Přítomná osnova mohla však z tohoto
systému přijmouti pouze zásadu; v podrobnostech
bylo jí namnoze hledati samostatné cesty.
Podmínečné odsouzení, jevící
se v podmínečném odkladu přisouzeného
trestu, zůstává však podle osnovy vždy
jen výjimkou, přípustnou pouze tam, kde ji
ospravedlňují velice závažné
důvody.
Vyjmenovati tyto důvody se nedoporučuje, neboť
sebe úplnější výpočet
nemůže obsáhnouti různost možných
případů. Vhodnější je
ponechati soudci, aby sám o vážnosti jich rozhodl.
Soudce musí ovšem při tom uvážiti
vše, co s vinníkem a jeho skutkem souvisí,
byť i vzdáleně, tedy nejen »dosavadní
způsob života vinníkova, pohnutky jeho činu
a jeho chování po skutku, hlavně snahu škodu
podle svých sil napraviti«, jak vypočítávají
rakouské osnovy, nýbrž i na př. způsob
provedení činu, sílu vůle vinníkovy,
dobu od činu uplynulou a pod.
Rovněž nesmí ponechati bez úvahy skutečnosti,
které se sice přímo vinníka nedotýkají,
které však zejména hledíc na bezpečnost
společnosti jsou velice závažné. Tak
na př. vzmáhání se určitých
trestných činů vůbec neb v některé
krajině, nedobré účinky častějšího
podmínečného odsouzení nebo propuštění
a pod. budou nutiti soudce, aby v jednotlivém případě
přísněji zkoumal podmínky pro své
rozhodnutí. Povšechné znění §
1. dává mu k tomu právo.
Za tohoto stavu věcí není potřebí,
aby zákon vyloučil z podmínečného
odsouzení určité kategorie trestných
činů (na př. předražování,
lichvu, trestné činy proti mravnosti a pod.). Nebylo
by tu jednak možno uvarovati se neúplnosti, jednak
nelze nepřehlédnouti, že v každé
skupině trestných skutků mohou se vyskytnouti
případy, jejichž povaha při bližším
seznání se jeví býti méně
zavržitelnou, takže přísnost zákona
by mohla leckde vésti k nespravedlivým důsledkům.
Po jiné stránce byly volnosti soudcovské
položeny hranice ustanovením, že podmínečný
odklad trestu nesmí býti povolen, byl-li provinilec
již dříve odsouzen pro zločin k trestu
na svobodě na dobu delší jednoho měsíce
nebo pro trestný čin (jakýkoliv), který
vyplynul z pohnutky nízké a nečestné.
Prvé ustanovení je v souhlase se stanoviskem cizích
zákonů, které většinou připouštějí
podmínečné odsouzení, i když
pachatel byl již před tím potrestán
pro lehčí činy. Při dnešním
stavu dosud platného rakouského trestního
práva a při různorodosti trestních
zákonů rakouského a uherského, které
namnoze v posuzování trestných činů
se od sebe velice odchylují, není možno přihlížeti
pouze k přestupkům a snad i k přečinům,
jak činí na př. uherský zákon
a rakouská i německá osnova, nýbrž
nutno tíži činů posouditi podle délky
přisouzeného trestu. Vláda pokládá
trest měsíčního žaláře
za přiměřené kriterium v tomto směru.
Druhé ustanovení vylučuje podmínečné
odsouzení při takové zpětilosti, která
nese známku určité sklonnosti vinníkovy
k trestným činům. Tento sklon jeví
se nejvýrazněji v pohnutce ke skutku. Skutek sám
může býti různého druhu a nezáleží
na tom, je-li přestupkem, přečinem nebo zločinem.
Osoba, štítící se práce, krade-li
a pak se potuluje a žebrá, projevuje tím na
venek jenom tutéž zločinnou vůli.
Obojí obmezení však osnova zúžuje,
zavádějíc jakési promlčení
zpětilosti, a to dobou pětiletou při přestupcích
a přečinech a desítiletou při zločinech.
Otázku, při kterých trestných činech
má býti podmínečné odsouzení
připuštěno a při kterých vyloučeno,
neřeší osnova zase z řečeného
důvodu podle rozdělení trestných skutků
na přestupky, přečiny a zločiny, nýbrž
béře za základ opět délku trestu
na svobodě a stanoví ji dobou jednoho roku. Tímto
ustanovením je zejména umožněno, aby
bylo užíváno podmínečného
odsouzení i v řízení porotním,
a může se tam státi přímo korrektivem
dnešních nedostatků tohoto řízení.
