé. Učebné kursy, jež
mají ráz podnikání živnostenského,
anebo směřují k zdokonalení zručnosti
řemeslné, povolují se a jsou kontrolovány
úřady politickými a živnostenskými.
Jinak platí o pořádání a vydržování
učebných kursů soukromých totéž,
co bylo ustanoveno o obecných a občanských
školách soukromých.
Orgány vládní, jimž přísluší
uskutečňovati péči státu v
§u 1 vyznačenou podle tohoto zákona i ostatních
zákonů jsou ministerstvo školství a
národní osvěty, pak úřady i
orgány a ústavy jemu podřízené.
Péčí státu o výchovu školství
a o vzdělání v mezích rozpočtu
státního uskutečňuje ministr školství
a národní osvěty, který si vyžádá,
kde se toho jeví potřeba, součinnosti i jiných
ministerstev. Ministr školství a národní
osvěty, nebo správce ministerstva tohoto
a) pečuje o to, aby se uskutečňovaly
příslušné zákony, za kterýmžto
účelem vydává prováděcí
nařízení k nim i nařízení
administrativní, navrhuje presidentu republiky jmenování
funkcionářů od VI. hodnostní třídy
počínajíc, pokud jsou podřízeni
ministerstvu školství a národní osvěty,
a jmenuje podle příslušných ustanovení
činovníky VII. až XI. hodnostní třídy,
pokud jich jmenování není vyhrazeno úřadům
nižším. Při tom jest povinen říditi
se zásadou, že každý veřejný
funkcionář v republice Československé
musí prokázati kromě odborné své
způsobilosti znalost státního jazyka československého
slovem i písmem. Dispens od úplné znalosti
státního jazyka smí ministr školství
a národní osvěty povoliti pouze výjimečně;
b) připravuje osnovy zákonů, jeho
oboru se týkajících, a pečuje o to,
aby osnovy zákonů byly v souhlase s opatřeními
ostatních ministrů. Za tím účelem
jest také oprávněn vyplňovati prozatímními
nařízeními mezery, objevivší
se v zákonech do jeho oboru příslušných;
c) má právo zřizovati a organisovati
a nákladem státním vydržovati anebo
aspoň podporovati školy, ústavy a podniky,
aby se uskutečnila nebo sesílila péče
státu, v §u 1. stanovená, pokud pravomoc tato
není výslovně svěřena orgánům
jiným, a vydává o tom normativní pravidla,
předpisy a nařízení, jakož i
rozhodnutí a výměry v jednotlivých
případech. Zejména také určuje
nebo navrhuje typ jednotlivých škol, vychovávacích
a vzdělávacích ústavů, a to
všeobecných i odborných;
d) stanoví pravidla o mluvnické a pravopisné
správnosti vyučovacích jazyků ve školách,
c) vydává osnovy učebné a zkušební
předpisy pro všechny druhy škol a ústavů
vychovávacích i vzdělávacích,
šetře při tom zásady, že spisovný
jazyk československý jest povinným učebným
předmětem na všech školách republiky
Československé, vyšších, než
školy obecné;
f) schvaluje učebné knihy a učebné
i vědecké pomůcky a zakazuje vše, co
by účelu, v §u 1 vytčenému, bylo
na úkor;
g) stanoví dobu feriální pro jednotlivé
druhy škol;
h) tvoří a svolává poradní
sbory znalecké neb stavovské, o jednotlivých
oborech své působnosti, hradí jejich náklady
a určuje jejich pravomoc a volební i jednací
řády;
ch) rozhoduje o stížnostech do rozhodnutí
nižších instancí a z moci úřední
zastavuje rozhodnutí nižších orgánů
a úřadů, jsou-ji v odporu se zákonem,
i když proti nim nebyla podána formální
stížnost;
i) rozděluje úřední agendu
ministerstva podle odborů, přiděluje jednotlivé
odbory referentům a bdí nad tím, aby úřední
jednání dálo se ve všech odděleních
souhlasně, rychle a správně, za kterýmžto
účelem přikazuje referentům dostatečný
počet náležitě vzdělaného
personálu, a opatřuje všechna oddělení
příslušnými pomůckami;
f) bdí nad tím, aby vyřizování
úřední dálo se podle jednotných
zásad, pročež svolává, kdykoliv
potřebu toho uzná, příslušné
referenty na poradu, jimž ustanovuje předsedu, nepředsedá-li
sám;
k) má právo jednotlivé části
své úřední agendy buď na dobu
přesně určenou, anebo do odvolání,
svěřiti funkcionářům svého
ministerstva - a to, uzná-li toho potřebu, i mimo
sídlo své vlády působícím
- nebo nižším instancím, se stejným
účinkem, jako by výkon byl sám předsevzal;
l) má právo získávati si způsobem,
jaký za vhodný uzná, úsudek o stavu
škol a ústavů, své péči
svěřených, i o činnosti funkcionářů,
prováděním jeho nařízení
pověřených, jakož i o podstatě,
pokroku a účelnosti školských a osvětových
zařízení cizozemských, vysílati
za tím účelem inspektory, experty i plnomocníky
nejen do míst republiky Československé, nýbrž
i za hranice, a hraditi jim náklad cestovní;
m) vykonává vrchní dozor státu
nad konfesemi a církvemi, stanoví pravidla o jich
účasti ve vyučování a výchově
mládeže i v institucích osvětných,
dále pravidla pro ochranu památek a zařízení
kulturních a etických, pokud zvláštním
zákonem již nejsou stanoveny;
n) činí opatření, jichž
výkon jest mu přikázán ústavou
a zákony.