Moderní stát má za přední úkol
pečovati o všestranný hospodářský
a kulturní rozvoj svého občanstva; úkol
ten uskutečniti přísluší v prvé
řadě správě vnitřní.
K výkonu vnitřní správy potřebuje
však stát přerůzných orgánů,
jež musí určitou působností vypraviti.
Tato organisační činnost jest problémem
velmi nesnadným a vyžaduje pečlivé pozornosti,
nemá-li býti nevhodnou a neúčelnou
organisací, celý rozvoj podvázán nebo
na velikou škodu občanstva znemožňován.
Nesmírný převrat, který světová
válka způsobila v myslích i v životě
národů evropských a vítězství
demokracie kladou na vnitřní správu nové
dalekosáhlé úkoly a všude se objevuje
snaha dosavadní správu podrobiti ve smyslu demokratisace
pronikavé reformě. V Rakousku vytvořil se
historickým vývojem i zákonnou terminologií
jako výsek. vnitřní správy pojem "politické
správy".
Tím myslí se správa záležitostí,
jež v nejvyšší instanci náležely
roku 1868 do působnosti ministerstva vnitra, kultu a vyučování,
zemské obrany a orby, dále.jistý vliv na
některé záležitosti spadající
do působnosti ministerstva financí a obchodu. Časem
se od ministerstva vnitra oddělilo a z valné části
jeho agendu převzalo ministerstvo veřejných
prací, sociální péče a zdravotnictví
a nutno za to pokládati, že v podstatě i záležitosti
těchto ministerstev k politické správě
náležejí. Pojem "politická správa"
jest tedy z části užší, z části
širší než pojem správy vnitřní,
jak jej pojímá nauka. Je to pojem potud formální,
že zahrnuje činnost správní, obstarávanou
politickými "úřady", o jejichž
reformu běží.
Vedle politické správy obstarávané
politickými úřady státními
byla v Rakousku rozsáhlá správa autonomní
obstarávaná samosprávnými korporacemi
územními (obcemi, okresy, zeměmi), jež
však jest namnoze v úzké věcné
souvislosti se správou úřadů politických.
Jest patrno, že politická správa politickými
úřady vykonávaná a správa územních
autonomních korporací zahrnovala v Rakousku převážnou
část vnitřní správy.
V Uhrách byla rozsáhlá část
vnitřní správy v hlavních rysech obdobná
rakouské politické správě obstarávána
municipii.
Osnova drží se názvosloví "vnitřní
správa", protože tímto názvem se
ještě nejlépe označuje předmět
reformy správní, o kterou běží.
V důvodové zprávě se užívá
promiscue i výrazu: správa politická.
Ani v Rakousku ani v Uhrách dosavadní organisace
vnitřní již ode dávna nevyhovovala,
vady její za války vystoupily v plné ostrosti.
Jest proto samozřejmo, že se ozývaly důtklivé
hlasy aby tato přerozsáhlá a nejdůležitější
část vnitřní správy byla podrobena
co nejdříve pronikavé reformě. Ani
vládě nebylo tajno, že nutno reformu tu brzy
podniknouti, aby správa stala se vskutku účinným
nástrojem a vykonavatelem snah čelících
k plnému rozvoji naší republiky. Připojená
osnova jest výsledkem těchto úvah.
Jde tedy prozatím o dílčí reformu,
týkající se středních článků
správní organisace. Následovati bude v dohledné
době reforma nejnižšího článku
správního ústrojí: obce a časem
bude nutno zreformovati i vrcholky správní budovy:
úřady ústřední.
Už na tomto místě se poznamenává,
že problém reformy správy se arci nevyčerpává
otázkami organisačními. O všem tyto
otázky jsou té doby nejpalčivější.
Postupem doby bude nutno přikročiti k řešení
ostatních otázek: správního řízení,
ručení státu a jeho orgánů
atd. Úspěch každé reformy je však
odvislý také od momentů, na něž
právní řád nemůže. Je
třeba převýchovy občanstva i úřednictva.
Republikánské zřízení nesmí
zůstati pouze na papíře, nýbrž
musí přejíti in succum et sanguinem všeho
občanstva se všemi toho důsledky.
