Nutnost reformy veřejné správy uznávána
byla všeobecně již v bývalé monarchii
a jsou v dobré paměti pokusy v tomto směru
vykonané.
Podstatnou vadou všech těchto snah bylo však,
že otázka tato nebyla řešena z hlediska
skutečné věcné potřeby, nýbrž
z příliš jednostranného zájmu
politického a vědomí toto bylo hlavní
příčinou zamítavého stanoviska,
jež zaujal český národ i proti takovým
změnám, jež by nesporné byly odstranily
mnohé, všeobecně pociťované vady
veřejné správy.
Nemůže býti sporu o tom, že způsob
veřejné správy, který na dobu svého
vzniku byl poměrně velmi pokrokovým, přežil
se v mnohém směru za dobu delší poloviny
století a ze hlavní jeho vady těžkopádnost,
strnulost, nákladnost a časté kompetenční
spory mezi úřady státními a samosprávnými,
jež věc zdržovaly a řízení
zatěžovaly, čím dále tím
více poukazovaly na nutnost nápravy. Ale kdyby ani
těch nebylo, nevystačilo by se se starými
útvary již proto, že agenda ohromně vzrostla
a jest velmi mnohotvárnou.
Republika Československá, vzniknuvší
jako nový samostatný útvar státní,
převzala - přirozeně - celou organisaci veřejné
správy tak, jak byla v bývalé monarchii se
všemi jejími přednostmi i vadami a stojí
před nutností provésti potřebné
reformy nejen proto, aby odstranila staré vady ale také
proto, aby uskutečnila jednotnost správy na celém
svém území. Skutečný stav nynější,
kdy jednotlivé části republiky mají
veřejnou správu státní organisovanou
na dvojích zákonech (rakouských u uherských)
a samosprávu zřízenou podle trojích
zákonů zemských a zákonů uherských,
dal se udržeti jen na přechodnou dobu.
Dosavadní stav veřejné správy vylíčen
jest podrobně ve zprávě, kterou vláda
předložila ústavnímu výboru a
jež jest připojena. Stačí proto poukázati
na důvody snesené v této obsáhlé
a cenné práci. Předloženým zákonem
mají v podstatě býti splněny tyto
základní zásady: Veřejná správa
má býti postavena na základy demokratické
a občanstvu má být zabezpečen rozsáhlý
vliv na veřejnou správu a poskytnuta možnost
vyvíjeti širokou činnost pro hospodářský,
sociální a kulturní pokrok obyvatelstva ve
správních územích. Dvojitost správy
má byt odstraněna sloučením státního
ústrojí správního se živlem občanským
tím, že nové úřady župní
i okresní budou úřady smíšenými
sestávajíce ze sborů volených a z
úředníků státních.
Tímto způsobem má býti docíleno
účelné součinnosti obou těchto
dosud ostře od sebe oddělených orgánů
veřejné správy a zvláštním
zákonem o správním soudnictví u úřadů
okresních a župních, na nějž osnova
§§ 58 a 93 se odvolává, povoláno
jest občanstvo k rozhodující činnosti
ve správním soudnictví v rozsahu dosud nikde
neuskutečněném. Při posudku celé
obmýšlené reformy veřejné správy
je proto třeba bráti v úvahu zároveň
i tuto osnovu zákona bez něhož by celé
dílo bylo kusým a nedokonalým.
Vzájemné prostoupení státního
ústrojí správního s živlem občanským
uskutečněné v podstatě tím,
že předsedové nových úřadů
jsou úředníky státními mohlo
by vésti na první pohled k mylnému úsudku,
že obmyšlená reforma veřejné správy
jest - do jisté míry - obmezením dosavadní
samosprávy. Ve skutečnosti není však
tomu tak proto, že nynější rozsah působnosti
samosprávných svazků jest zachován
a jen přesunut na orgány jiné, při
čemž zabezpečen jest státní správě
přiměřený vliv v zájmu jednotnosti
a jednoduchosti celé veřejné správy.
Samospráva v našem starém slova smyslu vykonala
svůj úkol v celku skvěle a bude v historii
vždy její činnosti a úspěchů
vděčně pamatováno. Musí-li
ustoupiti novým útvarům vyhovujícím
lépe potřebám nového státu,
jest to jen důsledek světodějných
událostí, jež národu československému
daly uskutečniti nejkrásnější
jeho tužby po plné a nejrozsáhlejší
samosprávě.
