K placení daně jest povinen, pokud v dalších
odstavcích není nic jiného ustanoveno, pořadatel
zábavy, Několik pořadatelů stíhá
povinnost rukou nedílnou. Majitel produkční
licence ručí za částky daně
předepsané jeho nájemci nebo zástupci,
pokud nedoplatek není starší 1 roku. Koná-li
se zábava v cizí místností dané
vlastníkem nebo držitelem k používání,
ručí majitel nebo držitel místností
týmž způsobem.
V případě § 1., čís. 10
platí daň vlastník přístroje
nebo ten, komu byl přístroj dán k využitkování,
oba rukou nedílnou.
V případě § 1., čís. 11
platí daň majitel oprávnění,
nebo pachtýř, oba rukou nedílnou.
V případě § 1., čís. 12
platí daň spolky a kluby; předseda, místopředseda,
jednatel a pokladník ručí po 1 rok ode dne
splatnosti rukou nedílnou za daň, nedostáli-li
své povinnosti k oznámení.
V případě § 1., čís. 13
platí daň podnikatel živnosti, která
poživatiny dodává. Způsob odvádění
nařídí ministerstvo financí. Zřízenci
vybírají peníze za útrat , podnikatel
zábavy, nájemce místností a vlastník
domu, kde místnost zábavní je, ručí
za daň rukou nedílnou.
Majitel nebo držitel místností, v nichž
se zábava provozuje, ručí za daň v
případech odstavce 2 až 4 v rozsahu uvedeném
v odstavci 1.
Trvalé zařízení divadla, kinematografů
a vůbec předměty, které jsou určeny
trvale k pořádání zábav, ručí
po dobu 1 roku věcně za dávku, připadající
za poslední rok.
Nezaplatí-li podnikatel stálé zábavní
provozovny daně přes opětné vyzvání
anebo shledají-li se pří kontrole daňové
nesprávností mající za následek
zkrácení daňového důchodu,
může úřad udělující
licencí anebo úřad dozorčí
naříditi uzavření provozovny nebo
licencí nebo koncesí odníti.
Pořadatelé zábav jsou podrobeni dozoru finančního
úřadu. Pořadatel a jeho zřízenci
jsou povinni podati vysvětlení potřebná
k vyměření daně a předložití
dozorčím orgánům netoliko předepsané
záznamy, nýbrž i ostatní obchodní
a spolkové knihy a korespondencí k nahlédnutí
a umožniti jim přístup do místnosti
zábavní.
Podobně jest majitel licence nebo koncese a majitel nebo
držitel provozovny povinen podati vysvětlení
potřebné k vyměření daně,
pokud je mu to známo, a umožniti dozorčím
orgánům přístup do provozovny.
Účastnící zábavy jsou povinní zřízencům finanční správy k tomu zmocněným předložití na požádání vstupenky.
Obce jsou povinny finančním úřadům
pří konání šetření
daňových býti na ruku.
Proti opatřením finančního úřadu,
předpisům dávky a rozhodnutím týkajícím
se dávky může podati osoba k placení
povinná stížnost, o které rozhodne ve
II. a poslední stolící zemské finanční
ředitelství. Pro rekursní řízení
platí obdobně ustanovení zákona ze
dne 19. března 1876, čís. 28 ř. z.
Podání rekursu nestaví povinnost k placení.
Stran náhradních úroků platí obdobně ustanovení článku lI. zákona ze dne 23. ledna 1892, čís. 26 ř. z.
Z daně včas nezaplacené platí se nehledě
na pokutu 5% úroky z prodlení, přesahuje-li
částka daně 10 K.
O promlčení platí obdobně ustanovení
ze dne 18. března 1878, čís. 31 ř.
z.
O vymáhání daně platí ustanovení
pro daně nepřímé.
