Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2421.

Zpráva

ústavního výboru k ústavní listině Československé republiky, usnesené ústavním výborem podle § 14. a 17. jednacího řádu.

Ústavní výbor skončil své porady dne 14. února a pověřil zpravodaje, aby vypracoval zprávu pro Nár. shrom. Připravovati ji postupem prací výborových nebylo možno, ježto velmi důležité části, zasahující hluboko do konstrukce ústavního zákona, byly do poslední chvíle předmětem jednání mezi stranami a vládou. Protože zpráva rozdána býti měla už ve středu, zbyly na tuto práci necelé tři dny.

Tímto chvatem omlouvám, že moje zpráva nevyčerpává celé látky, jak by zejména proto bylo potřebí, že protokol o poradách výboru nepodávají plného obrazu o vzniku jednotlivých ustanovení, neboť těžiště práce spočívalo v nesčetných přímo poradách, jednak subkomitetu, jednak zpravodaje s pp. ministrem vnitra a odb. přednostou prof. Dr. Hoetzlem.

K zprávě mé připojena je jako příl. A důvodová zpráva, vlády, v níž sebrán je bohatý materiál srovnávací a která mou zprávu doplňuje.

Návrh ústavní listiny je návrhem ústavního výboru podle § 14. jedn. ř. změněného zák. ze dne 16. ledna 1920 č. 33.

* * *

K uvozovacímu zákonu.

Čl. I.-III.

Teorie angloamerická vytvořila pojem "tuhých" a "pružných" ústav. Bryce (The American Commonwcalth I. str 361) a po něm Dicey (The Law of the Constitution str. 122) zovou pružnými (flexible) ony ústavy, které, jako na př. anglická, mohou býti měněny obyčejným zákonem, kdežto tuhými (rigid) ty, které založeny jsou na zvláštním zákonu k jehož změně je potřebí přesně předepsaných formalit. Sem patří na př. ústava belgická z r. 1831, kterou změniti lze jen, když obě sněmovny se vyslovily, že je toho potřebí, při čemž musí označiti ony části, jichž změna se má týkati (čl. 131). Na to obě sněmovny se rozpustí a teprve nově zvolený sbor zákonodárný dvoutřetinovou většinou v každé sněmovně může změny provésti.

Ve Francii podle čl. 8. ústavy ze dne 25.-28. února 1875 obě komory buď z vlastního podnětu nebo k žádosti presidenta republiky mohou se usnésti prostou většinou hlasů, že je třeba revise ústavy; na to sestoupí se ke společnému jednání jakožto Národní shromáždění které pak absolutní většinou všech svých členů rozhodne o návrzích na změnu. Čl. 2 zák. ze dne 14.- 15. srpna 1884 stanoví, že republikánská forma vlády nemůže vůbec býti předmětem návrhu na změnu.

Ještě tužší jsou podmínky pro změnu ústavy Spojených Států.

Čl. VI. odst. 2. ústavy ze dne 17. září 1787 zní: "Tato ústava a zákony Spojených Států, které podle ní budou sdělány (made in pursuance thereot)... buďtež svrchovaným zákonem země; a soudcové každého státu buďtež jimi vázáni i kdyby ústava nebo zákony některého státu obsahovaly něco, co mu odporuje" [Ústavy některých států obsahují výslovné uznání, že ústava Spojených Států je zákonem svrchovaným na př. ústava Oklahomská z r. 1907: "The Constitution of the United States is the supreme Law of the land".]

Postup, kterým ústava federální dá se změniti, čl. V. vymezuje takto:

návrh na změnu může býti učiněn

1. buď kongresem, vysloví-li se obé komory dvoutřetinovou většinou, že změny je potřebí, nebo

2. parlamenty tří čtvrtin všech států, podají-li totiž žádost kongresu, aby svolal ústavodárné shromáždění (general convention), jež by potřebné změny navrhlo.