Kdežto v řízení před soudy sborovými
těžko je si mysliti za panující praxe
případ, kde by byl trest několika měsíční
uložen vinníkovi, u něhož by byly podmínky
podmínečného odsouzení, budou takové
případy v řízení porotním
častější. Dosud porota, vědouc,
že zejména podle § 338. rakouského trestního
řádu nemůže soud odsouditi obžalovaného
k trestu kratšímu než rok, často raději
vinníka sprošťovala, než aby připustila
takový trest, podle jejího mínění
nepřiměřený. Systém podmínečného
odsouzení je s to, aby tomuto nezdravému zjevu učinil
přítrž.
Spor, zavládnuvší v právní vědě,
má-li býti podmínečné propuštění
připuštěno při peněžitém
trestu, rozřešila si osnova kladně, právě
jako Francie, Belgie, Bulharsko, Italie, Norvéžsko,
Uhry, rakouská osnova a jiné, uznávajíc,
že také při peněžitém trestu
platí důvod instituce podmínečného
odsouzení, totiž udržování odsouzeného
ve snaze po polepšení hrozbou, že bude na něm
trest vykonán.
Stanoviti hranici při peněžitém trestu
se nedoporučovalo, neboť jej i podle dosavadních
zákonů soud vyměřuje v zásadě
podle majetkových poměrů obžalovaného,
které jsou nesmírně rozdílné,
takže podle výše vyřčené
pokuty nelze ještě odhadnouti často tíhu
trestního činu.
Odklad trestu při ostatních hlavních trestech,
jež zná rakouský zákon, totiž při
ztrátě práv, živností a povolení,
osnova nezavádí. Nehledě k tomu, že
jsou tresty ty namnoze zároveň opatřením
policejním, vyžadovaným zájmy veřejnými,
vyskytuje se tento trest obyčejně jen při
zpětilosti neb opětné zpětilosti a
tam by zpravidla bez toho nebylo možno podmínečného
odsouzení užíti. Zároveň s odkladem
trestu musí býti odloženy i tresty vedlejší,
pak opatření zabezpečovací (policejní
dohled, odevzdání do polepšovny nebo do donucovací
pracovny, vypovězení) a počátek následků,
které trestní zákon nebo rozsudek spojuje
s odsouzením, ježto by jinak dobrodiní poskytnuté
odkladem trestu se stalo pochybným.
Odsouzenému, jemuž dává stát
naději, že zapomene na jeho poklesek, bude-li se dobře
chovati, musí býti pokud možno odstraněno
s cesty vše, co by zeslabovalo jeho snahu polepšiti
se. To platí zejména též o zabezpečovacích
opatřeních, která se nehodí svou povahou
k tomu, aby byla vykonána na podmínečně
odsouzeném, a o následcích odsouzení,
hlavně o volitelnosti do obcí a do zákonodárného
sboru. Právo voliti do obce a do Národního
shromáždění je podle zákona i
osnovy vládní, právě projednávané,
odepíráno tomu, kdo spáchal čin z
pohnutky nízké a nečestné a již
z toho důvodu bude podmínečné odsouzení
zpravidla u něho vyloučeno. Uzná-li ho však
soud výjimečně přece za hodna tohoto
dobrodiní, ježto důvěřuje v jeho
polepšení, proč mu zatím brániti
ve výkonu čestného tohoto práva, když
právě tento výkon může ho v jeho
sebevědomí povznésti a v jeho snaze po nápravě
podporovati?
Jediné dvě výjimky musí připustiti
zákon, a to hledě na veřejné zájmy
při propadnutí věci a na zájem poškozeného
soukromého žalobce při uveřejnění
odsuzujícího rozsudku. V obou těchto případech
řečené zájmy mohou býti mocnější,
než zřetel na vinníka.
