1. Odsouzenému pro přečin nebo zločin
předražování může soud v
rozsudku zakázati pobyt v určitém místě,
neb obvodu, na čas nebo na vždy. Je-li odsouzený
cizinec, vysloveno budiž v těchto případech
vypovědění z území republiky.
2. Soud, odsuzuje pro přečin nebo zločin
předražování, může vysloviti,
že dává pachatele pod policejní dozor.
3. Obmezení, vyřčená podle tohoto
§u, přestávají, jakmile pomine platnost
tohoto zákona.
Mimo následky odsouzení, nastávající
podle platného práva, spojeno je každé
odsouzení pro některý čin, trestný
podle §§ 3.-5. a 7.-13., se ztrátou všeho
práva volebního a volitelnosti.
1. Při odsouzení pro přečin nebo zločin
předražování označí se
v rozsudku jeden nebo několik časopisů, v
nichž nález má býti v každém
jednou uveřejněn na útraty odsouzeného.
Soud nařídí též, aby nález
v obci, kde vinník bydlí, a v obci, kde se trestného
činu dopustil, byl veřejně vyvěšen,
nebo jinak vyhlášen.
2. Při odsouzení pro přestupek předražování
budiž uznáno, že rozsudek jest uveřejniti,
vyžaduje-li toho veřejný zájem. Vedle
uveřejnění v časopisech nebo místo
něho lze naříditi, aby rozsudek byl veřejně
vyvěšen nebo jinak vyhlášen v obcích,
uvedených v prvním odstavci.
3. Jsou-li pro to zvláštní důvody, budiž
uveřejněno též odůvodnění
rozsudku.
Za pokutu nebo za trest peněžitý, jenž
byl pro přestoupení cen, uvedených v §
6., anebo pro předražování uložen
zřízenci, zmocněnci, zástupci, nebo
jinému orgánu podniku, ručí majetník
podniku, v němž byl trestný čin spáchán,
nerozdílnou rukou s odsouzeným. Majetníky
podniku rozumějí se netoliko jednotlivé osoby,
nýbrž i společnosti (sdružení osob)
a právnické osoby.
Páchá-li se i nadále, neb opakuje-li se po
začátku působnosti tohoto zákona činnost
anebo čin, jenž byl trestný podle ustanovení
dříve platných, budiž ustanovení
tohoto zákona použito též na činy
dříve spáchané, i když nové
právo jest přísnější.
1. Kde v tomto zákoně ustanoven je trest vězení,
nastupuje v území kdysi uherském trest uzamčení
(zátvory) nebo vězení a na místě
těžkého žaláře trest žaláře
nebo káznice.
2. Pokus činů trestných, uvedených
v tomto zákoně, je trestný v celém
území republiky.
Zákon tento nabývá účinnosti
sedmého dne po vyhlášení.
Vykonati tento zákon ukládá se ministru spravedlnosti.
Typickou vadou dosavadního stihání válečné
lichvy byla zdlouhavost a těžkopádnost řízení
jak před úřady správními, tak
i před řádnými soudy. V řízení
před soudy byl průtah zaviněn zpravidla t.
zv. teorií pořizovacích nákladů,
jež veřejnému žalobci ukládala,
aby jako náležitost skutkové podstaty při
každém předražování dokazoval
přesně až na haléř rozpětí
mezi náklady vlastními a cenou prodejní,
a tím dávala nesčetným notorickým
lichvářům možnost, aby kalkulací,
sestavenou post festum, unikli zaslouženému trestu.
V řízení správním pro překročení
maximálních cen bylo pak nutno vyčkati výsledku
řízení soudního. Mimo to správní
úřady při vázaném hospodářství
nemohli ani s patřičnou energií zakročiti
proti osobám, na něž v četných
jiných věcech zásobování svého
okresu byly odkázány. Obecenstvo neznajíc
těchto příčin a nevidouc, že
za činem následuje trest, domnívalo se, že
úřady straní lichvářům
a sahalo namnoze k nepřípustné svépomoci.
Všem těm závadám hledí čeliti
nový zákon o lidových soudech lichevních.
Zákon ten odnímá stihání válečné
lichvy řádným soudům vůbec
a z valné části též úřadům
správním, a přenáší je
na novou instituci soudů lichevních, při
nichž rozsáhlou měrou jest účasten
element laický ze všech vrstev národních.