Státní samostatnost národa československého
jest skutečným vyvrcholením jeho samosprávy.
Uvozovací články zákona o zřízení
župních a okresních úřadů
obsahují v podstatě opatření, jež
jsou nutna pro přechodnou dobu. Provedení zákona
musí předcházeti řada přípravných
opatření a je nutno účinnost zákona
položiti do doby, až opatření tato budou
vykonána. Ponechává se proto vládě,
aby nařízením určila, kdy zákon
tento nabývá účinnosti a kdy a které
nové zřízené úřady zahájí
svoji činnost. (Čl. 1. a 2.)
Poněvadž tato reforma správy zasahuje i do
jiných oborů správy, zvláštními
zákony upravených, zůstaveno jest nařizovací
mocí vlády, aby až do další úpravy,
jež provedeno bude příslušnými
zákony, zařídila vše čeho třeba,
aby nenastaly nikde poruchy. (Čl. 3. a 4.)
Článek 5. upravuje v zásadních rysech
kompetenci nových úřadů v porovnání
se stavem dosavadním.
Článek 6. dává vládě
právo odstraniti některé dnes již přežilé
výsady městských obcí, jichž
zejména na Slovensku je poměrné velmi mnoho.
Článek 7. upravuje prozatím zásady
instančního postupu.
Podrobná úprava zákonem jest nevyhnutelna.
Zásada článku 8. jest přirozeným
důsledkem toho, že unifikace zákonodárství
nedá se provésti rychle a překotně.
Požadavek článku 9. jest samozřejmým
a bude jen v sídlech úřadů župních
vyžadovati značnějších finančních
obětí obcí, které však budou
jistě odškodněny výhodami z toho plynoucími.
§ 1. vytyčuje působnost a vzájemný
poměr nových úřadů ve vnitřní
správě.
§ 2. poukazem na zvláštní přílohu
zákona stanoví místní obvody úřadů
župních a ponechává nařizovací
moci vládní stanovení obvodů a sídel
úřadů okresních v území
župy z důvodů účelnosti a hospodárnosti.
Poněvadž je pravděpodobno, že z téhož
důvodu bude třeba provésti některé
menší změny v hranicích obvodů,
ponechává se vládě, aby podle potřeby
nařízením provedla nutné menší
změny. Ostatní ustanovení tohoto paragrafu
vyplývají z přirozené povahy věci.
Příloha A, která jest součástkou
tohoto zákona, nevyžaduje zvláštního
výkladu. Jen tolik třeba připomenouti k §
3., že město Praha, jako hlavní město
republiky, nemůže býti pojato organicky do
svazku župního a že pro jeho správu a
k zajištění jeho všestranného a
úspěšného rozvoje je třeba zvláštní
zákonné úpravy. Rovněž i úprava
obvodů pro různá zájmová veřejnoprávní
sdružení (jako jsou na př.: obchodní
komory), bude provedena podle skutečné potřeby.
§§ 4. a 5. určují obory působnosti
nových úřadů na podkladě dosud
platných zákonů. Je přirozeno, že
ustanovení toto ponechává široké
pole další zákonodárné činnosti.
která je nutna v zájmu sjednocení správy
v celé republice.
Rovněž tak i ustanovení § 6. nutno pokládati
za přechodné a nová úprava cestou
zákona bude nutna v rámci celkové unifikace
zákonů na Slovensku, zatím z uherského
práva převzatých.
§ 7. stanoví, že předsedou okresního
úřadu je okresní náčelník
a župního úřadu župan. Oba jsou
úředníci státní. Tím
není řečeno, že zejména župany
nemohou býti jmenovány osoby z kruhů občanských
mimo stav státních úředníků,
ale osoby takové stávají se tímto
jmenováním státními úředníky
a podléhají pak všem předpisům
pro státní úředníky platným.
Ustanovením, že veřejná služba
odborná upravena bude zvláštními zákony,
vyslovena jest potřeba zákonné úpravy
odborných úřadů při úřadech
župních, zejména státní služby
technické, zdravotní, zvěrolékařské
a lesnické. Tato úprava muže býti provedena
jen se šetřením jednotnosti veřejné
správy a v rámci úřadů tímto
zákonem zřízených.