K objasnění dosahu připojené osnovy
podává se níže přehled dosavadní
organisace politické správy, jednak v Čechách,
na Moravě a Slezsku, jednak na Slovensku; na to budou uvedeny
výtky, jež se této správě činily,
konečné budou vylíčeny důvody,
jež vedly vládu k organisaci v osnovu vtělené.
Správu vnitřní (politickou) obstarávají
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku jednak
stát, jednak korporace samosprávné (autonomní);
korporace samosprávné jsou pak dvojího druhu:
jednak korporace samosprávy (místní), územní
(obce, okresy, země), jednak korporace samosprávy
zájmové (odborové), jež opatřujíce
zájmy svých členů, plní tím
zároveň i jednotlivé, určité
úkoly správní (na př. advokátní,
notářské komory, obchodní a živnostenské
komory, komory lékařské, nemocenské
pokladny, úrazové pojišťovny, honební,
živnostenská a vodní společenstva atd.).
Pro vnitřní správu jsou ovšem nejdůležitější
A. orgány státu, B korporace územní
samosprávy.
Pro organisaci vnitřní správy v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku převzatou od Rakouska jest
charakteristickým t. zv. dualismus správy, jenž
záleží v tom, že na poli správy
vnitřní existuje vedle sebe dvojí organismus
správní, totiž jednak organismus správy
státní, jednak organismus samosprávy (autonomie)
územní. Každý z těchto organismů
správních jest na druhém organismu zásadně
nezávislým, což došlo také výrazu
zejména v ustanovení článku 2. lit.
b) a c) stát. zákl. zákona ze dne 21. prosince
1867, č. 143 ř. z.; toto ustanovení uznává
výslovně možnost kompetenčních
konfliktů mezi orgány správy státní
a orgány správy autonomní; (nyní srovnati
sluší též ustanovení § 2.
č. 5 zák. ze dne 2. listopadu 1918, č. 3
sb. zák. a nař. státu Československého).
V celku lze rozeznávati dvě kategorie orgánů
státních, jež obstarávají vnitřní
správu, a to:
I. jednak povšechné orgány (úřady)
státní,
II. jednak zvláštní orgány (úřady)
státní.
Povšechné orgány státní obstarávají
veškery agendy správy vnitřní, pokud
by obstarávání některých odvětví
této správy nebylo zvláštními
předpisy svěřeno zvláštním
orgánům státním neb orgánům
samosprávy územní.
Rozsáhlý obor působnosti státních
orgánů na poli správy vnitřní
vůbec nutné s sebou přináší,
že tyto orgány jsou často nuceny opatřovati
si také odborné znalosti, potřebné
k řádnému a účelnému
obstarávání správy vnitřní.
Tyto odborné znalosti opatřují si pak státní
orgány buď
III. u odborných orgánů, jež zařaděny
jsou do vlastní organisace úřadů státní
správy, aneb
IV. u poradních sborů, jež stojí mimo
vlastní organisaci úřadů státních.
I. Jako povšechné orgány státní
fungují: okresní politické úřady
(okresní politické správy),
zemské politické úřady (zemské
politické správy), ministerstva.
1. Základy organisace povšechných úřadů
státních obsaženy jsou v zákoně
ze dne 19. května 1868, č. 44 ř. z., který
byl, zejména pokud jde o osobní a služební
poměry úředníků politické
správy, částečně pozměněn
a doplněn zákony ze dne 15. dubna 1873, č.
52 ř. z. ze dne 14. listopadu 1886, č. 164 ř.
z., a ze dne 31. ledna 1897, c..43 ř. z. a) Jako okresní
politické úřady fungují okresní
hejtmanství. V čele jich stojí okresní
hejtman, ministrem vnitra jmenovaný.
Úřední obvody okresních hejtmanství
i jich sídla stanoví se nařízením
(§ 10. zák. z r. 1868). Úřední
obvody okresních hejtmanství vztahují se
zpravidla na obvody dvou neb více okresních soudů.
Vzhledem k rozsáhlosti větších obvodů
okresních hejtmanství bývají v území
některých okresních hejtmanství zřizovány
mimo sídlo těchto hejtmanství politické
expositury, jež fungují jako politické úřady
I. instance pro některou část úředního
obvodu dotčeného okresního hejtmanství;
zřizování politických expositur děje
se nařízením (zákon z r. 1868 se nezmiňuje
výslovně o politických expositurách).
Z úředních obvodů okresních
hejtmanství jsou vyňaty (§ 4. zákona
z r. 1868) obvody měst s vlastním statutem. V obvodu
těchto měst fungují jako politické
okresní úřady orgány obecní
samosprávy, jez nazývají se magistráty.
(Okresních hejtmanství jest nyní v Čechách
104, - kromě toho S politických expositur, na Moravě
36 a ve Slezsku 9. Města s vlastním statutem jsou
v Čechách 2 (Praha a Liberec), na Moravě
6 (Brno, Olomouc, Jihlava, Znojmo, Kroměříž
a Uh. Hradiště) a ve Slezsku 3 (Opava, Bílsko
a Frýdek).
b) Jako zemské politické úřady fungují:
pro Čechy místodržitelství se sídlem
v Praze, pro Moravu místodržitelství se sídlem
v Brně, a pro Slezsko zemská vláda se sídlem
v Opavě.
V čele každého zemského politického
úřadu stojí podle ustanovení §
2. zákona z r. 1868 zemský šéf (v Čechách
a na Moravě místodržitel, ve Slezsku zemský
president), jenž jest náčelníkem veškeré
politické správy v celé zemi, a jest osobně
zodpověden za úřadování své,
jakož i za úřadování dotčeného
zemského politického úřadu (§
8. odst. 2. cit. z.). Úřední obvody zemských
politických úřadů i jich sídla
jsou stanovena přímo zákonem (§ 6. a
7. cit. zák.). Úředním obvodem každého
zemského politického úřadu jest vždy
celá země.
Zemské politické úřady dohlížejí
nad okresními hejtmanstvími a magistráty;
v Čechách (nikoliv na Moravě a ve Slezsku)
jsou však někteří okresní hejtmani
(počtem 13) pověřeni obstaráváním
služebního dohledu vždy nad několika soudními
hejtmanstvími; tento dohled vykonávají dotyční
okresní hejtmani jménem místodržitelovým.
Pověření těchto okresních hejtmanů
výkonem zmíněného služebního
dozoru stalo se v základě § 9. zák.
z. r. 1868 a to zvláštním nařízením
ministerstva vnitra ze dne 31. července 1868, č.
114. ř. z.; tímto nařízením
byly stanoveny také obvody jednotlivých "dohlížejících"
okresních hejtmanů (později došlo k
nové úpravě těchto obvodů).
2. Obor působnosti politických úřadů
okresních a zemských jest neobyčejně
rozsáhlý a nad míru rozmanitý. Ve
starších, z části dosud platných
právních normách, jednajících
o kompetenci politických úřadů, setkáváme
se ještě s enumerací jednotlivých záležitostí
správy politické, jež náležejí
ke kompetenci úřadů politických -
na př. v nařízení ze dne 19. ledna
1853, č. 10 ř. z. Naproti tomu zákon o organisaci
politických úřadů ze dne 19. května
1868, č. 44 ř. z. upouští již od
výpočtu jednotlivých agend politických
úřadů a uvádí o působnosti
zemských politických úřadů
v § 3, že do působnosti těchto úřadů
náležejí ony záležitosti, které
v nejvyšším stupni spadají do působnosti
ministerstev v § 3. uvedených; také působnost
okresních politických úřadů
vyznačuje týž zákon zcela všeobecné
(§ 11.).
O tom jak značný jest rozsah jednotlivých
agend, přikázaných do působnosti politických
úřadů, podává velmi zajímavý
obraz podrobný výpočet těchto agend,
sestavený ve zprávách komise pro reformu
veřejné správy (příl. 2. k
3 výroční zprávě 1914).
Působnost povšechných orgánů
státních v oboru správy vnitřní
lze všeobecné charakterisovati takto:
Do působnosti politických úřadů
(okresních a zemských) náležejí,
jak už řečeno, nyní veškeré
záležitosti správy vnitřní, t.
j. ony záležitosti, jež v nejvyšším
stupni náležejí do působnosti ministerstva
vnitra, školství a národní osvěty,
národní obrany, zemědělství,
obchodu, veřejných prací a sociální
péče - pokud by některé z těchto
záležitostí nebyly přikázány
do kompetence zvláštních orgánů
státních neb do kompetence orgánů
korporací samosprávy územní neb zájmové
(odborové).
