Zřízenci obecní a okresní v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku neměli dosud žádné
zákonité úpravy svých právních
a hmotných poměrů. Byli odkázáni
výhradně na poměr smluvní. Jejich
poměry byly často žalostné. Jen ve větších
městech měli zřízenci obecní
jakousi úpravu svých poměrů, kdežto
v menších obcích bylo jejich postavení
mnohdy zcela nesnesitelné. Marně se ve starém
Rakousku dovolávali úpravy. V Čechách
dostalo se jim některých slibův, ale žádných
skutků. V ostatních zemích neměli
ani těch slibů. Tato neupravenost jejich poměrů
se na nich krutě vymstila za války, kdy drahotní
poměry se staly příšernými, kdežto
platové poměry zřízenců obecních
a okresních, zejména však cestářů,
zlepšovaly se ponejvíce jen zcela nepatrně.
Proto po převratu pochopitelně obrátily se
organisace zřízenců s velikým naléháním
na Národní shromáždění,
aby toto konečně poměry zřízenců
obecních a okresních upravilo.
Ústavní výbor navrhuje, aby přáním
zřízenců bylo vyhověno dvěma
zákony, z nichž jeden pojednává o úpravě
služebních poměrů zřízenců
obecních v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku, druhý o úpravě služebních
poměrů zřízenců a cestářů
okresních zastupitelstev v Čechách a cestářů
okresních silničních výborů
na Moravě a ve Slezsku.
Zřízenci tito mají plné právo
na to, aby jejich poměry byly zákonem upraveny,
když poměry zřízenců státních
již dávno upraveny jsou a když také úředníkům
obecním dostalo se zákonitého zlepšení
jejich hmotného postavení. Republika československá
nemůže být nespravedlivá. Nemůže
jedněm poměry upravovati a druhé ponechat
náhodě a libovůli. Není také
možno ponechat řešení této otázky
jen samosprávným korporacím, když úředníkům
obecním a okresním dostalo se úpravy jejich
služebních poměrů Národním
shromážděním.
Předložené osnovy zákonů dbají
proto také toho, aby úprava hmotných poměrů
zřízenců obecních začínala
od téhož dne, od kterého byla provedena úprava
poměrů úředníků obecních
a okresních, to jest od 1. září 1919.
Nebylo-li možno osnovy zákonů o zřízencích
předložiti Národnímu shromáždění
současně s osnovami zákonů o úřednících
obecních a okresních, má to svou příčinu
v tom, že jedná se o vypracování zcela
nových zákonů, kdežto úředníci
obecní a okresní v Čechách měli
již zákon, kterého bylo možno užíti.
Ústavní výbor musil o poměrech zřízencův
obecních a okresních podniknouti celou řadu
šetření, vyžádati si dobré
zdání od zemských výborů (správních
komisí), od různých ministerstvev i od zúčastněných
korporací, což všechno vyžadovalo mnoho
času. Konečně dosaženo všestranné
dohody. Jen zemský výbor moravský s největší
rozhodností vyslovil své námitky proti úpravě
hmotných poměrů cestářův
okresních silničních výborů
na Moravě, což odůvodňoval finačními
nesnázemi silničních výborův.
Ustavní výbor jest však toho názoru,
že nelze cestářům na Moravě odpírati,
čeho se cestářům v Čechách
dostane. Jedině Slovensko prozatím do těchto
osnov zákonů pojato není, poněvadž
tam jsou poměry odchylné. Později ovšem
bude nutno zákony jednotně upraviti pro celou oblast
československé republiky.
Osnovy zákonů omezují se hlavně na
úpravu hmotných poměrů zřízenců,
jakož i zaopatřovacích požitků
jejich a jejich vdov a sirotků. Vždyť tu přispěchati
pomocí jest nejnaléhavěji potřebí.
Vypracovati předlohu disciplinárního řádu
pro zřízence obecní a okresní ponecháno
ministerstvu vnitra. Přes to však jest v osnovách
zákonů postaráno o to, aby zřízenci
obecní a okresní nezůstali bez ochrany. Jejich
propuštění nemůže se státi
libovolně, nýbrž musí býti nejprve
provedeno disciplinární řízení,
které musí býti vedeno podle služební
pragmatiky státních zřízenců.