Ustanovení § 8. jest nutným důsledkem
povlovného a nerušeného přechodu ze
starých správních útvarů v
nové; zákonodárné moci vyhrazeno jest
tu plné právo kontroly nad opatřeními
vlády.
Postupně jak budou nové úřady uváděny
v život, provedena bude likvidace úřadů
a sborů dosavadních. Důležitá
otázka jmění dosavadních korporací
řeší se při tom krátkým,
pro všecky případy účelným
způsobem. Všecko jejich jmění (aktiva
i pasiva) přejde do vlastnictva státu. Při
tom zůstanou práva třetím osobám
na něm váznoucí zachována a je-li
jmění takové věnováno určitým
účelům, zůstane jim i nadále
zachováno.
Stát odevzdá převzaté jmění
po provedení reformy do vlastnictví nebo správy
těm sborům, které nastoupí na místa
bývalých. Ochrana proti přesunům při
změně obvodů je v zákoně jasně
vyjádřena.
Obtížná otázka převzetí
zaměstnanců nynější samosprávy
do služeb státních rozřešena jest
§ 10. Státní správa nemůže
převzíti je s nároky, jež by podstatně
lišily se od služebních podmínek zaměstnanců
státních.
Poněvadž však nelze připustiti, aby dotčení
byli na svých dosud nabytých právech zkráceni,
ukládá zákon určitým novým
korporacím a útvarům, aby ze svých
prostředků hradily jim rozdíl, vyplývající
z vyšších služebních - po případě
- zaopatřovacích požitků nad služební
resp. zaopatřovací požitky, jež po přestupu
do státní služby náležeti jim budou
jako úředníkům státním
podle zařadění.
Při tom přicházejí k platnosti jen
ty služební požitky, jichž úprava
stala se nejpozději do 15. února 1920 a počítají
se do nich služné, místní po případě
činovní přídavky, příbytečné
jen tehdy, je-li náhradou za tyto přídavky.
Nově zřízené sbory mohou závazek
ten plně nebo z části odmítnouti,
avšak jen tehdy, jde-li o úpravy, které byly
provedeny způsobem mimořádným a jsou
ve značném nepoměru k služební
době a způsobilosti se zřetelem k rovnocenné
službě státní.
Tím má býti umožněno, aby o úpravách,
jež staly se pod vlivem poměrů způsobem,
který neodpovídal skutečné potřebě,
znovu bylo uváženo a rozhodnuto. Není pochyby,
že může se tu jednati jen o případy
výminečné.
Ostatní ustanovení tohoto paragrafu nepotřebuje
vysvětlení.
Jen to nutno podotknouti, že za úředníky
a zřízence zkušených autonomních
korporací pokládati sluší, vyjímajíc
učitelstvo národních škol (obecných
i měšťanských), i úředníky
a zřízence ústavů, fondů nebo
podniků, jež byly oněmi zrušenými
korporacemi zřízeny, nebo jejich personálem
spravovány.
Ustanovení zákona o župním zastupitelstvu
jsou podrobná a jasná tak, že není třeba
k nim vysvětlivek.
Jedině o § 19. budiž připomenuto, že
účelem jeho jest, aby opětným svoláním
schůze, z nichž třetí může
jednati a se usnášeti bez ohledu na počet přítomných,
byl zabezpečen hladký chod agendy župního
zastupitelstva i tehdy, kdyby nepochopitelná - ale nikoli
nemožná - netečnost členů byla
tomu překážkou. Ustanovení toto připouští,
aby svolání schůze druhé mohlo býti
zároveň i svoláním schůze třetí
tak, že by schůze třetí konala se -
nesešel-li se dostatečný počet členů
- po uplynutí na př. jedné hodiny a usnášela
by se pak bez ohledu na počet přítomných.
V takových případech, kde by se objevila
toho potřeba pro neúčast členů,
doporučoval by se vždy tento způsob svolávání
druhé i třetí schůze zároveň
proto, aby nenastala zbytečná ztráta času,
jak pro jednání zastupitelstva, tak pro jednotlivé
jeho členy.
§ 23. má zvláštní ustanovení
o tom, kdy ten, kdo předsedá schůzi župního
zastupitelstva může hlasovati.
Zásadou jest, že předseda nehlasuje a že
úředníci mající právo
hlasovací, nehlasují při volbách.