O pořadu instančním ve věcech vnitřní
(politické) správy sluší uvésti:
1. Okresní politické úřady fungují
jako úřady I. instance ve všech záležitostech
správy vnitřní (politické), pokud
by některé z těchto záležitostí
nebyly přikázány k rozhodování
v I. instanci zemským politickým úřadům
neb pokud by rozhodování některých
záležitostí nebylo vyhrazeno přímo
ministerstvu.
2. Zemské politické úřady fungují
pak:
a). buď jako úřad II. instance, rozhodujíce
o záležitostech vnitřní správy,
o nichž v I. instanci rozhodovaly okresní politické
úřady,
b) neb jako úřad I. instance, rozhodujíce
o oněch záležitostech, jež jsou jim přikázány
k rozhodování v I. instanci.
3. Ministerstva fungují pak:
a) buď jako úřady III. instance, rozhodujíce
o záležitostech, o nichž v II. instanci rozhodovaly
zemské politické úřady.
b) neb jako úřady II. instance, rozhodujíce
o záležitostech, o nichž rozhodovaly zemské
politické úřady v instanci I.,
c) neb jako úřady I. instance v záležitostech,
jež jsou vyhrazeny rozhodnutí ministerstev v první
a poslední instanci.
Jako zvláštní orgány státní
zřízeny jsou pro obstarávání
určitých, přesně vymezených
oborů správy vnitřní tyto úřady:
1. úřady policejní,
2. úřady školské,
3. úřady pro agrární operace.
Dalšími speciálními úřady,
jež uvádějí se tu pouze proto,.aby byla
patrna rozvětvenost správního ústrojí
státního, jsou:
4. úřady horní,
5. úřady patentní,
6. úřady poštovní,
7. úřady železniční,
8. úřady finanční,
9. úřady vojenské.
Základy organisace policejních úřadů
jsou vytčeny v císařském rozhodnutí
ze dne 10. července 1850, jež bylo publikováno
v jednotlivých zemích (na př. v Čechách
vyhláškou místodržitele ze dne 1. srpna
1850, č. 142 z. z.). Podle tohoto předpisu náleží
vykonávání policie, pokud není jakožto
policie místní přikázána obcím,
povšechným politickým úřadům.
Zvláštní policejní úřady
jsou zřízeny toliko ve větších
městech aneb tam, kde toho vyžadují zvláštní
poměry místní. Jako zvláštní
policejní úřady fungují nyní:
a) policejní ředitelství (srov. min. nař.
ze dne 3. srpna 1852, č. 166 ř. z.) v Praze a v
Brně,
b) policejní komisařství v Plzni a Mor. Ostravě,
c) pohraniční policejní komisařství
v Podmoklech, Chebu a expositura pohraničního policejního
komisařství v Bohumíně.
Obvod úřední působnosti policejních
úřadů tvoří policejní
rayon, jenž určuje se cestou nařizovací
a jest po případě širší,
nežli obvod města, v němž policejní
úřad jest zřízen.
Rayon policejních ředitelství může
býti po případě rozdělen na
okresy, v nichž jsou pak zřízena okresní
policejní komisařství, podřízená
přímo policejnímu ředitelství.
Policejní ředitelství jsou podřízena
bezprostředně zemským politickým úřadům,
policejní komisařství pak příslušným
okresním hejtmanstvím, v jichž obvodu jsou
zřízena; toliko policejní komisařství
v Mor. Ostravě jest podřízeno přímo
zemské vládě v Opavě. Nejvyšším
policejním úřadem jest ministerstvo vnitra
(min. nařízení ze dne 15. února 1870,
č. 12 ř. z.).
Záležitosti, jež náležejí
do působnosti samostatných policejních úřadů,
jsou vytčeny všeobecně v císařském
rozhodnutí ze dne 10. prosince 1850, jež bylo publikováno
v jednotlivých zemích (na př. v Čechách
vyhláškou místodržitele ze dne 14. února
1851, č. 35 z. z.). Působnost policejních
úřadů, vytčená v uvedeném
rozhodnutí, doznala však později změny
potud, pokud záležitosti t. zv. policie místní
byly předpisy obecních zřízení,
resp. městských statutů přikázány
do působnosti obcí.