Ať podnět vyšel z kongresu nebo ze státních parlamentů, konečné schválení vyhrazeno je státům, neboť platnost změny závisí na tom, přijmou-li ji tři čtvrtiny států buď svými parlamenty nebo zvláštními konvencemi, k tomu konci přímo zvolenými, podle toho, který způsob kongres určí. [Jak má býti zvoleno ústavodárné shromáždění v případě, že podnět ke změně vysel od států, čl. V. neustanovuje. Náleží tedy patrně kongresu, aby to určil. Veškeré dosavadní změny ústavy a dodatky k ní vyšly z podnětu kongresu. - Wilson (The State str. 524) praví, že změna ústavy není možna bez souhlasu dvou třetin kongresu a tří čtvrtin státu. To zdá se býti případným jenom pokud návrh na změnu pochází od kongresu, - pochází-li od států, je věcí kongresu svolati generální konvenci. Jeho souhlasu k usneseným změnám se nevyžaduje. - Jedna změna ústavy vyloučena je z moci pouhé kvalifikované většiny států: podle čl. V. nemůže totiž žádný stát zbaven býti bez svého souhlasu práva na stejné zastoupení v senátě. Kdyby takováto změna byla usnesena, nenabude platnosti, odpírá-li jí postižený stát. Tím arci není obmezeno právo, změniti způsob volby senátorů, která r. 1912 byla uzákoněna.]

Do roku 1870 provedeno toliko 15 změn; od té doby jedna (r. 1912) a jak se zdá, za války nebo krátce před ní druhá.

Zkušenosti z bývalého mocnářství rak.-uh. učí, jak zhoubné jsou časté změny ústavy, jejíž instituce nemohou se vžíti, která proto nemá a nemůže míti vážnosti a stává se hříčkou v rukou nesvědomitého panovníka a ovšem i politických stran.

Maje tyto zkušenosti na mysli, ústavní výbor rozhodl se pro ústavu tuhou.

Ústavní listina je svrchovaným zákonem, jemuž nesmí, a to pod neplatností, odporovati žádný zákon jiný. Ke změně nebo doplnění jejímu je třeba (§ 33) zvláště kvalifikované většiny, a aby nemohla jen jaksi mimochodem při sdělávání některého zákona býti měněna, byl do čl. I. vládní osnovy k návrhu zpravodajovu vsunut odst. 2., že změny mohou býti provedeny jen zákony za ústavní označenými. Členové Nár. shrom. budou míti plné vědomí o jakého dosahu zákon jde.

Aby předpisů ústavní listiny ve všech směrech bylo šetřeno, k tomu dosazen je ústavní soud, jehož právem je, netoliko zkoumati shodu jiných zákonů s ústavní listinou, nýbrž i zjistiti, zda změna její stala se způsobem předepsaným: t. j. zákonem za ústavní označeným.

Na ochranu ústavy byly i čl. I.-III. uvozovacího zákona prohlášeny za součást ústavní listiny.

Čl. IV. V. a VII.

obsahují ustanovení přechodná.

Čl. VIII.

Vládní osnova zamýšlela vypočísti zákony, které vyhlášen m ústavní listiny pozbývají platnosti. Obava, že by sebe pečlivější výpočet zůstal neúplný, a zejména spleť zákonů uherských vedly k nynější formulaci čl. VIII. Platnosti pozbývají:

a) všechny zákony nebo jednotlivá ustanovení jejich odporující ústavní listině,

b) všechna ustanovení odporující republikánské formě státu na př: §§ 58 a). 63. 64, 65 a) tr. z.,

c) všechny dřívější ústavní zákony a to nejen bývalé říše rak.-uher. nýbrž i prozat. ústava ze dne 13. listopadu 1918, č. 37 sb. z. a nař., a zákon ze dne 11. března 1919, č. 138 a z 23. května 1919, č. 271 (čl. 1. zák. z 28. října 1918, č. 11 pozbyl platnosti už prozat. ústavou). Zákony tohoto druhu jsou neplatny in toto, tudíž i potud, pokud by jednotlivá ustanovení jejich, nejsouce s ústavní listinou v odporu, mohla vedle ní platiti, na pr. státní zákl. zák. o všeob. pr. státních občanů ze dne 21. prosince 1867, č. 142, o moci soudcovské č. 144 atd.

Ústavní listina je základním zákonem naší republiky; všechen právní obor, který upravuje, upravuje výlučně a nesmí i pokud by se mezery vyskytly, doplňována býti ústavními zákony bývalého mocnářství rakouského.

O ústavní listině.

Ustanovení všeobecná.

§ 3.