Toto ustanovení jest důsledkem zásady poměrného
zastoupení, která měří stranám
podle výsledku volby. Poněvadž úředníci
nejsou skupinou vyšlou ze zápasu volebního,
nemají ani při volbách, jež provádí
župní zastupitelstvo (volba výboru, komisí)
býti do něho zatahováni a to také
proto, že mají již zastoupení v župním
výboru podle § 26.
Je však možno, že při volbě konané
župním zastupitelstvem bude předsedati člen
župního výboru ustanovený k tomu županem
podle § 17. a tu by neodpovídalo zásadám
poměrného zastoupení, kdyby zbaven byl práva
při volbě hlasovati; proto zákon v tomto
případě dává i předsedajícímu
právo hlasovati. Ustanovení § 24. má
zabezpečiti jednotnost zásad jednacích řádů
pro všecka župní zastupitelstva a výbory.
§ 26. o župním výboru ustanovuje, kteří
úředníci župního zastupitelstva
mohou účastniti se schůzí župního
výboru a že právo hlasovati náleží
z pravidla jednomu, nejvýše dvěma úředníkům,
jež župan určí.
Toto právo úředníků má
býti výrazem jejich zvýšené odpovědnosti
a má pravidelně náležeti jen jednomu
úředníkovi, patrně referentovi o projednávané
věci.
§ 28 K usnadnění správy a k výkonu
některých oborů své působnosti
může župní zastupitelstvo zříditi
zvláštní výbory (komise) a členové
jich mohou býti i z občanů, kteří
nejsou členy župního zastupitelstva, jsou však
v župě usedli. Až rozvine se činnost žup,
bude toho zajisté ke zjednodušení a účelnému
uspořádání správy župních
ústavů a zařízení používáno.
§ 29. jedná o podjatosti celkem obdobně jako
jest tomu v obecním zřízení.
§ 30. jasně vyznačuje, co je vlastním
úkolem župního zastupitelstva a dává
mu dostatek možnosti k činnorodé práci.
Ustanovení, ze župním zastupitelstvům
nepřísluší jednati o věcech politických
jest jen zdůrazněným výrazem potřeby
plodné činnosti ve smyslu následujícího
§ 31. Obyvatelstvo republiky bude míti při
plné svobodě tisku a shromažďovací
vždycky dost příležitosti, vysloviti se
o otázkách politických a není proto
třeba jimi, vedle sborů zákonodárných,
ještě jiné volené sbory zatěžovati.
Působnost hospodářská a správní
jest v zákoně vymezena velmi široce a rozvoj
její závisí od správného pochopení
potřeb veřejné správy a zájmů
obyvatelstva župy. Ustanovení o tom, jak mají
býti opatřeny potřebné k tomu prostředky
a jak má býti vedeno hospodářství
v župě, jejích ústavech a podnicích
jsou jasná a nevyžadují zvláštního
výkladu, zabezpečují opatření
úhrady potřebných a řádně
schválených nákladů a poskytují
nejširší možnost ochrany těm, jichž
zájmů nebo práv dotýkají se
usnesení o poplatcích, dávkách, příspěvcích
nebo naturálních plněních a o předpisech
prováděcích.
Jen k § 49. o finančních komisích budiž
připomenuto, že župní zastupitelstvo usnáší
se o tom, kolik členů má míti finanční
komise a že polovinu tohoto počtu župní
zastupitelstvo volí a druhou polovinu jmenuje ministr vnitra.
Při tom musí více než polovina členů
finanční komise sestávati z osob, jež
nejsou členy župního zastupitelstva; ostatní
členové mohou býti z členů
zastupitelstva. Z toho vyplývá, že župní
zastupitelstvo, volíc polovinu členů komise,
musí aspoň jednoho člena voliti z osob, jež
nejsou v župním zastupitelstvu, ale může
i všecky ostatní zvoliti z občanstva.
Zákon ustanovuje, že členové finanční
komise mají býti odborníky.
§ 52. Usnesení zastupitelstva o tom, béře-li
županovu zprávu na vědomí jest projevem
souhlasu nebo nespokojenosti s jeho činností. Z
té příčiny nelze připustiti,
aby úředníci, kteří podle §
20. mají právo hlasovati, při tom hlasovali.
Má-li župní zastupitelstvo své vlastní
ústavy nebo podniky, může se usnésti,
zda pro správu jich je třeba ustanoviti zvláštní
personál a usnáší se pak, jaká
místa a s jakými požitky mají býti
k tomu konci systemisována. Usnesení o tom podléhá
schválení županovu. Jmenování
úředníků a zřízenců
provádí župní výbor se schválením
županovým.
Účelem tohoto ustanovení jest sesíliti
záruku nepředpojatého postupu při
stanovení míst, platů a výběru
osob. Předepsaný ohled na osoby zaměstnané
dosud v ústavech a podnicích zrušených
korporací, má zabezpečiti vhodné umístění
jejich personálu se zárukou postavení a platů
obdobných zaměstnancům státním,
ovšem za stejných podmínek, to jest, bude-li
dotyčný zaměstnanec vyhovovati podmínkám
pro systemisované místo usneseným.
§ 55 Právo, jež tímto paragr. dává
se županovi, má zabrániti poruchám,
jež by mohly vzniknouti v hospodářství
župy, kdyby župní zastupitelstvo z jakýchkoli
důvodů nesplnilo povinností zákonem
mu uložených. Plné zabezpečené
právo stížnosti členům dotčeného
zastupitelstva jest obranou proti zneužívání
moci županovy.
2. Působnost normotvornou župních zastupitelstev
jasně vymezuje § 56. a v odstavcích b) a c)
ponechává široké pole činnosti.
Požadované potvrzení ministerstva vnitra (§
57.) má zabezpečiti při tom jednotnost vůdčích
zásad u všech župních zastupitelstev.
3. Důležitou působnost ve správním
soudnictví vykonávati budou župní zastupitelstva
jurisdikčními senáty podle zvláštního
zákona, který ústavní výbor
zároveň předkládá.
4. Působnost poradní vyslovena jest § 59. a
kromě toho i § 30.
§ 60. dává županovi dalekosáhlou,
v zájmu státu však nutnou moc, udržující
župní zastupitelstvo, župní výbor
i komise v mezích působnosti vytčených
zákonem a ustanovuje krátkou lhůtu, v níž
ministerstvo vnitra rozhodne o zastaveném usnesení.
Aby průtahem nemohlo býti usnesení ve svém
očekávaném účinku anulováno,
ustanovuje se, že v odpor vzaté usnesení zůstane
v platnosti, nerozhodne-li ministerstvo do 4 neděl. Ministerstvo
je však i samo oprávněno usnesení župního
zastupitelstva, výboru nebo komise zrušiti.
Bylo-li zrušeno usnesení takové, musí
v nejbližší schůzi toho sboru, jehož
usnesení bylo zrušeno, podána býti o
tom úřední zpráva. Každý
člen sboru toho má pak právo nastoupiti stížností
k nejvyššímu správnímu soudu; lhůta
počíná dnem, kdy stalo se v dotčeném
sboru úřední sdělení.
Některé obory působnosti župních
zastupitelstev podle § 31. budou takového významu,
že budou zasahovati do zájmů obyvatelstva více
žup. Budou to na př. otázky vodohospodářské,
elektrisační, komunikační a podobné,
jichž řešení bude nutno prováděti
ze širšího hlediska. Jeví se proto potřeba
učiniti opatření, aby členové
takových župních zastupitelstev měli
na výkon těchto oborů činnosti společný
vliv. Tomu mají vyhověti ustanovení §
63.
Podle § 63. jsou takovými obory působnosti
ve smyslu § 31. jen ty, které:
1. přesahují svým významem rozsah
a potřeby jednotlivých žup.
2. dotýkají se větší části
území zemského župního svazu,
3. nemají důležitosti celostátní.
Poněvadž je nutno zachovati možnost, aby činnost
župních svazů přizpůsobila se
potřebám doby, nelze obor působnosti župních
svazů zákonem podrobně vymeziti. Ponechává
se proto vládě, aby nařízením
provedla potřebnou úpravu ovšem v mezích
§ 63.
§ 64. jedná o orgánech, jež budou vykonávati
působnost svazu. Vyslovena je zásada, že volby
do zemského župního sboru i do zemského
svazového výboru vykonávají se podle
zásady poměrného zastoupení a podle
zákona o volbách župních zastupitelstev,
jehož předpisů užito bude obdobně.