Soudy lichevní zřizují se podle § 2.
v každém sídle okresního soudu a v sídle
soudů sborových. Ve velkých městech,
kde se toho ukáže potřeba, může
býti zřízeno takových soudův
i několik. Skládají se ze dvou oddělení:
z oddělení správního a z oddělení,
které má rozsuzovati činy trestné,
přikázané jíž dříve
pravomoci soudů trestních.
Správní přestupky bude u soudů lichevních
první stolice souditi soudce z povolání,
ale jen jako zástupce úřadu správního.
Přestupky zůstanou tedy delikty správními
a nebude se tudíž pojiti k odsuzujícímu
výroku soudcovu ztráta zachovalosti a ostatní
následky soudního odsouzení.
Výhoda tohoto uspořádání je
zjevna. Písemné a neveřejné řízení
správní bude nahrazeno soudním řízením,
zaručujícím důkladnější
projednání věci. Rychlosti trestního
stihání pak jest poslouženo tím, že
obvod přetíženého hejtmanství
rozdělen bude na větší počet
okresních soudů lichevních.
V řízení správním rozsáhlou
měrou dovoleno bude řízení mandátní
podle obdoby nařízení ze dne 1. března
1915, č. 49. ř. z. Vydání trestního
příkazu není vázáno určitou
sazbou, v zákoně stanovenou, nýbrž dovoluje
se bez obmezení při všech správních
přestupcích, pokud uložený trest nepřesahuje
jednoho týdne, resp. pěti set korun a pokud hodnota
zásob prohlášených za propadlé,
není vyšší tisíce korun. Předpokládá
se ovšem souhlas veřejného žalobce i s
vydáním mandátu i s výší
zamyšleného trestu. Též okruh osob, které
jsou oprávněny činit udání
s tím účinkem, že na jeho základě
může býti vydán trestní příkaz,
je rozšířen o důvěrníka,
který bude veřejným úřadem
pojmenován soudu. Ve velmi četných případech
bude lze trestní řízení správní
skončiti již tímto mandátem, čímž
je dán důležitý předpoklad pro
rychlé vyřizování drobnějších
případů lichevních.
Platnost příkazu trestního může
zvrátit obviněný pouhým prohlášením,
že trestu nepřijímá, načež
soud zavede řádné řízení.
O odvolání z trestního nálezu bude
rozhodovati senát tříčlenný
u soudu sborového, v němž vedle soudce z povolání
budou dva přísedící, vybraní
podle zásad, o nichž bude níže promluveno.
Tento senát rozhodne s platností konečnou
a tím bude zamezeno přetížení
vyšších správních instancí,
jak bylo při dnešním stavu, kdy u politických
správ čekaly na vyřízení tisíce,
ba desetitisíce rekursů. Tyto senáty rozhodnou
též o žádosti za udělení
administrativní milosti, čímž uleveno
i ministerstvu vnitra. Takovou decentralisací poslouženo
bude i požadavku rychlého projednávání
i požadavku, aby o věci rozhodovaly osoby, znalé
poměrů.
Přes to, že značná část
řízení správního přenáší
se na soudy, v nichž zasedati budou soudcové z povolání,
správa justiční dala k tomu souhlas, vycházejíc
z poznání, že lidové soudy lichevní
soudům řádným uleví. O přestupcích
rozhodováno bude v senátech tříčlenných
za účasti jednoho soudce, o přečinech
a zločinech v senátech pětičlenných,
rovněž za účasti pouze jednoho soudce
z povolání; o zločinech, na něž
je stanoven trest na svobodě více nežli pětiletý,
rozhodovati budou sedmičlenné senáty, za
účasti tří soudců zkoušených.
Bude tedy v řízení před soudy sborovými
na místě čtyř soudců, zúčastněn
pouze jeden soudce, a tam, kde při zastavení rot
zasedalo dosud šest soudců, bude potřeba podle
nového zákona pouze tří soudců
z povolání.
Také řízení o činech trestných,
souzených soudy, jest upraveno tak, aby vyhovělo
požadavku rychlého projednávání.
Především v řízení přestupkovém
nejrozsáhlejší měrou dovoleno jest řízení
mandátní, daleko za meze § 460. a n. tr. ř.
Platí o něm zásadně vše, co bylo
řečeno již o řízení mandátním
při přestupcích správních.
V řízení pro přečiny a zločiny
je podle nového zákona možna t zv. citation
directe práva francouzského a sumárního
řízení podle čl. IX. z r. 1916, platného
na Slovensku. Tam totiž, kde jsou dostatečné
důkazy po ruce a kde veřejný žalobce
nenavrhuje potrestání trestem na svobodě
delším pěti let, netřeba spisu obžalovacího,
nýbrž stačí návrh na potrestání.