Ještě nutno podotknouti, že osnova připouští
podmínečné odsouzení pouze při
rozsudku, nikoliv při trestním příkazu,
neboť soud může teprve podle výsledku
hlavního líčení posouditi, jsou-li
tu závažné důvody čili nic. Obžalovaný,
domnívá-li se, že může se domáhati
podmínečného odsouzení, dosáhne
toho, aby soud o tom uvažoval, tím, že podle
rakouského trestního řádu podá
proti trestnímu příkazu odpor a podle uherského
trestního řádu nechá dojíti
na rozsudek. Výslovně vytknouti, že podmínečné
odsouzení je při trestním příkazu
vyloučeno, pokládala vláda vzhledem na textování
osnovy za zbytečné.
Zkušebná doba byla určena dosti širokým
rozpětím mezi jedním a pěti lety,
přičemž je činěn rozdíl
délkou přisouzeného trestu tak, že při
trestech na svobodě do šesti měsíců
nebo na penězích vyměří soud
dobu tu mezi jedním až třemi lety a při
trestech větších mezi dvěma až
pěti lety. Byl-li trest peněžitý uložen
vedle trestu na svobodě, nutno sečísti tento
trest na svobodě s náhradním trestem, který
má nastoupiti při nedobytnosti trestu peněžitého,
a zkušebná doba se určí buď mezi
jedním až třemi lety, buď mezi dvěma
až pěti lety podle toho, činí-li tento
úhrn méně než šest měsíců
nebo více.
V jednotlivých těchto hranicích vyměří
ovšem soudce dobu zkušebnou podle případu;
v lehčích případech kratším
a v těžších, zejména co do osobnosti
pachatelovy pochybných delším trváním,
vždy však tak, aby v daném případě
mohlo býti dosaženo účelu, přidržovati
provinilce strachem před výkonem trestu k dobrému
chování tak dlouho, až zvykne řádnému
životu.
V době zkušebné připouští
osnova různá obmezení osobní svobody.
Tím má býti odsouzený ochráněn
příležitostí i nástrah k novým
trestným činům. Často však nestačí
pouze ukázati provinilci na protiprávnost jeho činu
a přenechati jeho nápravu umravňující
moci vyslovené pohrůžky trestem. Je ještě
třeba nad ním bdíti a mravně ho podporovati.
Toho chce dosíci osnova tím, že poskytuje soudu
možnosti, aby dal odsouzeného pod ochranný
dozor.
Vedle toho ukládá osnova soudu, aby uložil
podmínečně odsouzenému povinnost,
aby nahradil škodu, kterou způsobil, a dal uraženému
zadostučinění. Je to zajisté nejmenší,
co se může od něho žádati. Povinnost
k náhradě škody nesmí však přesahovati
síly odsouzeného, jinak by se mohlo státi,
že by pod její tíhou klesl a ze zoufalství
raději dal na sobě vykonati trest. Proto také
nesmí býti tato povinnost pravidlem, které
by nepřipouštělo výjimky. Nebylo by
zajisté správné, požadovati náhrady
škody na neduživci, který stěží
živí svou rodinu, právě tak, jako jsou
případy, kdy ukládati zadostučinění
za způsobenou pochopitelnou urážku by bylo
velikou nespravedlností (na př. při vzájemné
urážce podle rakouského trest zák.,
když žalobce podal žalobu až v poslední
chvíli lhůty a obžalovaný tak opatrný
nebyl).
Osvědčí-li se odsouzený v době
zkušebné, pokládá osnova za to, že
odsouzení se vůbec nestalo. Toto ustanovení
přejala osnova z práva francouzského, odkud
přešlo i do zákonů belgického,
portugalského, italského, bulharského, japonského,
švédského a jiných. Výsledek
dobrého chování, takto určený,
shoduje se spíše s povahou podmínečného
odsouzení, než fikce, kterou stanoví na př.
rakouské osnovy, uherská trestní novela,
zákon norvéžský a dánský,
že trest je pokládán za odpykaný, nebo
německá osnova, že trest je prominut. Pro odsouzeného
bude zajisté mocnějším popudem naděje,
že jeho poklesek bude mu prominut úplně a že
nabude opětně zachovalosti, než bude-li mu
kynouti pouhá možnost, že mu bude odpuštěn
trest, ve většině případů
nepatrný.
Odložený trest bude vykonán, objeví-li
se dodatečně, že odklad neměl býti
povolen, ježto vinník byl již odsouzen pro činy,
uvedené v § 2. a dále neosvědčí-li
se.
