Zemědělská komora a okresní politický,
úřad sídla společenstva mají
právo vysílati do valné hromady a výboru
společenstva své zástupce s hlasem poradním.
Výbor společenstevní může podle
potřeby ustanoviti si v jednotlivých obcích
svého obvodu ze středu členstva důvěrníky
jako místní orgány společenstevní.
Zvláštního schválení zemědělské
komory jest zapotřebí, chce-li společenstvo
zjednati si zápůjčku, nebo převzíti
ručení, aneb chce-li utvořiti si zvláštní
peněžní fond pro určité účely,
jestliže závazek takto vzniklý s připočtením
všech dosavadních závazků nebo výše
fondu činí více než roční
příspěvky, jež společenstvo bez
vyššího schválení svým členům
může ukládati.
Společenstva mají o svých příjmech
a výdajích vésti řádné
účetnictví. Závěrku účtů
za uplynulý rok dlužno předložiti za účelem
revisním zemědělské komoře,
jakmile ji schválila valná hromada společenstevní.
Úřadování společenstev podléhá
revisi zemědělské komory, která ji
provede aspoň jedenkráte za příslušné
období. Výsledek revise oznámí se
výboru společenstevnímu. Výbor jest
povinen zjištěné nesprávnosti ihned
odstraniti. Zjistila-li revise hrubé nepořádky,
nebo neodstranil-li výbor vytknuté závady,
může zemědělská komora s konečnou
platností uložiti funkcionářům
provinilým pořádkovou pokutu až do výše
200 Kč. Pokuty tyto vymáhají úřady
politické ve prospěch společenstevní
pokladny.
Jestliže orgány společenstva trvale zanedbávají
povinnosti jim zákonem uložené, může
zemědělská komora příslušný
orgán zbaviti úřadu, případně
rozpustiti společenstvo a učiniti nutná opatření
s tím spojená až do provedení příslušných
nových voleb.
Z rozhodnutí učiněných ve smyslu tohoto
ustanovení možno se odvolati u komory do 14 dnů
ode dne doručení příslušného
rozhodnutí k ministerstvu zemědělství.
Zemědělské komory sdružují v
sobě zemědělská společenstva.
Zřizují se v Praze, Brně, Opavě a
Bratislavě. Bližší ustanovení obvodů
jednotlivých komor provede se nařízením.
Zemědělské komory jsou veřejnoprávné
korporace samosprávné, které mají
za účel zastupovati a podporovati osvětové,
sociální a hmotné zájmy zemědělského
stavu a jeho příslušníků. Jim
přísluší zejména tato práva
a povinnosti:
1. říditi a podporovati zemědělská
společenstva v jejich zákonem stanovené působnosti,
vydávati jim za tím účelem závazná
nařízení a dozírati na jejich činnost;
2. podávati dobrá zdání úřadům
vyžádaná i z vlastní iniciativy nebo
na podkladě návrhů zemědělských
společenstev stran všech zájmů zemědělských;
3. býti slyšenu o zákonných osnovách
zemědělství se týkajících
dříve, než vláda je předloží
k ústavnímu projednání;
4. býti slyšenu o důležitých opatřeních,
jež vláda hodlá provésti v oboru zájmů
zemědělských;
5. spolupůsobiti při opatřeních veřejné
správy sledujících zvelebení zemědělství,
zejména při používání
veřejných peněz k tomuto účelu;
6. činiti a prováděti opatření,
nesoucí se k povznesení zemědělské
výroby a jejího průmyslu, pokud péče
o ně není státem přímo převzata;
7. zakládati a spravovati ústavy, mající
za účel zlepšení a ochranu zemědělské
výroby nebo ústavy, pečující
o kulturní a sociální potřeby příslušníků
zemědělské výroby;
8. opatřovati věci hospodářských
účelišť, pokud zemědělským
komorám svěřeny budou;
9. vysílati zástupce do poradních sborův
a korporací, v nichž projednává nebo
rozhoduje se o zájmech zemědělských;
10. obstarávati ty obory veřejné správy,
které zvláštními zákony a nařízeními
přikázány budou zemědělským
komorám, nebo zemědělským radám
přikázány byly, a spravovati veškeré
ústavy až dosud zemědělským radám
přičleněné;
11. pečovati o řádné upotřebení
veřejných příspěvků,
jež zemědělskými komorami na zvelebení
zemědělství věnovány byly;
12. vésti řádné účty
o svém finančním hospodářství
a podávati ministerstvu zemědělství
každoročně zprávy o své činnosti.
K přímé účasti zemědělských
komor na výdělkových podnicích jakéhokoliv
druhu jest potřebí souhlasu ministerstva zemědělství.