Ústavní listina v § 3. prohlašuje jednotnost a nedílnost veškerého území naší republiky a upravuje ve shodě s čl. 10-13 smlouvy Saint-Germainské ze dne 10. září 1919 ústavní poměry Podkarpatské Rusi, jejíž lid odtrhl se od bývalé říše rakouskouherské a z vlastní vůle připojil se k naší republice.

Státoprávní poměr je tento: podle úvodu k smlouvě ze dne 10. září 1919 národové Čech, Moravy a části Slezska jakož i národ na Slovensku rozhodli se z vlastní vůle spojiti se a skutečně se spojili trvalým sjednocením, aby vytvořili stát jednotný, svrchovaný a samostatný. Rusínský národ na jihu od Karpat k tomuto sjednocení se připojil [Český překlad smlouvy je potud vadný, že překládá obrat "par une union permanente" slovy: - spolkem trvalým" Nejde o spolek, nýbrž o sjednocení.] a vědomě spolu s námi vytvořil stát jediný, tedy nikoli federativní nebo spolkový.

Národ. shromáždění plníc závazek, jejž stát náš oproti hlavním mocnostem spojeným a přidruženým v čl. 10. cit. smlouvy na sebe vzal, upravuje ze své svrchované moci - a to pro důležitost věci formou ústavního zákona - území Podkarpatské Rusi jako jednotku samosprávnou, již vybavuje samosprávným sněmem, a jemuž vymezuje zároveň jeho působnost.

V čele správy Podkarpatské Rusi bude guvernér, jmenovaný presidentem republiky k návrhu vlády, která přirozeně odpovídá ze svého návrhu Nár. shrom. Guvernér, jejž president správou pověřuje, podřízen je vládě republiky, ale odpověden je také sněmu Podkarpatské Rusi, který na činnost jeho dozírá.

Obyvatelé Podkarpatské Rusi zastoupeni budou v obou sněmovnách Nár. shrom. přiměřeným počtem svých poslanců a senátorů.

O moci zákonodárné.

Úvaha všeobecná.

Moc zákonodárnou vykonává jako svrchovaný sbor pro celou republiku Národní shromáždění, které část své pravomoci přeneslo pro území Podkarpatské Rusi na sněm pro ně zřízený, který tudíž svou pravomoc odvozuje státoprávně od Nár. shromáždění. Pokud Nár. shrom. změnou ústavy neupraví pravomoc jeho jinak, nemůže zasahovati do oboru jeho působnosti. Zákony, které by tak učinily, byly by neplatné (čl. I. uv. zák. a § 3 úst. listiny, § 18. zák. o úst. soudě).

Nár. shromáždění skládá se ze sněmovny poslanecké a senátu.

Otázka, má-li náš zákonodárný sbor míti komoru jednu nebo komory dvě, byla předmětem dlouhých jednání a houževnatých zápasů. Proti senátu vyslovily se velmi rozhodně kluby poslanců sociálně-demokratických a katolické strany lidové; pro senát kluby agrární a nár. demokratický a poslanci slovenští. Klub československé strany socialistické nebyl zásadně proti senátu, ale byl pro korporaci rázu hospodářského. Dlužno ovšem podotknouti, že ve všech klubech byli i stoupenci názorů opačných.

Spory podobné, ale mnohem těžší, prodělávaly i jiné státy. Na doplnění toho, co o systému jedno a dvoukomorním pověděno bude k osnově zákona o senátu, uvedl bych zde z ústavních dějin jiných států jen toto:

Anglie měla podle Maitlanda (Constitutional History of England str. 175) systém dvoukomorní od polovice 14. století. Když král potřeboval peněz, svolal zástupce kněžstva, baronů a měst jako representanty těch, kteří se modlí, bojují a pracují, aby mu je povolili. Původně každý stav sám se zdaňoval. Asi od polovice 14. století jali se společně zasedati zástupci kněžstva a baronů, kdežto zvolení zástupcové měst konali sezení zvláštní. Tím vznikla sněmovna poslanecká a sněmovna lordů. Změna nastala za Cromwella.

Dne 4. ledna 1649 sněmovna poslanecká přijala tuto resoluci:

"Původem veškeré spravedlivé moci po bohu je lid. Lidoví poslanci shromáždění v parlamentě, byvše zvoleni lidem a representujíce jej, mají svrchovanou moc v národě; cokoliv usneseno nebo vyhlášeno bylo jako zákon lidovými poslanci shromážděnými v parlamentě, má moc zákona a všichni občané jsou tím vázáni, třeba by král nebo sněmovna lordů nebyli spolupůsobili nebo nedali k tomu souhlasu."