Zamlčí-li se úmyslně daň nebo
vyloudí-li se nějaká nezákonná
daňová výhoda, trestá se osoba k placení
povinná pokutou až do 20 násobné částky
zkrácené daně nebo daně, o kterou
stát mohl přijíti. Nemůže-li
se částka ta zjistiti, platí se pokuta od
200 K do 50.000 K; je-li pokuta nedobytná, vyměří
se v obou případech trest vězení až
do 14 dnů.
Jedná-li majitel licence, koncese, majitel nebo držitel provozovny nebo účastník zábavy proti ustanovením § 31., odstavec 2. a 3., tresce se peněžitou pokutou až do 500 K.
O řízení trestním platí ustanovení
trestního řízení důchodkového.
Neuposlechne-li pořadatel zábav, dodavatel poživatin,
nebo funkcionář spolku za daň ručící
vyzvání úřadu k podání
dokladů za účelem vyměření
daně, může se mu uložiti pořádková
pokuta do výše 300 K za každé neuposlechnuté
vyzvání.
Zkrácená daň se vyměří
zvláště.
Z výnosu daně obdrží činitelé,
mající podíl na dosavadní obdobné
zemské dávce (pražský nemocniční
fond, obec, země) podíl rovnající
se 3 letému průměru dávky ze zábav.
Zbytek připadne státu.
Vykonávací nařízení se ustanoví,
jakým způsobem se odvede a zúčtuje
tento podíl.
Ministr financí se zmocňuje, vydati nařízení,
podle kterých by výpočet daně mohl
býti zjednodušen ujednáním s poplatníkem
a ve kterých by bylo možno poplatníkům
v případech zřetele hodných povoliti
posečkání daně nejdéle na půl
roku a na záruku.
Zákon vstoupí v platnost dva měsíce
po vyhlášení.
Tímto dnem pomine také právo vybírati
dosud zavedené samosprávné dávky.
Tímto dnem přestává také poplatková
povinnost žádostí o povolení ku pořádání
zábav stanovená v saz. pol. 43 b, 2. zákona
ze dne 13. prosince 1862, čís. 89 ř. z. a
dotčených povolení, vyjímaje licence
a koncese.
Provésti tento zákon ukládá se ministru
financí a ministru vnitra.
Válečné a poválečné
zákonodárství cizích států
směřuje k tomu, zdaniti za nynějších
pro existenci státu těžkých poměrů
přepych, který se jeví v nehospodárném
užívání důchodů za potřeby
zbytečné. Má-li národní hospodářství
poskytnouti většího důchodu státu,
může se to státi buď na úkor podílu
národního důchodu věnovaného
spotřebě nebo podílu určeného
pro kapitalizaci, tedy na úkor spořivosti národní,
která zásobí národní hospodářství
novými prostředky výrobními.
Poněvadž omezení nutné spotřeby
může se státi jen v nepatrné míře,
musí se spořiti hlavně tam, kde se jeví
náklad zbytečný. Proto zdaňuje francouzské
i německé zákonodárství koupi
přepychových předmětů 10 až
15%nimi spotřebními daněmi přepychový,mi.
Touž cestu volila vláda v předloze o dani z
obratu zboží a z pracovních výkonů,
která jest kombinována s 10% daní přepychovou.
Jako doplněk přepychových daní vydány
byly během války v Anglii, Itálií,
Francií a nejnověji v Německu zákony
o vysokých daních ze zábav. Nepopíratelná
touha lidu žíti v přepychu přiváděná
všeobecnou demoralizací a ziskuchtivostí, kterou
nám válka zůstavila jako dědictví,
nutí státy všecky a tím více
náš mladý stát, aby přepych a
honbu po zábavách potíral.
Některé druhy zábav, zvláště
návštěva kina a kabaretů zmohla se totiž
posledních dvou let měrou takovou, že se výnos
dávky v Praze ztrojnásobil a vzrůstá
zvláště od převratu měrou až
zarážející. Výnos dávky
z kina činí v Praze samé 80% veškerého
výnosu daňového ze zábav.
