Vláda podala v měsíci červenci 1919
předlohu tisku 969. Ústavní výbor
projednal ji a upravil ihned po letních prázdninách.
Ježto však volební řád úzce
souvisí s ústavou, byla konečná redakce
odložena do doby, kdy byly dojednány ostatní
předlohy, tvořící komplex ústavních
zákonů.
Ve všeobecné části budiž připomenuto,
že řád volení opírá se
o zásadu poměrného zastoupení. Během
jednání vyskytl se sice podnět, aby zavedena
byla zásada voleb většinových, avšak
podnět ten nedošel souhlasu a byla zásada poměrného
zastoupení pojata dokonce do ústavní listiny
jako jedna ze základních zásad, změnitelných
toliko kvalifikovanou většinou. Tím je vyloučeno
každé majorisování stran a zaručeno
jest i národnostním menšinám spravedlivé
zastoupení v zákonodárných sborech.
Volební řád snaží se dosáhnouti
cíle, aby byl co nejspravedlivější,
a aby nahodilé přikazování mandátů,
jaké vždy se přihazuje, netvoří-li
celá říše jediný volební
okres, nestalo se na úkor zásadě rovnosti.
Toho hledí předloha docíliti druhým
a třetím skrutiniem, o nichž bude pojednáno
v části zvláštní.
Toto důsledné snažení o spravedlivé
zastoupení všech minorit i vrstev bude míti
vliv na utváření politických poměrů
v republice. Jednotlivé strany, třídy i národnosti
budou odkázány na spolupráci a dohodování.
S počátku bude to působiti jisté obtíže,
jako v obcích, kde byla zastupitelstva zvyklá pracovati
s »kompaktní majoritou«, avšak železná
nutnost naučí strany hledati základnu pro
společnou práci, a zmírní to - jak
doufáme - ostrosti boje volebního.
Volební kraje kryjí se v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku vesměs se župami, a
připadá 1 poslanec v každé župě
průměrně na 46.000 obyvatelů. Toliko
v pražském volebním kraji je koeficient menší,
vzhledem k mimořádnému vzrůstu hlavního
města Prahy, se kterým nutno s jistotou počítati.
Ku konci budiž uvedeno, že ústavní výbor
vyžádal si dobré zdání od řady
odborníků. Tak zejména od I. presidenta nejvyššího
správního sondu Dr. Pantůčka,
od prof. matematiky V. Lásky, okr. hejtmana Dr.
Mrhálka a. j.
Ustanovení o právu volebním odpovídají
ustanovením zákona o stálých voličských
seznamech.
Při stylisaci ustanovení o volitelnosti uchýlil
se ústavní výbor od vládního
návrhu. Vládní osnova vycházela z
podmínek aktivního práva volebního.
Ústavní výbor upravil podmínky volitelnosti
samostatně. To má hlavně ten význam,
že není podmínkou volitelnosti 3měsíční
bydliště, počítajíc zpět
ode dne vyložení seznamů voličských
s že se pro volitelnost vůbec nevyžaduje, aby
zvolený v některé obci Československé
republiky bydlel. Stalo se tak s ohledem na osoby, které
žijí za hranicemi a v den volby ještě
v některé obci republiky nebydli.
Podle vládní osnovy měla býti volitelnost
odvislá od podmínky, že občan aspoň
3 léta přísluší do některé
obce v obvodu Československé republiky. Ústavní
výbor tuto podmínku změnil na 3leté
státní občanství, avšak vzhledem
k trvání státu odložil platnost tohoto
ustanovení až po 31. prosinci 1924. Není snad
třeba zvlášť podotýkati, že
tím podmínka státního občanství
není odstraněna, že tedy zvolený v den
volby musí býti státním občanem,
ovšem není až do 31. prosince 1924 třeba
výkazu o státním občanství
tříletém.
Povinnost zúčastniti se volby byla převzata
nezměněně z obecního volebního
řádu a téměř nezměněně
i okolnosti omluvné. Změna je toliko v odst. d),
neboť podle obecního volebního řádu
stačí jako omluvný důvod vzdálenost
nejméně 25 km, kdežto v přiložené
předloze tato vzdálenost se zvyšuje na 100
km.
Mohlo by vzbuditi pochybnost, proč ukládá
se vojenská správě, aby vojínům,
majícím volební právo mimo místo
služební umožnila zúčastniti se
volby, kdyžtě podle § 4. vojíni mají
právo voliti v obci, ve které jsou službou
přikázáni. Nesmí vsak býti
přehlédnuto, že pro zápis do seznamů
voličských jest rozhodná obec, ve které
vojín jest přikázán službou v
den vyložení seznamů, kdežto v
den volby může býti přikázán
službou do obce jiné.
Zásadou předlohy jest, aby kandidující
strany byly zastoupeny ve všech komisích, které
volbu připravuji a provádějí.
Složení obvodní volební komise liší
se od krajské volební komise a ústřední
volební komise. Počet členů obvodní
volební komise jest neobmezený a může
činiti stehně, jako jest počet kandidujících
stran. Každá strana má právo býti
zastoupena svým členem. Právo úřadu
jmenovati zástupce do obvodní volební komise
jest toliko podpůrné, t. j. v případě,
že by strana včas svých zástupců
nejmenovala.
Členy krajské volební komise jsou
zmocněnci volebních stran. Aby však při
velikém počtu volebních stran krajská
volební komise nebyla aparátem příliš
těžkopádným, určuje se počet
členů její na 10 - 12. Jest vsak učiněno
opatření, aby všechny strany měly možnost
býti přítomny a zúčastniti
se jednání.
Při složení ústřední
volební komise platí stejná zásada
jako pro krajskou volební komisi, s úchylkou, že
jest členů dvanáct, a že zmocněnci
ostatních stran mohou býti přítomnými
jako důvěrníci, nesmějí však
do jednání komise zásobovati. Ustanovení
toto bylo nutné, neměli býti z ústřední
volební komise utvořen velmi početný,
těžkopádný sbor.
Při sestavení ústřední volební
komise bylo třeba určiti, který zmocněnec
může za stranu jmenovati zástupce, neboť
strana, která kandidovati bude v několika volebních
krajích, bude míti zmocněnců několik.
Bylo velmi těžko v zákoně stanoviti,
který z těchto zmocněnců jest povolán,
aby zástupce jmenoval. Nebylo by možno vzíti
za vodítko na př. sídlo v hlavním
městě, poněvadž jsou strany, které
ve volebním kraji, v němž jest hlavni město
nebudou kandidovati. Proto bude moci kterýkoliv zmocněnec
strany jmenovati zástupce do ústřední
volební komise, a bude věcí strany a vnitřního
jejího uspořádání, aby určitého
zmocněnce jmenováním tím pověřila.
Kdyby se tak nestalo a několik zmocněnců
téže strany učinilo různé návrhy,
rozhodne ministerstvo vnitra, který z navržených
zástupců zastoupí strany.
Budiž připomenuto, že jde tu o úchylku
od obecního volebního řádu. Při
volbách do obcí může býti členem
komise toliko osoba, která má právo volební
v obci, což jest zcela přirozeno. Při volbách
do zákonodárného sborn, kde volební
kraje jsou velmi rozsáhlé, budou kandidovati strany,
které nemají v každé obci dostatek schopných
a spolehlivých přívrženců. Všechny
strany mají však zájem na tom, aby v každé
obci mohly dohlížeti nad průběhem voleb.
Proto navrhuje ústavní výbor, aby občan
mohl býti též členem komise v
obci, ve které nebydlí. Strany mohou jmenovati
zástupce do komisí i z míst jiných,
čímž docílí zastoupení
i v obcích, ve kterých nemají přívrženců
anebo nedostatek jich.
Ustanovení tohoto §u. uchyluje se jak od obecního
volebního řádu, tak od vládního
návrhu. Původně přistoupil ústavní
výbor na návrh vládní osnovy, podle
kterého se mohou komise usnášeti, je-li
přítomna alespoň polovina členů,
a zavedl úchylku toliko u krajské a ústřední
volební komise. Uvážil však, že toto
ustanovení mohlo by vésti k nebezpečným
důsledkům, že by umožnilo obstrukci proti
volbám. Zvláště nebezpečná
by mohla býti pasivita některých stran při
skrutiniu, prováděném krajskými volebními
komisemi, nebo ústřední volební komisí.
Strany, které by do druhého skrutinia nepřišly,
anebo které by vůbec volbu chtěly zmařiti,
mohly by tak učiniti, nedostavíce se do schůzí
volebních komisí. Proto výbor změnil
své usnesení a stanovil, že se komise mohou
usnášeti za každého počtu členů.
Ustanovení toto nemůže býti na úkor
žádné straně, neboť každá
strana má v komisích, volbu a skrutinium provádějících,
zástupce, a nemůže-li se dostaviti člen
komise, může tam vyslati náhradníka.
Předpokládá se ovšem, že o schůzích
všichni zástupcové budou včas vyrozuměni.
Podkladem pro volby budou stálé seznamy voličské.
Poněvadž kandidátní listiny musejí
býti podepsány osobami, zapsanými ve stálých
seznamech voličských, jest nutno, aby v době,
kdy rozepíší se volby, byly tyto seznamy vyloženy
k veřejnému nahlédnutí.
Podkladem pro hlasování jsou voličské
seznamy, uvedené v § 14. zákona o stálých
seznamech voličských. Může se státi,
že v době rozepsání voleb budou vyloženy
seznamy jiné, nežli které vezmou se za základ
pro hlasování. Budou pak vyloženy v době
rozepsání voleb jiné voličské
seznamy, než v době osmi dnů před volbou.
Počet podpisů, potřebných k platnosti
kandidátní listiny, ustanoven byl na sto. Aby však
byla záruka, že kandidátní listinu skutečně
podepsali voličové, zapsaní do voličských
seznamů, vyžaduje se, aby byl podpis jejich ověřen.
Ověření provede buď notář,
nebo soud, nebo politický úřad. Podle §
62. ověření jest kolku prosto a nejde-li
o ověření před notářem,
i prosto. poplatku.
Pro Slovensko platí pro dobu omezenou až do 1. ledna
1935 úchylky, které jsou diktovány zvláštními
poměry na Slovensku panujícími.
Kandidátní listina podá se u předsedy
kraj. volební komise. Předseda ten nemusí
býti podle § 10. úředníkem politického
úřadu místa, ve kterém jest sídlo
krajské volební komise, pročež bude
na ministerstvu vnitra, aby ve vyhlášce o rozepsání
voleb uvedlo, u kterého úřadu předseda
krajské volební komise úřaduje, a
kde jest možno kandidátní listiny předložiti.
Ustanovení, že strana může kandidovati
více osob, než má býti ve volebním
kraji voleno poslanců, nejvýše však o
třetinu více, vysvětluje se tím, že
osoby, které nebudou zvoleny za poslance, budou náhradníky.
Počítalo se s případem, který
ovšem bude velmi řídkým, že by
byla v kraji jen jedna kandidátní listina, a že
by pak strana, prorazivší se všemi kandidáty,
neměla náhradníků.
Osoby, které by nad přípustný počet
byly kandidovány, budou krajskou volební komisí
podle § 25. z kandidátní listiny škrtnuty.
Obecní řád volení obsahuje ustanovení,
že oprávnění zmocněncovo zastupovati
stranu trvá, i když byl škrtnut z voličských
seznamů, nebo ztratil volební právo. Toto
ustanovení nebylo do připojené předlohy
pojato vzhledem k tomu, že náhradníky zmocněncovi
jsou všichni voličové, podepsaní
na kandidátní listině podle pořadí
a že může za zmocněnce, který odpadl,
nastoupiti náhradník. Poněvadž ztráta
volebního práva může nastati toliko
v případech výjimečných, a
úřad zmocněncův jest v tomto řízení
velmi odpovědný jest správno, aby osoba,
která jest z volebního práva vyloučena,
a která by v den voleb nesměla odevzdati hlasovací
lístek, také nerozhodovala o věcech, které
jsou přikázány krajské volební
komisi.
Ústavní listina v § 20. vylučuje z volitelnosti
do Národního shromáždění
(na rozdíl od pouhé inkomptability v ostatních
případech § 20. župany a okresní
náčelníky. Proto jest v řádu
volení vysloveno, že nemohou býti ani kandidováni.
Stane-li se tak přes to, škrtne je krajská
volební komise z kandidátní listiny (§
25.).
Původní ustanovení, že kandidát
musí předložiti prohlášení
o slibu věrnosti Českosl. republice, bylo k návrhu
dr. Kramáře vypuštěno. Od kandidáta
dlícího mimo území Československé
republiky, nežádá se rozhlášení,
že kandidaturu přijímá, a že se
svým souhlasem na jiné kandidátní
listině, ani v jiném volebním kraji není
navržen. Stalo se tak proto, aby kandidovány mohly
býti i osoby, dlící za hranicemi, jejichž
souhlas nemůže býti včas opatřen.
Předsedovi krajské volební komise se ukládá,
aby podrobil kandidátní listiny prvému zkoumání.
Shledá-li formální vady, nebo nedostatky,
vyzve zmocněnce, aby nedostatky ty do určité
lhůty odstranili. Rozhodování nepřísluší
předsedovi krajské volební komise, nýbrž
komisi.
Komise rozhoduje o tom, mají-li kandidátní
listiny náležitosti, nařízené
v § 22. a vůbec v otázkách, týkajících
se úpravy kandidátních listin. Pro některé
případy zákon dává krajské
volební komisi direktivu.
V některých směrech předloha pravomoc
krajské volební komise omezuje. Zejména nepřiznává
jí práva, aby prohlásila kandidátní
listinu všeobecně za neplatnou, může tak
učiniti toliko ve dvou případech: nemá-li
kandidátní listina ani po upravovacím řízení
buď potřebného počtu podpisů,
anebo označení strany. Stranám dává
se možnost, aby ještě během upravovacího
řízení tyto vady odstranily; neučiní-li
tak, nesou samy vinu, že jejich kandidátní
listina, nevyhovující zákonu, nebude připuštěna.
Prokáže-li se v řízení o stížnosti
proti volbám podaných, že krajská volební
komise, která rozhoduje s platností konečnou,
neprávem prohlásila některou kandidátní
listinu za neplatnou, bude museti býti volba ve volebním
kraji zrušena.
Ústavní výbor uvažoval též
o tom, zdali má býti krajské volební
komisi přiznáno právo, aby škrtala kandidáty,
kteří proti ustanovení § 22. č.
2. nejsou uvedení plným jménem, zaměstnáním
a bydlištěm, nebo kteří nejsou volitelní.
Uváživ však, že by takovéto právo
mohlo vésti k šikanám a neoprávněným
škrtům, nepřiznal krajské volební
komisi právo škrtati kandidáty, vyjímaje
případy, jde-li o přespočetné
kandidáty, anebo o župana a okresního náčelníka.
Bude věcí volebního soudu, uzná-li
kandidáta přes nedostatečné označení
za zvoleného.
Konečně bylo třeba zabývati se otázkou,
může-li krajská volební komise rozhodovati
o tom, kdo má právo v ní zasedati, a může-li
zkoumati, zdali zmocněnec, uvedený na kandidátní
listině, má náležitosti nařízené
v § 22. Právo toto podle názoru ústavního
výboru krajské volební komisi nepřísluší.
Ustanovení o tom do zákona výslovně
pojato nebylo, neboť plyne z §§ 10. a 25., podle
kterého krajská volební komise jest povolána,
aby upravila kandidátní listiny a o úpravě
rozhodla. Zkoumati, zdali kdo může býti členem
krajské volební komise, přísluší
toliko jejímu předsedovi a ministru vnitra, který
předsedu jmenoval.
Není snad třeba rozváděti, že
dáti popud, aby konáno bylo šetření
o vadách kandidátních listin, nepřísluší
toliko předsedovi krajské volební komise.
nýbrž i komisi samé a vytknou-li se teprve
v krajské volební komisi nedostatky, kterých
předseda přehlédl, poskytne se rovněž
stranám možnost, aby formální vady do
určité lhůty podle §§ 24. a 25.
odstranily.
Řízení u ministerstva vnitra jest zavedeno
z dvojího důvodu. Jednak má býti zamezeno,
aby kandidát kandidoval v několika volebních
krajích zároveň. Poněvadž řízení
musí býti rychle provedeno, vyslechne sice ministerstvo
všechny zmocněnce, avšak nedocílí-li
se dohody za jeden den, rozhodne samo, v kterém volebním
kraji kandidát bude škrtnut.
Vzhledem k tomu, že zavedeno jest druhé skrutinium
a že při něm sčítají se
zbytky hlasů, odevzdané téže straně
v celé republice, bylo nutno učiniti opatření,
aby při druhém skrutiniu nebylo sporu o tom, které
hlasy odevzdány jsou téže straně. Přehlédnutím
mohla by snadno táž strana v různých
volebních krajích označena býti odchylně,
na př. jednou jako česká a po druhé
jako československá. Aby takové přehlédnutí
nepřipravovalo stranu o výhody druhého skrutinia,
zavede ministerstvo vnitra řízení, aby kandidátní
listiny téže strany ve všech volebních
krajích byly označeny stejně. Ovšem
jest věcí stran. aby své zmocněnce
včas poukázaly, aby kandidátní listiny
označovaly jednotně.
Jest sice pomyšleno na to, aby volby v celé republice
konaly se současně. Když by však pro jakékoliv
důvody volby v některých krajích se
konaly později než v jiných, bude samozřejmě
i při těchto pozdějších volbách
provedeno ministerstvem vnitra řízení, uvedené
v § 26., aby jednak osoba, která již v jiném
volebním kraji byla zvolena, nemohla kandidovati v krajích,
ve kterých se volí dodatečně, jednak
aby označení téže strany v krajích,
ve kterých volba se koná dodatečně,
bylo takové, aby odpovídalo označení
v krajích, ve kterých volba byla již provedena,
ježto druhé skrutinium konati se bude až po provedení
voleb v celé republice.
Ústavní výbor uvažoval, má-li
se připustit, aby strana směla ještě
do dne volby odvolati kandidaturu některého z kandidátů.
Často leží tak v zájmu jak strany, tak
i veřejné politické morálky, aby osoba,
která narazí na odpor veřejnosti, na kandidátní
listině ponechána nebyla. Přes to však
ústavní výbor nerozhodl se pro to, aby straně
bylo dáno právo odvolati kandidáta, neboť
strana by toto právo mohla prováděti toliko
zmocněncem. Zmocněnec mohl by svého práva
zneužíti, a proto omezeno je odvolání
kandidatury jenom na projev kandidáta samého, kterého
strana může přiměti, aby od kandidatury
ustoupil.
Vládní osnova připouštěla, aby
nejdéle pátý den před volbou zmocněnec
jmenoval jiného kandidáta, když některý
kandidát kandidatury se vzdá, zemře, ztratí
volitelnost, nebo byl škrtnut. Osnova ústavním
výborem vypracovaná nepřipouští
takovýchto změn a dodatečného doplňování
kandidátní listiny, neboť by se jimi mohlo
obcházeti ustanovení, že kandidát nesmí
býti uveden na několika kandidátních
listinách, ani kandidovati v několika volebních
krajích a že musí předložiti prohlášení
o souhlasu s kandidaturou. Aby byla záruka, že tyto
podmínky jsou splněny, provede se řízení
před krajskou volební komisí a ministerstvem
vnitra, které vyžadovati bude doby několika
dnů. Když by však zmocněnec mohl prováděti
změny kandidátní listiny po tomto řízení,
nestačil by již čas, aby úřady
se přesvědčily, že nová kandidatura
vyhovuje požadavkům zákonným. Nastanou-li
po předložení kandidátní listiny
změny, buď že se kandidát vzdá,
nebo že zemře či ztratí volitelnost,
nebude strana na tom hůře. než když kandidát
odpadne po volbě. Nastoupí na jeho místo
náhradník.
Kandidátní listiny vyhlásí předseda
krajské volební komise toliko v úředních
listech volebního kraje. Od vyhlášek v obcích
bylo upuštěno vzhledem k tomu, že kandidátní
listiny budou dodány voličstvu do bytu a že
ve volební vyhlášce se uvedou kandidující
strany (§ 33.)
Způsob, jakým se kandidátní listiny
rozmnožují, je stejný, jako při volbách
do obcí. Kandidátní listiny nedá však
rozmnožiti obec, nýbrž předseda krajské
volební komise.
Velmi ostře rozcházely se názory o otázce,
kdo má nésti náklady spojené s tiskem
kandidátních listin. Vládní předloha
žádala, aby celý náklad nesly strany.
Na opačném pólu stál návrh,
projevený v ústavním výboru, aby celý
náklad uložen byl státu. Návrh ústavního
výboru jest dílem kompromisu. Ústavní
výbor přihlížel k tomu, že povinnost
přispěti k úhradě nákladů,
spojených s tiskem kandidátních listin, mají
jak stát, tak strany. Stát byl by jinak povinen
dáti vytisknouti hlasovací lístky, ovšem,
že by tisk hlasovacích lístků nevyžadoval
tak velkých nákladů, jako tisk kandidátních
listin; neboť kandidátních listin bude o tolikrát
více, než hlasovacích lístků,
kolik kandiduje stran ve volebním okresu. Každých
sto voličů mohlo by na stát uvaliti náklad,
který by vzhledem k drahotě tiskopisů byl
nepoměrně velký. Kandidátka podepsaná
sto osobami musela by na př. v pražském volebním
okresu býti rozmnožena téměř
v milionu výtiscích a sto voličů,
třebas ani nemínících vážně
kandidovati, mohlo by způsobiti státu zbytečný
výdaj až stotisícový. Tomu dá
se zabrániti buď tím, že se zvýší
počet podpisů potřebných na kandidátní
listiny, nebo že se straně uloží nésti
část výloh spojených s tiskem kandidátních
listin. O obou eventualitách ústavní výbor
uvažoval. První eventualitu zamítl z toho důvodu,
že zvýšení počtu podpisů
na kandidátních listinách jest na újmu
zásady tajnosti volby. V kraji, v němž jsou
přívrženci určité skupiny, ať
politické, hospodářské neb národnostní
roztroušeny, příliš velký počet
podpisů znemožnil by takovým skupinám
kandidovati, což vzhledem k druhému skrutiniu nesmí
býti podceňováno. Tolik pro Slovensko zvýšen
byl počet podpisů na 1000, a to jen pro krátkou
dobu přechodnou.
Nezbývalo, než rozhodnouti se pro eventualitu druhou,
a to nikoliv jen proto, že by byla menším zlem,
nýbrž že pro ni mluví i silné,
věcné důvody. Strany, rozmnoží-li
se úředně kandidátní listiny,
ušetří na výdajích, které
by jinak měly. Neboť by musely tak činiti na
svůj vrub a dodati je voličstvu, aby ho na svou
kandidátní listinu upozornily. Proč má
tyto výdaje nyní nésti stát, když
strany i nejmenší a finančně nejslabší
při každých volbách musely ve vlastním
zájmu vývěsky, letáky a jinými
tiskopisy voličstvu oznamovati osoby, které kandidovaly.
Tyto výdaje žádnou stranu od kandidatury až
posud neodvrátily, byly samozřejmé a budou
dnes jen potud změněny, že kandidátní
listinu nedá vytisknouti strana, nýbrž stát.
Je to spravedlivé rozřešení, ponesou-li
jak strany, tak stát náklady společně.
Až do 31. prosince 1924 stanoven byl poměr dvěma
třetinami (stát) ku třetině (strany)
a po 31. prosinci 1924 stejným dílem.
Náklad na rozmnožené kandidátní
listiny vzhledem k rozsáhlosti a složení volebních
krajů bude někdy zbytečně velký.
Nevyžaduje toho potřeba, aby kandidátní
listiny všech stran byly dodány všem voličům,
již vzhledem k národnostní promíšenosti
volebních krajů. Jaký zájem má
český volič, aby obdržel kandidátní
listinu všech německých stran, kandidujících
v okresu pražském, a jaký zájem mají
strany německé na tom, aby jejich kandidátní
listina, obracející se jen k malému okruhu
voličů, dodána byla několika stotisícům
voličů českých? Opačně
tomu bude v karlovarském volebním kraji s českými
kandidátními listinami.
Podobně tomu bude u kandidátních listin odborně
hospodářských, které ani neapelují
na voličstvo všechno, nýbrž jen na určitou
část jeho (na př. majitelé domů,
krejčí a p.). Rozdáním kandidátních
listin takových stran mezi všechny voliče,
způsobují se zbytečné náklady
jak státu, tak stranám. Poněvadž však
je velmi těžko označiti, kdy je kandidátní
listina určena pro všechny voliče a kdy jen
pro část, bylo ponecháno iniciativě
stran, aby samy rozhodly, trvají-li na tom, aby její
kandidátní listina byla dodána všem
voličům. Kdyby strany nenesly ani části
nákladu spojeného s tiskem kandidátních
listin, neměly by zájmu, aby omezen byl počet
výtisků a každá kandidátní
listina by se musela dáti tisknouti pro všechny voliče.
Když strany ponesou část nákladu, budou
míti materielní zájem, aby náklad,
spojený s tiskem kandidátních listin, zmenšily.
Tím vyhoví se hlavně stranám finančně
slabým. Strana bude moci prohlásiti, že nedomáhá
se toho, aby její kandidátní listina byla
vůbec ve volebním kraji úředně
dodána, aneb může tak učiniti toliko
ohledně některého politického okresu.
Obmezovati to na obce zdálo se býti nepraktické
pro technické překážky. Chce-li strana,
která nemá zájmu, aby její kandidátní
listina byla dodána všem voličům, přes
to setrvati na tom, aby kandidátní listiny byly
dodány všem voličům, pak to závisí
na jejím rozhodnutí, ovšem, že nese náklady
s tiskem tohoto většího počtu listin
spojené.
Budiž již na tomto místě podotknuto, že
strana, která vzdá se práva, aby její
kandidátní listina byla úředně
dodána, musí sama učiniti opatření,
aby voličové její kandidátní
listinu dostali. Ani obecní úřad, ani volební
komise není povinna takovou kandidátní listinu
dodati a volební komisí nebude zkoumáno,
zdali volič má kandidátní listinu
takovéto strany.
Poněvadž volič musí vstoupiti do volební
cely, maje všechny kandidátní listiny, pokud
úředně v obci mají býti dodány,
bude patrně třeba tisknouti kandidátní
listiny ve větším množství než
při volbách obecních. Není však
možno určiti v zákoně přesně
množství, nýbrž jen minimum, t. j. o třetinu
více než činí počet voličů,
kterým kandidátní listina má býti
úředně doručena. Ze stylisace §
29. je patrno, že nesmí býti od stran žádáno
více na úhradu nákladů spojených
s tiskem kandidátních listin, nežli činí
náklady spojené s rozmnožením kandidátních
listin, které buď úředně mají
býti dodány, aneb které stranou byly objednány
za účelem, aby si je sama dodala.
Ježto kandidátní listiny musí býti
rozmnoženy s největším urychlením,
nemá-li volební řízení býti
zmařeno, bylo nutno uložiti osobám, provozujícím
živnost knihtiskařskou nebo v ní činným,
povinnost, aby vyhověly příkazům ohledně
tisku kandidátních listin.
Vzhledem k tomu, že postup při volbě bude zdlouhavější,
když volební komise bude zkoumati, je-li volič
opatřen kandidátními listinami všech
stran, zmenšuje se počet voličů, přikázaný
jedné volební místnosti, na 1000.
Aby jak obecní orgánové, tak i obvodní
volební komise i voličové věděli,
které strany v obci kandidují a které kandidátní
listiny v dotčené obci mají býti úředně
dodány, bude to ve volební vyhlášce
výslovně uvedeno.
Způsob hlasování byl volen tak, aby zabezpečoval
naprostou svobodu volby. Volič má býti chráněn
před tím, aby mu nebyla vzata volnost, rozhodnouti
se svobodně pro určitou kandidaturu tím,
že mu odebere někdo před volbou kandidátní
listiny, ponechávaje mu toliko kandidátní
listinu jednu, a také před tím, aby po volbě
nemusel se nikomu vykazovati, které kandidátní
listiny mu zbyly a pro kterou kandidátní listinu
se při volbě rozhodl. Má tu býti chráněna
tajnost volby i svoboda voličova. Má-li tohoto účelu
býti docíleno, pak ovšem jest nutno, aby volební
komise zkoumala, zdali má volič, než vejde
do volební cely, kandidátní listiny všech
stran, pokud ovšem v obci mají býti úředně
dodány, a zdali některá není označena,
buď, že je škrtnuta, pomazána a pod.
Volič má sice povinnost přijíti do
volební místnosti se všemi kandidátními
listinami. Když by však jich neměl, nesmí
býti od volby odmítnut, nýbrž musejí
mu zbývající kandidátní listiny,
pokud úředně mají býti dodány,
komisí býti doručeny. Volič vstoupí
se všemi kandidátními listinami do cely, tam
teprve vybere si kandidátní listinu, vloží
ji do obálky, obálku hodí do osudí
a ostatní kandidátní listiny odloží
do zvláštní schránky, aby tak znemožněna
byla kontrola z venčí, které kandidátní
listiny si podržel. Ústavní výbor neuzavíral
se před skutečností, že tento způsob
mnohému voliči bude obtížný,
zejména voličům, kteří neumějí
čísti, nebo nemají dostatečného
rozhledu aneb z jiných důvodů nebudou se
moci v krátké době, po kterou smějí
pobýti v cele, rozhodnouti. Tomu však odpomoci má
ustanovení, že kandidátní listiny mají
obsahovati nejen jména kandidátů, nýbrž
i označení strany číslem arabským.
Ustanovením § 40., že škrty a jiné
změny na kandidátních listinách nemají
významu, byla vyslovena zásada přísně
vázaných listin. Proti této zásadě
byla podána řada petic. Ústavní výbor
uvážil všechny důvody pro systém
přísně vázaných listin i proti
němu a rozhodl se 12 proti 3 hlasům setrvati na
tomto systému, který byl pojat do řádu
volení pro obce. Jest sice pravda, že při systému
přísně vázaných listin volič
nemůže rozhodovati mezi jednotlivými kandidáty,
nýbrž toliko mezi kandidátními listinami
a musí se tudíž rozhodnouti buď pro celou
kandidátní listinu nebo proti ní. Při
volbě jednotlivých poslanců však volič
také jiného práva neměl. Také
tam strany přikazovaly kandidáty do okresů
podle volebních vyhlídek, tedy něco obdobného,
jako je určování pořadí na
kandidátních listinách. Volič mohl
se rozhodnouti buď pro kandidáta určité
strany, nebo odevzdati prázdný hlas, když mu
žádný z kandidátů nevyhovoval.
Ani odpůrci přísně vázaných
listin nevyslovují se vesměs při soustavě
poměrného zastoupení pro úplnou volnost
voličovu, jdoucí tak daleko, že smí
vybírati kandidáty z různých kandidátních
listin (panachování), nýbrž většina
jich přimlouvá se toliko za právo voličovo
škrtati jména kandidátů, a to ještě
jen s omezeným účinkem, že škrty
mají míti význam jen, dosáhnou-li
určité výše, nebo že se netýkají
kandidátů uvedených na prvých místech.
Uznávají, že nelze právo jediného
voliče vybaviti tak, že by mohl svým hlasem
zkřížiti vůli několika deseti
tisíců i set tisíců voličů,
odevzdaných pro některou kandidátní
listinu.
Navrženy byly různé kombinace. Zpravodaj dal
v úvahu soustavu, podle které by bylo zachováno
poměrné zastoupení, avšak právo
jednotlivého voliče by se rozložilo na prvek
volby jediného poslance. Volební kraj rozdělil
by se podle tohoto návrhu na několik obvodů,
jejichž počet by odpovídal počtu poslanců,
kteří mají býti ve volebním
kraji voleni, zvětšeném o jednu třetinu
(vzhledem k volbě náhradníků). Na
př. volební kraj, mající voliti 12
poslanců, rozdělen by byl na 16 obvodů. Každému
obvodu by byl přikázán stejný počet
voličů a v každém by strany kandidovaly
toliko po jednom kandidátu. Počet hlasů,
který by se soustředil na kandidátní
listinu určité strany v celém volebním
kraji, by se sečetl, straně by bylo přikázáno
tolik mandátů, kolik od povídá celkovému
počtu odevzdaných hlasů. Uvnitř kandidátní
listiny byli by zvoleni ti kandidáti, kteří
dostali z kandidátů téže strany největší
počet hlasů. Volič by se mohl rozhodnouti
pro kandidáta oné strany, který by mu vyhovoval
jak stranickou příslušností, tak i osobní
kvalifikací, avšak toliko pro jednoho a tím
i toliko pro jednu stranu. Strana by pořadí kandidátů
neustanovovala pořadím na kandidátních
listinách, nýbrž přikázáním
výhodnějšího volebního obvodu.
Mezi kandidáty téže strany nastalo by zdravé
závodění, že by každý hleděl
docíliti ve svém obvodu co největšího
počtu hlasů. Proti tomuto systému bylo namítnuto,
že by nastolena byla opět vláda čistě
místních zájmů a že by se poslanec
utápěl v okresové politice. Dále padalo
v úvahu, že návrh tento v podstatě není
jiným, nežli ustanovení o přísně
vázaných listinách. Neboť každý
volič, který odevzdá hlas pro některého
kandidáta v obvodu, odevzdává tím
hlas pro stranu v celém volebním kraji, čímž
také rozhoduje o celkovém počtu mandátů,
které straně budou přikázány
a tudíž i o zvolení osob, které jsou
kandidovány v jiném volebním obvodu a které
by snad jinak volič ani nevolil. Prostě v každém
hlase při poměrném zastoupení jest
obsažen také eventuelní hlas pro jiného
kandidáta.