Dne 6. února 1649 sněmovna přijala tuto resoluci další:

"Sněmovna lordů je zbytečná a nebezpečná, budiž zrušena a k tomu konci předložena osnova příslušného zákona."

Když v témže měsíci došlo na zrušení království, výkonná moc svěřena státní radě o 41 členech zvolených na rok a sněmovna poslanecká, jež měla 105 členů, stala se jediným sborem zákonodárným. Podle ústavního zákona (Agreement of the Nation) parlament měl býti koncem roku rozpuštěn, ale válečná doba toho nepřipouštěla. Když nastal mír, sněmovna nechtějíc se vzdáti své moci usnesla se dne 17. listopadu 1651, že zasedání má skončiti teprve za tři léta. t. j. 3. listopadu 1654, protože tolik času vyžadovati budou porady o nové formě vládní. Její chování čím dál tím více bralo na se povahu vlády oligarchické. Cromwell roku 1652 vyslovil se o poslancích velmi příkře "Nelze jich udržeti v hranicích spravedlnosti nebo rozumu. Jsou svrchovanou mocí v národě, nikomu nezodpovědní a poněvadž není mocí jim koordinované nebo vyšší, není nikoho, kdo by je kontroloval neb řídil. Nevyskytne-li se nějaká autorita nebo moc tak silná a vysoká, aby je zkrotila, uvedla věci do lepšího pořádku, a učinila konec dosavadním nehoráznostem, nebude lidský rozum s to uchrániti nás zkázy". Nesnesitelné chování sněmovny vedlo konečně k návrhu, aby vybrán byl určitý počet vynikajících počestných mužů, kteří by úpravu příští ústavy vzali do svých rukou. Pod tímto tlakem teprve sněmovna jala se raditi o novém parlamentním zákoně, do něhož pojala ustanovení, že všichni dosavadní poslanci, aniž se podrobí volbám, mají býti členy nového parlamentu a že jen oni mají rozhodovati všechny otázky příštích voleb se týkající. Takové poslancování na do smrti bylo příliš okatým uchvacováním moci, pročež Cromwell svolal společnou poradu svých přívrženců se zástupci sněmovny na den 19. dubna 1653, ve které mělo býti pokračováno ještě dne následujícího. Zástupci sněmovny zaručili se, že do ukončení porad nebude nic podniknuto pro uzákonění parlamentní osnovy, avšak poslanci nedbajíce daného slibu a majíce na mysli jen svůj prospěch snažili se odhlasovati zákon hned dne 20. dubna. Když Cromwell o tom zvěděl, vnikl do sněmovny, vyčinil poslancům opilců a neřestníků a prostě je rozehnal. Dne 4. června svolal t. zv. malý parlament, který měl říši dáti ústavu, ale neosvědčiv se, rozešel se dne 2. prosince téhož roku. Cromwell vyhlásil pak t. zv. Instrument of Government: přijal titul protektora, k ruce přibral si 15člennou státní radu a ustanovil, že má býti zvolen nový parlament o 400 poslancích. Pro voliče stanoven census 200 liber. Doba zasedání měla býti tříletá a parlament neměl býti rozpuštěn, nezasedal-li aspoň 5 měsíců. Sněmovna nově zvolená sešla se dne 3. září 1654, ale práce její rovnala se nule. Cromwell vyložil tudíž předpis zákona o lhůtě pětiměsíční v ten smysl, že míněny jsou měsíce lunární a sotva dopadl dvacátý týden, rozpustil ji dne 22. ledna 1655. Nový parlament svolal pak v září roku 1656. Připadl mu úkol učiniti konec oligarchii a absolutismu, neboť pokud parlament nezasedal, Cromwell vydával nařízení s platností zákona. Pack, jeden z poslanců za Londýn, dal dno 23. ledna 1657 podnět, aby byla vzata v úvahu "zlepšená ústava", spočívající na parlamentu dvoukomorním a sesílení mocí protektorově. Tento podnět zhuštěn byl v osnovu zvanou Petition and Advice o 18 článcích, která uskutečňuje moderní zásadu brzd a protivah, arci s odchylkou podmíněnou tím, že v tehdejší době nebylo ještě instituce odpovědných ministrů. Ve spisu jemu podaném Cromwell byl žádán,"aby v budoucnosti ráčil svolávati parlamenty o dvou komorách nejdéle jednou za tři léta, a aby žádný zákon nebyl měněn, suspendován nebo odvolán, a žádné nové zákony vydávány leč parlamentem". Horní sněmovna myšlena byla jako brzda na sněmovnu dolní, protektor s rozšířenou pravomocí jako protiváha parlamentu a parlament jako protiváha zvůli protektorově. (Viz Hallam: Constitutional History of England kap. X. odd. 2; Bright: History of England sv. II. str. 688 násl.; Page: Imperialism and Democracy str. 54 násl.)