Jedinou obtíž při zavedení daně
státní ze zábav působí, že
se tím zasahuje do zemského zákonodárství,
poněvadž výtěžek dávky ze
zábav byl dosud ponecháván zemským
a obecním důchodům. Zemská dávka
ze zábav platí se v Čechách podle
řádu o vybírání dávky
ze zábav (víz přílohu 3. cís.
patentů ze dne 29. prosince 1915, čís. 83
zem. zák.); na Moravě hudební dávka
podle zákona ze dne 7. června 1912, čís.
26 zem. zák. a samostatná dávka z kina podle
zákona ze dne 5. července 1914, čís.
6 zem. zák. pro rok 1915.
Ministerstva financí došla celá řada
návrhů zemských výborů a měst
na zvýšení, pokud se týče na
zavedení nových dávek ze zábav.
Obtížím, které působí
zestátnění zemských dávek možno
se vyhnouti tím, že se obecním a zemským
důchodům ponechá dosavadní výnos
dávky podle 3 letého průměru. Dan
státní bude míti za následek, že
se vybuduje daň ze zábav pro celou říší
na stejných základech.
Návrh na zestátnění dávky ze
zábav byl podán také v poslední době
v říšském sněmu německém;
v Itálií stává již od roku 1917
státní dávka z kina, která byla rozšířena
na všechny zábavy.
Podle dosavadních zákonů týkajících
se dávek ze zábav dlužno rozeznávati
tyto způsoby zdaňovací:
1. dávka ze vstupenek, pokud se vybírá vstupné
a vydávají vstupenky. V českém zemském
řádu o dávce ze zábav jest nařízeno,
že musí býti vydávány vstupenky
s kontrolním útržkem. Zábava musí
se nejprve oznámiti a vstupenky obecním razítkem
okolkovati.
2. Dávka paušální pří
zábavách bezplatných, dále pří
zábavách nepřipravených nebo neočekávaných.
Zdanění kina bylo navrženo v Schanzově
archívu (víz článek Keidingův:
"Říšská daň z kina":finanční
archiv, 35. ročník, 1. svazek) také tak,
že by se daň vyměřila podle velikosti
divadla, počtu představení, délky
a způsobu filmu.
Pro každý film by se stanovilo zdaňovací
procento, při čemž by se filmy zábavní
silněji zdanily. Procento daňové za předvedení
1 metru filmu by se násobilo počtem metrů
předvedených filmů, počtem představení
a dnů určité daňové periody,
na př. týdne, a tak by se vypočetla daňová
kvóta vyměřovací základny.
Tuto základnu by tvořila vyšetřená
hodnota všech obsazených míst pří
průměrné návštěvě.
Systém tento by měl výhodu, že by se
mohlo hleděti při zdanění na jakost
filmu (poučné či zábavní),
ale působil by obtíže při vyšetřování
průměrného výtěžku jednoho
představení a dále při možných
pokusech podnikatele změniti poměr sedadlových
skupin. Vláda se rozhodla pro dávku ze vstupenek,
která jest zavedena v Itali a Německu a vžila
se u nás jako zemská dávka. Kontrola jest
při zdanění vstupenek sice nákladnější,
ale tento zdaňovací způsob umožňuje
větší zatížení zámožnějších
tříd.
Mezi způsoby jednotlivých zábav nebylo co
do výše zdanění rozlišováno,
poněvadž pří zákonodárství
přepychovém rozhoduje pouze zbytnost nebo nezbytnost
potřeby. Ostatně je návštěva
divadla při nynějších cenách
dělnictvu a středním třídám,
zvláště třídám s pevným
platem, skoro nedostupná.
Dále navrhla vláda podle způsobu francouzského
zákonodárství zdanění výtěžku
zábavních spolků, pokud neplatí se
daň ze vstupenek. Jinak by bylo možno obcházeti
daň ze zábav tím, že by se tvořily
zábavní spolky, které by za celkový
roční příspěvek pořádaly
určitý počet zábav, což je v
podstatě totéž, jako předplacení
na několik zábav.