Tento návrh ovšem musí dostatečně
označiti jak obviněného tak i trestný
čin a to i podle skutkových okolností i podle
zákonného označení. Zajisté,
že bude obsahovat i udání průvodův
a návrhy důkazní. Návrh tento zastupuje
spis obžalovací. Námitky proti obžalovacímu
spisu jsou vyloučeny. Obviněnému je tím
vzata možnost, protahovati nedůvodně trestní
řízení, ale protože se nemůže
ani brániti, že dovolaný soud, je nepříslušný,
bylo nutno nepříslušnost prohlásiti
za důvod zmatečnosti.
V těch těžkých případech,
kde má být uložen trest vyšší
pěti let, bude rozhodovati senát sedmičlenný,
v němž zúčastněni budou tři
soudcové zkoušení a čtyři soudcové
z lidu. Byla-li věc odkázána před
tento soud, není proti takovému usnesení
opravného prostředku. V těchto velmi těžkých
případech bylo nutno postarati se zvláště
o to, aby zajištěno bylo řádné
projednání věci a proto pod zmatečností
stanovena byla povinnost, aby obžalovaný měl
v řízení před tímto senátem
obhájce. Sumární řízení
před takovým senátem není ovšem
dovoleno.
O tom, je-li cena zřejmě přemrštěna,
rozhodnou soudy podle volného uvážení
všech okolností. V řízení pro
přečiny a zločiny budou jim vhodnou pomůckou
zprávy berních úřadů, které
jim a také veřejnému žalobci musí
oznámiti vše o přírůstku majetku
obviněného za války. Tím odstraněna
byla vada, zaviněná řečenou již
teorií pořizovacích nákladů,
aniž se jest obávati, že se tak stalo v neprospěch
obviněného, neboť dnes po pětiletých
válečných zkušenostech možno s
plnou jistotou tvrditi, že každý nabyl dostatečného
rozhledu a znalosti, aby posoudil, co jest cena zřejmě
přemrštěná. Ostatně v pochybných
případech bude nutno přibrati znalce.
Organisace soudů lichevních svěřena
byla jednak do rukou presidentů sborových soudů
prvé a druhé stolice, jednak do rukou předsedů
soudů lichevních. President sborového soudu
I. stolice jmenuje předsedy soudů lichevních
při soudech okresních; president sborového
soudu II. stolice jmenuje předsedy a soudce z povolání
pro soudy lichevní u sborových soudů. Přísedící
soudů lichevních vybírají se z osob
navržených organisacemi zájmovými, a
tam, kde takových organisací není, bude sáhnuto
k organisacím politickým. Předseda soudu
lichevního jest návrhem organisací jen potud
vázán, pokud mu navrženy byly osoby způsobilé.
Je samozřejmo, že při výběru
způsobilých osob musí býti pokud možno
přiměřeně přihlíženo
ke všem organisacím bez rozdílu politického
zabarvení. Aby nebyly příliš silně
zastoupeny jisté místní skupiny, přijato
bylo ustanovení, že z téhož závodu,
který má méně než 100 zaměstnanců,
nesmí ze zaměstnaných býti jmenováno
přísedících více, nežli
jeden. Také ženám dostává se
účasti v soudech lichevních.
V zákoně stanoveny byly jenom důvody nezpůsobilosti
k úřadu přísedícího,
nikoli však důvody omluvné. Úřad
přísedícího jest všeobecnou občanskou
povinností a bezdůvodné zdráhání
se jeho bude stíháno trestem pořádkovým.
Aby zabráněno bylo odročování
případu, bylo ustanoveno, že při každém
senátě lichevním má býti zřízen
jistý počet náhradníků bydlících
v sídle soudů, kteří v případě
potřeby mohou krátkou cestou býti k výkonu
úřadu povoláni.
Přísedící řeší
společně se soudci z povolání i otázku
viny i otázku trestu.
Opravné prostředky řídí se
podle ustanovení trestního řádu vyjímaje
odvolací řízení přestupkové,
kde rozhoduje o odvolání soudce z povolání
za účasti čtyř přísedících.
Zákon stanoví také možnost, aby pro
zločiny předražování podle druhé
osnovy zákona vyhlášeno bylo právo stanné.