Od té doby Anglie až dosud má parlament dvoukomorní.

Podobně skončilspor i v Severní Americe.

Když anglické kolonie odtrhly se koncem 18. století od země mateřské, bylo se jim také rozhodnouti pro systém jedno- nebo dvoukomorní.

V době té lidstvo bylo pod vlivem přirozeno-právních nauk Rousseauových, jemuž vláda representativní byla zlem a známkou degenerace, následkem přílišné starosti o soukromé zájmy a neochoty, obětovati se celku. Rousseau arci uznával, že i velikost říší znemožňovala, aby všichni občané shromažďovali se na jediném místě, a se s vládou representativní jako s nutným zlem konec konců jakž takž smiřoval. Jedním z nejhorlivějších hlasatelů zásad Rousseauových byl Tomáš Paine, "zkázonosný meteor" jak jej Adams nazval ve své autobiografii, který v zimě r. 1775 přišel do Ameriky a ihned horlivě jal se hlásat nauky Rousseauovy. V Americe byly tři proudy znatelny: v jižních koloniích proud konservativní se sklonem k monarchii a aristokratismu, který však brzo odsouzen byl k bezvýznamnosti; druhý proud, mírně republikánský, representován byl Johnem Adamsem; třetí krajně demokratický veden byl Painem a Franklinem. Paine krátce po svém příchodu do Ameriky uveřejnil spis Common Sense. "Máme ve své moci", pravil v něm Američanům", založiti nový svět. Příležitost, jako dnešní, nenaskytla se ode dnů Noemových". Snil, jako Rousseau, o "vhodném stromu, který by byl parlamentní budovou a pod jehož větvemi celá kolonie by se shromažďovala, aby se radila o veřejných věcech" a ve kterém "každý muž podle přirozeného práva by zasedal". Kdežto Montesquieu shledával přednost anglické ústavy v rozdělení vládní moci v zákonodárnou, soudní a výkonnou, Paine prohlašoval toto rozdělení v důsledcích za kontradikci a systém brzd a protiváh za "čirou absurdnost". Byl pro zřízení co nejjednodušší, odvolávaje se na "zásadu přírody, která žádnou umělostí nebyla překonána; čím jednodušší věc, tím méně podléhá nebezpečí, že bude uvedena v nepořádek, a stane-li se tak přece, tím snáze dá se uvésti do pořádku".

Uznav, že jednotlivé kolonie, nabudouce velkých rozměrů, nebudou moci usnášeti se ve shromáždění všech mužů, shledal, že pak bude nutno, "aby zákonodárnou činnost vykonávali vybraní mužové, zvolení z celého tělesa, u nichž bude lze předpokládati tytéž snahy, jaké mají ti, kdož je zvolili, a kteří by jednali stejně, jako kdyby celé těleso bylo pohromadě". Zásada jednoduchosti vedla jej k systému jednokomornímu. Aby poslanci nenabyli přílišné moci, voleni by býti měli jen na krátkou dobu.