V celku lze uvésti, ze do působnosti zvláštních
úřadů policejních spadají zejména
tyto záležitosti:
udržování veřejné bezpečnosti
a vnitřního pokoje, záležitosti hlášení
cizinců, vydávání průvodních
listů (pasů), policie shromažďovací
a spolková, policie tisková, policie zbrojní
a muniční, jakož i vykonávání
bezpečnostních předpisů o třaskavinách,
policie divadelní, dozor nad místnostmi zábavními,
výkon trestního policejního práva
na základě císař. nař. ze dne
20. dubna 1854, č. 96 ř. z., vydávání
nálezů na vyhoštění a odstrčení
ve smyslu zákona ze dne 27. července 1871, č.
88 ř. z., uvalení policejního dohledu.
Jako zvláštní státní úřady
školské fungují za účelem dohledu
ke školám:
1. okresní školní rady,
2. zemské školní rady.
V nejnižším stupni vykonávají dohled
ke školám národním místní
školní rady, jež však nejsou státními
úřady.
Základy organisace a kompetence úřadů
školských jsou obsazeny v §§ 10.-13. zákona
ze dne 25. května 1868, č. 48 ř. z.; podrobnější
předpisy o organisaci a kompetenci těchto úřadů
obsahují pak zvláštní zákony
zemské (zákony o dohledu ke školám)
a to: pro Čechy zákon ze dne 24. února 1873,
č. 17 z. z., jenž změněn částečně
zákonem ze dne 24. června 1890, č. 46 z.
z.; pro Moravu zákon ze dne 12. ledna 1870, č. 3
z. z., jenž změněn byl částečně
zákonem ze dne 27. listopadu 1905, č. 4 z. z. ex
1906; pro Slezsko zákon ze dne 28. února 1870, č.
18 z. z, jenž změněn byl částečně
zákonem ze dne 11. prosince 1890, z. z. č. 3 ex
1891, zákonem ze dne 6. března 1906, č. 15
z. z. a zákonem ze dne 29. května 1907, č.
25 z. z.
O složení školských úřadů
obsahují citované zemské zákony podrobné
předpisy; jež však se od sebe v mnohém
směru různí. Ve všech uvedených
třech zemích jsou okresní i zemské
školní rady úřady smíšenými,
jichž členy jsou:
a) jednak orgány státní,
b) jednak zástupcové místní samosprávy,
náboženských společností a učitelstva.
Ze členů okresních školních rad
jsou orgány státními: přednosta politického
okresního úřadu, pokud nejde o okresní
školní rady zřízené v městech
se zvláštním statutem, neb ve městech,
jež tvoří zvláštní okres
školní a okresní školní inspektor.
Ze členů zemských školních rad
jsou orgány státními: zemský šéf
(v Čechách pak ještě zvláštní
vicepresident zemské školní rady), referenti
pro administrativní a hospodářské
záležitosti školní, a zemští
školní inspektoři.
V čele okresní i zemské školní
rady stojí předseda, jímž jest:
1. v okresní školní radě: přednosta
politického okresního úřadu; předsedou
okresní školní rady zřízené
v městech se zvláštním statutem neb
v městech, jež tvoří samostatný
okres školní, starosta,
2. v zemské školní radě: zemský
šéf; v Čechách jest podle zákona
ze dne 18. dubna 1890, č. 70 ř. z., zřízen
vedle zemského šéfa zvláštní
stálý vicepresident zemské školní
rady.
Všechny školské úřady jsou organisovány
dle principu kolegiálního; z kolegiálního
projednání jsou vyloučeny toliko záležitosti
běžné. Předseda jest oprávněn
výkon usnesení, jež dle jeho mínění
příčí se zákonu, zastaviti,
jsa zároveň povinen předložiti je k
rozhodnutí nejblíže vyššímu
úřadu školskému. Zemské školní
rady jsou v echách dle zákona ze dne 24. června
1890, cís. 46 z. z. a. na Moravě dle zákona
ze dne 27. listopadu 1905, čís. 4 z. z. ex 1906
rozděleny na dva odbory (sekce) český a německý,
z nichž každý jest oprávněn činiti
v mezích oboru své působnosti samostatné
usnesení; kromě schůzí jednotlivých
odborů konají se ovšem pro určité
záležitosti také schůze plenární.