S druhé strany poskytují osnovy zákonů
obcím, okresům a silničním výborům
záruku, že zřízenci, kterých
se úprava týká, musí konati plně
svou povinnost. V paragrafu třetím je jasná
definice zřízence obecního neb okresního,
který má nároky ze zákonů těchto
vyplývající. Musí to býti zřízenec
trvalý, jemuž zaměstnání u obce
neb okresu není vedlejším povoláním.
Stejně tak žádá zákon na cestářích,
jimž poskytuje úpravu poměrů jejich,
aby na silnicích pracovali po plnou pracovní dobu.
Pokud se týče poměrů hmotných,
ustanovují zákony minimum toho, co obce, okresy,
silniční výbory jsou povinny svým
zřízencům poskytovati. Při tom byl
vzat zřetel na finanční slabost malých
obcí. Platy, které jsou v osnově zákonů
ustanoveny, nejsou přemrštěné, ba naopak
jsou vyměřeny co nejšetrněji vzhledem
k financím obcí a okresů. Přes to
přinesou zlepšení dosavadních platů
zřízenců obecních i okresních.
Jen v malém počtu případů (vyjímaje
ovšem ve velkoměstech) měli zřízenci
lepší platy. V takových případech
však dotyční zřízenci ničeho
neztrácejí, poněvadž v § 25. se
výslovně praví, že zřízencům
zůstávají zvláštní výhody,
přiznané jim dosavadní smlouvou. Zákony
v žádném případě nechtějí
zkracovati. Celý jejich smysl je, aby poměry zřízenců
obecních i okresních byly zlepšeny a aby měly
pevný zákonitý podklad.
Nejvíce záleželo zřízencům
na tom, aby se jim dostalo zákonitého práva
na požitky zaopatřovací. V tom směru
vyhovují osnovy zákonů zřízencům
úplně. Zaopatřovací požitky zřízencův
obecních a okresních, jejich vdov a sirotkův
upravují se tím způsobem, jak jsou přiznány
jiným zřízencům a úředníkům.
Zlepšení jest provedeno v § 23., kde se mluví
o tom, že zaopatřovací požitky toho, který
je již dostává, nepřestávají
jeho odsouzením. Ustavní výbor zastává
zde názor, že stejně jako soud, trestá-li
někoho vězením, nebere mu jeho jmění,
jeho úspory, jeho pojistku, stejně tak svým
rozsudkem nemá bráti zaopatřovací
požitky tomu, kdo na ně má nároky. Další
změna proti zákonu o úpravě poměrův
obecních a okresních úředníků
provedena je v § 24., kdežto zákon o úřednících,
vyřešení sporův o příjmy
nebo výslužné, ponechává instancím
samosprávným, ponechávají osnovy o
zřízencích vyřízení
takových sporův instancím soudním.
V § 26. poskytuje zákon o úpravě hmotných
poměrův obecních zřízenců
několika obcím právo, aby se sdružily
a aby měly společné zřízence.
Paragraf praví přesně, jaké jsou v
tom případě nároky zřízence
k jednotlivým obcím.
Dosavadní zřízenci obecní i okresní
(§ 25.) musí do tří měsícův
ode dne účinnosti těchto zákonů
prohlásiti, podrobují-li se jejich ustanovením.
Neučiní-li tak, platí pro ně staré
jejich smlouvy.
Je nepochybno, že uskutečněním těchto
zákonů vzejdou obcím, okresním a silničním
výborům značné výlohy. Ustavní
výbor je však toho názoru, že právě
v dnešních obecních zastupitelstvech zasedají
zástupci drobných vrstev, kteří mají
plné porozumění pro nutnost úpravy
hmotných poměrů zřízenců.
Mimo to předkládá ústavní výbor
resoluci, která vybízí vládu,
aby tato podala rychle určité návrhy o úpravě
příjmův obcí, okresův i silničních
výborů.