Franklin podlehl úplně vlivu Paineovu, což je vysvětlitelno jednak osobním stykem s ním - Franklin poznal Painea už v Londýně, když tam pobýval v zájmu amerických kolonií - jednak tím že vyrostl v naukách francouzských encyklopedistů, jimiž i Paine byl odchován. I on byl pro systém jednokomorní, třeba nestál proti odpůrcům jeho tak úporně jako Paine. V dopise řízeném na svého přítele Le Veillarda praví: "Pokud jde o dvě komory, jsem toho mínění, že jedna by byla lepší, avšak, příteli, žádné lidské věci a zřízení nejsou dokonalé, a snad je tomu tak i s našimi míněními." Když zvolen byl presidentem ústavodárného shromáždění v Pennsylvanii a byl tázán po svém úsudku o dvou komorách, vyjádřil jej takto: viděl kdysi povozníky, kteří měli zapřaženy po dvou párech koní; když měli sjížděti s kupce, přepřáhli jeden pár dozadu a hnali jej do kopce, kdežto druhý pár, podporován vlastní vahou vozu, překonával jejich odpor a táhl vůz pomalu dolů. Jindy přirovnával dvoukomorní parlament k dvouhlavému hadu, který se plazil k potoku, aby se napil. Prolézaje plotem, narazil na kůl, který se dostal mezi obě hlavy, jedna chtěla napravo, druhá nalevo, a nežli se dohodly, had pošel žízní. Jeho demokratickému smýšlení příčilo se samo názvosloví "horní" a "dolní" sněmovna. Zavrhoval pomyšlení, že by jedna sněmovna měla býti volena zámožnými, druhá lidovými vrstvami národa, vytýkaje zastancům takového návrhu, že pokládají za to, "že moudrost a bohatství jdou ruku v ruce". Poukazoval také na nedobré zkušenosti, které kolonie pennsylvanská učinila s horní sněmovnou, v níž zastoupeny byly rodiny aristokratické a velkostatkářské, a která často dovedla zmařiti přání lidu. Franklin obával se také, že nebude dosti způsobilých poslanců pro dvě sněmovny, z nichž by pak každá byla příliš slabá",aby podporovala dobré a zmařila špatné opatření". Franklin z odporu proti systému monarchistickému byl také proti tomu, aby v čele výkonné moci byl guvernér. Když mu bylo namítáno, že neodvislost a stabilita správy by vyžadovala, aby první úředník byl mimo nárazy každoročních voleb, odbyl námitku slovy: "Není takovéto rozumování způsobilé dosaditi monarchii aspoň doživotní, jako bylo v Polsku?"

Proti Paineovi a Franklinovi postavil se s velikou rozhodností John Adams. V dopise Leeovi ze dne 15. listopadu 1775 vyslovil se pro trojdílnost vládní moci. "Každá z těchto tří mocí je protiváhou oběma druhým, čímž jedině lze brzditi a obmeziti sklon lidské povahy k tyranii a zachovati kterýkoli stupeň svobody v ústavě." Pro parlament navrhoval "sněmovnu poslaneckou", která by representovala lid a radu o 12 až 28 členech, jejíž členy by sněmovna poslanecká volila buď z vládních řad nebo z občanstva vůbec. Rozumělo se mu samo sebou, že za poslance měli by býti voleni toliko "mužové nejmoudřejší a nejlepší" (Thoughts on Government). Nutnost dvou komor odůvodňoval líčením vad jediné sněmovny: podléhá neřestem, nerozvážnostem a křehkostem jako jednotlivec; jedná ukvapeně, dá se strhnouti vášní, nadšením a náladou; je hrabivá, vymýká se břemenům, která uvaluje na jiné; je chtivá moci, mohla by se prohlásiti za trvalou a zbaviti tak kontroly voličstva.

Každé z obou komor Adams přiznával negativní veto proti zákonům druhou komorou odhlasovaným. Franklin zvítězil na celé čáře v Pennsylvanii. Ústavodárný sbor (konvent) ustaven byl takto: když šlo o obeslání kontinentálního kongresu r. 1774, občané zvolili si v jednotlivých hrabstvích t. zv. hrabské komitéty, které vyslaly delegáty do něho. Na tyto komitéty obrátilo se nyní městské zastupitelstvo filadelfské, aby jmenovaly zástupce, kteří by se poradili o způsobu, jakým provésti volby do konventu. Sešlo se jich 108 řádně pověřených a usnesli se, že v konventu má býti po 8 zástupcích z Filadelfie a každého hrabství úhrnem 96 členů. Volby provedeny dne 8. července 1776 a už dne 15. července konvent se ustavil. Předsedou zvolen Franklin. Do 5. září vypracován byl návrh ústavy, jenž vytištěn a rozšířen byl mezi lid. Dne 16. září konvent znovu se sešel, předsevzal podle pronesených námitek některé změny, a dne 28. září 1776 přijal a vyhlásil novou ústavu, jež měla tuto formu:

Zřízena jediná "sněmovna representantů svobodných občanů státu pennsylvanského", volitelná každého roku a nadaná mocí téměř neobmezenou. Výkonná moc svěřena 12členné "nejvyšší výkonné radě", do níž Filadelfia a 11 hrabství venkovských volilo po 1 členu na tři léta. Obnovovala se každým rokem jednou třetinou, neboť 4 členové každým rokem vystupovali. Rada volila společně se sněmovnou ze členů rady předsedu na 1 rok, který měl titul "presidenta státu pennsylvanskěho". Ani rada, ani president neměli právo veta proti usnesením sněmovny; rada netvořila žádnou první komoru, a nejen že neměla žádné moci zákonodárné, jí nepříslušelo ani právo vypracovati osnovy zákonné; jen mohla, připravujíc program zasedání sněmovního, upozorniti, jaké zákony by měly být usneseny.

Kdo byl členem rady po 3 léta, nebyl pro příští 4 léta volitelný: členem sněmovny representantů nikdo nemohl býti déle čtyř let v každých sedmi.

Soudce pro nejvyšší soud jmenovala rada; smírčí soudce volil lid příslušného obvodu soudního. Sněmovna byla oprávněna každého soudce pro "špatné chování" (misconduct) sesaditi. Tím se i soudnictví dostalo do područí sněmovny, neboť jen jí náleželo rozhodnouti, kdy soudce se provinil "špatným chováním".

Jediným kontrolním orgánem nad sněmovnou s pravomocí arci obmezenou, byla rada censorů. Ústavní zákon obmezoval sněmovnu potud, že jí výslovně zapovídal "přičiňovati, měniti, zrušovati nebo porušovati kteroukoliv část ústavy" (čl. 49.), aby tento zákaz byl zachován, náleželo každému hrabství zvoliti - poprvé druhý úterek v říjnu 1783 a pak týž den každého sedmého roku po 2 zástupcích, kteří měli se sejíti druhé pondělí v listopadu, aby "zjistili, byla-li ústava v každé části zachována; konalo-li zákonodárné a výkonné odvětví vlády svou povinnost strážců národa nebo osobovalo-li si nebo vykonávalo jinou nebo větší moc, nežli která mu podle ústavy náležela; byly-li daně správně ukládány a vybírány v celém státu, jak bylo naloženo veřejnými penězi a byly-li zákony rádně prováděny. (Čl. 47. ústavy.) K tomu konci censoři nadáni byli "právem obeslati si osoby a vyžádati spisy a zprávy; vyslovovati veřejné pokárání, nařizovati stíhání a odporučiti zákonodárnému sboru, aby odvolal zákony, vydané podle jejich názoru proti zásadám ústavy". Tato oprávnění příslušela jim "po jeden rok ode dne zvolení a nic déle". Svá usnesení rada censorů činila většinou hlasů, avšak mohla se většinou dvoutřetinovou přítomných usnésti, aby svolán byl zákonodárný konvent, do dvou let od jejich zasedání, zdá-li se jí absolutní nutností, aby některý článek ústavy, jenž snad byl nedostatečný, byl doplněn, nebo, není-li jasný, vysvětlen, nebo nový přidán, kdyby toho potřebí bylo na zachování práv a pro štěstí národa. Ale články mají býti doplněny a navrhované doplňky jakož i znění článků, které mají býti přidány nebo zrušeny, musejí býti uveřejněny aspoň 6 měsíců přede dnem voleb do konventu, aby lid mohl je předem uvážiti a dáti svým delegátům příslušné instrukce. (Čl. 47.)

Pozoruhodno je, že hned první rada censorů, která se sešla v listopadu 1783, dosadila tříčlennou komisi k prozkoumání ústavy, jež shledala ji vadnou, protože poskytovala nekontrolovanou moc sněmovně, umožňujíc jí, "osobiti si také pravomoc soudní a výkonnou, v kterémžto případě by národu nezbyla než revoluce". Odpomoc rada censorů shledávala v systému dvoukomorním, přenesení exekutivy na jediného guvernéra a v soudcích jmenovaných na doživotí a nesesaditelných leč pro nezpůsobilost a zneužití úřední moci. Zejména na nesesaditelnost soudců kladena váha, protože, kdyby sněmovna usnesla se na neústavním zákoně a soudcové měli dosti odvahy neuposlechnouti ho, sněmovna mohla by je odstraniti". Zápas o tyto návrhy, úporný a vášnivý, jenž neobešel se ani bez zrádcování, skončil teprve r. 1789, když na den 4. listopadu povolán konvent, který přijal zásady r. 1783 censory navrhované a odstranil zároveň instituci censorů.

