Nejprve bylo vysloviti, že pozbývají platnosti ustanovení, jež neodpovídají nynějším státním poměrům, pak která odporují a nejsou v souladě s některými změněnými ustanoveními. To děje se článkem I. osnovy. Podle něho mají pozbýti platnosti ustanovení o nejvyšším dvorním maršálství (čl. III. uv. z. k j. n., cís. nař. z 19. července 1916, č. 223 a 224 ř. z.), o oprávnění řádu německých rytířů projednávati pozůstalosti (čl. VIII. č. 1 uv. z. k j. n.), o vzetí do přísahy a výslech,u členů císařské rodiny (čl. VI. č. 2 uv. z. k c. ř. s., § 328 odst. 3 c. ř. s., § 290 odst 1. č. 1 zák čl. I. z roku 1911), o poměru kolonském a kontadinském v Dalmacii (čl. X. uv. z. k c. ř. s.), o přerušení řízení, když byl zahájen u říšského soudu spor o příslušnost (čl. XII. č. 2 uv. z. k c. ř. s.) následkem zákona z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n., o sporech haličského spolku pro pozemkový úvěr, priv. rak. úvěrního ústavu pro obchod a průmysl a rakousko-uherské banky (čl. XII. č. 1, 2 a 4 uv. z. k c. ř. s.), o uherských státních občanech ve příčině jistoty za náklady rozepře (čl. XXIX. odst. 2. uv. z. k c. ř. s.), pak všechna ustanovení, jež v zák. čl. I. z roku 1911 vyhražují maďarské řeči výlučné postaveni (§ 100 posl. odst., že plná moc, jež není napsána v této řeči, musí opatřena býti maďarským překladem, § 134 odst. 1., že žaloba musí býti podána v maďarské řeči, § 229 odst. 1. a 2. o sepisování protokolů, § 332 o tom, že předložen býti má ověřený překlad listin, jež nejsou sepsány maďarským jazykem).

Ustanovení o skutkovém ději (»skutkové povaze, podstatě«) v rozsudku vedlo ke zbytečnému psaní a pozbylo ceny tím, že nevyličují se již výsledky průvodního řízení. Mnozí soudcové, majíce stručně vylíčiti skutkový děj, opisovali do rozsudku téměř celé sporné spisy buď přímo nebo označením těch kterých míst ve spisech, a majíce odůvodniti výrok, opětně v rozhodovacích důvodech uváděli celý děj a vyznačovali, co z něho pokládají za zjištěné. Rozsáhlé takovéto vylíčení zatěžovalo také značně kancelář a nepřispívalo nikterak k porozumění rozsudku. V praxi již dlouho bylo na to poukazováno, že ustanovení o skutkové podstatě se neosvědčuje a že bylo vhodnějším, jak býval sepisován rozsudek za starého soudního řádu. Stačí zajisté, když v důvodech samých bude stručně vylíčeno podle přednesů stran a výsledků jednání a průvodního řízení, jak se věc má, čímž se zkrátí rozsudek a odpadne zbytečné psaní. Chtějí-li strany nebo jejich zástupci nabýti zevrubnější informace, musí již dnes nahlédnouti do spisů samých. Bylo proto toto ustanoveni § 417 c. ř. s. a § 401 uh. zák. čl. I. z roku 1911 změněno a pozbudou pak platnosti všechna ustanovení další o skutkové podstatě na ni poukazující (§§ 417, 420, 421, 445. 447 odst. 2., 485 odst. 2., 493 odst. 2., 500 odst. 2. c. ř. s., §§ 401 odst. 2. až 5., 408, 507 zák. čl. I. z r. 1911).

Ženy vstoupily ve veřejný život, účastní se správy, zastupují muže v jeho činnosti a povolání a proto bylo změniti i ustanovení § 29 c. ř. s., připouštějící za plnomocníky dosud jen muže. Tím však pozbyl významu § 449 c. ř. s., že v nepatrných věcech manželka může vystupovati jako plnomocnice manželova, a byl proto zrušen. Poněvadž pak odvolací a dovolací řízení v uh. zák. čl. 1. z roku 1911 bylo upraveno tak, aby se opět přiblížilo našemu, byla zrušena některá ustanovení, jež nové úpravě nevyhovovala (§§ 476 odst. 3., 485 odst. 2. druhá věta, 510, 514, 516, 529 odst. 2., 531, 539, 345, 550, 553 odst. 2.).

Podle ustanovení zákona ze dne 27. dubna 1873, č. 67 ř. z. o upomínacím řízení v nynějším znění novely z 1. června 1914, č. 118 ř. z., nepozbývá již platební rozkaz platnosti, když nebylo zadáno podle něho za exekuci. Opačné ustanovení § 597 uh. zák. čl. I. z r. 1911, jakož i ustanovení §§ 598 a 600 neodpovídající našemu zákonu, mají býti zrušena, aby nastalo i tu sblížení a jednotnost. Zrušením ustanovení o nejvyšším dvorním maršálství nastala nutnost, upraviti soudní příslušnost pro osoby požívající exterritoriality, pokud se podrobí zdejšímu soudnictví, jakož i pro osoby, jež jinak dříve podléhaly pravomoci nejvyššího dvorního maršálka. To stalo se článkem II. Pro exterritoriální osoby ustanoven byl vrchní zemský soud v Praze, ježto budou pobývati většinou v sídle naší vlády a vzhledem ke zvláštnímu postavení, jehož požívají takové osoby, doporučuje se pověřiti soudnictvím pro ně vyšší soud. Vrchní zemské soudy působí již nyní v některých věcech (syndikátních sporech, sporech o náhradu proti státu) jako soudy první stolice a mohou i tyto - celkem řídké - případy rozepří převzíti. Ostatní osoby, dosud podléhající pravomoci nejvyššího dvor. maršálka, členové panovnické rodiny a některých rodů, hlavně pobočných a říšských, pozbyly výsadního postavení a mají tudíž podléhati řádným soudům.

Článek III. upravuje přerušení sporu zahájeného u soudu, nastal-li kompetenční spor mezi soudem a správním úřadem podle § 3 zák. z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n., podobně, jako je upravoval § 13 zák. ze dne 18. dubna 1869, č. 4 ř. z., o organisaci říšského soudu. V uherském civilním řádě není rovněž otázka ta upravena a tvoří tedy navržené ustanovení doplněk zákona z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n. Jako článek X. uv. z. k j. n., tak čl. XXIX. uv. z. k c. ř. s. a § 789 odst. 1. zák. čl. I. z r. 1911 mluví o tuzemsku ve smyslu tohoto zákona »a o tuzemcích, pokud se týče cizincích«. Souvisí s tím některá ustanovení o příslušnosti, o povinnosti dáti jistotu za útraty rozepře a pod. Naše dosavadní zákony prohlásily za tuzemsko »království a země v říšské radě zastoupené«, zák. čl. I. z roku 1911 ovšem zase »veškeré země uherské koruny«. Poněvadž zůstává dosud dvojí zákonodárství, dlužno obmeziti tuzemsko na území, kde platí ten který zákon; aby však bylo zamezeno, by snad při tomto zúženém výkladu byli považováni navzájem příslušníci téhož státu, občané československé republiky, za cizince v území, ve kterém platí druhý zákon, a snad byli nuceni dáti jistotu, nebo vykazovati vzájemnost ve smyslu §§ 57, 63 c. ř. s., §§ 112, 124 zák. čl. I. z roku 1911 a pod., pojato bylo do oněch ustanovení další ustanovení, že se považují za cizince osoby, které nemají státní příslušnosti v celém území státním. (Čl. III. č. 2, čl. V. č. 2, čl. VIII. č. 55.)

K čl. IV. osnovy:

Jak shora bylo naznačeno, jest úmyslem osnovy sblížiti oboje zákonodárství, rozšířiti pravomoc samosoudcův, aby se tím uvolnilo více soudcovských sil, aniž by to však mělo za následek, že by mohlo býti soudcovstvo ztenčeno, a tím ubrati značnou část práce senátům; dále zamýšlí se zjednodušiti pokud možno práci. Dosavadní stav u nás byl: V rozepřích do 1.000 K byl příslušným okresní soud, šlo-li o hodnotu do 100 K, byl spor projednáván řízením v nepatrných věcech, jež nebylo však považováno za zvláštní způsob řízení naproti řízení před okresními soudy. Ve sporech od 1.000 K do 2.500 K příslušným byl sice sborový soud I. stolice, ale projednával a rozhodoval soudce jednotlivec řízením předepsaným pro sborové soudy, ve sporech vyšší hodnoty pak tříčlenné senáty. Pořad opravných stolic jest: od okresních soudů ke sborovým první stolice (zemským a krajským soudům) při čemž obmezeno jest právo odvolací ve věcech nepatrných, a ve třetí stolici k nejvyššímu soudu; dovolání ve věcech nepatrných jest zcela vyloučeno. Z rozsudků samosoudců i senátů sborových soudů jde odvolání ke sborovým soudům II. stolice (vrchním zemským soudům), kde rozhoduje pětičlenný senát a jde-li o rozsudek samosoudcův, tříčlenný senát. Odvolání jde k nejvyššímu soudu; rozhoduje vždy pěti členný senát. Vyloučeno bylo však dovolání podle § 502 c. ř. s., když odvolacím soudem byl potvrzen rozsudek a sporný předmět, o němž rozhodl odvolací soud, neměl hodnotu přes 1.000 K.

Na Slovensku byl příslušným okresní soud ve sporech původní hodnoty do 2.500 K (§ 1 zák. čl. 1, z roku 1911), jež byla nařízením min. spr. č. M.E. 4050/1917 na dobu mimořádných poměrů zvýšena na 5.000 K. Uherské zákonodárství vyloučilo však obchodní soudnictví vůbec, nezná soudců laiků a přikázalo okresním soudům i směnečné spory v mezích jeho příslušnosti. Neznámým jest mu ústav samosoudcův u sborových soudů; tyto rozhodují vždy v senátech, a to tříčlenných. Pořad další upraven jest takto: z rozsudků a usnesení okresních soudů jde odvolání a stížnost ke sborovému soudu I. stolice (sedrie), který rozhoduje ve tříčlenných senátech, dovolání a dovolaci stížnos.t pak k súdným tabulím (vrchním zemských soudům), kde rozhodují o nich tříčlenné senáty. Naproti tomu odvolání (stížnost) od sedrii jde k tabulím, kde o nich rozhoduje pětičlenný senát a dále k nejvyššímu soudu (dříve kurii) (§§ 55, 525 zák. čl. I. z r. 1911). Řízení v nepatrných věcech není, ale obmezení jsou ve sporech do 50 K, nyní podle nař. M.E. 4050/1917 do 1.000 K co do odvolání (§ 476. odst. 2.).

Zřejmo jest, že hodnota sama není nikterak rozhodna pro posouzení, o jaký spor jde. Spor o nepatrnou částku může býti složitější, vyžadovati více zkušeností, zabývati se závažnějšímí právními otázkami, než spor o zaplacení na př. kupní ceny, zápůjčky a pod. do tisíců. Jest však nemožno nalézti jiné dělidlo a proto dlužno předpokládati jen, že čím vyšší jest hodnota, tím důležitější jest spor pro strany.

Na Slovensku jest tedy 5.000 K hranice pro příslušnost okresních soudů; již vzhledem k tomu lze i u nás přijati tuto hranici, zvláště když nynější cena skoro všeho stoupla alespoň 6-násobně proti dřívější. S tím souvisí i ústav samosoudců a jeho další úprava. Do 2.500 K rozhodoval již nyní samosoudce ovšem u sborového soudu, není však příčiny, rozlišovati mezi kvalifikací obou. Řízení před.okresními soudy jest přece jednodušší a okresní soud jest přístupnějsí stranám, zvláště je-li sídlo sborového soudu vzdáleno. A přijetím 5.000 K jako hranice příslušnosti docílí se jednoty v jedné věci pro celé území.

Tím však stává se nutným zvýšiti i hranici pro obsazení soudu samosoudcem u sborových soudů. Proti jejich činnosti není vůbec námitek; možno říci, že se osvědčili. Shodnou-li se strany na příslušnosti okresního soudu i ve věcech statisícových, není obavy, aby i spory vyšší hodnoty než dosud byly svěřeny samosoudcům. Vzhledem k poklesu měny byla by přiměřena hranice do 10.000 K, která se zajisté rovná dřívější hodnotě 2.500 K. Poněvadž však samosoudcův u sedrií není, doporučuje se sjednoceni tím, že se i tam zavedou.

Jak bylo uvedeno, náležejí i směnečné věci (a šekové) v mezích jejich příslušnosti na Slovensku před okresní soudy. Spory směnečné jsou spíše formelní, námitky celkem obmezeny za námitky ze směnečného práva plynoucí neb z osoby žalobcovy; praktičtí právníci uznávají tyto spory většinou za nejjednodušší. Mohou-li na Slovensku býti vyřizovány též okresními soudy, mohou býti jim přikázány také i u nás. Okresní soudy i okresní soudy v obchodních věcech rozhodují v obchodních věcech značně spletitých často bez soudce-laika, na Slovensku vůbec, a není zajisté závady ani co se týče směnečných sporů. Kdežto na Slovensku není obchodních a horních senátů v našem složení, zachovává je osnova u nás a má za to důsledně, že věci eminentně obchodní jako jsou směnečné, dlužno přikázati alespoň v druhé stolici obchodním senátům jako odvolacím soudům naproti okresním soudům. Přikázáním směnečných sporů do 5000 K okresním soudům vůbec - v Praze okresnímu soudu pro obchodní věci - docílí se dalšího sblížení se zákonem, na Slovensku platným.

Jest sice pravda, že sborovým soudům lI. stolice náleží rozhodovati o sporech vyšší hodnoty; o stížnostech však, kde potvrzením jest konečně rozhodnuto, rozhoduje jen tříčlenný senát, ač jde často o věc značné důležitosti. Ve sporech však vyhrazen jest další postup opravný k nejvyššímu soudu, kde rozhoduje pět členů. Proto stačí, když o odvoláních u sborových soudů II. stolice rozhodovati bude pouze tříčlenný senát, stejně jako u sborových soudů I. stolice, jako odvolacích. U sborových soudů II. stolice jsou také již soudcové starší a zkušenější, kteří prošli praxi u nižších soudů. Tyto zásady provádějí pak navržená ustanovení čl. lV., pod č. 1, 2, 3, 5, 7, 8 a čl. VIII. č. 1, 4, 5. Ve většině zvýšena jest jen číslice, kdežto na Slovensku zavádí se (i ústav samosoudcův u sborových soudů.

§ 7a j. n. dovolává se § 50 odst. 1. - rozepří náležejících před sborový soud, nepatřících však k výlučné příslušnosti jeho a § 51 č. 1 až 3, rozepří z obchodního jednání a ze směnečných jednání. Zákonem z 5. března 1869, č. 27 ř. z. přikázány byly obchodním soudům žaloby ze železničních úrazů, jako byly přikázány zák. čl. XVIII. z roku 1874 sborovým soudům. Pochybnosti povstávající z toho, že na tato ustanovení nebylo poukázáno, byly různě řešeny; dovozováno bylo judikaturou, že nepatří takové spory před samosoudce, byť hodnota nebyla vyšší 2.500 K. Aby to bylo jasno bylo ono ustanovení doplněno v opačném smyslu.

Čl. IV. č. 4 (§ 23 c. ř. s.) doplňuje jen dřívější ustanoveni ve smyslu zákona o nejvyšším soudě ze 16. dubna 1919, č. 216 sb. z. a n. Odlišné ustanovení zák. čl. I. z 1911 bylo pro jednotu v čl. VIlI. pod č. 6 (§ 4) a 7 (§ 68) stejně upraveno.

Čl. IV. č. 9 a 11 mění jen dosavadní kompetenční ustanovení o soudu ve Vídni, a čl. VlIl. č. 3, § 53 a 54 podobné ustanovení o soudu v Budapešti. Zvláště pro spory manželské stala se nutnou změna, poněvadž nebylo dosud ustanovení v tom směru a nebylo také kompetenčního ustanovení pro řízení podle zákona ze dne 22. dubna 1919, č. 320 sb. z. a n., když nebydlel žádný ze zdejších státních příslušníků v obvodě Československé republiky. Rozsudky cizích soudů ve věcech manželských vzhledem k § 4 ob. z. obč. a § 81 č. 3 ex. ř. se neuznávají, ježto jde o otázku osobního stavu. § 24 zák. z 22. dubna 1919, č. 320 sb. z. a n. však předpokládá, že buď manžel, proti němuž směřuje žádost nebo žaloba anebo sám žadatel nebo žalobce aspoň zde má řádný soud. Jest tedy ustanovení čl. IV. č. 11 (doplněk § 100 j. n.) spolu doplňkem onoho zákona. Platí však různé materielní i formelní právo ve příčině manželských sporů zde a na Slovensku. Proto byla pro příslušnost Prahy, pokud se týče Bratislavy volena zásada territoriality podle příslušnosti domovské.

K čl. V.: Zvýší-li se hranice hodnot pro příslušnost okresního soudu, třeba podle toho zvýšiti i hodnotu, do které jest přípustným upomínací řízení. Tu opět docíleno by bylo shody s uh. zák. čl. I. z roku 1911 (§ 588 odst. 1. a m. n. č. 4050/1917). Vedle toho vynechána byla ustanovení týkající se Haliče, Bukoviny a Dalmacie (čl. V. č. 1).

Č. 3 (čl. XL. uv. z. k c. ř. s.). Otázka, jak přísahati mají osoby bezkonfesijní, vyvolávala v posledních letech spory. Zákon z 3. května 1868,.č. 33 ř. z. o tom nic neustanovil, ježto byla otázka dosud bezpředmětnou; toliko podle dv. d. z. 10. ledna 1816, č. 1201 sb. z. s. neměla býti vyznavačům náboženství, které nepřipouští přísahy a uznává slavné ujištění za tak svaté jako přísahu, vnucována přísaha, nýbrž stačilo, dali-li takové ujištění rukoudáním. Praxe nevztahovala však toto ustanovení na osoby bez vyznáni a nutila je, aby vykonaly přísahu podle toho vyznání, jemuž náležely, než prohlásily, že z církve vystupují.

S druhé strany vznikla otázka, má-li býti podržena pro svědky, znalce a strany forma přísahy či má-li býti vůbec nahrazena pouhým slibem, jakož i má-li býti přísaha konfesijní. Má-li vypovídati svědek nebo strana, zapotřebí jest jakéhosi solemního aktu, který by zaručoval, že budou vypovídati pouhou pravdu. Náboženský cit jest namnoze a zejména v některých krajinách na venkově ještě tak pevně vžit, že by se nepokládal pouhý slib za stejně závažný jako přísaha. Kromě toho má náboženská přísaha u některých vyznání (židovského, mohamedánského) tak velký význam, že nepovažuje se za přísahu a křivé svědectví pod takovou přísahou vydané za trestní, nebylo-li zachováno formalit, jež určuje jejich náboženství. Každý právník, jenž byl činným u soudu, může dotvrditi, že zcela jinak působí na svědky nebo strany, mají-li vypovídati přísežně, než vypovídají-li jen bez přísahy. Tak zák. čl. I. z roku 1911, tedy zákon novější, zachoval přísežní vzorec dovolávající se Boha jako svědka o pravdivosti seznání (§ 310) a nahradil ostatní formality tím, že přisahající položí pravou ruku na srdce (§ 311); pro ty však, kdož tvrdí, že přísaha odporuje jejich náboženskému přesvědčení, připouští slavné ujištění »Při své cti a na své svědomí ujišťuji....« Osnova hledíc k hořejším důvodům zachovává celkem ustanovení zák. z 3. května 1868, č. 33 ř. z. a starších dvor. dekretů o výkonu přísahy jako konfesijní i s formalitami dosud zachovávanými, připouští však stejné ujištění u bezkonfesijních, jak je má uvedeny zákon čl. I. z roku 1911. Tím míní vyhověti oběma proudům, jež ve sporech o přísahu se jeví.

K čl. VI. Civ. řád soudní z 1. srpna 1895 vyžadoval několika změn, jež spočívají na změněných poměrech, mohou zjednodušiti práci u soudu a přivoditi sblížení s uh. civ. řádem.

Č. 1. § 29 stanovící, že plnomocníkem ve sporech může býti svéprávný muž nevyhovují postavení žen v soukromém i veřejném životě. Byl tudíž v té části změněn. Obecného zmocněnce připouštěl pak, šlo-li o hodnotu do 1.000 K, kdežto při vyšší hodnotě ve sporech před okresním soudem mohl zmocněncem býti jen advokát, byli-li v místě aspoň dva advokáti. Osnova zvyšuje hodnotu pro spory před okresními soudy na 5.000 K. Přes to nezdálo se vhodným připustiti obecného zmocněnce ve sporech až do této hodnoty, ježto přece již 2.000 K bývá pro venkovana značnější částka; kromě toho bylo se obávati, aby tím nebylo podporováno pokoutnictví a nebylo ublíženo stavu advokátnímu. Oporu nalezla osnova v ustanovení § 94 zák. čl. 1. z roku 1911 a min. nař. č. 4050/1917. Podle onoho musí strana býti zastoupena advokátem i před okresním soudem, je-li sporný předmět vyšší hodnoty než 1.000 K - jež byla zvýšena ministerským nařízením č. 4050/1917 na 2.000 K, jakož i vůbec ve směnečných sporech. Tyto vyžadují zvláštních formalit, jichž opomenutí může míti za následek majetkové újmy. Proto jest radno i toto ustanovení zachovati. Aby pak bylo docíleno shody, upraven byl § 29 c. ř. s. (pod čl. Vl. č. 1) ve stejném smyslu, jako §§ 94, odst. 2. a 95 pod čl. VIII. č. 8 a 9.

§ 148, odst. 1. jed. ř. ustanovil pro řízení v nepatrných věcech, že soudce poučiv strany o opravném prostředku proti rozsudku, má se otázati stran, zříkají-li se odvolání. Jest vhodno ustanovení toto rozšířiti na veškeré rozsudky a všechna řízení. Zřekne-li se strana opravného prostředku, jest tento již vyloučen. Soud může však k tomu přihlížeti sepisuje rozsudek, aniž by ovšem směl vynechati vůbec odůvodnění; zřekne-li se strana doručení rozsudku, odpadne toto a pak lze lhůtu k opravným prostředkům počítati od prohlášení vůbec. Proto byl pojat do § 414 c. ř. z. (čl. VI., č. 4) i do § 398. zák. čl. I:1911 (pod čl. VIII. č. 11.).

Vyloučení skutkové povahy rozsudku vyžadovalo, aby upravena byla ustanovení na ní se vztahující. Vyloučena byla sice skutková povaha jako samostatná část rozsudku, ale nutno pro porozumění rozsudku a jeho důvodů, aby v těchto - a to jedině, a nikoliv jako se dělo často dvakráte, ve skutkové povaze a pět v důvodech - bylo vylíčeno, jak se věc má, ale pouze co nejstručněji. Bylo třeba dáti pokyny, což se stalo v § 417. (čl. VI. pod 5.) v § 401 zák. čl. I:1911 (čl. VIII. pod 12), čímž sblížily se oba řády.

Zvýši-li se hodnota rozhodná pro příslušnost okresních soudů, pak částka 100 K při nynějších poměrech jest i pro bagatelní řízení až nepatrná. Ukazuje to praxe, kde dnes ubylo bagatelek a zejména kontradiktorních. Řízení jest totožné, pouze protokolování jest zkráceno a opravné prostředky omezeny. Proti zvýšení hranice nebude asi vážný odpor. Poukazováno však bylo s druhé strany, že pociťuje se jako bezpráví, že jest vyloučeno ve věcech nepatrných odvolání i pro nesprávné právní posouzení a doporučovalo se z kruhů praktiků, aby bylo takovéto odvolání připuštěno. Toho bylo tím více zapotřebí, zvýší-li se hranice, jak navrženo, na 500 K. Aby však i tu bylo zákonodárství jednotné, zavedeno bylo bagatelní řízení v tomto rozsahu i na Slovensku, z. čehož vyplynula pak ustanovení čl. VI., č. 7, 8, 10, 14, jakož i čl. VIII., č. 13, 14.

Čl. VI. č. 9.: Podle § 468. může odvolatelův odpůrce podati sdělení o skutečnostech a důkazech, jichž chce použíti k vyvrácení odvolacích důvodů a to ve 14 dnech, v řízení směnečném (§ 555.) v 8 dnech. Zák. čl. I.: 1911 upravující dosud odchylně odvolací řízení, nemá sice této všeobecné lhůty, ustanovuje však v § 489., že může odvolatelův odpůrce podati sdělení v první polovici doby mezi obesláním k líčení a rokem, jež má býti zpravidla asi 15 dnů (§ 485.) - tedy as do 8 dnů od doručení odvolání - a v § 512., že má podati do 8 dnů návrh, chce-li, aby bylo provedeno ústní odvolací jednání, když odvolatel se ho vzdal nebo v téže lhůtě podati své sdělení. I podle § 468 c. ř. z. jde o pouhé sdělení, jež nesmí obsahovati právní vývody, a tedy má býti proti praxi co nejstručnější. K němu stačí zajisté kratší lhůta osmidenní, čímž bude přivoděn soulad s §§ 555 a 575 c. ř. s. a §§ 489, 512 zák. čl. I.: 1911.

K čl. VI. č. 11 a VIII. 21:

Kdežto odvolací řízení podle civ. řádu soudního vylučuje všechna nová přednesení a novoty, připouští zák. čl. I. z roku 1911 (§§ 489., 498.), že mohou strany neobmezeně v odvolacím jednání přednésti i takové skutečnosti a důkazy a činiti takové nároky, jež před prvním soudem nepřednesly a neuplatnily. Třebas se vytýká našemu odvolacímu řízení, že jest příliš formální, dlužno uvážiti, že jde přece jen o opravný prostředek, který správně má za účel jen přezkoumati rozhodnutí nižšího soudu, že zákon ponechává na vůli stranám a poskytuje jim možnost, přednésti před nižším soudem vše, co ve věci vědí a mají za důležité, a že vlastně přechází pak odvolací jednání v projednávání zcela nového sporu, je-li možno, učiniti celý skutkový i právní podklad. Ustanovení uherského civilního řádu jest příliš široké a vhodné přivoditi protahování sporu; jím možno přenésti celý spor do druhé instance, čímž řízení v nižší stolici jest téměř zbytečným. Osnova nemohla se rozhodnouti proto, připustiti novoty v tak širokém rámci. Zná-li strana před skončením řízení před prvním soudem skutečnosti a důkazy, jež mohou býti v jejím prospěchu a jestliže jich tam neuplatní, zavinila sama tím po případě svůj neúspěch a nechť nese také následky toho. To nemůže ji dáti právo, uplatniti je s výsledkem v dalším řízení. Podržela proto osnova celkem dosavadní ustanovení § 482. pro civ. řád soudní připustivší jen, aby strana mohla uplatniti ještě v odvolacím řízení skutečnosti a důkazy, o nichž bez své viny nevěděla, nebo jichž nemohla použiti (čl. VI. č. 11). V civilním řádě pro Slovensko byly prozatím zachovány dosavadní ustanovení.

K čl. VI. č. 13: Odvolatel nebo strany mohly se zříci ústního odvolacího jednání (§ 492. c. ř. z.). Zřekl-li se ho odvolatel, ale neprohlásil-li se odpůrce, bylo konati ústní jednání, k němuž pak často strany nepřišly. § 512. zák. čl. I. z r. 1911 upravuje věc odchylně. Tam vyzve se odpůrce, aby se vyjádřil, přeje-li si ústního jednání. Jakési střední stanovisko zaujal návrh v čl. VI. č. 13 a souhlasně v čl. VIII. 31.

Jakkoli byla zvýšená hodnota v řízení před okresními soudy, nebyla zvýšena hodnota v případech, že potvrdí odvolací soud rozsudek první stolice a tím vyloučí se dovolání (čl. VI. č. 15, § 502 c. ř. z.), poněvadž se zdálo nebezpečným pro práva stran ve všech těchto případech dovolání vyloučiti. Zák. čl. 1. z r. 1911 nemá ustanovení, zavedená u nás novelou z 1. června 1914, č. 118 ř. z. k úlevě soudům. Byla tedy obdobná ustanovení i tam provedena (čl. VIII. č. 29 a 35), aby další sjednocení bylo připraveno.

K čl. VI. č. 15: § 550. civ. ř. z. promíjí žalobci v rozkazním řízení, aby předložil prvopis listin, jsou-li u soudu, když jest příslušným okresní soud. Není důvodu, aby totéž platilo všeobecně, tedy i, je-li příslušným sborový soud, pročež navržena změna v tomto smyslu.

K čl. VII. Zákonem z 22. května 1919, č. 320 sb. z. a n. přestal rozdíl mezi manželstvím katolíků a manželů jiných vyznání co do rozlučitelnosti. Ustanovení § 18. dv. d. z 23. srpna 1819, č. 1595 sb. z. s. a § 16. min. nař. z 9. prosince 1897, č. 283 ř. z. v řízení ve sporech manželských, že jest obhájce manželského svazku. jsou-li manželé katolíky, povinen podati vždy dovoláni, jest přežilým a bylo novou úpravou odstraněno.

K čl. VIII. č. 1. Ustanovení toto jest totožným s § 1. zák. čl. I. z r. 1911 a měnícím je nařízením č. 4050/1917. Poněvadž se však zvýšení na 5000 K stalo pouhým nařízením, platným na dobu mimořádných poměrů, bylo pojato nyní znova do zákona, aby bylo provedeno sjednocení.

K čl. VIII. č. 10. Po.dle § 204, č. 3 zák. čl. I. z r. 1911 může naříditi předseda také, aby byl předložen ověřený překlad listin, jež jsou předloženy se spisy a nejsou sepsány maďarským jazykem. Zrušení tohoto ustanovení není třeba odůvodňovati.

K čl. VIII. č. 15 a násl. Jak již bylo uvedeno, liší se odvolací a dovolací řízení zák. čl. I. z r. 1911 nejen věcně, nýbrž formelně. Některé odchylky jsou nepatrní, některá ustanovení poněkud jinak stylisovaná mohou býti stručnější, aby tu bylo odvolací řízení jednotněji upraveno. Obsah odvolacího spisu není tak přesně určen, jako v civ. řádu soudním vzhledem k tomu, že se připouštějí novoty neobmezeně, a že tudíž nemá býti tak formálním. Ale nepraktickým se zdá, aby byl ihned odvolací spis se spornými spisy předložen vyššímu soudu, a aby dal teprve tento doručiti odvolání odpůrci spolu s obesláním k odvolacímu jednáni a s vyzváním, aby podal své sdělení (§§ 483, 485). Toto jest podati v první polovici lhůty mezi obesláním a rokem (§ 489). Sám komentář Gottlův uvádí, že by bylo podle náhledu některých správnějším, kdyby přednesl člen senátu průběh dosavadního řízení a nebylo to ponecháno stranám, aby přednesly rozsudek prvního soudu, výsledek jednáni před ním atd. jako ustanovuje § 497.

Povážlivým jest sice ustanovení § 501 odst. 2., že může odvolací soud vyslechnouti přísežně odpůrce strany, která byla v první stolici přísežně slyšena. Odůvodnění tohoto postupu tím, že nemá taková výpověď plné průvodnosti, nýbrž že se soudu ponechává, volně ji uvážiti a že také bývají slyšení přísežně svědci navzájem si ve výpovědích odporující, není zcela případným. Jisto jest, že se tím poskytuje stranám možnost vypovídati křivě pod přísahou. Jsou-li tu dvě přísežné výpovědi sobě odporující o témž skutku, jest jedna křivá a může býti trestně stíhána. Náš civilní řád soudní právě z těchto úvah vyloučil přísežné slyšení druhé strany. Ale uh. civ. řád připouští novoty úplně a může tím býti získán jiný skutkový podklad, který odůvodniti může i přísežný výslech druhé strany.

Také není praktickým ustanovení § 511, že odvolací soud doručí svůj rozsudek přímo stranám a po právní moci vrátí spisy. S tím souvisí též ustanovení § 527, že dovolací návrh podává se přímo u odvolacího soudu. Rozhodne-li jinak než rozsudkem, pak ovšem zašle hned spisy prvému soudu k jednání a není tu jednotnosti.

Podle § 512 může se odvolatel vzdáti ústního jednání. Rozhoduje-li se bez něho, nařizuje přece § 514 rozhodnutí »po veřejném přednesu«. O tomto dnu zpraví se strany jen vyvěšením seznamu o projednávaných věcech. Dostaví-li se strany k roku a uzná-li soud za potřebné naříditi ústní jednání, mohou strany do něho vstoupiti. Praktickým jest tu ustanovení c. ř. s. z 1. srpna 1895, že odvolací soud nařídí hned ústní jednání, uzná-li to potřebným, třebas se ho strany zřekly, kdežto jinak rozhodne v neveřejném sezení. Aby byly odstraněny tyto odchylky, jež nejsou účelnými a ku prospěchu věci a aby byla zjednána shoda s civilním řádem soudním, byla tu převzata jeho upravená ustanovení ve čl. VIII. pod č. 15-34.

Stejně byly navrženy pod čl. VIII. č. 35 až 40 doplňky, jež mají přizpůsobiti navzájem dovolací řízení. Tu především změniti třeba ustanovení § 525, že odvolání, týká-li se rozsudku okresního soudu, jde k tabuli (sborovému soudu II. stolice), kdežto týká-li se rozsudku vydaného sedrii, k nejvyššímu soudu. Při dovolání jde pravidelně již jen o právní otázku. A tu vyžaduje jednotnost judikatury v celém státě, aby také pořad instanci byl stejný nejen u nás a na Slovensku, nýbrž i na Slovensku samotném, jinak vytvoří se judikatura zemská nebo i krajová a to nikoliv ve prospěch právního stavu.

A podobné doplňky z našeho civilního řádu, pokud se zdály účelnými a hodily se do rámce ustanovení zák. čl. I. z 1911, byly navrženy při stížnosti, pro níž připouští § 554 uvedení nových skutečností a důkazů. Tu platí totéž, co o odvolacím řízení. l tu přenáší se tím rozhodování na vyšší soud, ač nižšímu soudu nebyl podán správný skutkový podklad. Vedle toho padá tu na váhu otázka útrat. Účelnějším zdá se sice opět ustanovení našeho civilního řádu soudního, leč ponecháno bylo prozatím i toto ustanovení uherského civilního řádu soudního.

Ostatní ustanovení čl. VIII. byla již shora vysvětlena při souvislých ustanoveních, jednak jsou sama zřejma, plynou z toho, přijme-li se některé z jiných navržených změn a mají zjednati jednotnost zákonů.

K čl. IX.

Exekuční řád udělal jakýsi náběh, aby jednotlivé úkony byly přeneseny na soudní kancelář. Povolí-li na příklad soud prodej svršků, má jej kancelář bez dalšího příkazu provésti. Rozvrh výtěžku, byť byl sebe jednodušší, poponechán byl však soudci, ač často, ba téměř výhradně spočívá v pouhém výpočtu pohledávek, pro nějž není třeba znalosti práv. Kde lze při takovém rozvrhu očekávati, že budou řešeny právní otázky jako na př. při odporu, což může se vyskytnouti při reálním rozvrhu častěji, musí býti vyhrazeno soudci, aby rozvrh provedl. Jinak není překážky, aby i tyto rozvrhy v exekuci na svršky, pohledávky a pod. byly přikázány soudní kanceláři a aby byl vyhrazen pouze zvláštní opravný prostředek po vzoru § 68 ex. ř. nebo některých ustanovení civilního řádu soudního a jed. řádu o určení svědečného, o rozkladu proti vyřízení předsedy k senátu a pod.

K čl. IX.

Na nesporné soudce přeneseny byly v poslední době různé úkoly, jež zaberou celou jejich činnost. Uvésti možno na př. akci k zajištění půdy drobným pachtýřům podle zákona z 27. května 1919, č. 320 sb. z. a n., různé spoluúčinkování při vyvlastnění určení náhrad atd. Projednání pozůstalosti přiděleno bylo soudům spíše z důvodu fiskálního, zvláště kde dědicové jsou vesměs zletilí a svéprávní. Tu nějaké ochrany jejich zájmů není třeba. Ale i kde jsou nezletilí, má soud dosti vlivu schvaluje-li jednání, projednává-li pozůstalosti atd., aby chránil jejich zájmy. Ve věcech nesporných mohou býti soudcům vydatnými pomocníky notáři jako soudní komisaři. Jsou k tomu povoláni svým vzděláním i praxí a doporučuje se, aby jim bylo přikázáno v plném rozsahu projednání pozůstalostí, což dosud mělo býti spíše výjimkou. Soudcové pak budou moci věnovati se jiné práci, zvláště péči o mládež, byvše zbaveni oné činnosti. Ovšem vyhraditi dlužno soudu schválení projednání, jakož i rozhodnutí samo o odporujících si přihláškách, kdežto jiné úkony mohou býti bezpečně ponechány soudním komisařům. Takto jest provedeno přibližně pozůstalostní řízení na Slovensku. Soud vyčká tři měsíce, projednají-li si dědicové pozůstalost; nestane-li se to, přikáže ji ku projednání notáři. Zde volen byl opačný poněkud postup, aby se řízení urychlilo. Při úpravě nesporného řízení bude asi nutno počítati i na součinnost notářů.

K čl. XI.

Zákonem z 2. listopadu 1918, č. 4 sb. z. a n., bylo vysloveno: »Pokud nepřísluší dle § 2 č. 6 zákona ze dne 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n. rozhodovati o nároku proti celému státu nebo jednotlivým zemím nejvyššímu správnímu soudu, lze uplatňovati nároky tyto žalobou u řádných soudů. Příslušným jest v prvé stolici zemský soud v Praze.« Zákon vzbuzuje pochybnosti: a) jde-li tu o nároky ze soukromého či veřejného práva, b) je-li jím derogován § 74 j. n., a c) pokud jde o nároky z veřejného práva, v jakém jest poměru tento zákon k § 2 č. 6 zákona z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n., a v jakém jsou poměru nejvyšší správní soud a správní úřady k zemskému soudu, a d) jde-li o nároky ze soukromého práva, proč byla přiznána příslušnost zemskému soudu v Praze a zda-li je pak výlučnou?

Prof. Dr. Hora vyslovil se ve svém článku v Právníku 1918, str. 394: »Zdá se, že i zde míněny jsou jen veřejnoprávní nároky proti státu nebo jednotlivým zemím, ale jasně to řečeno není. Dovoditi se to dá jen zmínkou o přípustnosti žaloby u řádných soudů; neboť tato přípustnost se rozumí u soukromoprávních nároků proti státu sama sebou.«

Zákon z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a. n., ustanovuje v § 2 č. 6, že nejvyšší správní soud rozhoduje o nárocích proti státu nebo jednotlivým zemím tenkráte, rozhodly-li již o nárocích těchto v mezích své příslušnosti v instančním pořadí úřady správní a jde-li toliko o přezkoumání tohoto rozhodnutí.«

Rozhodovati o nárocích z veřejného práva jsou vůbec povolány podle platného práva vždy správní úřady. Pořad práva jest vyloučen; soud musí podle § 42 j. n. odmítnouti žalobu z úřední povinnosti - pokud se týče vyšší soud musí zrušiti řízení a odmítnouti žalobu - je-li věc odňata soudům. Přihlédneme-li k tomu, jak povstal zákon z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n., byla jím zrušena ustanovení o říšském soudu (zákl. zák. st. z 21. prosince 1867, č. 143 ř. z.); spory jemu dosud přikázané podle čl. 2 b) a c) a čl. 3 b) byly přeneseny na nejvyšší správní soud (§ 2 č. 4 a 5 zák.), kdežto spory o příslušnosti mezi soudy a správními úřady (čl. 2 a), byly přikázány zvláštnímu kompetenčnímu senátu (§ 3 zák.). Zbýval tudíž z onoho zákona jen čl. 3a), jednající o nárocích proti státu anebo jednotlivým zemím. Ale o nich slušelo rozhodovati říšskému soudu jen, »když takové nároky nebyly způsobilé, aby bylo o nich rozhodnuto řádným pořadem práva«. Z toho by plynulo, že zákon z 2. listopadu 1918, č. 4 sb. z. a n., měl na mysli jen takové nároky a že tedy jde o nároky z veřejného práva (»pokud nelze o nich rozhodnouti řádným pořadem práva«). Přikazuje je tedy zemskému soudu a shledáváme, že má proti zásadě § 42 j. n. rozhodnouti o takových nárocích soud. Je tu však dvojí různé řízení. K tomu říšský soud nebyl soudem řádným, nýbrž mimořádným, nejvyšší stolice.

b) Obmezí-li se zákon v tomto smyslu, pak byl by derogován § 74 j. n., jen pokud se týče nároků z veřejného práva plynoucích; ale to by bylo nutno vytknouti a v § 42 j. n. učiniti výjimku.

c) Ale již za staršího práva byla sporná příslušnost mezi soudem říšským a správním, pokud šlo o nároky podle čl. 3a). Tak byla uznána příslušnost říšského soudu, když šlo o soudcův nárok na přiznání substitučních diet (16/1 1909 pres. 573 Hye XIV), o spor mezi státem a obcí o bezplatné užívání místností a braní vody pro policejní věznici (30/4 1901 č. 175 Hye 1076). nikoli však o nárok soudcův, aby byl ponechán na svém služebním místě. Jednají-li o tom správní úřady v nižších instancích, jednají zajisté »v mezích své příslušnosti« (§ 2 č. 6 zák. č. 3 sb. z. a n.). Když pak rozhodly instančním pořadem, přísluší rozhodnouti podle uvedeného ustanovení vždy nejvyššímu správnímu soudu. Pak jest vyloučeno, aby týž nárok ještě žalobou u soudu byl uplatňován (§ 1 zák. č. 4 sb. z. a n. »pokud nepřísluší ...rozhodovati... nejvyššímu správnímu soudu«). Může se proto vztahovati zákon z 2. listopadu 1918, č. 4 sb. z. a n., jedině na ony nároky z veřejného práva, o kterých správní úřady, jednajíce jinak v mezích své příslušnosti, nerozhodly »v instančním pořadu«. Tím by však bylo dáno straně na vůli, chce-li provésti věc před správním úřadem instančním pořadem a dovolati se pak nejvyššího správního soudu nebo chce-li upustiti na př. po zamítavém rozhodnutí od řízení před správními úřady a podati žalobu u soudu. Toho ovšem zákon nezamýšlel, již proto, že nastává sám sebou konflikt kompetenční.

Zákon ten svádí k náhledu, že jde o nároky ze soukromého práva, a praxe vyhovuje námitce nepříslušnosti jiného soudu, jde-li na př. o náhradu pro železniční úraz proti státu a pod., jak poučuje několik rozhodnutí (na př. zem. soudu v Praze z 20. února 1919 Bc I. 15/19 Práv. 1919 str. 106. z 2. dubna 1919 Cg XVII 223/19 Práv. 1919 str. 329). Tím nastává právní nejistota. Ministerstvo spravedlnosti má vsak za to, že ustanovení cit. zákona není vůbec třeba vedle § 2 č. 6 zák. z 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z. a n., a že spory o nároky veřejného práva před řádný soud vůbec nepatří, pro soukromoprávní nároky však platí všeobecná ustanovení a § 74 j. n. Navrhuje se proto zrušení tohoto zákona.

Formelní návrh:

Osnova buď přikázána právnímu výboru aby jí, pokud jen možno, do 10 dnů projednal.

V Praze dne 13. listopadu 1919.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Veselý v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP