1. Soud může výjimečně na dobu
zkušebnou odložiti výkon trestu peněžitého
a trestu na svobodě, nepřesahujícího
dobu jednoho roku, má-li z velice závažných
důvodů za to, že výkonu není
zapotřebí. Do doby jednoho roku se včítá
i náhradní trest, uložený pro případ
nedobytnosti vedlejšího trestu na penězích.
2. osvědčil-li se vinník, takto podmínečně
odsouzený, v době zkušebné, pokládá
se, že nebyl odsouzen.
1. Podmínečné odsouzení je vyloučeno,
jestliže byl vinník již dříve odsouzen
o zločin na dobu delší jednoho měsíce
nebo vůbec pro čin, spáchaný z pohnutky
nízké a nečestné.
2. Obmezení toto neplatí, uplynulo-li do dne, kdy
spáchal nový trestný čin, při
přestupcích a přečinech pět
let, při zločinech deset let ode dne, kdy byl trest
vykonán, kdy byl trest právoplatně prominut,
kdy byl výkon trestu promlčen nebo kdy bylo podle
tohoto zákona vysloveno, že se podmínečně
odsouzený osvědčil.
1. Doba zkušebná počíná se dnem,
kdy nabylo právní moci usnesení, povolující
odklad. Činí jeden až tři roky, jde-li
o trest peněžitý neb o trest na svobodě
kratší šesti měsíců a dvě
až pět let, jde-li o trest větší.
2. Byl-li vedle trestu na svobodě uložen také
trest peněžitý, rozhoduje o délce doby
zkušebné úhrn hlavního trestu a náhradního,
stanoveného pro případ nedobytnosti trestu
na penězích.
Soud může dáti podmínečně
odsouzeného na dobu zkušebnou pod ochranný
dozor a může mu uložiti obmezení co do
místa pobytu a způsobu života. Také
mu má zpravidla uložiti, aby podle svých sil
nahradil škodu, kterou způsobil, a aby dal zadostiučinění.
1. Odkladem trestu jsou odloženy také tresty vedlejší,
opatření zabezpečovací i právní
následky, které trestní zákon nebo
rozsudek spojuje s odsouzením. Výroku o náhradě
útrat řízení trestního a o
nárocích soukromoprávních se odklad
nedotýká.
2. Výkon výroku o propadnutí věci
odloží soud jedině, nebrání-li
tomu ohledy veřejné.
3. Uveřejnění odsuzujícího
rozsudku, vyneseného k obžalobě soukromé,
může býti odloženo jen se svolením
soukromého žalobce.
Podmínečně odsouzeny se neosvědčil
a soud nařídí výkon trestu:
1. objeví-li se dodatečně, že odklad
neměl býti podle §. 2. povolen,
2. odal-li se odsouzený v době zkušebné
nezřízenému pití neb hráčství,
zahálčivému nebo nemravnému životu,
3. jedná-li, ač byl napomenut, ve vážných
bodech proti uloženým mu obmezením neb odpírá-li
bez důvodu nahraditi škodu nebo dáti zadostučinění,
4. byl-li odsouzen pro zločin, spáchaný po
vynesení rozsudku, o jehož odklad jde. Byl-li odsouzen
pro zločin jen podmínečně nebo toliko
pro přečin nebo pro přestupek, určí
soud podle povahy činu i podle ostatních okolností,
má-li býti odložený trest vykonán.
Úhrnný trest podle § 96. uherského trestního
zákona vyměřiti však nesmí. Byl-li
vinník odsouzen pro skutek, spáchaný před
tímto rozsudkem, rozhodne soud vynášející
pozdější rozsudek v mezích §§
1. a 2. o tom, mají-li býti vykonány oba
tresty či má-li býti podmínečně
odložen také trest dodatečně přisouzený
nebo trest úhrnný, jenž má býti
ustanoven podle § 517. uherského trestního
řádu. V tomto případě platí
zkušebná doba, stanovená při pozdějším
odsouzení, také pro odsouzení první.
Vynáší-li pozdější rozsudek
soud okresní, kdežto podmínečné
odsouzení vyslovil soud sborový nebo soud porotní,
přísluší rozhodnouti o odkladu soudu
sborovému.
1. O podmínečném odsouzení rozhoduje
soud první instance, v porotním řízení
soudní dvůr porotní.
2. Výrok tento budiž zpravidla pojat do rozsudku.
Není-li to možno na př. proto, že je nutno
konati šetření nebo že se objeví
potřeba rozhodnouti o podmínečném
odsouzení teprve po rozsudku vyšší instance,
rozhodne soud ve veřejném zasedání
podle zásad, platných pro hlavní líčení.
3. Výrok o podmínečném odkladu trestu
je podroben týmž opravným prostředkům,
jako výrok o trestu.
1. Výkon odloženého trestu nařídí
soud, který určil dobu zkušebnou. O tom se
usnese ve veřejném zasedání (§
7.), když byl vyšetřil věc a vyslechl
veřejného žalobce a, šlo-li o žalobu
soukromou, i žalobce soukromého. Žádá-li
o to žalobce i odsouzený, může býti
veřejnost vyloučena.
2. V takovém zasedání učiní
soud také po uplynutí doby zkušebné
usnesení o tom, zda se odsouzený v době té
osvědčil, jestli že neuznal za souhlasu veřejného
žalobce v zasedání neveřejném,
že se tak stalo.
3. Do těchto usnesení lze si stěžovati
u soudu vyšší stolice s účinkem
odkladným.
4. Bylo-li uznáno, že se podmínečně
odsouzený osvědčil, vydá mu na jeho
žádost soud o tom vysvědčení.
1. Nařízením bude určeno, jakým
způsobem budou vedeny v patrnosti tresty, podmínečně
odložené.
2. Do záznamu o trestech smějí býti
takové tresty zapsány teprve, až došlo
k jejích výkonu.
3. Pokud lhůta zkušebná neuplynula, smí
býti podána zpráva o podmínečném
odsouzení pouze soudu, jiným úřadům
však jedině, jde-li o udělení místa
ve veřejné službě. Podati zprávu
po lhůtě zkušebné je přípustno
jedině v případě, uvedeném
v § 17. ve druhém odstavci,
4. Ve lhůtě zkušebné je podmínečně
odsouzený povinen vyjeviti své odsouzení
pouze na otázku soudu.
Odpykal-li si ten, kdo byl odsouzen k trestu na svobodě
delšímu jednoho roku, dvě třetiny trestu,
nejméně však rok a kdo byl odsouzen na doživotí,
nejméně patnáct let, budiž podmínečně
propuštěn na svobodu, jestliže se dá souditi,
že se bude na svobodě řádně chovati.
Při tom budiž vzato v úvahu zejména
jeho chování v trestu, pak předešlý
způsob života, jeho povaha a poměry, jež
ho čekají na svobodě.
1. Zkušebná doba se rovná zbytku trestu, není
však kratší dvou let. U doživotně
odsouzeného činí deset let.
2. Podmínečně odsouzený může
býti dán na dobu zkušebnou pod ochranný
dozor, také mu mohou býti uložena obmezení
co do místa pobytu a způsobu života.
1. O podmínečném propuštění
rozhoduje komise (»komise pro podmínečné
propuštění z trestu«), zřízená
u sborového soudu, v jehož obvodě si trestanec
trest odpykává. Skládá se ze dvou
soudců tohoto sborového soudu a ze státního
zástupce, ustanoveného u tohoto soudu.
2. Komise se usnáší za předsednictví
člena, který je pořadím úředním
nejstarší. Rozhoduje většinou hlasů,
když byla vyšetřila věc. Trestanci oznámí
před tím vše, co svědčí
proti jeho propuštění, aby se mohl obhájiti.
3. Soudce a jejich náhradníky určí
presidium vrchního soudu zemského nebo presidium
soudní tabule na dobu jednoho kalendářního
roku.
1. Do zamítavého usnesení může
si trestanec stěžovati u ministerstva spravedlnosti,
které rozhoduje s konečnou platností.
2. Byla-li žádost zamítnuta, nemůže
býti podána znovu dříve, než
po roce.
1. Propuštění buď komisí odvoláno
a na podmínečně propuštěném
buď vykonán celý odložený zbytek
trestu v případech, uvedených v § 6.
č. 1. a 2., nebo, byl-li propuštěný
odsouzen pro zločin, spáchaný v době
zkušebné. Byl-li odsouzen pro jiný čin
trestný, uváží komise podle povahy i
okolností skutku, má-li býti propuštění
odvoláno.
2. Do tohoto usnesení možno si stěžovati
u ministerstva spravedlnosti, které rozhoduje s konečnou
platností.
Nezavdal-li podmínečně propuštěný
v době zkušebné příčiny,
aby byl zbytek trestu vykonán, pokládá se
trest za odpykaný dnem, kdy byl trestanec podmínečně
propuštěn.
1. Po době, uvedené v § 10., u doživotně
odsouzeného však již po deseti letech může
komise přeložiti trestance do přechodného
ústavu trestního, není-li zde sice podmínek
podmínečného propuštění,
trestanec však vzbuzuje důvodnou naději, že
se polepší.
2. V přechodném ústavě je trestanec
pod mírnějším dohledem a má zvykati
svobodnějšímu pohybu i volnější
práci. O tom budou vydána podrobnější
nařízení.
3. Z přechodného ústavu budiž podmínečně
propuštěn, jsou-li tu podmínky, uvedené
v § 10. O tom rozhoduje komise stejně složená
u sborového ústavu, v jehož obvodě je
přechodný ústav.
4. Dopustí-li se trestanec v přechodném ústavě
činu disciplinárního nebo trestného,
může komise naříditi jeho návrat
do ústavu, kde dříve svůj trest odpykával.
5. Do opatření, uvedených v odstavci prvém
a čtvrtém, není stížnosti.
Ochranný dozor vykonává okresní soud,
v jehož obvodě provinilec se trvale zdržuje,
a to důvěrníkem (»ochranným dozorcem«),
který se řídí pokyny soudu. Podrobnosti
o tom budou stanoveny nařízením.
1. Je-li na konci zkušebné doby proti podmínečně
odsouzenému nebo propuštěnému v běhu
trestní řízení, prodlužuje se
zkušebná doba až do jeho ukončení.
2. Dojde-li do roka po době zkušebné k trestnímu
řízení pro zločin, spáchaný
v době zkušebné, budiž nařízen
dodatečně výkon odloženého trestu
nebo jeho zbytku, jakmile je vinník odsouzen.
Dojde-li k výkonu trestu na svobodě, v celku nebo
z části odloženého, proto, že byl
vinník na novo odsouzen, buďtež oba tresty pokud
možno vykonány v souvislosti. Jde-li o tresty stejného
druhu, buďtež při tom oba co do výkonu
pokládány za jediný trest; jinak buď
těžší trest vykonán před
lehčím.
1. Stížnost, přípustnou podle tohoto
zákona, nutno podati ve lhůtě osmidenní,
počítajíc od prohlášení
usnesení nebo nebyl-li stěžovatel při
prohlášení přítomen, od jeho
dodání.
2. Podati ji je oprávněn: ve prospěch odsouzeného
kromě něho jeho zákonný zástupce,
jeho manžel a obhájce, zákonný zástupce
též proti jeho vůli, je-li nezletilý;
v jeho neprospěch může ji podati veřejný
žalobce a, jde-li o čin stíhaný k soukromé
žalobě, také žalobce soukromý.
Ustanovení tohoto zákona platí i pro obor
soudnictví vojenského s těmito změnami:
1. Na místo soudu okresního nastupuje soud brigádní,
na místo sborového soudu první instance soud
divisní a na místo ministerstva spravedlnosti ministerstvo
národní obrany.
2. Komise, uvedená v § 12., bude zřízena
u soudu divisního, v jehož obvodě je trest
vykonáván, a bude se skládati ze dvou justičních
důstojníků tohoto soudu, jmenovaných
nejvyšším soudem vojenským na dobu jednoho
roku, a vojenského zástupce.