Dotčená ustanovení jsou obdobná s
francouzským zákonem ze dne 16. září
a 18. pro societés et lieux de reunion).
Dále navrhuje vláda daň z útraty v
zábavních místnostech přepychových
podle vzoru francouzské přepychové daně.
Tato daň postihuje ovšem netoliko útratu v
zábavních místnostech přepychových,
nýbrž i útratu v hotelích, restauracích,
čajovnách a cukrárnách, pokud se tyto
podniky prohlásí za podniky přepychové,
majíce za to právo na označení jako
nejlepší nebo luxusní podnik.
Daň tato byla by prostředkem proti rozmařilosti
a zhýralosti. Ovšem že by se také mohla
spojiti s navrženou daní z obratu zboží,
čímž by mohla nabýti také širšího
rámce po vzoru francouzském.
Tam, kde se neplatí vstupné, nebo kde úplata
spočívá ve zvýšení ceny
nápojů a jídel, platí se dávka
úhrnková. Na venkově jest hlavně zdanění
tanečních zábav možno jedině
daní úhrnkovou.
Pravděpodobný výtěžek daně
ze zábav by mohl činiti asi dvanáct milionů
korun, z toho by činila dávka z kina sama asi pět
milionů korun.
K § 1. Při zábavách nečiní
se rozdíl, jsou-li úplatné čili bezplatné,
pouze při sportovních zábavách, dostizích
a jiných závodech žádá se úplata,
poněvadž by zdanění úhrnkovou
daní působilo obtíže; při zábavách
uvedených pod číslem 6., 7. a 12. se předpokládá,
že se buď platí vstupné nebo podávají
jídla a nápoje za plat. Proto jest podrobena dani
také domácí hudba v kavárnách
a restauracích, i když se neplatí vstupné.
K § 2.: Daní ze vstupenek jsou také podrobeny
zábavy spolků, pokud se vybírá vstupné.
Zábavy v soukromých domech jsou dani podrobeny,
vybírá-li se úplata v nějaké
formě. Jsou tedy poplatné dobročinné
čajové večírky nebo v hotelích
pořádané soukromé taneční
zábavy.
K § 7: Pří zábavách se vstupným
jest zavedena povinnost vydati vstupenku s útržkem.
V Itálii byly vydány úřední
vstupenky pro 7 nejnižších daňových
tříd (sazba 3 až 80 cts). Osnova vyhrazuje
státu možnost, zavésti takovéto úřední
vstupenky. Možnost tato jest dána pří
všech vstupenkách s pevnými sazbami 10 h až
6 K 75 h. Tímto způsobem může býti
zvláště na venkově placena dávka
před představením.
Aby zákon mohl vstoupiti brzy v platnost, zavedeny jsou
jako pravidlo lístky na vrub stran vyrobené, které
se musí ovšem před vydáním orazítkovati.
To děje se také proto, aby se využitkovalo
zásoby lístků stálých divadel,
než se vyrobí úřední vstupenky.
K § 8: Daň činí pří první
stupnici 20%, pří druhé 10% a dosahuje při
15 K 50% vstupného. Německý návrh
podaný v říšském sněmu
jde až do 40%, Italský zákon z roku 1917 až
do 20%. Návrh zemského správního výboru
v Praze z roku 1919 žádá zavedení 50%ní
daně pří vstupném vyšším
10 K. Dosud činí dávka zemská nejméně
10% vstupného, při čemž jsou divadla
zvláště vyňata.
Ve všech návrzích autonomních korporací zemských a obecních týkajících se zvýšení dávky ze zábav navrhuje se zdanění divadel stejným procentem jako při jiných zábavách.
Návrh budiž přikázán výboru
finančnímu s tím, by o něm
podal zprávu ve lhůtě 8 dnů.