Národní shromáždění československé
se usnáší:
1. Mírové smlouvy, a to:
a) mírová smlouva mezi mocnostmi spojenými
a přidruženými s Německem i protokol,
podepsané ve Versailles, dne 28. června 1919,
b) mírová smlouva mezi mocnostmi spojenými
a přidruženými a Rakouskem, podepsaná
v Saint-Germain-en-Laye dne 10. září 1919,
c) smlouva mezi Spojenými státy americkými,
říší britskou, Francií, Itálií,
Japonskem a republikou československou, podepsaná
v SaintGermain-en- Laye dne 10. září 1919,
d) rozhodnutí Nejvyšší rady spojenců
ze dne 12. června 1919 o úpravě hranic mezi
Uherskem a státem československým,
e) rozhodnutí Nejvyšší rady mocností
spojených a přidružených ze dne 7. srpna
1919 o úpravě hranic mezi Rumunskem a státem
československým,
f) dohoda podepsaná zmocněnými delegáty
československé republiky dne 10. září
1919 v St. Germain-en-Laye o příspěvku na
výlohy spojené s osvobozením území
bývalého mocnářství rakouskouherského,
se schvalují.
2. Svoluje se, aby tyto smlouvy byly presidentem republiky ratifikovány
jménem státu československého.
3. Vládě se ukládá, aby smlouvy tyto
publikovala ve Sbírce zákonů a nařízení
státu československého.
4. Ministru zahraničních věcí se ukládá,
aby v dohodě se všemi účastněnými
ministry učinil další opatření,
jichž je třeba k provedení uvedených
smluv.
Výboru zahraničnímu byl přikázán
vládní návrh ratifikačního
usnesení, kterým se schvaluje a dává
souhlas k ratifikaci (tisk č. 1630): 1. Mírové
smlouvy mezi mocnostmi spojenými a přidruženými
s jedné a Německem s druhé strany i s protokolem,
podepsané ve Versailles dne 28. června 1919,
2. Mírové smlouvy mezi mocnostmi spojenými
a přidruženými s Rakouskem, podepsané
v Saint-Germain-en Laye dne 10. září 1919,
3. Smlouvy mezi Spojenými státy americkými,
říší britskou, Francií, Itálií,
Japonskem a republikou československou, podepsané
v Saint-Germain-en Laye dne 10. září 1919.
Dodatečně pak byl přikázán
zahraničnímu výboru: Vládní
návrh, aby Národní shromáždění
schválilo dohodu podepsanou zmocněnými delegáty
československé republiky dne 10. září
1919 v Saint-Germainen Laye o příspěvku na
výlohy spojené s osvobozením území
bývalého mocnářství rakousko-uherského
a svolilo k její ratifikaci (tisk č. 1739); dále
zpráva o rozhodnutí Nejvyšší rady
spojenců ze dne 12. června 1919 o úpravě
hranic mezi Uherskem a státem československým;
a zpráva o rozhodnutí Nejvyšší
rady mocností spojených a přidružených
ze dne 7. srpna 1919 o úpravě hranic mezi Rumunskem
a státem československým.
Jako zvláštní příloha k tisku
č. 1630 byla pak přikázána důvodová
zpráva k vládní předloze o ratifikaci
mírových smluv.
§ 10. prozatímní ústavy (zákon
ze dne 23. května 1919, č. 271. sb. zák.
a nař.) dává presidentu republiky právo
ratifikovati mír, ale pouze se schválením
Národního shromáždění.
Zahraniční výbor byl si dobře vědom
důležitosti dějinné chvíle, kdy
poprvé suverénní národ má projednati
a schváliti mír s mocnostmi nám nepřátelskými,
Německem a Rakouskem. Jest to dějinná chvíle,
protože republika československá vystupuje
jako rovnocenný činitel po boku mocností
spojených a přidružených, a pak mír
tento značí epochu v dějinách národa
československého.
Proto přikročil zahraniční výbor
k projednání přikázaných předloh
s pietou a svědomitostí. Aby celá materie
mohla býti náležitě probrána,
rozdělena byla na několik oddílů,
a každý oddíl svěřen jednomu
referentovi.
Rozdělení bylo toto:
1. Úmluva o společnosti národů, ref.
člen N. S. Dr. Vrbenský.
2. Hranice států; politické klausule evropské,
k nimž patří ochrana menšin a články,
týkající se státního občanství;
záruky provedení mírových podmínek,
ref. člen N. S. Dr. Hnídek.
3. Zájmy dotčených států mimo
Evropu, ref. člen n. S. Dr. Hajn.
4. Klausule vojenské, námořní a vzduchoplavecké;
váleční zajatci a hroby, ref. člen
N. S. Dr. Maxa.
5. Náhrada škod a klausule finanční,
ref. člen N. S. Ivanka.
6. Klausule hospodářské, ref. člen
N. S. Sís.
7. Vzduchoplavba, přístavy, vodní cesty a
železnice, ref. člen N. S. Dr. Zahradník.
8. Práce a klausule rozličné, ref. člen
N. S. Ant. Němec. Celému jednání byl
přítomen pan ministr věcí zahraničních
Dr. Beneš a dále jako experti pp. Dr. Slavík,
prof. Dr. Krčmář a Ing. Vavrečka,
kteří podávali vysvětlení k
jednotlivým článkům, z nichž
mnohé byly velmi nejasné, tak že bylo mnohdy
třeba obrátiti se za vysvětlení přímo
na mírovou konferenci v Paříži, tak
ku př. v článcích o minoritách
a právu opčním.
Jistou obtíž působila také ta okolnost,
že nebyly dosud předloženy úplné
mírové smlouvy s Maďary, královstvím
Srbů, Chorvatů a Slovinců, jakož i Ruskem.
Zahraniční výbor vděčně
uznal velkolepou práci mírové konference,
která přinesla našemu státu i formálně
uznanou samostatnost, jakož i celou řadu nepopíratelných
výhod.
Ale přece nemohl zbaviti se trapného dojmu, že
nebylo nám měřeno tak, jako národům
jiným, že jest ještě celá řada
otázek, které byly řešeny proti nám,
v náš neprospěch.
Zahraniční výbor byl si plně vědom,
že není mu možno nedoporučiti schválení
předloženého zákona o ratifikaci míru,
ale zároveň nepustil se zřetele velkou zodpovědnost,
kterou máme před dějinami a před těmi,
kteří přijdou po nás. Proto pokládal
za svoji povinnost upozorniti Národní shromáždění
na články, které nás uspokojiti nemohou,
a formulovati stanovisko zahraničního výboru
v resolucích, jež jsou ke konci zprávy výborové
uvedeny, ve kterých jsou tlumočeny tužby a
přání našeho státu, a doporučiti
tyto resoluce ke schválení.
Ke zprávě této není ovšem možno
podati obšírný rozbor všech mírových
smluv, které byly zahraničnímu výboru
předloženy, ale přece jest nutno podati celkový
obraz těchto smluv, vyjádřený hlavními
motivy jednotlivých skupin, spolu se zvláštním
poukazem na momenty pro nás obzvláště
důležité, abychom si mohli také utvořiti
obraz o postavení naší republiky v Evropě
a jejích vztazích k státům spojeným
a přidruženým, jakož i k státům
nepřátelským.
Základním tonem všech smluv, který se
nám ve všech skupinách smluv ozývá,
jest tato skutečnost: Německo, Rakousko a jejich
spojenci jsou poraženi; státy spojené a přidružené
jsou vítězi a jako takoví mají právo
diktovati poraženým a uspořádati poměry
Evropy a světa tak, aby k takové válce, jakou
byla válka světová, již nedošlo.
Čelné velmoci (Spojené státy americké,
Velká Britanie, Francie, Itálie a Japonsko) vystupují
zde v úloze moci zákonodárné, soudcovské
a výkonné.
V úvodu znovu způsobem slavnostním uznána
jest naše republika za stát suverénní
a přijata za člena rodiny národů svrchovaného
a samostatného.
V čl. 1. jest do jisté míry omezena naše
suverenita ustanovením smlouvy, že žádný
zákon anebo nařízení naší
republiky nebude v odporu s výminkami touto smlouvou stanovenými
o státním občanství a také
o menšinách.