3. Ochranný dozor, stanovený podle tohoto zákona,
nebudiž vykonáván, pokud je vinník v
činné službě vojenské. Vystoupí-li
z ní před koncem doby zkušebné, buď
podána zpráva příslušnému
soudu okresnímu (§ 17.), aby zavedl ochranný
dozor.
4. Při dodatečném odsouzení podle
§ 6. č. 4. rozhodují soudy občanské
a vojenské od sebe nezávisle.
1. Zrušuje se ustanovení §§ 1. až 14.
novely k uherskému trestnímu zákonu čl.
z. XXXVI. z roku 1908 a §§ 44. až 52. uherského
trestního zákona čl. z. V. z roku 1878.
2. Ustanovení tohoto zákona platí na místo
nich i v trestním řízení před
úřadem správním jako soudem policejním.
Jeho odkládací výroky buďtež z
povinnosti úřední předkládány
úřadu II. stolice, aby je přezkoumal. Tento
úřad rozhoduje též o stížnosti,
podané podle § 8.
Byl-li někdo odsouzen pro čin, spáchaný
po 28. říjnu 1918, a nebyl-li dosud trest vykonán,
může mu rozhodující soud za podmínek
podle tohoto zákona povoliti na jeho žádost
dodatečně podmínečný odklad
trestu.
1. Výkonem tohoto zákona pověřuje
se ministr spravedlnosti, národní obrany a vnitra.
2. Účinnosti nabude zákon dne 28. října
1919.
Pro dobu, než bude možno provésti chystanou již
reformu a unifikaci celého trestního práva,
toho času u nás platného, je třeba
odstraniti po částech aspoň největší
nedostatky nynějšího právního
stavu a přiblížiti jej pokud možno požadavkům
moderní kriminální politiky. Jednotlivé
díly reformy mají se v životě osvědčiti
a podle nabytých zkušeností provede se pak
konečná kodifikace.
Předložená osnova zavádí dva
ústavy, které uherskému právu byly
z části již vlastní, rakouskému
právu však úplně cizí, totiž
podmínečné odsouzení a podmínečné
propuštění. Oba tyto ústavy pronikly
již do zákonodárství téměř
všech kulturních států (jsou zavedeny
zejména v Anglii, ve státech severo-amerických,
ve Francii, Italii, Belgii, Srbsku, Bulharsku, Norvežsku,
Švédsku, Dánsku, Německu, Portugalsku,
v mnohých kantonech švýcarských, Japonsku,
Egyptě a jak řečeno byly zavedeny i v Uhrách).
Věcné ustanovení i praktické výsledky
v jednotlivých státech byly při zpracování
této osnovy hodnoceny.
Uskutečnění tohoto zákona nemůže
způsobiti v praxi obtíží. Na Slovensku
byly již oba ústavy uherským trestním
zákonem i jeho novelou uvedeny a rovněž na
Ratibořsku je půda připravena jednak tím,
že tam císař německý udílel
podmínečně milost, jednak, že bylo již
prováděno zatímné propouštění
z trestu. Po převratu z popudu pana presidenta republiky
byly individuální milosti prominutím zbytku
trestu v četných případech uděleny
jen pod podmínkou, že ten, jenž milost obdržel,
po určitou řadu let nebude trestán pro zločin
a, šlo-li o delikt majetkový, ani pro přestupek
ze ziskuchtivosti spáchaný. Provedení zákona
nebude vyžadovati mimořádných nákladů,
ani zvláštních opatření. Osoby,
které by mohly převzíti úřad
ochranných dozorců, soud zajisté snadno najde,
zejména ve větších městech, kde
se již vyvinula organisovaná péče o
spustlou a opuštěnou mládež a je již
dosti pracovníků, kteří se věnují
sociálním úkolům s láskou a
obětavostí.
Pro mládež (do 18 let) bude později třeba
určiti některé odchylky od pravidel, zde
všeobecně stanovených, ty však budou pro
organickou souvislost pojaty do návrhu zákona o
soudnictví nad mládeží, který
vláda podá Národnímu shromáždění
v blízké době. Do toho času budou
platit ustanovení tohoto zákona i pro mladé
provinilce.
Od uherských zákonů, na Slovensku dosud platných,
předložená osnova se v podstatných částech
dosti odchyluje. Měl-li býti tímto zákonem
učiněn opět krok ku předu na dráze
sjednocení veškerého práva v republice,
pak bylo nutno tvořiti zákon nový. Jednoduché
převzetí zákonů uherských by
nebylo vhodné ani účelné, neboť
třeba by zákony ty byly proniknuty duchem pokroku,
přece v novém zákoně je možno
lépe využíti nových poznatků
a zkušeností.
Ovšem různorodost základů zákonů
trestních v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku a na Slovensku vede zase nutně k tomu, že
osnova nemůže býti tak jednoduchá, jak
by si bylo přáti, a že musila se uchýliti
k ustanovením, někde dosti složitým.
V tom směru zůstane ovšem jen provisoriem,
platným pouze do doby, kdy sjednocené právo
a jednotný jeho podklad umožní formu zjednodušenou.
Potřeba podmínečného odsouzení
byla v bývalém Rakousku trpce pociťována
a byl zde již několikráte učiněn
pokus, aby byla tato instituce uzákoněna. Každý
takový pokus se však rozbil o vnitřní
nemohoucnost říše. Zejména jest se zmíniti
o novějších osnovách z roku 1907, 1912
a 1917.
Ministerstvo spravedlnosti svým nařízením
ze dne 25. listopadu 1902 chtělo vyhověti aspoň
nejnaléhavější potřebě
podmínečného odsouzení u osob mladistvých
a zavedlo jakýsi surogát jeho v udílení
milosti. Toto opatření však naprosto nepostačovalo,
jednak pro svou polovičatost, jednak proto, že konečné
rozhodnutí bylo dáno do rukou koruny, která
řídila se namnoze jinými intencemi, než
soudy a ministerstvo při svých návrzích.
Proti tomuto nařízení se postavil rázně
již sjezd českých právníků
v roku 1904, který již tehdy zdůraznil, že
je nejvýše nutno, aby podmínečné
odsouzení bylo zavedeno co nejdříve a nebylo
čekáno až na celkovou úpravu trestního
zákona.
Podmínečné odsouzení vyvinulo se historicky
trojím způsobem:
a) v systém anglicko-americký, kde soudce projednal
sice věc, ale rozsudku zatím nevynesl, nebo uznal
sice obžalovaného vinným, ale trestu zatím
neuložil, nýbrž učinil obojí závislým
na dalším chování vinníkově;
b) v systém francouzsko-belgický, kde soudce vynese
nad vinníkem trest, ale výkon jeho podobným
způsobem odkládá a
c) v systém německý, kde výkon trestu
se odkládá a odsouzenému se dává
naděje, že mu bude hlavou státu udělena
milost, bude-li se řádně chovati.
Na otázku, pro který způsob se má
naše právo rozhodnouti, odpověděl již
řečený sjezd českých právníků
z roku 1904 tím, že přijal resoluci:
»Z rozličných systémů podmínečného
odsouzení hodí se na poměry naše systém
belgicko-francouzský lépe, než systém
anglicko-americký, a zasluhuje také přednosti
před německým systémem podmínečného
udílení milosti nebo dokonce před bezvýminečným
udílením milosti, jež bylo u nás zavedeno
nařízením ministerstva spravedlnosti z 25.
listopadu 1902.«
Správnost tohoto usnesení nelze popírati,
neboť systém francouzsko-belgický má
u nás přednost před systémem anglicko-americkým
tím, že neporušuje zde platnou zásadu
přímosti trestního řízení,
a před německým, který není
demokratický.
Systém francouzsko-belgický přijaly též
Uhry, Italie, Lucembursko, Portugalsko, Švédsko, Norvéžsko,
Švýcarské kantony, Švýcarská
osnova k trestnímu zákonu a také se k němu
přiklonily návrhy rakouské a i německá
předběžná osnova k trestnímu
zákonu.