Orgány, jimž přísluší prováděti
úkoly uvedené v § 43. jsou:
1. valné shromáždění,
2. výbor,
3. předsednictvo zemědělské komory.
Valné shromáždění zemědělské
komory skládá se:
1. ze zástupců zemědělských
společenstev,
2. ze zástupců těch odborných korporací,
které mají podle § 47. právo vysílati
zástupce do valného shromáždění.
Zemědělská společenstva vysílají
do valného shromáždění zemědělské
komory z každé volební skupiny po jednom zástupci.
Spolkovým a družstevním korporacím,
jakož i společnostem s obmezeným ručením,
které podle stanov mají za účel podporovati
zemědělství, lesnictví a jeho průmysl,
nebo některé jeho odvětví, svou působnost
vztahují na obvod zemědělské komory,
nebo značnou jeho část a prokazují
nejméně již dvě léta řádnou
činnost, může ministerstvo zemědělství
v dohodě se zemědělskou komorou uděliti
právo vysílati svého zástupce do valného
shromáždění, nebo do výboru komorního.
Zástupcové tito nemají účast
na volbách výboru, jinak mají veškerá
práva a povinnosti jako ostatní členové.
Právo toto uděluje se buď na neurčito
nebo na dobu volebního období.
Valnému shromáždění přísluší:
1. usnášeti se o věcech, které podle
výslovného ustanovení ministerstva zemědělství
valnému shromáždění mají
býti předloženy, nebo které výbor
pro vynikající jejich důležitost usnesl
se předložiti valnému shromáždění,
2. schvalovati výroční zprávu,
3. usnášeti se na jednacím řádu,
4. dávati souhlas k zjednání zápůjček,
5. voliti výbor.
Valné shromáždění koná
se jednou ročně. Ukáže-li se toho potřeba,
může býti svoláno mimořádné
valné shromáždění. Toto musí
býti svoláno, žádá-li je aspoň
polovina společenstev.
Valné shromáždění může
se platně usnášeti, je-li mimo předsedajícího
přítomna nejméně třetina členů.
K usnesení jest potřebí nadpoloviční
většiny hlasů přítomných;
při rovnosti hlasů přijat jest návrh
k němuž se přidal předseda.
Výbor zemědělské komory skládá
se:
1. z 12 členů volených zástupci společenstev,
2. ze členů, jež vysílají do
výboru korporace k tomu oprávněné
(§ 47.).
Počet členů uvedených ad 2 nesmí
přesahovati polovinu členů volených.
Volby výboru konají se písemným hlasováním
podle zájmových skupin (§ 18.). Každé
zájmové skupině přísluší
voliti stejný počet členů. Zvolenými
jsou ti, kdož obdrželi nadpoloviční počet
hlasů přítomných z dotyčné
skupiny.
Výbor řídí všechny věci,
spadající v obor působnosti zemědělské
komory, pokud nejsou výslovně vyhrazeny valnému
shromáždění. Výbor připravuje
návrhy pro valné shromáždění
a provádí jeho usnesení, sestavuje rozpočet,
systemisuje a obsazuje místa úřednická,
vykonává moc disciplinární nad úřednictvem,
vysílá zástupce do korporací a sborů,
v nichž zemědělská komora je zastoupena
a stanoví stálé odborné poradce pro
odbory komorní (§ 34.).
Výbor schází se k poradám zpravidla
každý druhý měsíc. Usnáší
se právoplatně, je-li přítomna mimo
předsedajícího aspoň polovina všech
členů výborových.
Výbor projednává věci v působnost
jeho spadající buď přímo, nebo
teprve tehdy, když byly řádně projednány
v odborech poradců. Za tím účelem
zřídí podle potřeby jednotlivé
odbory, v nichž zasedají odborníci těchže
oborů. Bližší ustanovení o zřízení
odborův a jejich jednání obsahuje jednací
řád.
Výbor volí ze svého středu písemným
hlasováním předsednictvo, jež skládá
se z předsedy a dvou místopředsedů.
Zvolenými jsou, kdož obdrželi nadpoloviční
většinu hlasů všech přítomných
členů výborových.
Výsledky voleb výborových a předsednictva
dlužno sděliti ministerstvu zemědělství.
Volby předsednictva vyžadují potvrzení
presidentem republiky.
Předseda jest zákonným zástupcem zemědělské
komory. Bdí nad šetřením zákonné
působnosti komory a nad prováděním
jejích usnesení. Domnívá-li se, že
nemůže převzíti zodpovědnost
za určité usnesení, má právo
je zastaviti a vrátiti je k novému projednání.
Setrvá-li se přes to na původním usnesení,
rozhodne o věci ministerstvo zemědělství.
Předseda svolává schůze valných
shromáždění, jakož i výboru
a jim předsedá. Podpisuje vyřízení
za spolupodpisu jednoho z vedoucích úředníků.
Veškerá tato práva a povinnosti přecházejí
podle opatření předsedy na místopředsedu,
nemůže-li předseda dočasně svého
úřadu zastávati.
Listiny o právních jednáních, která
zakládají závazky komory proti třetím
osobám, musí býti podepsány předsedou
nebo místopředsedou a jedním členem
výboru. Týká-li se listina jednání,
k jehož platnosti jest třeba souhlasu valného
shromáždění (§ 48. ad 4.), budiž
souhlas tento osvědčen na listině podpisy
dvou členů výboru.
Volební období výboru a předsednictva
jest šestileté. Předsednictvo však úřaduje
dotud, dokud není zvoleno a potvrzeno nové předsednictvo.
Uprázdní-li se mezidobí místo člena
výboru nebo předsednictva, provedou se volby doplňovací
na zbytek volebního období.
Zemědělská společenstva a jejich členové
jsou povinni zemědělským komorám podávati
žádané zprávy, doklady a vysvětlení.
Zemědělská společenstva a zemědělské
komory jsou oprávněny v oboru své činnosti
dožadovati se součinnosti a podpory státní
a jiných úřadů.
Ministerstvo zemědělství vysílá
do valných shromáždění, výborův
a odborů komorních své zástupce s
hlasem poradním, provádí účetní
a pokladní revise zemědělských komor,
schvaluje jednací řád a rozhoduje o stížnostech,
podaných jemu do 14 dnů do usnesení valného
shromáždění a schůzí výborových.
Ministerstvo zemědělství může
z podstatných důvodů rozpustiti předsednictvo
a výbor zemědělské komory a učiniti
nutná opatření k řízení
komorní kanceláře a její agendy. V
případu tomto dlužno nejdéle do 3 měsíců
vykonati nové volby.
Zemědělské komory mají své
vlastní kanceláře, které jsou podřízeny
předsednictvu.
Trvale ustanovení úředníci a zřízenci
zemědělských komor a ústavů
jim podřízených jsou svými právními
a služebními poměry postaveni na roveň
úředníkům státním.
Pensijní zaopatření úředníkův
a zřízencův a pozůstalých po
úřednících a zřízencích
zemědělských komor zabezpečeno jest
z těchže fondů jako úředníkům
státním, pokud nebudou zřízeny zvláštní
fondy pensijní, nebo pokud jejich pensijní požitky
nejsou zabezpečeny z pensijních fondů zemských
(§ 71.).
V zemích, kde jsou zřízeny zemědělské
fondy, přecházejí tyto na zemědělské
komory. O rozdělení těchto fondů na
zúčastněné komory rozhodne ministerstvo
zemědělství, nebylo-li předem mezi
nimi docíleno shody. Nemovitosti, připsané
knihovně zemědělským fondům,
připadají té zemědělské
komoře, v jejímž obvodě nemovitosti
leží. Pokuty a jiné platy, ukládané
podle příslušných zákonů
ve prospěch zemědělských fondů
neb k účelům zemědělským,
připadají místně příslušné
zemědělské komoře.
Členové výboru společenstev a členové
zemědělských komor konají své
práce jako úřad čestný.
Předseda a místopředseda společenstva,
dále předsednictvo, členové výboru
a poradci zemědělské komory mají však
nárok na náhradu hotových výloh, spojených
s výkonem jejich funkcí. Zástupcům
společenstev, vysílaným do valných
shromáždění zemědělské
komory, přísluší z pokladny společenstva
náhrada jízdného.
Jednacímu řádu společenstev a zemědělských
komor vyhražují se o této věci ustanovení
podrobnější.
Správní náklady společenstev, pokud
nejsou hraženy jinými vlastními příjmy,
hradí se příspěvky členů.
Správní náklady zemědělských
komor, jakož i náklady, potřebné k plnění
úkolů, přikázaných zemědělským
komorám podle § 43., hradí se vlastními
příjmy, příspěvky členů
společenstev a příspěvky, jež
každoročně stát a země zemědělským
komorám povolují.
Základem pro vyměření příspěvků
pro zemědělská společenstva a zemědělské
komory jest:
a) daň pozemková, placená vlastníky
a poživateli ze všech pozemků dani této
podléhajících bez zřetele, jsou-li
ve vlastní správě, či v pachtu buď
z části nebo úplně;
b) všeobecná daň výdělková,
placená pachtýři;
c) počet členů, nebo čistý
zisk u členů, uvedených v § 47.