Mírová smlouva ukládá ostatně
u nás samozřejmou ochranu občanských
svobod veškerého obyvatelstva bez rozdílu původu,
státní příslušnosti, jazyka,
rassy, nebo náboženství, ukládá
dále zase samozřejmou u nás svobodu vyznání.
Za státní občany československé
jsou uznáni ipso facto občané němečtí,
rakouští a uherští, kteří
v den, kdy vejde v platnost tato smlouva, mají, a to podle
okolností, bydliště (týká se
území nám daného v Ratibořsku)
nebo právo domovské na území, které
je nebo bude uznáno za část Československa.
Ovšem zde jest výjimka, obsažená v čl.
76. smlouvy s Rakouskem, dle kterého osoby, nabyvší
domovského práva v územích naší
republice postoupených po 1. lednu 1910 stávají
se ipso facto občany naší republiky pouze se
svolením našeho státu.
Důležité jest ustanovení o právu
opce, dle něhož každý 18letý shora
jmenovaný občan má právo optovati
pro jakékoli jiné státní příslušenství,
musí se však do 12 měsíců vystěhovati,
při čemž má právo podržeti
nemovité statky a vyvézti statky movité.
Toto ustanovení o majetku vyvolalo u nás vzrušení,
poněvadž na pohled by bylo v odporu s naším
zákonem záborovým ze dne 16. dubna 1919.
Bylo tedy třeba výkladu. Pan ministr věcí
zahraničních obrátil se dopisem přímo
na mírovou konferenci do Paříže, která
odpověděla, že správný výklad
jest ten, který článku tomu dává
pan ministr, totiž:
Majetek bývalých příslušníků
Rakousko-Uherska, kteří optují pro cizí
stát, musí podléhati všeobecnému
zákonodárství státu, které
se uplatňuje i na všechny ostatní občany,
a tudíž ustanovení výše zmíněného
nemůže žádným způsobem býti
použito proti uplatnění záborového
zákona na ony případy, kdyby majitelé
velkostatků v republice československé optovali
pro cizí stát a chtěli tak zabrániti,
aby statky jejich byly podrobeny záborovému zákonu.
Totéž platí i pro čl. 78. smlouvy s
Rakouskem.
Právo opce ovšem jest omezeno toliko na dobu dvou
let, počítajíc ode dne, kdy vejde v platnost
tato smlouva.
Čl. 7. stanoví rovnost všech občanů
státu co do práv občanských a politických
bez ohledu na národnost, jazyk anebo náboženství.
Každému občanu musí býti poskytnuta
možnost užívati před soudem vlastního
jazyka ústně i písemně.
Důležité jest ustanovení o menšinách,
a to jak jazykových, tak i náboženských.
Ustanovení toto jest pro nás celkem zbytečným,
poněvadž u nás ochrana minorit se rozumí
sama sebou. Ustanoveni toto jest obsaženo také ve
smlouvě s Rakouskem, ale nemá je smlouva s Německem,
ačkoli i tam jsou silné národní menšiny,
které rovněž potřebují ochrany.
Jsou to především Lužičtí
Srbové, na které v mírové smlouvě
pamatováno nebylo, a také i Čechoslováci,
zejména v Prusku. Požadavek ochrany těchto
menšin jest obsažen v příslušné
resoluci.
Minority národnostní i náboženské
mohou si na svůj náklad zakládati ústavy
lidumilné, náboženské a sociální,
školy a ústavy výchovné, tedy jsou to
školy a ústavy soukromé. Mimo to mají
značnější menšiny ve městech
a okresích právo na menšinové školy
z prostředků veřejných. Ovšem
vláda československá má právo
nařídit povinné vyučování
češtině.
To jsou tedy všechna práva minorit. Zde je tedy jednou
pro vždy, zcela jasně a určitě precisováno
postavení Němců v naší republice.