Okresní školní rada zřízena jest
zpravidla pro tak zv. školní okres, jenž zásadně
kryje se s obvodem okresu politického; zákon připouští
však výjimky z této zásady (srov. zejména
zákony o dohledu ke školám pro Čechy
z r. 1870, §§ 21., 22., 28., pro Moravu z r. 1905, §
19.). Působnost zemské školní rady vztahuje
se vždy na celou zemi. Zemské školní rady
jsou zřízeny v sídle zemského politického
úřadu, tedy v Praze, Brně a Opavě.
(Školních okresů jest v Čechách
123, na Moravě 62, ve Slezsku 12).
Do působnosti školských úřadů
náleží vykonávati dohled ke školám
a to: do působnosti okresních školních
rad náleží výkon dohledu ke školství
národnímu, do působnosti pak zemských
školních rad kromě toho také výkon
dohledu k ústavům pro vzdělání
učitelů a učitelek, jakož i dohled ke
školám středním.
Úřady tyto zřízeny jsou na Moravě
a ve Slezsku a to za účelem provádění
zákonů o zcelování pozemků,
o dělení společných pozemků
a úpravě společných užívacích
a správních práv na těchto pozemcích,
a o očistění lesní půdy od
cizích enkláv.
Základy organisace a kompetence těchto úřadů
jsou obsaženy v říšských zákonech
ze dne 7. června 1883, č. 92, 94 a 93 ř.
z. Podrobnější předpisy o organisaci
a kompetenci těchto úřadů obsahují
zákony zemské a to: pro Moravu: zákon ze
dne 13. února 1884, č. 30 z. z., jenž byl částečné
změněn zákony ze dne 22. července
1892, č. 65 z. z. ze dne 18. května 1896, č.
57 z. z a ze dne 14. května 1810, č. 52 a 53 z.
z. dále zákon ze dne 13. února 1884, č.
31 z. z. a zákon z téhož dne č. 32 z.
z; pro Slezsko: zákon ze dne 28. prosince 1887, č.
12 z. z. ex 1888, jenž byl částečně
změněn zákony ze dne 18. května 1896,
č. 35 z. z. a ze dne 7. listopadu 1912, č. 66 z.
z. dále zákon ze dne 28. prosince 1887, č.
13 z. z. a zákon z téhož dne č. 14 z.
z.
Jako úřady pro agrární operace fungují
na Moravě a ve Slezsku:
1. místní přísežní komisaři,
jmenovaní po případě i z osob. jež
nejsou státními úředníky,
2. zemská komise pro agrární operace zřízena
u politických úřadů zemských,
složená jednak z úředníků
státních, z nichž určitý počet
musí náležeti stavu soudcovskému, jednak
z členů zemského výboru; předsedou
této komise jest zemský šéf.
U ministerstva orby jest pak zřízena ministerská
komise pro agrární operace, složená
obdobně jako zemská komise.
Působnost zemské komise vztahuje se vždy na
celou zemi. Na Moravě zřízena jest zemská
komise pro agrární operace v Brně, ve Slezsku
pak v Opavě.
Do působnosti místních komisarů náleží
provádění zákona o zcelování
pozemků a zákona dělení společných
pozemků, do působnosti zemské komise pak
kromě toho také ještě provádění
zákona o očistění lesní půdy
od cizích enkláv.
Zemské komise pro agrární operace jsou smíšené
úřady, v nichž jsou zastoupeny jak orgány
správy státní, tak i orgány samosprávy
místní (zemské). Tyto komise rozhodují
v gremiálních sezeních.
Úřady pro agrární operace fungují
v záležitostech přikázaných do
jich působnosti jako instance (t. j. orgány rozhodující)
a to místní komisaři jako instance I., zemská
komise jako instance II.; jako instance III. funguje ministerská
komise.