Ustanovení zřízení obecních
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, pokud
se týkají obecních zřízenců,
doplňují a mění se takto:
Obecní zastupitelstvo se usnáší, které
služby ve správě obecní a podniků
obecních mají býti konány zřízenci
trvale ustanovenými a jakých zvláštních
způsobilostí jest pro jednotlivá místa
zřízenecká třeba.
Neučiní-li tak obecní zastupitelstvo do tří
měsíců ode dne, kdy byl tento zákon
vyhlášen, rozhodne o tom s konečnou platností
nadřízený samosprávný úřad.
Obdobně rozhodne nadřízený samosprávný
úřad, jestliže vzniknou nové obory služby,
vyžadující ustanovení trvalých
zřízenců.
Zřízencem podle tohoto zákona jest ten, kdo
jest u obce plně a trvale zaměstnán, tak
že jeho služba jest jeho stálým a výhradným
povoláním, které musí konati po celou
v jeho oboru platnou pracovní dobu. Není-li možno
takového zřízence obecního v jednom
oboru dostatečně zaměstnávati, může
mu obecní zastupitelstvo přikázati ještě
jiné jeho schopnostem odpovídající
práce, aby výkon zřízencův
odpovídal pojmu plně a trvale zaměstnaného.
§ 4.
Trvalým zřízencem obecním může
býti platně ustanoven toliko:
1. kdo jest státním občanem republiky československé,
2. kdo je svéprávným.
Zřízencem podle tohoto zákona nemůže
však býti ustanoven:
1. kdo není podle §u 6. zákona ze dne 15. listopadu
1867, č. 131. ř. zák., dále podle
§ 2. zákona ze dne 25. května 1883, č.
78. ř. z., způsobilý nabýti služby
státní neb jiné služby veřejné,
zemské neb obecní, kdo je podle §u 3. volebního
řádu do obcí ze dne 31. ledna 1919, č.
75. sb. zák. a nař., vyloučen z práva
volebního a podle §u 22. zákona ze dne 17.
října 1919, č. 588. sb. zák. a nař.,
o trestání válečné lichvy vyloučen
z práva volebního a volitelnosti, zvláště
však i ten, kdo pro přestupky označené
v §§ 460., 461., 463. a 464. ob. trest. zák.
byl odsouzen, a to po dobu tří let od dokonaného
trestu;
2. kdo byl pro čin spáchaný ze zištnosti
neb z jiných nízkých pohnůtek trestán
disciplinárně propuštěním ze
služby veřejné; tato nezpůsobilost pomine
však uplynutím tří let ode dne propuštění.
Zřízence volí po provedeném veřejném
konkursu obecní zastupitelstvo prozatímně
na jeden rok.
Hlasování o ustanovení zřízence
nesmí se zúčastniti ten člen obecního
zastupitelstva, který je z jednání a hlasování
vyloučen podle §u 5. novely k obecnímu zřízení
(zákon ze dne 7. února 1919, č. 76. sb. zák.
a nař.).
Prozatímní ustanovení zřízence
nesmí trvati déle jednoho roku.
Pokud ustanovení zřízence není trvalým,
může býti zřízenec usnesením
obecního zastupitelstva propuštěn, a to, nebylo-li
při přijetí jeho smluveno jinak, po šestinedělní
výpovědi. Výpověď může
býti dána nejdéle do ukončení
roku prozatímního.
Trvale ustanovenému zřízenci doručí
se listina o jmenování, obsahující
ustanovení o tom, pro který obor služby byl
zřízenec jmenován, jaké mu náležejí
služební příjmy a jaký má
nárok na jejich zvýšení, jaký
má nárok na výslužné a jaké
požitky zaopatřovací jsou zabezpečeny
po jeho úmrtí jeho manželce a dítkám.
Zároveň budiž mu vydán obecním
zastupitelstvem usnesený služební řád,
kterým vytčeny jsou všeobecné povinnosti,
vyplývající z poměru služebního,
jakož i práce služební, jež náleží
zřízenci vykonávati.