Neosvědčení to může spočívati
v tom, že se ve zkušebné době oddal životu
pijáckému nebo hráčskému, zahálčivému
nebo pohlavně nemravnému, že, ač byl
soudem napomenut, jednal proti obmezením, které
mu soud určil pro způsob jeho života, nebo
že bez důvodů odpírá nahraditi
škodu nebo dáti zadostučinění,
a že se dopustil po vynesení rozsudku trestného
činu.
Naříditi, aby trest byl vykonán, je soud
povinen v prvních dvou případech (§
6. č. 2., 3.). Jde-li však o trestný čin,
spáchaný po vynesení rozsudku, jehož
odklad byl povolen, nelze hned v každém takovém
činu viděti příčinu, pro kterou
by odložený trest měl býti vykonán,
ba nelze předepsati výkon trestu ani pro každý
zločin. Předcházející podmínečné
odsouzení mohlo se státi pro přestupek zcela
nepatrný, který soudu, posuzujícímu
tento zločin, podle § 2. nevadí, aby při
zločinu neužil znovu podmínečného
odsouzení. Kdyby bylo řečeno, že každé
odsouzení pro zločin má za následek
odvolání podmínečného odkladu
trestu, musil by vinník odpykati si trest pro tento nepatrný
přestupek, zatím co by trest za zločin mu
byl odložen a odsouzení bylo po dalším
osvědčení se dokonce zahlazeno. Této
nesrovnalostí chce osnova zabrániti tím,
že ustanovuje, že soud má naříditi
výkon odloženého trestu, jestliže byl
podmínečně odsouzený bezpodmínečně
odsouzen za zločin. Byl-li však odsouzen pouze podmínečně
a právě tak, byl-li odsouzen jenom pro přečin
nebo přestupek, má soud uvážiti, svědčí-li
povaha trestného činu i okolností, za jakých
byl spáchán, o tom, že provinilec se stal nehodným
dobrodiní mu prokázaného.
Druhá část bodu číslo 4. v
§ 6. přihlíží k případu,
že v době zkušebné dojde k opětnému
odsouzení podmínečně odsouzeného
za čin, který spáchal před svým
podmínečným odsouzením. Zde musí
soud, který vynáší druhý rozsudek,
tuto otázku posouditi jednotně, přihlížeje
ovšem i k činu, pro který byl podmínečný
odklad povolen, tak jako kdyby rozhodoval o obou činech
najednou. (§ 265. rak. tr. ř. a § 517. uher.
tr. ř.). Nařídí tedy buď výkon
obou trestů anebo povolí také odklad trestu
nového. V tomto posledním případě
platí doba zkušebná, kterou ustanoví,
při druhém odsouzení, také pro odsouzení
prvé. Kdyby však druhý rozsudek vynášel
soud okresní, kdežto první odsouzení
se stalo u soudu sborového neb soudu porotního,
přísluší rozhodnouti o odkladu soudu
sborovému.
Hledě na zvláštnost uherského trest.
zákona, který zná úhrnný trest
(jehož v rakouském právu není), bylo
přejato příslušné ustanovení
§§ 4. a 5. trestní novely čl. zák.
XXXVI. z roku 1908.
O přípustnosti nebo nepřípustnosti
podmínečného odkladu trestu rozhodne vždy
soud první instance, i když odsuzující
rozsudek vynesla instance vyšší nebo snížila-li
přisouzený trest na míru, při níž
je podmínečné odsouzení přípustno.
Výrok soudcovský je tu závislý na
přímém osobním dojmu prvního
soudce a nebylo by proto správné, aby bylo zůstaveno
soudu vyššímu, který zpravidla nemá
možnosti poznati obviněného osobně a
posuzuje věc pouze podle spisu.
Výrok svůj má soud pokud možno pojmouti
do rozsudku. Pro případ, že to není
možno z důvodů, jež jsou uvedeny příkladem,
ustanovuje osnova, že se tak má státi ve veřejném
soudním zasedání, pro něž platí
obdobně ustanovení o hlavním líčení.
Tímto opatřením opouští sice
osnova půdu trestního řádu rakouského
i uherského, avšak dosahuje tím dobrých
výsledků hlavního líčení,
aniž je vázána na jeho formality. V něm
bude soud moci slyšeti strany i provésti důkazy,
jichž snad by bylo zapotřebí.
Opravné prostředky proti řečenému
výroku soudu připouští osnova stejného
způsobu i v stejném rozsahu jako proti výroku
o trestu, neboť to zajisté nejvíce se shoduje
s povahou podmínečného odsouzení.