Podobný osud stihl i ústavy vermontskou a georgijskou, které jedině mimo Pennsylvanii přijaly systém jednokomorní, kdežto kolonie ostatní ve smyslu zásad Adamsových a podle vzoru Anglie zavedly hned od počátku sbor zákonodárný o dvou komorách.

Tedy i v Americe spor rozřešen byl na prospěch systému dvoukomorního.

Zkušenosti s jedinou sněmovnou nejsou celkem příznivé. Učinili jsme je ostatně i v dosavadním Nár. shrom., jemuž se dojista často křivdí. Bylo té práce přespříliš, kterou musilo vykonati, a uváží-li se, jak v normálních poměrech zákony dlouho napřed se připravují, v různých komisích a anketách probírají, není divu, že mnohé a mnohé naše zákony nedopadly dobře. Ovšem mohly leckteré dopadnouti lépe. O to se starat je povinností a hlavním úkolem sněmovny druhé.

Odpor proti senátu dá se u nás vysvětliti vzpomínkou na panskou sněmovnu v Rakousku, která přes to, že v ní zasedali někteří vynikající odborníci, politicky byla servilním nástrojem panovníkovým a jeho vlády, odpůrcem každého pokroku a obhájcem přežilých výsad.

Senát ústavní listinou navržený bude institucí skoro ideálně demokratickou a lidovou, vždyť vyjde z voleb provedených všeobecným a rovným právem hlasovacím. Nevelký rozdíl při aktivním právu volebním sotva změní podstatně složení jeho oproti sněmovně poslanecké, leda že při dvojnásobném čísle volebním menší strany budou z něho vyloučeny.

Objektivní pozorovatel mohl by tudíž spíše uznati odůvodněnými výtky činěné osnově zástupci stran přejících systému dvoukomornímu, kteří namítali, že vlastně budeme míti dvě sněmovny stejné politické barvy a že pak senát bude zbytečný. K této výtce bych připomenul, že ozývala se i v Anglii proti sněmovně lordů, jejíž kritická činnost byla velmi nepatrná, kdykoli sněmovna poslanecká měla většinu konservativní, kdežto vystupovala často nepříjemné v popředí, když vládla strana liberální.

Dávám přednost Nár. shrom. o dvou komorách i přes tuto ať už skutečnou nebo domnělou vadu konformity obou sněmoven. "Not a rival infallibility, but an additional security" - ne konkurující neomylnost, nýbrž zvýšenou bezpečnost Maine požaduje od druhé komory. Myslím, že se nezklamu, předpokládám-li, že senátoři třeba téže politické strany nebudou se chtíti spokojovati úkolem sacího papíru pro koncepty poslaneckou sněmovnou jim předložené. Radíce se odděleně v senátě vynasnaží se, aby své názory uplatnili a není vyloučeno, že přehlasovaná menšina v klubu jedné sněmovny nabude vrchu v klubu sněmovny druhé.

Ostatně poučili nás zkušenosti z dosavadního Nár. shrom. o tomto:

při poradách výborových, když o základních zásadách dosaženo bylo shody, snažili se účastníci formulovati zásady co nejjasněji: tu přidáno slovo, tam vynecháno, volen ten či onen obrat jako vhodnější, až všichni, přibrané znalce v to počítajíc, nabyli přesvědčení, že myšlénka vyjádřena je naprosto zřetelně. Sotva však zákon byl vyhlášen, ukázalo se, jak ti, kdož nebyli pod vlivem společných porad, vyčetli ze zákona pravý opak.

Jsem toho názoru, že ti, kdož přinesli oběť svému přesvědčení a vzdali se svého buď zásadního odporu proti senátu nebo proti způsobu jakým se volí, přinesli tuto oběť věci státu-prospěšné.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP