a) Podle smlouvy z února 1919 slíbila Americká
zásobovací komise, že dodá republice
československé měsíčně
27.500 tun mouky, 4000 tun tuku a 500 tun kondensovaného
mléka nebo náhradních výrobků,
jejichž cena odhaduje se asi na 8,000.000 dolarů měsíčně,
tedy na dobu 6 až 7 měsíců v částce
asi 54,000.000 dolarů, (zákonné zmocnění
ze dne 10. dubna 1919, č. 186 sb. z. a n.).
Tento úvěr byl nejen vyčerpán, nýbrž
dodáno bylo potravin více, takže úvěr
ten činí okrouhle asi 58 milionů dolarů.
b) Podle sdělení ministerstva financí povolen
byl dále zvláštní vojenský úvěr
v částce asi 191/2 milionů
dolarů na zakoupení vojenských zásob
amerických ve Francii, úvěr ten byl však
určen pro ministerstvo zásobování
jen z části, neboť část jeho
vyčerpána byla ministerstvem Národní
obrany.
c) Povolen byl podle téhož sdělení ještě
zvláštní úvěr na zakoupení
dalších vojenských zásob amerických
ve výši 6 milionů dolarů. Pokud úvěr
ten určen byl pro ministerstvo zásobování,
nebyly dodávky ještě skončeny a jsou
dosud v chodu.
Potraviny, dodané nám z amerického úvěru,
přebírány byly v Hamburku a v Terstu zvláštními
kontrolními orgány ministerstva pro zásobování
lidu a jeho ústavův a dopraveny z Hamburku po Labi
a z Terstu po dráze k nám. Mimo to část
amerických armádních zásob ve Francii
dopravena byla k nám po dráze přes Buchs.
Potraviny převzaly jménem ministerstva pro zásobování
Státní obilní ústav v Praze. Státní
ústav pro tuky, oleje a mléko v Praze a konečně
Ústředny pro obchod dobytkem v Čechách
a Moravě, pak ve Slezsku a Slovensku, Zemská politická
správa v Brně, Zemský hospodářský
ústav v Mor. Ostravě, Zemská vláda
slezská v Opavě a Zásobovací ústav
pro Slovensko v Bratislavě.
Stav amerických dodávek jest tento:
Převzato bylo:
Pšeničná a žitná mouka | |||
Hamburk | 61,676.831 | ||
Terst | 55,778.047 | ||
Hamburk | 162,071.219 | ||
Hamburk | 162,071.210 | ||
Terst | 8,154.703 | ||
Ječná mouka přes Hamburk | 105.000 | ||
kukuřičná krupice | 480.000 | ||
rýžová moučka | 15.000 | ||
rýže | 955.000 | ||
fazole | 487.000 |
Za potraviny tyto strženo bylo dosud Státním
obilním ústavem:
za pšeničnou a žitnou mouku přes Hamburk | Kčsl. | 152,917.516.32 |
za pšeničnou mouku přes Terst | Kčsl. | 254,098.803.30 |
za pšenici a žito přes Hamburk | Kčsl. | 100,304.992.04 |
za žito přes Terst | Kčsl. | 5,313.756.52 |
za ječnou mouku přes Hamburk | Kčsl. | 281.400.- |
za kukuřičnou krupici | Kčsl. | 720.000.- |
za rýžovou moučku | Kčsl. | 68.400.- |
za rýži | Kčsl. | 4,354.800.- |
za fazole | Kčsl. | 2,240.000.- |
úhrnem bylo vyúčtováno a strženo | Kčsl. | 520,299.868.19 |
složeno státní pokladně | Kčsl. | 215,000.000.- |
zbývalo by tedy k úhradě | Kčsl. | 305,299.868.19 |
Od této částky dlužno však odečísti:
1. | Zaplaceno za cukr na základě kompensační smlouvy z dubna 1919 s Francií, po odečtení částky, jež stržena byla za kompensační rýži, dodanou Francií | Kčsl. | 68,939.188.04 |
2. | Slevy: | ||
t. j. sleva z K 4.96 na K 4.68 z 10. března 1919 | Kčsl. | 287.722.04 | |
sleva z K 4.68 na K 2.68 z 18. května 1919 | Kčsl. | 64,903.777.95 | |
sleva na pšeničnou mouku americkou, která použita na chleba | Kčsl. | 5,883.288.51 |
3. | Odbočky dluhují: | ||||
Brno | Kčsl. | 15,606.312.74 | |||
Opava | Kčsl. | 121.873.25 | |||
Bratislava | Kčsl. | 8,631.958.01 | Kčsl. | 164,374.120.54 | |
takže k úhradě zbývá pouze | Kčsl. | 140,925.747.65 |
Této částky užívá Státní
obilní ústav jako část provozovacího
kapitálu a to z toho důvodu, že následkem
nepříznivé cenové politiky sklizně
1919 - 1920, na základě které přikazovací
ceny obilí jsou nižší než ceny výkupní,
doznal provozovací kapitál ústavu značného
snížení. Důvodem toho je také
ta okolnost, že režie ústavu ve sklizni letošní
je podstatně vyšší než v letech minulých.
Převzato bylo:
umělého másla | 1,049.690.82 | kg |
masa | 1,686.537.77 | kg |
konserv | 355.896.39 | kg |
masa v krabicích | 1,489.727 | kusů |
mléka sterilisovaného | 344.828.40 | kg |
mléka kondensovaného | 1,321.524.90 | kg |
vepřového sádla a slaniny, netto váhy z úvěru amerického | 18,912.816.66 | kg |
z operace francouzské | 2,520.420.40 | kg |
brutto váhy mimo to přijato z amerického úvěru | 2,475.950.- | kg |
Za tyto potraviny přijato bylo | Kčsl. | 446,740.928.11 |
mimo to je v zásobě ještě 1,484.993.32 kg v ceně | Kčsl. | 35,506.598.85 |
Nedoplatky:
aprovisačních míst za odebrané zboží k 1. prosinci 1919 | Kčsl. | 127,574.292.33 |
Ústřední státní pokladně odvedeno bylo | Kčsl. | 417,062.000.- |
mimo to zaplatil Státní ústav pro tuky za chmel | Kčsl. | 19,791.606.75 |
firmě Moskobojník akkreditiv na mýdlo u Živnobanky | Kčsl. | 1,400.000.- |
závodní kapitál složený u bank a poštovní spořitelny činí | Kčsl. | 37,344.849.54 |
Česká zemědělská společnost
v Praze, Německá zemědělská
společnost v Praze, Zemská politická správa
v Brně, Zemský hospodářský
ústav v Mor. Ostravě a Zemská vláda
slezská v Opavě a Zásobovací ústav
pro Slovensko v Bratislavě přejímaly vedle
Státního ústavu pro tuky, oleje a mléko
jménem ministerstva zásobování americké
konservy masové, konservy rybí, francouzské
porce, kteréžto potraviny nám dodány
byly na zvláštní úvěr, z předu
vyznačený. Značnou část potravin
z úvěru toho převzalo ministerstvo Národní
obrany.
Stav dodávek těch, pokud je převzalo ministerstvo
pro zásobování lidu, je:
převzato 27,599.26 q konserv v ceně | Kčsl. | 41,909.107.44 |
strženo | Kčsl. | 25,203.829.46 |
nedoplatky míst aprovisačních činí | Kčsl. | 10,069.865.74 |
na skladě konserv | Kčsl. | 1,760.803.55 |
dovozné a provise | Kčsl. | 4,874.608.69 |
Státní pokladně odvedeno | Kčsl. | 20,275.116.96 |
převzato 13.698.14 q konserv v ceně | Kčsl. | 21,587.491.61 |
strženo bylo | Kčsl. | 10,242.176.40 |
nedoplatky aprovisačních míst činí | Kčsl. | 6,847.209.56 |
na skladě konserv za | Kčsl. | 3,100.000.- |
srážka na dovozné a provise | Kčsl. | 1,404.625.65 |
bankovní úroky ve prospěch činí | Kčsl. | 6.520.- |
převzato 4.618.44 q konserv v ceně | Kčsl. | 7,954.156.95 |
strženo | Kčsl. | 6,338.828.- |
odvedeno | Kčsl. | 3,971.601.- |
nedoplatky aprovisačních míst | Kčsl. | 2,367.167.- |
u Agrární banky v Brně uloženo | Kčsl. | 2,825.667.- |
zbytek konserv na skladě. |
převzato 2506.22 q konserv v ceně | Kčsl. | 4,428.084.15 |
převzato 1853.56 q konserv v ceně | Kčsl. | 2,344.374.80 |
převzato 2506.22 q konserv v ceně | Kčsl. | 4,428.084.15 |
Peníz stržený v případech, uvedených
pod položkou 4, 5 a 6, uložen jest u peněžních
ústavů, zbytek vykázán je v nevydaných
dosud konservách.