Pro zvláštní úkony jednotlivých
zřízenců může obecní zastupitelstvo
vydati zvláštní služební předpisy.
Dříve, než zřízenec trvale ustanovený
nastoupí službu, složí do rukou obecního
starosty neb jeho náměstka slib, kterým slíbí,
že bude přesně plniti povinnosti služební.
O vykonaném slibu sepíše se protokol.
Trvale ustanovený zřízenec může
býti propuštěn usnesením obecního
zastupitelstva toliko na základě provedeného
disciplinárního řízení podle
obdoby služební pragmatiky pro státní
zřízence, o čemž bližší
ustanovení budou vydána zvláštním
vládním nařízením.
Příjmy služební, výslužné
a jiné platy zaopatřovací.
I. Zastupitelstvu obecnímu přísluší
ustanoviti, jaké příjmy služební
mají míti zřízenci při obci
trvale ustanovení a plně zaměstnaní.
II. Neustanoví-li obecní zastupitelstvo služného vyššího, činí ročně počáteční základní služné skutečných trvale zaměstnaných zřízenců
v obcích přes 10.000 obyvatel | 1.800 K, |
v obcích od 6000 do 10.000 obyv. | 1.600 K, |
v obcích od 2000 do 6000 obyv. | 1.400 K, |
v obcích menších | 1.200 K. |
III. Zřízenci, kteří službu svou
nepřetržitě konali, mají nárok
na pravidelné automatické zvyšování
počátečního základního
služného (bez drahotních a jiných přídavků)
v trienálkách, činících vždy
12.5% počátečního služného
základního, tak dlouho, až se služné
zvýší o 100% proti počátečnímu
služnému základnímu. Trienálky
počítají se, není-li nic výhodnějšího
se zřízencem zvlášť ujednáno,
od nastoupení do služby.
IV. Po dobu mimořádných poměrů,
způsobených válkou, náleží
zřízencům trvale ustanoveným 50% drahotního
přídavku z jejich celkového služného.
V. Zřízenec definitivní má nárok
na naturální byt neb příbytečné,
jež se vyměřuje 20% z celkového ročního
služného zřízencova (bez drahotních
a jiných přídavků). Ustanoví-li
obec zřízenci byt naturální, odpadá
nárok na příbytečné.
VI. Dostává-li zřízenec od obce některé
požitky pravidelně v naturáliích (jako
užívání polí, trávu, palivo,
svítivo, a podobné), určí obecní
zastupitelstvo jejich peněžní hodnotu a započítá
obnos ten do celkového zřízencova ročního
služného. Cenu naturálií stanoví
obecní zastupitelstvo se schválením nadřízeného
samosprávného úřadu.
VII. Všem zřízencům budiž každého
roku poskytnuta dovolená ku zotavení podle služebních
let po dobu 10 dnů až 3 neděl.
VIII. Zřízenci přísluší
jeden den klidu v týdnu. Vyžaduje-li toho služba,
může býti zřízenec povolán
do služby také v den klidu neb mimo pracovní
hodiny, za což mu přísluší zvláštní
odměna, jejíž výši stanoví
obecní rada tak, aby obnášela nejméně
tolik, kolik připadá z požitků zřízence
na normální pracovní hodiny.
IX. Plat zřízencův vyplácí
se měsíčně předem.
Povinná doba služební stanoví se zásadně
40 lety.
Nárok na výslužné nabývá
zřízenec trvale ustanovený nepřetržitou
službou u téže obce nejméně desetiletou,
prokáže-li, že stal se bez vlastního zavinění
k další službě neschopným. Průkazu
toho netřeba u zřízence, který - maje
již nárok na výslužné - dosáhl
60 let věku.
Prozatímní služební rok započítává
se do pense.
Stane-li se zřízenec, který již aspoň
pět let, ale méně než deset let službu
vykonával, bez vlastního zavinění
pro nemoc, poranění neb jinou pohromu, kterou utrpěl
při zastávání své služby,
neschopným k dalšímu vykonávání
služby, budiž s ním naloženo tak, jako by
již plných deset let byl sloužil.