Konstatování, že podmínečně
odsouzený se osvědčil, zůstavuje osnova
soudu. Je si vědoma, že usnesení o tom bude
často pouhou formalitou, přece však od něho
nemůže upustiti tak, aby spojovala účinek
osvědčení se s prostým uplynutím
doby zkušebné ipsa lege. Tento účinek
zasahuje totiž příliš daleko, než
aby bylo možno zůstaviti jej větší
nebo menší měrou náhodě, byla-li
doba zkušebná a chování odsouzeného
v ní řádně vedeno v evidenci.
Aby však řízení bylo zjednodušeno,
bylo ustanoveno, že usnesení může učiniti
soud v neveřejném zasedání, souhlasí-li
s ním i veřejný žalobce. Teprve kdyby
měl soud pochybnosti, neb odepřel-li by veřejný
žalobce souhlas, ustanoví se veřejné
zasedání, v němž jako v případě
již uvedeném, bude věc projednávána
podle zásad hlavního přelíčení.
Při něm bude slyšen i soukromý žalobce,
šlo-li o věc soukromou.
Podobné řízení se má zavésti,
má-li býti rozhodnuto o odvolání podmínečného
odkladu trestu.
V době zkušebné je podmínečně
odsouzený všemožně chráněn.
Proto nesmí býti jeho trest zapsán do seznamu
trestů soudních a záznamy o podmínečném
odsouzení jsou prohlášeny za tajné.
Soudu ovšem není možno brániti, aby si
z nich v době zkušebné nevyžádal
informací, neboť jde u něho namnoze i o důležité
zájmy jiných osob; jiným úřadům
veřejným však lze podati takovou informaci
jen, má-li podmínečně odsouzenému
býti uděleno místo ve veřejné
službě. Po době zkušebné dáti
zprávu z řečeného záznamu je
přípustno jedině tam, kde osnova výjimečně
připouští výkon odloženého
trestu, zavede-li se do roka po lhůtě zkušebné
proti podmínečně odsouzenému trestní
řízení pro zločin, spáchaný
v době zkušebné.
Jako druhý díl osnovy jsou zařaděna
ustanovení o podmínečném propuštění.
Organicky tato instituce s podmínečným odsouzením
však nesouvisí. Podmínečné odsouzení
je dobrodiní, kterého se dostává odsouzenému
z důvodů, hodných zvláštního
zření, a kterým se mu umožňuje,
aby se polepšil bez trestu. Naproti tomu podmínečné
propuštění má základ svůj
v poznání, že účel trestu, totiž
polepšení odsouzeného, byl dosažen již
dříve, než trest se ukončí, a
že je tedy zbytečno dále jej vykonávati,
či-li že trest, původně soudem vyslovený,
byl stanoven zbytečně dlouhým trváním.
Důsledek z toho plynoucí je ustanovení, že
podmínečné propuštění
může býti připuštěno pouze
při trestu delším, neboť při trestu
kratším je těžko poznati, je-li odůvodněna
naděje, kladená v odsouzeného, a nemůže
v něm býti účinněji působeno
k tomu, aby se polepšil.
Jako nejkratší dobu, po jejímž uplynutí
je možno trestance podmínečně propustiti,
uvádí osnova, jak již bylo řečeno,
dobu jednoho roku. Dobou touto se pojí podmínečné
propuštění k podmínečnému
odsouzení a nevzniká mezi nimi mezera, v níž
by se vyskytovali provinilci, kteří nemohou býti
účastni ani této, ani oné výhody,
jak je tomu na př. i v uherském zákoně.
Jinak lze trestance propustiti, když si odpykal dvě
třetiny svého trestu, a toho, kdo byl odsouzen na
doživotí, po patnácti letech trestu. Ustanovení
toto je shodné s moderními legislativními
návrhy, zejména i se švýcarskou a německou
osnovou trestního zákona.
Podmínkou propuštění jest, aby byla
naděje, že potrestaný se bude na svobodě
řádně chovati. Tato naděje bude čerpána
hlavně z řádného jeho chování
v trestu, z jeho povahy, a z poměrů, které
ho čekají na svobodě. Hleděti na tyto
poměry je důležito, neboť tím se
zabrání, aby trestanec se nedostal do takových
poměrů, v nichž se skrývá nebezpečí,
že se zase dopustí trestných činů.
Ovšem nepříznivé poměry, do nichž
by trestanec mohl upadnouti, samy o sobě nemohou býti
překážkou jeho propuštění
a na státní správě bude, vhodnými
nařízeními se postarati o to, aby trestanci
byla na svobodě připravena možnost, řádně
žíti a poctivě se živiti.
Otázku, která se stala spornou v theorii i praxi,
má-li býti podmínečné propuštění
učiněno závislým na souhlasu trestancově,
rozhodla si osnova tím způsobem, že nařizuje,
aby byl trestanec propuštěn, jakmile jsou tu podmínky
toho. Jdeť »o článek v progresivním
systému výkonu trestu, jehož vsunutí
nesmí býti činěno závislým
na žádosti nebo svolení trestancově«
(Dr. Miřička).
V ostatním jsou ustanovení o podmínečném
propuštění podobny ustanovením o podmínečném
odsouzení, zejména o ochranném dozoru, o
úpravě způsobu života propuštěného
a o odvolání propuštění, neosvědčí-li
se trestanec na svobodě. Zejména bude zde ochranný
dozor velice důležitým opatřením,
neboť jde zde o těžší zločince
a bude častěji než u podmínečného
odsouzení nutno usnadniti jim mravní podporou ochranného
dozorce přechod z vázanosti trestanecké do
volnosti svobodného člověka, v kteréžto
době leží pro ně vždy největší
nebezpečí zpětilosti.
Zkušebná doba musí zde býti dostatečně
dlouhá, aby si odsouzený prominutí zbytku
trestu dobrým chováním zasloužil a poznal
jeho blahodárnou podstatu. Proto určuje osnova,
že zkušebná doba se má rovnati zbytku
trestu, nesmí však činiti méně
než dvě léta. U doživotně odsouzeného
bude trvati deset let.
Pokud jde o úřad, který propuštění
povoluje, jsou cizí zákony rozděleny. Některé
ponechávají rozhodnutí to soudu, jiné
úřadům správním. Osnova volí
střední cestu a zřizuje pro tento případ
zvláštní komisi, v níž sice mají
soudcové většinu, ale zasedá tam též
státní zástupce. Lichý počet
členů komise pak umožňuje, aby rozhodovala
většinou hlasů.
Trestanci jest zaručena ochrana jeho zájmů
ustanovením, že komise musí věc bedlivě
vyšetřiti, při čemž zejména
bude slyšeti ředitele trestnice, a že trestanci
musí oznámiti vše, co svědčí
proti jeho propuštění, aby se mohl obhájiti.
Proti rozhodnutí komise může jedině
odsouzený podati stížnost k ministerstvu spravedlnosti,
byla-li jeho žádost zamítnuta.
Osvědčí-li se propuštěný
v době zkušebné, pokládá se jeho
trest za odpykaný, a to dnem, kdy byl propuštěn.
Určiti tento konec trestu je nutno pro význam, jaký
má odpykání trestu pro běh lhůty,
po níž trvají právní účinky
odsouzení.
V § 16. převzala osnova z uherského trest.
zákona institucí přechodného trestního
ústavu. Při tom změnila ustanovení
§ 44. uher. trest. zákona potud, že připustila
přeložení do tohoto ústavu i při
vězení a státním vězení
a že dobu trestu, po které toto přeložení
může býti nařízeno, určila
stejně jako při podmínečném
propuštění. Pouze při doživotním
trestu na svobodě určila tuto dobu desíti
lety, jako je tomu v § 45. uher. trest. zákona. V
dalším se osnova odchyluje od uherského zákona
tím, že i zde odnímá rozhodnutí
o přeložení do přechodného ústavu
ministerstvu spravedlnosti a odevzdává je komisi
stejně složené, jako při podmínečném
propuštění.
Ustanovení o vrácení trestance do ústavu,
kde byl před tím, dopustil-li se disciplinárního
nebo trestného činu, byl přejat z §
47. uher. trest zákona.
Oběma institucím je společný ochranný
dozor. Podle toho, jde-li o podmínečné odsouzení
neb o podmínečné propuštění,
nařídí jej buď soud nebo komise pro
podmínečné propuštění,
vždy však jej vykonává okresní
soud, a to ten, v jehož obvodu se vinník trvale zdržuje,
neboť ten jej může vykonávati nejúčinněji.
Podrobnější ustanovení o jeho provedení
svěřuje osnova nařízení vládnímu,
neboť netřeba jich do zákona pojímati;
pouze ustanovuje zásadu, že dozor vykonává
soud důvěrníkem, zvaným »ochranný
dozorce«, který jest ovšem při tom vázán
pokyny soudu.
Dále ustanovuje osnova podrobnější pravidla
pro případ, že se provinilec dopustil trestného
činu v době zkušebné, ale trestní
řízení buď vůbec nebylo zahájeno,
aneb bylo sice zahájeno, ale do konce zkušebné
doby nebylo skončeno.
V prvém případě je dána z důvodů
kriminálně-politických soudu neb komisi pro
podmínečné propuštění
možnost, aby přes to, že bylo uznáno,
že se osvědčil, daly trest, resp. jeho zbytek
dodatečně vykonati, jestliže do roka od konce
lhůty zkušebné bude proti němu zahájeno
trestní řízení pro zločin a
jestliže pak bude odsouzen. S odsouzením pro přečin
nebo přestupek tento následek spojen nebyl, neboť
činy tyto nezpůsobují již samy o sobě
odvolání odkladu trestu nebo jeho zbytku a jejich
kriminálně-politický význam je daleko
menší.
Na druhou eventualitu hleděla osnova tím, že
určila, že zkušebná doba se sama prodlužuje,
zavede-li se na konci doby zkušebné proti provinilci
podmínečně odsouzenému nebo propuštěnému
trestní řízení, až do skončení
trestního řízení. Činiti rozdíl
mezi zločinem a jiným činem trestným
zde třeba není.
Dojde-li k výkonu odloženého trestu na svobodě
z důvodu, že provinilec byl odsouzen v době
zkušebné k trestu na svobodě i pro jiný
skutek, ustanovuje osnova, že oba tresty mají býti
vykonány pokud možno v souvislosti, a to tresty stejného
druhu jako trest jediný, jinak těžší
trest dříve než lehčí. Toto ustanovení
chce umožniti, aby výkon trestu se dál co nejúčelněji.
Zákon o podmínečném odsouzení
a propuštění má platiti i pro obor soudnictví
vojenského, kde je těchto ústavů rovněž
nanejvýše zapotřebí. Ovšem bylo
v dohodě s ministerstvem národní obrany třeba
ve zvláštním oddílu osnovy vytknouti
nutné rozdíly.
Ochranného dozoru po dobu činné služby
vojenské není třeba, ježto úlohu
jeho vykoná úplně dozor, kterému podléhá
delikvenet podle všeobecných ustanovení vojenských.
Vojenských trestnic, které by bylo možno vhodně
přeměniti v ústavy přechodné,
není a proto bylo ustanovení § 16. jako nyní
neprovedné vynecháno.
Odlišnost trestního řízení vojenského
a občanského vyžaduje také, aby soudy
vojenské i občanské jednaly v případě
přestoupení z jedné pravomoci do druhé
na sobě nezávisle i tam, kde podle § 6. čís.
4. by měly vzájemně do své působnosti
zasahovati.
Zde se zrušují ustanovení uherských
zákonů, které osnova nově upravuje.
Tím nastala nutnost výslovně vytknouti, že
zákon má platiti i pro řízení
před úřadem správním jako policejním
na Slovensku, kterému přináleží
souditi o některých přestupcích.
Zároveň sem byl pojat obsah § 11. uherské
trestní novely.
Vláda chce dobrodiní podmínečného
odsouzení rozšířiti pokud možno
na celou dobu, co republika trvá, a pojala proto do osnovy
ustanovení, že může o ně žádati
každý, u něhož jsou splněny zákonné
podmínky, jestliže nebyl trest dosud vykonán.
Tímto zákonem splatí republika modernímu
trestnímu právu část velikého
dluhu, který převzala po bývalém Rakousku.
Zvýšenými požadavky, které v něm
bude klásti na soudce, přiblíží
je k modernímu názoru na provinilce a na trest a
bude je tak připravovati na veliké úkoly,
které na ně čekají v budoucnosti při
reformě trestního soudnictví.
Po stránce formální se navrhuje, aby tato
osnova byla odevzdána výboru právnímu
a tomu, aby bylo uloženo podati zprávu do 8
dnů.