K tomu přistupuje ještě autentický výklad
pana ministra věcí zahraničních o
národnostních minoritách tohoto obsahu: Při
jednání o smlouvu, týkající
se menšin národnostních, bylo velmi přesně
stanoveno, že nejedná se o minority národnostní
v jednotlivých státech centrální Evropy
jako o právní jednotky, nýbrž že
se jedná o zajištění rovnosti všech
práv občanů jiného jazyka než
většina. Také zaručení těchto
práv bylo učiněno pomocí ligy národů
v té formě, že mohou se odvolati k lize národů
nikoliv příslušníci minority, nýbrž
práva ta může hájiti jen některý
ze států, který je členem výkonného
výboru ligy národů. Otázka, zdali
minority národní mají býti pokládány
za právní jednotky, byla výslovně
přetřásána na mírové
konferenci a v dohodě s některými zástupci
malých národů bylo výslovně
konstatováno, že minority národní v
jednotlivých státech netvoří právní
jednotky, že také jako takové nemohou se dovolávati
ochrany ligy národů, že v každém
státě, v němž jsou minority, proti tomuto
státu minority ty nestojí jako celky, nýbrž
že tu jde jen o občany mající stejná
práva jako občané většiny a mající
možnost dovolávati se svých práv jen
jako občané tohoto státu. Dlužno tedy
konstatovati, že theorie o minoritách jako o právní
jednotce byla mírovou konferencí zásadně
odmítnuta. Toto jest nutno výslovně konstatovati
i na tomto místě, a to zvláště
důrazně právě pro Němce. Při
tom výslovně podotýkám, že Němci
v naší republice naprosto nemohou si stěžovati,
že snad by byli nějak jako minorita utlačováni.
Sami musí doznati, že mají nejen ta práva,
která jim tato smlouva zaručuje, ale že požívají
v naší republice práv daleko větších.
Smlouvou s naší republikou přičleňuje
mírová konference území Rusínů
jihokarpatských a to jako jednotku samosprávnou
v rámci našeho státu. Rusíni budou míti
svůj sněm s mocí zákonodárnou
o věcech jazykových, vyučovacích a
náboženských, jakož i v otázkách
místní správy. Guvernér tohoto území
bude jmenován presidentem republiky, ovšem, že
budou míti Rusíni také zastoupení
v zákonodárném sboru celé republiky.
Při této příležitosti nutno konstatovati,
že mírová konference nám zde neposkytla
nějakou zvláštní výhodu. Nikoli.
Nesmíme zapomínat, že toto území
bude vyžadovati zvláštní péče
a velkých nákladů spojených se správou
země a uspořádáním hospodářských,
kulturních i sociálních poměrů.
Při tom první pohled na mapu ukazuje, jak obtížnou
jest posice tohoto území v ohledu strategickém.
Než náš stát se přičiní
všemi silami, aby území toto hospodářsky
i kulturně pozvedl co nejvíce.
V dalších článcích smlouvy vyhrazují
si státy spojené a spojenecké nejvyšší
výhody celní, obchodní i dopravní.
Stanoví se také povinnost přistoupiti k určitým
mezinárodním úmluvám, ku př.
poštovní, telegrafické atd.
Smlouva mezi čelnými státy spojenými
a přidruženými neobsahuje však vytýčení
hranic našeho státu. Hranice naše nejsou totiž
určeny positivně, jsou určeny negativně,
totiž tak, že určeny jsou hranice Rakouska, Německa
a tím nepřímo hranice našeho státu.
Přímo hranice naše jsou určeny toliko
s Rumunskem a Maďarskem, a to rozhodnutím nejvyšší
rady spojenců ze dne 2. června 1919 s Uherskem a
rozhodnutím ze dne 7. srpna 1919 s Rumunskem. Hranice s
Polskem zůstávají dosud nerozřešeny.
A tím přicházím k jedné z nejbolestnějších
kapitol. Bylo nám sice slíbeno obnovení státu
našeho v historických hranicích, ale skutečnost
neodpovídá našim tužbám a našim
právům. Naše přání o hranicích
jsou vyjádřena opětně v příslušné
resoluci na konci této zprávy.
Proti Rakousku jsou hranice celkem staré s některými
korekturami a to u Cmuntu, kde dostali jsme důležitý
železniční uzel, jakož i u Vlačic.
Proti Maďarsku a Rumunsku jsou to celkem hranice národnostní.
Hlavně proti Maďarsku nevzala mírová
konference naprosto žádného zřetele
na moment strategický, hospodářský
a dopravní. Dostali jsme sice předmostí bratislavské,
které však strategicky není valné ceny.