Vyhlášení jeho jest obmezeno různými
kautelami. Bude-li vyhlášeno, bude vykonáváno
jen soudci z povolání podle ustanovení trestního
řádu občanského.
Zákon za souhlasu ministerstva národní obrany
odstraňuje také rozdíl mezi soudnictvím
civilním a vojenským a podřizuje vojáky
lichevním soudům.
Druhá osnova zákona obsahuje kodifikaci
všech činů trestných, které
náleží do kategorie válečné
lichvy. Stanoví jednak nové skutkové podstaty
zejména zločinné a obsahuje mnoho nových
trestů, jimiž nesvědomitým živlům
má býti zdůrazněna nemorálnost
a nesociálnost jejich jednání a také
znemožněno, aby v činnosti své pokračovaly.
Zákon má vysloveně tendence zastrašovací,
obsahuje však i mnoho ustanovení takových,
která při správném provádění
budou s to, aby valnou měrou zabránila dalšímu
páchání válečné lichvy.
Kodifikace všech činů byla nutna vzhledem k
poměrům na Slovensku, kde řádění
neodpovědných živlů zločinných
mohlo vésti k důsledkům nebezpečným
státu.
Pokud jde o nové skutkové podstaty, je to v §
2. skutková podstata zločinu zatajování
zásob, jestliže hodnota zásob převyšuje
10.000 korun. K tomuto dlužno poznamenati, že ne každé
zatajení zásob jest trestné, nýbrž
jen takové, kde někdo zatají zásoby
přes to, že má - ať jemu individuálně,
ať všeobecně uloženou - povinnost ohlásiti
je.
Při skutkových podstatách porušení
dodávkové povinnosti bylo provedeno několik
změn. Slovy §u 3. »na platném úřadním
příkaze« mělo býti naznačeno,
že soud má nejen právo, ale i povinnost zkoumati
platnost nařízení. Tím čelí
se stížnostem, které se týkaly případů,
v nichž okresní hejtmanství bez jakéhokoli
podkladu libovolně vydávala příkazy
rekvisiční. Další obmezení týká
se stihatelnosti zřízence, při dodávce
zúčastněného, který ji porušením
svých povinností ohrozí nebo zmaří.
Byly uvedeny případy, ze kterých bylo patrno,
že ustanovení tohoto bylo použito proti dělnictvu,
jež bylo nuceno stávkou domáhati se svých
oprávněných požadavků, po případě
zákonem zaručených práv. Tomu má
čelit omezení, že ne každý dělník
zaměstnaný při dodávce může
býti trestně stihán, nedostaví-li
se do práce, nýbrž jen ten zřízenec,
který jest odpovědný úřadu,
na příklad faktor tiskárny. Táž
změna provedena i v § 4., kde mimo to odst. 1. rozšířen
»i na smlouvy s ústavem zmocněným od
veřejného úřadu.« § 5. obsahuje
novou skutkovou podstatu a čelí proti těm,
kdo hromadným porušováním dodávkové
povinnosti hledí vyhladověti celé obvody.
Vzhledem k nebezpečnosti tohoto deliktu stanoven trest
přiměřeně ostrý.
Úprava § 6. tyká se překročení
maximálních cen. Podle nynějšího
znění bude možno, aby přestupek správní
potrestán byl nehledě na výsledek soudního
řízení, které bude zavedeno pro další
delikt, spáchaný snad překročením
maximálních cen. Učiněno ovšem
opatření, aby pokud možno vyvarováno
bylo porušení zásady »Ne bis in idem«.
Trest správní byl by konsumován uloženým
trestem soudním a byl-li uložen již dříve,
bude při výměře soudního trestu
k němu přiměřeně přihlíženo.
V kapitole o předražování stanoveny
byly nové skutkové podstaty zločinů,
při čemž vedoucí myšlenkou bylo,
že ke kvalifikaci přečinu postačí,
byl-li pachatel pro jakoukoli formu předražování
jednou pravoplatně odsouzen, ale že ke kvalifikaci
zločinné je třeba, by na něm aspoň
jednou pro předražování již trest
byl vykonán a že přes to opět se
prohřešil.
§ 8. obsahuje ustanovení o lichvě bytové.
Nevztahuje se na lichvu při pachtu nemovitostí,
jež upravena bude zákonem zvláštním.
§§ 9., 10. a 11. převzaty byly z dosavadních
ustanovení. Nové skutkové podstaty jsou obsaženy
ještě jen v § 12., jenž směřuje
proti oněm živnostníkům, kteří
obmezili veřejný prodej zboží, ale prodávali
je pod rukou svým známým odběratelům,
třeba nikoli za cenu zřejmě přemrštěnou.