Členové, jimž není předepsána
daň základní, uvedená ad a) a b),
příspěvků neplatí.
Společenstva mohou ročně vypisovati společenstevní
příspěvky až do výše 5%
daně pozemkové, nebo všeobecné daně
výdělkové, a to pouhým usnesením,
vyšší příspěvky - nejvýše
však 10% těchto daní - se schválením
zemědělské komory.
Příspěvky vypsané zemědělskými
komorami, nesmějí ročně přesahovati
5%, se schválením ministerstva zemědělství
10% daně pozemkové nebo daně výdělkové.
Procentní sazba musí býti u obou základních
daní stejná.
Členům, uvedeným v § 47., jsou zemědělské
komory oprávněny ukládati příspěvky,
a to u korporací spolkových až do výše
1 K za každého člena, u ostatních korporací
až do 5% čistého zisku.
Příspěvky společenstevní i
komorní vybírají a vymáhají
státní úřady jako daň pozemkovou
nebo výdělkovou a odvedou je společenstvům
a zemědělským komorám. Příspěvky
tyto požívají veškerých, základním
daním příslušících zákonných
práv zástavních i přednostních.
Odpisy daně pozemkové podle cís. nařízení
ze dne 16. března 1917, čís. 124 ř.
z. a podle zákona ze dne 23. května 1883. čís.
83. ř. z., nesnižují základny pro vyměření
příspěvků.
Příspěvků členů, uvedených
v § 47., vybírají přímo zemědělské
komory. Jsou vymahatelny politickou exekucí.
O promlčení a úrocích z prodlení
platí pro příspěvky vyměřované
podle § 67. vyjímajíc poslední odstavec
§ 67. táž ustanovení, jako pro daně
základní.
Proti předpisům k placení příspěvků
na zemědělská společenstva a zemědělské
komory vydaným podle §§ 66. - 68. tohoto zákona
možno se odvolati bez odkládacího účinku
do 14 dnů po dodání platebního příkazu
k politické správě okresní, v druhé
a poslední instanci v této lhůtě k
politické správě druhé stolice.
Zemědělská společenstva a zemědělské
komory jsou osvobozeny:
a) od poplatků ze stvrzenek o společenstevních
příspěvcích, dále od poplatků
za zápis zákonného nebo exekučního
práva za ně;
b) od poplatků ze smluv, které by činily
podle tohoto zákona s výdělkovými
a hospodářskými společenstvy nebo
svazy;
c) od poštovních a kolkovních poplatků
z úřední korespondence;
d) od poplatků z knih a obchodních zápisů,
které vedou společenstva nebo komory výlučně
o svých právních vztazích ke svým
členům;
e) od poplatkového ekvivalentu ze svého movitého
jmění. Svým nemovitým jměním
podrobeny jsou poplatkovému ekvivalentu výměrou
11/2% hodnoty s příslušenstvím.
Zemědělská společenstva a zemědělské
komory podrobeny jsou státnímu dozoru, zda šetří
působnosti jim zákonem vymezené. Za účelem
zjednání nápravy v tom směru zjištěných
nesprávností může ministerstvo zemědělství
zemědělským komorám nebo okresní
politické správy společenstvům uložiti
příslušná opatření.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem svého vyhlášení.
Současně pozbývají platnosti zákony
ze dne 20. března 1891, čís. 20. z. z. o
zemědělské radě pro království
České a ze dne 19. května 1897, čís.
40. z. z. o zemědělské radě pro markrabství
Moravské.
Zemědělské rady v Praze a Brně úřadují
však na základě těchto zákonů
tak dlouho, až se ustaví zemědělské
komory podle tohoto zákona.
Dosavadním úředníkům a zřízencům
zemědělských rad zabezpečuje se převzetí
do služby v zemědělských komorách
v Praze a Brně a zachovávají se nabytá
práva, jakož i nároky na postup podle zásad,
platných v době převzetí. Pensijní
zaopatření veškerých úředníkův
a zřízenců, zaměstnaných v
zemědělských komorách v Praze a Brně,
zabezpečují se podle těchže zásad
a z těchže fondů pensijních, z nichž
hraženy byly pensijní požitky úředníkův
a zřízenců zemědělské
rady v Praze a Brně.
Pokud na Slovensku zvláštní poměry budou
toho vyžadovati, může ministerstvo zemědělství
dočasně nařízením stanoviti
úchylky od jednotlivých ustanovení tohoto
zákona.
Provedení tohoto zákona přísluší
ministerstvům zemědělství, vnitra
a financí.
Po stránce formální budiž návrh
tento odevzdán výboru zemědělskému,
aby jej projednal.