Proti Německu jsou staré hranice až na území
Horního Slezska. Zde dostáváme od Německa
jen nepatrný cíp Horního Slezska jihovýchodně
od Opavy, totiž soudní okres hlučínský
s 340 km2 a 38.595 obyv. V ostatním Horním
Slezsku má rozhodnouti plebiscit, zdali bude patřiti
Polsku nebo Německu. Tento plebiscit má rozhodnouti
také o celé řadě obcí, které
národnostně patří nám. Běží
zde o celou řadu vesnic na Ratibořsku a Hlubčicku.
Na Ratibořsku jedná se asi o 25 tisíc obyvatel,
kteří nikdy neměli vědomí příslušnosti
ke Slezsku; toto obyvatelstvo cítilo se vždy moravským.
Je to území bývalé Moravy, potom knížectví
opavského a po r. 1742 bylo správně přičleněno
ke Slezsku, k Ratibořsku. Církevně náleží
do diecése olomoucké. Vědomí moravské
je zde tak silné, že i německý domorodý
lid praví: »Wir sind Mährer.« Při
plebiscitu bude lid tento hlasovati s Němci. Budou-li Němci
přehlasováni, připadnou tyto vesnice Polsku,
ač o Polsku v těchto vesnicích lid ničeho
nechce slyšeti.
Ale nejen zde má býti oddělen český
lid od národa českého, nýbrž
také české osady okresu hlubčického
mají zůstati odděleny od naší
republiky. Soudní okres hlubčický má
totiž připadnouti nám jenom v tom případě,
jestli by obyvatelstvo pruského Slezska hlasovalo pro Poláky;
v tom případě totiž by obyvatelstvo
hlubčického okresu hraniční čára
jest v mírové smlouvě s Německem přesně
stanovena) ztratilo spojení s Německem, a pak by
připadlo nám. Na severu tohoto území
jsou to Němci a v jižní části
Češi. Jest to paradoxon. Obyvatelstvo toto bude hlasovati
buď pro Polsko nebo Německo, ale může
se dostati v případu svrchu dotčeném
k naší republice. Zde jistě stalo se v mírové
smlouvě jisté nedopatření. Ale buď
jak buď, jest zde nebezpečí, že i 14 českých
vesnic okresu hlubčického se dostane k Polsku,
ačkoli polského lidu zde není.
Všechno toto obyvatelstvo patří nám
a jest jen velice toho litovati, že moment ethnografický
byl úplně zatlačen do pozadí.
Nejbolestnější pro nás však jest
otázka Těšínska. Zde činí
si Poláci nárok na území, na které
žádného nároku nemají. Těšínsko
patřilo od tisíciletí nám a bude spáchána
na nás veliká křivda, bude-li otázka
těšínská rozřešena proti
nám. Nemohu se ovšem dnes ještě vysloviti
o podmínkách plebiscitu na Těšínsku,
poněvadž ještě předloženy
nejsou. Ale ještě v poslední chvíli
musíme vysloviti hlasitý protest proti řešení
tohoto problému ve smyslu protičeském. Totéž
platí o Oravě a Spiši.
Tím by v nejhrubších rysech byla komentována
smlouva mezi čelnými mocnostmi spojenými
a přidruženými a naší republikou.
O dohodě, podepsané našimi mírovými
delegáty dne 19. září 1919 v Saint-Germain-en
Laye o příspěvku na výlohy spojené
s osvobozením území bývalého
mocnářství rakousko-uherského, bude
promluveno při pojednání o finančních
klausulích.
Není na tomto místě naprosto možno,
jak již svrchu bylo pověděno, podati detailní
rozbor všech článků těchto mírových
smluv. Jest nutno vytknouti pouze ustanovení nejdůležitější
a pak hlavně ta ustanovení, která se přímo
dotýkají naší republiky. I zde musím
opakovati to, co jsem svrchu naznačil. Přinášejí
nám tyto smlouvy mnohé vzácné výhody,
ale zároveň některé články,
hlavně reparační a finanční,
dotýkají se nás velice bolestně. I
zde stanovisko naše je precisováno v připojených
resolucích, které zahraniční výbor
předkládá Národnímu shromáždění
ke schválení.