Bude tím postižen onen zlořád, jaksi
privilegovaného zásobování některých
osob, který ve veřejnosti vyvolával stále
velké rozhořčení. § 13. čelí
konečně oné formě zastřené
lichvy, kde obchodník prodával zboží
jen s podmínkou, že kupec odebéře ještě
jiné, proň třeba zcela bezcenné věci.
Tímto způsobem obchodníci zastírali
přemrštěnost požadovaných cen.
V kapitole o trestech normováno jest mnoho nových
trestů velmi citelných, z nichž některé
jsou s to, aby zasáhly lichváře na nejcitlivějším
místě, totiž přímo v zištných
podmínkách jejich jednání.
Všeobecným steskům, že vyměřovány
byly tresty příliš mírné, které
nikterak nebyly s to, aby odvrátily válečné
lichváře od jejich řádění,
vyhovuje § 16., jenž zakazuje pro činy trestné
podle §§ 2.-5. a 7.-12. materiálního zákona
užíti práva přeměňovacího,
nebo zmírňovacího. Soudu béře
se možnost, vyměřiti trest jiným druhem
trestu a níže, než-li sazbou uvedenou v zákoně.
V souvislosti s tím jest ustanovení, které
vyhrazuje veřejnému žalobci právo odvolání,
ač trest vyměřen byl v mezích zákonné
sazby. Ustanovení toto bylo nutné vzhledem k ustanovení
trestního řádu, dle něhož by
právo odvolací veřejnému žalobci
v tomto případě nepříslušelo.
K citelným trestům nově zaváděným
náleží především konfiskace
všeho jmění, stanovená § 18.
Trest tento, zastaralý sice a v kriminalistice hned vedle
tortury řaděný, byl potřebami dne
znovu přiveden k platnosti, aby zasáhl lichváře
v jejich nejcitlivějším místě.
Při zločinu podle § 5., kde jde o úmyslné
hromadné porušení dodávkové povinnosti,
stanovena jest obligatorně, vzhledem k nebezpečnosti
tohoto deliktu, který jest namířen na vyhladovění
celých okresů. Současně učiněno
opatření, by obviněný nemohl svoje
jmění zašantročiti. Ku provedení
zvolena byla forma pozůstalostního řízení
podle obdoby občanské smrti, která byla dříve
při neoprávněném vystěhování
a deserci (§ 208. voj. tr. z.). Likvidace jmění
provede se příslušným soudem civilním,
tak jako kdyby odsouzený byl zemřel a stát
se k jeho pozůstalosti s výhradou právního
dobrodiní inventáře byl jako dědic
přihlásil. Krutost konfiskace byla zmírněna
vůči příslušníkům
odsouzeného, o něž byl povinen pečovati,
ať podle závazku právního nebo mravního.
Osoby tyto v četných případech nebudou
míti žádného vztahu k trestné
činnosti odsouzeného lichváře a ponechává
se jim tudíž z konfiskovaného jmění
potřebný důchod na výživu a výchovu,
pokud vlastní výdělková schopnost
jejich nestačí k tomu, by se mohly dostatečně
opatřiti.
Jiný citelný trest jest ztráta živnostenského
oprávnění. Lze očekávati,
že bude vyslovována ve všech případech,
kde provinilý živnostník zvláště
hrubým způsobem prohřešil se proti daným
ustanovením. Na místo ztráty živnostenského
oprávnění může nastoupiti dozor
na její výkon. Takový dozor má
místo i na hospodaření zemědělcovo.
V obojím případě jest omezen časově
na dobu tří let. Původně pomýšleno
bylo na to, aby zaváděna byla vnucená správa
živnosti, nebo zemědělského hospodářství,
při čemž odsouzenému měl býti
ponechán výtěžek jen tenkráte,
jestliže bude na svém hospodářství
nebo živnosti v téže míře činný
jako dříve.
Byly však vysloveny obavy, že by se toto ustanovení
mohlo projeviti neblahými účinky zejména
při polním hospodářství a zkušenosti,
které byly učiněny ministerstvem zemědělství
při správě velkostatků, nemluví
ve prospěch vnucené správy. Proto bylo od
ní upuštěno. Provinilec bude dán na
černou knihu, bude za ním stále dohlížet
dozorce úřadem ustanovený, který bude
míti všude přístup, všude bude
moci nahlédnout, a jakmile shledá nějaké
závady, bude míti povinnost, oznámiti to
úřadu.
