Světová válka nezůstala bez následků
i v sociální struktuře lidstva. Mírová
konference stála zde před problémy, k jichž
řešení musela přistoupiti. Založena
tedy zvláštní organisace k řešení
otázek sociálních.
Tato organisace jest vlastně doplňkem Společnosti
národů. Členství v mezinárodní
organisaci práce kryje se s členstvím ve
Společnosti národů.
Orgány mezinárodní organisace práce
budou:
Generální konference zástupců členstva
a mezinárodní úřad práva, řízený
Správní radou. Jednotlivé články
této části stanoví přesně
jednací řád těchto orgánů,
přechodná opatření a pak v příloze
vyjádřeny jsou také cíle, za kterými
organisace práce má jíti, a cesty, které
k těmto cílům vedou. Bohužel že
pro krátkost času není mně možno
toto vděčné téma probrati důkladněji,
jak by také zasluhovalo. Ale ustanovení tato jsou
velice jasná, tak že mohu dobře odkázati
na znění mírové smlouvy samé.
Mírové smlouvy končí »Různými
klausulemi« povahy více méně formální.
Zahraniční výbor předkládá
tuto svoji zprávu Národnímu shromáždění
s výslovným podotčením, že referentovi
byla dopřána pouze krátká doba k vypracování
této zprávy, pouze doba jedné noci, poněvadž
bylo naprosto nutno, aby mírové smlouvy byly ratifikovány
v čase co nejkratším, abychom mohli ihned těžiti
z výhod, které nám mírové smlouvy
poskytují. Proto jest tato zpráva pouze stručná
a obsahuje pouze to nejnutnější.
Zahraniční výbor předkládá
tuto zprávu o vládním návrhu ratifikačního
usnesení s návrhem:
Národní shromáždění se
usnáší na usnesení ratifikačním
obsaženém v záhlaví této zprávy.
Zároveň se usnáší na následujících
resolucích:
Národní shromáždění československé
připojuje se radostně k myšlence společnosti
národů, která má zajistiti lidstvu
mír. Proniknuta cele myšlenkou pacifismu očekává
republika naše, že společnost národů
bude také ve skutečnosti onou zárukou míru,
jakou ji míti chceme. Národní shromáždění
očekává pevně, že společnost
národů stane se co nejdříve všesvětovou
organisací, zahrnující v sobě, po
splnění předpokladů obsažených
v mírových smlouvách, všechny státy,
kterážto organisace stane se opravdovou zárukou
míru.
Národní shromáždění československé
republiky projevuje svoji nespokojenost se způsobem řešení
otázky Těšínska, Oravy a Spíše.
Vědomi práv, která máme na tuto půdu
od tisíciletí nám náležející,
prohlašujeme slavně, že nároky polské
na tyto kraje uznati nemůžeme. Každé řešení
této otázky, které by nám v tomto
smyslu neučinilo zadost našim požadavkům,
protiví se našemu cítění a našemu
právu.
Rozhodnutí o Ratibořsku, Hlubčicku a Kladsku
nemůže nás rovněž v žádném
případě uspokojiti. Kraje tyto, obývány
obyvatelstvem českým, patří historicky
i etnograficky k naší republice. Národní
shromáždění, v okamžiku, kdy jedná
se o ratifikaci mírových smluv velmi rozhodně
zdůrazňuje vzhledem k těmto krajům
historická a přirozená práva republiky
československé.
Národní shromáždění bere
na vědomí rozhodnutí mírové
konference, kterým se stanoví hranice našeho
státu proti Maďarsku a Rumunsku. Přes to, že
nám toto rozhodnutí skytá určité
výhody tím, že známe nyní definitivní
hranice našeho státu s Maďarskem a Rumunskem,
přece nemůžeme býti spokojeni úplně
úpravou našich hranic se státem maďarským
provedenou v řadě míst v náš
neprospěch.
Všechna ustanovení, která směřují
k ochraně minorit, vřele vítáme, ačkoli
ve státě našem ochrana minorit jest věcí
samozřejmou, poněvadž sami jsme zkusili národní
útlak. Ovšem doufáme, že zásada
ochrany minorit nabude všeobecné platnosti a zejména,
že bude platit též o Lužických Srbech
a o Čechoslovácích v říši
německé.
Tisíce našich státních občanů
vzdáleno jest od své vlasti v rozličných
krajích světa; ti všichni touží
po své vlasti, které byli namnoze po celou válku
vzdáleni. Žádáme jménem těchto
svých spoluobčanů kterékoli národnosti,
aby byli co nejdříve dopraveni do své vlasti.
Národní shromáždění lituje,
že nemáme v reparační komisi, která
bude rozhodovati o důležitých našich otázkách
finančních a hospodářských,
dostatečného zastoupení.
Naše země po dobu války byly rakouskými
vládami stálými, bezohlednými rekvisicemi
přímo drancovány jako země nepřátelské.
Očekáváme tedy, že se nám dostane
náhrad náležitých, jak nám na
ně dává právo mírová
smlouva a že reparace nám přiřknuté
za zpustošení Slovenska při vpádu maďarském
budou rozšířeny na celou válku.
Reparační komise má dalekosáhlou pravomoc
a do jisté míry jest pokračování
mírové konference. Přes to, že zásadní
princip, týkající se našich povinností
finančních v mírové smlouvě
byl již vysloven, ponechává se komisi reparační
taková pravomoc, že by mohla býti učiněna
rozhodnutí, která by byla proti životním
zájmům republiky československé. Národní
shromáždění tudíž po této
stránce formuluje své reservy, žádajíc,
aby reparační komise skutečně projednávala
všechny otázky, které se budou týká
ti československé republiky v tomtéž
duchu, jak byly principy pro klausule finanční již
na konferenci mírové stanoveny.
Národní shromáždění s
bolestí konstatuje, že podle čl. 208. smlouvy
s Rakouskem máme si vykupovat státní statky,
které vlastně jsou našim majetkem. Vždyť
nejen v přítomné době, ale i v minulosti
byly to naše země, které svými prostředky
přispěly k pořízení těchto
statků. Uplatnění tohoto principu ve smlouvě
s Rakouskem a Maďary je jednostranné opatření
ve prospěch obou těchto nepřátelských
států. Byl-li princip ten uplatněn v míru
s Německem, neměl by býti uplatněn
v míru s Rakouskem a Maďarskem, poněvadž
poměry v bývalé monarchii s tohoto hlediska
jsou jiné nežli v Německu.
Národní shromáždění schvaluje
ustanovení mírové smlouvy s Rakouskem o postoupených
územích (oddíl VIII., část
X.) a o vydání statků, práv a zájmových
účastenství občanům státu
československého. Zdůrazňuje stanovisko,
že tato ustanovení ohledně přenesení
podniků nebo části podniků, jež
na území bývalého Rakouska měly
své živnostenské působiště
nebo sídlo, na území státu československého,
jsou směrodatný zásady, přijaté
ohledně opce osob fysických pro státní
příslušnost.