Požívá-li zřízenec v takovém
případě důchodu úrazového,
započítá se tento do zaopatřovacích
požitků, jímiž by obec byla povinna.
Nároku na výslužné pozbude:
1. Zřízenec, který vzdal se služby dobrovolně,
aneb vystoupí z ní, o své vůli, neprokázav
neschopnosti k službě, je-li k podání
takového průkazu povinen podle §u 12. tohoto
zákona.
Není-li jiného ustanovení, může
se zřízenec vzdáti své služby
teprve po šestinedělní výpovědi.
2. Zřízenec, který disciplinárním
nálezem byl ze služby propuštěn.
Trvalé i dočasné výslužné
vyměřuje se zřízencům tím
způsobem, že za prvních deset let ve službě
ztrávených připadá jim kvota 40% platu
ročního, který ve službě činné
posléze brali i s příbytečným,
nepočítajíc do toho drahotní přídavky
a jakékoliv příjmy vedlejší.
U těch, jež mají naturální byt,
započítává se příbytečné,
na něž by měli nárok.
Každým dalším rokem služebním
kvota tato vzrůstá a to o 2% jejich celkového
služného (bez drahotních a jiných přídavků),
nejvýše však na 100% posledních zřízencových
požitků do pense vpočítatelných.
Byl-li zřízenec dočasně dán
na odpočinek a vstoupí-li pak opět do služby
a odejde později na trvalý odpočinek, počítají
se při vyměření definitivního
výslužného toliko léta, která
v činné službě ztrávil, a nikoliv
doba, po kterou byl na dočasném odpočinku.
Vdově po zřízenci přísluší
plat vdovský, když:
a) zemřelý již v době smrti měl
nárok na výslužné, aneb sám již
výslužné měl;
b) sňatek uzavřen byl před vstoupením
do služby, anebo po čas služby, a zemřelý
tenkráte nepřekročil 55. rok svého
věku.
Plat vdovský nepřísluší vdově,
která v čase, když zřízenec zemřel,
byla z vlastního provinění již soudně
rozvedena.
Nároky vdov rozloučených upravuje zvláštní
zákon.
Vdovský plat vyměřuje se podle služebních
požitků, které by pro vyměření
výslužného manželova byly počítatelny
tím způsobem, že vdově náleží
jako plat vdovský 40% z platu manželova včetně
do 3000 korun, a z toho co nad to bral, 15%.
Plat vdovský vyplácí se měsíčně
předem.
Vdovský plat přestává, jakmile se
vdova provdá.
Každému zůstalému manželskému
dítěti zřízence, který měl
právo na výslužné, neb již byl
ve výslužbě, přísluší
po smrti otcově příspěvek na vychování.
Příspěvek tento přísluší
dítěti, pokud nedovrší 20. rok věku
svého, pomine však, nastalo-li dříve
zaopatření. V případech zvláště
ohledů hodných může obecní výbor
povoliti příspěvky výchovné
do 24 roků.
V obcích přes 5000 obyvatel náleží
dítěti příspěvek výchovný
do dokonaného 24. roku, navštěvuje-li vysoké
školy.
Příspěvek na vychování jednoho
dítěte vyměřuje se sumou, rovnající
se jedné pětině vdovského platu, který
náleží jeho ovdovělé matce, anebo
který by jí podle §u 17. tohoto zákona
náležel, nikdy však nemá příspěvek
na vychování dohromady převyšovati výměru
vdovského platu, a to ani tehdy, když pozůstalé
děti pocházejí z několika manželstev.
Není-li matka na živu, neb byl-li její plat
vdovský zastaven, buďtež příspěvky
na vychování zvýšeny, zvýšení
však nemá přesahovati 50 procent příspěvku
prvotního.
Zůstalé vdově nebo dítkám po
zřízenci, nechť zemřel v činné
službě nebo ve výslužbě, přísluší
na zapravení útrat nemoci a pohřbu čtvrtletní
úmrtné, rovnající se 25% ročního
platu nebožtíkova, do výslužného
vpočítatelného, nebo výslužného,
jež měl.