Bližší pravidla o zavedení, výkonu
a zrušení tohoto dozoru jsou vyhrazena prováděcímu
nařízení.
Novým ustanovením jest, že odsouzenému
pro přečin nebo zločin předražování
může soud zakázati pobyt na určitém
místě, nebo v určitém obvodu. Omezení
toto může býti vyřčeno na čas
anebo na vždy. Tím se provinilci má vzíti
možnost, zdržovati se na místě, kde jsou
proň zvláště lákavé podmínky
k páchání válečné lichvy.
Ovšem nemůže mu býti bráněno,
by se nezdržoval ve své domovské obci. Také
není účelem tohoto ustanovení, aby
se mu braly vůbec existenční podmínky
a nebude ho proto používáno proti zemědělcům,
kteří jsou na statku usedlí. Je-li pachatelem
cizinec, bude vypověděn z republiky na vždy.
Tím vyhověno bylo stále pronášeným
přáním obecenstva, aby jednou rázně
zakročeno bylo proti zločinným rejdům
obtížných cizincův a přistěhovalců.
Pachatel může býti dán soudem přímo
pod policejní dozor, s čímž jsou spojeny
všecky důsledky, které se podle platných
ustanovení pojí k policejnímu dozoru.
Jiný zvláště citelný trest jest
propadnutí zboží. Nastává, nehledě
na to, zda předměty potřeby, k nímž
se trestný čin vztahuje, náležejí
pachateli či nic. Předměty propadají
ve prospěch státu. Zpeněžení
jejich bylo dosud možno jen při soudním odsouzení
a pak tehdy, podléhaly-li zkáze. V tom nastává
změna v ten způsob, že zabavené předměty
potřeby, pokud jich není potřebí k
účelům trestního řízení,
mohou býti prodány již dříve.
Peníze stržené propadnou ve prospěch
státu.
Každý, kdo byl odsouzen pro zatajení zásob,
porušení dodávkové povinnosti,
nebo některou formu předražování,
ztratí veškeré právo volební.
Tím vtištěna všem těmto provinilcům
veřejná pečeť ztráty občanské
cti, a bude ustanovení toto dojista značným
mementem živlům, které pokoutně předražovacími
rejdy se zabývaly, zaujímajíce při
tom čelné místo v občanské
společnosti.
Následky tyto nastávají ex lege a není
potřebí, aby zvláště v rozsudku
byly uváděny.
Zachováno bylo pranýřovaní
odsouzence v novinách.
Aby zabráněno bylo tomu, že majetníci
podniků brali zisk z předražovacích
rejdů svých zřízenců, při
trestním stíhání však unikali
trestu, předstírajíce, že o jednaní
svého zřízence nevěděli, při
čemž také následkem pravidelné
nemajetnosti potrestaného zřízence znemožnili,
aby uložena byla odsouzenému citelná pokuta,
přijato bylo zvláštní ustanovení,
podle něhož jest možno vysloviti dozor na živnost
anebo zemědělský podnik i tenkráte,
byl-li odsouzen toliko zmocněnec, zástupce, zřízenec
anebo jiný orgán podniku. V takovém případě
ručí majetník podniku i za pokuty a peněžité
tresty, které byly jmenovaným osobám uloženy.
Bylo ovšem potřebí zachovati důsledně
majetníku podniku právo se hájiti. Musí
proto byt obeslán k líčení a má
právo uváděti skutkové okolnosti,
a to nejen takové, které mají význam
pro posouzení jeho ručení, nýbrž
i ty, které týkají se zavinění
jeho zřízence, a může činit i
jiné návrhy. Také mu byly vyhrazeny opravné
prostředky proti výroku soudnímu.
V přechodních ustanoveních přijato
bylo ustanovení, že pokračování,
neb opakování (stejnorodé) trestní
činnosti po platnosti nového práva, bude
spadati pod přísnější ustanovení
nového zákona.
Obě osnovy vládní, tak jak formulovány
byly v právním výboru, obsahují mnoho
ustanovení, směřujících k tomu,
aby byla zamezena válečná lichva. Nestačí
ovšem k tomu, aby odstranily nynější hospodářskou
tíseň, ale budou přece na dobu přechodní
vhodným doplňkem ostatních státních
opatření, jež mají účel
odstraniti nebo zmírniti příčiny drahoty.