Stejně jako při úvěru americkém
nebyla ani smlouva o úvěru anglickém sjednávána
ministerstvem pro zásobování lidu a nebyla
také smlouva ta dosud ministerstvu zásobování
odevzdána. Podle informací, vyznačených
z předu, poskytla nám vláda anglická
úvěr celkem v částce 304.116 lib.
šterlingů na nákup fazolí, mýdla,
látek a léčiv. Pro ministerstvo zásobování
určeny byly fazole, mýdlo a částečně
látky. Ve skutečnosti objednáno bylo z úvěru
toho celkem 1000 tun mýdla, pevně však dosud
potvrzena jen smlouva o dodávce 490 tun mýdla v
celkové ceně 31. 545 Ł mimo dovozného
a pojištění, které činí
1000 - 2000 lib. šterl. za tunu. Dosud dovezeno bylo:
lodí | S. S. Redstart | 120 | |
S. S. Malard | 144 | ||
S. S. Malard | 64 |
Prvé dvě lodní zásilky byly již
převzaty, nebyly však dosud do konsumu uvedeny a nebylo
proto dosud ničeho strženo.
Dále převzal Státní obilní
ústav z úvěru anglického 15.020.70
kg žitné mouky po 30 libr. šterl. za tunu, 125.846
kg oves. vloček po 39 libr. šterl. za tunu, 4,202.000
kg bobů po 35 libr. šterl. za tunu.
Strženo bylo za tyto potraviny z anglického úvěru:
žitná mouka | Kčsl. | 1,201.656 |
boby | Kčsl. | 11,361.360 |
ovesné vločky | Kčsl. | 440.461 |
celkem tedy | Kčsl. | 13,003.467 |
kteréžto částky Státní
obilní ústav užívá jako dalšího
kapitálu provozovacího.
Podle smlouvy ze dne 31. srpna 1919, kterou sjednal vyslanec Borský
v Římě, měla vláda italská
dodati nám na úvěr 500 vagonů masa
a slaniny. Pro špatnou jakost zboží odmítlo
ministerstvo zásobování převzetí
zboží a převzalo prostřednictvím
Státního ústavu pro tuky, oleje a mléko
pouze zboží za 8,752.495.88 lir ital. při smluvené
ceně 625 lir ital. za 100 kg hrubé váhy a
1% provise. Částka tato není zapravena, vláda
italská žádá zaplacení kompensací
v dříví a jiných předmětech.
Podle smlouvy sjednané ministerstvem financí a francouzským
státním podsekretariátem zásobování
dodati měla nám vláda francouzská
za 20.000 tun cukru (v ceně 145 franků za 100 kg
cukru krystalového, 157 franků za 100 kg cukru,
srovnaného v kostkách cubes, a 155 Frs. za 100 kg
cukru, srovnaného v kostkách obdélníkových,
dominos) asi 3000 tun dos gras slaniny hřbetové
za cenu 365 Frs. za 100 kg, asi 1000 tun rýžového
zlomu za 75 Frs. 100 kg, dále asi 5000 tun indické
čočky v ceně 98.- Frs. za 100 kg a asi 8000
tun rýže z Indočíny v ceně 95.-
Frs. za 100 kg.
Pro špatnou jakost bylo převzetí rýžového
zlomu a čočky ministerstvem pro zásobování
lidu odepřeno, takže vláda francouzská
dodala pouze slaninu a rýži.
Státním obilním ústavem převzato
bylo v Terstu 64.107.95 kg rýže, začež
účtováno při smluvené ceně
95 Frs. za 100 kg.
Frs. 6,090.255.25 Státní obilní ústav
strží za rýži 27,451.200 Kč, částky
té užil k zaplacení cukru Československé
komisi cukerní, kterýžto cukr byl dodán
jako kompensace do Francie.
Státním ústavem pro tuky, oleje a mléko
převzata byla slanina a to v účtovaném
množství 2,520.420.40 kg, což při smluvené
ceně 365.- Frs. representuje částku 6,090.255
Frs. Částka ta, pokud stržena byla Státním
ústavem tukovým, vykázána jest v položkách
amerických.
Rozpočet poštovního úřadu šekového
pro rok 1920 vykazuje jak v potřebě, tak i v úhradě
značné zvýšení jednotlivých
položek proti rozpočtu na rok 1919, které jest
ovšem opodstatněno mohutným vzrůstem
ústavu v uplynulém roce. Vývoj ústavu
osvětlí nejlépe přehled o rozsahu
jeho činnosti v roce 1919. Za uplynulý rok činí
počet vkladů 15,193.704 a výplat 5,952.960
položek, tedy celkem bylo provedeno 21,146.664 položek.
Z toho připadá na složenky 13,998.051, šeky
pokladní 66.062 a odeslané platební poukázky
4,597.964 položek. Stav vkladů pohybuje se koncem
roku 1919 okolo 1.200,000.000 K. Peněžní obrat
za první 1/4letí roku 1919
činil 5.279,271.018 K, za druhé 1/4letí
tohoto roku již 9.799,625.712 K, za třetí 1/4letí
10.910,841.394 K, a za čtvrté 1/4letí
17.632,129.120 K, tedy celkem za celý rok 1919 43.621,867.244
K. Denní obrat peněžní pohyboval se
v prosinci 1919 mezi 200 - 350 miliony korun. Srovnáním
s vídeňskou poštovní spořitelnou
dojdeme zajímavého výsledku. Kdežto
počet majitelův účtů dosáhl
u šekového úřadu koncem roku 1919 asi
55.000, tedy více než třetinu kont vídeňské
spořitelny, nezůstává počet
transakcí, šekovým úřadem provedených,
již daleko za rozsahem vídeňské poštovní
spořitelny. Tak v poslední době činí
počet průměrně denně zpracovaných
složenek již více než 90.000 kusů
proti průměrnému dennímu počtu
jejich ve Vídni ve válečných letech
(intensivnějších u srovnání s
mírovým stavem), pohybujícího se okolo
120.000, tedy tři čtvrtiny vídeňského
pracovního výkonu. Ze srovnání toho
je zřejmo, že to byly české země,
které svým vyvinutým obchodem a průmyslem
v největší míře participovaly
na agendě poštovní spořitelny vídeňské
a jak škodlivým byl rakouský centralism, který
sám sobě byl účelem, ač hospodářský
prospěch obchodu a průmyslu rozhodoval pro soustředění
transakcí spořitelny v Praze. Agenda šekového
úřadu však ještě stále vzrůstá.
Tak počet majitelův účtu vzrůstá
měsíčně nejméně o 2.000
nově přihlášených. Tohoto enormního
vzrůstu mohlo býti dosaženo pouze za nejusilovnějšího
spolupůsobení všech činitelů
súčastněných na ústavě.
Přes neobyčejné obtíže za prvního
správního období, jako trojí stěhování
ústavu atd., podařilo se nyní pokračujícím
zapracováním personálu, který, ač
z 90% nově přijatý, osvojil si vědomí
svých povinností k republice, konečně
dojíti již tak spořádaných poměrů,
že šekový úřad vyřídí
vždy během 24 hodin došlý materiál,
tedy provede zápis vkladův a vyřídí
rozkazy k výplatám mu dané šeky.
Nastane-li tedy opoždění v provedení
poukazu majitele účtu, tedy příčinu
toho sluší hledati jedině v poměrech
dopravních (nedostatečném vlakovém
spojení atd.).
Dík značně pokročilé konsolidaci
mohl úřad šekový v mnohých směrech
rozšířiti svoji působnost. Na základě
prováděcího nařízení
k zákonu o zřízení šekových
úřadů ze dne 21. července 1919, č.
415 sb. z. a n., zahájil šekový úřad
1. srpna 1919 svoji samostatnou činnost, obstarávanou
do té doby co do pokladní služby a disposicí
přebytky poštovní správou. Vlastní
pokladna ústavu vyplácí denně hotově
2 - 4 miliony korun. Kromě toho jest šekový
úřad již od 1. června 1919 členem
odúčtovacího sdružení pražských
bank, kdež částky jím samým odúčtované
dosáhly do konce roku 1919 výše 4.145,006.872
K 58 hal.
Vhodným a bezpečným uložením
svěřených peněz docílil šekový
úřad příznivého zúročení
vkladů, nezbytného pro prosperitu ústavu
při neznačném zvýšení
poplatků, zavedených u vídeňské
poštovní spořitelny. Šekový úřad
byl účasten též emise státní
půjčky 1919 jako hlavní upisovací
místo a dosáhl úpisů v částce
více než 50,000.000 K. Ústav jest i po jiné
stránce veledůležitou součástí
státní správy, jsa obstaravatelem platů
téměř veškerých státních
úřadů. Připravuje se také na
základě chystaného zákona pro zaopatření
válečných invalidů, vdov a sirotků
po padlých vojínech na vyplácení pensí,
jež bude sám obstarávati. Počet výplat
stoupne tím as o 600.000 položek měsíčně.
V dohodě s finanční správou obstarává
šekový úřad také výplaty
poukazův amerických Čechoslováků
do domoviny a zavedl pro ně zvláštní
běžné účty za výhodných
podmínek. Šekový úřad bude i
v roce 1920 pokračovati na cestě vývoje,
tak zdárně započaté v prvním
roce činnosti; předložil již poradnímu
sboru a zavádí právě jednotlivá
odvětví obchodní zákonem dovolená,
jako eskompt směnek, lombard a obchod cennými papíry
a zřídí oddělení depositní,
jakmile tresory jeho budou vybudovány.
Šekový úřad zařídí,
jakmile mu bude technicky možno, úsporné řízení
aspoň pro Slovensko, kde je ho nejvíce potřebí.
Dokončíc vybudování ústavu
a jeho úplnou konsolidaci, přikročí
pak správa šekového úřadu ke
zdokonalení svého řízení a
k reformám, v první řadě, aby dosáhla
větší oběžnosti svého šeku
a tím ještě dokonalejší úspory
hotového placení, aby ústav po této
stránce stal se moderní institucí, odpovídající
v každém ohledu vyvinutým hospodářským
formám v Československé republice.
Položky rozpočtu šekového úřadu
na rok 1920 odpovídají vzrůstu, jehož
ústav za uplynulý rok dosáhl. Zvláště
však proti příjmovému prelimináři
na rok 1919 vykazuje úhrada, daná do rozpočtu
pro rok 1920, značné zvýšení
čistého výnosu ústavu, čímž
prokazuje ústav, že si slibuje státi se aktivní
složkou hospodářství státního.
Úkol ten bude moci splniti s pokračující
konsolidací hospodářských poměrů.
V rozpočtu na rok 1919 zařazen byl peníz | 216,000.000 K |
V dodatku k rozpočtu na rok 1919 peníz | 100,000.000 K |
dohromady | 316,000.000 K |
V rozpočtu na rok 1920 peníz | 267,000.000 K |
Následkem nedostatku surovin a nedostatku uhlí a
to hlavně v průmyslu textilním, kovoprůmyslovém
a sklářském trvá stav nezaměstnanosti
dále, a nutno vypláceti podpory v nezaměstnanosti
podle zákona ze dne 10. prosince 1918, č. 65 sb.
z. a n. a podle zákonů pozdějších,
zejména zákona ze dne 17. října 1919,
č. 569 sb. z. a n., a vyžadovati budou podpory tyto
ještě dále značného nákladu.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku vyplaceno
bylo na podporách v nezaměstnanosti za měsíce
leden až červen 1919 úhrnem 179,545.389 K,
za další dobu do 12. října 1919 vyplaceno
asi 60,000.000 korun, dohromady 239,545.389 K.
V měsících červenci až říjnu
1919 byla výplata podpor v nezaměstnanosti zastavena
neb omezena v té míře, že dnes není
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku jediného
okresu, v němž by byly podpory vypláceny v
původním rozsahu. V Čechách a na Moravě
vyplácejí se podpory téměř
toliko v krajích pohraničních, více
méně průmyslových, kdežto ve
větší části těchto zemí
jsou úplně zastaveny. Podotýká se,
že v sumách shora uvedených v úhrnné
částce 240 milionů není obsažen
náklad podpor, vyplacených podnikateli samými,
které nutno refundovat a že v něm není
obsažena suma podpor vyplacených na Slovensku.
Podle zákona o úpravě obchodu řepovým
cukrem ve výrobním období 1919/20 ze dne
23./9. 1919 a sice podle § 17. stanoví se cena za
cukr vyvezený (surový i čistěný)
komisí cukerní v dohodě s ministerstvem.
Peníz, továrnou stržený za cukr pro
jiný účel, než pro potřebu domácnosti,
nad cenu, v § 14. stanovenou, (257 K za 100 kg), odvádí
se zvláštnímu státnímu fondu
přeplatkovému.
Počítá se následovně:
Odhad sklizně | 47,500.000 | q |
úbytek následkem špatné sklizně | 8,500.000 | q |
ke zpracování zbude | 39,000.000 | q |
z toho surovina | 5,843.000 | q |
rafináda | 5,000.000 | q |
ze zásob 18/19 | 1,000.000 | q |
k disposici tedy | 6,000.000 | q |
z toho pro domácí konsum a průmysl | 3,200.000 | q |
reserva | 200.000 | q |
zbytek pro export | 2,600.000 | q |
Prodejní cena exportního cukru | 2.484,000.000 | Kč |
cena rafinády k vývozu | 657,000.000 | Kč |
možno počítati s přeplatkem | 1.827,204.000 | Kč |
k tomu průmyslový přeplatek | 30,000.000 | Kč |
celkem | 1.857,204.000 | Kč |
Od toho dlužno odpočísti podle § 18. zmíněného zákona 23 K za 100 kg k úhradě rozdílu mezi vývozní cenou a cenou stanovenou v § 14. = | 78,000.000 K |
a 15 K za 100 kg pro možnou náhradu vyšších výrob. nákladů | 59,000.000 K |
zbývá tudíž přeplatek | 1,720,000.000 K |
Ale poněvadž jde o sumy jen odhadnuté, za které
cukerní komise v době sestavení rozpočtu
plně zodpovědnost převzíti nemohla,
zařaděno do rozpočtu jen 1.500.000.000 K.
Ministerstvo sociální péče podalo
v rozpočt. výboru tuto zprávu o živnostenské
inspekci:
Podle nynějšího stavu je v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku celkem 19 teritoriálních
živnostenských inspektorátův a jeden
inspektorát pro stavbu vodních cest a prováděné
regulace řek v území vodocestného
ředitelství v Praze. Rozdělení těchto
teritoriálních inspektorátů je totéž,
jak bylo naposled stanoveno nařízením ministerstva
obchodu ze dne 7. května 1911, č. 109 ř.
z. Pro odborné řízení služby
živnostenské inspekce v republice Československé
byl po státním převratu zřízen
ústřední živnostenský inspektorát.
Na Slovensku, kde byla živnostenská inspekce sloučena
s dozorem na parní kotle, bylo osamostatnění
živnostenské inspekce odloučením kotelního
dozoru provedeno nařízením ministra s plnou
mocí pro správu Slovenska ze dne 20. dubna 1919,
č. 78, a byly zřízeny živnostenské
inspektoráty v Bratislavě, Trenčíně,
Báňské Bystrici, Spišské Nové
Vsi, v Košici a Lučenci. Tyto živnostenské
inspektoráty, až na inspektorát v Lučenci,
zahájily úřední činnost v druhé
polovici měsíce dubna 1919. Posledně zmíněný
inspektorát nebylo lze pro nedostatek starších
zapracovaných úředníků aktivovat,
agendy dotyčného dozorčího okresu
obstarává prozatím živnostenský
inspektorát v Bratislavě.
Schváleným rozpočtem pro rok 1919 bylo povoleno
zříditi 3 specielní živnostenské
inspektoráty, a to 2 pro průmysl chemický
(se sídlem v Praze a v Brně) a jeden pro stavební
práce pro Prahu a okolí se sídlem v Praze.
Tyto inspektoráty budou hned uvedeny v činnost,
jakmile bude lze pro ně ve jmenovaných místech
opařiti kancelářské místnosti;
potřebné konceptní pomocné síly
pro tyto inspektoráty byly již přijaty a k
odbornému výcviku přiděleny teritoriálním
inspektorátům v Praze a v Brně. Přibráním
těchto sil, jakož i dalších 6 pomocných
sil pro shora zmíněné živnostenské
inspektoráty na Slovensku činí počet
úředníků s akademickým vzděláním
nyní 61. Mimo to obstarávají službu
inspekční 4 asistentky.
V zájmu intensivnějšího dozoru je nezbytným
požadavkem, aby tovární podniky mohly být
aspoň jednou v roce revidovány. V posledním
roce předválečném bylo při
dosud valně nezměněném počtu
úředníků možno prohlédnouti
jen 74.8% továrních podnikův a z živnostenských
podniků, podléhajících úrazovému
pojištění (továrny jsou v těchto
zahrnuty), jen 23.9%. Daleko nepříznivější
jsou pak poměrná čísla o prohlídkách
maloživnostenských podnikův a ostatních
živností (obchodních atd.), nepodrobených
úrazovému pojištění. Za války
původní úkoly živnostenských
inspektorů, již samy o sobě obsáhlé,
značně vzrostly a válkou způsobené
nynější těžké poměry
hospodářské vyvolávají celé
řady sporů mezi zaměstnanci a zaměstnavateli,
jejichž řešení klade stále větší
požadavky na službu živnostenské inspekce
a to zvláště v poslední době,
kdy živnostenští inspektoři jsou povoláváni
též prostředkovati při řešení
různých otázek zaměstnancův
i v oněch pracovních odvětvích, které
živnostenskému dozoru nepodléhají.
Aby bylo lze vyhověti předeslaným požadavkům
a též umožniti účinnější
dozor na zaměstnání žen a mladistvých
dělníků v podnicích živnostenských
a obchodních, je nutno rozmnožiti personál
jak úředníků, tak i asistentek živnostenské
inspekce. Nutná ochrana dělníků
zaměstnaných na stavbách vyžaduje
pak, aby živnostenským inspektorátům
přidělen byl přiměřený
počet stavebních inspicientů z řad
zaměstnanců.
Značného rozšíření dozná
věcná příslušnost živnostenské
inspekce schválením zákona o úpravě
pracovních a mzdových poměrů domácké
práce. Živnostenská inspekce bude totiž
podle ustanovení dotčeného zákona
pověřena dozorem na pracovní poměr
domáckých dělníkův a na veškeré
místnosti, v nichž výrobky domáckého
průmyslu se zhotovují, práce se zadává
a hotová odvádí.
Úrazovému pojištění podléhající
podniky polního a lesního hospodářství
nejsou dosud podrobeny odbornému dozoru a mohou býti
revidovány živnostenskými inspektory toliko
jednotlivě na zvláštní žádost
příslušné úrazové pojišťovny,
pokud se týče ochranných opatření
u používaných motorů a pracovních
strojů. Těchto podniků jest jen v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku 469.816 a každoročně
vykazují velký počet těžkých
úrazů, z nichž značnou část
bylo by lze při náležitém odborném
dozoru zameziti. Mimo to jsou ještě jiná pracovní
odvětví, pro které stanoveny byly na ochranu
zaměstnaných osob zvláštní zákonitá
pravidla, jejichž provádění však
postrádá náležitého odborného
dozoru.
Vzhledem k okolnostem těmto připravuje ministerstvo
sociální péče osnovu zákona,
na jehož základě vytvořila by se pro
veškerá odvětví hospodářského
života - vyjma podniky železniční, poštovní
a telegrafní, námořní plavbu a práci
osob stojících v činné službě
vojenské - pracovní inspekce, která by měla
dozor na provádění sociálně-politických
zákonů, resp. dohlédala na zachovávání
pravidel, směřujících k ochraně
života, zdraví a mravnosti zaměstnanců,
jakož i smluv upravujících jejich pracovní
poměr a podmínky, a bděla nad výchovou,
výcvikem a vzděláním zaměstnanců,
zejména pak dorostu. Mimo to další úlohou
pracovní inspekce bylo by věnovati péči
veškerým životním, hospodářským
a kulturním poměrům zaměstnancův
a zaujímala by proti úřadům povolaným
ku provádění předem zmíněných
ustanovení místo zvláštního zástupce
veřejných zájmů, za něž
třeba ochranu dělnictva považovati.
Tato inspekce práce vybuduje se z nynější
živnostenské inspekce, jejíž personál
nutno včas rozmnožiti, aby bylo dosti zkušených
a zapracovaných sil, jichž bude třeba ku provádění
četných a důležitých sociálních
úkolů řečené nové instituce.
Rozpočtový výbor navrhuje:
Slavné Národní shromáždění
československé račiž schváliti:
I. státní rozpočet republiky
československé na r. 1920 podle přiloženého
elaborátu rozpočtového výboru;
II. finanční zákon na r. 1920 podle
návrhu vládního;
III. přiložené resoluční
návrhy.