Tito odborní rádcové jsou po stránce
organisační včleněni jako součást
státních úřadů; nejsou tedy
sami samostatnými úřady státními
a nemají tudíž práva rozhodovati v záležitostech
správních, nýbrž jsou povoláni
pouze k tomu, aby podávali úřadům,
k nimž jsou přičleněni, dobrá
zdání v záležitostech svého oboru;
některé z těchto orgánů jsou
vedle toho povolány též k tomu, aby konaly
jisté funkce výkonné z rozkazu úřadu,
jemuž jsou přiděleny (na př. úřady
cejchovné, živnostenští inspektoři).
Státní úřad, jemuž jsou odborné
orgány přičleněny, opatřuje
si prostřednictvím těchto odborných
orgánů odborné znalosti, jichž potřebuje
pro své rozhodování; rozhodnuti činí
však vždy státní úřad správní,
nikoliv odborné orgány.
Odborné orgány, jež jsou součástkou
státních úřadů I. instance
jsou zastoupeny jednotlivci; z odborných orgánů
včleněných k státním úřadům
II. instance jsou některé orgány zastoupeny
rovněž jednotlivě i, některé
orgány jsou vsak organisovány kolegiálně.
Z odborných orgánů sluší uvésti:
jichž organisace jest upravena zákonem ze dne 30.
dubna 1870. č. 68 ř. z., který byl později,
pokud jde o služební poměry odborných
orgánů změněn zákony ze dne
24. listopadu 1876, č. 137 ř. z., ze dne 5. ledna
1896, č. 17 r. z. a ze dne 27. září
1901, č. 148 ř. z. Za účelem provádění
zdravotního zákona ze dne 30. dubna 1870, č.
68 ř. z., fungují jako zdravotní odborné
orgány státních úřadů
tyto orgány:
a) při okresních hejtmanstvích, jež
jsou zároveň zdravotními obvody, zeměpanský
okresní lékař, po případě
též zvláštní zeměpanský
okresní zvěrolékař, podřízení
přednostovi okresního hejtmanství; v městech
s vlastním statutem ustanovuje obec sama odborné
zdravotní orgány pro záležitosti, které
při okresních hejtmanstvích náležejí
k poradné působnosti shora zmíněných
státních orgánů zdravotních;
b) při zemských politických úřadech
jest zřízena jakožto odborný zdravotní
orgán zemská zdravotní rada, jež podřízena
jest zemskému šéfovi; členy její
jmenuje jednak vláda, jednak zemský výbor;
mocí svého úřadu jest členem
jejím též zemský zdravotní referent,
jenž jest orgánem státním.
K provádění zákona lesního
(cís. pat. ze dne 3. prosince 1852, č. 250 ř.
z.) jsou politickým úřadům přidány
zvláštní odborné orgány, t. zv.
lesní technický personál; tyto orgány
vykonávají dohled nad lesy, přikázaný
politickým úřadům.
Organisace lesního technického personálu
politických úřadů jest upravena ministerským
nařízením ze dne 1. listopadu 1895, č.
165 ř. z., lesní technický personál
jest přikázán jednak okresním politickým
úřadům a to v ten způsob, že
v úřední obvody několika okresních
hejtmanství tvoří zvláštní
obvod lesní inspekce, jednak zemským politickým
úřadům (obvodů lesní inspekce
jest v Čechách 14, na Moravě 5 a ve Slezsku
2).
Pro záležitosti hrazení bystřin (zákon
ze dne 30. června 1884, č. 117 ř. z. a zákon
ze dne 7. února 1888, č. 17 r. z.), jest zřízen
zvláštní technický orgán. t.
zv. sekce lesnicko-technického oddělení při
ministerstvu orby (zemědělství) se sídlem
na Král. Vinohradech, jejíž působnost
vztahuje se na Čechy, Moravu a Slezsko; tato sekce má
expositury v Brně a Opavě.
Tyto orgány přidány jsou politickým
úřadům jako zvláštní orgány
výkonné, aby obstarávaly technické
funkce potřebné k výkonu státního
dohledu na míry a váhy, zejména aby opatřovaly
míry a váhy úředním znakem.
Organisace jejich spočívá na zákonné
ze dne 31. března 1875, č. 43 ř. z., a ministerské
nařízení ze dne 3. dubna 1875, č.
45 ř. z.