Úmluva o společnosti národů jest oběma
mírovým smlouvám společná.
Vedoucí myšlenkou této úmluvy jest zajištění
světového míru, péče o národy
nevyvinuté, péče o některé
otázky mezinárodního významu jako
jsou ku př. pracovní podmínky pro muže,
ženy a děti, nakládání s domorodým
obyvatelstvem v koloniích, dohled nad úmluvami o
obchodu s ženami a dětmi, opiem, zbraněmi a
střelivem atd.
Zajištění světového míru
má se dosáhnouti odzbrojením, povinností
členů ligy národů podrobiti své
vzájemné diference rozhodčímu soudu
nebo šetření Rady, analogickou povinností
nečlenů svazu národů, evidencí
mezinárodních smluv, občasnou revisí
smluv zastaralých a mezinárodních poměrů,
jež by mohly ohrožovati mír, zrušením
všeho, co je ve sporu s ustanoveními o svazu národů.
Členy společnosti národů jsou jednak
signatáři mírových smluv, tedy také
naše republika, státy neutrální a státy
nepřátelské, poskytnou-li určité
záruky, že upřímně zamýšlejí
dodržeti své mezinárodní závazky,
a přijmou-li úpravu své moci vojenské
a námořní, jak určí společnost
národů.
Výkonnými orgány jsou Shromáždění,
Rada a úřad tajemnický.
Jednotlivé tyto body jsou podrobně vyloženy
v důvodové zprávě k vládní
předloze o ratifikaci mírových,mluvy (4.
příl. k tisku č. 1630), na niž zde odkazuji.
Pro nás má úmluva o společnosti národů
význam dalekosáhlý. Nesmíme zapomenouti,
že se všech stran jsme obklíčeni státy
nepřátelskými, které nás mohou
v budoucnosti napadnouti, a právě liga národů
jest to, co nás může chrániti. Jest
také důležité, abychom v orgánech
ligy národů měli své zástupce,
a doufáme, že nám v tomto směru bude
vyhověno.
Ovšem nesmíme ligu národů přeceňovat
ani zase podceňovat. Nesmíme zapomenouti, že
tato liga národů jest teprve prvním základem,
pokusem řešení problémů mezinárodních
cestou pacifistickou. Dosud nemá efektivní moci.
Nesmíme ji ale také podceňovat, poněvadž
má velikou mravní moc. Zdá se sice býti
dnes ideologií, ale právě dnes uskutečňují
se věci, které se zdály neuskutečnitelnými.
Staré Rakousko jest rozbito. Na troskách jeho utvořily
se státy národní, a torsem bývalé
monarchie jest dnešní republika rakouská.
Hranice Rakouska nejsou určeny na všech stranách
stejným způsobem. Mírová konference
se při úpravě hranic držela jednak momentů
strategických, jednak přírodních a
nacionálních.
S Itálií je hranice čistě strategická.
Itálie má dnes přirozenou hradbu proti Rakousku
v Oetztalských ledovcích, Zillerthalských
Alpách a Alpách Karnských.
V jihovýchodním cípu Korutan, kde stýká
se živel německý se slovinským, rozhodla
se mírová konference pro plebiscit. Plebiscit v
tomto kraji celoveckém děje se tím způsobem,
že zde hlasuje veškeré obyvatelstvo buď
pro Jugoslávii nebo pro Rakousko. Hlasování
bude decisivní. Nejdříve bude se hlasovati
v jižní části tohoto území.
Rozhodne-li se zde obyvatelstvo pro Jugoslávii, tedy po
3 nedělích po tomto hlasování bude
se hlasovati v severní části. Rozhodne-li
se však jižní část pro Rakousko,
odpadne hlasování v části severní,
a připadne pak celý celovecký kraj Rakousku.
Bělák je ponechán Rakousku, ačkoli
na západ od něho jest silně zastoupen živel
slovinský. Jižní Štýrsko s Mariborem
připadne k Jugoslávii. Západní část
Uher připadá bez plebiscitu úplně
Rakousku. Zde jest pro nás zajímavá věc.