Podrobná úprava volebního řádu
provedena bude nařízením vlády.
Zemský župní sbor rozestoupí se zvolením
8členného výboru na sbory dva a to na zemský
svazový výbor a na zemský svazový
sbor dozorčí. Onen bude výkonným orgánem
zemského župního svazu pro výkon jeho
činnosti, tento sborem kontrolním, jemuž zejména
ve finančním hospodářství zemského
župního svazu náleží rozhodující
vliv. Účast státních úředníků
v zemském výboru i dozorčím sboru
svazovém odpovídá obdobným ustanovením
o župních zastupitelstvech i výborech a sleduje
i zde týž účel, úzký a
stálý styk volených zástupců
občanstva se státní správou.
§ 67. zabezpečuje ministerstvu vnitra přiměřený
a potřebný vliv na činnost zemských
župních svazů s ohledem na zájmy a potřeby
celostátní.
§ 68. umožňuje pro menší úkoly,
než jsou ty, jež označuje § 63., na které
by však jednotlivé župy samy o sobě nestačily,
nebo které byly by jen několika župám
společné, aby 2 nebo i více žup se sdružily
a společně úkoly takové vykonaly.
Požadovaný souhlas ministerstva vnitra jest tu samozřejmou
potřebou dozoru státní správy.
Tato část zákona (o zemských župních
svazech) jest výslednicí kompromisu mezi spornými
názory o potřebě zachovati samosprávu
zemí a může býti jen se zřetelem
k tomu správně posuzována. Není-li
do podrobnosti propracována, dlužno to přičísti
všeobecnému přesvědčení,
že nutno ponechati budoucímu vývoji, aby rozhodl
o tom, bude-li svazů těch a v jakém rozsahu
potřeba a poskytnouti rozvoji jejich činnosti s
dostatek pružnosti.
U každého okresního úřadu, vyjímajíc
ty, jež zřízeny jsou jen pro obvod měst
uvedených v § 3., měst municipálních
nebo měst s regulovaným magistrátem, bude
zřízen okresní výbor, skládající
se z 8 členů, volených na 4 roky podle zákona
o volbách župních zastupitelstev a okresních
výborů.
Členství v okresním výboru (§
71.) zaniká ze stejných důvodů, jež
mají za následek zánik členství
v župním zastupitelstvu. Jen rozhodnutí o tom,
nastává-li ztráta členství
tím, že vzejde neb dodatečně na jevo
vyjde nějaká okolnost, pro kterou by clen ani původně
nebyl volen a nebo když člen z důvodů
nízkých a nečestných přestal
býti příslušníkem strany, z jejíž
kandidátní listiny byl zvolen, nečiní
volební soud, nýbrž župan s konečnou
platností. Úchylka tato jest proto, že zákonem
o volebním soudu nebyla kompetence v příčině
voleb do okresního výboru svěřena
soudu volebnímu, nýbrž ponechána byla
úřadům správním. Opravným
prostředkem proti rozhodnutí župního
úřadu jest stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu. Podrobnosti o řízení
při rozhodování o ztrátě členství,
zejména povinnost poskytnouti dotčenému členu
možnost, aby se vyslovil, budou upraveny zvláštními
předpisy.
Důvody pro hlasovací. právo úředníků
zpravidla ovšem jednoho - v okresním výboru
jsou tytéž jako u výboru župního.
Ustanovení o předsedovi okresního výboru,
který nazývá se okresním náčelníkem,
(§§ 72. a 73.) vyslovují tytéž zásady,
jež platí pro župana. Rovněž o schůzích
okresního výboru platí obdobně táž
ustanovení jako o schůzích župního
zastupitelstva.
§ 76. ustanovuje, že pro okresní výbory
platí obdobně také zásady těchto
paragrafů o župním zastupitelstvu: § 19.
o znovusvolávání schůzí, nesejde-li
se dostatečný počet členů,
§ 22. o veřejnosti nebo tajnosti schůzí.
§ 23. o potřebném počtu členů
k usnášení, o hlasování, o právu
předsedy hlasovati a o tom, kdy úředníci,
mající právo v okresním výboru
hlasovati, nehlasují, § 25. o zápisu §
28. o možnosti zřizovati zvláštní
výbory (komise) § 29. o podjatosti a § 62. o
nárocích členů okresního výboru
na náhradu jízdného a skutečných
výloh, která ovšem vyplácena bude na
účet okresu.