Po dosavadních hranicích Štýrska a Uher
jsou ostrůvky chorvatské a jdou až k Mikulovu
na Moravě; tyto menšiny chorvatské připadají
ovšem Rakousku. Jak již bylo řečeno, předmostí
bratislavské připadne naší republice.
Dále jde hranice po řece Moravě a to dle
smlouvy středem koryta řeky. To má důležitost
proto, poněvadž musí býti pamatováno
v příštích smlouvách na možnost
regulace Moravy i na břehu pravém.
Hranice tyto bude vytyčovat dohodová komisse, které
se účastní také zástupci interessovaných
států. Komise tato má vzíti při
vytyčování hranic ohled na poměry
místní.
Německo na západě ztrácí území
moresnetské a pak kraj eupenský a Malmédy,
ale v těchto dvou krajích bude plebiscit, který
bude čistě formální; mírová
konference již předem předpokládá,
že kraje tyto budou belgickými. Německo odstoupí
Franci Alsasko-Lotrinsko, dále ztrácí území
saarské, které zůstane 15 let pod správou
dohody a po 15 letech rozhodne obyvatelstvo plebiscitem, který
se bude konat v celém kraji, ne po obcích, kam chce
náležeti, zdali Francii či Německu.
O pruském Slezsku rozhodne plebiscit mimo okres hlučínský,
který připadne naší republice.
Na východě Německa jsou hranice nacionální.
Německo ztrácí celé Poznaňsko.
Ovšem zde se nedrží hranice bývalých
správních hranic; zde rozhoduje moment čistě
nacionální, který bude také směrodatným
pro rozhodnutí komisse, která bude vytyčovat
hranice.
Zvláštní bude postavení východního
Pruska, které bude odříznuto od ostatního
Německa korridorem Polska k moři a svobodným
přístavem Gdaňskem.
O osudu jižní části východního
Pruska rozhodne plebiscit podobný slezskému, totiž
po obcích. Dále se Německo zříká
kraje německého ve prospěch čelných
mocností spojených a přidružených.
Konečně se splňují touto mírovou
smlouvou tužby Dánska po Šlesviku, kde rovněž
rozhodne plebiscit. Území toto však jest rozděleno
na dvě části; v severní bude hlasováno
v celé oblasti, bude to hlasování decisivní,
kdežto v jižní bude hlasováno po obcích,
tedy informativní. Hranice pak určí zase
komisse.
I zde musím odkázati jednak na přiloženou
mapu, jednak na důvodovou zprávu a mírovou
smlouvu samu, kde jsou podrobná ustanovení celkem
jasná, tak že není třeba zvláštního
výkladu.
Dlužno však zvláště upozorniti na
čl. 80. smlouvy s Německem, který drtí
velkoněmecký sen o spojení Rakouska s Německem.
Německo musí uznat úplnou neodvislost Rakouska.
Článek tento koresponduje článku 88.
smlouvy s Rakouskem stejného smyslu.
Ve smlouvě s Rakouskem jsou obsaženy také články,
které mají skoro stejný obsah a smysl jako
články ve smlouvě mezi dohodou a naší
republikou; jsou to ustanovení o ochraně menšin
a články o státním občanství.
Odkazuji tedy k dotyčnému výkladu svrchu
uvedenému a ke smlouvě samé, a to čl.
62. až 82.
Německo takovýchto článků nemá,
a přece by byly tyto články i tam nejvýš
nutnými. Odkazuji též zde na resolucí
o minoritách, která jest připojena na konci
této zprávy.
Pro nás ovšem má velkou důležitost
oddíl V. smlouvy s Rakouskem, kde běží
o ochranu hlavně české menšiny vídeňské.
Menšina tato stojí nyní pod ochranou společnosti
národů a Rakousko nesmí nyní odepříti
Čechům vídeňským přirozených
práv na české školy. Povinnost tato
jest přesně vtělena ve čl. 68. Naší
republice není ovšem možno přímo
zasahovat do poměrů vídeňských
a přímo nutit Rakousko, aby konalo svoji povinnost.
Ale neopomeneme důrazně žádati společnost
národů, aby přinutila Rakousko k tomu, k
čemu se mírovou smlouvou zavázalo.