Vyžadované schválení županovo pro
usnesený jednací řád (§ 77.),
má zabezpečiti jednotnost zásad jednacích
řádů všech okresních výborů
v župě.
1. Působnost hospodářská. Tato shoduje
se celkem s působností okresních zastupitelstev
v Čechách s obmezením, že může
býti zmenšena tím, že některé
obory činnosti pojme župní zastupitelstvo do
své působnosti.
Opatřování náhrady nákladů
(§ 79. a 80.) vzniklých z činnosti okresních
výborů. děje se podle stejných zásad
jako u zastupitelstev župních.
Zmínky zasluhuje § 84., který umožňuje,
aby okresní výbor se schválením župního
výboru a župana se usnesl, že zavádí
pro své hospodářství dvouleté
správní období. Této možnosti
bude v praksi užíváno asi jen výminečně
a sotva by se doporučovalo, aby okresy téže
župy měly různá správní
období. O finanční komisi (§ 88.) platí
totéž co bylo řečeno o finanční
komisi v župách.
Okolnost, že okresy v Čechách sdružily
se ve svazy elektrárenské pro výrobu a rozvod
elektrické energie, a že v akci elektrárenské
již daleko pokročily, vedla k tomu, že do §
78. bylo pojato jako odstavec 4. a 5. zvláštní
ustanovení, jež umožňuje, aby okresy,
jež leží i v různých župách
mohly se sdružovati. Tím má býti zabezpečeno,
aby ve velmi cenných pracích elektrisačních,
jež okresy již podnikly, nenastala nejistotou budoucí
úpravy žádná stagnace, nýbrž
aby mohlo býti v nich na daných podkladech i nadále
pokračováno.
2. Působnost pomocná jest nutným doplňkem
činnosti župních zastupitelstev.
3. Působnost jurisdikční a poradní
jest obdobná jako u župních zastupitelstev.
Důležitým jest i ustanovení § 99.
Ustanovení to sleduje cíl, aby dozorčí
kompetence, jež dosud příslušely autonomním
korporacím (okresnímu zastupitelstvu) výboru
(nebo zemskému výboru) byly v mezích daných
potřebami státu vzhledem k nutnosti vhodného
a účelného dozoru zachovány. Ovšem
výboru nebylo tajno, že tu jde vlastně o ustanovení
přechodné, a že bude úkolem budoucího
zákonodárství, aby v krátké
době provedlo potřebnou jednotnou úpravu.
Naposled nutno se zmíniti i o nomenklatuře zákona.
Osnova užívá slova župní úřad,
župan, župní zastupitelstvo. Župním
úřadem se myslí celý souhrn orgánů
obstarávajících správu župní,
tedy i orgány úřednické i orgány
volené. Kde mluví osnova o županovi, má
na mysli element úřednický, v jehož
čele stojí jako šéf župan. Župním
zastupitelstvem jest pak oproti županovi myšlen souhrn
orgánů volených.
Osnova o župních a okresních úřadech
jest prvým krokem k nutné reformě veřejné
správy. Bude úkolem vlády, aby demokratický
obsah reformy této zabezpečila vhodným prováděním.
Zejména vážné úkoly budou vzcházeti
přednostům nových úřadův,
jako předsedům sborů volených a bude
třeba jemného taktu, aby harmonické spolupůsobení,
jež zákonem jest obmýšleno, bylo zabezpečeno.
Kromě toho bude však potřeba pronikavými
reformami ve vnitřní organisaci úřadů
odstraniti nadbytečný formalismus a celý
chod veřejné správy učiniti, při
zachování důkladnosti a přesnosti,
svěžejším a lehčím. Že
bude k tomu třeba správného pochopení
úřednictva pro potřeby doby a všestranné
jeho péče o vybudování dokonalé
veřejné správy, jest samozřejmo. To
samo o sobě však by nepostačilo, kdyby občanstvo
nebylo si vědomo - kromě svých práv
oproti státní správě - také
svých povinností oproti svému státu.
Vážná a hluboká pravda jest ve slovech
našeho prvního presidenta: "Podstata demokracie
je v administraci a samosprávě".
Ústavní výbor navrhuje, aby schválena
byla přiložená osnova zákona.